Vintage og vinyl på lavbudsjett

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
164
Sted
Oslo
Hei

Jeg tar sjansen på å starte min egen tråd som muligens vil ha begrenset interesse når jeg ser hva andre varter opp med :) Jeg har ikke drevet med lydanlegg på veldig mange år men har hatt det liggende på vent en stund. Jeg drev på mye for mange år siden og har også elektronikk bakgrunn så jeg starter ikke helt med blanke ark. Jeg er nå delvis pensjonist og har tid til å holde på med dette.

Skal ikke dra hele forhistorien men på slutten av november i fjor var jeg veldig frustrert en periode og forsto at jeg måtte finne på noe nytt - en hobby. Jeg valgte å ta opp igjen en gammel hobby fra yngre dager - lyd. Det eneste jeg hadde tatt vare på fra "gamledager" var platespilleren min fra 70 tallet, en haug med gamle plater og noen kabler.

Jeg satte meg noen mål:

- Få best mulig lyd uten å bruke mye penger.
- Vinyl skulle være en viktig lydkilde
- Skulle være ren tradisjonell stereo

Det gikk fort i svingene så etter noen runder på finn.no, mye googling og noen runder på youtube hadde jeg bestemt meg for hva som skulle være første innkjøp. Jeg kjøpte en over 30 år gammel forsterker og noen gamle høytalere i veldig god stand og jeg var i gang.

Fortsettelse følger ...
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
164
Sted
Oslo
Beklager at jeg ikke har oppdatert denne tråden.

Fikk litt prestasjonsagnst etter alle de hyggelige tilbakemeldingene men her kommer første oppdatering.

Innkjøp:

Sony TA-F530ES, kr 2.150,-
Et par Infinity Reference 61i til kr 3.500,-

Det fulgte med høytalerkabler så nå var det bare å koble og og vente i spenning. Jeg valgte å ta en ting av gangen og vente litt med platespilleren så eneste lydkilde var en gammel DVD spiller jeg hadde liggende. Var veldig spent om det kom til å virke. Så for meg brumming, knitring og forvrengning men alt fungerte perfekt på første forsøk :)

En ting jeg ikke hadde tenkt å var plassering av høytalerne men det fikk komme ettervert.



316301076_10159520954625749_3100252722210717335_n.jpg
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
164
Sted
Oslo
En oppdatering 2. august 2023:

Jeg anser herved prosjektet "vintage og vinyl på lavbudsjett" for ferdig. Det har vært en prosess og jeg har lært mye på veien. Det ble ikke så vintage som jeg hadde sett for meg men alt bortsett fra en stift og noen kabler er kjøpt brukt til gode priser på finn.no

Jeg har vel endt opp med noe man kalle en hybridløsning og for mine gamle ører synes jeg det nå spiller ganske bra. Eneste som nå står igjen er å få inn bedre strømforsyninger for dingsene på øverste hylle så får vi se om jeg klarer å holde meg unna finn.no til vinteren (håper det).



XT3I0388.jpg
spiller det
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
164
Sted
Oslo
For å ha litt å velge i og få variasjon.
Men jeg har en tanke i bakhodet om å bytte ut alle høytalerne så jeg bare har to.
Sikler litt på Monitor Audio Silver 200 7G men det får komme i en senere fase.
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
164
Sted
Oslo
Litt vemodig å se mine gamle infinity høytalere forlate hjemmet men jeg håper og tror at de vi få et nytt og godt hjem. Det vil ta tid å venne seg til de nye focal høytalerne men det går nok :)
old_new.jpg
 
Topp Bunn