Vintage bilde

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Man fikk kjøpt svære og gode høyttalere i 1951 også:

    Vis vedlegget 482928
    Noen som vet eller kan regne ut hvor mange årslønner denne kostet med en gjennomsnittlig norsk 1951 lønn?
    Det står i en artikkel her at den kostet omtrent det samme som en stor bil.
    Electro Voice Patrician ble bygget i flere versjoner opp gjennom årene.

    https://www.inner-magazines.com/audiophilia/electro-voice-patrician-800/


    Finner du et pent par på ebay, må du ut med over 300.000,- NOK.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Send meg en PM den dagen byttesyken kommer....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg hørte disse på Akers Mic for ca. 25 år siden og fikk hakeslepp:

    hksuvp286r98.jpg


    ...men jeg veit ikke hvor langt ned haka hadde sluppet i dag.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rørreklamer fra femti, seksti og syttitallet er alltid fine. Men salikatt, de Polk-ene var større enn jeg trodde. Det rommet har jeg jo vært i, så endelig har jeg et perspektiv på dimensjonene stillet opp ved siden av Amati Futura. ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi var mer vant med store høyttalere for 30+ år siden. Over alt hvor du snudde deg møtte du på digre IMF-er, Kef Baileys, alt mulig rart på 50-100 liter var ikke uvanlig. 20 liter var så og si minstemål for de som ikke valgte minimonitorer som LS3/5A eller lignende skoesker. I dag er 20 liter ganske store høyttalere for folk flest.

    Får bidra med et vintagebilde fra Krypten i dag, Nakamichi Cassette Deck 2 er rundt 25 år gammel, men framstår som ny fra fabrikken i mitt eksemplar. Spiller nå en originaltape av Dylans Infidels. I en test tidligere i kveld slo den NAD 613 (som er noen år yngre) med topp kildemateriale i form av mastertapekopi på XL-II. Men ved avspilling av denne originalkassetten med Dolby B og Type II valgt slår faktisk NAD 613 Naka på grunn av play trim-kretsen. Med den blir diskanten som går tapt i azimuth-forskjell og avvik i Dolby-kalibrering kompensert med en form for diskantpotmeter. Med Nakamichi Deck 2 må jeg spille av uten Dolby B, uten at det egentlig gjør noe for det er ikke merkbart båndsus på det volumet jeg spiller på nå i alle fall.

    Jeg koser meg skikkelig med kassettlyd akkurat nå, skal ta en tur inn på soverommet og finne noen flere taper.

    nakamichi cass deck 2 masqualero i krypt (2) web.jpg


    Beklager den dårlige bildekvaliteten, Samsung S4 har ikke all verdens kamera og Krypten er mørk. Her er et som er bedre av en annen spiller som også er i fin stand.

    nakamichi cass deck 2.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den der er pen, Baluba...meget pen..
    Ja, det er et uvanlig pent deck som oser av kvalitet når betjener og tar på det. Den mekaniske stillheten når den spiller og spoler, de myke lydene når den starter opp med enten spilling eller spoling, og den tilsvarende myke stoppen når tapen er ved veis ende eller stoppknappen brukes. Har funnet ut at det blir best resultat med ferdiginnspilte krombånd når jeg spiller av som normalbånd og bruker Dolby. Det er i praksis det samme NAD gjør, men ikke trinnløst som play trim. Med et unntak (en CD som kom i posten) har jeg bare spilt taper fra rundt skiftet mellom åtti- og nittitallet, og er faktisk overrasket over at plateselskapene laget så gode ferdiginnspilte kassetter.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Må være den horisontale mekken...Denon gjør noe av det samme. Ikke mye styr og stress i de mekanismene heller.. Kos deg, du..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke horisontal mekk på denne, den har bare et veldig slankt utseende. Er nok litt tyngre enn høyden skulle tilsi.

    Koser meg med Ray Charles fra 1988, krombånd og greier. Dette låter flott. Hadde jeg visst at kassetter ble så bra når nittitallet nærmet seg hadde jeg ikke lagt det til side da jeg sluttet å jobbe i radio. Sony-en kjøpte jeg for å ha et bittelite deck for avspilling av tapes, ikke for å kjøpe ferdig innspilte bånd utover kz-utgivelser i alle fall. Eneste aktiv bruk av kassett for meg på nittitallet var i form av demotaper. Jeg gikk glipp av en hel liten epoke i utviklingen der, en teknologi som ble moden og gikk momentant i dødskramper. :rolleyes:

    Heldigvis henger vi anakronistisk disponerte fast ved disse underverkene og holder dem i live. Med hjelp av noen få produsenter av slitedeler, sympatiske og usympatiske delelagereiere, reparatører, Maxell og de dudene over there som fortsatt lager krombånd. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Dem , og veldimensjonerte lagre.. Min feil...har ikke anvendt Deck2 på årevis.. Fant et parti DX1 i Athen som kunne vært noe for deg..ellers burde du hatt et TDK D -lager..
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    a_a_RS_II_1.jpg


    Noen som vet hvordan forsterkere som er på dette bildet her? Det er litt dårlig oppløsning desverre :/
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Her får dere se et meget sjeldent rør som jeg har liggende.
    Tenkte å lage en lampe av det, men er ikke sikker på spenningsforhold ..

    Er vel snart 100 år gammelt...(ca 1920), så det er sparsommelig med data på nettet :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    De här två bilderna är från Sport- och konferensanläggningen Hohenschönhausen i Berlin. Här höll elitidrottsmännen- och kvinnorna till under DDR-tiden.
    Nu är det ruiner...

    Massor med mono-effektförstärkare "Geithain V 941". Jag har en V 941.
    Bild (37).jpg


    Anläggningen är i mycket dåligt skick.
    Bild.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Her får dere se et meget sjeldent rør som jeg har liggende.
    Tenkte å lage en lampe av det, men er ikke sikker på spenningsforhold ..

    Er vel snart 100 år gammelt...(ca 1920), så det er sparsommelig med data på nettet :)
    Er det et likeretter rør ?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synd det er så vanskelig å finne disse rørreklamene i stort format. Flere av dem er jo aktuelle å lage plakater til å henge på veggen i lytterommet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.422
    Antall liker
    83.976
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Veldig mange tidstypiske og flotte motiver for å lage postere av. Mulig du kan finne dem på Pinterest
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.422
    Antall liker
    83.976
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ka du trur?
    Bare å google radio tubes adverts det...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn