Vinsnobbens vin og vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    IMG_0511.JPG



    Men nå er jeg hjemme igjen og får en stund foran anlegget. Fant en spennende hvitvin på Mortensrud her om dagen fra Lazio, området som omgir Roma.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk innimellom på et Blitz-hus i Roma sentrum for å spise en billig lunch og drikke ei flaske tørr hvitvin i varmen den tiden vi hadde bolig der. Der solgte de lokale no label-viner de kjøpte fra lokale farmer i Lazio. Med tanke på at ei helflaske kostet £ 5 og det var en finfin tørstedrikk, så jeg vil tro at det finnes mange virkelig gode produsenter rundt omkring i Lazio hvis det betales litt mer. Det ble mest rødt på meg når jeg punget ut litt euro for drikken, noe jeg kanskje angrer litt på i dag. Burde utforske det hvite element litt bedre.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Jeg gikk innimellom på et Blitz-hus i Roma sentrum for å spise en billig lunch og drikke ei flaske tørr hvitvin i varmen den tiden vi hadde bolig der. Der solgte de lokale no label-viner de kjøpte fra lokale farmer i Lazio. Med tanke på at ei helflaske kostet £ 5 og det var en finfin tørstedrikk, så jeg vil tro at det finnes mange virkelig gode produsenter rundt omkring i Lazio hvis det betales litt mer. Det ble mest rødt på meg når jeg punget ut litt euro for drikken, noe jeg kanskje angrer litt på i dag. Burde utforske det hvite element litt bedre.
    Artige betraktninger her, Baluba. I Europa finnes det mye lokal vin av ganske god kvalitet som selges på denne måten. Det er også autensitet ved at det er slik lokalbefolkningen forholder seg til vin.

    Ofte er flasker av gode produsenter dyrere i opphavslandet enn på polet i Norge. Det har først og fremst med avansepolitikken til polet, som gjør billig vin dyr og dyrere viner billigere relativt til hva de selges for i Europa.

    Mitt forbruk er ca 70 % hvitt og 30 % rødt, og det har med anvendeligheten å gjøre. Røde viner synes jeg det som regel må et kjøttstykke til for å få ut potensialet pga tanniner, mens hvite viner er lettere å drikke uten matfølge og i tillegg fungerer godt med både fisk og kjøtt på tallerkenen.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jamen, hvis du mangler "Selling England by the pound", så fort, fort, ud og købe,
    det er den bedste af alle deres udgivelser.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Jamen, hvis du mangler "Selling England by the pound", så fort, fort, ud og købe,
    det er den bedste af alle deres udgivelser.
    Ja, jeg vet det... Står på liste over plater som skal kjøpes. Litt it vil om jeg skal gå for brukt eller kjøpe nyopptrykt...

    Mangler i og for seg også Foxtrot og Abacab før jeg har de som bør stå i hylla.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg ville gå efter brugt.
    (så mye dårlig tale om nye)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Vinsmaking med Ingvild Tennfjord - vinskribent i Bergens Tidende. Fantastisk bra. Et fyrverkeri av en dame. Vinyl ble det først når vi kom hjem:D
    Det høres ut som en hyggelig aften! Vinyl hjemme kan jo være så mangt...:D

    Jeg opplever Tennfjord som en dyktig dame. Hun skriver også i Aftenposten, uten at jeg nødvendigvis finner hennes anbefalinger veldig interessante. Blant andre vinskribenter er hun litt omstridt og beskyldt for å ha kommersielle interesser, men jeg synes hun har stått godt i den stormen. Hun henvender seg til en helt annen målgruppe, folk flest som ønsker å kjøpe en god vin, eller som er litt over gjennomsnittlig interessert. Hennes kritikere er mer nerdete i stilen, og stormer inn på polet når det er spesialslipp, slik som du kanskje så på Dagsrevyen forrige uke. En ting midt i mellom er heller min stil. :)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Ettermiddagens vinsmaking var vellykket. Dette er vel femte året på rad jeg har vært på Moestues Vinfeber. Over 30 stasjoner med 6-12 viner hver man kunne smake på, et par stasjoner med øl også.

    Moestue er kanskje den aller beste vinimportøren i Norge sett i forhold til de kvalitetsprodusentene som er i hans portefølje. Blir nok nytt besøk på vinfeber også neste år.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Har mye Dylan fra Mobile Fidelity, men ikke akkurat den. Enig i at lyden er super.

    Vis vedlegget 480029
    Har en del Dylan fra før, men mye dårlige pressinger. Den High 61 Revisited jeg har, er sannsynligvis et opptrykk fra midten på 70-tallet, og den mangler rett og slett god dynamikk. Like a rolling stone mister snerten slik jeg har hørt den andre steder. Så må nok fylle på med MoFi-utgavene til tross for at de er dyre. Men til gjengjeld gir de flere ganger mer glede enn de gamle utgavene jeg har fra før av.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.727
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Skaffet den The Allman Brothers Band platen. Helt super.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Knall skive! Den som kunne fått oppleve Duane & Co. live.
    Har hatt den på CD lenge, men denne skiva ga meg virkelig bakoversveis.

    Skulle gjerne opplevd en konsert med ABB og Duane Allman. De har jo holdt det gående til inntil Gregg døde for ikke lenge siden, og som nevnt i en tidligere posting i denne tråden var fire av gitaristene i bandet på et tidspunkt inne på Rolling Stones liste over de 100 best guitarists of all time. Hadde nok møtt opp om en konsert med dem hadde bydd seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Onsdagsvinen. 100 % sangiovese, lettere utgave av de mer kjente og voluminøse Brunello di Montalcino som trenger mer laging før de slippes på markedet. Rosso er også kjent for lite tanniner/garvesyre, som gjør at de er mer leskende i stilen og deilig drikke uten matfølge. Namnam. :)
    IMG_0519.JPG
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fruen har satt sport i å hitta viner med lite tanniner/garvesyre så denna skal testas. Får jag den på vårt lokale pol?
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Fruen har satt sport i å hitta viner med lite tanniner/garvesyre så denna skal testas. Får jag den på vårt lokale pol?
    Et annet tips for å få fram det beste i disse vinene er å servere dem lett avkjølt, ca 15 grader. Da får man fram friskheten i vinen også.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    vin le naturel 20180217_204910.jpg


    Le Naturel (Navarra, Spania) er et hyggelig bekjentskap til overkommelig pris. Serveres litt kjølig, og luftet (gjerne på karaffel). Fortrefflig til marokkansk vegetarmiddag hos oss i dag. Fin til vinyl også.

    Interessant hvordan komponenter kan endre seg etterhvert som de blir husvarme - litt på linje med vin.

    For en uke siden tenkte jeg at de nye diskant-driverne er alt for harde og avslørende, dette blir sært, bare 30 prosent av platene mine låter bra! Dette var etter omtrent 30 timer spilletid (break-in). Nå er det mer mot 60-70 prosent, (dvs "vanlige" plater, ikke bare audiofile plater, låter bedre enn før). Subjektivt inntrykk er at driverne har blitt åpnere og mykere. Jeg kan spille på litt høyere nivå uten å høre problemer. Dette er etter 40 timer. Det sies at pro-sound drivere kan bruke hundre eller mer timer før de har spilt seg inn. Jeg har et par hodetelefoner som brukte 3-400 timer på å bli innspilt. Det er vel litt av moroa med vår hobby. "Zen in the machine".

    De nye driverne er satt inn uten justering av delefilter, og det er jo "nei" ut fra boka. Men de annonseres som drop-in-replacements fordi de er såpass robuste mht delefilter. Dette stemmer med mitt inntrykk. Jeg "bør" høre feil, ut fra at delefilteret ikke er helt optimalisert, men det er ikke lett å høre.

    Så resultatet er at en hel rad album låter bedre enn jeg har hørt dem før - Shelby Lynne Just a little loving, Al Stewart Year of the cat, Time passages, Stones Exile, og mange andre. Gode innspillinger og ganske gode får stort sett grønt lys. Steppenwolf 2 for eksempel - altså helt vanlige ikke "audiofile" album som jeg er heldig nok til å ha fått tak i i orginalversjon. Samla Mammas Manna: Måltid. Andre låter litt dårligere enn jeg har hørt dem før, et skuffende eksempel er Doors: Strange days, som jeg har i en del vinylutgaver (inkl DCC) og som jeg har sjekket også i forhold til Tidal / digital versjon. Såvidt jeg kan bedømme er opptaket - sjekk My eyes have seen you - preget av at innspillingen er litt for "hot". Altså, når bandet kjører på, fullt trøkk, låter det ikke helt bra, det er for mye forvrengning. Det er samme sak på tvers av vinyl og digital. Det har ingenting med de nye driverne å gjøre, bortsett fra at de avslører dette litt mer enn før.
     
    Sist redigert:

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Le Naturel (Navarra, Spania) er et hyggelig bekjentskap til overkommelig pris. Serveres litt kjølig, og luftet (gjerne på karaffel). Fortrefflig til marokkansk vegetarmiddag hos oss i dag. Fin til vinyl også.

    Interessant hvordan komponenter kan endre seg etterhvert som de blir husvarme - litt på linje med vin.

    For en uke siden tenkte jeg at de nye diskant-driverne er alt for harde og avslørende, dette blir sært, bare 30 prosent av platene mine låter bra! Dette var etter omtrent 30 timer spilletid (break-in). Nå er det mer mot 60-70 prosent, (dvs "vanlige" plater, ikke bare audiofile plater, låter bedre enn før). Subjektivt inntrykk er at driverne har blitt åpnere og mykere. Jeg kan spille på litt høyere nivå uten å høre problemer. Dette er etter 30-40 timer. Det sies at pro-sound drivere kan bruke hundre eller mer timer før de har spilt seg inn. Jeg har et par hodetelefoner som brukte 3-400 timer på å bli innspilt. Det er vel litt av moroa med vår hobby. "Zen in the machine".

    De nye driverne er satt inn uten justering av delefilter, og det er jo "nei" ut fra boka. Men de annonseres som drop-in-replacements fordi de er såpass robuste mht delefilter. Dette stemmer med mitt inntrykk. Jeg "bør" høre feil, ut fra at delefilteret ikke er helt optimalisert, men det er ikke lett å høre!

    Så resultatet er at en hel rad album låter bedre enn jeg har hørt dem før - Shelby Lynne Just a little loving, Al Stewart Year of the cat, Time passages, Stones Exile, og mange andre. Gode innspillinger og ganske gode får stort sett grønt lys. Steppenwolf 2 for eksempel - altså helt vanlige ikke "audiofile" album som jeg er heldig nok til å ha fått tak i i orginalversjon. Samla Mammas Manna: Måltid. Andre låter litt dårligere enn jeg har hørt dem før, et skuffende eksempel er Doors: Strange days, som jeg har i en del vinylutgaver (inkl DCC) og som jeg har sjekket også i forhold til Tidal / digital versjon. Såvidt jeg kan bedømme er opptaket - sjekk My eyes have seen you - preget av at innspillingen er litt for "hot". Altså, når bandet kjører på, fullt trøkk, låter det ikke helt bra, det er for mye forvrengning. Det er samme sak på tvers av vinyl og digital. Det har ingenting med de nye driverne å gjøre, bortsett fra at de avslører dette litt mer enn før.
    Ja, Naturel er en bra vin!
    Artig å høre at diskantene er i ferd med å sette seg. Gleder meg til den 10., da er det vel enda mer på plass. Synes også det er stor variasjon på ulike utgaver av plater. Som du ser, så har jeg gode erfaringer med ny MoFi-pressinger. De overgår andre versjoner. Kan ta med Allman brothers band og Richard Thompson den 10., så kan vi høre.
    Ellers er Elipsa så å si innspilt nå, og all hardhet som kom etter ca 30 timer helt borte. Nå blir det en runde med finplassering av høyttalerne for å optimalisere. Det spiller bra nå, men tror det er mye å hente på å skape et enda dypere lydbilde.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Forresten ogh, jeg tror jeg har funnet ut av problemene jeg har hatt de siste årene med at vinyl slår inn på releet på forforsterkeren. Det handler om statisk elektrisitet.
    Jeg var innom Stereofil for å kjøpe en skinnmatte til platespilleren med tanke på å redusere statisk elektrisitet. I en bisetning ble det spurt om jeg hadde et teppe mellom høyttalerne, og det har jeg. Interessant tilbakeblikk som jeg ikke har tenkt på før: det var da jeg la et teppe på gulvet at problemene oppsto! Fikk råd om å spraye teppet med tøymykner, og i tillegg til at jeg har trukket teppet lenger fra platespilleren, så har problemet mer eller mindre forsvunnet! Noen plater er mer mottakelig for statisk elektrisitet, men jeg har veldig lite problemer nå. Skal flytte teppet enda lenger unna, kanskje få tak i et mindre til å ha foran høyttalerne. Men uansett, det har blitt en stor glede å spinne plater igjen!
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    IMG_0520.JPG


    Andre flaske prøvd. Fikk en time i karaffel og det hjalp litt. Men det er en drikkopp vin. Har ikke godt av mer lagring, blir i alle fall ikke bedre med flere år i horisontalen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Hei Eirik - takker.
    R Thompson - har ti album - kjøpte nylig hans Rumour and sigh, Mofi utgave for kr 599 (!) men ble vel litt skuffet. Skal prøve igjen, med de nye driverne.
    Statisk el - interessant. Jeg har også teppe, men det er naturlig silke, kanskje ikke så ille. Og det ligger litt lenger ut, fra anlegget. Men av og til kan jeg få et pop når jeg skal skifte plate. Det låter ikke bra, men er ikke veldig høyt. Så det har ikke plaget meg mye. Såvidt jeg kan bedømme kommer denne statiske utladningen nokså uavhengig av kobling til forforsterker (dvs egen jordledning hjelper ikke - jeg har eksperimentert med det).
    Dette med statisk el-utladning - når man tar på spiller / plate, løfter pickup, osv - er et kjent problem fra lenge siden, tror jeg. På tvers av spillere og anlegg. Mener jeg hørte en del av dette allerede med min Thorens-spiller på 70-tallet. Med det heftige utstyret du har (flott bilde!), kan man vel tenke seg at spilleren lader seg opp, så å si, så et "pop" hos deg blir til et brak, mens det låter mer beskjedent / akseptabelt med lettvekter-spillere.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn