Vinsnobbens vin og vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Et tips fra en ikke vinsnobb til en vinsnobb. Pintia 2012.
    Takk for tips! Er dette old school Spania eller new school?
    Etter hva jeg kan forstå er nok dette new school.
    https://www.wine.com/product/bodega...:Product+Detail:Bodegas+y+Vinedos+Pintia+2012

    Du får korrogere meg hvis det er feil.:rolleyes:
    Ser ut som det er fra Vega Sicilia som er kjent som en av de aller fremste vinprodusentene i Spania. Dette er nok en cuvee i nyere stil, ja.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Et tips fra en ikke vinsnobb til en vinsnobb. Pintia 2012.
    Takk for tips! Er dette old school Spania eller new school?
    Etter hva jeg kan forstå er nok dette new school.
    https://www.wine.com/product/bodega...:Product+Detail:Bodegas+y+Vinedos+Pintia+2012

    Du får korrogere meg hvis det er feil.:rolleyes:
    Ser ut som det er fra Vega Sicilia som er kjent som en av de aller fremste vinprodusentene i Spania. Dette er nok en cuvee i nyere stil, ja.
    Vega Sicilia er kjent som de fremste i Spania? Greit å vite. Selv ofrer jeg ikke mye tid til dette, men jeg liker god vin.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Et tips fra en ikke vinsnobb til en vinsnobb. Pintia 2012.
    Takk for tips! Er dette old school Spania eller new school?
    Etter hva jeg kan forstå er nok dette new school.
    https://www.wine.com/product/bodega...:Product+Detail:Bodegas+y+Vinedos+Pintia+2012

    Du får korrogere meg hvis det er feil.:rolleyes:
    Ser ut som det er fra Vega Sicilia som er kjent som en av de aller fremste vinprodusentene i Spania. Dette er nok en cuvee i nyere stil, ja.
    Prøver å unngå tradisjonelle spanske tinto som ofte er overeiket og som gir hovedsakelig tresmak i munnen. :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det var vel denne som virkelig fikk opp øynenne mine for litt dyrere vin. Nesten så man ønsker å dra det lenger og skape en ny hobby, men best å la det være.;)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Etter hva jeg kan forstå er nok dette new school.
    https://www.wine.com/product/bodega...:Product+Detail:Bodegas+y+Vinedos+Pintia+2012

    Du får korrogere meg hvis det er feil.:rolleyes:
    Ser ut som det er fra Vega Sicilia som er kjent som en av de aller fremste vinprodusentene i Spania. Dette er nok en cuvee i nyere stil, ja.
    Vega Sicilia er kjent som de fremste i Spania? Greit å vite. Selv ofrer jeg ikke mye tid til dette, men jeg liker god vin.
    Unico fra Vega Sicilia er ikke akkurat billig...

    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Vega-Sicilia-Unico-2005/p/3187601
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Det var vel denne som virkelig fikk opp øynenne mine for litt dyrere vin. Nesten så man ønsker å dra det lenger og skape en ny hobby, men best å la det være.;)
    Pintia gir nok 80-90 % av eb Unico, og det er sjelden jeg legger mer i en flaske vin enn det Pintia koster. Da er det som oftest en spleis med likesinnede.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Etter hva jeg kan forstå er nok dette new school.
    https://www.wine.com/product/bodega...:Product+Detail:Bodegas+y+Vinedos+Pintia+2012

    Du får korrogere meg hvis det er feil.:rolleyes:
    Ser ut som det er fra Vega Sicilia som er kjent som en av de aller fremste vinprodusentene i Spania. Dette er nok en cuvee i nyere stil, ja.
    Vega Sicilia er kjent som de fremste i Spania? Greit å vite. Selv ofrer jeg ikke mye tid til dette, men jeg liker god vin.
    Unico fra Vega Sicilia er ikke akkurat billig...

    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Vega-Sicilia-Unico-2005/p/3187601
    Nei, det var i overkant. Opp til 500kr for en flaske god vin er ok for min del.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Vega Sicilia er kjent som de fremste i Spania? Greit å vite. Selv ofrer jeg ikke mye tid til dette, men jeg liker god vin.
    Unico fra Vega Sicilia er ikke akkurat billig...

    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Vega-Sicilia-Unico-2005/p/3187601
    Nei, det var i overkant. Opp til 500kr for en flaske god vin er ok for min del.
    Men som sagt, Vega Sicilia er en produsent som er anerkjent. wiki sier at Vega Sicilia's wines are recognised worldwide as some of the finest and most valued red wines on the market,

    Så Pintia settes på lista over viner som må prøves. Takk igjen for tips!
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vega Sicilia er kjent som de fremste i Spania? Greit å vite. Selv ofrer jeg ikke mye tid til dette, men jeg liker god vin.
    Unico fra Vega Sicilia er ikke akkurat billig...

    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Vega-Sicilia-Unico-2005/p/3187601
    Nei, det var i overkant. Opp til 500kr for en flaske god vin er ok for min del.
    Men som sagt, Vega Sicilia er en produsent som er anerkjent. wiki sier at Vega Sicilia's wines are recognised worldwide as some of the finest and most valued red wines on the market,

    Så Pintia settes på lista over viner som må prøves. Takk igjen for tips!
    Du kan takke meg ved å gi en tilbakemelding etter å ha sjekket ut vinen. :)

    En annen fra Spania jeg liker er Contino Rioja Reserva 2012. Ikke på høyde med Pintia, men har ingen problemer med å nyte den.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Og så litt rød vin til et kjøttstykke. Østsside Bordeaux fra topp årgang (2010). Østside modner raskere enn vestside, så denne er på vei mot toppen.
    Nedsatt en hundrelapp til 159 bols. Inngangsnivå på Bordeaux, godt kjøp. Fikk også tips fra Jon om denne. Mine eksemplarer har vært top notch.


    Vis vedlegget 476722
    Testet igjen i går her også. Ingen oksydering. Et godt valg.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Her går det i harryhandel. Parts Express over there og polet i Strømstad.

    prv driver 20180120_165017.jpg


    Plast-drivere som koster en tidel av beryllium.

    vin 20180121_185706.jpg


    Heller ikke dyr. Bra, begge deler.

    Kan ikke spille så høyt ennå - enig der, Eirik - men å skifte alle seks diskanter til Prv ser ut til å funke. Mer klarhet og nærhet og større rom. Litt lenger inn i aulaen, for å si det sånn.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.320
    Antall liker
    63.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da var fire flasker med Rioublanc på vei til nærmeste polutsalg. Høres ut som et godt value for money tips :)

    En liten vinhistorie/tragedie. Jeg hadde en kjeller tidligere hvor jeg samlet i liten målestokk på viner fra Ribera og Rioja. For vel 10 år siden var vi fire mannfolk rundt bordet på en liten restaurant i Cartagena, Spania. To vininteresserte, og to under måtelig interessert. På forespørsel hadde de faktisk en flaske Unico i restauranten. De ville ha 1000 kr for flasken. To av karene rundt bordet syntes det ble for dumt, og av en eller annen grunn jeg ikke husker, droppet vi to andre også kjøpet og konsentrerte oss om andre viner. Hvor dum går det an å bli. Angrer fremdeles :mad::)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Da var fire flasker med Rioublanc på vei til nærmeste polutsalg. Høres ut som et godt value for money tips :)

    En liten vinhistorie/tragedie. Jeg hadde en kjeller tidligere hvor jeg samlet i liten målestokk på viner fra Ribera og Rioja. For vel 10 år siden var vi fire mannfolk rundt bordet på en liten restaurant i Cartagena, Spania. To vininteresserte, og to under måtelig interessert. På forespørsel hadde de faktisk en flaske Unico i restauranten. De ville ha 1000 kr for flasken. To av karene rundt bordet syntes det ble for dumt, og av en eller annen grunn jeg ikke husker, droppet vi to andre også kjøpet og konsentrerte oss om andre viner. Hvor dum går det an å bli. Angrer fremdeles :mad::)
    Geir Salvesen som skrev i Aftenposten før sier at Rioublanc er et kjempekjøp. Moden Bordeaux til spottpris. Denne bør du prøve! | geirsalvesen.com

    Jeg synes den overgår Ch Dudon som har vært den beste budsjettbordeauxen tidligere. Men forvent ikke Bordeaux av ypperste kvalitet av den, men den overgår det meste til kr 160.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Her går det i harryhandel. Parts Express over there og polet i Strømstad.

    Vis vedlegget 476849

    Plast-drivere som koster en tidel av beryllium.

    Vis vedlegget 476852

    Heller ikke dyr. Bra, begge deler.

    Kan ikke spille så høyt ennå - enig der, Eirik - men å skifte alle seks diskanter til Prv ser ut til å funke. Mer klarhet og nærhet og større rom. Litt lenger inn i aulaen, for å si det sånn.
    Da blir vel naboen glad, når du ikke kan spille så høyt... ;-)

    Men artig prosjekt du har gående med diskantene, ogh!
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    En liten stund foran anlegget i kveld med en aldri så liten Pinot Noir fra Burgund.

    På spilleren snurrer Tigerlilly av og med Natalie Merchant på MoFi 45. Det bringer minner tilbake til Roskilde-festivalen 1987 hvor jeg hørt 10.000 Maniacs for første gang.


    IMG_0508.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Og når jeg ser bildet over, så er det Burgundslipp på polet i slutten av januar hvor 2015-årgangen kommer for fullt. 2015 er den beste årgangen siden 2010, og fra importørhold har jeg hørt at i toppår som 2015, så er kvalitetsforskjellen mindre mellom laveste og høyeste kvalitet. Og det er først og fremst de rimelige vinene som hever seg. Toppviner leverer gode viner i alle år også i dårligere årganger, da blir kvalitetsforskjellene store på dyr og rimelig. Sørg derfor for å kjøpe burgundere fra 2015 mens de er her.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    -87 på Roskilde da var jeg også der:) lurer på om jeg fikk sett/hørt 10 000M:rolleyes: Men Cornelis Vresweijk husker jeg.
    Vreesweijk fikk ikke jeg med meg i 87. Men husker Iggy Pop, Mary Coughlan og Diamanda Galas bl a. Og Michelle Shocked. Mulig jeg blander og at det var 88...
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    -87 på Roskilde da var jeg også der:) lurer på om jeg fikk sett/hørt 10 000M:rolleyes: Men Cornelis Vresweijk husker jeg.
    Vreesweijk fikk ikke jeg med meg i 87. Men husker Iggy Pop, Mary Coughlan og Diamanda Galas bl a. Og Michelle Shocked. Mulig jeg blander og at det var 88...
    Googlet, og det viser seg at 10.000 Maniacs spilte på Roskilde i 1988.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    -87 på Roskilde da var jeg også der:) lurer på om jeg fikk sett/hørt 10 000M:rolleyes: Men Cornelis Vresweijk husker jeg.
    Vreesweijk fikk ikke jeg med meg i 87. Men husker Iggy Pop, Mary Coughlan og Diamanda Galas bl a. Og Michelle Shocked. Mulig jeg blander og at det var 88...
    Michelle Shocked så jeg på Aker før det ble Aker Brygge. Har skaffet Texas Campfire Tapes på vinyl igjen. Vin fra det lokale polet.

    A7D9FA11-99E6-477A-8DC6-14D083B99A80.jpg
     
    Sist redigert:

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    -87 på Roskilde da var jeg også der:) lurer på om jeg fikk sett/hørt 10 000M:rolleyes: Men Cornelis Vresweijk husker jeg.
    Vreesweijk fikk ikke jeg med meg i 87. Men husker Iggy Pop, Mary Coughlan og Diamanda Galas bl a. Og Michelle Shocked. Mulig jeg blander og at det var 88...
    Michelle Shocked så jeg på Aker før det ble Aker Brygge. Har skaffet Texas Campfire Tapes på vinyl igjen. Vin fra det lokale polet.

    Vis vedlegget 477257
    Ja, den står i hylla her også. Det var faktisk den siste plata jeg kjøpte før CD-spiller kom i hus i 1987. Senere i 1987 kjøpte jeg en Thorens 321, og da ble det LP igjen, og har vært det siden. :)
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Fikk også CD spiller på den tiden. Ga etterhvert bort plater og platespiller. Tok lengre pause en deg med plater. Ca 25 år før jeg begynte å samle igjen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.867
    Antall liker
    26.615
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    -87 på Roskilde da var jeg også der:) lurer på om jeg fikk sett/hørt 10 000M:rolleyes: Men Cornelis Vresweijk husker jeg.
    Vreesweijk fikk ikke jeg med meg i 87. Men husker Iggy Pop, Mary Coughlan og Diamanda Galas bl a. Og Michelle Shocked. Mulig jeg blander og at det var 88...
    Googlet, og det viser seg at 10.000 Maniacs spilte på Roskilde i 1988.
    Ok, var der 84,85,86,87,89
    -87 var ett høydar år med bla Iggy, Stranglers,Pretenders,Mission,Cult,Rikkie lee jones, Van Morrison:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    -87 på Roskilde da var jeg også der:) lurer på om jeg fikk sett/hørt 10 000M:rolleyes: Men Cornelis Vresweijk husker jeg.
    Vreesweijk fikk ikke jeg med meg i 87. Men husker Iggy Pop, Mary Coughlan og Diamanda Galas bl a. Og Michelle Shocked. Mulig jeg blander og at det var 88...
    Googlet, og det viser seg at 10.000 Maniacs spilte på Roskilde i 1988.
    Ok, var der 84,85,86,87,89
    -87 var ett høydar år med bla Iggy, Stranglers,Pretenders,Mission,Cult,Rikkie lee jones, Van Morrison:)
    Da var vi der samtidig i 1985. Joe Strummers Clash, Associates, Nina Hagen, The Style Council, Kukl (med en purung Bjørk), Leonard Cohen, Billie Bragg (som jeg fikk meg en øl med backstage), Jason & The Scorchers, The Ramones, avskjedskonserten til Tant Strul og ikke minst norske Circus Modern som jeg kjente og festet litt med bak den oransje scenen. :cool:

    Bodde i presseleiren ved siden av BBCs bobil, så jeg slapp gjørmebadet bermen måtte tåle for å oppleve disse flotte konsertene.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    WEB_Image Prudence Live Sveriges Radio17 11 1973 ( prudence91954065.jpeg



    Denne ble sluppet på fredag. Kjempegodt liveopptak av en av de legendariske norske banda fra tidlig 70-tall. God lyd og et tight spillende trønderrockband på en tid Åge Aleksandersen ikke var et skjellsord... :)

    Opplag bare 1000 eks, så her er det bare å kjenne sin besøkelsestid.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Sist jeg hadde noe med Prudence hadde jeg nok kun kassettspiller. Vi tok opp hos storebroren til en i klassen.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Sist jeg hadde noe med Prudence hadde jeg nok kun kassettspiller. Vi tok opp hos storebroren til en i klassen.
    Jeg vokste opp i Trøndelag på 70-tallet, så dette var store helter den gangen. Har hele katalogen med unntak av liveskiva/avskjedskonserten fra 1975. Så denne var et must for meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Grateful_Dead_-_Anthem_of_the_Sun.jpg


    Og nå denne. Det er en spesiell historie knyttet til denne plata som er en del av en boks med de fem første studioalbumene. 22. juli 2011 drar jeg inn tidlig til Oslo for å se på Tour de France på Bohemen før quizen starter i sekstida. Jeg ankommer byen sånn i tretida og har planlagt å stikke oppom Ringstrøms antikvariat for å kjøpe Grateful Dead boksen. Men av en eller annen grunn ombestemmer jeg meg og rusler opp til Bohemen i stedet. Kjøper en halvliter, og en halv time etterpå kommer det et kjempesmell. Det skulle vise seg at terroristen Breivik hadde smelt av bomba i regjeringskvartalet. Jeg innså i dagene etterpå at om jeg hadde rusla opp til Ringstrøms, hadde jeg sannsynligvis passert utafor VG-bygningen som er nærmeste nabo til Høyblokka akkurat da det smalt... Snakk om tilfeldigheter... To uker etterpå kjøpte jeg boksen på Ringstrøms, og den er på sett og vis et minne fra de grufulle hendelsene 22. juli.

    23. juli skulle jeg ha sett Richard Thompson på Down at the Farm i Halden, men det ble naturlig nok avlyst.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for omtale av Thompsonplata. Har lurt litt på den, etter jeg så anmeldelsen i HiFiNews.
    Michelle Shocked gikk av skaftet og er blitt "born again christian" på sine gamle dager.
    Den så jeg ikke komme.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Takk for omtale av Thompsonplata. Har lurt litt på den, etter jeg så anmeldelsen i HiFiNews.
    Michelle Shocked gikk av skaftet og er blitt "born again christian" på sine gamle dager.
    Den så jeg ikke komme.
    Jeg tror ikke jeg har hørt Thompson låte så bra som på denne plata. Dyr sak. Ser at platekompaniet selger den for 899. Bi Dipper er litt mer edruelig med 699. Jeg kjøpte mitt eks på The Garden, sannsynligvis feilpriset til 619. Mulig man kan få den billigere fra utlandet, Har man råd er dette en nobrainer.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Var på quiz i kveld hvor vi fikk følgende nøtt:

    Hvilket band hadde fire gitarister inne på 2003 utgaven av Rolling Stones liste over 100 beste gitarister of all time? Blant annet gitaristen som var nr 2 på lista. Senere har lista blitt revidert flere ganger.

    Vi klarte ikke dette spørsmålet, men vi vant quizen for det. :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Har lest et sted at den første listen ble kritisert for å være for mye dominert av amerikanske gitarister og derfor er endret over tid.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Har lest et sted at den første listen ble kritisert for å være for mye dominert av amerikanske gitarister og derfor er endret over tid.
    Ja, og på den siste lista er Clapton nr to og Jeff Beck nr 3 og Jimmy Page også høyt oppe, så vi gikk for Yardbirds. Kunne vært en fjerde som var innom dem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    IMG_0510.JPG




    Ukas midtukevin er en riesling kabinett fra Robert Weill i Rheingau. Standard vinkjøp fra taxfree på Gardermoen. Tror den koster 169. Plukker den med mest fordi den ikke er tilgjengelig på polet. Men det hender jeg går rett gjennom også. Helt tullete å bære seg skakk og risikere høy gorillafaktor bare for å spare 30 kroner på ei flaske.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn