Vinsnobbens vin og vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Jeg har frekventert Hifisentralen i over 15 år, men ikke vært særlig aktiv. Nå tenkte jeg at det var på tide med en egen tråd om vin og vinyl. (Smekk på fingrene for å kalle det vinyl, det heter ikke vinyl, men plater, LP, eller album, i følge flere som er vokst opp med LP-er og platespillere :p)

    Starter med et bilde av vinen jeg har i glasset, en chenin blanc fra Anjou i Loire. Typeriktig chenin; fyldig og søtlig preg og framtredende syre.


    Vis vedlegget 473417 Vis vedlegget 473418
    IMG_0480.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Jeg starter med et bilde av pickupen, en Audio Technica AT33sa. Den sitter i en SME IV arm som ble kjøpt for over 20 år siden. Fortsatt veldig bra arm som oser av kvalitet. Den er oppgradert med silikonbad og justeringsmulighet for VTA.


    IMG_0483.JPG
    IMG_0484.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Armen sitter på en Hanss T-60, en platespiller med mulighet for to armer. Den andre armen er en Abis SA 1.2, en japansk arm som kan tilpasses så og si alle pickuper da den effektive massen kan endres ved hjelp av VTF justeres med lodd foran pivot. I Abis sitter det en Ortofon Cadenza Black.

    Til venstre for drivverket ses en Ortofon ST80se stepup som gir en ekstra forsterkning på 27 dB.


    IMG_0485.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Effektforsterker er en Conrad-Johnson Premier 11A som jeg kjøpte ny i 1995. Den har gitt meg over 22 år med glede og har aldri skapt noe trøbbel. En virkelig trofast følgesvenn.


    IMG_0489.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Høyttalerne siden 2010 har vært Audio Physic Virgo III, men i november røyk jeg på et aldri så lite Black Friday-tilbud...


    IMG_0481.JPG
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott start på tråden. Skal følge med. :)

    BTW: «Vinyl» er selvsagt helt OK. «En vinyl» derimot burde vært straffbart med tvangsarbeid i Sibir. ;)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Nye høyttalere er Sonus Faber Elipsa SE i rød høyglans. Helt fantastisk flotte høyttalere!
    Her er et oversiktsbilde av anlegget. I tillegg til de tidligere nevnte komponentene, beståranlegget av en ekstra RIAA, en Audio Research PH3, CJ Premier 8a monoblokker og en REL Stadium II sub.


    IMG_0491.JPG
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.390
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Flott oppsett dette,lykke til videre :)

    O
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Synes alltid vin og vinyl har vært en grei kombinasjon. Og litt kaffe i ny og ne. Lykke til med tråden

    Vis vedlegget 473431
    Flott bilde!

    Ch. Simard skal testes i jula. Grands Marechaux har jeg drukket et par flasker av fra før. Veldig bra vin, og billig til å være en Bordeaux i god årgang. 250 kr er bra for 2010.
    Roland La Garde ville jeg ha ventet litt med da jeg fant den ubalansert da jeg prøvde en flaske tidligere i høst. Mulig at den blir bedre med lagring. Burgunderen har jeg ikke prøvd. Fortell meg gjerne hvordan den er.

    (Kjenner igjen vinutvalget, da jeg har handlet mye på Kolbotn...)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Sonus Faber og CJ spiller nok himmelsk vakkert i sammen.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Det spiller godt sammen, ja. Men selv om SF spiller bra rett fra boksen, så skjer det stadig vekk ting her. Har hatt høyttalerne i hus i ca tre uker så det blir nok optimalt først ut på nyåret en gang. :)
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Ch. Simard skal testes i jula. Grands Marechaux har jeg drukket et par flasker av fra før. Veldig bra vin, og billig til å være en Bordeaux i god årgang. 250 kr er bra for 2010.
    Roland La Garde ville jeg ha ventet litt med da jeg fant den ubalansert da jeg prøvde en flaske tidligere i høst. Mulig at den blir bedre med lagring. Burgunderen har jeg ikke prøvd. Fortell meg gjerne hvordan den er.

    (Kjenner igjen vinutvalget, da jeg har handlet mye på Kolbotn...)
    Enig. Grande Marechaux er en 2010 med god pris. Har ikke testet bugunderen enda, og lar Roland La Garde ligge litt. Takk for tips. Ch Simard er ferdig lagret så godt du tester den nå
    Flott anlegg også
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Oi her var det mye snasene komponenter og ikke minst mye god vin :D
    Dette ga meg lysten til å lage en tråd jeg også, for jeg driver med akkurat det samme, bare på et lavere nivå, både på vin og vinylen ??????

    Følger med her fremover
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Så blir det en spennende vin.

    Batch 09 fra EU, fra Natural Selections. Vinimportøren Natural Selctions blander sine egne viner fra europeiske produsenter. Hva som er råstoff avsløres først når hele partiet er solgt ut. Svaret avsløres her.

    Batch 09 minner om en annen vin jeg drakk nylig, også med bruskork, en Kalkspitz fra Christoph Hoch fra Østerrike. En perlende/lett musserende hvitvin med frisk fruktsmak, på en måte en blanding mellom hvitvin og cider. Utrolig forfriskende og godt. Uvanlig vinstil. Blir spennende å se hva den er laget av.


    IMG_0492.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Hei EirikB
    Fin tråd, ja. Her er komponentene (og sikkert vinen) valgt med omhu. Det er vel litt tidlig, som du skriver, men kan du si noe om hvordan de nye høyttalerne låter i forhold til de gamle?
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei ogh!

    Skal prøve å beskrive lyden.
    Først og fremst ligger forskjellen i at Elipsa er litt mer lettdrevne enn Virgo III. Det gir seg utslag i mer dynamikk enn det Virgo hadde på samme anlegg. Har også innsett at Virgo spilte ganske analytisk. Elipsa tilfører typisk Sonus Faber-varme, selv om jeg nå har vært gjennom en periode hvor Elipsa har spilt ganske så skarpt i mellomtone og diskant. Det er i ferd med å sette seg nå, høyttalerne begynner å bli mer balanserte. Ellers er lydbildet større i alle dimensjoner. Likevel trengs nok litt tid til før alt faller på plass.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kjekk tråd, og eit spennande anlegg. Vinen er sikkert bra, den også, men her er eg ikkje så inne i ting som du er.
    Ein annan ting du sikkert har god greie på, er koplingane mellom ARC og CJ, og kor godt dei oppfører seg når dei er i lag. Dei to CJ effektforsterkeria er vel ganske like, bortsett frå kreftene? Eller er det andre moment du kan trekkje fram?
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Kjekk tråd, og eit spennande anlegg. Vinen er sikkert bra, den også, men her er eg ikkje så inne i ting som du er.
    Ein annan ting du sikkert har god greie på, er koplingane mellom ARC og CJ, og kor godt dei oppfører seg når dei er i lag. Dei to CJ effektforsterkeria er vel ganske like, bortsett frå kreftene? Eller er det andre moment du kan trekkje fram?
    Det er familielikhet mellomPremier 8 og 11, ja. Men også noen forskjeller. Mens Premier 8 spiller med større pondus og større lydbilde, så briljerer Premier 11 med en helt vanvittig god gjengivelse av vokalmusikk, og det passer bra for en operaelsker. :)

    Når det gjelder AR og CJ sammen har jeg bare gode erfaringer. Det begynte med innkjøp av PH3 på slutten av 90-tallet. Da brukte jeg CJ PF2 med innebygget RIAA. RIAA-trinnet i PF2 er veldig bra, men utfordringen er gain, hvor maks er 52 dB, og det er litt lite med bruk av low output mc. Med PH3 i anlegget ble det litt mer gain med 54 dB, og en mulighet for å justere last med å lodde på motstander i RIAA-trinnet. Resultatet ble som sagt mer gain som igjen førte til bedre bassgjengivelse, mer slam og dynamikk samtidig som det spilte åpent og oppløst.

    PH6 ble innkjøpt på bakgrunn av erfaringene med PH3, og at den hadde enda mer gain, 58 dB. I tillegg var mulighetene til å stille last med fjernkontroll en fordel. PH6 spiller med autoritet, men er mer nøytral enn PH3 som har en mer klassisk AR rørlyd.

    Jeg har også en Musical Fidelity V-LPS mkII, men den er ikke i nærheten av Audi Research RIAA-ene.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Så ble det test av Ch. Simard St.Émilion 1996.

    Moden østside Bordeaux, mursteinsrød. Bløt og drikkeklar, men litt lite frukt og konsentrasjon. Solbær og sigarkeske på duft. Har hørt at det er noe flaskevariasjon på denne vinen, og dette var en flaske under pari i forhold til forventet. Men ok vin til prisen, alder tatt i betraktning. Har en flaske til. Satser på at den er bedre.


    IMG_0496.JPG
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk for fin tråd, med combo`en hifi og vin!

    Ch. Simard St.Émilion 1996. God vin og fin pris, men den trenger en del tid i glasset før den begynner å slippe til flere aromaer, synes jeg.
    Er den på sitt høydepunkt og vel så det, tro? Ellers foretrekker jeg 2004, mer frukt i den.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Så ble det test av Ch. Simard St.Émilion 1996.

    Moden østside Bordeaux, mursteinsrød. Bløt og drikkeklar, men litt lite frukt og konsentrasjon. Solbær og sigarkeske på duft. Har hørt at det er noe flaskevariasjon på denne vinen, og dette var en flaske under pari i forhold til forventet. Men ok vin til prisen, alder tatt i betraktning. Har en flaske til. Satser på at den er bedre.


    Vis vedlegget 473576
    Hadde den årgangen til tiur 1. juledag. Satt som et skudd. Selv barna 25/27 elsket lukten og smaken. Tror ikke du skal lagre den mer. Kommer selvfølgelig an på temperaturen i kjelleren.

    Jeg tør ikke å legge ut hva jeg har, da kommer vintyvene. Men, alarm inn til lageret har jeg.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd, EirikB.

    Både Sonus Faber og conrad-johnson har en klangbalanse som samsvarer godt med instrumenter jeg har spilt på, og som jeg umiddelbart kjenner igjen fra et mylder av konsertopplevelser med akustiske instrumenter. Glimrende for gjengivelse av sang, ikke minst opera, der mange oppsett går i ubehagelig metning mht. overtoner i dynamiske partier. En ok vinylkilde gir mer av samme sorten.

    Tror du har en dugelig oppskrift på uanstrengt nærvær og nerve i musikkoplevelsene her. Litt god vin åpner sansene ytterligere.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Så ble det test av Ch. Simard St.Émilion 1996.

    Moden østside Bordeaux, mursteinsrød. Bløt og drikkeklar, men litt lite frukt og konsentrasjon. Solbær og sigarkeske på duft. Har hørt at det er noe flaskevariasjon på denne vinen, og dette var en flaske under pari i forhold til forventet. Men ok vin til prisen, alder tatt i betraktning. Har en flaske til. Satser på at den er bedre.


    Vis vedlegget 473576
    Hadde den årgangen til tiur 1. juledag. Satt som et skudd. Selv barna 25/27 elsket lukten og smaken. Tror ikke du skal lagre den mer. Kommer selvfølgelig an på temperaturen i kjelleren.

    Jeg tør ikke å legge ut hva jeg har, da kommer vintyvene. Men, alarm inn til lageret har jeg.

    Den ble kjøpt inn til jul, så den har ikke ligget lenge her. Sønnen min på atten syntes også den var god og passet godt til entrecote. Men dette er en østsidebordeaux, og de modnes raskere enn vestsidevinene. Merlot lagrer ikke like godt, så jeg tror 2004 er bedre nå enn 1996. Også som sagt, det skal være en del flaskevariasjon på 1996.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott begynnelse på en tråd jeg ønsker velkommen.
    Her får man kanskje også tips om hvilken vin som passer hva slags musikk og vice verca?;)
    Ikke dumt med litt avveksling fra all IPA-bælminga.
    Lykke til med tråden framover.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Flott begynnelse på en tråd jeg ønsker velkommen.
    Her får man kanskje også tips om hvilken vin som passer hva slags musikk og vice verca?;)
    Ikke dumt med litt avveksling fra all IPA-bælminga.
    Lykke til med tråden framover.
    Takk for det!
    Om ikke annet blir det viner som man drikker til musikk.:)

    Jeg er også glad i IPA og øl, men opplever dessverre at det er mye dårlig øl ute og går. IPA er ikke nødvendigvis godt bare fordi det står IPA på flaska. Og jeg har vært på flere puber i Oslo som tar seg usedvanlig godt betalt for undermåls ølkvalitet. Da er det faktisk bedre å bestille en pilsner.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Her en lite snobbete vin pluss psychedelia fra England; det var jo vin og plater av vinyl det skulle handle om:

    Vinen:

    Helt grei. Vi kombinerte den med julerestemat i kveld (skinke, rull og en pill rotten Stiltonost), alt gikk fint selv om det blir litt skjæring der maten er for salt. Fra Piemonte/Langhe. Bare å kjøpe inn, men bør ikke lagres mer enn ca. 2 år.

    IMG_2344.JPG


    Platen:

    Dette bandet må ikke forveksles med et LA-band fra 1969. Denne duoen er fra Liverpool, men snekrer musikk fra tidligere tider da Lysergsyre var gangbart. På Skeleton Key Rec. og utgitt i 2015.

    IMG_2345.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Her en lite snobbete vin pluss psychedelia fra England; det var jo vin og plater av vinyl det skulle handle om:

    Vinen:

    Helt grei. Vi kombinerte den med julerestemat i kveld (skinke, rull og en pill rotten Stiltonost), alt gikk fint selv om det blir litt skjæring der maten er for salt. Fra Piemonte/Langhe. Bare å kjøpe inn, men bør ikke lagres mer enn ca. 2 år.

    Vis vedlegget 473726

    Platen:

    Dette bandet må ikke forveksles med et LA-band fra 1969. Denne duoen er fra Liverpool, men snekrer musikk fra tidligere tider da Lysergsyre var gangbart. På Skeleton Key Rec. og utgitt i 2015.

    Vis vedlegget 473727
    Takk for tips både når det gjelder vin og musikk!

    Tror nok jeg ville valgt noe annet enn Langhe rosso til stiltonost. Da er det fram med portvin eller en søtlig tysk riesling som matcher det salte bedre.
    En riesling med en aning restsødme eller en god musserende ville gjort underverker for julematen.

    Nyter et par glass Poggio Bonelli 2015 til Porcupine Tree. Helt grei chianto classico, men Felsinas chianti classico er bedre for 35 kr mindre.
    poggio-bonelli-toskana-poggio-bonelli-chianti-classico-docg-2015-09382515.jpg
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    ErikB skrev:

    Først og fremst ligger forskjellen i at Elipsa er litt mer lettdrevne enn Virgo III. Det gir seg utslag i mer dynamikk enn det Virgo hadde på samme anlegg. Har også innsett at Virgo spilte ganske analytisk. Elipsa tilfører typisk Sonus Faber-varme, selv om jeg nå har vært gjennom en periode hvor Elipsa har spilt ganske så skarpt i mellomtone og diskant. Det er i ferd med å sette seg nå, høyttalerne begynner å bli mer balanserte. Ellers er lydbildet større i alle dimensjoner. Likevel trengs nok litt tid til før alt faller på plass.

    Dette stemmer med mine høyttaler-erfaringer. Det tar tid. Høyttalingen er en kombinasjon av to faktorer, driverne / kassen og rommet. God høyttaling er når høyttalerne og rommet snakker sammen. For å si det litt tabloid.

    Har du prøvd knipse-testen? Knips opp mot taket. Gå rundt i rommet. Tenk på, hva er forskjellen på det du hører nå, og det du hører i anlegget. Altså, direkte og indirekte lyd. Er Elipsa-ene hardere eller lysere enn det du hører, direkte? Eller heller, litt mørkere, mer avrundet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn