VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Rubinmedlem
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    73.107
    Sted
    Hertugdømmet Nordre Follo
    Torget vurderinger
    89
    Modig du @vim . Jeg drister meg til å skrive litt om signalkabler , men du tar det helt ned til strømkabler også. ⚡💥
    Har også blitt fortalt at det ikke er forskjeller på signalkabler , så jeg er antagelig veldig god på å innbille meg ting.
    De aller fleste kabeltroende er det😉

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    God morgen!

VM begynner allerede å merkes på kroppen, så vi tar en slow start i dag.
    Må bare poste et bilde til glede for @HasseBasse m. fl.
    ikke bare skal jeg ha lineær strømforsyning til switch og router, men jeg har laget vibrasjonsplattform til de også 🤭
    Kun av estetiske grunner skal jeg innrømme, men de kan sikkert også brukes til å skape litt friksjon på HFS 😈
    IMG_2995.jpeg
    IMG_2994.jpeg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.194
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    God morgen!

ikke bare skal jeg ha lineær strømforsyning til switch og router, men jeg har laget vibrasjonsplattform til de også 🤭
    Kun av estetiske grunner skal jeg innrømme, men de kan sikkert også brukes til å skape litt friksjon på HFS 😈
    Synes de var litt søte jeg 😄

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Hensynet til mine skeptiske medforumitters nattesøvn og sjelefred tynger, så jeg spanderer 5 minutter med litt opplysningsvirksomhet og oppsummering av siste par ukers kabelfokus:

Ethernetkabel fra Inakustik: Ja, jeg har bestilt en relativt kostbar kabel som skal mellom router og switch :)
    Rasjonale: Switchen har jeg fordi både streamer og dac trenger nettkobling for å appstyres - i tillegg til selve signaloverføring til router. Jeg vil ha best mulig skjermet kabel fordi alt hos meg er trangt og kabelsalat bak det trange racket er ikke til å unngå. Strøm og signal går tett på hverandre, uansett hvordan jeg nennsomt arrangerer kablene.Fra switch til streamer går AB-Tech REN filteret med fast kabel. Det har en klart hørbar effekt her og jeg gir beng i hvorfor - det er ikke mitt fag, men ørene har jeg levd med i snart 58 år og er et verktøy jeg behersker.

LPS til router og switch: Mest jåleri og resten mentalhygiene. For en drøy tusenlapp har jeg det fint med at to ryddige bokser sikrer at ikke mer drit går inn i systemet enn nødvendig. Av samme grunn kjøpte jeg en router som kjøres i bridgemodus og dermed ikke sender wifisignaler vilt om seg i bøttekottet. Lydgevinst? Aner ikke, men antagelig ikke. Sjelefred? Absolutt.

Strømkabler: Her er vi inne på det som jeg forstår mange ikke bryr seg om og så marginale forskjeller at det begynner å bli på mikronivå. Det jeg ikke skjønner er at noen som virkelig har testet og ikke bare ment noe påstår at strømkabler ikke gjør en forskjell. Da snakker vi ikke bare om lang nok og tykk nok og alt det der, men summen av tverrsnitt, konstruksjon, evt. filter etc. At man ikke synes de små forskjellene er verdt det er fint nok, men jeg fatter ikke at man i gode anlegg og rom med god akustikk virkelig ikke hører forskjell. Jeg bruker Puritan Ultimate og det er relativt stor forbedring over hele fjøla sammenlignet med gratislisser. Jeg testet Transparent Premium Power og den var ikke helt på høyden. Nå har jeg testet TA Reference og det er alt fra ingen til marginale forbedringer ift. Puritan. På DAC og via Puritan sin strømrens var Reference hørbart bedre (beskrivelse i innlegg over), men for meg ikke verdt prisforskjellen på 20 000,-. Det samme når jeg kjørte den mellom vegg og strømrens.
    Den går i retur med tusen takk for lånet, men hadde jeg ikke allerede hatt gode kabler, kunne jeg nok ha spandert på meg denne og kjørt den mellom vegg og strømrens for å dra nytte av den på flere komponenter.

Digital coax: Her ble jeg veldig overrasket da jeg testet litt forskjellig for et år eller så siden. Van Damme til Furutech, deretter til en gammel Transparent, før jeg kjøpte en ny men ikke alt for dyr Transparent. Nå har jeg testet og kjøpt en TA Premium og forbedringene fortsetter å være svært lett hørbare. Ref. det jeg skriver om strømkabler: Jeg forstår at man ikke bryr seg om sånne marginer, men at man ikke hører forskjellen? Fatter det ikke. Jeg stopper på Premium, da prisen derfra begynner å bli helt hinsides. TA sitt innbytteprogram gjør det mulig for meg å oppgradere denne ett nivå derimot.

Estetikk: For alle kabler i annlegget som jeg omtrent sitter oppå og hvor eier har mer enn litt OCD og kanskje er et ørlite grann jålete, betyr det visuelle til slutt også litt. Derfor vil jeg også ha kabler som ser bra ut og bidrar til et ryddig bøttekott. Har jeg to likelydende produkter, velger jeg det jeg synes er penest. Sånn er det :)

Nå litt mer Kari.

IMG_2996.jpeg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    ….. snart på tide å vurdere ultra audio hi-end glass sikringer og? Husk å teste begge veier. Best lyd, da vet du de står rett vei😁 måtte bare mobbe litt.
    Sånt harakiri har vi en egen mann til å ta seg av 😂

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12

gismo

Finnskogen❤️
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    45.721
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Fin dør🙏🏻
    Konsulent på Skogfinsk museum blir det nukk itte, men de hadde nok trengt det😅
    De alternative jeg viste var fra kjøkkenet…. De brukes til gryteunderlag😎 Kan være viktig med akustikk tiltak rundt middagsbordet åsså🤣

gismo

• Liker
    Reaksjoner: vim

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    20.594
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vil bare si dette: Det ser ut som at du har prøvd å optimaliserre alle andre aspekter ellers, spesielt akustikken. Da er det bare å bruke penger på kabler, om det er det som behager deg. Verre med folk som har anlegget i omtrent i nakne rom, i beste fall spikre opp noe for syns skyld, men som likevel øser ut penger på feks kabler, dempeføtter/rack og annet som i det store og hele gir mindre forbedringer enn om man bruker kun noen få tusen på (pene) akustiske remedier. Da skjønner jeg at folk ler av dem. ( Det gjør jeg også, men jeg er altfor veloppdratt til å buse ut med det, iaf ikke I private tråder😊).

For egen del, så hører jeg bittesmå forskjell på strømkabler, men det er andre aspekter i anlegget og rommet jeg heller vil bruke pengene på. Det skal også sies at mine TA er av den rimelige kkassen, og jeg utelukker ikke at det blir bedre høyere opp i hierarkiet.

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Har egentlig aldri hørt gjennom dette albumet skikkelig. Det er ikke så hakkandes gærent, men substitutt Sammy/David blir litt pregløst. Gikk jo fort over.

IMG_2998.jpeg

Evo III

Rubinmedlem
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    73.107
    Sted
    Hertugdømmet Nordre Follo
    Torget vurderinger
    89
    Alt som kommer fra strømnettet, blir umiddelbart omgjort til likespenning (DC) av forsterkerens innebygde strømforsyning. Den filtrerer, jevner ut og stabiliserer strømmen fullstendig, uavhengig av hvilken kabel som sitter på utsiden.
    Så da hadde jeg heller byttet forsterker, Bladelius vet da rett og slett ikke hvordan en strømforsyning skal lages. Noe vi begge vet ikke er sant😉.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Lenge siden jeg har sjekket og justert hastighet og vasket reima på Hyperspacen og siden jeg har kronglet mye med kabelbytter rundt og bak spenningsregulatoren i det siste, tenkte jeg det var på tide.
    Hater at strikkspillere er så ustabile ass! 😎

IMG_2999.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Så, så.
    Skal se det er mer å lære der ute hvis du åpner opp litt for det :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    40.731
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vedrørende strømkabler så er det vanskelig å skjønne hvordan noen kan mene at den ene meteren eller to virkelig kan utgjøre en forskjell hvis man ser på alt av bakenforliggende ledninger + de ledningene som brukes inni i de fleste forsterkere. Jeg er elektriker og vet ikke hvor mange mil med kabler og ledninger jeg har strukket opp i mitt liv, men det er ganske mange. Vi kan fort snakke om flere kilometer med standard installasjonskabler fra E-verkets trafo og frem til stikkontakten der stereoen plugges i og så skal den ene meteren med "lurium-kabel" utgjøre en forskjell?

Ja jeg har forsøkt selv uten å høre forskjell, men det er mange år siden nå. Jeg har ikke prøvd å sammenligne strømkabler på de anleggene jeg har nå og har heller ingen planer om å gjøre det. Det jeg har prøvd i stereorommet er et støyfilter til 16-17K etter at Tømmervik nærmest insisterte på at dette garantert kom til å gi bedre lyd, men jeg hørte som forventet ingen forskjell og filteret ble høflig returnert. Så har jeg ikke prøvd strømkabler til flere 10-talls tusen og har heller ingen planer om å prøve det heller.

Jeg bruker for øvrig selv Supra Lorad 2,5 strømkabler i stereorommet, men det er kun av estetiske årsaker ;)

Nei nå tror jeg at jeg fyrer opp HD’en og tar en liten tur før den daglige dosen med regn kommer (y) 😅

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Vedrørende strømkabler så er det vanskelig å skjønne hvordan noen kan mene at den ene meteren eller to virkelig kan utgjøre en forskjell hvis man ser på alt av bakenforliggende ledninger + de ledningene som brukes inni i de fleste forsterkere. Jeg er elektriker og vet ikke hvor mange mil med kabler og ledninger jeg har strukket opp i mitt liv, men det er ganske mange. Vi kan fort snakke om flere kilometer med standard installasjonskabler fra E-verkets trafo og frem til stikkontakten der stereoen plugges i og så skal den ene meteren med "lurium-kabel" utgjøre en forskjell?

Ja jeg har forsøkt selv uten å høre forskjell, men det er mange år siden nå. Jeg har ikke prøvd å sammenligne strømkabler på de anleggene jeg har nå og har heller ingen planer om å gjøre det. Det jeg har prøvd i stereorommet er et støyfilter til 16-17K etter at Tømmervik nærmest insisterte på at dette garantert kom til å gi bedre lyd, men jeg hørte som forventet ingen forskjell og filteret ble høflig returnert. Så har jeg ikke prøvd strømkabler til flere 10-talls tusen og har heller ingen planer om å prøve det heller.

Jeg bruker for øvrig selv Supra Lorad 2,5 strømkabler i stereorommet, men det er kun av estetiske årsaker ;)

Nei nå tror jeg at jeg fyrer opp HD’en og tar en liten tur før den daglige dosen med regn kommer (y) 😅
    Kjør vakkert :)

Jeg skal la være å kommenere. Tror ikke vi blir enige - ikke en gang om det er en den siste eller første meteren vi snakker om:)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.069
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Og mens jeg biter i meg argumenter og motargumenter under beltestedet og blir med på å debattere kabler (jadda - jeg ber vel om det når jeg deler mine lytteinntrykk og valg basert på flere tiår med erfaring 😅 😅 ), så nyter jeg litt Van Halen historie.

Dette albumet imponerer meg stadig. Ikke bare fordi låtene faktisk er gjennomgående bra, men fordi bandet og produsent John Shanks klarte å få en rusten Diamond Dave til å låte knallbra. Han var en godt under middels god vokalist live allerede i glansdagene og på dette tidspunktet temmelig rusten. Opptak fra 2025/2026 er for øvrig direkte smertefulle å se på og overgår til og med Shanya Twain i elendig livevokal i halen på en karriere som burde vært avsluttet i tide.
    I tillegg manglet bandet på dette albumet Michael Anthonys på backing vokal og måtte finne andre løsninger. Alt i alt et veldig godt album når man ser på bandets brokete historikk med smertefulle brudd, rus og en etter hvert elendig livevokalist (Dave - ikke Sammy).
    1781436510266.png

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Okse bydelen i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Og mens jeg biter i meg argumenter og motargumenter under beltestedet og blir med på å debattere kabler (jadda - jeg ber vel om det når jeg deler mine lytteinntrykk og valg basert på flere tiår med erfaring 😅 😅 ), så nyter jeg litt Van Halen historie.

Dette albumet imponerer meg stadig. Ikke bare fordi låtene faktisk er gjennomgående bra, men fordi bandet og produsent John Shanks klarte å få en rusten Diamond Dave til å låte knallbra. Han var en godt under middels god vokalist live allerede i glansdagene og på dette tidspunktet temmelig rusten. Opptak fra 2025/2026 er for øvrig direkte smertefulle å se på og overgår til og med Shanya Twain i elendig livevokal i halen på en karriere som burde vært avsluttet i tide.
    I tillegg manglet bandet på dette albumet Michael Anthonys på backing vokal og måtte finne andre løsninger. Alt i alt et veldig godt album når man ser på bandets brokete historikk med smertefulle brudd, rus og en etter hvert elendig livevokalist (Dave - ikke Sammy).
    Vis vedlegget 1205351
    Kabeldebatt og tittelen på dette albumet var en bra timing🤣 Tankene går litt til Spielbergs siste film, Disclosure Day som jeg så tidligere i uken. En av filmens store spørsmål er om verden er klar for å vite sannheten og hva som kommer til å skje med alt fra religiøse til vår verdensøkonomi, kort sagt vil vi som samfunn klare å takle dette? Vil kabel skeptikere takle å høre sannheten om kabler og at det er en forskjell, eller motsatt at vi kabeltroende har blitt lurt hele tiden🤣 Blir det end og days for noen av oss! Har funnet frem VH skiva jeg også;)

IMG_9882.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn