Hensynet til mine skeptiske medforumitters nattesøvn og sjelefred tynger, så jeg spanderer 5 minutter med litt opplysningsvirksomhet og oppsummering av siste par ukers kabelfokus:
Ethernetkabel fra Inakustik: Ja, jeg har bestilt en relativt kostbar kabel som skal mellom router og switch

Rasjonale: Switchen har jeg fordi både streamer og dac trenger nettkobling for å appstyres - i tillegg til selve signaloverføring til router. Jeg vil ha best mulig skjermet kabel fordi alt hos meg er trangt og kabelsalat bak det trange racket er ikke til å unngå. Strøm og signal går tett på hverandre, uansett hvordan jeg nennsomt arrangerer kablene.Fra switch til streamer går AB-Tech REN filteret med fast kabel. Det har en klart hørbar effekt her og jeg gir beng i hvorfor - det er ikke mitt fag, men ørene har jeg levd med i snart 58 år og er et verktøy jeg behersker.
LPS til router og switch: Mest jåleri og resten mentalhygiene. For en drøy tusenlapp har jeg det fint med at to ryddige bokser sikrer at ikke mer drit går inn i systemet enn nødvendig. Av samme grunn kjøpte jeg en router som kjøres i bridgemodus og dermed ikke sender wifisignaler vilt om seg i bøttekottet. Lydgevinst? Aner ikke, men antagelig ikke. Sjelefred? Absolutt.
Strømkabler: Her er vi inne på det som jeg forstår mange ikke bryr seg om og så marginale forskjeller at det begynner å bli på mikronivå. Det jeg ikke skjønner er at noen som virkelig har testet og ikke bare ment noe påstår at strømkabler ikke gjør en forskjell. Da snakker vi ikke bare om lang nok og tykk nok og alt det der, men summen av tverrsnitt, konstruksjon, evt. filter etc. At man ikke synes de små forskjellene er verdt det er fint nok, men jeg fatter ikke at man i gode anlegg og rom med god akustikk virkelig ikke hører forskjell. Jeg bruker Puritan Ultimate og det er relativt stor forbedring over hele fjøla sammenlignet med gratislisser. Jeg testet Transparent Premium Power og den var ikke helt på høyden. Nå har jeg testet TA Reference og det er alt fra ingen til marginale forbedringer ift. Puritan. På DAC og via Puritan sin strømrens var Reference hørbart bedre (beskrivelse i innlegg over), men for meg ikke verdt prisforskjellen på 20 000,-. Det samme når jeg kjørte den mellom vegg og strømrens.
Den går i retur med tusen takk for lånet, men hadde jeg ikke allerede hatt gode kabler, kunne jeg nok ha spandert på meg denne og kjørt den mellom vegg og strømrens for å dra nytte av den på flere komponenter.
Digital coax: Her ble jeg veldig overrasket da jeg testet litt forskjellig for et år eller så siden. Van Damme til Furutech, deretter til en gammel Transparent, før jeg kjøpte en ny men ikke alt for dyr Transparent. Nå har jeg testet og kjøpt en TA Premium og forbedringene fortsetter å være svært lett hørbare. Ref. det jeg skriver om strømkabler: Jeg forstår at man ikke bryr seg om sånne marginer, men at man ikke hører forskjellen? Fatter det ikke. Jeg stopper på Premium, da prisen derfra begynner å bli helt hinsides. TA sitt innbytteprogram gjør det mulig for meg å oppgradere denne ett nivå derimot.
Estetikk: For alle kabler i annlegget som jeg omtrent sitter oppå og hvor eier har mer enn litt OCD og kanskje er et ørlite grann jålete, betyr det visuelle til slutt også litt. Derfor vil jeg også ha kabler som ser bra ut og bidrar til et ryddig bøttekott. Har jeg to likelydende produkter, velger jeg det jeg synes er penest. Sånn er det
Nå litt mer Kari.