VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.580
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer. Hvilke variant av Oden er det?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.727
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det blir helt rått. Gratulerer.

Lurer bare på hvor lenge Auralic får stå i systemet...? Jeg gir den maks et år.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Det blir helt rått. Gratulerer.

Lurer bare på hvor lenge Auralic får stå i systemet...? Jeg gir den maks et år.
    Skjønner ikke hva du mener😊 Har bare hatt 6 streamere på 3 år…
    Men det var en jakt, der jeg endelig fant det jeg ville i Aries/Vega, så den tror jeg faktisk du bommer på. Om ikke den streiker teknisk og ikke kan repareres da.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    23.620
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med innkommende beist av en forsterker V! 85 kg inn i bøttekottet krever sin mann💪 Bøttekottet trenger vel heller ikke noen ekstra fyring til vinteren😉 Så får vi håpe Auralic finner noen nye investorer eller noen kjøpere!

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med innkommende beist av en forsterker V! 85 kg inn i bøttekottet krever sin mann💪 Bøttekottet trenger vel heller ikke noen ekstra fyring til vinteren😉 Så får vi håpe Auralic finner noen nye investorer eller noen kjøpere!
    Takk og takk. Dette er definitivt ikke et fornuftsvalg mtp. vekt og varme, så veldig spent på resultatet - ikke bare lydmessig. Det blir lånt ut tigertanga til kommende lyttebesøk 🤣

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    83.202
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Registrerer at det forventes en kald vinter østpå. Kan ikke annet enn å la meg imponere over hvor rutinert du er. Det må i ettertid selvfølgelig også kompletteres med en sommerforsterker. Gratulasjon kommer når betongklossen materialiserer seg 😊

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.821
    In the making ja.
    Kjenner allerede på kjærlighetssorg for Ask, gledeskribling for Oden og en smule angst for kontoen 🥵
    Vis vedlegget 1150198
    Åhhhh...det var godt å se VIM at du ikke skal ha inn en pingle forsterker i klasse fjærvekt med "switchmode" strømforsyning :cool:
    Det ante meg at noe bøsere fra Bladelius ville komme inn, gitt din forkjærlighet for deres produkter før den lange hifi tørken slo inn, og nå i ettertid når du atter har koblet opp og hevet deg på kjøret. Tenker det blir sterkt vanedannende ;)
    Til lykke med 85 kg isenkram og elektronikk.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Åhhhh...det var godt å se VIM at du ikke skal ha inn en pingle forsterker i klasse fjærvekt med "switchmode" strømforsyning :cool:
    Det ante meg at det kom inn noe bøsere fra Bladelius ville komme inn, gitt din forkjærlighet for deres produkter før den lange hifi tørken slo inn, og nå i ettertid når du atter har koblet opp og hevet deg på kjøret. Til lykke med 85 kg isenkram og elektronikk.
    Tenker det blir sterkt vanedannende
    Takk, takk :)
    Blir nok ikke noen Bjellandsboks med switchmode og heltestatus hos Amir & co her i gården nei 😅

Du har rett i at jeg har hatt veldig sansen for Mikes filosofi siden den gang da og han har jo ikke akkurat blitt verken dårligere eller grådigere med årene. Er stappet ganske mye mer snadder i en Bladeliusboks per krone enn hos de fleste andre brands. Hjelper også å ha en norsk distributør som er av de mer nøkterne :)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Når Ferrari for en sjelden gang skyld gjør en taktisk genistrek med soft, er det selvsagt bremsene som svikter 🫩Godt forsøk av Ham, strålende løp av Russel og synd at McLaren måtte gi sølvet til SutreMax.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Sånn går no dagan.
    Latterlig mye jobbing for en aldrende mann for tiden, men har fått en stjålen time foran anlegget i kveld.
    Nå får sjølveste Floyd Rose og resten av Q5 jobben med å skylle Diana Krall ut av øregangene før leggetid. Ikke det verste 80-tallet fostret den gjengen her!
    Lørdag blir det ny digitalkabel fra @nat (må jo bidra til at mannen har litt å leve av til Oden II skal betales 🥴 ) og en Ski-tur. Søndag blir det hifiroadtrip med @iGran til vestre enfold, så det skjer dal litt.
    1760040971486.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Må få i seg litt næringsrik frokost før en krevende dag med garvede lyttebesøk-folk 😊

Turen går til Langesund, hvor @iGran har avtalt besøk hos @The Shy og jeg stiler mer enn villig som reisefølge og sjåfør. Blir spennende å høre det rommet som er rost opp i skyene av så mange. No pressure 😅
    IMG_1892.jpeg

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Må få i seg litt næringsrik frokost før en krevende dag med garvede lyttebesøk-folk 😊

Turen går til Langesund, hvor @iGran har avtalt besøk hos @The Shy og jeg stiler mer enn villig som reisefølge og sjåfør. Blir spennende å høre det rommet som er rost opp i skyene av så mange. No pressure 😅
    Vis vedlegget 1152141
    Fint anlegg og fin utsikt, hos the Shy!! ;-)

God tur!!

• Liker
    Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Telemarkskjøring i sort løype

Søndagen ble en særs hyggelig en, i selskap med @iGran og dagens husvært, @The Shy!

Med fulladet batteri på Skodaen, hver vår kopp med varm drikke, låste dører (stopp aldri på rødt lys med ulåst dør vest for Oslofjorden!!) og fulle av forventning til et mye omtalt anlegg, gikk turen mot Langesund i morgensola som hang over Norges indrefilet - Bærum.
    Igran var allerede imponert over at vi har trådløst internett, asfalterte veier og parkering uten manuell betjening her ute, så dette kunne bare bli god stemning :)
    Et par timer senere befant vi oss i det utrolig sjarmerende nabolaget, men den fantastiske utsikten! Måtte faktisk be husværten vente pent på tur, til vi hadde sugd inn utsikten over fjorden og fyret på andre siden. Østlandets fineste beliggenhet for et lytterom eller?

Jeg kan jo kun snakke for meg selv, men det var god kjemi fra første håndtrykk (som for øvrig ikke akkurat var preget av sarte kontoristhender 😅 ) og hyggelig stemning. Førsteinntrykket sto seg dagen igjennom og jeg må bare takke for en utrolig hyggelig dag først som sist!

Vi trakk ned i bunkersen og startet med å inspisere både akustikktiltak og anlegg. Her ligger det mange, mange timer og mye kompetanse bak! Endelig et rom med etterklangstid som er i samme gate som i mitt eget rom, med særdeles god demping. For mye for noen kanskje, men på ingen måte ubehagelig - verken for lytting eller konversasjon. For en som påberoper seg å være litt over middels handy, er det alltid tilfredsstillende å se snekkerarbeid og DIY som er pent gjort. Ikke noe treverk ute av vater og skrukkete stofftrekk der nei!
    Et par timer gikk fort, før det var tid for kaffe og nydelig hjemmebakst. Deretter et par nye og like raske timer med musikk, plukket fra en harddisk med 17000 titler, samt noe av igrans medbrakte klassisk. Og som om dagen i lytterommet ikke var hyggelig nok, fikk vi en trivelig prat og god middag på Langesunds lokale kinarestaurant, rett ved havna. Et perfekt punktum på besøket.
    Returen gikk uten dramatikk, til tross for at vi glemte å låse dørene og jammen ikke hadde mye strøm å gå på heller. Med 7% på batteriet, krysset vi kommunegrensa - unnskyld: grensEN, og kunne puste lettet ut!

Og lyden da?
    Jo takk - med tanke på at The Shy har bygget dette selv, var det intet mindre enn imponerende! Anlegget fokuserer nok på, og favoriserer rytmisk musikk og bass med litt ambisjoner. Stålkontroll ned til ensifret antall Hz og en frekvenskurve som ikke byr på en eneste skjemmende pukkel eller hump. Ingen russebuss-bass her nei! God timing, tungt men presist og ikke den minste antydning til å miste kontroll - uansett volum og trøkk.
    Så var det perfekt?
    For noen - kanskje?
    På all musikk? Nei.
    Etter min smak? Veldig bra - men jeg savnet et par ting. Kommer tilbake på det.
    Spilte det musikk og oppfylte hovedpoenget - å underholde med musikkglede? DEFINITIVT!

Vi fikk en god prat om preferanser og alternative veier til Rom og jeg setter alltid pris på å kunne diskutere litt uten alt for mye følelser og såre tær. Jeg har heller ingen grunn til å mene annet om andres anlegg enn å vurdere det opp mot egne erfaringer og egne preferanser. Med det som bakgrunn, og vertskapets oppriktige interesse for å diskutere anleggets styrker og utfordringer, har jeg et par funderinger, som jeg etter noen få timers lytting tenker kanskje kan være noe forbedringspotensiale:

Jeg nevnte bassen, og da spesielt dypbassen som eksepsjonelt god. Derimot tenker jeg at mellombassen kanskje var litt dominerende og muligens preget av at de 3 stk. 15-tommerne i hver kanal har litt for mye å jobbe med opp til 600Hz. Jeg fikk en følelse av at mellombassen maskerer litt av mellomtonen og derfor gjør den litt "slørete" og at det går ut over noe separasjon, senterfokus og dybdeperspektiv. Bredde/høyde og detaljer som strengeplukking var det derimot ikke noe å si på. Det samme med dynamikken - mikro som makro. Helt strålende!
    Toppen da? Litt preget av et veldig dempet rom kanskje? Eller offer for den samme maskeringen av en noe dominerende mellombass? Vanskelig å konkludere med på så kort besøk, men på noen innspillinger kunne det spilt litt mer åpent. På den annen side, var det aldri pågående eller slitsomt og på andre innspillinger var det overhodet ingen svakheter å spore. Målingene tilsier jo ingen mangler i frekvenskurven, så jeg skal ikke gjøre meg alt for klok her.

Jeg tror vi var ganske enige og The Shy var selv inne på at en mulig forbedring kan ligge i å la bare en av 15-tommerne jobbe så høyt som opp til der 3" mellomtoneelementene tar over, og la de to andre elementene (per kanal) puste litt lettere.

Annet: Med 105dB følsomhet og bredbåndet DP amper, er det ikke til å unngå en del grunnstøy.

Men alt i alt skal disse pirkingene på ingen måte få ta fokus fra at dette er et utrolig velbygd og vel sammensatt anlegg og at det spiller utrolig fint!

Tusen takk for gjestfriheten!
    IMG_1894.jpeg

(Fjernet lytter og dermed preampen på bildet - skyld på elendig bildebehandling)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn