Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lunchpause på hjemmekontor. Ved kjøkkenvinduet.
    Kan ikke spille musikk hele tiden heller.
    1641558805137.png


    Nedenunder er MiniDSP installert og testingen begynner kanskje ikveld. Skeptisk optimisme. Kan trenge en god rødvin til hjelp.
     
    Sist redigert:

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Et klart hode er tingen! Lykke til.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg skal ha DSP vil jeg ha en brukervennlig løsning, uten mye synlige bokser og kabler, som skal funke også med vinyl.
    Da må jeg ha DSP inn i analog-kjeden, og har lånt en MiniDSP (DDRC24) og koblet mellom forforsterker og effekt. DP-forsterkerne har balansert kabling, og jeg må inn med overganger i begge ender.
    Det første jeg må sjekke er at ting fungerer i "bypass mode" uten forringelse av lyden. Der står jeg nå, og mener bestemt at lyden ble svakere og mattere med DDRC24 koblet inn. Har kryss-sjekket flere ganger, og mener bestemt det er tilfelle. Ved første forsøk var det også mye støy, type innstrålt radiostøy, som forsvant etter mye lirking og dytting på kable og kontakter. Men lyden er fremdeles påvirket, selv om jeg skrur på bypass på alt jeg finner i GUIen.
    Så da parkerer vi den foreløpig, kabler om igjen til balansert og nyter musikken som før.
    Tiden som følger kan brukes til en gjenopfrisking av REW og målinger, før jeg eventuelt tester på nytt.

    Men jeg synes forskjellen i lyd er for stor til at det kan være normalt, da jeg kjenner flere som er fornøyd med disse boksene. Kan det skyldes lavt gain i forsterkerne, eller problemer kombinasjonen XLR/RCA ?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gjetter på at du ikke treffer på grunn av problematikk omkring gain, balansert og single ended overføring.
    Gain er kanskje ikke et problem. Vet vet ikke om du har sjekket at du faktisk spiller med samme lydstyrke med boksen i kjeden og uten. Men jeg vet av egen flau erfaring at man kan bli lurt trill rundt om man ikke (Stahlhelm på) måler.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Stusser litt på bypass ettersom jeg trodde minidsp alltid gikk via ADC-DAC for å komme fra input til output.
    Mistenker det er bypass kun hopper over dsp filteret. Opplevde ikke støy hos meg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stusser litt på bypass ettersom jeg trodde minidsp alltid gikk via ADC-DAC for å komme fra input til output.
    Mistenker det er bypass kun hopper over dsp filteret. Opplevde ikke støy hos meg.
    Det tror jeg stemmer. Jeg setter alle filterpunktene i den første config til "bypass" og output volum opp til 0 dB.
    Det virker som volumet likevel er lavere enn uten, men det er det første som skal måles. Enkel sinustone og dBmeter på mobil får holde.
    Neste blir å sjekke det Valentino nevner, ved å koble DSP tidligere i kjeden, f.eks. på ubalansert utgang fra multispilleren Oppo105.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.554
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte også forskjell med ddrc-24 i mellom, men hos meg kun i positiv forstand. Det hadde vært artig hvis du kunne testet Dirac live, bare for å se hva den kan gjøre.
    Ddrc-24 med dirac avskrudd låter dårlig hos meg, tynt og smalt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Første inntrykk. To høyttalere, stor forskjell, plassering betyr mye.
    1641852313673.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    1641852519959.png



    Gjennomsnitt av begge høyttalere, forsiktig glattet. Den store toppen i bassen er ikke en første romnode. Og den henger lenge.

    1641852662447.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser frem til å følge dine oppdagelser med dette Ottone. Kos deg med det.

    Enig med Valentino om å prøve MiniDsp tidligere i kjeden. Hvis du spiller med DP pre og post (ha ha) så virker det intuitivt logisk at det forringer å sette en minidsp mellom disse.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fredag i musikkrommet, litt samspill med godsaker til.
    Et av mine favorittøl, Fyr og Flamme fra Haandbryggeriet, dessverre nå bare tilgjengelig på boks, og nye glass.
    Handlingens mann har vært på på januarsalg. Hadeland Augustin IPAglass.
    1642193005095.png

    Ølbrikkene var kuleste julegaven, fra junior i Amsterdam.

    God fredag!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kona drikker av Spiegelau, det ser vel alle. Eller Stjärnholm om man vil. Vi har en legning for fine glass, innrømmer det. Ikke for å sammenlikne med hifi og musikk. Eller jo, ok da, det likner.
    Og DEN kule fjernstyringen. Solid norsk, fin til stabilisering av småbord med fine glass.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det har blitt kommentert av flere hos oss hvor bra det lyder av internettradio på Naim SuperUniti
    6AE1A37D-373B-4182-9F7F-4B867B00A436.png

    Jeg har ikke lagt merke til at det strømmes i 48kHz 192 kbps fra NRK klassisk. Ikke rart det er bedre enn DAB.
    I tillegg presenterer de et verk av Beethoven jeg aldri har hørt. Strykeretrio opus 8. Rett og slett uhørt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trives ikke med målinger. Det minner for mye om jobb. Går litt i rykk og napp, men så langt har det bare bekreftet ting jeg vet om rommet, og at jeg har gode høyttalere.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ny helg, nye sprell. Rydder litt på loftet.
    Kringlyd har jeg hatt en stund, og nyter fremdeles klassisk musikk i fire kanaler. SACD har fem men jeg syns det låter bra uten senter.
    Men man kan jo alltid prøve, for moro skyld. Siden vi har ting stående til overs. Da kan jeg spille ekte 3-kanals stereo med bare Quad ESL.
    1643389154097.png

    ESL 63 er ikke dum som senter, god på både stemmer, naturlyd og akustiske instrumenter. Men den skygger for fjernstyringene, og for TVen,. Jeg må jo ha 55" display til Oppo'en :)

    Baksidehøyttaleren er også ganske greie.
    1643389523481.png

    Liker i grunnen utsikten fra anleggets front. Kanskje jeg skulle snudd hele rommet?
    Effekttrinn har jeg bare til fire kanaler, så idag blir det enten kvadro eller trekanals.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bak hovedhøyttalerne har jeg satt opp igjen dempeplater på murveggen, sees på første bilde over her. Det ryddet litt opp i en litt harsk øvre mellomtone som har vært en del av rommets karakter hele tiden. Quadene står nå 140cm fra bakveggen, og idag har jeg satt på føtter i bakkant for å fjerne bakover-tilten. ESL2912 har følsom vertikal spredning, og trengte å peke på meg i brysthøyde, ikke i pannebrasken.
    Enkle tiltak som jeg har tenkt på lenge. Godt fornøyd.
    Da har jeg fortjent en forfriskning før fredagsbiffen.
    1643398032462.png

    God helg !
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Hadde vært interessant å høre om du foretrekker senter eller ikke med de frontene og relativt liten avstand mellom de.

    God helg!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hadde vært interessant å høre om du foretrekker senter eller ikke med de frontene og relativt liten avstand mellom de.

    God helg!
    Det tar litt tid. Spesielt når fokus lett skifter fra det tekniske over på selve musikken. Og det er en del å gå gjennom for ekte trekanals stereo. 5-kanals har jeg ikke slutt-trinn til å prøve, så det får være inntil videre. Jeg har flere hundre SACD og BD PureAudio med musikk i fem kanaler.
    1643411599238.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stemningsrapport fra kjelleren en uværskveld.
    1643492111893.png


    Forholdene minner om en vinterkveld for mange år siden da vi skulle på konsert i Grieghallen. 2 timer å kjøre hver vei, og sjåføren trakk seg i siste liten på grunn av uvær over Kvamskogen. Ca 1979, vi skulle høre Tom Robinson Band i Grieghallen. Ble ikke noe av, men platene ble mye spilt. Et nostalgisk gjenhør kveld.
    1643492436934.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Målemikrofonen har tatt permisjon, det finnes gøyere mikrofoner å leke med. Og spille litt selv.
    Idag tester jeg en nykommer, et par Neumann KM184, i sammenliknende test med min kjære AKG C414.
    1643576398316.png

    Mikrofoner har sjel.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Heftig dårlige som målemikker, tror jeg vi sier :)
    Nei her er det blås og sang det handler om.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det kan man si.
    Lineært passer best til måling.
    1643827552845.png


    Og hva nå ellers man stuller med på tampen av koronarestriksjonene.
    Jeg er booket til vaksinedose 4, og må hente dagens post i farten. Prøver å få solgt unna en del småting og rydde plass til litt nytt.
    1643827665315.png

    Handlingens mann.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rop ut hvis du skal selge noen lp-plater. Hvis det går under kategorien småting..
    Joda det er absolutt en del av den sorten i kategorien. Skal sortere litt på kvalitet og lage en liste til deg. Stress å selge småting som plater, mye kjekkere å gi vekk til venner.
    Og gi et hint hvis du kan ha bruk for et lite Focusrite USB -kort eller to. Jeg oppgraderer og har post på vei der også :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.554
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spennende, hva skal inn?
    Jeg har aldri brukt focusrite USB-kort før, men det er sikkert gode saker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spennende, hva skal inn?
    Jeg har aldri brukt focusrite USB-kort før, men det er sikkert gode saker.
    Bare ett steg opp, fra Focusrite Scarlet til Clarett. Flere mikrofoninnganger, to hodetelefoner, bedre S/N og mer headroom.
    Fortsatt bare amatør, vet du, men mye for pengene i Focusrite.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Otto, du trenger mer plass!! Ser klart at interessefeltene dine bare går en vei og du må utvide.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Otto, du trenger mer plass!! Ser klart at interessefeltene dine bare går en vei og du må utvide.
    Ja jeg vet. Nevner det for kona av og til: En mann trenger en låve.
    ESL2912 er ikke pene, og altfor store visuelt til mitt rom. Mikrofonstativer er heller ikke pent. men kan heldigvis slås sammen.
    Fortsatt driver jeg og sorterer og reduserer vinyl for å frigjøre plass, men ikke med lynets hastighet.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Som jeg sier til kona: Jeg kan godt flytte i leilighet, men da skal jeg ha et garasjeanlegg i tillegg. Vi har sålangt ikke flyttet...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Ikke boligen din det er noe suspekt ved... det er kjerringa :cool:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    O salige stund uten like!
    1643920092353.png

    Den enslige Quad ESL63 skurret og vrengte de første dagene etter den kom ned fra 10 års lagring på loftet, og jeg var i ferd med å avskrive den som defekt. Jeg var begynt å skrive annonse, men fant det vanskelig å formulere noe fornuftig om en enslig høyttaler som ikke fungerte skikkelig. Hva skal man si om sånt, det er jo uansett langt fra søppel. Jeg tok en pause og fikk bare lyst å prøve en gang til for å beskrive hvor dårlig tilstanden var.
    Og vipps, plutselig idag låter det som om den var ny. Ikke antydning til klirr og skurring i folien. Endelig hører jeg fullt orkester i tre kanaler.
    1643920320949.png

    Og du verden som det låter. Dette er innspilt som 3-kanals stereo, og gjengis eksakt som det. Aldri før har jeg hatt slik utfylt orkesterbredde, og aldri vør har jeg hørt en slik stortromme. Jeg biter i meg alt jeg har sagt om senterkanal på musikk. Når det er signal i senter fra produksjonen, og det er justert riktig, blir det stor forskjell her. Jeg tror det er dette folk som @Syncrolux snakker om.
    Donner und Blitzen. Chicago, 1960.
    1643920533932.png


    Nå setter jeg på moderne 5-kanals SACDer. Kåre Nordstoga spiller Bach, med Gradient Revolution bak.
    Å hildrande du.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Patience... good things comes to those who wait.... 3-kanals klassisk er tøffe saker. Spør bare @Hardingfele
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ble fullt her, gitt. Membranareal som skygger over det meste. Det merkes på bassen, og så når jeg legger til 2x12" dipol på hver side bak.
    Det knirker i golvet oppe. DP forforsterkeren har en firetinnns bass-eq, jeg tror den kan få hvile en stund.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lørdag kveld liker vi å spille musikk og spise fisk. Spesielt etter at jeg har funnet riktig tidspunkt og strategi for å få tak i bifangst fra de lokale rekebåtene som legger til kai her fredag morgen. Det er ferskeste fisken som er å få tak i, og alltid spennende hva de har. Rekene er forøvrig nydelige på denne tiden, det kjøper vi som fredagskos. Det er ofte litt små fisker som selges fra rekebåten, de store går til Fisketorget og restauranter. Fisketorget bugnet av ferske svære fileter av kveite, lysing og mye snadder.
    På båten hadde de denne gangen en fisk igjen, en liten breiflabb. Perfekt, jeg tar den!
    1644088768676.png

    En fin unnskyldning for far å ta fram redskapen sin. Veldig fornøyd med det hjemmesydde knivfutteralet, der de beste knivene gjemmes for uvørne fruentimmer. Jeg liker veldig godt å filetere, partere og beine ut. Og godt utstyr motiverer.
    1644088905588.png

    Filetert og klar for steiking. Filetene skal på grillpanna, rødbeter og knutekål i skiver med sjalottløk, går i ovnen.
    Idag blir det okseskysaus til. Vurderer å steke fisken med bacon. Fruen drikker kald Muscadet jeg dobler og prøver frisk og fyldig IPA.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn