Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har også vært med på å øve inn den med et studentkor for mange år siden. Det skulle fremføres i Spektrum med stort orkester og innleid dirigent, men så fikk arrangøren kalde føtter og avlyste konserten:cautious:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg ikke vært på en stund!

    Diipoles rule ok
    Korsang tør jeg ikke begynne med (men jeg burde - stemmen råtner på rot her). Holder meg til administrering. Det er gøy fordi de som er med er keen, flinke og mellom 13 og 25 år gamle.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her arbeides
    1638630888697.png


    mot neste store korprosjekt, den tradisjonelle Messiah av Händel i konserthuset neste uke
    Da tas alle midler i bruk.
    1638631019431.png

    Jeg har igjen fått liv i USB lang kabel fra den gamle MacBook til Oppo og det låter ganske fint. 5 meter kabel går, ikke noe lengre.
    Øvingsfiler på Youtube blir litt kjekkere når lyden er bra. ESL 2912 er som skapt for kor sing-along.
    Litt tid til ren nytelse blir det også, når jeg først sitter så godt plassert.
    1638631082841.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjente midler det der, og time out nesten på kalenderdato.

    Minner meg om at jeg må få ryddet/flyttet min ikke-resamplede Messias med Butt over til Handel-mappa. Trenger intet hirez-lager lenger. Hipp hurra for Yamaha.

    Defrost har fått forespørsel om å gjøre en pasjonskonsert før påske. Interessant det, men planen var egentlig en konsert med eget repertoar. Begge deler? Glad det ikke er jeg som skal ta kunstneriske avgjørelser. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .........
    Korsang tør jeg ikke begynne med (men jeg burde - stemmen råtner på rot her). Holder meg til administrering. Det er gøy
    .......
    Kjente problemstillinger der. En utfordring for oss som er litt kresne, og syns at nivået bør være godt for at det skal være interessant å bruke tid på, er å finne kor i nærheten som er gode nok, og har plass ledig. Der skal man ha litt flaks, både med tidspunkt, bekjentskaper og hvor man bor.
    Uansett: jeg har erfart igjen at det hjelper å øve, selv for oss gamle. Jeg kaller det å trene, for det er det det er, fysisk trening for stemme og lunger. Noen av oss liker denslags.

    ps: spennende å høre om konserten dere planlegger med koret og brassbandet, @Valentino. Kor og brassband kan være match made in heaven når det er gjort riktig. Hva med et lite opptak, eller en videosnutt?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi setter nå i allefall en Zoom H8 med en M+S kapsel på en trefot på gulvet, så får vi se om noe blir presentabelt ut av det. Lillehammer kirke låter i alle fall bra for koret, mulig at trekirken i Brøttum er bedre for gjengen med messingen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sorgen er til å ta og føle på etter at Händels Messiah ble avlyst rett før generalprøven.
    Plutselig sitter jeg og har god tid de siste to ukene før jul, der jeg egentlig skulle sunget prøver og konserter mandag til fredag to fulle uker.

    Det er klart man kan spille musikk og kose seg hjemme.
    Ikke mye nytt på hifi-fronten siden de store elektrostatene kom. Bortsett fra at de rykker stadig noen centimeter framover på golvet.
    Men kanskje det er på tide å se lytterommet i litt nytt lys, nå som det snart er jul.
    IMG_0933.jpg

    Dimbar LED-list over Molton akustikkgardinene.
    Med valgbar farge og fjernstyring kan det bli både stilig, stemningsfullt, og barnslig moro..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Finnes ingen tristliker-knapp!
    Det er det samme med «mine» ungdommer. Begge konsertene denne helgen gikk fløyten, og selv om det er tre oppdrag til før jul er de ikke kunstnerisk utfordrende.

    Hvor langt fram på gulvet står Quadene nå?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    4.424
    Torget vurderinger
    0
    Stor medfølelse til begge. Håper tilliten fortsatt er der og at det blir ordentlig førjulskonsertaktivitet neste år. 🙃
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Finnes ingen tristliker-knapp!
    Det er det samme med «mine» ungdommer. Begge konsertene denne helgen gikk fløyten, og selv om det er tre oppdrag til før jul er de ikke kunstnerisk utfordrende.
    Ja, kor er versting i smitterisiko, og vi er 90 sangere.
    Heldigvis fikk vi oppleve prøver med orkesteret i konserthuset, og gjestedirigent Matthew Halls. Han var meget god, hadde mye å by på. Han er en etterspurt dirigent, men dette var hans første oppdrag med kor etter pandemien startet. Forrige oppdrag med kor var Messiah med Chicago Symphony for to år siden, der har vi brukt opptakene i innstudering og hjemmeøving. Håper vi får oppleve ham igjen.

    Hvor langt fram på gulvet står Quadene nå?
    Jeg har ikke målt men tror vi ligger rundt 120 cm nå.
    De flyttes og plasseres etter strukturmønsteret i den fine tyske kork-laminaten, så jeg slipper å tegne streker eller teipe.
    Neste blir å eksperimentere med tilt, da jeg syns disse har sweetspot høyere enn mine ører.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Disse Quadene har ESL-63-paneler med ekstra statorer oppe og nede for mere/dypere bass, er det så?

    Stor medfølelse til begge. Håper tilliten fortsatt er der og at det blir ordentlig førjulskonsertaktivitet neste år. 🙃
    Vi prøver å få til samkonserten med Brøttum Brass et stykke ut på nyåret. Bare å bytte ut det ene rene julenummeret med noe annet fra repertoarlisten. Og få alt til å stemme med dirigenter og musikklinjer og younameit. Intensjonen er der!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når noen har mindre juleferie enn andre må hjemmekontoret flyttes igjen. Kvikt og fleksibelt, omstilling er normalen.
    Ikke noe å klage på når forholdene er såpass. Elektrostater i nærfelt funker til jobb også det. Greie PC-høyttalere
    1640011251698.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Store hodetelefoner, som plebsa kaller nærfelt.
    Og du ser på lyd på jobb enda ja.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Store hodetelefoner, som plebsa kaller nærfelt.
    Og du ser på lyd på jobb enda ja.
    Ja det passer meg bra, for "Bestemor, hvorfor har du så store ører?"
    Og i min alder fokuserer man på det man kan, og satser at det holder fram til pensjonen.
    Fremdeles moro i nye ferdigheter og verktøy, som også i musikkavnytelsen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Julestria er over oss, mor og datter baker pepperkakehus og vasker vegger og tak. Far har kjøpt ved og juletre og julenek og øl og et billass med animalske kalorier.
    Gardiner og møbeltrekk i lytterom er vasket og tørket, teppene renset, og de blytunge Molton-gardinene på 500g/m3 støvsugd .
    Da gjenstår bare det viktigste, oppgradering av demping i platespiller-plinth.
    1640036993795.png

    Ca 3 kg med selvklebende blygummi-matter er en god start. Det virker lovende, jeg innbiller meg at den litt skarpe betoningen er redusert. Lønnetre-plinthet fra Vinylista (R.I.P. Martin Brenner) er solid og vakkert, men laget mer for Lenco og Garrard enn Technics. Ekvipasjen runder 30 kg totalt. Bassen kan kjennes i betonggolvet og opp i stolermet, og det med klassisk musikk på elektrostater. Og opplevd volum har økt. Ihvertfall innbiller jeg meg det, og det hjelper godt.
    Puh, julestria er over. Innbiller jeg meg.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fortsatt god jul!

    Oppgradering av platespillerdemping krever ny runde av vatring og pickup-justering, både pickup-vekt og protractor får en oppfrisker.
    1640820235567.png

    Rett skal være rett. Men hvor i all verden kom alt dette støvet fra?
    Jeg får avslutte med en runde med støvkosten, for anstendighet og sjelefred.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du forstår jo dette greiene der du... Jeg har to spillere som gjerne vil ha besøk av deg for å sjekke at alt er på stell...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er lenge siden sist nå @HoJ
    Vi har flere tema å fokusere på, så et besøk står på masterplanen.
    Jeg bruker en Dr Feickert protraktor, og liker den veldig godt. Robust og enkel, selv om den har flere geometrier. Digital pickupvekt er også kjekt å ta med.
    Jeg er fremdeles interessert i dine Magnepan, og hvordan du bruker Dirac.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker dirac med minidsp, rett etter forforsterker, slik at både høyttalere og subber går fra den. Det gjør det enkelt å dele høyttalere og subber, finne rett gain mellom de og ikke minst legge inn tidsforsinkelser slik at det nå låter (etter min mening) meget bra. Jeg kunne så klart kjørt rett digitalt inn, men for meg var det viktig å få dette til også med vinylriggen, hvis ikke så var det andre løsninger som jeg også kunne ha brukt. Men dette ble egentlig meget bra - for en helt grei sum.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo tenkt, ottone, at den litt merksnodige frekvensgangen og samtidig fabelaktige impulsresponsen i Quadene dine gjør dem til supre kandidater for dsp. Bokser og sånn kan jeg lite om (RME ADI-2 ser deilig ut) for jeg har tunge saker i en pc for å få sakene til å spille, men jeg ser for altså meg en ADI-2 satt opp med to settinger: Standard og Gardiner. Gardiner er da ikke BBC-dip, men Gardiner-canyon. Brukes på alle hans innspillinger med Monteverdi-koret.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    RME er uten tvil meget god - hadde jeg kjøpt den så hadde jeg sannsynligvis ikke kjøpt minisdp, det er bare at med dirac så gjøres jobben så ufattelig enkelt - og det låter meget godt. Men en i familien bruker rew og rme, det fungerer meget bra det også.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker dirac med minidsp, rett etter forforsterker, slik at både høyttalere og subber går fra den. Det gjør det enkelt å dele høyttalere og subber, finne rett gain mellom de og ikke minst legge inn tidsforsinkelser slik at det nå låter (etter min mening) meget bra. Jeg kunne så klart kjørt rett digitalt inn, men for meg var det viktig å få dette til også med vinylriggen, hvis ikke så var det andre løsninger som jeg også kunne ha brukt. Men dette ble egentlig meget bra - for en helt grei sum.
    Om dere trenger noe å teste med har jeg en MiniDSP DDRC-24 til overs.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har jo tenkt, ottone, at den litt merksnodige frekvensgangen og samtidig fabelaktige impulsresponsen i Quadene dine gjør dem til supre kandidater for dsp. Bokser og sånn kan jeg lite om (RME ADI-2 ser deilig ut) for jeg har tunge saker i en pc for å få sakene til å spille, men jeg ser for altså meg en ADI-2 satt opp med to settinger: Standard og Gardiner. Gardiner er da ikke BBC-dip, men Gardiner-canyon. Brukes på alle hans innspillinger med Monteverdi-koret.
    Akkurat. Jeg trenger ikke sub, skal bare rette litt på denne dipen og kanskje noen rom-noder.
    Screenshot 2021-12-31 at 10.16.23.png

    (stereophile.com)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Subwoofer står ikke på ønskelista, men det er et tilbakevendende tema.
    Nylig solgte jeg de gamle Gradient SW subbene til ESL63, de hadde stått ubrukt på loftet siden jeg kjøpte dem. Men jeg har også et par Gradient Revolution, tror det er MKI , som brukes som bak/side-høyttalere i kringlyd. Disse har 2x12" dipol bassmodul, som er teknisk lik på Gradient SW for ESL63, og kan brukes som separat sub.
    PM Audio selger fremdeles disse som separate subber, med navnet SW-S. Websiden hevder at
    A SUBWOOFER SYSTEM FOR THE QUAD ESL
    1641209729228.png

    Gradient SW-S is based on the same dipole technique as the previous model SW-57 which physically also served as a stand. Each unit of the new system includes two 12" long throw custom made woofers which increases the bass capacity and extends the lower cutoff frequency to 20Hz.

    (butikk.pmaudio.no)
    20Hz tas med en klype salt, men ESL2912 faller jevnt fra en topp rundt 45Hz, så det bør kunne hjelpe. Jeg har separate monoblokker som kan brukes, og vurderer å teste dette med en DSPboks, der jeg kan flate ut mellomtoneresponsen samtidig. Kall det gjerne et nyttårsforsett.

    Godt Nytt År!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Litt av et oppsett..👍
    Gradient Revolution er et av de få høyttalerne jeg har lyst til å teste ut den dagen mine magnepaner tar kvelden.

    Husker jeg en gang testet ut martin logan depth, de ble jeg meget positiv til.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hørte en imponerende demo i Horten for noen få år siden.
    PM Audio spilte på Gradient Revolution med basstårn av to par Gradient SW-S i tillegg.
    Jeg var tidlig oppe og fikk overvære en privat sesjon for en skrøpelig eldre herre, en eminense fra hifi-bransjen.
    Det var høytidelig. Og han spilte kormusikk!

    Mine er Mk I, og både elementer og filter er forskjellige i de nye, lyden er ikke fullt så oppløst, men de ser ihvertfall like ut.
    Gode høyttalere likevel, drives av et par gamle Meridian 205 blokker. Kjekt å ha litt ekstra å leke med. (Begge takket være min gode venn Mongo)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    MiniDSP første omgang klar for avspark. Hurtig innspill først fra enkel demo hos @HoJ . Første skudd mot mål blir med skru etter eget hode, teste om forventet endring oppstår og er hørbar. Kulen på 40-50Hz skal dempes, strekkes litt mot dypet, og sadelen 500-1000Hz løftes. Kan blir moro og/eller lærerikt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.617
    Antall liker
    27.883
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    MiniDSP første omgang klar for avspark. Hurtig innspill først fra enkel demo hos @HoJ . Første skudd mot mål blir med skru etter eget hode, teste om forventet endring oppstår og er hørbar. Kulen på 40-50Hz skal dempes, strekkes litt mot dypet, og sadelen 500-1000Hz løftes. Kan blir moro og/eller lærerikt.
    Kan i hvert fall love at det blir lærerikt.

    Mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lærerikt blir det fort, når startpunktet er nær null.
    Det kan bli spennende å se hva hvor mye utstyrshandel den nye lærdommen forårsaker.
    Ed: og programvare.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det som er kjekt er at en kan bare justerer på nytt hvis det låter dårlig - gang etter gang etter gang etter gang. Koster ikke en krone ekstra 👍
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Anskaffelse av teknisk løsning for DSP og høykvalitets lydkort har blitt utsatt her i årevis delvis på grunn av dilemma med kombinert bruk til hjemmestudio og hifi.
    En hyggelig kveld og samtale med HoJ innebar avklaring om at amatørstudio og avansert hifi holdes helt adskilt.
    Det kan ikke garanteres at det reduserer uftstyrmengden, eller kostnadene, men det hjelper på framdriften.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.617
    Antall liker
    27.883
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det som er kjekt er at en kan bare justerer på nytt hvis det låter dårlig - gang etter gang etter gang etter gang. Koster ikke en krone ekstra 👍
    Det er helt sant.

    I tillegg kan jeg jo ta med tidtrøyten ved å ratte inn på nytt hver gang det kommer inn en ny komponent.

    Det største problemet IMO er å få traktet inn i alle besøkende at Hvis du ikke liker lyden av anlegget, gi meg ti minutter, så skal jeg få det til å låte helt annerledes.
    Mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Quad ESL2912 har en frekvensrespons som sies å være mindre flat i mellomtonen enn sin stamfar ESL63, og det stemmer med mitt inntrykk.
    Hovedkonstruksjonen er den samme, men 2912 har ekstra basspaneler oppe og nede, og stivere og tyngre ramme som gir mer bass og høyere volum.
    Senterpanelet med konsentriske membranfelt med variabel forsinkelse er ganske likt. Basspanelene over og under har ingen slik struktur. Sirkulært delay er ikke unikt for Quad, såvidt jeg forstår. Det illuderer en kuleformet bølgefront fra en virtuell kilde et stykke bak panelet, og er noe av grunnen til at de må plasseres i god avstand fra bakvegg.
    Screenshot 2022-01-05 at 20.38.47.png

    ESL2912 er ikke lett å kle av, derfor få bilder av disse uten trekk.
    Litt lettere med ESL63, som så slik ut avkledd
    Screenshot 2022-01-05 at 20.39.52.png


    Det er ingen hemmelighet hvordan de får det til den sirkulære delayen, og skjema er tilgjengelig. Her for ESL63.
    1641411193753.png

    (www.meddens.eu)

    Det gjenstår å høre om fordelene med sirkulært delay i dipol påvirkes av et forsiktig løft med DSP i mellomtone.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dsp som endrer frekvensrespons uten å endre impulsresponsen er greia.

    Hver gang jeg ser det ESL-63- skjemaet tenker jeg Pussig at det flyr. Men det gjør jo det da.

    Nå kom jeg på pilotvitsen om F-84 Thunderjet. De sa at den kunne lukte gress, for det var aldri mulig å få den i lufta før man var skummelt nær enden av rullebanen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn