Hei.Jeg skal ikke begi meg inn på noen diskusjoner om økonomien. Men jeg undres virkelig over denne betraktningen (min utheving), og ikke minst at jeg ser den så ofte.(..) nå jobber over 50% av alle arbeidstakere i det offentlige (på statlig og kommunalt nivå). Det betyr at en mye mindre andel arbeidstakere skaper reelle verdier.
Er det sånn at det ikke er en reell verdi når skolene produserer kompetanse? Eller er det en "reell verdi" bare hvis de er privat drevne?
Er ikke helsevesenets produksjon av, ja, helse, en "reell verdi"? Blir den det hvis den er privat? Er silikonpupper fra en privat klinikk en "reell verdi", men en hofteprotese fra det offentlige ikke?
Produserer de private vekterfirmaene på kjøpesentrene "reell verdi", men politiet ikke? Prøv gjerne å drive forretning med overskudd et sted hvor, ehhh, kundene fritt kan velge om de vil betale for varene de tar med seg...
Med mindre noen kommer med en krystallklar forklaring på hvordan det forholder seg annerledes, så vil jeg med kraft fortsette å hevde at det offentlige i høyeste grad produserer "reelle verdier", selv om borgernes betaling for dette foregår gjennom andre kanaler enn når de handler individuelt med private aktører.
Det er helt fair å mene at staten har tatt på seg for mange oppgaver, eller at de produserer for lite i forhold til kostnadene, eller hva det måtte være. Men det er da en ganske annen diskusjon.
Det offentlige produserer ingen verdier for samfunnet vårt (enda det finnes noen indirekte fordeler som du påpeker). Staten konfiskerer kun midler via skatt, og yter til gjengjeld visse tjenester som samfunnet vårt er avhengige av. F.eks skole, politi, forsvar, sykehus osv osv.
Kun vårt private næringsliv skaper og genererer inntekter via produksjonen av varer/tjenester, eksport og sysselsetting. Ved å selge varer/tjenester til mer enn kostpris genereres inntekter, som igjen tilfaller samfunnet. Dette skaper igjen et skattegrunnlag som gjør at den norske stat kan betale for våre offentlige tjenester.
Jeg mener ikke å høres nedlatende ut, men det offentlige har aldri generert profitt, utenom indirekte via sitt eierskap i det private næringslivet (f.eks via Equinor).
Problemet er ikke at Norge tilbyr viktige tjenester til innbyggerne. Det handler i stedet om hvor stor andel det er som jobber i byråkratiet vårt. Andre vestlige land (men ikke alle) har en betydelig lavere andel offentlige ansatte, som igjen betyr at flere årsverk genererer verdier i det private næringslivet.
For å svare på et par av spørsmålene dine:
Er ikke helsevesenets produksjon av, ja, helse, en "reell verdi"? Blir den det hvis den er privat? Er silikonpupper fra en privat klinikk en "reell verdi", men en hofteprotese fra det offentlige ikke?
Dette er et klassisk spørsmål om kapitalistiske markedsmekanismer. Private sykehus drives med mål om å generere profitt, mens det offentlige opererer ut fra faste budsjetter, betalt av skattepengene våre. Sykehus vil bidra til verdiskapning hvis de leverer helsetjenester av høy kvalitet, som gjør det enklere å stå i jobb.
Svaret er likevel nei. Offentlige sykehus genererer ikke verdier. Det er du som betaler for denne behandlingen over skatteseddelen, via ditt arbeid.
Produserer de private vekterfirmaene på kjøpesentrene "reell verdi", men politiet ikke? Prøv gjerne å drive forretning med overskudd et sted hvor, ehhh, kundene fritt kan velge om de vil betale for varene de tar med seg...
Ja, det gjør de. Vekterne leverer en tjeneste med mål om å generere profitt (forhåpentligvis), hvor overskuddet beskattes og tilføres staten. Politiet genererer ingen profitt, men betales av min og din lomme.
Kapitalister har gjennom årene tatt til orde for å privatisere både politiet og sykehusene. Selv mener jeg nok en gang at det ikke er noen gode ide, og at visse sektorer bør utelukkende drives av det offentlige.