Z
Zomby_Woof
Gjest
Problemet med å gjøre penger, profitt og verdi til synonymer er at det produseres store verdier som ikke omsettes i et marked i det hele tatt. Verdiene eksisterer uavhengig av om de omsettes, og profitt kan kun eksistere der verdier omsettes. Det er mulig det er gjennom omsetningen det blir tilgjengelig for økonomenes begrepsapparat, men da burde de kanskje legge an et litt bredere perspektiv på livet og samfunnet.Jeg skjønner ikke at dette er problematisk i det hele tatt. Adam Smith hadde en god tilnærming til dette for lenge siden. Dersom verdien på produktet for kunden er større enn prisen, er det betalingsvillighet for det. Profitt oppstår om verdien er større enn produksjonskostnaden. Om produsenten er privat eller offentlig er uinteressant.Både penger og profitt brukes synonymt med verdi. Jeg klarer ikke å se hvordan dette blir riktig.Det er forskjell på profitt og verdi. At man ikke genererer profitt betyr ikke at man ikke genererer verdi.
Om jeg skulle slumpe til å finne noen kantareller i skogen, så plukker jeg dem og tar dem med hjem. De er en urealisert verdi så lenge de står der. Men så frakter jeg dem til et sted hvor verdien kan realiseres, kombinerer dem med andre verdier som smør og varme. Ikke bare er det null profitt i soppens reise, det er ikke en gang en økonomisk transaksjon direkte knyttet til dem. Til både smøret og elektrisiteten jeg bruker til å generere varmen, til komfyren, og så videre, ja. Men jeg holder fast på at det er soppen som er den største verdien i dette tilfellet.
Det som imidlertid er interessant er betalingsmodellen, en "flat" betaling via skatt eller en brukerbetaling, hvem som skal sitte igjen med en evt profitt og hvem som kan produsere mest effektivt. Dette er ikke nødvendigvis enkelt, (bompenger noen?)?. Pussig at det er de største markedsliberalistene som er mest mot brukerbetaling.
Spør en hjemmeværende 'husmor' om hun produserer verdier.