Vil diffusorer i tak ha noen positiv effekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle innspill 🙏 Det høres ut som om dette produktet sannsynligvis ikke vil gi noen stor positiv effektiv meg i taket, gitt at jeg ikke hører problemer med harde flater pr i dag.

    Hva tenker dere om samme produkt eller liknende plassert på skjermen på tv mellom høyttalerne i front? Vil diffusjon her vanligvis kunne gjøre lydbildet "dypere"?

    Jeg ser for meg et lett diffusjonspanel som enkelt kan løftes opp og henges på skjermen på TVen når man spiller musikk. Noen som har en tilsvarende løsning hjemme i stua? (65" skjerm)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har TV på ein svingbar arm. Når det skal lyttast, er skjermen kloss i veggen. Eg har eksperimentert litt med å ha ting mellom høgtalarane (som er ganske kritiske til plassering av det meste), og opplever marginal skilnad mellom flatskjerm og vegg utan TV. Tjukke-TVane var derimot eit problem når dei stod mellom høgtalararne.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Eg har TV på ein svingbar arm. Når det skal lyttast, er skjermen kloss i veggen. Eg har eksperimentert litt med å ha ting mellom høgtalarane (som er ganske kritiske til plassering av det meste), og opplever marginal skilnad mellom flatskjerm og vegg utan TV. Tjukke-TVane var derimot eit problem når dei stod mellom høgtalararne.
    Jeg hører null forskjell dersom jeg legger et fluffy fleeceteppe over tv'en, men dette fungerer vel ikke helt som en diffusor ville ha gjort 😊
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du kan forsøke å ta bort TV,n og så spille musikk bare for å teste hvor mye den påvirker lyden i utgangspunktet.
    Det er nok større problem hvis TV står rett mellom høyttalerne.
    Har testet en del med og uten TV mellom høyttalere, og det gir noe mer holografi når jeg fjerner TV.
    Har akseptert dette kompromisset i lyden, da jeg liker å bruke TV og musikk samtidig.

    Har også testet å legge pledd over TV, men minimal påvirkning, men det gjelder egentlig gardiner og tynne tepper. Skikkelig absorber og eller diffusorer skiller mer.
    Interessant idé med diffusor foran TV. Frontveggen er muligens litt undervurdert i forhold til akustiske problemer:unsure:

    Angret nesten litt på at jeg testet uten TV, fordi jeg måtte vende meg til "litt dårligere" lyd med TV igjen, men det er nok pga av at TV står på benk rett mellom høyttalerne. Bra tips med arm til TV Arve:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ser ut til at akustikk leverandøren jeg nevnte i tidligere innlegg kanskje har en nyhet som er mitt i blinken for tannlegen?
    Leveres hovedsaklig i diverse tresorter, men custom farger er mulig.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.407
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som svar på spørsmålet, så funker selvsagt diffusorene Eli Acoustic Fussor 3D fra Mala Audio. Jeg bruker de selv i skråtak og lever fint med disse.

    Det er heller ingen ulempe at de har lav egenvekt og er enkle å montere/demontere.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at akustikk leverandøren jeg nevnte i tidligere innlegg kanskje har en nyhet som er mitt i blinken for tannlegen?
    Leveres hovedsaklig i diverse tresorter, men custom farger er mulig.
    Ja, det så ut som flotte produkter!
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Som svar på spørsmålet, så funker selvsagt diffusorene Eli Acoustic Fussor 3D fra Mala Audio. Jeg bruker de selv i skråtak og lever fint med disse.

    Det er heller ingen ulempe at de har lav egenvekt og er enkle å montere/demontere.
    Takk for nyttig info :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis du vet sånn cirka vertikal spredning på diskant /mellomtone i høytalerne dine så er det litt geometri for å finne ut om taket ditt overhodet gir noen direkte refleksjoner som vil diffuseres. Spredning på hifi høytalere er vel ikke publisert som hverdagskost så hvem vet. I utgangspunktet er bakveggen den viktigste å behandle ser det ut som hos deg. En 10cm proff absorbent med bilde f.eks. For taket ville jeg på linje med tidligere forslag anbefale en flåte, den vil virke RT senkende for hele rommet i tillegg, 1,2x2,4 f.eks.ville sikkert hjulpet mye. 2D skyline diffusorer er grunne og difuserer bare høyere frekvenser 1500-2000Hz. Har du skarp diskant så hjelper de litt på det, har du ikke, har du bare behandlet noe av frekvens område, NOT GOOD.. 2D diffusorer i EPS absorberer også mye, så spør du meg hva jeg ville gjprt med de, hadde jeg heller klistrert de på bakveggen (hadde eg allerede hatt de) , taket ditt er jo allerede ganske høyt, så skoen klemmer vel ikke der, men på bakveggen, vil jeg tro.....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skal man "gå etter boka" er vel diffusjon på framvegg mellom høyttalerne og rett over selve lytteposisjon "riktig". Gitt at man har ordnet plassering og absorbsjon i førsterefleksjon, mulig det hjelper med førsterefleksjon absorbenter både i tak, vegger og gulv, men jeg ville prøvd det før jeg gikk for slikt som en varig løsning. Mange her inne som er mye mer kompetente på dette enn meg. ;)
    Ps: stedet å starte aller først er vel å måle responsen og høre med de som har peil på tiltak gitt problemområdene.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Skal man "gå etter boka" er vel diffusjon på framvegg mellom høyttalerne og rett over selve lytteposisjon "riktig". Gitt at man har ordnet plassering og absorbsjon i førsterefleksjon, mulig det hjelper med førsterefleksjon absorbenter både i tak, vegger og gulv, men jeg ville prøvd det før jeg gikk for slikt som en varig løsning. Mange her inne som er mye mer kompetente på dette enn meg. ;)
    Ps: stedet å starte aller først er vel å måle responsen og høre med de som har peil på tiltak gitt problemområdene.
    I alle de bøkene man skulle finne på å gå etter så er det bakveggen man skal diffusere....
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Hei!

    Jeg har et anlegg stående i en åpen stue med skråtak som går fra 3.70m over frontvegg ned til 2.40m over bakvegg.
    Lytteposisjon er foran stuebordene foran sofaen på bakveggen, ca 2/3 ut i rommet fra frontveggen (godstolen flyttes frem i midten ved lytting).
    Romdybde fra front til bakvegg er ca 5.40m.

    Vil jeg kunne ha noen nytte av å plassere en ansamling diffusorer i skråtaket over meg?
    Rommet oppleves som relativt livlig pr i dag (noe jeg tror jeg liker?) og jeg lurer på om dette vil kunne tilføre noe positivt.

    Jeg tenkte i første omgang eksempelvis på disse: https://malaaudio.no/Produkt/242/1001760/Eli-Acoustic-Fussor-3D-First

    Vis vedlegget 733003

    Jeg regner med at jeg i såfall bør opp i et antall på feks 4x3=12 paneler for å få et flateareal som monner?

    Hva vil jeg i såfall kunne forvente av endringer i akustikk og lytteopplevelse?
    Jeg har lest litt rundt dette med bruk av diffusorer generelt, men har selv ikke A/B-testet og hørt hvilke virkninger diffusorer kan ha.

    Et kjapt mobilbilde tatt fra siden for å illustrere rommets fasong:

    Vis vedlegget 733002
    Diffusorer har effekt ned til en kvart bølgelengde regnet fra dybden på den dypeste staven. Dvs at de du spør om her er effektive mot flutterekko. Siden du har skråtak vil jeg ikke tro flutter er noe du er plaget med mellom gulv og tak?
    Diffusorene i taket vil ha en litt dempende effekt generelt på rommet og muligens roe holografien i lydbildet litt ned på grunn av diffusering av øvre mellomtone i førsterefleksjonen fra taket.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Taget er den største udæmpede flade i rummet, og er derfor vigtig at gøre noget ved.

    Jeg har nedtaget et Rockfon loft med pålimede Rockfon Sonar i 22 mm tykkelse. Det blev erstattet med et diffusions loft fra SMT Svanå Teknik. Det forbedrede lyden markant hos mig.

    Loftet er ikke det vigtigste sted at gøre nogrt ved. Det er Frontvæggen som nr 1. Derefter bagvæggen som nr 2. Bare til orientering for andre.

    Diffuserne i loftet gør, at du ikke hører noget negativt derfra, men kun god lyd. Man skal Ikke fjerne lyd, men bruge lyden konstruktivt.
    Rummet vil virke højere og mere behageligt at opholde sig i. Lyden for mere højde. Hvis du hører kormusik, vil de forskellige sangere dukke mere op i lydbilledet. Det er min erfaring

    Et klogt valg med ikke at bruge et gulvtæppe.

    Tillykke med din kone, der ønsker god lyd.

    Den diffusere du viser et billede af, vil nok forbedre lyden. Jeg kender den ikke, da jeg ikke har lyttet til den. Jeg har ikke tiltro til den og jeg mener, at den virker forkert.

    Du kan finde mit Lytterum under akustik og mine egne erfaringer. Der har jeg også skrevet om, hvorfor ikke gulvtæppe...

    Jeg ville kontakte SMT Svanå Teknik, og deres V-winges Die, kunne være et godt valg. Dem ville jeg have valgt i dag. De virker på kort afstand.
    God fornøjelse med projektet.
     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    8.555
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Når teppe ikkje er eit alternativ, må du ha noko anna som absorberer. Absorbentar, ikkje diffusorar er nok det du treng. Men spør dei som har akustikk som fagfelt. Sjølv har eg ein svær vinkelsofa og generelt mykje styr i audiofil-stova, mellom anna to golvteppe som av og til luftast. Då endrar akustikken seg vesentleg (til det verre...)
    Hei Arve, er det når teppene ligger ute til lufting at akustikken endrer seg vesentlig (til det verre) eller når du får dem på plass igjen uten potetgullrester (eventuelt popcorn rester når du leser fredagstråder)? 🤔😉
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Taget er den største udæmpede flade i rummet, og er derfor vigtig at gøre noget ved.

    Jeg har nedtaget et Rockfon loft med pålimede Rockfon Sonar i 22 mm tykkelse. Det blev erstattet med et diffusions loft fra SMT Svanå Teknik. Det forbedrede lyden markant hos mig.

    Loftet er ikke det vigtigste sted at gøre nogrt ved. Det er Frontvæggen som nr 1. Derefter bagvæggen som nr 2. Bare til orientering for andre.

    Diffuserne i loftet gør, at du ikke hører noget negativt derfra, men kun god lyd. Man skal Ikke fjerne lyd, men bruge lyden konstruktivt.
    Rummet vil virke højere og mere behageligt at opholde sig i. Lyden for mere højde. Hvis du hører kormusik, vil de forskellige sangere dukke mere op i lydbilledet. Det er min erfaring

    Et klogt valg med ikke at bruge et gulvtæppe.

    Tillykke med din kone, der ønsker god lyd.

    Den diffusere du viser et billede af, vil nok forbedre lyden. Jeg kender den ikke, da jeg ikke har lyttet til den. Jeg har ikke tiltro til den og jeg mener, at den virker forkert.

    Du kan finde mit Lytterum under akustik og mine egne erfaringer. Der har jeg også skrevet om, hvorfor ikke gulvtæppe...

    Jeg ville kontakte SMT Svanå Teknik, og deres V-winges Die, kunne være et godt valg. Dem ville jeg have valgt i dag. De virker på kort afstand.
    God fornøjelse med projektet.
    Lyden treffer først bakveggen, returneres ( med kanselleringer og kamfiltre ved sitte posisjon) og treffer så frontveggen for frekvenser som er direksjonelle, hvordan kan da frontveggen være viktigst????
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Diffusorer plassert i taket vil gjøre at lydbildet vokser og blir større og man får en følelse av at taket forsvinner og er uendelig høyt. Samtidig vil det fargelegge innspillingene slik at absolutt alt låter større og mer live hvis man plasserer det hvor takhøyden er såpass lav som her. Noen liker det, noen gjør det ikke. F.eks vil tørre innspillinger gjerne låte mer som opptak fra en livekonsert når man bruker mye diffusjon til tidlige refleksjoner. Altså et fotavtrykk som følger alt man lytter til.

    Absorbenter (bredbåndete vel og merke) vil derimot gi mer pin pointing, detaljer og innsikt i kildemateriale og miksen vil i større grad bestemme hvordan det låter. Det vil være en mer nøytral måte å behandle tidlige takrefleksjonene på og ikke endre fargelegge det man hører slik diffusorer her vil gjøre i større grad. Bruker man bredbåndete absorbenter, så vil det også ha en del effekt i bassområdet.

    Dette må ikke misforståes i at diffusorer alltid fargelegger lyden og absorbenter gjør det ikke. Slik er det det ikke. Det handler om hvor det brukes og effekt/type.

    Effekten av akustikktiltak henger åpenbar sammen med spredningsmønsteret til høyttalerne. Derfor er det ikke rart at Arve opplever klart effekten av teppe på frontvegg/TV når han han rundstrålende høyttalere. Men med en tradisjonell høyttaler med litt bred baffel, så blir det noe helt annet. Frontvegg har en helt annen betydning for rundstrålende høyttalere eller f.eks dipoler som sender like mye lyd bakover. Generelle kommentarer om den og den flaten er viktigst uten og ta hensyn til både høyttalerne spredningsmønster og plassering/avstand blir misvisende.

    Effekten av diffusorer varierer ellers mye. En del diffuserer lite og fremstår mer som enkle spredningsenheter. Hvor langt ned i frekven de virker varierer også mye. Tiltak til spesielt refleksjoner som kommer kort tid etter direktelyden bør ideelt sett være effektivt ned til schrøder frekvensen (250-300 Hz i mange rom) slik at man ikke endrer frekvensspekteret. Sistnevnte blir som en EQ. Nesten ingen diffusorer er effektive så langt ned i frekvens, noe som gjør at absorpsjon som regel velges til denne typer refleksjoner i rom som skal være korrekte. Ikke dermed sagt man må velge noe som er korrekt til avspilling. Og helt linært frekvensspekter til schrøder er ikke et must heller.

    Diffusorer i isopor materiale demper forresten mye mer enn diffusorer i f.eks tremateriale. Absorpsjon fra diffusorer er noe man som regel ikke ønsker.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Lyden treffer først bakveggen, returneres ( med kanselleringer og kamfiltre ved sitte posisjon) og treffer så frontveggen for frekvenser som er direksjonelle, hvordan kan da frontveggen være viktigst????
    Jeg mener Frontvæggen, fordi det er min erfaring og vi hører mest lyd forfra. Jeg har prøvet med diffusere mange steder i rummet, før jeg blev klar over Frontvæggens vigtighed, på trods af, at jeg havde lyttet til 2 SMT Svanå Teknik V wings i træ, placeret imellem Fronthøjttalerne og subwooferen dengang. Hvordan det kunne forbedre dynamikken. Så det bygger på egen erfaring og jeg blev førdt klar over, vigtigheden af diffusion på bagvæggen, da jeg placerede alle overskuds Hofa diffusere netop på bagvæggen. De er så solgt i dag og udskiftet med SMT Svanø Teknik V wings die.
    Det lyder rigtigt med det du skriver. Måske var jeg kommet frem til det samme under andre forhold.
    Man kan sige, at det er så godt med diffusionering på både Frontvæggen og Bagvæggen.
    Vigtigt er det, at man bruger de rigtige diffusere de rigtige steder i rummet. Den afbilledet diffusere vil være det forkerte valg på Frontvæggen og foreste del af rummet. Kunne måske bruges under loftet eller bagvæggen. Den afbillede er en D2. Frontvæggen bør have tunge og gerne store, og D1, fordi det er en trykzone. D1 spreder horisontal eller lodret. Bør være horisontalt.
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Diffusorer plassert i taket vil gjøre at lydbildet vokser og blir større og man får en følelse av at taket forsvinner og er uendelig høyt. Samtidig vil det fargelegge innspillingene slik at absolutt alt låter større og mer live hvis man plasserer det hvor takhøyden er såpass lav som her. Noen liker det, noen gjør det ikke. F.eks vil tørre innspillinger gjerne låte mer som opptak fra en livekonsert når man bruker mye diffusjon til tidlige refleksjoner. Altså et fotavtrykk som følger alt man lytter til.

    Absorbenter (bredbåndete vel og merke) vil derimot gi mer pin pointing, detaljer og innsikt i kildemateriale og miksen vil i større grad bestemme hvordan det låter. Det vil være en mer nøytral måte å behandle tidlige takrefleksjonene på og ikke endre fargelegge det man hører slik diffusorer her vil gjøre i større grad. Bruker man bredbåndete absorbenter, så vil det også ha en del effekt i bassområdet.

    Dette må ikke misforståes i at diffusorer alltid fargelegger lyden og absorbenter gjør det ikke. Slik er det det ikke. Det handler om hvor det brukes og effekt/type.

    Effekten av akustikktiltak henger åpenbar sammen med spredningsmønsteret til høyttalerne. Derfor er det ikke rart at Arve opplever klart effekten av teppe på frontvegg/TV når han han rundstrålende høyttalere. Men med en tradisjonell høyttaler med litt bred baffel, så blir det noe helt annet. Frontvegg har en helt annen betydning for rundstrålende høyttalere eller f.eks dipoler som sender like mye lyd bakover. Generelle kommentarer om den og den flaten er viktigst uten og ta hensyn til både høyttalerne spredningsmønster og plassering/avstand blir misvisende.

    Effekten av diffusorer varierer ellers mye. En del diffuserer lite og fremstår mer som enkle spredningsenheter. Hvor langt ned i frekven de virker varierer også mye. Tiltak til spesielt refleksjoner som kommer kort tid etter direktelyden bør ideelt sett være effektivt ned til schrøder frekvensen (250-300 Hz i mange rom) slik at man ikke endrer frekvensspekteret. Sistnevnte blir som en EQ. Nesten ingen diffusorer er effektive så langt ned i frekvens, noe som gjør at absorpsjon som regel velges til denne typer refleksjoner i rom som skal være korrekte. Ikke dermed sagt man må velge noe som er korrekt til avspilling. Og helt linært frekvensspekter til schrøder er ikke et must heller.

    Diffusorer i isopor materiale demper forresten mye mer enn diffusorer i f.eks tremateriale. Absorpsjon fra diffusorer er noe man som regel ikke ønsker.
    Takk for god info 🙏

    Det vil kanskje være mest naturlig / mest å hente på diffusjon på bakveggen hvis man ønsker denne effekten du beskriver?
    Blir det tullete å begynne med diffusjon i taket, hvis man ikke gjør tiltak på bakveggen, eller kan dette ha en god effekt alene?
    (Som fotografiinteressert er jeg glad i å bruke bakveggen til bilder)

    Jeg er forøvrig meget glad i "live"-lyd og kjøper fortrinnsvis live-plater når jeg kjøper LPer.

    De nye panelene du nylig linket til ser forøvrig nydelige ut og kunne bli en flott feature i taket.
    Tenker du da at de skulle ha vært plassert i bakre halvdel av takflaten, ca over salongbordet foran sofaen? (foto i første post)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Takk for god info 🙏

    Det vil kanskje være mest naturlig / mest å hente på diffusjon på bakveggen hvis man ønsker denne effekten du beskriver?
    Blir det tullete å begynne med diffusjon i taket, hvis man ikke gjør tiltak på bakveggen, eller kan dette ha en god effekt alene?
    (Som fotografiinteressert er jeg glad i å bruke bakveggen til bilder)

    Jeg er forøvrig meget glad i "live"-lyd og kjøper fortrinnsvis live-plater når jeg kjøper LPer.

    De nye panelene du nylig linket til ser forøvrig nydelige ut og kunne bli en flott feature i taket.
    Tenker du da at de skulle ha vært plassert i bakre halvdel av takflaten, ca over salongbordet foran sofaen? (foto i første post)
    Du får nok større effekt med plassering i taket siden avstanden din til bakvegg er så kort. Med kort avstand til diffusorer, så bli ikke lavere frekvenser diffusert.
    Vil ha god effekt alene og ikke noe krav at det må være diffusorer begge steder. Kan være vel så fornuftig med noen bredbåndete absorbenter rett bak lytteposisjonen. De kan ha bildetrykk selvsagt.

    Beste plassering i taket vil være og ta utgangspunkt i midten av området mellom høyttalerne og sitteposisjon og bred de utover derfra i både lengden og bredden. Det vil være fordelaktig og ha halvparten av diffusorene peke en vei og resten av halvparten andre veien. Det skaper i grunnen til fint mønster også med annenhver pekende i hver retning.
     

    ptoraasen

    Fersking
    Ble medlem
    01.07.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Ottestad
    Hei, jeg har tilsvarende løsning i stuen, jeg prøvde med plassbytte mellom høyttalere og godstolen. det ble i hvertfall i mine ører en stor forskjell.
    Når godstolen min var plassert ved laveste veggen opplevde jeg meget fyldig bass med masse trøkk, andre veien ble høyttalerne mer åpne og livlige.
    Kommer an på hvor stueomstillingsvennlig kone man har, min er blitt mindre stueomstillingsvennlig med årene....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    selvfølgelig gulvteppe.🙂. Jeg kjøpte et med tjukk filt under og 3x3m og flutter ekko ble så å si borte. Så den harde klangen i rommet ble mye bedre. Klapp med hendene litt hardt midt i rommet så hører man det fort..
    Litt klang vil jeg ha i rommet og testet mye forskjellig diffusor og demping ,men uten målinger av rommet så fikk jeg bare følelsen av å sette puter på øra..
    Hvorfor ikke gulvteppe.?
    Ja dette beviser feil demping. Har hørt slike rom, ikke behagelig. Dette handler om for tynn demping. Får mann det tykt nok blir det ikke slik. Vil da heller oppleve ett mye større rom og en stort lydbilde med fokus i front.
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Sikker på at dette rommet bør dempes mer. Regner med at det er en god del flutter-ekko. Klapp hardt og hør om det er noe tegn til ekko. Hvis ja, må det dempes. Ved høyt volum sier du at lyden faller litt sammen. Det skyldes for lite demping i førsterefleksjon (som også er i taket). Har prøvd diffusor foran filmlerretet mitt også og det ga litt mer fokusert vokal og litt dypere og større rom. Så det er absolutt noe å prøve også 😊
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    260
    Antall liker
    345
    Torget vurderinger
    1
    Som Arve sier, absorbenter er det du trenger.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk? Du kan fint ha en absorbent flåte hengende i taket også lime f.eks. disse EPS Skyline diffusorer på undersiden, de slipper da ikke lyd for absorbering til fra undersiden da, men sidene og baksiden vil dempe bra, totalt sett mye bedre. Skal de diffusere og dempe fra undersiden må du bruke en binær amplitude diffusor ( eks. RPG Bad Expo el.lign.) eller en maximum length sequence diffusor ( eks. Visoustic Wavewood el.lign.) som slipper deler av lydbølgene gjennom. Hverken BAD eller MLS diffuserer veldig mye, ei heller Skyline men litt difusjon er mer enn godt nok, hvis du ikke har noe fra før. Fremdeles en svær absorbent på bakveggen nr. 1 på min liste. En annen ting eg kan spørre om, i all ydmykhet selv om du ikke har spurt om det, men siden symmetri i lytterommet er så viktig, har du prøvd å trekke hele anlegget og lytteposisjonen vekk fra vinduet og mot trappen, slik at den høytaleren ved vinduet får mer plass rundt seg og blir likere den andre? Kan se ut som om du har plass til det?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Svær absorbent er en evt løsning, men det fjerner lyden fra bagvæggen, og det er et problem, fordi den refleksion er meget vigtig. Musik skal høres indenfor og ikke med én fjernet væg...
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei!

    Jeg har et anlegg stående i en åpen stue med skråtak som går fra 3.70m over frontvegg ned til 2.40m over bakvegg.
    Lytteposisjon er foran stuebordene foran sofaen på bakveggen, ca 2/3 ut i rommet fra frontveggen (godstolen flyttes frem i midten ved lytting).
    Romdybde fra front til bakvegg er ca 5.40m.

    Vil jeg kunne ha noen nytte av å plassere en ansamling diffusorer i skråtaket over meg?
    Rommet oppleves som relativt livlig pr i dag (noe jeg tror jeg liker?) og jeg lurer på om dette vil kunne tilføre noe positivt.

    Jeg tenkte i første omgang eksempelvis på disse: https://malaaudio.no/Produkt/242/1001760/Eli-Acoustic-Fussor-3D-First

    Vis vedlegget 733003

    Jeg regner med at jeg i såfall bør opp i et antall på feks 4x3=12 paneler for å få et flateareal som monner?

    Hva vil jeg i såfall kunne forvente av endringer i akustikk og lytteopplevelse?
    Jeg har lest litt rundt dette med bruk av diffusorer generelt, men har selv ikke A/B-testet og hørt hvilke virkninger diffusorer kan ha.

    Et kjapt mobilbilde tatt fra siden for å illustrere rommets fasong:

    Vis vedlegget 733002
    Det ideelle rum er rektangulært og har målene 8 meter x 6 x 5. Da du/I har højt til loftet er det godt. Men bare ikke højt nok i forhold til de 5 meter. Diffusion vil få loftet til at virke højere. Du fjerner problemet derfra

    download.jpeg.jpg


    SMT Svanå Teknik har også disse i gips. Jeg har ikke erfaring med dem selv.

    Men når i vil have diffusion under loftet, så gør det først. Ikke begynde med at dæmpe, før det er gjort. Altid diffusion først fordi det giver bedst lyd. Absorbering mindsker muligheden for at bruge diffusionering .
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk? Du kan fint ha en absorbent flåte hengende i taket også lime f.eks. disse EPS Skyline diffusorer på undersiden, de slipper da ikke lyd for absorbering til fra undersiden da, men sidene og baksiden vil dempe bra, totalt sett mye bedre. Skal de diffusere og dempe fra undersiden må du bruke en binær amplitude diffusor ( eks. RPG Bad Expo el.lign.) eller en maximum length sequence diffusor ( eks. Visoustic Wavewood el.lign.) som slipper deler av lydbølgene gjennom. Hverken BAD eller MLS diffuserer veldig mye, ei heller Skyline men litt difusjon er mer enn godt nok, hvis du ikke har noe fra før. Fremdeles en svær absorbent på bakveggen nr. 1 på min liste. En annen ting eg kan spørre om, i all ydmykhet selv om du ikke har spurt om det, men siden symmetri i lytterommet er så viktig, har du prøvd å trekke hele anlegget og lytteposisjonen vekk fra vinduet og mot trappen, slik at den høytaleren ved vinduet får mer plass rundt seg og blir likere den andre? Kan se ut som om du har plass til det?
    Det er ganske fullstappet her og ikke rom for å få mer luft i sideretningen. Ovnen setter en stopper for det :)
    Men, som sagt, jeg har ingen store akustikkproblemer som ørene har fanget opp pr i dag.
    Jeg mistenker at mine fronter er mer plasseringsvennlig en mange andre høyttalere da de har transmisjonslinje som ventilerer ut i front og elektrostatdiskanter som virker å gi lite bry med sidevegg (vidussiden).

    Men, begynner man å lete så finner man nok mange problemer som ikke kan løses på enkelt vis 🙃
    Jeg har som prinsipp å ikke lete etter feil før jeg er villig til å gjøre noe med dem.

    Jeg har pr i dag kun et ønske om å optimalisere moderat innenfor rammene dagens møblemang i stua tillater.
    Siden kona er så enkel å ha med å gjøre, får jeg være den som setter noen grenser og er litt vanskelig med hvordan ting skal se ut :cool:

    tempImagemTdJPa.png
    tempImageWRblil.png
    C997EE4C-85C0-47EC-B3CD-5723235B644C.JPG
    07CD1B9D-913E-49AA-97E6-EB510A74DC10.JPG
    4C1E75A5-7E4A-429E-BBE0-D0DC19B23CDE.JPG
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du sitter helt inntil bakveggen?
    Da har du jo allerede ett problem til.
    Viktig å ikke ha en reflekterende flate nærme ørene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp deg en Umic-1 og last ned REW.
    Da finner du fort ut hvor problemene er.
    Mange sier de ikke har noen problemer før de ser de.
    Har da hvert der selv, når ting blir rettet opp får mann som oftest hakeslepp.
    Mange problemer er jo att mann har ting som er borte/ søkk i frekvensresponsen.
    Det er ikke så lett å oppdage som stående bølger og flutter ekko.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp deg en Umic-1 og last ned REW.
    Da finner du fort ut hvor problemene er.
    Mange sier de ikke har noen problemer før de ser de.
    Har da hvert der selv, når ting blir rettet opp får mann som oftest hakeslepp.
    Mange problemer er jo att mann har ting som er borte/ søkk i frekvensresponsen.
    Det er ikke så lett å oppdage som stående bølger og flutter ekko.
    Jeg bruker UMIK og REW og har en hyggelig FR. Etter at tubetraps flyttet inn, ble mitt største problem - en partykul rundt 65Hz - mer eller mindre borte 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du kan finde mit Lytterum under akustik og mine egne erfaringer. Der har jeg også skrevet om, hvorfor ikke gulvtæppe...
    Skjønte ikke helt hvor jeg kunne finne dette innlegget, kan du linke til der du forklarer hvorfor man ikke skal ha gulvteppe?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.239
    Sted
    Langesund
    Dette er kanskje din mening i et spesifikt rom? eller mener du det er et konstant problem? < Altså: Tæppe får dit værelse til at lyde kedeligt, tyndt, mudret, livløst, ubehageligt osv. >

    Har ikke samme opplevelsen av tepper på gulv
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    En veldig fin stue med mye snacks hifi her. Hvis jeg var i ditt sted og taket er lovlig vilt som du skriver ville jeg satt opp to store RPG Broadsorbers i refleksjonspunktene i taket. I min stue har jeg satt opp 2 stk som er drøyt 10 cm dype og 240x120. Jeg ville nok også vurdert noe på bakvegg. Jeg har der en mindre sak av hensyn til plass og estetikk (samme på en sidevegg). Jeg har nå behagelig og fornuftig etterklangstid i rommet - også langt ned i frekvens. Sjekk RPG på Lyd og Akustikk - AKA Orso her på sentralen. Hvis jeg skulle hatt inn diffusjon så ville det vært på sidevegg bakenfor dempingen i førsterefleksjonspunktet. Men der er det ikke plass p.t. Evt også å taket bak dempeplatene (tips til deg - var mindre aktuelt hos meg). Der jeg også har vurdert diffusjon er frontvegg - for der er det mulig, men endte der med spilevegg med bassdemping bak (4 stk RPG Modex 1 vibrasjonsdemping) som et lydmessig og estetisk kompromiss. Lykke til!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Både absorbsjon og diffusjon kan oppnås med dempende elementer som ikke dekker hele flater.
    Jeg har lydabsorberende skyer fra Trigonor hengende fra taket, med god virkning. Høyden kan reguleres, og de kan limes rett i taket, men effekten er best ved god avstand til taket. De kan også være ganske dekorative, f.eks. ved å henges horisontalt fra skråtak.
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    målinger er det morro å se :>}
    Jeg må ta en ny runde med målinger etter at jeg fikk tubetraps og nye fronthøyttalere som jeg har dratt mye lenger frem fra frontvegg på plass. Dette har forandret mye, til det positive 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn