Digitale avspillere Vil det komme en ny generasjon cd-samlere?

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Japan slår til med hele 72% andel på fysiske formater i 2017 og Tyskland med over 40, men streaming spiser selvsagt mer og mer. Har ikke Japan et godt streamingtilbud enda?
Japan elsker fysiske medier, der er faktisk minidisc fortsatt i salg:)
Jeg synes nesten det er litt uinteressant å høre om hvor stor andel av omsetningen som er 'streaming' ... I hvor stor grad har platekjøp blitt sammenliknet med radio-bruk i tidligere tider? Hvor stor andel utgjorde NRK-lisensen for 40 år siden av det totale medieforbruket? Det som er interessant er å se på hvor mange plater som blir kjøpt i dag; og det er så vidt jeg har skjønt mest vinyl, dernest CD og minst er digitalt. Men det interessante er altså hvordan dette markedet beveger seg over tid, slik som det gjør akkurat nå, og det er oppover ...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Men det interessante er altså hvordan dette markedet beveger seg over tid, slik som det gjør akkurat nå, og det er oppover ...
Det går da ikke oppover? De globale inntektene fra fysiske medier falt i 2017 med 5.4% i følge statistikken til IFPI, og digitale nedlastinger er omtrent helt ut med over 20% fall i inntektene og en knøttliten markedsandel på under 3%. De totale inntektene _økte_ i motsetning med over 8%, primært drevet av streaming.

Med andre ord går både prosentvis andel på fysiske medier og inntekt ned, ikke opp, og det er grunn til å tro at dette da også henger sammen med antall solgt.

Vinylandelen av det fysiske markedet (som totalt sett har sunket) har imidlertid økt med 22% i 2017, så det er CD som får juling om dagen.
 
S

svk

Gjest
Kunne tenkt meg å begynne å samle på fysisk format igjen. Men ikke cd eller lp. Kansje sacd eller noe annet... er liksom ferdig med cd.. å vil evt begynne med blanke ark om jeg begynner og samle igjen. Har pakket vekk/rippet samlinga
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Men det interessante er altså hvordan dette markedet beveger seg over tid, slik som det gjør akkurat nå, og det er oppover ...
Det går da ikke oppover? De globale inntektene fra fysiske medier falt i 2017 med 5.4% i følge statistikken til IFPI, og digitale nedlastinger er omtrent helt ut med over 20% fall i inntektene og en knøttliten markedsandel på under 3%. De totale inntektene _økte_ i motsetning med over 8%, primært drevet av streaming.

Med andre ord går både prosentvis andel og antall ned, ikke opp.
Men så var det det med gjenbruk, da ...?
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
S

svk

Gjest
Men det interessante er altså hvordan dette markedet beveger seg over tid, slik som det gjør akkurat nå, og det er oppover ...
Det går da ikke oppover? De globale inntektene fra fysiske medier falt i 2017 med 5.4% i følge statistikken til IFPI, og digitale nedlastinger er omtrent helt ut med over 20% fall i inntektene og en knøttliten markedsandel på under 3%. De totale inntektene _økte_ i motsetning med over 8%, primært drevet av streaming.

Med andre ord går både prosentvis andel og antall ned, ikke opp.
Men så var det det med gjenbruk, da ...?
Gjenbruk er bra, har kjøpt diverse brukt den siste tiden..
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Gjenbruk er interessant for noen få samleglade entusiaster. Artistene får ikke en krone av dette. Jeg tenker at hardwareprodusentene er glade for trenden, men jeg regner med at musikkselskapene stopper å pushe disse utgivelsene hvis ingen kjøper nytt og da dør dette naturligvis for folk flest rimelig raskt.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Gjenbruk er interessant for noen få samleglade entusiaster. Artistene får ikke en krone av dette. Jeg tenker at hardwareprodusentene er glade for trenden, men jeg regner med at musikkselskapene stopper å pushe disse utgivelsene hvis ingen kjøper nytt og da dør dette naturligvis for folk flest rimelig raskt.
Godt poeng med hensyn til artistenes glede av dette når det gjelder salg av brukte plater; og det er også derfor jeg heller kjøper nye plater av Bandcamp.com, fordi jeg tror dette kommer artistene bedre til gode enn andre alternativer ...

Og du har rett; salg av fysiske formater går ned totalt sett, men dette skyldes først og fremst nysalg av CD-er, vinyl derimot har hatt en jevn stigning de senere år (slik jeg forstod en håndfull kilder rask googlet de siste minuttene ...).
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.713
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
har mye mesteparten ligger i pappesker i kjelleren, har ett rullerings system, hvor ca 500 er fremme mens restrerende ca 6500 ligger på nedpakket, har vel brukt 20 år på å samle denne samlingen, blir fort noen cd når fretex gir dem vekk:)

rundt 2000 ligger digitalisert på hardisk, tok en god uke å få de over i sin tid
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
891
Antall liker
3.117
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Finnes det noen sacd spillere med digital ut?
F.eks Oppo. Kan sjekke hva slags utganger som er bak på spillern, men mener at det er det meste inkl hdmi. Kan spille det meste: 4K UHD Blu-ray, Blu-ray, Blu-ray 3D, DVD, DVD-Audio, SACD og CD
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Nå er dere litt vel utenfor topic. :)

Finnes det cd-kjøpere blandt den generasjonen som vokste opp med mp3 og harddisker?
De født etter 1990,sånn cirka.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Zenja: Selvfølgelig gjør det det!! Det er nok av dem også- fordi de har gått full circle på streaming allerede i ungdommen. Flere av dem bruker både CD, kassetter og vinyl. Halve klientellet til Platekompaniets fysiske avdelinger og CD-delen spesielt er i den aldersgruppa. Ta en tur til hovedstadens største, så vil du se det.
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Når det gjelder den målgruppen så tenker jeg at det har mer med spill og filmavdelingen å gjøre enn CDene 😊
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.115
Antall liker
3.230
Torget vurderinger
1
Er ikke helt fortrolig med ordet "samle" jeg. Det er ikke slike at jeg samler CD'er slik noen samler bruskorker, frimerker, klistremerker eller mynter osv. Jeg kjøper det jeg har lyst på og så havner de i CD-hylla sammen med resten, men vil ikke dermed si at jeg "samler" på CD'er. Kan gå god for at jeg har en CD-samling, men jeg samler ikke. :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Best Buy Will No Longer Sell CDs and Target May Be Next | Complex

Bl.a.
The future of physical music isn't looking good. According to Billboard, consumer electronics company Best Buy will no longer carry physical CDs and Target may be following suit in the near future.

Best Buy notified music suppliers that they will cease selling CDs at stores beginning July 1. The move is sure to hurt the already declining sales of CDs as consumers are switching to streaming platforms such as Spotify, Apple Music, and Tidal in large numbers. CD sales have already dropped by a sizable 18.5 percent in the past year, Billboard reports.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Gjenbruk er interessant for noen få samleglade entusiaster.
Hæ?
Hvilket belegg har du for å uttrykke det?
Jeg kjenner _ingen_ bortsett fra de som har det å samle på musikk som en hobby i seg selv, som kjøper hverken nye eller brukte CD-plater. Jeg er selv en entusiast, men har ikke kjøpt en CD på 5-6 år. Problemet for de fleste er snarere å kvitte seg med CDene de allerede har.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gjenbruk er interessant for noen få samleglade entusiaster.
Hæ?
Hvilket belegg har du for å uttrykke det?
Jeg kjenner _ingen_ bortsett fra de som har det å samle på musikk som en hobby i seg selv, som kjøper hverken nye eller brukte CD-plater. Jeg er selv en entusiast, men har ikke kjøpt en CD på 5-6 år. Problemet for de fleste er snarere å kvitte seg med CDene de allerede har.
Selger jevnt og trutt cd's på discogs... Har til nå opplevd "å få igjen med renter" totalt sett tror eg. Har ikke 100% oversikt, men tror eg faktisk har "tjent" på cd'ene, uten at det har vært noe mål/motiv. Eg selger unna rett og slett grunnet plassmangel, og har heller ikke cd-spiller lengre, og har ved én anledning opplevd at en kjøper bladde opp firesifret for en cd eg hadde :eek:

Så etterspørselen er nå der...
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.795
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det oppsummerer jo mye hvorfor tråden ble startet - vil en ny generasjon ta opp CD som et fysisk medie på lik linje med vinyl ?


Selv har jeg ikke og kommer ikke til å kvitte meg med CD'ene. Har til og med lyst på et ultra high-end CD drev med topplading og det hele.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Gjenbruk er interessant for noen få samleglade entusiaster.
Hæ?
Hvilket belegg har du for å uttrykke det?
Jeg kjenner _ingen_ bortsett fra de som har det å samle på musikk som en hobby i seg selv, som kjøper hverken nye eller brukte CD-plater. Jeg er selv en entusiast, men har ikke kjøpt en CD på 5-6 år. Problemet for de fleste er snarere å kvitte seg med CDene de allerede har.
Trodde du mente "gjenbruk" generelt (inkl vinyl), men mht CD er det jo utvilsomt et format som er på vei ned - og det er flere som kvitter seg med CD´r i dag, enn de som kjøper. Det ser man jo ikke minst mht bruktpriser på CD vs vinyl.

Allikevel - det er en god del av oss som er glad i å ha de fysiske formatene og mht nyutgivelser ender jeg ofte opp med både vinyl og CD. Det samme gjelder enkelte eldre utgivelser også. Samtidig har jeg mer enn tilstrekkelig gode streamingmuligheter med Naim´n, men det er et format jeg bruker så lite at jeg egentlig har "problemer" med å forsvare abo.kost.
Når jeg søker ny musikk, eller skal sjekke ut om plater er interessante osv går jeg primært i iTunes.
Al
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Gjenbruk er interessant for noen få samleglade entusiaster.
Hæ?
Hvilket belegg har du for å uttrykke det?
Jeg kjenner _ingen_ bortsett fra de som har det å samle på musikk som en hobby i seg selv, som kjøper hverken nye eller brukte CD-plater. Jeg er selv en entusiast, men har ikke kjøpt en CD på 5-6 år. Problemet for de fleste er snarere å kvitte seg med CDene de allerede har.
Nettopp dette svekker motivasjonen for å betale fullpris for cds,
når man kan plukke strøkne album for 10,- per stk brukt.

At det ikke støtter artisten er så sin sak,
folk går heller ikke inn i nærbutikken og betaler 2-4x prisen for en bildel,klessplagg eller et skrujern,
når de får det til brøkdelen et annet sted.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Si ikke det. Når man har brukt 5-6 siffrede beløp på musikkanlegget ser jeg ingen grunn til å ikke sørge for at de som lager musikken får litt også. Hvis jeg liker musikken de lager har jeg lyst til at de skal ha råd til å lage mer musikk.
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Jo,enig rent teoretisk sett.
På den annen side,utgivelser er vel ofte mer å anse som promotering enn som inntektskilde,
for den store mengde-ser bort i fra Pink Floyd,Metallica og Led Zeppelin.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det jeg lurer på er hva man må gjøre for å få "full katalogdekning" nå som butikker begynner å utfase CD helt. Streamingtjenestene har jo huller i katalogen. Blir det digital nedlasting som blir alternativet i de tilfeller artisten ikke releaser en CD og ikke er på en streamingtjeneste, eller er sistnevnte nærmest utenkelig for nye utgivelser.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
folk går heller ikke inn i nærbutikken og betaler 2-4x prisen for en bildel,klessplagg eller et skrujern,
når de får det til brøkdelen et annet sted.
Tror du skal være forsiktig med å generalisere akkurat det der, selv om det dessverre er slik at majoriteten kun kjøper på pris, der kvalitetsaspektet er totalt underordnet. Mange forledes til å tro at et produkt til en brøkdel av prisen innehar akkurat samme kvalitet, men i maaange sammenhenger er det nok langt fra slik.

Du vet eksempelvis hvor du får tak i en god og billig avisoleringstang?
Kjøp en slik billig avbitertang på Biltema og klem den rundt en ståltråd m/tilsvarende diameter som kabelmantelen du ønsker å avisolere har;)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Jo,enig rent teoretisk sett.
På den annen side,utgivelser er vel ofte mer å anse som promotering enn som inntektskilde,
for den store mengde-ser bort i fra Pink Floyd,Metallica og Led Zeppelin.
Promotering til hva?
De musikerne er glad for hver CD man kjøper (de tjener mindre på vinyl) og en av dem feiret stort da Spotify sendte nok penger til en øl. Verden er full av idiotiske ting man kan sløse bort penger på, og da synes jeg CD-plater er blant de minst idiotiske. Jeg kjøper mye heller det enn en kabel ;-)
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Jo,enig rent teoretisk sett.
På den annen side,utgivelser er vel ofte mer å anse som promotering enn som inntektskilde,
for den store mengde-ser bort i fra Pink Floyd,Metallica og Led Zeppelin.
Promotering til hva?
De musikerne er glad for hver CD man kjøper (de tjener mindre på vinyl) og en av dem feiret stort da Spotify sendte nok penger til en øl. Verden er full av idiotiske ting man kan sløse bort penger på, og da synes jeg CD-plater er blant de minst idiotiske. Jeg kjøper mye heller det enn en kabel ;-)
Promotering: som i vise at de er til,at de har nytt låtmateriale,skal holde konsert..etc.

"Verden er full av idiotiske ting man kan sløse bort penger på.."-høres ut som en morsom tråd. :)
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
folk går heller ikke inn i nærbutikken og betaler 2-4x prisen for en bildel,klessplagg eller et skrujern,
når de får det til brøkdelen et annet sted.
Tror du skal være forsiktig med å generalisere akkurat det der, selv om det dessverre er slik at majoriteten kun kjøper på pris, der kvalitetsaspektet er totalt underordnet. Mange forledes til å tro at et produkt til en brøkdel av prisen innehar akkurat samme kvalitet, men i maaange sammenhenger er det nok langt fra slik.

Du vet eksempelvis hvor du får tak i en god og billig avisoleringstang?
Kjøp en slik billig avbitertang på Biltema og klem den rundt en ståltråd m/tilsvarende diameter som kabelmantelen du ønsker å avisolere har;)
Jeg finner at den generaliseringen nærmest definerer "Noreg anno 2018".
I spørsmålet om å kjøpe brukte cds til 10,-
eller støtte artisten og heller betale 200,- for en ny cd, snakker vi om akkurat samme produkt,helt identisk.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.795
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
I dagens generelle overforbruk synes jeg gjenbruk er viktig ut fra et miljøperspektiv . For så være at artisten blir snytt for honorar , men jeg har verken råd til eller er villig til å betale full pris når samme produkt kan fås for en tier - og man sparer miljøet for mere søppel , enn så lenge...……….

Selvfølgelig er det surt at skikkelige bra artister ikke har råd til å spille på større festivaler utenlands fordi de ikke får dekket reise og opphold en gang. Og at det de tjener på strømming holder til en god middag noen ganger i året. De store kommersielle blir større , mens kunsten får svi.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
folk går heller ikke inn i nærbutikken og betaler 2-4x prisen for en bildel,klessplagg eller et skrujern,
når de får det til brøkdelen et annet sted.
Tror du skal være forsiktig med å generalisere akkurat det der, selv om det dessverre er slik at majoriteten kun kjøper på pris, der kvalitetsaspektet er totalt underordnet. Mange forledes til å tro at et produkt til en brøkdel av prisen innehar akkurat samme kvalitet, men i maaange sammenhenger er det nok langt fra slik.

Du vet eksempelvis hvor du får tak i en god og billig avisoleringstang?
Kjøp en slik billig avbitertang på Biltema og klem den rundt en ståltråd m/tilsvarende diameter som kabelmantelen du ønsker å avisolere har;)
Jeg finner at den generaliseringen nærmest definerer "Noreg anno 2018".
I spørsmålet om å kjøpe brukte cds til 10,-
eller støtte artisten og heller betale 200,- for en ny cd, snakker vi om akkurat samme produkt,helt identisk.
:confused: Les det jeg siterte deg på - selv om det er umåtelig OT.
 
Sist redigert:

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
La meg komme tilbake på det senere.
Skal svinge en tur bortom bruktsjappa nå.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
I dagens generelle overforbruk synes jeg gjenbruk er viktig ut fra et miljøperspektiv . For så være at artisten blir snytt for honorar , men jeg har verken råd til eller er villig til å betale full pris når samme produkt kan fås for en tier - og man sparer miljøet for mere søppel , enn så lenge...……….

Selvfølgelig er det surt at skikkelige bra artister ikke har råd til å spille på større festivaler utenlands fordi de ikke får dekket reise og opphold en gang. Og at det de tjener på strømming holder til en god middag noen ganger i året. De store kommersielle blir større , mens kunsten får svi.
Veldig enig i filosofien her. Å kjøpe brukt er bra. Men å streame er også miljøvennlig. Når jeg tenker på all musikken jeg koser meg med uten fysisk å reise til butikken (eller bestille på nett) for å kjøpe en CD skive er jo fantastisk. Bilen står stille og jeg kan ta meg en øl i fred og ro:)
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
folk går heller ikke inn i nærbutikken og betaler 2-4x prisen for en bildel,klessplagg eller et skrujern,
når de får det til brøkdelen et annet sted.
Tror du skal være forsiktig med å generalisere akkurat det der, selv om det dessverre er slik at majoriteten kun kjøper på pris, der kvalitetsaspektet er totalt underordnet. Mange forledes til å tro at et produkt til en brøkdel av prisen innehar akkurat samme kvalitet, men i maaange sammenhenger er det nok langt fra slik.

Du vet eksempelvis hvor du får tak i en god og billig avisoleringstang?
Kjøp en slik billig avbitertang på Biltema og klem den rundt en ståltråd m/tilsvarende diameter som kabelmantelen du ønsker å avisolere har;)
Jeg finner at den generaliseringen nærmest definerer "Noreg anno 2018".
I spørsmålet om å kjøpe brukte cds til 10,-
eller støtte artisten og heller betale 200,- for en ny cd, snakker vi om akkurat samme produkt,helt identisk.
:confused: Les det jeg siterte deg på - selv om det er umåtelig OT.
Tar en kjapp OT:
Avbitertanga står nedpakka på et lager,sammen med nesten alle cds.
(Men den er kjøpt.. der ja.)
Når det gjelder forholdet pris/kvalitet så kan man lete på ebay og finne tilbydere der
som lett utkonkurerer innenlandske butikker på begge moment.
De har langt større marked å selge til,og slipper å måtte forholde seg til norsk forbrukerlov,sosiale forpliktelser,frakt til enden av verden..etc.
https://no.ehandel.com/artikler/der...kker-sende-varene-fraktfritt-til-norge/380391

Så folk kjøper på ebay.
For deretter å gå i den lokale butikken og bytte klesplagget til et i rett størrelse...ha-ha!
 
M

MarkusH

Gjest
En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
I dagens generelle overforbruk synes jeg gjenbruk er viktig ut fra et miljøperspektiv . For så være at artisten blir snytt for honorar , men jeg har verken råd til eller er villig til å betale full pris når samme produkt kan fås for en tier - og man sparer miljøet for mere søppel , enn så lenge...……….

Selvfølgelig er det surt at skikkelige bra artister ikke har råd til å spille på større festivaler utenlands fordi de ikke får dekket reise og opphold en gang. Og at det de tjener på strømming holder til en god middag noen ganger i året. De store kommersielle blir større , mens kunsten får svi.
Et annet aspekt ved å handle cds i bruktsjapper er at man kan fange opp smale utgivelser
som ellers kunne forsvunnet ut av katalogen,helt og holdent.
Ikke å oppdrive hverken i fysisk eller digitalt format.
Man inntar en rolle som cd-kurator,ved å bevare musikken for ettertiden.
 
Topp Bunn