Digitale avspillere Vil det komme en ny generasjon cd-samlere?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.796
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Man kan også finne tidligere utgivelser fra før komprimerings bølgen raste som verst - hvis man er opptatt av lyd , og det er man jo :) Jeg tilhører også dem som liker å spille et album fra A-Å . Og noen ganger studere cover-art , kikke på tekster osv. Zenja har også rett i at det er langt fra alt som legges ut til streaming. Ellers har selvfølgelig Terje-A et poeng i at ingen fysisk format = mest miljøvennlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
1
Nei, det er mange som liker formater slik som f.eks. LP.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Nei, det er mange som liker formater slik som f.eks. LP.
Var dette et svar til meg eller noe annet? Jeg snakket om streamingtjenester, og deres fremtid, i min post. Hvis du vil ha LP så kan du fortsette med det så lenge det varer.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Best Buy Will No Longer Sell CDs and Target May Be Next | Complex

Bl.a.
The future of physical music isn't looking good. According to Billboard, consumer electronics company Best Buy will no longer carry physical CDs and Target may be following suit in the near future.

Best Buy notified music suppliers that they will cease selling CDs at stores beginning July 1. The move is sure to hurt the already declining sales of CDs as consumers are switching to streaming platforms such as Spotify, Apple Music, and Tidal in large numbers. CD sales have already dropped by a sizable 18.5 percent in the past year, Billboard reports.
Mens Deezer og Bandcamp pusher vinyl, og kasetter, i tillegg til det digitale ...
“Vinyl is something special, something tangible, and I don’t see why one has to eradicate the other,” she says. “Streaming will continue to grow, and we actually work vinyl into our campaigns as well. Vinyl is almost like a memory of an event, as well as having it to stream, it’s a reminder of something that you’ve experienced, that lives on. They’re very much complementary.” A report published by ICM has shown that, perhaps unsurprisingly, streaming actually supports vinyl sales – it makes sense when you ask yourself if you’d buy a record before hearing it first.
Interessant artikkel i alle fall; men det er ingenting som er gitt, og dette kan nok svinge begge veier ...
https://www.independent.co.uk/arts-...bongo-formats-digital-downloads-a7635131.html
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
1
Nei, det er mange som liker formater slik som f.eks. LP.
Var dette et svar til meg eller noe annet? Jeg snakket om streamingtjenester, og deres fremtid, i min post. Hvis du vil ha LP så kan du fortsette med det så lenge det varer.
Det er til og med dem som kjøper spolebåndspillere, og hele formatet er jo rimelig "gammeldags".

Jeg liker streamingtjenester også, og hører jo selvsagt mest på dem, men de kan være "ustabile" i forhold til musikk og artister som kommer og går. I tillegg, viser det seg jo at kan jukses med. Om det betyr så mye for sluttbrukeren gjenstår å se, men tillit kan brytes ned.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
Det her er jeg litt usikker på om er en fordel for egen del.

Nesten uten unntak er det de litt særere låtene på et album, som ikke helt traff i starten som jeg nå liker best. Eneste grunnen til at jeg har hørt nok på de er fordi de er på album jeg i utgangspunktet likte andre låter på.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
For meg er dette nøyaktig argumentet jeg bruker for _ikke_ å streame ... :) Jeg synes musikken blir mindre interessant, fordi jeg bare hopper rundt og stadig hører ny musikk, men sjelden flere ganger. Å høre enkeltlåter på repeat er noe av det verste jeg vet, og sånn har det alltid vært for meg ...

Å høre på en plate mange nok ganger til å komme 'under huden' på den, er noe av det beste, synes jeg. Kanskje jeg ikke engang liker musikken de første gangene jeg hører på den, men så kryper den sakte inn på meg ...

Uansett, hver sin smak, og det viktigste er at vi lytter og koser og med musikken. Dog, det er litt dumt hvis musikk skal bli fullstendig 'bruk og kast' som det kan se litt ut som at streamingen har en tendens til å fremme. Leste en statistikk et sted at utrolig mange låter ble spilt kun én gang av hver enkelt bruker ... :-/
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Streaming kan tilby "bruk og kast" (dog uten miljøproblemer).

Fysiske formater vil allerede i nær fremtid kun bli kjøpt av samlere, og da blir det i stedet "hverken bruk eller kast". Man kan da ikke bruke opp de edle samleobjektene sine på avspilling :)
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Streamer mest her men spiller cd oftere enn vinyl
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
......Leste en statistikk et sted at utrolig mange låter ble spilt kun én gang av hver enkelt bruker ... :-/
Kan det være fordi lytteren bruker mediet for å sjekke ut låten/artisten,
for så å finne ut at det ikke var interessant?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.124
Antall liker
9.438
Stakkars dagens fjortisser når de om 50 år skal gjenskape sin undoms spilleliste. Tror neppe Spotify eksisterer da.
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Streaming kan tilby "bruk og kast" (dog uten miljøproblemer).

Fysiske formater vil allerede i nær fremtid kun bli kjøpt av samlere, og da blir det i stedet "hverken bruk eller kast". Man kan da ikke bruke opp de edle samleobjektene sine på avspilling :)
Man kan i sin generøsitet ta de frem og spille de (i andakt)
-når man har besøk av likesinnede.:)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Strøyming inviterer til å ete berre pynten på kaka, og hoppe over den delen som har fiber..
Mange konseptalbum bør lyttast til i eitt drag, og spelast heile albumet - eller platesida- samanhengande.
Sommarfuglmetoden med å lytte til fyrste verset av øyrekilande hitlåtar gjer oss over tid musikalsk overfladiske.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Stakkars dagens fjortisser når de om 50 år skal gjenskape sin undoms spilleliste. Tror neppe Spotify eksisterer da.
Dersom vi ser korleis det går med Nettflix, har du nok rett..... ein ser berre dei filmane som til ei kvar tid er frampå, gjennom tung eksponering. Smale filmar har ein tendens til å forsvinne.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Album, CD og vinyl er nok og blir nok en subkultur eller for spesielt interesserte som de fleste av oss her. Ungdommen er nok mer opptatt av spillelister og låter.
 
M

MarkusH

Gjest
En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
Det her er jeg litt usikker på om er en fordel for egen del.

Nesten uten unntak er det de litt særere låtene på et album, som ikke helt traff i starten som jeg nå liker best. Eneste grunnen til at jeg har hørt nok på de er fordi de er på album jeg i utgangspunktet likte andre låter på.
Kan ikke si meg enig altså. Har det meste av Dire Straits, som er innertieren her, jeg synes få andre artister har samme kvalitet plate etter plate, gidder ikke sitte å høre på halvbra plater bare fordi det er én sang jeg liker i utgangspunktet. Det hender jeg kommer over artister/sanger jeg har som jeg ikke har hørt og tenkt at dette er god musikk, men det er sjelden.

En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
For meg er dette nøyaktig argumentet jeg bruker for _ikke_ å streame ... :) Jeg synes musikken blir mindre interessant, fordi jeg bare hopper rundt og stadig hører ny musikk, men sjelden flere ganger. Å høre enkeltlåter på repeat er noe av det verste jeg vet, og sånn har det alltid vært for meg ...

Å høre på en plate mange nok ganger til å komme 'under huden' på den, er noe av det beste, synes jeg. Kanskje jeg ikke engang liker musikken de første gangene jeg hører på den, men så kryper den sakte inn på meg ...

Uansett, hver sin smak, og det viktigste er at vi lytter og koser og med musikken. Dog, det er litt dumt hvis musikk skal bli fullstendig 'bruk og kast' som det kan se litt ut som at streamingen har en tendens til å fremme. Leste en statistikk et sted at utrolig mange låter ble spilt kun én gang av hver enkelt bruker ... :-/
Da blir nok jeg fortere lei musikk enn det du blir, hører jeg musikken første gang burde den være grei nok til at jeg gidder å høre gjennom den før jeg hopper til neste låt, mye er det, men mye er også ikke det. Stort sett all gammal rock og metal er innafor, noe blues, country og jazz også, så da er det jo en del å velge i. Improvisasjons-musikk er også en favoritt.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hører mye på Tidal og har ikke en eneste spilleliste, bruker tjenesten som om jeg setter på en CD. Og kan lese om album og artist på nettbrettet samtidig. Men ofte henger jeg her isteden;)
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
MarkusH:
Jeg pleide også å hoppe mye fra ett album og til neste,
og slik bare høre hit-låtene.

Dette var i en periode med en kontinuerlig strøm av utstyr inn/ut av huset.
En likesinnet kompis som pleide å være innom på kaffe daglig,
bemerket èn dag at dette hadde endret seg,og at jeg nå spilte gjennom hele album.

Dette skjedde noen dager etter at jeg fikk mine første Martin Logan,
og med de tilkoblet ble dratt inn i musikken på en helt annen måte enn tidligere.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Kan ikke si meg enig altså. Har det meste av Dire Straits, som er innertieren her, jeg synes få andre artister har samme kvalitet plate etter plate, gidder ikke sitte å høre på halvbra plater bare fordi det er én sang jeg liker i utgangspunktet. Det hender jeg kommer over artister/sanger jeg har som jeg ikke har hørt og tenkt at dette er god musikk, men det er sjelden.

En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
For meg er dette nøyaktig argumentet jeg bruker for _ikke_ å streame ... :) Jeg synes musikken blir mindre interessant, fordi jeg bare hopper rundt og stadig hører ny musikk, men sjelden flere ganger. Å høre enkeltlåter på repeat er noe av det verste jeg vet, og sånn har det alltid vært for meg ...

Å høre på en plate mange nok ganger til å komme 'under huden' på den, er noe av det beste, synes jeg. Kanskje jeg ikke engang liker musikken de første gangene jeg hører på den, men så kryper den sakte inn på meg ...

Uansett, hver sin smak, og det viktigste er at vi lytter og koser og med musikken. Dog, det er litt dumt hvis musikk skal bli fullstendig 'bruk og kast' som det kan se litt ut som at streamingen har en tendens til å fremme. Leste en statistikk et sted at utrolig mange låter ble spilt kun én gang av hver enkelt bruker ... :-/
Da blir nok jeg fortere lei musikk enn det du blir, hører jeg musikken første gang burde den være grei nok til at jeg gidder å høre gjennom den før jeg hopper til neste låt, mye er det, men mye er også ikke det. Stort sett all gammal rock og metal er innafor, noe blues, country og jazz også, så da er det jo en del å velge i. Improvisasjons-musikk er også en favoritt.
Altså, jeg er rimelig kvikk til å skrinlegge band selv om de har ei låt jeg kan like. Var ikke helt det jeg mente. Jeg lider meg ikke gjennom masse jeg ikke liker for å se om det gror.

Men av de banda jeg faktisk liker mesteparten av, så er favorittlåtene mine nå ofte de jeg brukte litt tid på før jeg likte. Og de som fanget meg først oftere blir kjedelige i lengden. Og ved å skippe meg fra låt til ville nok mine nåværende favoritter ikke vært det.

Alle er ikke like og det går selvsagt an å være uenig i dette, men sånn er det for meg :)
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Jo,enig rent teoretisk sett.
På den annen side,utgivelser er vel ofte mer å anse som promotering enn som inntektskilde,
for den store mengde-ser bort i fra Pink Floyd,Metallica og Led Zeppelin.
For de større artistene/gruppene så er nok utgivelse av nytt album kun for promotering av ny turne. Men for de mindre artistene så er salg av fysisk medie veldig viktig. Minimalt å tjene på streaming, så best å gi ut på cd/vinyl først og holde igjen streaming
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur musikkindustrien kjem til å endre seg. Strøyming er så lite lukurativt for musikarane, at dei ikkje kjem til å gidde meir. Konsertar kjem til å gje større avkasting.
Det kjem til å dukke opp ein straum av dinosaurband og noregsvener. Merk mine ord.
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Og hva skal vi vel med de digre anleggene våre når ny musikk ikke kan spilles på dem?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
......Leste en statistikk et sted at utrolig mange låter ble spilt kun én gang av hver enkelt bruker ... :-/
Kan det være fordi lytteren bruker mediet for å sjekke ut låten/artisten,
for så å finne ut at det ikke var interessant?
Det gjaldt, hvis jeg husker riktig, mer enn 90% av all bruk på Tidal/Spotify ... så spiller ikke så mye rolle hvorfor man gjør det, kanskje, men igjen synes jeg det viser at musikk i dag ikke har samme 'dybde' som det en gang hadde; sett fra forbrukerens side. På den annen side; veldig mange artister får jo nå en mulighet til å eksponere seg, noe som kanskje ikke var like enkelt før? Mye synsing her fra min side ... :-]
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
1
Hvilken dybde hadde musikk "en gang"? Utsagnet foreslår jo egentlig at det en fantes en tid der all musikk hadde det. Men vi snakker egentlig om dokumenterbar musikk fram til tiden vi lever i akkurat nå. Så lenge jeg kan huske har denne typen utsagn vært brukt for å understreke at musikk som lages ikke er like bra som musikk som har vært lagd før[/I. Det er en framstilling av fortiden nærmest som et enkelt sted i tiden. Musikk som har vært lagd før, har tross alt vært spilt inn over et ganske langt tidsspenn. Og ikke alt som har blitt spilt inn har nødvendigvis dybde heller.

Apropos lydkvalitet kontra kvantitet, her er en sak i Aftenposten fra 14 år tilbake: https://www.aftenposten.no/kultur/i/0Q260/God-tone-i-familien
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kunne tenkt meg å begynne å samle på fysisk format igjen. Men ikke cd eller lp. Kansje sacd eller noe annet... er liksom ferdig med cd.. å vil evt begynne med blanke ark om jeg begynner og samle igjen. Har pakket vekk/rippet samlinga
Er enig med deg. Hamsteren i meg har begynt å mase, lurer på om jeg ikke ska begynne å samle på Sacd, utvalget er overkommelig og gode spillere er også tilgjengelig. F.eks. Pioneer PD-70AE og Pioneer PD-50. Japansk må det være:)
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Kan ikke si meg enig altså. Har det meste av Dire Straits, som er innertieren her, jeg synes få andre artister har samme kvalitet plate etter plate, gidder ikke sitte å høre på halvbra plater bare fordi det er én sang jeg liker i utgangspunktet. Det hender jeg kommer over artister/sanger jeg har som jeg ikke har hørt og tenkt at dette er god musikk, men det er sjelden.

En annen fordel med streaming er at da slipper man å kjøpe en cd dersom man kun liker en eller to sanger på ei plate, slik er det i alle fall for meg, i tillegg har musikken lett for å gå litt på "tomgang" med cd-plater jeg har hørt litt på.
For meg er dette nøyaktig argumentet jeg bruker for _ikke_ å streame ... :) Jeg synes musikken blir mindre interessant, fordi jeg bare hopper rundt og stadig hører ny musikk, men sjelden flere ganger. Å høre enkeltlåter på repeat er noe av det verste jeg vet, og sånn har det alltid vært for meg ...

Å høre på en plate mange nok ganger til å komme 'under huden' på den, er noe av det beste, synes jeg. Kanskje jeg ikke engang liker musikken de første gangene jeg hører på den, men så kryper den sakte inn på meg ...

Uansett, hver sin smak, og det viktigste er at vi lytter og koser og med musikken. Dog, det er litt dumt hvis musikk skal bli fullstendig 'bruk og kast' som det kan se litt ut som at streamingen har en tendens til å fremme. Leste en statistikk et sted at utrolig mange låter ble spilt kun én gang av hver enkelt bruker ... :-/
Da blir nok jeg fortere lei musikk enn det du blir, hører jeg musikken første gang burde den være grei nok til at jeg gidder å høre gjennom den før jeg hopper til neste låt, mye er det, men mye er også ikke det. Stort sett all gammal rock og metal er innafor, noe blues, country og jazz også, så da er det jo en del å velge i. Improvisasjons-musikk er også en favoritt.
Jepp; jeg er litt treg av meg! :) Hører på mye nytt nå for tiden (etter en lengre pause av de vanlige årsaker), men finner også veldig glede å høre på de samme platene som jeg hørte på for 35-40 år siden ...
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Hvilken dybde hadde musikk "en gang"? Utsagnet foreslår jo egentlig at det en fantes en tid der all musikk hadde det. Men vi snakker egentlig om dokumenterbar musikk fram til tiden vi lever i akkurat nå. Så lenge jeg kan huske har denne typen utsagn vært brukt for å understreke at musikk som lages ikke er like bra som musikk som har vært lagd før[/I. Det er en framstilling av fortiden nærmest som et enkelt sted i tiden. Musikk som har vært lagd før, har tross alt vært spilt inn over et ganske langt tidsspenn. Og ikke alt som har blitt spilt inn har nødvendigvis dybde heller.

Apropos lydkvalitet kontra kvantitet, her er en sak i Aftenposten fra 14 år tilbake: https://www.aftenposten.no/kultur/i/0Q260/God-tone-i-familien


Du misforstår meg, min gode mann. Jeg sier at musikken ikke har den samme dybden (i hermetegn) for forbrukeren i dag, sånn generelt, i forhold til hvordan det da engang var før i tiden. Musikken er (minst) like bra den dag i dag – mener jeg også – selv om det sikkert ikke er vanskelig å lage artige diskusjoner om akkurat det temaet, skulle vi ønske det. Beklager at jeg uttrykte meg uklart ... :)
 

John BM

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.05.2016
Innlegg
63
Antall liker
34
Det er vel steder i verden hvor bilprodusentene må levere nye biler med kasettspiller ennå. At cd plater i fremtiden blir en liten nisje vil nok dessverre skje, men det vil alltid være samlere. Jeg bruker tidal og cd og når jeg kommer over et ekstra bra album på tidal bestiller jeg cd plata :)

jbm
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.835
Torget vurderinger
23
CD er fullstendig dødt og kommer til å forbli det for alltid. Verdiløse blitt (PS; har du CD 'er til salgs - ta kontakt :cool:)
 
Topp Bunn