Viktigste ledd i kjeden?

S

so

Gjest
Matching
-Kilden
Matching
-Pre
Matching
-Effekt-Høyttalere
Plassering

Må være synergi gjennom det hele. Minst mulig "flaskehals", som bremser ned utgangspunktet. ;)
 
S

slowmotion

Gjest
Er vel ingen kjede som er sterkere enn det svakeste leddet.

Ellers er vel egen sinnsstemning, musikken , rommet og høytalerne ganske viktige.....samt resten av anlegget, selvfølgelig.

;)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
1. Piker
2. Vin
3. Sang

alternativt

1. Sex
2. Drugs
3. Rock & Roll

Hemmeligheten er uansett riktig matching.
 
T

theStig

Gjest
Eller trøndelagsalternativet:
1. Øl
2. F*tte
3. Hornmusikk

;D
 
O

om.s

Gjest
Det viktigste leddet er det svakeste ledd. :p
Ett godt poeng!, det svakeste hemmer el begrenser de sterkeste å yte sitt optimale/mulige.

Matching!!!!

mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Eller trøndelagsalternativet:
1. Øl
2. F*tte
3. Hornmusikk

;D
Øl????? Ta deg en tur hit opp tror jeg- her er det KARSK som gjelder som nr. 1 ;)
 
T

theStig

Gjest
Karsken (=hembrenten) har så og si dødd ut her nede på hedmarken, men den råder enda i trøndelag altså.

Hvilket korps drikker du i?

Jeg er mer kulturell enn korpsfolket da. Vi korsangere er litt mer på hvitvinskjøret. Blue Nun og slikt. ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hvilket korps drikker du i?

Jeg er mer kulturell enn korpsfolket da. Vi korsangere er litt mer på hvitvinskjøret. Blue Nun og slikt. ;D
Du må ikke tulle med Viking! Vi drikker ikke Blue Nun på hedmarken. Det gjør bare tyske bobilturister på Fagernes (og velkledde rakfiskfestivaldeltakere fra Oslo).

Er enig i at den viktigste komponenten er deg selv. Ikke på grunn av varierende dagsform, men fordi man etterhvert kan leve med den lyden man har uten å føle behov for å kjøpe nye og enda dyrere komponenter.

Men inntil det skjer......
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg skal delvis være uenig med alle sammen her og
si det jeg mener er det viktigste leddet i hifikjeden.

Det er : TOLMODIGHET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hastverk er lastverk, og penger er ikke løsningen på alt.
Når man har råd til å oppgradere, så gjør man det.
Men av og til så bytter man igjen rett etterpå, hvorfor?

Jeg skal la dette stå ubesvart, for enhver vet sitt svar her selv...

nummer to på listen er ett tredelt komponent.
Jeg mener man IKKE kan separere dette!!!

Rom + forsterker + høyttaler, i den rekkefølgen!!!

Rommet bestemmer forsterker som bestemmer høyttaler.


Er sikkert noen som lurer på hvor jeg henter dette fra...
Det kan så være. Men dette mener jeg. :D
 
T

theStig

Gjest
Du må ikke tulle med Viking! Vi drikker ikke Blue Nun på hedmarken. Det gjør bare tyske bobilturister på Fagernes (og velkledde rakfiskfestivaldeltakere fra Oslo).
Det var en spøk... Hedmarkinger ser vel nesten kun på alkoholprosenten når de velger vin....
Blue Nun er pinglete greier, bare 8,5%. Smaker som utvannet urinprøve, men det er en annen sak....
 
T

theStig

Gjest
Enig i at tålmodighet er en dyd. Jeg driver nå og tester noen nye forsterkere, har holdt på med det i snart 2 uker. Først *nå* spiller det konge, etter at jeg har justert opp igjen alle delefiltre, EQ, nivåer og alt mulig. Bedre utstyr inn i anlegget har en lei tendens til å avsløre skjevheter andre plasser i kjeden gitt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.945
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Karsken (=hembrenten) har så og si dødd ut her nede på hedmarken, men den råder enda i trøndelag altså.

Hvilket korps drikker du i?

Jeg er mer kulturell enn korpsfolket da. Vi korsangere er litt mer på hvitvinskjøret. Blue Nun og slikt. ;D
Jeg er bla. korpsdirigent. Har holdt på med det i ....æh..17 år nå..
Men jeg er vokst opp med å sitte på fremste rad på korøvelser og konserter, med beina dinglende godt over parketten :)
Og det var i det miljøet jeg først hørte:
"hvilket kor drikker du i da?" ;)

Vi som holder på med utøvende musikk, enten som hobby eller yrke, er heldige som kan ha de referansene når vi skal dyrke den hobbyen som kalles.....hifi(?)
Anbefaler flere å begynne selv eller gå oftere på konserter.
 
T

theStig

Gjest
Ha! Har spilt i korps selv, men "elevert" meg selv til kor. hehe...

Ja, aktivt deltagelse i musikklivet (som utøver eller lytter) burde være obligatorisk for hifi-folket. Det er mye bra å høre lokalt også faktisk, man må liksom ikke ha Pavarotti for at det skal være en opplevelse å høre live musikk.
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Synes det viktigste leddet i ethvert anlegg må være innholdet på cd`en/lp`en som ligger og snurrer.
Uten god musikk hadde ikke denne hobbyen vært akkurat det samme.Rent teknisk vil jeg tro det ikke går an å svare så enkelt som "cd-spilleren" eller andre komponenter, ettersom alle komponentene påvirker lydbildet på forskjellige måter, som vi i tur vektlegger forskjellig.Noen vil mene at power er det viktigste i et anlegg, andre legger mer vekt på at de små detaljene kommer frem i musikken, derfor finnes det ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet.
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Vi som holder på med utøvende musikk, enten som hobby eller yrke, er heldige som kan ha de referansene når vi skal dyrke den hobbyen som kalles.....hifi(?)
Anbefaler flere å begynne selv eller gå oftere på konserter.
Helt enig!Konserter er jo den ultimate lydopplevelsen, og det finnes ingen måter man kan komme nærmere musikken, om man ikke er så heldig å være utøver.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vanskelig spørsmål, men gjør et forsøk........
Vil vel tro og mene at høytalerne kan gjøre stor forskjell, siden det er det siste leddet før musikken forflytter seg gjennom luften, og at det dermed kan argumenteres for at høytalerne er viktigst.
Samtidig er det vel så viktig at både kilde og forsterker er i stand til å forsyne høytalerne med det de skal ha. I det henseende kan en argumentere for at hhv kilde og forsterker er viktigere enn høytalerne, men om de er det, kan vel diskuteres. Ved forforsterker/effektforsterker-kombo, vil jeg mene og tro at effekten har størst betydning.
Kabler kan bety mye, men jeg tror og mener at kabler betyr mindre enn matchingen av kilde, forsterkeri og høytalere..............

So say I.......................
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Man kan bygge perfekte lytterom. Man kan ikke i dag bygge perfekte høyttalere. Det er vitenskaplig ubestridt den komponenten som farger mest med sin høye forvrengning. Det er m.a.o. den komponenten man bør jobbe mest med. (det er i.o.f.s. mye jobb å bygge lytterom, men det er vitenskaplig overkomlig :))

Mvh
Bjørn
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hei Isbjørn!

Litt brudd med denne tråden:
Når vi snakker om høytalere. Kikket på anlegget ditt. Hva slags elementer/deling bruker du? De subbene så jo forholdsvis ukonvensjonelle ut. Hvordan kan de lage lyd nedover? MAsse Eq? Spennende.

Mvh
Sniff
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei Sniff

Ang deling, så benytter jeg for øyeblikket passiv linjedeling. Går greit uten eq, men det stopper rundt 30hz.
Pr. nå har jeg dobblet antall basser. Totalt 8 stk 12" i dipol, som spiller under 80hz. Dette har tatt ned forvrengningen litt og er definitivt bedre enn bare med 2 i hver kanal.

Mvh
Bjørn
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Takk for info

ser spennende ut!

Mvh

Sniff
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
For meg er det høyttaleren som utgjør den største delen av lydfarging i anlegget. Har også veldig bra erfaringer med å bytte effektforsterker.
Mange her sier at kilden har mye å si, det har de helt sikkert rett i også, men for meg som bruker dvd spiller som min primærkilde være seg film eller musikk så har jeg tilgode å høre de store lydmessige forbedringene. har hatt diverse Denon dvd spillere og kan ikke med hånden på hjertet si at de er bedre enn min nåverende Samsung 950 til den nette sum av 1800 kroner. Nå bruker jo jeg dac`en i forforsterkeren min så det jo kun kvaliteten på selve driverket jeg hører eller rettere sagt ikke hører. Når jeg får råd skal jeg kjøpe meg et eget driverk av god kvalitet til cd avspilling, da kan det nok tenkes at jeg opplever større forskjell.
 
B

bamsemann

Gjest
Der er slik: Rommet har man gitt, så det gjelder å starte med høyttaler som må tilpasses rommet..

Så velger man en forsterker som kan drive høyttalerne, og har den klangkarakter en selv ønsker..

Så velger man en signalkilde som passer ens egne ønsker om lyd...

Krydrer til slutt med kabler og tweak...

Så bestiller/kjøper man den musikken man ønsker å høre. Spill musikk...

Dette er fasiten alle på H.F.S. kan stole 100% på....

Bamsemann...... :)
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
For meg er svaret på dette enkelt. En kjede vil ALDRI bli bedre enn det svakeste leddet!!!

Dessverre er det som oftest mediet som er det svakeste.....

Matching og helhet er mitt svar!
 
M

MP

Gjest
1.ørene
2.rommet
3.høyttalerne.
4.cd-spiller/drivverk/dac/forforsterker og kabler
5.forsterker
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er egentlig to problemstillinger i denne tråden:

1. Hvilken komponent varierer mest fra produkt til produkt? (Rom og plassering regnes i denne forbindelse som et produkt)
Jeg mener at det her ikke er noen tvil, og det er klart at listene som har hørsel, rom og høyttalere øverst, og digitalkabler og strømkabler nederst (kanskje med Shakti Stones og Clever Little Clock enda lenger ned), har mye for seg her.

2. Hvilken komponent bør jeg oppgradere gitt at jeg har et bestemt anlegg?
Dette er et HELT annet spørsmål. For hvis man har funnet en nærmest perfekt match mellom hørsel, rom, høyttalere og effektrinn, så kan det være at for å tune lyden fra 98% til 99% av det ideelle, så kan det være de små forskjellene i CD-spiller og kabling som bringer en dit. Jeg ville da vært forsiktig med å justere forskjellene ved å bytte ut høyttalere eller effekttrinn, rett og slett fordi forskjellene her kanskje er større enn det man forsøker å justere.
Jeg mener altså at man må søke den perfekte balanse og matching av anlegget, og når man nærmer seg sitt personlige lydnirvana kan man ikke bare justere de komponentene som vil gi de største forskjellene. Er man nesten helt fornøyd med lyden, så er det kanskje mest hensiktsmessig å leke seg med de komponentene som har de minste forskjellene, så lenge det faktisk er sannsynlig at det kan være en forskjell.

Og forresten: Et tweak som det er HELT gratis å leke seg med for dem som er nær nevnte lydnirvana: Forsøk å rydde i kablingen. Unngå at høyttalerkabler i lengre strekk går parallelt med signalkabler. Unngå at strømkabler går parallelt i lengre strekk med andre kabler. Har kan det være subtile forskjeller ute og går.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg drister meg til å legge et par ting til roffes siste innlegg, som jeg er forøvrig er svært enig i. Jeg følger roffes punkter:

1. Hørsel er viltig, men etter mine begreper ikke en del av kjeden. Konsertsalen og det daglige liv må være referansen, og det eneste vi kan gjøre med hørselen er å passe godt på den.

2. En god kilde (og kjent musikk) er verktøyet man trenger for å evaluere effektforsterker/høyttaler/rom-matchingen.
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
I et spedt forsøk på å dra denne tråden i nærheten av hva den en gang var..... Jeg har fått størst forskjell når jeg oppgraderte CD-spilleren og høyttalerstativene :/ Skjønner ikke hvorfor men det var større forskjell i attakket i bassen med B-tech til Sound Organisation stativer enn ECI-3 til Vincent-riggen min nå..... Men jeg har ikke hatt penger til å eksperimentere videre :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hørsel er viktig, men etter mine begreper ikke en del av kjeden. Konsertsalen og det daglige liv må være referansen, og det eneste vi kan gjøre med hørselen er å passe godt på den.
Hørselen er ingen utbyttbar komponent i den personlige musikkopplevelsen, men sammen med preferanser gir den noe å matche anlegget mot.  Poenget med å inkludere hørsel og preferanser er at det som for en person høres perfekt ut ikke nødvendigvis høres perfekt ut for en annen.  For meg er det ingen tvil om at lytteren/hørselen hører med i matchingskabalen.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Signalkilden!.
Forskjellen mellom cd-spiller 10Kkr og 20Kkr var såpass at det nesten ble umulig å leve med. Med tanke på lommeboka burde man kanskje ikke prøvd, men med tanke på lyd så var det greit å oppleve det.
"Dårlig" lyd fra cd-spiller eller annen signalkilde kan ikke bli bedre utover i kjeden. Lyden kan bare "fargelegges" i forskjellige retninger.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Klart signalkilden er viktig.  Men det er betydelig mindre forskjell mellom dårligste og beste signalkilde i markedet og dårligste og beste høyttaler.  

Forsøk å koble 20Kkr-spilleren din via en god, nøytral forsterker til disse: http://www.gale.co.uk/3020.html

Og så kan du etterpå forsøke samme forsterker på disse: http://www.patos.no/p lyric.htm (Patos Lyric 402)
med en slik CD-spiller: http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=14&Title=Azur 340C award-winning bargain CD player

Jeg tror ganske sikkert det siste anlegget er bedre matchet til lavere pris (gitt en god forsterker, som sagt), uavhengig av hvilken 20Kkr CD-spiller du snakker om.

Poenget mitt er nettopp matching, men også at komponentene med store avvik i lydbildet bør være på plass før man legger mye penger der forskjellene er små.

(Jeg har med vilje unngått de aller grelleste eksemplene av høyttalere og CD-spillere...)
 
K

kbwh

Gjest
Hørselen er ingen utbyttbar komponent i den personlige musikkopplevelsen, men sammen med preferanser gir den noe å matche anlegget mot.  Poenget med å inkludere hørsel og preferanser er at det som for en person høres perfekt ut ikke nødvendigvis høres perfekt ut for en annen.  For meg er det ingen tvil om at lytteren/hørselen hører med i matchingskabalen.
Dertil hører også lytterens erfaring og preferanser. Kammermusikk-aficionadoen vil kanskje velge et par av de splitternye Sf Guarneri Memento mens den bass- og lydtrykkshungrige 15-åring en helt annen høyttaler til en strømsterk effektforsterker fra f.eks. DP eller Krell (eller Rotel ;)).
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Hørselen er ingen utbyttbar komponent i den personlige musikkopplevelsen, men sammen med preferanser gir den noe å matche anlegget mot. Poenget med å inkludere hørsel og preferanser er at det som for en person høres perfekt ut ikke nødvendigvis høres perfekt ut for en annen. For meg er det ingen tvil om at lytteren/hørselen hører med i matchingskabalen.
Tycker det finns en lucka i ditt resonemang faktiskt. Det är ju mycket möjligt att alla inivider har lite olika hörsel och därmed kan uppleva precis samma ljud annorlunda. Men alla vet ju hur de upplever ett ljud i verkligheten, det verkar ju då ganska konstigt att man ska ändra på det ljudet i sin anläggning så att det ska passa någon slags personlig smak och ger en annan upplevelse. Och är det så kan ju inget låta bra precis som det är i verkligheten.
 

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Innlegg
81
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
1. Rommet
2. Høyttalere
3. Forsterker
4. Signalkilde
5. Kabler
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Jeg er enig i at rommet kan misfarge lyden i stor grad, men dette kan jo i de fleste tilfeller lett unngås. Teppe på gulv, høyttalerplassering, gardiner, møblement osv. (Hvis det skal spilles ekstrem bass med ekstremt lydtrykk er det sikkert vanskeligere, men det klarer jeg meg uten - bor i blokk).

Ellers merker jeg meg at en stor andel av innleggene er enig med mitt synspunkt om at signalkilden kommer langt nede på lista.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Viktigste leddet?
Det finnes ikke noe viktigste ledd siden dette er et "seriesystem". Det hjelper ikke med et KJEMPEGODT ledd. Hele kjeden må fungere så godt som mulig, og da gjelder det å få mest mulig ut av hver krone i hvert ledd. Med andre ord et velbalansert og klokt sammensatt anlegg.
 
Topp Bunn