- Ble medlem
- 21.04.2004
- Antall liker
- 0
Min samboer.
Stuck in the nineties med cd spiller?Snakker vi vinylspiller, så er nok forskjellene betydelig større mellom ulike eksemplarer enn mellom ulike CD-spillere. Her kan det nok være på sin plass å ta med RIAA-trinn også. Og er det et sted jeg mistenker kabling for å være viktig, så er det mellom pickup og RIAA-trinnet.
Men de fleste har nok godt over til CD-spiller nå, og gitt at det er kilden, så er jeg enig med de fleste rangeringene her. Fra største forskjeller til minste forskjeller: Rom, høyttalere, effekttrinn, forforsterker, DAC, CD-drivverk, kabler.
Dette var en god oppsummering jeg kan slutte meg til."Software-n" er definitivt viktigst.
1. Musikken
2. Hørsel
3. Persepsjon
4. Kunnskap og evne til lytting, herunder lyttetrening
5. Tid
6. Matching av komponenter
I likhet med mange andre "indoktrinerte" her på forumet, var jeg også i starten av den oppfatning av at høyttalerne var viktigst. Det var inntil at jeg fikk oppleve hva god signalkilde, forsterker og kabel kan gjøre med lyden. Hvordan komponentene fungerer sammen er viktigst av "hardware'n"
7. Rommet og akustikken, herunder plassering av høyttalerne og evt. vinylspiller er i praksis (ikke i teorien) minst viktigst.
- Dersom rommet og akustikken var viktigst, ville man bygget rommet etter anlegget. Og hvor mange gjør det?
Hvor mange bruker equlizere og romkorreksjon?
Hvor mange har meterstore bassabsorbenter?
Du kan telle dem på en hånd. Rommet, plassering og akustikken er derfor den minst viktige "leddet" i kjeden.
RIAA-filteret er en del av en norm for innslippenig og avspilling av LP plater. Ideen er: a) Man slipper inn platene med dempet bass og hever dens nivå i avspillingen, noe som gir mindre rilleutsving i bassen enn et lineært innspilt signal ville gitt. Det blir dermed letttere å få pickupen til å spore, og rillene kan legges tettere inntil hverandre med lengre spilletid som resultat. b) Man spiller inn diskanten med hevet nivå og demper den i avspillingen. Dette gjør at støy fra slitte, skadde, eller skitne plater får relativt lavere nivå i forhold til musikksignaler i samme frekvensområde.RIAA filtre er vel lineære (eller lineær + noe dynamikk-greier?). Lineære funksjoner er veldig lett å kompensere for (utenom rene null-punkt).
Ulineære og tidsvariante funksjoner er som regel umulig å gjøre noe med. Prøv å fjerne "klipping" i et opptak, ulineariteten i et bass-element, eller kvantiseringsstøyen fra en A/D konverter (jeg vet at det finnes metoder, men de er som oftest basert på mye manuell innsats og subjektiv klassifisering.)
Jeg mener at dette er et sidespor. Hifi bør baseres på ideelle, uoppnåelige funksjoner (så som uendelig, flat båndbredde, glatt faserespons, uendelig dynamikk, null støy) og koblingen av komponenter bør være standardisert (spenning(høy-ohmig), strøm(lav-ohmig) eller digital overføring). Unntaket er forsterker-høyttaler der man ikke er i stand til å definere noe praktisk ideal.
mvh
Knut
1, Rummet
2, Högtalare
3, Elektronik
.
.
.
.
.
526, Kablar
Jeg er ikke fullstendig uenig med det ovenstående, men nesten..."Software-n" er definitivt viktigst.
1. Musikken
2. Hørsel
3. Persepsjon
4. Kunnskap og evne til lytting, herunder lyttetrening
5. Tid
6. Matching av komponenter
I likhet med mange andre "indoktrinerte" her på forumet, var jeg også i starten av den oppfatning av at høyttalerne var viktigst. Det var inntil at jeg fikk oppleve hva god signalkilde, forsterker og kabel kan gjøre med lyden. Hvordan komponentene fungerer sammen er viktigst av "hardware'n"
7. Rommet og akustikken, herunder plassering av høyttalerne og evt. vinylspiller er i praksis (ikke i teorien) minst viktigst.
- Dersom rommet og akustikken var viktigst, ville man bygget rommet etter anlegget. Og hvor mange gjør det?
Du kan telle dem på en hånd. Rommet, plassering og akustikken er derfor den minst viktige "leddet" i kjeden.
Du har rett, men tar også helt feil.7. Rommet og akustikken, herunder plassering av høyttalerne og evt. vinylspiller er i praksis (ikke i teorien) minst viktigst.