Viktigste ledd i kjeden?

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Det evige spørsmålet for de som er bitt av oppgraderings-basillen: "Hvilket ledd i kjeden bør jeg oppgradere neste gang - hva er det viktigste leddet i kjeden". Jeg er interessert i andres synspunkter på hvilket ledd i kjeden som er svakest, sett i forhold til målet om naturtro lyd. Jeg har ikke mye erfaring, men her er mine inntrykk: (Prioritert rekkefølge.)

1. Høyttalerne. Ulike typer og ulike prisnivåer har meget stor innvirkning på lyden. Hvilken type høyttaler du har, er aller mest avgjørende for sluttresultatet.

2. Forsterker. Forsterkere har ikke like mye egensignatur på sluttresultatet som ht. Forsterkerens viktigste oppgave er å ha nok krefter til å drive høyttalerne på en kontrollert måte. En forsterker som ikke er strømsterk nok, kan totalt ødelegge musikkopplevelsen, selv om ht er god.

3. Kabler. Min erfaring er at bytte av kabler kan ha bemerkelsesverdig stor betydning for lyden. Dette har jeg ved flere anledninger demonstrert for uintresserte personer som har blitt overrasket. Ulike kabler kan i stor grad påvirke alle egenskaper ved lyden.

4. CD-spiller. Dette er det leddet i kjeden som jeg har hatt minst glede av og oppgradere tidligere. Jeg har foretatt mange A/B tester mellom cd-spillere i ulike prisklasser. Man kan i noen grad spore ulik signatur, men dette er nyanser. Forskjellen er i detaljene i lydbildet. (Utklinging, separasjon av instrumenter osv).

Ut fra dette, kan man kanskje klare seg med en rimelig cd-spiller, og investere mer i de andre leddene i kjeden?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Det evige spørsmålet for de som er bitt av oppgraderings-basillen: "Hvilket ledd i kjeden bør jeg oppgradere neste gang - hva er det viktigste leddet i kjeden". Jeg er interessert i andres synspunkter på hvilket ledd i kjeden som er svakest, sett i forhold til målet om naturtro lyd. Jeg har ikke mye erfaring, men her er mine inntrykk: (Prioritert rekkefølge.)

1. Høyttalerne. Ulike typer og ulike prisnivåer har meget stor innvirkning på lyden. Hvilken type høyttaler du har, er aller mest avgjørende for sluttresultatet.

2. Forsterker. Forsterkere har ikke like mye egensignatur på sluttresultatet som ht. Forsterkerens viktigste oppgave er å ha nok krefter til å drive høyttalerne på en kontrollert måte. En forsterker som ikke er strømsterk nok, kan totalt ødelegge musikkopplevelsen, selv om ht er god.

3. Kabler. Min erfaring er at bytte av kabler kan ha bemerkelsesverdig stor betydning for lyden. Dette har jeg ved flere anledninger demonstrert for uintresserte personer som har blitt overrasket. Ulike kabler kan i stor grad påvirke alle egenskaper ved lyden.

4. CD-spiller. Dette er det leddet i kjeden som jeg har hatt minst glede av og oppgradere tidligere. Jeg har foretatt mange A/B tester mellom cd-spillere i ulike prisklasser. Man kan i noen grad spore ulik signatur, men dette er nyanser. Forskjellen er i detaljene i lydbildet. (Utklinging, separasjon av instrumenter osv).

Ut fra dette, kan man kanskje klare seg med en rimelig cd-spiller, og investere mer i de andre leddene i kjeden?
I prioritert rekkefølge:
1) mine egne ører,
2) musikken.

imho
KJ
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Klart at type musikk betyr mye for praferanse mht utstyr, men det var vel ikke til mye hjelp... :-/

Mine erfaringer ovenfor er ut fra ørene mine, ja...
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
1, Rummet
2, Högtalare
3, Elektronik
.
.
.
.
.
526, Kablar
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Det evige spørsmålet for de som er bitt av oppgraderings-basillen: "Hvilket ledd i kjeden bør jeg oppgradere neste gang - hva er det viktigste leddet i kjeden". Jeg er interessert i andres synspunkter på hvilket ledd i kjeden som er svakest, sett i forhold til målet om naturtro lyd. Jeg har ikke mye erfaring, men her er mine inntrykk: (Prioritert rekkefølge.)

1. Høyttalerne. Ulike typer og ulike prisnivåer har meget stor innvirkning på lyden. Hvilken type høyttaler du har, er aller mest avgjørende for sluttresultatet.

2. Forsterker. Forsterkere har ikke like mye egensignatur på sluttresultatet som ht. Forsterkerens viktigste oppgave er å ha nok krefter til å drive høyttalerne på en kontrollert måte. En forsterker som ikke er strømsterk nok, kan totalt ødelegge musikkopplevelsen, selv om ht er god.

3. Kabler. Min erfaring er at bytte av kabler kan ha bemerkelsesverdig stor betydning for lyden. Dette har jeg ved flere anledninger demonstrert for uintresserte personer som har blitt overrasket. Ulike kabler kan i stor grad påvirke alle egenskaper ved lyden.

4. CD-spiller. Dette er det leddet i kjeden som jeg har hatt minst glede av og oppgradere tidligere. Jeg har foretatt mange A/B tester mellom cd-spillere i ulike prisklasser. Man kan i noen grad spore ulik signatur, men dette er nyanser. Forskjellen er i detaljene i lydbildet. (Utklinging, separasjon av instrumenter osv).

Ut fra dette, kan man kanskje klare seg med en rimelig cd-spiller, og investere mer i de andre leddene i kjeden?

Dette er jeg helt enig i, bortsett fra at jeg ikke har nok erfaring med testing av kabler til å uttale meg.

Likevel planlegger jeg å kjøpe en dyr cd-spiller for å få skikkelig god-følelsen, men erfaringen etter mye testing er helt lik som din.

mvh
Dag
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Min erfaring er heller motsatt, en virkelig god kilde med en god forsterker, kan utføre mirakler på en billig høyttaler. Du kan aldri hente inn igjen det du evt taper ved signalstart
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Glemte en annen MEGET VIKTIG faktor, nemlig

PLASSERING!

Hjelper ikke med dyrt anlegg hvis du ikke setter det opp optimalt i rommet.

Det er superviktig å plasere seg selv og høyttalerne riktig i rommet for å få best mulig lyd.
De fleste gjør som jeg selv har gjort i 10 år, setter seg i sofaen mot bakvegg og høyttalerne står pent plassert alt for nære vegger.

Jeg får SYKT mye BEDRE lyd ved å gidde plassere sofa og høyttalere 1 meter ut fra vegger før jeg begynner å finlytte.

Anbefaler alle å teste ut dette istedenfor å kjøpe mye dyre greier, mange vil få sjokk!

Ørene du har må du leve med......
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Ola S: Hva slags kabler bruker du? Har du prøvd mange forskjellige?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Det er da ikke rom for synsing rundt dette temaet? Høyttalerne gjør feil som er ti og hundre ganger større enn effekttrinnet. Dette igjen gjør feil som er ti og hundre ganger større enn resten av elektronikken, som igjen gjør feil som er ti og hundre ganger større enn kablene. Man må forutsette at det er en viss fornuft i valget av komponenter. Ellers kommer vel argunemter om discman og sytrådkabler raskt rekende. Observasjonen om at god elektronikk kan gjøre unververker for en dårlig høyttaler er jo dels riktig og dels feil. Riktig fordi at et godt effekttrinn gjør ting for en høyttaler som ikke et dårlig effekttrinn evner, og det er svært hørbart. Feil fordi at dersom det låter bra så er faktisk ikke høyttaleren dårlig.
 
B

bamsemann

Gjest
Uten tvil høyttaleren... Det hjelper ikke med all verdens elektronikk hvis ikke høyttaleren er tilpassa til rommet.

Bamsemann...
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Det er da ikke rom for synsing rundt dette temaet? Høyttalerne gjør feil som er ti og hundre ganger større enn effekttrinnet. Dette igjen gjør feil som er ti og hundre ganger større enn resten av elektronikken, som igjen gjør feil som er ti og hundre ganger større enn kablene. Man må forutsette at det er en viss fornuft i valget av komponenter. Ellers kommer vel argunemter om discman og sytrådkabler raskt rekende. Observasjonen om at god elektronikk kan gjøre unververker for en dårlig høyttaler er jo dels riktig og dels feil. Riktig fordi at et godt effekttrinn gjør ting for en høyttaler som ikke et dårlig effekttrinn evner, og det er svært hørbart. Feil fordi at dersom det låter bra så er faktisk ikke høyttaleren dårlig.
Den satt Snickers!

Da summerer vi:

1a Høyttaler 1b rom/plassering (henger sammen)
2. Effektforsterker
3. preamp
4. CD (DVD)
5. Kabler
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
min topp 12:
1) linolje og andre oljer
2) alle disse tingene på denne siden: http://www.machinadynamica.com/index.html
3) kabelføtter
4) fjernkontrollen
5) målingene til ivar løkken
6) skiver fra kirkelig kulturverksted
7) skribleriene mine på dette forumet
8) affa
9) fredagsbilaget til dagbladet
10) høyttalere
11) muhammed-tegningene
12) de ti bud
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
min topp 12:
1) linolje og andre oljer
2) alle disse tingene på denne siden: http://www.machinadynamica.com/index.html
3) kabelføtter
4) fjernkontrollen
5) målingene til ivar løkken
6) skiver fra kirkelig kulturverksted
7) skribleriene mine på dette forumet
8) affa
9) fredagsbilaget til dagbladet
10) høyttalere
11) muhammed-tegningene
12) de ti bud
Jeg tror du har mer rett i dette enn de fleste vil innrømme.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Dette er jeg helt enig i, bortsett fra at jeg ikke har nok erfaring med testing av kabler til å uttale meg.

Likevel planlegger jeg å kjøpe en dyr cd-spiller for å få skikkelig god-følelsen, men erfaringen etter mye testing er helt lik som din.

mvh
Dag
Hei,

Da har du neppe hoert hva de beste kildene kan gjoere med lyden.

Mvh
Geir :)
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
min topp 12:
1) linolje og andre oljer
2) alle disse tingene på denne siden: http://www.machinadynamica.com/index.html
3) kabelføtter
4) fjernkontrollen
5) målingene til ivar løkken
6) skiver fra kirkelig kulturverksted
7) skribleriene mine på dette forumet
8) affa
9) fredagsbilaget til dagbladet
10) høyttalere
11) muhammed-tegningene
12) de ti bud
Du har glemt denne
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Hei,

Da har du neppe hoert hva de beste kildene kan gjoere med lyden.

Mvh
Geir :)
Har testet litt så er ikke helt blank. Men jeg kjøper garantert svindyre kabler og alt annet så snart jeg har penger :) Har mye på plass nå inkludert ganske dyre kabler, CD skal oppgraderes, kanskje en med innebygget pre...Wadia, Cary, Levinson...
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Min liste......



1.Høyttalere
2.Plassering/akustikkforbedring
3.Matching






10.Kabelhygiene
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Du har glemt denne
neida, jeg har allerede bestilt plastisk kirurgi for å få utstående apeører. men inntil denne detaljen er på plass, har jeg en foreløpig en liste på de 12 viktigste tingene for god lydgjengivelse.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Min liste i ERFART prioritet:

Rommet
Høytalere
Preamp
Kilde
Effekttrinn
Kabler

div dikkedarier.....sånn for spenningens skyld ;)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Ola S: Hva slags kabler bruker du? Har du prøvd mange forskjellige?
Idag använder jag EKK 2*1,5mm2 som högtalarkabel och en koax som heter CT100 som signalkabel.

Jo jag har ägt en del olika kablar, dessa är några jag haft under längre tid: Taralabs Omni, Audioquest Caldera, Nordost SPM högtalarkabel och Acoustic Zen Silver Ref. mk2, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Nordost Quattro Fil, Cardas Golden Ref., Wireworld Gold Eclipse III+, Kimber Kable KS-1130 signalkablar

Förutom dessa har jag naturligtvis testat flera andra i mitt system men bara under kortare tider, typ lån från handlare eller av kompisar etc
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
neida, jeg har allerede bestilt plastisk kirurgi for å få utstående apeører. men inntil denne detaljen er på plass, har jeg en foreløpig en liste på de 12 viktigste tingene for god lydgjengivelse.
Jeg er mye heldigere stilt, jeg ser på min Far og vet at de store og utstående øre kommer etter hvert ;)

Tom-Erik
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jeg er mye heldigere stilt, jeg ser på min Far og vet at de store og utstående øre kommer etter hvert ;)

Tom-Erik
lol ;D
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Vanskelig å gi noen fasit synes jeg. Matching er ellers en faktor som ennå ikke er nevnt.

- Jeg har opplevd at lyden fra billige høytalere blir betydelig bedre når forsterkeren oppgraderes.

- Jeg har også opplevd at lyden blir betydelig bedre når en billig forsterker oppgraders med bedre høytalere.

- Samtidig er ikke nødvendigivs 1+1 lik 2. En god forsterker + en god høytaler er ikke nødvendigvis dobbelt så bra som en billig forsterker og sammen med en god høytaler. (eller evt. en god forsterker og billige høytalere). Jeg prøver fremdeles å finne kombinasjonen hvor 1+1=3 (eller mer) :D

- CD-spillere kan definitivt låte helt forskjellig.

- Jeg har opplevd at signalkabler spiller en stor rolle i ett anlegg, mens de spiller liten rolle i et annet. (Og man trenger ikke bruke tusenlapper for å høre forskjell)

Ellers vil jeg nok si at kombinasjonen høytaler <-> forsterker er noe av det som betyr mest. Har man en tungdrevet høytaler bør man velge forsterker deretter (og omvendt).

Bottom line: Det er utrolig mange veier til Rom. Til tider frustrerende mange. Og i tillegg bør man vite hvilken bydel man skal til ;)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Maltwhisky el. ordinær scotch.........helvetes forskjell :'(
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Eller den endelige beveger, finale årsak eller hva det nå var Aristoteles kalte det. Mer metafysikk på forumet! Kanskje ex. phil.s betydning endelig da vil bli tydelig for massene!

Hell og (evig) lykke

Sniff
 
Y

Yannis_Krokanis

Gjest
Tror aldri det vil bli noe konsensus om hva som er det viktigste leddet i skjeden.
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Det viktigste leddet er det svakeste ledd. :p
 
H

hobby

Gjest
Da summerer vi:

1a Høyttaler 1b rom/plassering (henger sammen)
2. Effektforsterker
3. preamp
4. CD (DVD)
5. Kabler
Må si meg enig i denne vurderingen. Men vil samtidig påpeke at match og balanse er et stikkord her. Ting bør stå i forhold til hverandre.
Evt kan nr 5 være "Kabler / Tweaks" og ikke kun kabler...
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Viktigste ledd i kjeden er deg selv, din sinnstilstand, humør og meninger.

Samleren
 

miju

Medlem
Ble medlem
16.05.2005
Innlegg
41
Antall liker
0
Det evige spørsmålet for de som er bitt av oppgraderings-basillen: "Hvilket ledd i kjeden bør jeg oppgradere neste gang - hva er det viktigste leddet i kjeden". Jeg er interessert i andres synspunkter på hvilket ledd i kjeden som er svakest, sett i forhold til målet om naturtro lyd. Jeg har ikke mye erfaring, men her er mine inntrykk: (Prioritert rekkefølge.)

1. Høyttalerne. Ulike typer og ulike prisnivåer har meget stor innvirkning på lyden. Hvilken type høyttaler du har, er aller mest avgjørende for sluttresultatet.

2. Forsterker. Forsterkere har ikke like mye egensignatur på sluttresultatet som ht. Forsterkerens viktigste oppgave er å ha nok krefter til å drive høyttalerne på en kontrollert måte. En forsterker som ikke er strømsterk nok, kan totalt ødelegge musikkopplevelsen, selv om ht er god.

3. Kabler. Min erfaring er at bytte av kabler kan ha bemerkelsesverdig stor betydning for lyden. Dette har jeg ved flere anledninger demonstrert for uintresserte personer som har blitt overrasket. Ulike kabler kan i stor grad påvirke alle egenskaper ved lyden.

4. CD-spiller. Dette er det leddet i kjeden som jeg har hatt minst glede av og oppgradere tidligere. Jeg har foretatt mange A/B tester mellom cd-spillere i ulike prisklasser. Man kan i noen grad spore ulik signatur, men dette er nyanser. Forskjellen er i detaljene i lydbildet. (Utklinging, separasjon av instrumenter osv).

Ut fra dette, kan man kanskje klare seg med en rimelig cd-spiller, og investere mer i de andre leddene i kjeden?
1. Høyttalerne. (+ lytterummet)

2. Forsterker.

4. CD-spiller.

3. Kabler.

mvh.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her er mitt framlegg:
1) Lyttaren (må vere av rette slaget, elles vert det berre tull)
2) Rommet (eitt eller anna rom må det vere. Eller øyretelefonar, ute i det offentlege r.)
3) Anlegget (helst eit godt anlegg. Det er positvit om det er fornuftig samansett)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Viktigste ledd i kjeden er deg selv, din sinnstilstand, humør og  meninger.

Samleren
Selvfølgelig.
Og det er jo her problemet(ene) oppstår også ;)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Om det VIKTIGSTE leddet i kjeden er den komponenten som påvirker (farger?)lyden mest, så er det vel høyttaleren.
Selv heller jeg mot det at signalkilden kan kalles "viktigst" - uten signal - ingen lyd. Eller kanskje elektrisitet er viktigst? Uten strøm blir det et trist stereoanlegg.

Men ellers: hva er viktigst på en bil - er det motoren, bremsene, hjulene, rattet? Ta vekk EN komponent og se hvor langt du kommer.
 
Topp Bunn