Vi trenger en HFS høyttaler...

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Seas H1305 er nevnt, og er et bra basselement. Følsomheten er oppgitt til gjennomsnitt 90,5dB. Følsomheten ved 100Hz er på ca 87dB, og det er denne følsomheten vi i praksis kan få maksimalt med en balansert frekvensgang fra 100Hz og opp. Skal den gå flatt lenger ned, f.eks. 40Hz + bassrefleks, havner vi i praksis fort på 84 - 85dB følsomhet.

Her trenger vi en objektiv opplysning fra Bjørn Magne før vi går videre med påstander om følsomhet.

Vidar
Jeg tror 87 - 88 dB er realistisk med H1305 i bassrefleks kabinett.

Horn har jeg ikke greie på, så der kan jeg ikke hjelpe.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hm....... er det så lurt å pensle en HFS ide inn på laaange utvilkings tråder?
Det er jo ett par tradisjonelle forslag som mye enklere kunnet fungere tilfredstillende.

Men å begynne med folding og horn, hvor mange av deltakerne har innsikt i den teknikk ?

Jeg håper det ikke er forstørrede hodetelefoner til pc-bruk eller andre konfirmasjonsvarianter. i hht hifiS er gjennomsnittsalderen.... og da kan man fint klare seg uten det absolutte lavkostprosjekt som kunnet passe forumets konfirmanter bedre.
Du har et poeng, men skal denne høyttaleren utvikles, og hvis jeg og andre litt over gj.snittserfarne høyttalerbyggere skal ta oppfordringen om å "styre" det konstruksjonsmessige, så blir tegninger lagt åpent for de som vil bygge HFS-høyttaleren. Å bygge/sette sammen et foldet horn er ingen stor kunst selv om det er mer deler og mer komplisert enn å lage store fuglekasser. Det er imidlertid mer komplisert å konstruere et horn - det skal de fleste av dere som på eget initiativ melder pass vedr. konstruksjonsdetaljer heldigvis slippe å tenke på :). Så å konstruere hornet har jeg ingen intensjon om at alle her på sentralen skal gjøre samtidig eller ta del i. Vi må bli enige om et prinsipp, vårt mål med høyttalerens ytelser, og veie stemmene for og i mot det ene eller andre prinsippet. Det er overraskende nok at tråden ikke har fler enn 4 sider, og vi aner et visst mål allerede :D

Edit:
Har ikke deltagerne innsikt i horn, så er det vel jammen på tide å øke de respektives innsikt, og erfaringer for øvrig. Blir det horn, så må nettopp økt innsikt være étt av målene vi ønsker å oppnå?

Vidar
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Den hornskissen ble jo utrolig tøff, Vidar.
Men jeg ser jo også at noen synes ambisjonsnivået blir for høyt rent konstruksjonsmessig. Sånn sett er jo Snickers' forslag mer tradisjonelt og enklere å bygge.

Jeg begynner å helle mot det noen foreslo tidligere om at de erfarne høyttalerbyggerne kommer med forslag til konstruksjoner, og så skaffer man et egnet lokale, møtes en helg og kårer en vinner som da får bli den offisielle HFS-høyttaleren.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg tror det er viktig at noen få utvikler denne høyttaleren. Det blir for mye "kommapuling" dersom mange skal synse i lange tråder framover. Mitt forslag er at det settes ned en arbeidsgruppe som har peiling (på horn) og som kan diskutere seg fram til en løsning. Jo flere kokker jo mer søl. Det er så mange krefter på sentralen, at det skulle la seg gjøre å samle noen få som tar ansvaret for HFS sin selvbygger sak. De samme personen får ansvar for å legge ut det de er kommet fram til i en egen tråd her på sentralen.

Det som kunne være aktuellt var om byggeprosjektet kunne følges av en samling artikler eller innlegg under tech hjørnet, gjerne på nivå ala "horn for dummies".

Så litt element synsing. Er det et poeng at vi skal bruke en norsk høyttaler?
Skall det gjøres billig og fortsatt bra er Tangband aktuellt.
Du, Low Q, nevnte i en tråddisse Audio Nirvana sakene. Det koster vel ikke så mye å få dem fraktet til Norge. Gruppekjøp kan jo være aktuellt. Dette ser ut til å være en morsom sak.
Begrenser vi oss til norske elementer har vel seas kankje bare ett eller to elementer å velge i. Må man gå inn for mange kompromisser ved å selge seas? Jeg bare spør.

Ser at tråden blir lengre og lengre. er det på tide at noen få tenker sammen og sier, "Vi tar på oss jobben med å lage HFS høyttaleren". "Og vi har gjort følgende valg".
De som er med blir med, de som ikke er med får lage en HFS 2 høyttaler.


Håvard
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det ser ut som vi går i to retninger her:

Tradisjonell to eller treveis konstruksjon, gulvstående:
+ Lite komplisert, tryggere konstruksjon - en viss forutsigbarhet på resultatet. Vil sansynligvis få flere byggere.

- Lite utfordring. Lite lærerikt. Alt for tradisjonell. Lav følsomhet i praksis. Dyr. 90dB+ pr. watt er veldig optimistisk.

Hornkonstruksjon, eventuellt med bakladet horn.
+ Utradisjonell og spennende. De fleste DIY'ere har mulighet til å lære noe nytt. Få nye erfaringer. En utfordring å bygge. Meget dynamisk med høy følsomhet. 90dB+ pr. watt er realistisk.
Jeg synes en hornkonstruksjon lyder spennende, men er litt kritisk til ev manglende dypbass i de løsningene som har fremkommet til nå. Er det mulig å få til en hornløsning hvor flankene tas vare på? Kan det være en ide å benytte f.eks to stk 6,5" bass/mellomtone for å få økt følsomhet sammen med en diskant? H1217 (Seas) er elementer som kan brukes i hele sin bredde uten filteravstemming i toppen?, (ev en sugekrets v 3000hz). Under dette nivået innbiller jeg meg at man får hjelp av hornladningen. Jeg mener å ha sett konstruksjoner med to elementer og hornladning tidligere, men ser klart at dette muligehns vil forvanske prosjektet ytteligere?
Med tanke på diskant er jeg litt betenkt i forhold til Coax-høyttaleren til Seas som har vært foreslått. Lineariteten oppover synes ikke å være imponerende og vil sannsynligvis holde noen tilbake fra å byggge en slik løsning, inklusive meg selv.

Øivind
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hva tror dere om følgende:
H1305 (26cm papir bass)
H1262 (15cm papir mellomtone)
H1318 (26mm tekstildome diskant)

Jeg kan godt sette av litt tid til dette prosjektet fremmover dersom det er interessant. Den blir i såfall en gulvstående høyttaler med en bassrefleksløsning som i praksis vil gå ned til ca 20Hz i et normalt rom. Det vil være mulig å lage filteret i større eller mindre grad som 1. ordens uten store problemer. Det er også sannsynlig at den i praksis kan ende på rundt 91dB følsomhet og være ganske flat på 8 ohm. Imidlertid vil trolig ikke den dype bassrefleksavstemningen være veldig rørforsterkervennlig, men så dypt i frekvens gjør det heller ikke så mye som ved 35-40Hz.

Beste forslag hittill!!

Det vrimler av toveis stativhøyttalere som låter ok. En god treveis med litt størrelse på bassen derimot er ikke lett å finne uten å betale veldig mye penger.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Litt på siden, men jeg synes at Coax-elementene til Seas med TPX-membran er spennende.  Ikke minst fordi bassmellomtonedelen av disse elementene etter databladene å dømme har en utrolig jevn avrulling oppover i frekvens, nesten uten tegn til oppbrytning.  Man kan jo spørre seg hvorfor disse membranene ikke er tilgjengelige for elementer uten Coax-montert diskant...  Jeg ser at bl.a. Diapason Adamantes III benytter et lignende element, og da uten filtrering(!).  Dette gir en følsomhet på 91dB med 6.5" bassmellomtone i en bassrefleksavstemt stativhøyttaler, siden det ikke er noe tap i et delefilter.

Så kan man jo spørre: Er det mulig å kjøre Seas coax-elementer (f.eks. H1144 eller H1333) uten lavpassfilter og kun filtrere diskanten mot den naturlige avrullingen til bassmellomtonen?  Jeg ser at flere andre har vurdert disse elementene, og jeg synes det hadde vært interessant å se hva man kunne få til med disse, evt. hjulpet av horn eller egen basseksjon i de dype frekvensene.

En helt annen ting: Er det en ide å tenke skjermede elementer? Mange har jo begrenset plass og har høyttalerne plassert ved TVen...
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
Synes å huske en bredbaffel med dette gjennomsiktige coaxelementet i fra en tur til Edinburgh. Det var en grå sak, med riller langs hele baffelen, på størrelse med en quad elektrostat, aktik drift, med en 8 tommer i bunnen av kabinettet, De stod ganske nærme veggen i lokalet, men de lød jævlig bra. Husker selvfølgelig ikke navnet og hukommelsen kunne jo vært bedre.

Hvilked fordeler vil en brebaffel med liten kabinettdybde gi?
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Beste forslag hittill!!

Det vrimler av toveis stativhøyttalere som låter ok. En god treveis med litt størrelse på bassen derimot er ikke lett å finne uten å betale veldig mye penger.
kan gjerne være med på å støtte dette. Noen som kjenner disse elementene og vet at de låter bra og ikke bare ser bra ut på papiret?

mvh
Øivind
 
T

theStig

Gjest
Jeg ser at bl.a. Diapason Adamantes III benytter et lignende element, og da uten filtrering(!).  Dette gir en følsomhet på 91dB med 6.5" bassmellomtone i en bassrefleksavstemt stativhøyttaler, siden det ikke er noe tap i et delefilter.
En slik løsning vil garantert gi en altfor lys klangbalanse, da man i beste fall vil havne 5-6 dB lavere i grunntoneområdet enn lenger opp.

Målet må vel være en noenlunde nøytralt lydende høyttaler?
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Både Reimyo(Harmonix) og Gradient bruker vel coaxelement fra Seas. Og dette regnes vel for høyttalere i superklasse?
 
T

theStig

Gjest
Så kan man jo spørre: Er det mulig å kjøre Seas coax-elementer (f.eks. H1144 eller H1333) uten lavpassfilter og kun filtrere diskanten mot den naturlige avrullingen til bassmellomtonen?
Kan man gjøre det? Ja
Vil det låte bra? Antagelig ikke. Med mindre man henter igjen tap nedover i frekvens (pga. bafflestep med mer) med et horn, så vil noe slikt få en meget lys klangbalanse. Dessuten må man også dele meget høyt, og da blir off-axis responsen ikke spesielt pen. Dessuten låter nok tweeteren bedre i 2-3 kHz området enn XP membranen gjør.

Hvor er man så redd for delefiltre? Det skjønner jeg ikke helt.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg har en avart av H305 med trådoppheng montert i skinnpuffen :)
Mellomtonen H1262 har jo en fin frekvensgang på papiret, og impedansforløpet er ikke så værst heller.

Skinnpuffen min må imidlertid stå mer enn to meter fra TV'en for ikke å gi fargeforringelse på skjermen.
Skjermede eller neodymbaserte elementer vil jeg personlig foretrukket, og da er det ikke så mange Seas-bassere å velge mellom i den rimelige delen av pris-spekteret.

---------------

Vi må jo ikke velge norsk...det vrimler av gode og skjermede bassere der ute.

Når vi skal lage en høyttaler er det viktig å treffe flest mulig i forhold til de respektives elektronikk. Mange sitter med en liten puslete rørforsterker, og mange sitter med relativt labert transistorutstyr. De ferreste er i besittelse av en klasse A 500 watter på 50kg pr monotrinn. Derfor er det viktig at vi konstruerer en lettdrevet høyttaler, der det er minst mulig bevegelige deler, med lavest mulig bevegelig masse. Husk at høy følsomhet hjelper ikke på strømsvake rørforsterkere hvis den bevegelige massen i elementet er høyt. Jo mer masse som skal starte og stoppe, jo mer strømreserver er påkrevet for å kontrollere massen.

Hvor mange er det som i realiteten hører på musikk som går særlig dypere enn 40 hz? Jo, noe musikk gå ned til 30Hz, men ved å forlenge hornet 25% ift. skissen litt tidligere i tråden, vil cutoff ligge på omtrent 30Hz. No problemo.

Vi bør tenke på hvor vi vil legge ressursene, og da gjerne ift. hvilke frekvensområde vi realistisk sett holder oss innenfor, hvilke pris vi realistisk sett vil betale for en slik høyttaler, hvilke type elektronikk vi allerede er i besittelse av, og om det er realistisk i det heletatt å bygge høyttaleren.

Vi alle må dessuten være klar over at det er umulig å treffe alles smak, og jeg føler at vi bør gå for en konstruksjon som er litt utradisjonell, og som er altetende hva elektronikk angår. Jeg har hørt fra flere hold at kunnskapskapasiteten på HFS er i snitt høyere enn i mange andre skandinaviske fora. Dette bør vi kunne bevise.
Dette er ikke bare en HFS høyttaler, men det er også positiv PR for Hifisentralens medlemmer for øvrig, det å tørre og vise at vi kan konstruere og bygge noe utenom det vanlige. "Not because it is easy, but because it is hard."


Mvh.

Vidar
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Så kan man jo spørre: Er det mulig å kjøre Seas coax-elementer (f.eks. H1144 eller H1333) uten lavpassfilter og kun filtrere diskanten mot den naturlige avrullingen til bassmellomtonen?  Jeg ser at flere andre har vurdert disse elementene, og jeg synes det hadde vært interessant å se hva man kunne få til med disse, evt. hjulpet av horn eller egen basseksjon i de dype frekvensene.
Thorsten Loesch har flere ganger anbefalt Seas coax, han har også nevnt filter kun på diskanten. For noen år siden laget Klag+Ton et bakladet horn med Seas coax. Dette brukte kun en 2.2uF kondensator på diskanten.

Frode

 
T

theStig

Gjest
Kikket kjapt på det med 2.2 uF i serie. Det funker forsåvidt greit nok, men man må ha et horn som bidrar mye allerede fra 1 kHz for at det skal henge sammen. Dessuten må man fasevende tweeteren, hvis ikke får man et stooort hull i responsen ved delefrekvensen (som er ca. 4 kHz).
 
R

Ronny_D

Gjest
Skjermingskopper m magnet får man lett tak i.
Vekten til sluttrinnet har lite med HFS å gjøre. Viktigere er det nok å designe filteret for mindre fasevinkler dvs en mere resistiv last, det burte gagne Tube dud's i monn.

Så er du inne på noe vesentlig design mål frekvens respons er ett av disse.
10K for to treveis synes muligens høyt, men forsøk og det er vanskelig!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
En slik løsning vil garantert gi en altfor lys klangbalanse, da man i beste fall vil havne 5-6 dB lavere i grunntoneområdet enn lenger opp.

Målet må vel være en noenlunde nøytralt lydende høyttaler?
Jeg har testet nevnte høyttaler, og det du beskriver finner ikke sted. Man har selvfølgelig nivåavstemt og delt diskanten.  Nå skal det sies at Adamantes med sine 18 flater ikke kan sies å ha tradisjonell baffel, og vel er mer komplisert å bygge enn Vidars horn.


Jeg er ikke redd for delefiltre, men alle delefilterkomponenter medfører et tap i kretsen, altså senkes følsomheten noe.  Det er jo ikke noen fordel. Moro om det enkle kan gjøre jobben også.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Må vel slenge på noen kommentarer jeg også...

Enig i den som tidligere var inne på at prisramme som konfirmasjonsanlegg (nå er vel 2K mer prisrammen FØR konfirmasjon nå til dags da) ikke nødvendigvis er hensiktsmessig.

Trenger ikke å være en rådyr konstruksjon, men min stemme går heller for å legge nok i det til at vi får en best mulig kost-ytelse forhold. Altså, kost-ytelse bør gå foran bare det å få det rimeligst mulig.

Synes vi på generelt grunnlag bør tilstrebe å designe et system rundt norsk-utviklede deler (altså alt som kan være aktuelt, ikke bare elementer). Men vi skal ikke gjøre dette for enhver pris heller.

Kan vel se slik på det; i enhver sammenheng hvor det finnes tilnærmet tilsvarende norsk-produserte deler bør vi forsøke å satse på de norsk-produserte!

Når det ikke finnes norske alternativer synes jeg videre det er en fordel dersom det er mulig å holde seg til deler produser i skandinavia.

Når det heller ikke finnes kan det være et fett om det er laget i Peru, USA, Kina eller whatever for min del ;)
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Når det gjelder høyttaler uten lavpassfilter, så er det faktisk mulig å få det til å fungere. Trikset er å bruke en 4-lags spole med riktig induktans.
Dynaco A-25 er et eksempel på dette.

Her er en A-25 inspirert høyttaler i ny drakt:
http://www.world-designs.co.uk/products.htm

Jeg er enig med Stig i at H1333 vil låte ganske tynt uten baffel-step kompensering.


BM
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Horn er spennende, ja :) Har selv bygget Lowther Mini Acoustas i sin tid (Ikke ulik LowQs skisse http://www.lowther.de/lowther/lautsprecher/acousta.asp). Og selvfølgelig Hedlundhornene jeg har nå. En virkelig DIY-utfordring ;) http://www.hornet.hr/Hornet.asp?sPage=Hedlund Men det finnes utallige hornkonstruksjoner også. Om ikke fullt så mange som 2- og 3-veis bassrefleksvokser, men dog.

Noen her var inne på Voigth-rør. Jeg prøvde meg på et foldet et for tre år siden, men ga opp.
Utfordring nr- én er å få bassen ut av røret. Det ordnet jeg ganske bra med å ordne åpningen i bunnen og avstemme avstanden til gulvet. Fungerte bra på parkettgulv, men ikke på tepper.
Utfordring 2 er å avstemme lengden på røret vha dempemateriale. Jeg valgte ull, men slet med å få de to til å låte likt.
Utfordring 3 er at et Voigth-rør egentlig er en orgelpipe (Ikke så rart da godeste Voigth var en anerkjent orgelbygger). og en orgelpipe er avstemt for én tone med overtoner. Følgelig blir frekvensresponsen for bassen svært ujevn. Nesten som om en kjører bassen gjennom et kamfilter.
Utfordring 4 er at de ikke er særlig effektive. 90dB kanskje. Med superlettdrevne Lowther EX2 som jo koster sine 10000,- for paret.

MEN:
Hadde en her på HEF greid å konstruere et Voigth-rør hvor disse utfordringen takles og som låter like bra som et bakladet horn og i tillegg har den bassresponsen du bare kan drømme om fra et horn i overkommelig størrelse, DA ville en her på forumet virkelig ha laget en interessant konstruksjon! :)

Forøvrig er jo transmisjonslinje kanskje interessant å se på også. Litt i samme gate...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Hei,
morsom tråd, morsom ide, evt. morsomt prosjekt, og et meget bra initiativ. Men som andre har nevnt ser det ut til å være et lite behov for gjenomskjæring mht. konseptvalg +++ Som alle vet kan man ikke gjøre alle til lags, og med så mange varierende meninger som det finnes blant hifi-gærninger blir det muligens litt vanskeligere på dette området. Horn konstruksjonen høres veldig spennende ut ... men det er ikke helt min greie. Jeg har også stor sans for coax elementne til SEAS, uten at jeg har noen inngående erfaring med dem.

For at det slikt prosjekt skal favne flest mulig så bør/må det være modulært og tilpassningsdyktig. Det bør ha en viss fleksibilitet ift. design og konstruksjon, slik at flere kan gjøre det på «sin måte». Det bør ikke være bygge teknisk komplisert, slik at de som ikke er møbelsnekrerer her faller av, eller slik at det å sette ut jobben til noen kompetente blir for dyrt. Som mange har vært innom så bør prosjektet heller ikke gi for store krav til elektronikken, det bør heller flattere en pinglete flue-watt-rørforsterker enn avslør den. Dette er ikke umiddelbart enkelt når det kommer til høyttalere.

Det siste denne tråden trenger er muligens et nytt benkeforslag, så her to fra meg:

Alt. 1 - et umulig monster - langt uten for en hver rimelig budsjett- og tidsramme
Åpen/foldet baffel (jf. f.eks. Forsmann og Linkwits).
Konspetet består i realiteten av to treveis systemer stablet oppå hverandre slik at dsikant og mellom tone i hvert av den blir «interleaved», jf. bl.a. Dynaudio. Nedenfra og opp bass1, mellomtone2, diskant1, diskant 2, mellomtone 1, bass2) med litt forskjellig avstemming. For eksempel to 10 tommersbasser nederst (bass1), en 5-4 tommer mellomtone (mellomtone2), en 1 tommer ringradioator i «wave guide» (diskant1), en 3/4 tommer ringradiatro i «wave guide», en 5-6 tommer melomtone (mellomtone 1), og til slutt to 8 tommer basser øverst). Hele molevitten ser jeg for meg med aktiv drift (et lite, 80-150 watt, effektrinn per enhet), med delefilter av såkalt state-variable-type, som gir uniform summing av nivå og fase over hele det relevante frekvensspekteret. Systemet kan også splittes i to litt ulike treveissystemer. Som antydet et fullstendig utopisk, og antagelig svært kostbart prosjekt.

Alt. 2 - litt enklere
Modulbasert 3 eller 4 veis system, basert på en 3 veis stativhøyttaler og evt. en sub-bass-seksjon, slik at satelitten om nødvendig/ønskelig skan spille «fullrange» uten subbass. Satelitthøyttaleren bestykkes med f.eks en 6 tommer TXP COAX fra seas som mellomtone og diskant, assistert av to 6 tommere til bass/mellom bass f.eks. i lukket boks. Jeg har stor sans for kabinettavstemmingene soml Gradient og Amphion bruker til mellomtone, som gir kardoide utstråling i mellomtone. Det er mulig jeg har en hang-up på aktiv drift, men også her ser jeg for meg aktiv drift med delefilter av såkalt state-variable-type, og f.eks. HYPEX sine klasse D forsterkermoduler (f.eks. 4 perhøyttaler). Men et slikt prosjekt kan antagelig også realiseres tilfredsstillende med et passivt delefilter. Sateliten kan evt. suppleres med en sub-bass-modul med f.eks. to stk. 8 tommere til frekvenser under 70-100 Hz.

mvh
KJ
 
T

theStig

Gjest
Enig der, B&G Neo3 er en utrolig bra tweeter. Men - jeg er ikke tilhenger av å kjøre dipol med disse driverne. De fungerer uten tvil best når de er lukket bak.

Som jeg foreslo lenger opp i tråden vil B&G Neo3 pluss 2x8" Seas Excel være et utmerket valg, og da får vi en to-veis løsning, som jo er mye enklere å lage filter til enn 3-veis.
 
C

century

Gjest
Excel er utmerket, men for prisdrivende for HFS ?
Hvilket alt. finnes event. i papir ?
 
T

theStig

Gjest
Jeg ville vel heller gått for noe med aluminium, f.eks 2 stk 6,5" ... f.eks Seas L18RCY/P
Min erfaring er at aluminium kan spille mye høyere enn papir og plast uten at lyden klapper sammen.

Og jeg vil bare berolige de som tror at aluminium spiller "metallisk". Det gjør det så absolutt ikke.
 
C

century

Gjest
Det tilsvarer ca en 9". Hvor dypt kan et slikt system dykke og hvilken følsomhet flater man ut på (est).
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
2 x 8" Excel og et Fountek bånd i en 2.5 veis. Jepp....
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mange gode forslag og et godt driv med en positiv og konstruktiv holdning fra alle sammen :) Kjempebra!!

Det ser ut til at horn muligens har litt for mange kompromisser mht. pris, kompleksitet, lydkvalitet, og for få relevante brukere. Det betyr ikke at det ikke hadde vært utrolig artig å bygget et horn, eller at et horn ville satt i gang rockefoten hos selv de garveste single-ended rør entusiastene. Vi må også tillate oss å være såpass kyniske og si at brorparten av Hifisentralens medlemmer har forsterkerutstyr som kan drive en gjennomsnittlast på 4 -5 ohm, med følsomhet på 85 - 88dB.
Realistisk sett, og slik jeg tolker brorparten av skribenter i denne tråden, kommer horn som en god nr. 2. En slik konstruksjon syns jeg med rett kan bli et godt alternativ for HFS-II høyttaler. Det er fullt mulig å kjøre horn parallellt med prinsippet jeg føler vi faller på nedenfor som alternativ til HFS høyttaleren:


Etter å ha lest innleggene og sett på linker som er presentert, tror jeg det er realistisk å falle på en treveiskonstruksjon.

Snickers har allerede tilbudt seg å bidra med konstruksjonshjelp, noe jeg syns er meget positivt.

Jeg ønsker derfor ut ifra en kjapp veiing fra tråden, å falle på en treveis bassrefleks, med bånddiskant mellom en D'Appolito mellomtonekonfigurasjon, og to 8 tommere, eller én 10 tommer i bunn. Elementvalg føler jeg nå vil bli neste skritt, men et kriterium må være at høyttalerne er TV-vennlige. Ikke alle har LCD, plastma, eller projector i stua. Det betyr at elementene må være magnetisk skjermet.

I følge de fleste her, så er et budsjett på 2000 kroner litt for pinglete, og kan bidra til at høyttaleren riktig nok blir billig, men at den lydmessig faller såpass igjennom at den blir lite interessant og lite representativ for Hifisentralens medlemmer.
For rimelige, men gode elementer, vil budsjettet for foreslåtte 3-veis legge seg på omlag kr. 5000,-. Noe endelig budsjett må vi vel komme tilbake til.

Hvis alle tar en kjapp titt gjennom forslagene én gang til og ser med realistiske øyne på det som har kommet frem, håper jeg at vi kan enes sånn noen lunde med prinsippet jeg nå har konkludert med som HFS-høyttaler nr. 1

Jeg vil derfor oppfordre minst tre kandidater til å sy sammen det endelige resultatet, meg inkludert:

Snickers
theStig
Low-Q

Er det noen innvendinger, eller at dere ønsker flere kandidater, så er det bare å foreslå dette i åpent fora - helst i denne tråden.

:)

Mvh.

Vidar
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Jeg synes horn-idéen hørtes veldig spennende ut, men det er kanskje ikke realistisk? Synd i så fall.

Jeg hadde håpt på noe orginalt, og ikke bare nok en 2 eller 3-veis høyttaler. En 2 eller 3-veis med bånddiskant er forsåvidt litt annerledes, særlig hvis man beholder målsetningen om å lettdrevenhet.

Dette blir uansett spennende å følge.

Knut
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Snickers, Low Q og thestig hørtes bra ut. 3 stk til å ta denne avgjørelsen er nok akkurat passe. For min del så syns jeg en 3-veis konstr. høres spennende ut. Nå har ikke jeg peiling, men går det an å lage dette i to trinn/modulbasert? Mener også at det hadde vært morsomt hvis vi kunne holdt oss til norske elementer. Da blir det liksom en 100% HFS høyttaler :)
Skal ikke slå hånda av rør-folket, så en HFS II er vel også på sin plass etter hvert ;-)
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Har lenge fundert på muligheten for å lage en DIY høyttaler. Derfor er det meget spennende at noen kompetente mennesker her på HFS tar et slikt initiativ!

Forøvrig må jeg si meg enig i Torsen, en todelt løøsning hadde vært meget spennende. Da kan de av oss som ikke har syslet med slikt før, bygget monitorene først. Dersom dette viser seg å være overkommelig, kan bassmodulene bygges etterpå.

Med komponentpris på 5000, er da alle komponenter untatt kabinett tatt med? Og er det 5000 pr høyttaler, eller er det pr par?

Støtter forøvrig prinsippet om norske komponenter i størst mulig grad. Forøvrig bør det kanskje være et mål at alle komponenter er lett tilgjengelige?

Mvh

swr
 
T

theStig

Gjest
Jeg vil argumentere for å heller bruk to basselementer og bare en mellomtone, i stedet for omvendt. Det handler om følsomhet. Det er i bassen det er vanskeligst å oppnå god følsomhet, og med to elementer får man mye gratis. På den andre siden er det ikke vanskelig å finne en mellomtone som har god følsomhet fra 500 Hz og oppover.

En løsning med to 8" basser kan fint få en følsomhet kanskje så høyt som 90 dB, mens med bare en bass havner vi 6 dB lenger ned dessverre.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei!
Har lenge fundert på muligheten for å lage en DIY høyttaler. Derfor er det meget spennende at noen kompetente mennesker her på HFS tar et slikt initiativ!

Forøvrig må jeg si meg enig i Torsen, en todelt løøsning hadde vært meget spennende. Da kan de av oss som ikke har syslet med slikt før, bygget monitorene først. Dersom dette viser seg å være overkommelig, kan bassmodulene bygges etterpå.

Med komponentpris på 5000, er da alle komponenter untatt kabinett tatt med? Og er det 5000 pr høyttaler, eller er det pr par?

Støtter forøvrig prinsippet om norske komponenter i størst mulig grad. Forøvrig bør det kanskje være et mål at alle komponenter er lett tilgjengelige?

Mvh

swr
For bare monitorene, hvis dette blir en MTM, regner jeg med en par-pris på omlag kr. 2500,- -> 3000,- eks. materialer.

To kompetente sub'er vil komme på omlag kr. 2500,- (Pr. par altså).

Mvh.

Vidar
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Jeg vil oppfordre på det sterkeste til å velge fra den nye serien med kurver (12, 15, 18, 22 og 26cm). De gamle kurvene er i ferd med å fases ut og vil om kort tid ikke være tilgjengelige.

Se http://www.seas.no/Prestige_line line up.htm

En ide som var oppe tidligere i tråden, som jeg har sans for, er en 3-veis høyttaler med en T18 coax på toppen. Riktignok blir det ikke forrykende følsomhet, men den bør kunne lages på en modulær måte slik at den også kan brukes som en 2-veis høyttaler.

BM
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
heisann

Ønsker ikke å gjøre noe som kan virke støtende på noen, eller ødelegge for den positive driven... :-[

Synes, for ordens skyld, at de mest aktive i designet av denne HT'eb kan ta med en liten notis på deres involvering i det heller kjente BEL prosjektet på AV-Forum.
Trenger ikke å være noe negativt i å være involvert (teknisk og økonomisk) i andre slike prosjekter, men synes vel det kan være sin plass å nevne det.
 
L

Ludo

Gjest
heisann

Ønsker ikke å gjøre noe som kan virke støtende på noen, eller ødelegge for den positive driven... :-[

Synes, for ordens skyld, at de mest aktive i designet av denne HT'eb kan ta med en liten notis på deres involvering i det heller kjente BEL prosjektet på AV-Forum.
Trenger ikke å være noe negativt i å være involvert (teknisk og økonomisk) i andre slike prosjekter, men synes vel det kan være sin plass å nevne det.
Der er jeg HELT enig. Og når det gjelder lydkvalitet så håper jeg dere satser på litt andre prestanda enn på BEL. Jeg har BEL selv, om enn kun MK-I versjonen, men med MK-II filter. Den har blitt hypet til det usannsynlige på avforum, men musikken slipper ALDRI taket i høyttaleren. Rent og pent, men dødsens kjedelig og innestengt. Jeg har hatt andre forum-medlemmer til å høre på den bare for å verifisere min egen hørsel. HiFi kommer den aldri til å levere... Om noen lurer må de gjerne låne høyttalerne gratis !

Uansett så synes jeg tiltaket om en egen HFS-høyttaler er kjempebra. Da bør vi vel også sørge for at den kan gjenspeile de kvaliteter dette forumet skal stå for...
 
T

theStig

Gjest
En ide som var oppe tidligere i tråden, som jeg har sans for, er en 3-veis høyttaler med en T18 coax på toppen.  Riktignok blir det ikke forrykende følsomhet, men den bør kunne lages på en modulær måte slik at den også kan brukes som en 2-veis høyttaler.
Siden det var min ide, så kan jeg kommentere litt på det. Jeg har laget en slik høyttaler, som ble svært vellykket synes jeg. Jeg brukte da en Vifa P17WJ bass, og T17Coax (T18 er lik, men med nytt chassi).

Begge elementene satt i hvert sitt kammer. Coax'en var satt i et ganske stort kammer, og tunet lavt. Den fikk således en svakt fallende respons med lavt Q, med cut-off rundt 30 Hz.

Basselementet ble satt i et couple cavity kabinett, som var tunet "skjevt", slik at det var mest output ved ca. 30 Hz, og jevnt fallende output opp til 100 Hz, og så cut-off der. Jeg satte bare en spole i serie med bassen for at impedansen ikke skulle bli veldig lav. I sum ble output'et fra bassen og coax'en en noenlunde flat respons rfa 30 Hz og oppover. Det var ganske bemerkelsesverdig, særlig når en tenker på at det ble gjort UTEN noe delefilter.

Følsomheten på høyttaleren ble faktisk oppe i 87-88 dB området, og det var ikke noe problem å spille høyt nok med en 20W klasse-A forsterker!

Jeg donerer herved ideen! Kommentarer? Det er i hvertfall et ganske unikt konsept!
 
L

Ludo

Gjest
Dette synes jeg høres spennende ut. Hva snakker man om av størrelse på kabinettene ? Har du noen bilder du kunne delt med oss ? :)
 
Topp Bunn