Vi trenger en HFS høyttaler...

T

theStig

Gjest
Skal man lage noe mer ultimativt uten hensyn til budsjett, så mener jeg man bør kikke på noe 2x8" Excel pluss bånd-tweeter i D'appolito 2-veis konfig. Da kan man få et system som nesten er fullrange uten å bruke sub, god følsomhet, og særs god lyd.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Når man skal starte ett slikt prosjekt er det mange som skal mene noe, og vanskelig å bli enig. Det mest fornuftige å starte med, er å definere hva man ønsker å oppnå med høyttaleren/prosjektet. Hvilke egenskaper skal man forsøke å ivareta. Skal den spille høyt, dybt, prioritere perspektiv og klang osv Skal den være stor eller liten. Målgruppen osv.....Dette må legge grunnlaget for videre valg av konstruksjon. Selv dette kan bli vanskelig å enes om. og da er det ikke lett :)

Jeg har ett forslag:

Stikkord:
- Alle pengene der det betyr noe
- Lett å bygge (flere henger seg på)
- Overkommelig størrelse
- Gode klang og perspektivegenskaper prioriteres
- Dyp bass og extremt lydtrykk nedprioriteres
- Forsterkervennlig. Alle kan benytte sine nåværende forsterkere.

Da kommer jeg opp med noe som ligner på dette:


SOLOVOX

En fulltone i en åpen baffel. Den er enkel og billig å snekkre sammen. Man trenger ikke bruke penger på delefilter, og man kan legge mesteparten av pengene i element.
Det bør være enten en 10" eller 8". Gjerne en 12", men da koster det noe mer.


Eksempelvis:
Visaton B200

Det finnes mange fine fulltoner. Mange av de gode faller fra med det budsjettet som er satt, men de rimligere vil likvel gi god valuta for pengene.
Hver enkelt kan så vurdere om det er behov for sub. Fordelen her blir jo at man ikke trenger å kjøre hovedhøyttaleren gjennom ett høypassfilter, og degradre lyden ytterligere.
Det siste verden trenger er vel enda en kassehøyttaler :)

Mvh
Bjørn
 
T

theStig

Gjest
En utfordring med fulltoner er at de som regel ikke gir en nøytral klangbalanse med mindre man putter de i et digert horn. Se man litt på frekvensresponsen til fulltone-elementer generelt, ser man at de vil ha 10 dB eller mer nivå i diskanten og øvre mellomtone enn i bass/nedre mellomtone hvis man ikke putter de i et horn, eller gjør EQ i form av et filter. Hvis man må ha et filter, så faller jo noe av poenget med en fulltone bort.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Noe av poenget med en fulltone kan falle bort med EQ-filtre, men man beholder fortsatt fordelen ved at faseforskyvninger off-axis ikke introduserer seriøse feil i frekvensgangen, slik man får ved delefrekvensen mellom to elementer.
 
T

theStig

Gjest
Alle fulltoner har seriøse "feil" i frekvensgangen uansett, spesielt off-axis. De fleste fulltone har en såkalt "whizzer-cone", som i praksis er en egen lydkilde med sin egen frekvensrespons, med et slags mekanisk delefilter som gjør at whizzeren spiller høye frekvenser, men selve konen ikke gjør det. Her får man akkurat samme problem som man får med en separat diskant montert i senter. Da mener jeg det er bedre å bruke en to-veis coax med elektrisk delefilter.
 
T

theStig

Gjest
Hvis man lager en 15-20-liters høyttaler til en 8" eller 6,5", så må man faktisk trå til litt for å komme OVER 20 kg. Men hvorfor denne begrensningen?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Koaks-elementer har vel uansett mindre problemer med off-axis fasegang, nesten samme hvordan de er konstruert.

Jeg stusser også på forslaget til begrensning på 20kg... Mine BEL som er gulvstående er omtrent så enkel som det er mulig å få en gulvstående i 19mm MDF, og den veier noen kilo mer enn 20kg, mener jeg. Skulle man finne på å lage noe med forsterket baffel og mer avstivning eller flere kammer, for eksempel, så tipper man fort 30kg på en gulvstående. Transmisjonslinjer og bakoverrettede horn har også gjerne noen ekstra vegger som legger på vekten. Må vi i det hele tatt ha en vektbegrensning?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje noen ikke klarer å løfte mer enn 20 kg ???
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Jeg stemmer for total frihet med tanke på vekt. Denne skal jo bli så bra som mulig, for så lite penger som mulig. Ser liten vits i å velge en dårligere konstruksjon bare pga vekt.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg syns det er så innmari flott at folk insprirerer hverandre, og kommer med masse forslag til høyttalere. Denne tråden syns jeg har tatt en vending som jeg mener er svært positiv, og som jeg føler vi kan komme i mål med, selv om forslagene spriker i prinsipper.

La meg også få si at mine kriterier i første innlegg ikke skal bestemme utfalle i hverken vekt, pris, eller prinsipp.

For å sette det på spissen: Om vi kommer fram til en felles løsning på en 5-veis konstruksjon på 100kg til en kostnad på 30k, det er helt opp til alle oss.

Jeg ville bare starte litt forsiktig.

Altså: Mine forslag i første innlegg er ikke spikret.

Jeg syns det er rimelig fornuftig å bruke norske deler. Seas har en haug med gode kandidater. Det jeg, og sikkert mange med meg vet, er at måledataene til Seas er et resultat av én type måling. En annen type måling ville gitt et helt annet måleresultat.

Jeg tror Bjørn Magne Idland bør få et ord med i dette med målemetoder vs. lytteinntrykk i praktis.

Det er noen praktiske forslag til HFS-høyttaleren som har kommet frem (I uprioritert rekkefølge):

Høy følsomhet:
Går på bekostning av dypbassen med moderate kassestørrelser, men hvor viktig er i praksis frekvenser under 40Hz?

Enkel last for rørforsterkere:
Igjen høy følsomhet.

Modulbasert á la Watt Puppy:
Fordeling av kostnader, og som gir en viss valgfrihet.

Audiovector inspirert:
Her må noen utdype for oss uvitende

Aktive høyttalere:
Krever strømforskyning, men man slipper dyre delefilterkomponenter.

Bruk av norske elementer:
Seas blir et naturlig valg.

Gulvstående:
Gjerne større volum enn stativht., og tillater gjerne mer pondus i bassen.

PA-inspirert med aktiv drift:
Den gir ikke valgfrihet mht. forsterkervalg, men på en annen side trenger man ikke tenke på matching til eget forsterkervalg. Her kan vi eventuellt basere oss på to modeller: Passiv, og aktiv. De fleste har allerede flotte forsterkere som de ønsker å benytte.

Fulltone med bakladet horn:
En uslåelig pris/ytelse. De som har erfaring med horn vet at man omtrent kan trylle frem høy følsomhet og dyp bass på små elementer til en lav pris. Det er foreslått en TB W4-1320sa, men også den litt dyrere modellen W4-1337s er en god kandidat. Ulempen er at det krever litt snekkerkunnskaper.

Kombinert Isobaric-sub, med mellomtone og diskant:
Dyp bass på liten kassestørrelse.

TL og bølgeleder til Seas 27TDFC:
Litt utdypende informasjon er ønskelig :)

Coax-basert:
Seas T18RE COAX/TVFC. Rimelig alternativ, men også brukbar lyd vil jeg tro. Hva med å bruke denne i bakladet horn?

Fulltone med åpen baffel:
Her er elementforslag en Visaton B200.

Til slutt ønsker jeg å komme med noen tips vedr. følsomhet:

Kombinerer man en basser med 90dB følsomhet med en diskant med 90dB følsomhet, ender man opp med å dempe diskanten med 6 - 7dB for matche følsomheten i dypbassen. Følsomheten i praksis er ofte ikke høyere enn 82 - 84dB på en toveis bassrefleks høyttaler med slike elementer.

Ett sp.mål:

Hva syns dere er viktig i lydgjengivelsen?

Noen stikkord, uten at disse behøver å motsvare hverandre:

Flat frekvensgang.

God dynamikk.

Dyp bass.

Høy følsomhet.

Størrelse.

med fler..

-----------------

Mvh.

Vidar
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Frekvensgang: Flat er fint her, men hva er flat? Rommet bidrar i stor grad her, og det er viktig at høyttaleren integrerer bra med et "normalt" rom på rundt 20kvm (litt slingringsmonn her, selvfølgelig).
God dynamikk: Har en høyttaler dynamikk? Jeg går ut fra at det vi snakker om her er at man kan spille dynamisk krevende musikk på fornuftig lydtrykk uten at man får komprimering i dynamikkttransienter.
Dyp bass: Ja, jeg vil si at her kan man godt sette seg bedre mål enn det gjennomsnittlige stativhøyttalere klarer. Men det må igjen ses i forhold til romintegrasjon. Det er ikke noe poeng at høyttaleren skal måle flatt til 20Hz i et ekkofritt rom. Men gitt et velproporsjonert rom av "normalstørrelse" bør den kunne yte ganske dypt, mener nå jeg.
Høy følsomhet: Dette er vanskelig. Det er ofte slik at elementer som går dypt i små kasser ofte har lav følsomhet.
Størrelsen: Vel, gitt at høyttaleren skal integrere lett med et normalt rom, så vil jeg si at størrelsen kommer av seg selv ut fra en rekke andre parametre. Jeg vil vel foretrekke gulvstående, eller kanskje en delt løsning (ala Watt/Puppy) hvis man går for en treveis.
Headroom/realistisk lydtrykk: Hvor høyt skal man kunne spille? Dette henger til en viss grad sammen med dynamikk.

Det er ikke så lett å oppnå alt dette på en gang. Elementer som spiller dypt i små kasser har foreksempel ofte en lav følsomhet. Elementer med høy følsomhet i et bredt bånd har ofte kort slaglengde og dermed lite maksimalt lydtrykk. Å spille dypt i bassen krever ofte elementer som takler lange utslag/har stort membranareal, siden dypbass ofte er svært energirik.

Det er ikke enkelt, dette...
 
T

theStig

Gjest
Flat frekvensgang.
Ja, det er viktig. +/- 3 dB bør man definitvt klare å nå. Men enda viktigere er nøytral klangbalanse, dvs. at grunntoneområdet ligger på samme nivå som mellomtone og diskant. Som du antyder Vidar, så resulterer dette i lav følsomhet, under 85 dB i praksis.

God dynamikk.
Både en subjektiv og objektiv faktor. Ja - høyttaleren bør kunne spille høy nok på papiret, men også låte rent på høye lydtrykk. Lav forvrengning i elementene og bortvalg av lave delefrekvenser og slakke filtre mener jeg er nødvendig her.

Dyp bass.
Ikke viktig for min del. Er det nok nivå ved 100 Hz (viktig!) kan jeg godt ofre alt under 50-60 Hz.

Høy følsomhet.
En reelt sett høy følsomhet er meget vanskelig å oppnå, med mindre man går for hornloading eller store elementer. Skal vi holde oss til 1 stk 6,5" eller 8" i typisk lukket eller refleks-kasse er det urealistisk å ønske seg noe over 85 dB.

Størrelse.
En norsk standard dør på 80 cm setter visse begrensninger på hva det er mulig å flytte på..... ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
...jeg har faktisk en kjellerdør som kun tillater drøyt 60 cm brede ting å passere... ;)
 
T

theStig

Gjest
... hehehe... jeg måtte løfte av dørbladet da jeg skulle ha subwooferne til hjemmekino'n inn. Minste dimensjon på kassene er 68 cm nemlig. Det gikk så vidt gjennom døra.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Dette med å bruke en fulltone vil jeg et stykke på vei fraråde, ihvertfall når det er snakk om et fellesprodukt som her. Min erfaring er ihvertfall at den svært begrensede spredningen mange av disse har i de høyere frekvensene begrenser lyden i for stor grad, og at lytterommet skal være ganske spesielt i utformingen for å kunne bruke fulltoner. Frekvensgangen kan være ganske grei målt direkte på aksen, men i det øyeblikket man beveger seg litt til siden faller diskanten bort. Dette betyr at den lyden du opplever i lytteposisjonen, og som er et resultat av direkte og reflektert lyd, fort vil bli altfor diskantfattig. Et mulig kompromiss kan være fulltonene med 2-4" diameter, disse kan ha en akseptabel diskantgjengivelse og en ok spredning. På den andre siden spiller dem ikke spesielt høyt eller gjengir dyp bass. For bruk av disse enhetene tror jeg det er lurt å kombinere med en bassenhet(dele på 2-500Hz), eller bygge et basshorn.
Jeg har selv gått til innkjøp av et par Vifa 4" fulltoner og SEAS G17rex, og tenkte jeg skulle kombinere disse i en høyttaler, men planene er lagt på is. I stedet bygger jeg en gulvstående bassrefleks med fulltonen alene.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
En rask og foreløpig oppsummering gir meg et bilde på hvordan høyttaleren tar form:

En fulltone/coax med bakladet, og kanskje også et lite frontladet horn.

Denne får gjerne følgende kvaliteter:

En flat frekvensgang fra 20kHz og ned til ca 50Hz + hjelp fra rommet.

God dynamikk og følsomhet i bassen såvel som mellomtone og diskant.

Høy følsomhet - like i underkant av 90dB i praksis er fullt mulig.

Plasseringsvennlig da en begrensning på teoretiske 50Hz i bassen tillater relativt lite horn.

Aktiv drift med elektronisk delefilter (hvis valget faller på en Seas coax H1333 - den eneste de har tror jeg),gir maks kontroll.

Blir dette for sært, eller ønsker vi netopp noe utenom det vanlige?

Mvh.

Vidar
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Seas coax høres interessant ut, gjere aktiv :). Kunne vært morsomt å gjøre noe med horn, men det hever terskelen på håndarbeidssiden. Den slags er vel ikke lett å gjøre dekorativt?

Vr. Audiovector: De har høytalere som kan oppgraderes med nye elementer, filter, frontbaffel etc. Toppversjonen har aktiv drift. Spennende konsept. Litt sånn DIY for folk med like mange tomler som penger. Selv har jeg bare tomler, så da så :-/. Men dette "stige"-prinsippet kan en jo se for seg også i denne sammenhengen også?

Hell og lykke

Mvh
Sniff
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Forrige runde med diskusjoner viste hvor vanskelig det kan være å få til noe konstruktivt. Jeg synes det er mange spennende ideer framme, men den fundamentale motivasjonen for å gjøre dette prosjektet bør avklares.

Jeg synes HFS høyttaleren bør utvikles i en kollektiv prosess. Det vil bli mest spennende og lærerikt for mange. Man bør dra fordel av alle ørene som er der ute og dele erfaringer i en prosess som til slutt kan ende med en ferdig høyttaler.

Et mulig scenario:
Etter mange og lange debatter klarer man å bli enige om hvilke elementer som skal brukes. Dette blir utgangspunktet for den enkeltes kreative eksperimenter og filter-tweaking. Man står fritt til å velge kasseløsning - målet er best mulig utnyttelse av de tilgjengelige midler (høyttalerelementene). Erfaringer og filterforslag kan deles med andre på forumet. Felles utgangspunkt gjør at man kan lytte på noe som en kar i Tromsø har laget, uten at man behøver å reise dit.... (Ikke misforstå, Tromsø er en flott by!)

Det hele kan kulminere i en samling hvor man sammen kan evaluere de forskjellige forslagene og forhåpentligvis bli enige om hva som skal bli HFS høyttaleren.

Kun et forslag. Om det faktisk lar seg gjennomføre vet jeg ikke.....

Mitt tilbud om et sett med elementer fra Prestige serien til en prototyp står enda. Jeg kan også bidra med en målesession eller to. Eneste krav er at prosjektet blir dokumentert på en ryddig måte.

Hvis noen synes det er støtende at jeg prøver å selge inn Seas høyttalere, så si i fra. Jeg har ikke provisjon på evt. salg hos Eltek, så personlig har jeg ingen gevinst av å bidra her (bortsett fra at det kan bli faglig spennende, selvsagt). Jeg stiller også opp selv om man skulle finne på å bruke enheter fra andre leverandører - bortsett fra Tymphany...

Så jeg oppfordere dere til å glemme lukketrefleks1.ordenstransmisjonslinjediskusjonene en liten stund, ta et skritt tilbake og definer det overordnede målet med HFS-høyttaler prosjektet.

BM
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
En rask og foreløpig oppsummering gir meg et bilde på hvordan høyttaleren tar form:

En fulltone/coax med bakladet, og kanskje også et lite frontladet horn.

Denne får gjerne følgende kvaliteter:

En flat frekvensgang fra 20kHz og ned til ca 50Hz + hjelp fra rommet.

God dynamikk og følsomhet i bassen såvel som mellomtone og diskant.

Høy følsomhet - like i underkant av 90dB i praksis er fullt mulig.

Plasseringsvennlig da en begrensning på teoretiske 50Hz i bassen tillater relativt lite horn.

Aktiv drift med elektronisk delefilter (hvis valget faller på en Seas coax H1333 - den eneste de har tror jeg),gir maks kontroll.

Blir dette for sært, eller ønsker vi netopp noe utenom det vanlige?

Mvh.

Vidar
Mest spennende jeg har sett på lenge!
Markedet vrimler av vanlige to og treveiskonstruksjoner.
Her kan rørfolket være med, også de med mindre integrerte forsterkere.
All honnør for nytenking!
 
T

theStig

Gjest
Enig med de som har lyst på noe annerledes og "kult". Alminnelige høyttalere bugner det jo av over alt. Det kunne jo vært morro å lage f.eks et Voight-horn med moderne hifi-elementer i, som f.eks en Seas T18 coax. Det tror jeg faktisk ikke så altfor mange har gjort! Vanligvis bestykkes horn med fulltoner og andre sære greier. Hvis Seas v/Bidland var interessert, kunne man tenke seg at Seas bidro med en custom driver som var egnet for horn (dvs. en med lavt Qts og høy Fs). Tegninger på Voight-horn går an å skaffe, jeg har noen selv også.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Aktiv??, da er nok jeg ute. Det vil vel fordyre også.
Skjønner ikke helt dette med aktiv jeg, jeg har så god forsterker. :p

Voight piep høres veldig interessant ut.

Håvard
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stemmer for noe litt spesielt jeg også!
Høy følsomhet og relativt rimelig. Da kan jeg bygge meg en liten rørforsterker også og kjøre dette som alternativt oppsett ;D

Seriøst, det finnes ørten tusen bra 2, 2.5 og 3-veis konstruksjoner der ute, mange som godt dokumenterte DIY prosjekter med spennende design.

En lettdreven horn-sak innenfor fornuftig økonomisk ramme (og størrelse) tror jeg vil kunne være noe mange kunne synes var moro.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg foreslår passiv deling hvis det skal deles. Aktiv deling betyr dobbelt så mange effekttrinn, og det blir dyrere, nesten uansett hvor kompliserte passive filtre man sammenligner med.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Kjenner ikke til hornladet høyttalere, men passer dette til all type musikk, og hva er fordeler og ulemper?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Coax er noe jeg har meget god erfaring med. Bruker selv Eminence Beta 10CX sammen med coax montert ACD1 Mark, 1'' horndiskant, og 6 ordens delefilter.
Spennende om 'sentralens medlemmer kunne få til en slik konstruksjon.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Jeg tror det burde hvert mer enn en type hva med en billig,en hvor ikke penger er begrensningen og kanskje en lettdreven å da mener jeg 95+helst 97-98 db.90db er etter min mening ikke lettdrevet
 
T

theStig

Gjest
Skal vi opp i over 90 dB må det til mye dyrere elementer, men det er selvsagt en mulighet det også. Hva med å begynne med et Voight-horn, med to opsjoner for elementer? Og begge to bør være coax eller full-range?
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Ok, kan noen fortelle meg hva dette horn greiene går ut på?
Se innlegg over. Tror nemlig ikke alle her inne har så stor greie på nettopp horn. Skal det bli nok interesse rundt dette prosjektet, så tror jeg folk må bli informert om de forskjellige løsningene, eller at man lager noe mere tradisjonelt.

Men ja, vi trenger HFS høyttaler :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Skal vi gå for bakladet horn, og vi skal ha høy effektivitet med minst mulig forvrengning, bør vi gå for hyperbolsk horn - den samme formen som man finner i messingblåsere.

Etter å ha hentet litt inspirasjon på nettet la jeg inn en Seas coax på denne konstruksjonen, + at jeg la på et lite og grunt horn i front som alternativ hvis følsomheten i basshornet blir for høyt i forhold til direktestråling fra elementet. Er dette ambisjonsnivået høyt nok?


Mvh.

Vidar
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg foreslår noe litt mer normalt.

En MTM,som kan brukes både som center og hovedhøytaler.
Dobble basser vil gi litt høyere effektivitet,og man trenger ikke dempe diskanten så mye.

Mitt valg til elementer:
2 stk Seas M15CH002 mellomtoner
1 Stk Scanspeak 2905/9500

Jeg valgte disse fordi det ser ut som om man kan leve med ganske enkle filter på disse,og evt aktiv deling.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Hva tror dere om følgende:
H1305 (26cm papir bass)
H1262 (15cm papir mellomtone)
H1318 (26mm tekstildome diskant)

Jeg kan godt sette av litt tid til dette prosjektet fremmover dersom det er interessant. Den blir i såfall en gulvstående høyttaler med en bassrefleksløsning som i praksis vil gå ned til ca 20Hz i et normalt rom. Det vil være mulig å lage filteret i større eller mindre grad som 1. ordens uten store problemer. Det er også sannsynlig at den i praksis kan ende på rundt 91dB følsomhet og være ganske flat på 8 ohm. Imidlertid vil trolig ikke den dype bassrefleksavstemningen være veldig rørforsterkervennlig, men så dypt i frekvens gjør det heller ikke så mye som ved 35-40Hz.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hva tror dere om følgende:
H1305 (26cm papir bass)
H1262 (15cm papir mellomtone)
H1318 (26mm tekstildome diskant)

Jeg kan godt sette av litt tid til dette prosjektet fremmover dersom det er interessant. Den blir i såfall en gulvstående høyttaler med en bassrefleksløsning som i praksis vil gå ned til ca 20Hz i et normalt rom. Det vil være mulig å lage filteret i større eller mindre grad som 1. ordens uten store problemer. Det er også sannsynlig at den i praksis kan ende på rundt 91dB følsomhet og være ganske flat på 8 ohm. Imidlertid vil trolig ikke den dype bassrefleksavstemningen være veldig rørforsterkervennlig, men så dypt i frekvens gjør det heller ikke så mye som ved 35-40Hz.

Her får du tommelen opp,Snickers! ;D

En relativt lettdreven 3.veis som kan levere potent bass,åpen,dynamisk mellomtone og detaljert diskant.
Fristende...
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Ja Vidar's horn-sak var tøff. Hvis HFS høyttaleren skal være en litt utradisjonell konstruksjon så tror jeg den passer bra. Ser ut som en utfordring å sette sammen, men da blir det bare bedre når den er ferdig.

Hvordan blir det med denne og eventuelt dyrere deler for de som ønsker det?
 
C

century

Gjest
HØNN !
Bra forslag Vidar, den lampeskjermen skal vi nok kunne skaffe. Kanskje dette kan forenkles med et foldet voight horn. Prosjektet burde være alment: både for lærlingen, rørmannen/kvinnen (the plumber) osv.
Frem med lim, vev og magneter Bidland !
Kan vi håpe på en glassfiberkoax her ?
Denne demper jo uønsket diskantrefleksjon.
Klang & Ton / The Stig og Bidland har laget filtre til koaks og har dermed en slags flying start.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det ser ut som vi går i to retninger her:

Tradisjonell to eller treveis konstruksjon, gulvstående:
+ Lite komplisert, tryggere konstruksjon - en viss forutsigbarhet på resultatet. Vil sansynligvis få flere byggere.

- Lite utfordring. Lite lærerikt. Alt for tradisjonell. Lav følsomhet i praksis. Dyr. 90dB+ pr. watt er veldig optimistisk.

Hornkonstruksjon, eventuellt med bakladet horn.
+ Utradisjonell og spennende. De fleste DIY'ere har mulighet til å lære noe nytt. Få nye erfaringer. En utfordring å bygge. Meget dynamisk med høy følsomhet. 90dB+ pr. watt er realistisk.

-Komplisert. Krever et element med lav Q som gjerne blir litt dyrere enn "normale" elementer.


Felles for begge typer prinsipper er at de begge må prøves og feiles for å finne en god løsning. Begge prinsipper finnes fra før.

En bassrefleksløsning må gjerne ta hensyn til elementets laveste følsomhet, og resten må kompenseres deretter. Dypbassen på en 8 eller 10 tommer har skjeldent en følsomhet som er større enn 85dB.

En hornløsning har til oppgave å ta utgangspunktet i elementets høyeste følsomhet. Elementer med lav Q og høy følsomhet har en stigende frekvenskurve, og når toppen i følsomhet rundt 2 - 3 khz. Et horn har den funksjonen at den forsterker frekvensene mer og mer jo lavere frekvensen blir, inntil cut-off frekvensen kommer. Funksjonen vil derfor bidra med høyere følsomhet lenger nedover i frekvens.
Det som gjør horn komplisert er at den må nøye beregnes for å kunne gi en tilsvarende forsterkning som elementet synker i følsomhet nedover i bassen. Lange hyperbolske horn med stor munning har høy forsterkning, og visa versa. Det må eksperimenteres med å få til riktig dimensjon. Det går an å simulere dette på forhånd, og mengde dempemateriale i hornet kan lett endres for å tune konstruksjonen optimalt.

Skal vi velge norsk coax, må vi ta hensyn til dette elementets høyeste følsomhet som ikke er større enn 87dB i basselementet og 88dB i diskanten. Qts er på 0,26, og kan være en god kandidat for horn, men uten at følsomheten blir den råeste vi har opplevet. Likevel ville en bassrefleks med dette elementet kanskje kommet på 81 - 83dB følsomhet. I horn vil vi i praksis få en følsomhet på maks 88dB når vi tar hensyn til følsomheten i direktelyden. Hornforslaget litt tidligere gir en cut-off på 40Hz, med følsomhet på ca 88dB.

Seas H1305 er nevnt, og er et bra basselement. Følsomheten er oppgitt til gjennomsnitt 90,5dB. Følsomheten ved 100Hz er på ca 87dB, og det er denne følsomheten vi i praksis kan få maksimalt med en balansert frekvensgang fra 100Hz og opp. Skal den gå flatt lenger ned, f.eks. 40Hz + bassrefleks, havner vi i praksis fort på 84 - 85dB følsomhet.

Her trenger vi en objektiv opplysning fra Bjørn Magne før vi går videre med påstander om følsomhet.

Vidar
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Jeg kan ikke utvikle og produsere enheter spesielt til dette prosjektet. Hvis dere ikke finner noe i standardkatalogen som passer må dere se på andre leverandører enn Seas.

BM
 
R

Ronny_D

Gjest
Hm....... er det så lurt å pensle en HFS ide inn på laaange utvilkings tråder?
Det er jo ett par tradisjonelle forslag som mye enklere kunnet fungere tilfredstillende.

Men å begynne med folding og horn, hvor mange av deltakerne har innsikt i den teknikk ?

Jeg håper det ikke er forstørrede hodetelefoner til pc-bruk eller andre konfirmasjonsvarianter. i hht hifiS er gjennomsnittsalderen.... og da kan man fint klare seg uten det absolutte lavkostprosjekt som kunnet passe forumets konfirmanter bedre.
 
Topp Bunn