Vi trenger en HFS høyttaler...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Tanken er først og fremst at jeg tenkte å, i forhold til rommet, gi de to bassene så ulike arbeidsforhold som mulig slik at feilene (avvikene i frekvensgangen som følge av forhold i rommet) fra de to bassene blir så forskjellig at gjennomsnittet blir gjevnere.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Da var elementene klare til henting.

Noen som har latt kreativiteten løpe og funnet på en kreativ (lettbygd) vri på designet ennå?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Tanken er først og fremst at jeg tenkte å, i forhold til rommet, gi de to bassene så ulike arbeidsforhold som mulig slik at feilene (avvikene i frekvensgangen som følge av forhold i rommet) fra de to bassene blir så forskjellig at gjennomsnittet blir gjevnere.
Det er jo en kunst å plassere elementene slik at høyttaleren blir plasseringsvennlig. Det kan jo være en ide å regne litt på hvordan de to store elementene vil spille sammen ved gulv- oog takrefleksjoner om en plasseres tett på gulvet og det andre plasseres i hht golden ratio - dvs 92,2 cm og 66,3 cm over gulvet er begge golden ratio i forhold til gulv og tak.

Om det fungerer i praksis er selvsagt en annen sak....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Problemet med "Golden ratio" er at takhøyden som regel også varierer med minst noen cm. Det holder jo å legge nytt gulv så blir det feil. Imidlertid er det jo også litt meningsløst å plassere et 8" element innenfor en nøyaktighet på 1mm også.

Jeg har kjørt med single basselementer på 65cm tidligere, men jeg har bedre erfaring med rundt 90. Det spiller liksom litt mer frigjort da.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Problemet med "Golden ratio" er at takhøyden som regel også varierer med minst noen cm. Det holder jo å legge nytt gulv så blir det feil. Imidlertid er det jo også litt meningsløst å plassere et 8" element innenfor en nøyaktighet på 1mm også.
Noen cm fra eller til spiller sikkert ingen rolle, det er rett. Men har man excel så har man excel ;D
Jeg har kjørt med single basselementer på 65cm tidligere, men jeg har bedre erfaring med rundt 90. Det spiller liksom litt mer frigjort da.
Ved 90 cm så er du i nærheten av golden ratio.

Hvis det nederste elementet plasseres så lavt som mulig, så tipper jeg at dette vil fungere med 2 Pi stråling praktisk talt gjennom hele baffelsteget. Om det er en fordel eller ei kommer jo an på delefilteret og plassering av øvrige elementer.

Men altså: Jeg er litt spørrende til "få elementene lengst mulig fra hvernandre" filosofien. Det virker litt vilkårlig, men det ligger kanskje noe mere bak?
 
C

century

Gjest
Skal du sitte på pinnestol ?
Ørene befinner seg ca ved 90 cm (gjennomsnittlig sofa), hvor diskant-horisontalen bør ligge.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Nesten, century  ;)

95 cm her......   ;D ;D ;D ;D

EDIT: Men utover kvelden blir det fort 90 og nærmere 85 cm... :D

 
Topp Bunn