Dyr, jakt, våpen og fiske Vi har fått katt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Passer kattene til søster.....Hannkatten her er en slåsskjempe. Opererte øre igår, 2 hjørnetenner borte vekk. For noen Mnd siden opererte de ut en klo fra poten.

    Vis vedlegget 387697

    Mvh
    Da bør det kanskje vurderes å ta bort et par ting til, så karen roer seg?

    Johan-Kr


    Det er ikke alltid det hjelper. Gamlekatten ble fratatt bjellene, men jagde både rev, bikjer og sloss med alle hankatter som turde bevege seg inn på hans teritorium. Han døde med `støvlene på`, tatt av gaupe. Han prøvde vel å jage den også;) Savner han.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Passer kattene til søster.....Hannkatten her er en slåsskjempe. Opererte øre igår, 2 hjørnetenner borte vekk. For noen Mnd siden opererte de ut en klo fra poten.

    Vis vedlegget 387697

    Mvh
    Da bør det kanskje vurderes å ta bort et par ting til, så karen roer seg?

    Johan-Kr


    Det er ikke alltid det hjelper. Gamlekatten ble fratatt bjellene, men jagde både rev, bikjer og sloss med alle hankatter som turde bevege seg inn på hans teritorium. Han døde med `støvlene på`, tatt av gaupe. Han prøvde vel å jage den også;) Savner han.
    Som jeg har sagt hundrevis av ganger: Det er ikke alltid at det sitter mellom beina, det kan like godt sitte mellom ørene.

    mvh
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Passer kattene til søster.....Hannkatten her er en slåsskjempe. Opererte øre igår, 2 hjørnetenner borte vekk. For noen Mnd siden opererte de ut en klo fra poten.

    Vis vedlegget 387697

    Mvh
    Da bør det kanskje vurderes å ta bort et par ting til, så karen roer seg?

    Johan-Kr


    Det er ikke alltid det hjelper. Gamlekatten ble fratatt bjellene, men jagde både rev, bikjer og sloss med alle hankatter som turde bevege seg inn på hans teritorium. Han døde med `støvlene på`, tatt av gaupe. Han prøvde vel å jage den også;) Savner han.
    Som jeg har sagt hundrevis av ganger: Det er ikke alltid at det sitter mellom beina, det kan like godt sitte mellom ørene.

    mvh

    Ja, det er riktig, han lignet svært på eieren:cool:
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Det er ikke alltid det hjelper. Gamlekatten ble fratatt bjellene, men jagde både rev, bikjer og sloss med alle hankatter som turde bevege seg inn på hans teritorium. Han døde med `støvlene på`, tatt av gaupe. Han prøvde vel å jage den også;) Savner han.
    Som jeg har sagt hundrevis av ganger: Det er ikke alltid at det sitter mellom beina, det kan like godt sitte mellom ørene.

    mvh

    Ja, det er riktig, han lignet svært på eieren:cool:

    Jadda:eek:

    funny-cats-pictures.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Den ellers så tilbakelente og kosete skogkatta har plutselig funnet ut at hun er jeger. Etter 3 år uten å interessere seg nevneverdig for lokalt småvilt, har hun nå altså fått for seg å fylle huset med mer eller mindre levende / oppspiste småkryp av ymse opphav. Irriterende nok er hun er hun også en forbannet effektiv jeger...

    Veldig udelikat. Visstnok er dette en eller annen idé om at det er ønsket av husets eiere i en eller annen form, så kjeft eller slag/spark/elektriske støt/waterboarding/filing av hjørnetenner uten bedøvelse/enecelle etc.etc.etc.... er visst ikke å anbefale. Noen tips til hva som kan gjøres her?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Kattfaen selvsagt!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kattfaen selvsagt!
    Skal sjekke forslaget med min kone. Magefølelsen går på at det blir høflig nedstemt. Andre forslag mottas.
    Ikke lett å avvende det der. Katta er stolt, og vil vise frem fangsten. Det er nok ingen annen medisin enn å bære katt og bytte ut på trammen etterhvert som han bringer inn nye individer:).

    BTW - Synes du bør re-vitalisere signaturen din;). Blackmore is (still) more Black than Night.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Den ellers så tilbakelente og kosete skogkatta har plutselig funnet ut at hun er jeger. Etter 3 år uten å interessere seg nevneverdig for lokalt småvilt, har hun nå altså fått for seg å fylle huset med mer eller mindre levende / oppspiste småkryp av ymse opphav. Irriterende nok er hun er hun også en forbannet effektiv jeger...

    Veldig udelikat. Visstnok er dette en eller annen idé om at det er ønsket av husets eiere i en eller annen form, så kjeft eller slag/spark/elektriske støt/waterboarding/filing av hjørnetenner uten bedøvelse/enecelle etc.etc.etc.... er visst ikke å anbefale. Noen tips til hva som kan gjøres her?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Leste et tips om å daglig leke med katten (av typen 'fiskestang'), for på den måten å få ut energi og tilfredstille jaktbehovet. Funket faktisk bra på skogskatten jeg hadde.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Kattfaen selvsagt!
    Skal sjekke forslaget med min kone. Magefølelsen går på at det blir høflig nedstemt. Andre forslag mottas.
    Ikke lett å avvende det der. Katta er stolt, og vil vise frem fangsten. Det er nok ingen annen medisin enn å bære katt og bytte ut på trammen etterhvert som han bringer inn nye individer:).

    BTW - Synes du bør re-vitalisere signaturen din;). Blackmore is (still) more Black than Night.
    Skal bære, problemet her er jo at også fruen nå bærer seg en del.

    OT: Og angående hr. Blackmore, han hadde et par dager der han var ekte black igjen, men nu er det altså over. For alltid, så vidt jeg forstår.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Den ellers så tilbakelente og kosete skogkatta har plutselig funnet ut at hun er jeger. Etter 3 år uten å interessere seg nevneverdig for lokalt småvilt, har hun nå altså fått for seg å fylle huset med mer eller mindre levende / oppspiste småkryp av ymse opphav. Irriterende nok er hun er hun også en forbannet effektiv jeger...

    Veldig udelikat. Visstnok er dette en eller annen idé om at det er ønsket av husets eiere i en eller annen form, så kjeft eller slag/spark/elektriske støt/waterboarding/filing av hjørnetenner uten bedøvelse/enecelle etc.etc.etc.... er visst ikke å anbefale. Noen tips til hva som kan gjøres her?

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Kjøp en skikkelig vannpistol og `skyt`katta hver gang den tar med byttet innendørs. Pleier å hjelpe på husets jeger:cool:
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    ^ Problemet er at dyr ikke har samme type minne og persepsjon som vi mennesker har. Altså er det ikke gitt at de ser noen sammenheng mellom vannpistolen og en jakt de foretok for en stund siden. Kan sikkert hjelpe på noen katter, men sjansen for at katten opplever det som en generell straff og skremmende adferd fra mennesket er vel så stort.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Tror ikke katten oppfatter at vannet kommer fra den som skyter og min katt har sikkert bedre hukommelse enn meg:p
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Jeg påstår ikke at det aldri fungerer, men at det nok ofte kan bli litt bingo og få et annet utfall enn ønsket (f.eks at katten blir stresset av deg eller mennesker generelt, utvikler nervøsitet og begynner å pisse rundt omkring innendørs som takk, etc etc). Tidsrommet må også være uhyre kort, altså at 'straffen/kommunikasjonen' kommer umiddelbart etter uønsket adferd manifesterer seg. I dette tilfellet vil det da bli når katten kommer inn. Utfordringen er jo da at katten ikke med sikkerhet kan vite om den blir straffet fordi den kommer inn, om det er pga noe den har i munnen eller andre elementer som øyeblikket inneholder. Den gode gamle taktikken med å sparke katteskinnet når noe ugreit har skjedd har vel vist seg å ha en relativt liten fanskare i etologien :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Vi bruker å rose katten når hun kommer med "nedlagt vilt" og så bæres det umiddelbart ut i søppeldunken. Da får hun den rosen hun venter på samtidig som hun sikkert synes vi er helt gærne som kaster byttet. Etter kort tid gidder hun ikke lenger komme og vise fram byttet. På den måten blir hun ikke sur/redd på/for oss.

    Det påstås at katter gjør dette for å vise at de er "flinke" og at de fortjener oppholdet i huset. Ikke vet jeg? Mest av alt har jeg en følelse av at skiltet der det står:" Her bor katten med sin stab" er en beskrivelse farlig nær sannheten! Så hvorfor den skulle innynde seg er jeg litt usikker på.

    Vår katt er sesongavhengig ute/inne katt. Om vinteren går hun i dvale på sofaen og når snøen går og sola kommer fram blir hun ute katt igjen. Det medfører at avvenning av å komme med bytte må gjennomføres hvert år.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    "Her bor katten med sin stab".
    ;);)
    Katten, i motsetning til hunden, ser i flg etologene i liten grad på mennesket som en flokkleder. En av de kule trekkene ved katter synes nå jeg. Hund er stas det også og har selvsagt en langt høyere kompisfaktor, men denne innbitte trangen til selvstendighet som kattene har, er inspirerende.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    ^fine bilder. For min del synes jeg katter skal være korthårete for å være fine. Langhårete katter synes jeg lite om. Dessverre ser det ut til at det blir stadig fler langhårete katter og de korthårede er på vei ut. Virkelig synd.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Utrolig flotte portretter av hårete firbente.

    http://500px.com/robertsijka
    Vi har studert disse bildene "et par ganger" her i heimen, og tiltredes, de er virkelig flotte (bilder & katter).

    Vi har selv en pelsball av arten Maine Coon - her slapper han av på verandaen etter en heller elendig opplevelse på et (kjent) kattehotell tidligere i sommer. De overså helt et lite sår bak på ryggen som utviklet seg til å bli veldig stygt. Dyrlegen må skjære bort masse død / råtten hud og lappe han sammen det beste hun kunne. Katta er i fin form igjen...

    Markus.jpg
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Det var ikke mye moro å høre. Godt han er i form i hvertfall :) hvem betaler for noe sånt hvis feilen ligger hos kattehotellet?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det var ikke mye moro å høre. Godt han er i form i hvertfall :) hvem betaler for noe sånt hvis feilen ligger hos kattehotellet?
    Katteforsikringen:confused:.


    mvh
    Vi kuttet forsikringen (av alle lure ting..) - han begynner å bli en gammel mann og da skjer dette... :) Uansett, det økonomiske rundt dette holder oss ikke våkne. Men jeg forlangte å få refundert pengene vi hadde betalt for oppholdet. Dyrlegeregningen gadd jeg ikke å styre med og tok den på egen kappe. Hadde de fulgt med og kontaktet dyrlege (som var avtalen), så hadde det jo uansett blitt en regning å betale. Det ble så klart en større historie i og med at betennelsen fikk utvikle seg som det gjorde.

    Katta var selvfølgelig i elendig form når vi hentet den ut – hjemme tok vi den med inn i dusjkabinettet for å få vasket litt verk og identifisert hva det var som gjemte seg under pelsen. Vi fryktet at det var ugreit siden katta luktet råttent i bilen hjem og vi måtte kjøre med åpne vinduer. Når vi så tok en lett skyll og klemte forsiktig på det betente området, var det som partiet på ryggen revnet og gørja fløt ut. Et svært åpent område åpenbarte seg og huden var bare «graut». Rett ut til Jeløy Dyreklinikk der den havnet på operasjonsbordet. Etter et par døgn fikk vi den hjem – sammensnurpet og fin… :)

    Kattehotellet la seg paddeflate og skyldte på rutinesvikt etc… Pengene jeg betalte for oppholdet fikk jeg tilbake på konto ganske kjapt.

    Men nå er gauderen den samme gamle. Prater og gauler og dilter rundt med halen rett til værs. Klar for ny slåsskamp…
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Det kan sikkert være ulike opplevelser der ute, men har hatt veldig god erfaring med å leie inn kattepasser mens jeg har vært på ferie. Kom innom 3-4 ganger i uken, tok inn post og vannet plantene i tillegg til å gi katten(e) mat og kos. Hvor mye tid som faktisk tilbringes på stedet hver gang er det vanskelig å ha noen formening om selvsagt, men katten var i alle fall langt mer harmonisk enn etter opphold på asyl. Da det er ett menneske som har oppdraget, så er kanskje ansvarsfølelsen mer tilstede også?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Synes kanskje at kattehotellet burde tatt veterinærregningen óg. De er vel pålagt egen ansvarsforsikring.Men det er jo begrenset hvor mye man orker å krangle.


    mvh
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Det kan sikkert være ulike opplevelser der ute, men har hatt veldig god erfaring med å leie inn kattepasser mens jeg har vært på ferie. Kom innom 3-4 ganger i uken, tok inn post og vannet plantene i tillegg til å gi katten(e) mat og kos. Hvor mye tid som faktisk tilbringes på stedet hver gang er det vanskelig å ha noen formening om selvsagt, men katten var i alle fall langt mer harmonisk enn etter opphold på asyl. Da det er ett menneske som har oppdraget, så er kanskje ansvarsfølelsen mer tilstede også?

    Det sies jo at katter er mere bundet til huset de bor i enn til folkene som bor der sammen med den. Vet ikke jeg, men det kan jo være noe i det. Vi bruker å ha en av naboene som kattepasser. Slipper henne ut og inn og sørger for at det er mat og vann tilgjengelig.
     

    Cooper1

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Katter er rare, da vi skulle 1 uke på ferie, så fikk vi min mor til å låse seg inn for å mate katten, 7.5 kg kastrert hann katt streetmix. Min mor kjenner katten, og har matet den før i ferier, men denne gangen ble det verre. Jeg har jo alltid sagt at fordi om katten er stor, så er den snill. Jeg har ingen problemer med å fjerne flott og bade katten. Men 3. dagen, så ble min mor bitt i håndleddet, hun fikk 4 punkteringer fra tenner, mente selv at det knaste inni der, og etter 1-2 dager, ble armen rød opp til albue. Hun skulle jo så klart IKKE til lege, vasket sår med pyrisept og satte på plaster. Skiftet dette ut, da det kom svull og verk fra sår.... Neste dag ble det kloring på den andre armen, og dagen etter det, så snek katten seg bak henne, hoppet opp mot hode og satte klør i hode mens han prøvde å bite...

    Katten lever enda, men har blitt informert om at hvis den hadde vært en hund, så hadde den vært død...:)

    Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre ved neste ferie...

    Inge
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Katteforsikring av alle ting.. Høres like nødvendig ut som mange av de andre uunnværlige forsikringene man tegner.

    Jeg kan skrive under på at katter er rare. Vi har en mons som ikke tåler at fruen i huset gir han mat i morgenkåpe. Da flyr han i leggene hennes:rolleyes:
    Samme fyren kommer alltid opp i sofaen når jeg hører på musikk, og er ikke redd for høyt volum. Så jeg liker han veldig godt :D en ekte hifi-katt ;)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det kan sikkert være ulike opplevelser der ute, men har hatt veldig god erfaring med å leie inn kattepasser mens jeg har vært på ferie. Kom innom 3-4 ganger i uken, tok inn post og vannet plantene i tillegg til å gi katten(e) mat og kos. Hvor mye tid som faktisk tilbringes på stedet hver gang er det vanskelig å ha noen formening om selvsagt, men katten var i alle fall langt mer harmonisk enn etter opphold på asyl. Da det er ett menneske som har oppdraget, så er kanskje ansvarsfølelsen mer tilstede også?
    Et eldre nabopar passer den mer enn gjerne når vi er på jobb eller borte noen få dager. Ved lengre perioder borte fra heimen er det hotell som gjelder. Nå har vi funnet en ny plass som ser riktig så bra ut. :)
     
    Sist redigert:

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Gir trygghet å finne en god plass :) Anekdotisk bevisføring er jo ikke all verden og det er jo forskjellig personlighet på disse krabatene. Det fungerte veldig bra hos meg, og kan jo være et godt alternativ for de med katt som opplever stress på pensjonat.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Endelig klart for katt i huset igjen, en 3 mnd. gammel blanding av skogskatt og noe annet søtt.
    Fruen regnet med at vi kunne hente den i Drøbak men selger tok kattemor og unger med til Røros og blir der lenge!
    Noen gode forslag på hvordan vi kan få fraktet nøstet sørover? Vi bor i Porsgrunn men kjører gjerne til Oslo og omegn.

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn