Dyr, jakt, våpen og fiske Vi har fått katt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Mjauritz er vel nå det man kan kalle frisk, hun begynte å spise og drikke normalt igjen i midten av forrige uke, dagene før dette har det vært mye torskekoking og småspising av skål med stett(hun likte visst det bedre). På det verste har man måttet gi den en "nøtt" av gangen for at den skulle spise i det heletatt. Den viste ingen tegn på andre plager. Tydelig at hun nå spiser igjen, og det mye, nattefrosten har gjort sitt inntog og nå feiter hun seg opp til vinteren.

    Fil 19.10.2015, 15.53.02.jpg

    Et bilde fra julaften viser en ganske tykkfallen katt :) Etter en tur hos dyrlegen noe før dette med jamringen inntraff så fikk man beskjed om at hun lå på idealvekta, så har hun som vane å legge godt på seg til vintern :)

     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Han her flytter snart til Spania for godt. Han har vært med på tre ferier dernede før så han bruker nå hans
    "frequent flying miles" til å flytte ned ditt. Her ligger han på terrassen dernede og koser seg.
    Han er litt deprimert nå som høsten har begynt og det blir kaldere ute...
     

    Vedlegg

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Så, hvordan er det med katt og syn? Er det normalt at de får dårligere syn med årene? Hvor dårlig? :p Noe man bør gjøre, eller må man vurdere om dette er bra for katten?

    Saken er den at det er ganske tydelig at Mjauritz har fått problemer med synet. Her en kveld jeg skulle slippe hun ut løp hun mot døren, men på veien skalla hun i et stolben. Hun kommer aldri hilsende mot deg lenger på god avstand, man får først "purret" når man har klappet den eller snakker med den innen rimelig avstand.
    På vei ned trappa går hun nedover relativt sakte med værhår "subbende" mot rekkverket. Pupillene er selv i dagslys temmelig store, og når kvelden kommer så er øynene heeeelt svarte.. Slapp hun ut nettopp og hun gikk med kurs rett mot karmen, men rettet seg pent inn da værhårene sneiet borti..

    Ikke bra :(
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Av og til skjer det når pus legger seg på rygg og viser alle tegn på å ville ha kos, og jeg begynner å kose, så får jeg inntrykk av at han bruker alle fire labbene til å skyve hånden min vekk. Hva betyr egentlig det? Koser jeg ham på feil sted, eller er det nærmest en refleksbevegelse av et eller annet slag?
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Av og til skjer det når pus legger seg på rygg og viser alle tegn på å ville ha kos, og jeg begynner å kose, så får jeg inntrykk av at han bruker alle fire labbene til å skyve hånden min vekk. Hva betyr egentlig det? Koser jeg ham på feil sted, eller er det nærmest en refleksbevegelse av et eller annet slag?
    Har alltid innbilt meg at det er en blanding av kos og leking. Eg har en katt som ofte gjør akkurat det samme, men maler hele tiden for det.
    Legger ved et noen år gammelt bilde av eldste katten vi har, fikk han 3-4 måneder gammel i Juli 2001, så han nærmer seg 15 år.

    Pusane 77.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Flott pus! ;)

    Katten vår maler også mens dette skjer. På den annen side har jeg forstått at en katt kan male også når den ikke har det helt bra. Men jeg gjør som deg, velger å tolke det positivt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Av og til skjer det når pus legger seg på rygg og viser alle tegn på å ville ha kos, og jeg begynner å kose, så får jeg inntrykk av at han bruker alle fire labbene til å skyve hånden min vekk. Hva betyr egentlig det? Koser jeg ham på feil sted, eller er det nærmest en refleksbevegelse av et eller annet slag?
    Akkurat det samme gjør hunder, hvis man klør og klapper dem riktig. Slutter man, så blir labbspåleggelsen bare enda mer insisterende helt til man gjenopptar kløingen igjen. Jeg er ganske sikker på at dytting med labb under kos betyr omtrent "snøft, grynt, ikke stopp, jaaah, snøft, snøft". Iallfall hos Labrador Retrievere, og jeg vil tippe katter har et lignende språk.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Av og til skjer det når pus legger seg på rygg og viser alle tegn på å ville ha kos, og jeg begynner å kose, så får jeg inntrykk av at han bruker alle fire labbene til å skyve hånden min vekk. Hva betyr egentlig det? Koser jeg ham på feil sted, eller er det nærmest en refleksbevegelse av et eller annet slag?
    Akkurat det samme gjør hunder, hvis man klør og klapper dem riktig. Slutter man, så blir labbspåleggelsen bare enda mer insisterende helt til man gjenopptar kløingen igjen. Jeg er ganske sikker på at dytting med labb under kos betyr omtrent "snøft, grynt, ikke stopp, jaaah, snøft, snøft". Iallfall hos Labrador Retrievere, og jeg vil tippe katter har et lignende språk.
    Hehe. Det lyder fornuftig.

    Forøvrig virker "snøft, grynt, ikke stopp, jaaah, snøft, snøft" under kos kjent. Og det har ikke noe med katt eller hund å gjøre! :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Av og til skjer det når pus legger seg på rygg og viser alle tegn på å ville ha kos, og jeg begynner å kose, så får jeg inntrykk av at han bruker alle fire labbene til å skyve hånden min vekk. Hva betyr egentlig det? Koser jeg ham på feil sted, eller er det nærmest en refleksbevegelse av et eller annet slag?
    Akkurat det samme gjør hunder, hvis man klør og klapper dem riktig. Slutter man, så blir labbspåleggelsen bare enda mer insisterende helt til man gjenopptar kløingen igjen. Jeg er ganske sikker på at dytting med labb under kos betyr omtrent "snøft, grynt, ikke stopp, jaaah, snøft, snøft". Iallfall hos Labrador Retrievere, og jeg vil tippe katter har et lignende språk.
    Hehe. Det lyder fornuftig.

    Forøvrig virker "snøft, grynt, ikke stopp, jaaah, snøft, snøft" under kos kjent. Og det har ikke noe med katt eller hund å gjøre! :)
    Men med et annet lite pelsdyr kanskje?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Av og til skjer det når pus legger seg på rygg og viser alle tegn på å ville ha kos, og jeg begynner å kose, så får jeg inntrykk av at han bruker alle fire labbene til å skyve hånden min vekk. Hva betyr egentlig det? Koser jeg ham på feil sted, eller er det nærmest en refleksbevegelse av et eller annet slag?
    Akkurat det samme gjør hunder, hvis man klør og klapper dem riktig. Slutter man, så blir labbspåleggelsen bare enda mer insisterende helt til man gjenopptar kløingen igjen. Jeg er ganske sikker på at dytting med labb under kos betyr omtrent "snøft, grynt, ikke stopp, jaaah, snøft, snøft". Iallfall hos Labrador Retrievere, og jeg vil tippe katter har et lignende språk.
    Hehe. Det lyder fornuftig.

    Forøvrig virker "snøft, grynt, ikke stopp, jaaah, snøft, snøft" under kos kjent. Og det har ikke noe med katt eller hund å gjøre! :)
    Men med et annet lite pelsdyr kanskje?
    F.eks. beverpelsen?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ikke alle katter liker å bli kost med på magen, eller det kan ta tid og den blir vant med det. Samme med frisering, de første gangene vil de ta kammen, men så blir de vant med det og nyter det fullt ut.
    At han skyver deg bort med lappene kan også være fordi han vil "massere" noe men det er jo vanskeligt for han å gjøre på hender.
    Kinderne og ellers hele hodet er bankers. Npen ganger tenner de helt av og blir for opphissede, da vil de bite deg men det er ikke vondt ment. Noen biter med måte, med andre må du finde plaster etterpå. Om jeg setter hodet ned til han under kos skjer der en kortsluttning i hodet hans og han biter meg i hodebunnen!
    Hver katt har sin personlighet og det tar tid for deg å lære hva katten vil, og liker, på samme måte som den finder ut av deg.
    Man trenger egentlig ikke gjøre noe spesiellt med katten, den vil vise deg helt tydeligt om du bare er en i familien, eller dens beste venn. Min kone valgte ut katten vi har nå på Dyrenes Hus så hun hadde først kontakt med han men det er helt tydeligt at jeg er dens beste venn, når jeg kommer hjem fra jobb og står ved øen på kjøkkenet hopper han opp og vi skal si hei. Han følger meg nesten konstant med øynene også, men hvem vet, kanskje han kan lukte jeg har kreft eller noe sånnt, vet jo aldrig.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Katter kan leve fint selvom de blir blinde, bare ikke flytt på ting han vet hvor er. Så engang en katt hoppe opp i en stol der ikke var der, så etter det gikk han bort og merket på den først.
    Dyrlegen kan sikkert fortelle deg mere om dette....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ut fra det du har skrevet siste tiden, så er nok det å anbefale ja.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    20151216_181615.jpg
    Her ligger Satan og sover. 14 kg muskler og er en reinspikket drapsmaskin!

    Neida. Han heter lilleknerten, er en kastrert feig faen som stort sett sover og har høydeskrekk. Han ble funnet på Jomfruland og brakt hjem av naboen som stort sett gav faen i dyret.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her i tkr Towers er vi i gang med katt #2. Hils på Emely, en vakker, liten og (foreløpig) sky liten Britedame:

    received_10153007918401811 (3).jpeg

    Emely er 2 år gammel og sterilisert. Enda en katt som kommer fra en oppdretter som ikke kan ha henne lenger.

    Foreløpig bor Emely på gjesterommet, hvor hun har fått egen seng, tissekasse og matskål. Etter en uke i helimen begynner hun å slappe av, og forsvinner ikke lenger under sengen når vi går inn til henne. Hun har fremdeles ikke fått hilse på Fonsen, storebror i huset:

    DSC_0659.jpg

    Til gjengjeld ha hun fått lukte på ett av liggeteppene hans, og vise versa. Begge vet at det finnes en annen katt i huset. Med liggeteppene har det fulgt med rikelig med "godisforing", slik at lukten av en annen katt forbindes med noe positivt. Nå er det om å gjøre å få Emely så vant med tkr og Madammen, at hun lar seg håndtere. Deretter kommer en periode hvor Fonsen og Emely får lov til å se og lukte på hverandre uten å komme i kontakt.

    Før eller siden må de jo bo sammen i tkr Towers, men hos katter kan det være greit å ta det litt piano. Det øker sjansen for at kattene skal få en fredelig sameksistens, ikke bare en ustabil "våpenhvile". I tillegg er det ikke ukjent at katter som føler seg truet viser sterkt uøsket markeringsadferd, i form av urinering eller skiting inne. Har de først begynt med det, kan det være veldig vanskelig å stoppe. Da ender det ofte med avliving.

    mvh
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    For drøyt to uker siden, tok Mjauritz sin siste tur til dyrlegen og fikk sprøyta. Siste halvåret har vært tungt med tanke på at hun ble totalt blind. Hun klarte seg overraskende bra allikevel, inntil nylig hvor hun lærte seg å hoppe over terassegjerdet(rundt 120cm høyt) i blinde og løpe ut i friheten. Hun forsvant i påskeuka og det ble stortstilt leteaksjon i nabolaget hvor hun var borte i et døgn før hun ble funnet stangende i en hekk rundt 400meter fra boligen sin.
    Man fant etterhvert ut at katten som alltid har måttet ha frihet til å røre seg hvor hun vil, og dette ble for mye når man måtte følge den rundt og "styre den" med en kvist. Etterhvert ble Mjauritz svært amper og vanskelig å ha med å gjøre på grunn av frihetsberøvelsen.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Trist å høre. Hun var en meget pen katt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er alltid trist når man av en eller annen årsak må ta en slik beslutning :(
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Passer kattene til søster.....Hannkatten her er en slåsskjempe. Opererte øre igår, 2 hjørnetenner borte vekk. For noen Mnd siden opererte de ut en klo fra poten.

    2016-06-23 20.40.23.jpg

    Mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Imponert over naboens rasekatt som absolutt vil hilse på Dachsen vi passer, tør ikke binde fast hunden ute grunnet kattens mangel på selvinnsikt.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    De er nok tatt, snill mot mennesker men slåss nok mye ute. Den andre katten er rolig og eldst.

    Mvh
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Det er hårdt å være Mons!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn