Høyttalere Verdens dyreste høyttalere?

L

larkus

Gjest
Tok like godt og sendte en forespørsel om pris inkl. frakt til Norge på ett par Dark Opulence i finish "black metallic"
Skal få svar innen 48 timer:)
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.947
Antall liker
1.282
Torget vurderinger
2
JEG HAR HØRT DEM !!!!


Ringte opp firmaet, og jeg fikk et 815 nr som jeg ringte, og ble så koblet opp til høyttalerne direkte.

FANTASTICO !!
Det blir litt som alle de videoene som ligger på youtube, hvor de filmer når høyttalere spiller og
folk som ser videoene kommenterer hvor bra det låter.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Og eieren av HigherFI heter tilfeldigvis Christopher Moon. :cool:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.450
Ingen som kommenterer hvilke høyttalere HigherFi annonserer for?
Se på bildet, eksperter. ;)


:cool:
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.528
Antall liker
35.425
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke sikker på hva jeg synes er verst i sånne tilfeller som dette. Er det at det finnes produsenter som åpenbart mener at lydinteresserte er tullinger med altfor mye penger, eller er det at det finnes så mange lydinteresserte tullinger med altfor mye penger til at det er lønnsomt for produsenter å holde på slik? Uansett, det der har ihvertfall ingen ting med min audio-hobby å gjøre.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.450
^Det tredje alternativet er at det er mange rike tullinger som gjerne vil flashe rikdommen sin. Da er prisen viktigere enn lyden.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Moon Audio er et latterlig forsøk fra Christopher Moons side på å forsøke å utgi seg som den mest kompromissløse hifi konstruktøren. Han driver jo til daglig Higher Fi som er en forhandler som tar på seg å selge utstyr for andre på nettsidene sine. Jeg har lagt ut en rekke produkter på sidene hans, og når jeg har fortalt ham at jeg har solgt de selv nekter han å fjerne de fra sidene sine.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.528
Antall liker
35.425
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^Det tredje alternativet er at det er mange rike tullinger som gjerne vil flashe rikdommen sin. Da er prisen viktigere enn lyden.
Ordet oligark-hifi er nok ganske dekkende her. Minner om den gamle historien om to nyrike russere som møttes på gaten:
"Fint slips! Hvor kjøpte du det?"
"På GUM. Kostet fem hundre rubler."
"Tosk! Du skulle gått på Arbat i stedet. Der koster det tusen rubler."
 
L

larkus

Gjest
Kanskje vel bakstreversk, men en QK1 i bassrefleksporten for å unngå pustelyder samt bi-wiring skal også være anbefalt.
For at det hele skal fungere må det være biwiring med skikkelige massive plugger. Spader funker ikke:cool:
Noen som har bilder av en slik kobling.................? ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kanskje vel bakstreversk, men en QK1 i bassrefleksporten for å unngå pustelyder samt bi-wiring skal også være anbefalt.
For at det hele skal fungere må det være biwiring med skikkelige massive plugger. Spader funker ikke:cool:
Noen som har bilder av en slik kobling.................? ;)
Yepp, men merk at 'bi'-wiring var del av ordspillet :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Disse tar gjerne kaken, men du verden så mye annet tilsvarende til litt mindre ekstreme priser som finnes der ute.

Det triste er at det enklere å selge super dyre og middels eller dårlig konstruerte høyttalere enn det er å selge virkelig gode tekniske konstruksjoner blant hafai folket.
Legg merke til at eksotiske høyttalermerker aldri presenterer noen målinger. Og du får de heller ikke dersom du spør. Har prøvd.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Morro å lese denne tråden.... Det orginale bildet ser helt håpløst manipulert ut og de høyttalerne så jaggu så stygge ut at hadde jeg hatt X mill så hadde jeg nok brukt dem på noe annet Special Projects ;-)
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Det triste er at det enklere å selge super dyre og middels eller dårlig konstruerte høyttalere enn det er å selge virkelig gode tekniske konstruksjoner blant hafai folket.
Det der hadde jeg satt pris på at du enten dokumenterer eller lar være å skrive om igjen og igjen dersom du ikke kan dokumentere det.

Mvh
Roysen
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.608
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det triste er at det enklere å selge super dyre og middels eller dårlig konstruerte høyttalere enn det er å selge virkelig gode tekniske konstruksjoner blant hafai folket.
Det der hadde jeg satt pris på at du enten dokumenterer eller lar være å skrive om igjen og igjen dersom du ikke kan dokumentere det.

Mvh
Roysen
Det virker som du altid føler deg trødd på Roysen,denne tråden handler ikke om deg

mvh
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Motoren, kan du være så snill å ikke legge noe i det jeg skrev som ikke står der. Dette har ikke noe med meg å gjøre i det hele tatt. Det jeg er opptatt av er at en rekke seriøse aktører på markedet automatisk blir assosiert med slike uttalelser som Orso la frem her. Vennligst ikke heng deg opp i hva du tror jeg mener, så vi ikke får nok en krangel om dette. Jeg mener at Orso tar helt feil og at det han skriver er skadelig for både bransjen og enkeltaktører. Kanskje vi skal holde oss til det fordi det var jo dette jeg skrev og kun dette.

Jeg kommenterer ikke det du skrev videre i flere innlegg etter dette. Saken er lagt død fra mn side.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Orso har i denne sammenheng helt rett. Bare å se på elementkonfigurasjon på en del kreasjoner så ser man lett tegninga.
 
N

nysjerrigper

Gjest
den typiske høyttaleren med 3-4 elementer og domediskant har iallefall spredningsproblemer i de fleste tilfeller. kan ikke huske å ha sett en eneste kommersiell produsent argumentere for polarrespons med et ord i reklamen, ganske utrolig egentlig.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Er mye usireøse aktører der ute , lurer på om virkelig magico q5 , q7 låter så godt som di koster.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg synes at tråder som dette både er viktige å se nærmere på av positive og negative årsaker. Det er åpenbart at den aktøren vi her startet tråden med å påpeke er useriøs og at det er særdeles positivt at slikt kommer frem i lyset. Det blir dog særdeles negativt når man forsøker å stigmatisere hele bransjen og deres kunder ved å generalisere alle på samme linje som den aktøren tråden handler om. Hva motivasjonen bak å fremme slike syn kan være skal jeg la være usagt, men man kommer uansett ikke unna at det blir feil å forsøke å gjøre egne personlige meninger til allmenngyldige og absolutte sannheter. Det skaper også lite grunnlag for fruktbare diskusjoner. Da er det bedre å starte diskusjoner om forhold og fakta ved bransjen og kundene man mener kunne vært annerledes. Det er i hvert fall konstruktivt.

Mvh
Roysen
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Verdens dyreste kommersielle høyttalere har sitt tilholdssted i.... Norge! Her skrytes ikke av trådløskobling direkte til hjernen. Til gjengjeld får man 1stk med kablet tilkobling til iPhone. Og prisen... dyreste utgave i gull annonsert til ca 7,4 Mill. USD! Shape Audio | Loudspeakers

Disse er ikke laget for å dekke high-end stereomarkedet, men som alternativ til alt-i-ett anlegg wrappet i en form av edle metaller.
Man må ha bra liten pikk og over gjennomsnittlig avslappet forhold til økonomi for å dra kortet i butikken.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Verdens dyreste kommersielle høyttalere har sitt tilholdssted i.... Norge! Her skrytes ikke av trådløskobling direkte til hjernen. Til gjengjeld får man 1stk med kablet tilkobling til iPhone. Og prisen... dyreste utgave i gull annonsert til ca 7,4 Mill. USD! Shape Audio | Loudspeakers

Disse er ikke laget for å dekke high-end stereomarkedet, men som alternativ til alt-i-ett anlegg wrappet i en form av edle metaller.
Man må ha bra liten pikk og over gjennomsnittlig avslappet forhold til økonomi for å dra kortet i butikken.
De der er som du også skriver ikke laget for å selges til audiofile.

Mvh
Roysen
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.947
Antall liker
1.282
Torget vurderinger
2
Verdens dyreste kommersielle høyttalere har sitt tilholdssted i.... Norge! Her skrytes ikke av trådløskobling direkte til hjernen. Til gjengjeld får man 1stk med kablet tilkobling til iPhone. Og prisen... dyreste utgave i gull annonsert til ca 7,4 Mill. USD! Shape Audio | Loudspeakers

Disse er ikke laget for å dekke high-end stereomarkedet, men som alternativ til alt-i-ett anlegg wrappet i en form av edle metaller.
Man må ha bra liten pikk og over gjennomsnittlig avslappet forhold til økonomi for å dra kortet i butikken.
Det må være oligark-hifi! :cool:
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jøss. Ble jeg sensurert i denne tråden? Moi? Jeg som knapt sier noe som helst, og postet en linje med enkelt tips til trådstarter?
Du verden. Men, ingen skade skjedd - det gikk visst som det skulle likevel! :cool:

O.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Jeg synes at tråder som dette både er viktige å se nærmere på av positive og negative årsaker. Det er åpenbart at den aktøren vi her startet tråden med å påpeke er useriøs og at det er særdeles positivt at slikt kommer frem i lyset. Det blir dog særdeles negativt når man forsøker å stigmatisere hele bransjen og deres kunder ved å generalisere alle på samme linje som den aktøren tråden handler om. Hva motivasjonen bak å fremme slike syn kan være skal jeg la være usagt, men man kommer uansett ikke unna at det blir feil å forsøke å gjøre egne personlige meninger til allmenngyldige og absolutte sannheter. Det skaper også lite grunnlag for fruktbare diskusjoner. Da er det bedre å starte diskusjoner om forhold og fakta ved bransjen og kundene man mener kunne vært annerledes. Det er i hvert fall konstruktivt.

Mvh
Roysen
Absolutt nøyaktighet og dermed lydkvalitet er ikke nødvendigvis målet til alle produsenter. Slik er det i en bransje hvor kunden og ikke har klart for seg om utstyret skal være en nøytral gjengiver eller et musikkinstrument. Alt blir da relativt og et spørsmål om smak. Design og pris blir vel så viktig som ren lydkvalitet. Det er trist, men slik overlever bransjen og ingen blir lei seg.

Final
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Ikke alle produsenter mener at absolutt nøyaktighet er synonymt med lydkvalitet. Ei heller alle kunder. Intet galt eller useriøst med det. Det er tross alt musikk som skal nytes gjennom høytalerne og ikke sinustoner og pink noise. Derfor teller det vel mest hvor stor nytelse den enkelte har av hvordan høytaleren gjengir musikk. Det blir selvsagt en smakssak. At musikalsk nytelse skal styres av absolutt nøyaktighet finner jeg ikke rimelig. Intet ved musikalsk nytelse er trist enten høytalerne er konstruert med absolutt nøyaktighet som mål eller ei.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ikke alle produsenter mener at absolutt nøyaktighet er synonymt med lydkvalitet. Ei heller alle kunder. Intet galt eller useriøst med det. Det er tross alt musikk som skal nytes gjennom høytalerne og ikke sinustoner og pink noise. Derfor teller det vel mest hvor stor nytelse den enkelte har av hvordan høytaleren gjengir musikk. Det blir selvsagt en smakssak. At musikalsk nytelse skal styres av absolutt nøyaktighet finner jeg ikke rimelig. Intet ved musikalsk nytelse er trist enten høytalerne er konstruert med absolutt nøyaktighet som mål eller ei.

Mvh
Roysen
Kanskje man skulle sjekke utskillelse av endorfiner som mål for opplevelse ;)
Jeg synes Ted Smith hos PS Audio sa det best når han testet ut sin nye DAC. Isteden for å høre på alle kommentarene til lyttepanelet som falt underveis var han mer opptatt med å følge med på det han omtaler som 'foot tapping'.
Han mener at foot tapping er et uttrykk for trivsel og dermed også overført 'lydkvalitet'.
Eksempelvis, lyder utstyret anemisk, så dibber man normalt heller ikke med føttene i samme grad.
Dette vil selvsagt være vrøvl for noen da det ikke eksisterer hverken formler eller white papers for dette. De om det. Jeg fortsetter å dibbe videre, helt uanfektet......
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Suveren kommentar:
I should mention that a designer, marketers, and Stereophile have different reasons for measuring loudspeakers. A designer wants to find mechanical and acoustical problems and correct them; a marketer wants to sell speakers; and Stereophile is attempting to correlate measurements and their subjective reviews. To their credit, they publish stupendously bad FR curves on speakers that sell for $60,000 or more, which is a public service.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Nå har jeg virkelig prøvd, men jeg klarer simpelthen ikke å bli forarget over dette :rolleyes:

Markedet regulerer seg så fint selv - helt uten hjelp fra mennesker som føler en merkelig forpliktelse til å passe på at ikke vi andre bruker våre penger "feil".

McIntosh har av en samlet, amerikansk HiFi-presse fått den litt nedlatende karakteristikken "Stereo for doctors and lawyers". Likevel er det så vidt jeg vet den produsenten som har holdt på lengst, snart 70 år.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.533
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
McIntosh har av en samlet, amerikansk HiFi-presse fått den litt nedlatende karakteristikken "Stereo for doctors and lawyers". Likevel er det så vidt jeg vet den produsenten som har holdt på lengst, snart 70 år.
Ikke så rart, siden de retter seg mot yrker som er økende. Hadde det vært HiFi for bønder og smeder, kunne det stilt seg annerledes. :)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Interessant å se hva han fyren fra Higher fi synes er viktig å få med når han skal markedsføre så dyre høyttalere: Eksklusive materialer, militær/romfarts mumbo jumbo og litt telepati (magi). Ikke et ord om teknisk ytelse. Dette er tydelig vis helt uienteressant for potensielle kjøpere. Det er oppgitt frekvens og sensetivity specs som ser mest ut som ønsketenking. Tviler sterkt på at en dome diskant klarer 96 dB/W/m.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Ikke alle produsenter mener at absolutt nøyaktighet er synonymt med lydkvalitet. Ei heller alle kunder. Intet galt eller useriøst med det. Det er tross alt musikk som skal nytes gjennom høytalerne og ikke sinustoner og pink noise. Derfor teller det vel mest hvor stor nytelse den enkelte har av hvordan høytaleren gjengir musikk. Det blir selvsagt en smakssak. At musikalsk nytelse skal styres av absolutt nøyaktighet finner jeg ikke rimelig. Intet ved musikalsk nytelse er trist enten høytalerne er konstruert med absolutt nøyaktighet som mål eller ei.

Mvh
Roysen
Hei.
Ditt svar understreker mitt poeng. Nøyaktighet i lyd gjengivelse er ikke et mål for kvalitet som deles av alle. Uten en felles standard blir alt relativt og smaksavhengig. Dette skjer bare innenfor lydbransjen.

En analogi: TV produsenter laget TV'er med forskjellig farveavvik. Noen TV'er nøyaktige, noen med blåstikk, og noen med rødstikk i bildet.

Hvis synsinntrykk var en smakssak ville det gått greit å selge det som ikke var nøyaktig. Produsentene ville ikke ha noe incitament til å levere nøyaktighet. Liker du å se film med blåskjær så er det det som teller.

Det ville nok vært vanskelig å selge TV'ene med rødstikk og blåstikk. Avvikene er lette å kontrollere for folk flest.
Lyd er vanskeligere å kontrollere for den enkelte. Følgelig er belønningen for en produsent som arbeider målrettet for helt korrekt lyd gjengivelse liten.

Det er dette som er trist.


Final

P.S. Korrekt lydgjengivelse er alt annet enn kjedelig, analytisk, anemisk osv. Det er rett og slett ren musikk
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Det er ikke noe som er trist ved dette, Final. Det som hadde vært trist var dersom nøyaktig lydgjengivelse hadde vært den eneste rettesnoren for en høytalers kvalitet. Jeg skal forklare.

Din analogi til TV er et godt bilde på hva jeg mener. Analogien brister i forhold til at en TV kun har et bruksområde. En høytaler kan ha to ulike bruksområder.

Dersom vi første begynner med TV, så er det svært lite kildemateriale man ser på gjennom sin TV som er av kunstnerisk art. Der innholdet er av en slik karakter at det ikke er det visuelle inntrykket som er viktigst. Vi ser på våre innkjøpte Blu-Ray filmer, våre nedlastede filmer fra nettet, på nyheter på TV og på idrettsarrangementene. Vi lar oss underholde i helgene av Skavlan, Nytt på nytt og av Thomas og Harald. Det er ikke noe av dette som er produsert for annet en ren visuell underholdning. Det er ikke produsert med tanke på at sinnet skal prosessere opplevelsen og gi seeren stimul og nytelse. Det er også svært lite TV underholdning som er produsert for å gi seeren en opplevelse der opplevelsen er sterkt individuell basert på hvordan man tolker opplevelsen. TV underholdning er rett og slett underholdende eller ikke underholdende. Det har ingen større dybde.

En høytaler som skal tjenestegjøre i et hjemmekino-anlegg og ikke blir benyttet uten bilde har helt åpenbart nøyaktig gjengivelse som eneste målestokk. Dens oppgave er kun å være en partner til bildet og gjengi korrekt aural sanseopplevelse til den visuelle gjengivelsen av bildet. Her gir ikke lyden stimuli og nytelse. Det er også lite rom for tolkning av opplevelsen. Det handler rett og slett om støtte opp under den visuelle opplevelsen bildet gir og skape en så realistisk helhet som mulig. Man evaluerer gjerne etter om lyden gir bildeopplevelsen en realistisk eller urealistisk opplevelse.

En høytaler som derimot kun har som oppgave å gjengi musikk uten bilde har en helt annen oppgave. Den skal gjengi musikk. Det er også her viktig for lytteren at lyden er realistisk. En høytalers realisme kan måles gjennom graden av nøyaktighet i lydgjengivelsen. Å gjengi musikk er imidlertid noe langt annet enn å skulle gjengi lyd som støttende aural informasjon til en visuell bildeopplevelse. Musikk er en helt forskjellig type underholdning enn hva en hjemmekino/TV gir. Jeg tenker litt som at musikk gir lytteren tilfredsstillelse av et høyere nivå i Maslovs Behovspyramide. En hjemmekino/TV dekker et mer primært behov for underholdning enn musikk men da også en mye enklere form. Musikk stimulerer sansene på en annen måte som tilfredsstiller intellektet på en måte som gir større nytelse og tilfredsstillelse. Den store og altoverskyggende forskjellen er imidlertid at musikk er så utrolig individuelt. Tolkningen man personlig gjør av den opplevelsen man blir presentert for blir derfor også høyst individuell. Av den grunn er det helt nødvendig for en kjøper av en høytaler som kun skal benytte den til å avspille musikk å finne en høytaler som gir ham den største tilfredsstillelsen av det behovet musikk representerer i en slik behovspyramide. Dersom musikken som gir en mest nytelse ikke gjengis på en måte som skaper like stor nytelse spiller det liten rolle om det likevel er den mest nøyaktige lydgjengivelsen. Man kan da argumentere med at da er det noe galt med lytteren, men det spiller faktisk liten rolle. Lytteren er som han er og må ta hensyn til det når han skal velge høytaler. Det er musikken som må stå i fokus når man skal kjøpe et produkt som skal benyttes til å gjengi musikk, og det må være tilfredsstillelsen av det behovet man har for å få gjengitt musikk som også spiller størst rolle. Dette er altså høyst individuelt og kan ikke måles. At det skulle være noe trist i at produsentene og kundene er mer opptatt av dette enn å måle kvaliteten på nøyaktigheten i lydgjengivelsen blir merkelig. Da har man kun en teknisk innfallsvinkel til en høytaler og tenker ikke på dens bruksområde. Det handler om musikk, musikk, musikk og musikk. Det handler ikke om lyd. Musikk er individuelt.

Mvh
Roysen
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Har trodd i alle år att og levere en tro kopi av kjilden er målet til en høytaler.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er et moment til som må tas med mhp. den 'forargelsen' noen utviser.
Man irriterer seg over at man ikke kan få kaviar og Champagne til øl og pølsepriser, og da blir man opptatt av å dulle seg inn i en urealistisk forestilling om at dyrt ikke er bedre og tviholder dermed på alle argumenter som understøtter dette. Dette er selvsagt satt på spissen - Ingen regel uten unntak.
 
Topp Bunn