Vennetråd för Elac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei hei

    Jeg poster her, selv om jeg ser at det mest diskuteres «High end»-produkter fra Elac. Jeg er en enkel mann, med et begrenset budsjett og begrensede valgmuligheter når det gjelder plass og tre særdeles aktive unger + en bikkje...

    Har hatt Elac Debut B5 i snart to år (kjøpt hos NAT hvor jeg fikk hyggelig hjelp og gode råd!) og har vært fornøyd med det. Mitt første innblikk i OK lyd, etter mange år med ikke så OK lyd.

    Driver nå og snuser på en liten oppgradering. Har vurdert forskjellige ting og ser nå på Elac Uni-fi Ub5 slim. Jeg liker Elac-lyden fra debut B5 og synes de også ser bra ut.

    Jeg må ha høyttalerne på stereobenken (dette kan ikke kompromisses med før vi evt pusser opp stua hvilket blir en stund til). Uni-fi Ub5 slim bygger en del mer i dybden og vil hos meg komme ca 13-15 ut fra veggen. Dette er en sånn lav lettvegg som står mot trapp. Er det helt håpløst med en slik høyttaler så nær en slik vegg? Ser noen tester si de kan stå nær vegg, mens andre anbefaler at de står langt utfra vegg. Elac selv nevner ca 30 cm...

    Hva tenker Elac-ekspertene?
    Det burde ikke være noe problem å plassere disse nære vegg. En lik plassering vil ikke gi 100% utbytte av høyttalerne, men det vil det ikke med andre modeller/merker. Så dette trenger du ikke være bekymret for. Uni-fi er også designet av Andrew Jones, samme personen som laget Debut, så det er stor mulighet for at du liker lyden av disse også. ;)


    Geir Arne
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Takk for svar, Geir Arne! Har også diskutert litt med en forhandler som jeg stoler på og han sa noe av det samme. Da får vi se om julenissen eller nyttårsnissen kan komme på banen!
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Ting går raskt av og til.

    Hentet Elac Uni-fi BS U5 hos Morten og NAT i går. Solgte mine Debut B5 for en OK penge.

    Og her sitter jeg og lytter til det som må være veldig bra høyttalere til prisen! Spent på hvordan de låter når de er spilt inn noen timer til.

    Såvidt jeg kan høre funker det bra relativt nær vegg, bassen er i hvert fall ikke «boomy», heller distinkt og «stabil» (Sorry, har ikke hifi-språket helt inne).
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Noen som har erfaring med Elac fs 247.2? Hvordan er de i forhold til 267?
    Skal evt. pare de med Hegel H160.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Nye Elac dbr 62 reference. Noen her som har hørt disse?
    Lasse
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Har noen et godt forslag til høyttalerkabel mellom Elac og Burmester? Ja, jeg er av den typen som mener at kabler kan forme lydbildet.. :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Får live opp litt i tråden her da jeg snart skal hente noen FS 407. Har jo testa disse og vet hva de er kapable til. Men blir allikevel veldig spennende å få de inn i stua som avløsere til FS 247.2!
    Dog litt nysgjerrig på hvordan de tar seg ut i matt hvitt.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Pene høyttalere, spiller de like bra?

    Elac tråden fortjener litt liv igjen, det er kvalitet til prisen gjennom hele konstruksjonen.
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    622
    Antall liker
    526
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Virker lovende ja, bare spilt noen timer..! :D Liker det jeg hører så langt..(y):geek:
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Får live opp litt i tråden her da jeg snart skal hente noen FS 407. Har jo testa disse og vet hva de er kapable til. Men blir allikevel veldig spennende å få de inn i stua som avløsere til FS 247.2!
    Dog litt nysgjerrig på hvordan de tar seg ut i matt hvitt.
    Hva synes du om 407 Cundis? Hatt de noen år nå og er strålende fornøyd. Men uansett, vurderer å steppe opp litt så mulig jeg selger de. Hva er prisen for brukt om dagen?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Hva synes du om 407 Cundis? Hatt de noen år nå og er strålende fornøyd. Men uansett, vurderer å steppe opp litt så mulig jeg selger de. Hva er prisen for brukt om dagen?
    De er helt fantastiske syns jeg. Det er alltid gøy å oppgradere, og når resultatet blir så mye bedre enn det var så må jeg bare bli fornøyd. 407 er i en helt annen klasse enn 247.2 merker jeg, men den stiller nok litt mer krav til elektronikken.

    Vet ikke om jeg noen gang kommer til å oppgradere, for det blir dyrt. Om ikke til Vela 407 kanskje. Er det de du tenker på?

    Ser prisene her i Sverige ofte lander på 17000 brukt, men de var billigere i Sverige enn Norge. Lå på nye 30000 her, og ser de lå på 37000 i mitt gamle hjemland.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Vurderer et par Debut Reference – DBR62. Hva kreves på forsterker siden for å få ut potensiale i disse i en middels stor stue? Vil en Rega Brio kunne gjøre jobben? Har en Naim Supernait som kan tenkes brukes, men da blir det jo mye penger i forsterker kontra høyttallere, selv om det i seg selv ikke trenger være noe problem
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    622
    Antall liker
    526
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer et par Debut Reference – DBR62. Hva kreves på forsterker siden for å få ut potensiale i disse i en middels stor stue? Vil en Rega Brio kunne gjøre jobben? Har en Naim Supernait som kan tenkes brukes, men da blir det jo mye penger i forsterker kontra høyttallere, selv om det i seg selv ikke trenger være noe problem
    Rega Brio funke fint. 😀
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Vurderer et par Debut Reference – DBR62. Hva kreves på forsterker siden for å få ut potensiale i disse i en middels stor stue? Vil en Rega Brio kunne gjøre jobben? Har en Naim Supernait som kan tenkes brukes, men da blir det jo mye penger i forsterker kontra høyttallere, selv om det i seg selv ikke trenger være noe problem
    Både Supernait og Brio vil kunne fungere utmerket. har en kunde som bruker Supernait på dem og er meget fornøyd!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Lite liv i tråden her så jeg får vekke den litt.
    I dag kom det et par Solano BS 283 inn i stua, blir spennende å se hvilket inntrykk de gir. Forkjøla nå, så ikke så finstemt hørsel. Men hører at bassen er utrolig for en høyttaler på denne størrelsen. Jet diskanten er formidabel.
    20240316_021233.jpg
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Har et par Vela 403 med originale stativer som jeg tok i innbytte og tenkte at jeg skulle flippe raskt videre. Dette er høyttalere som primært står i stuen og til min samboers glede var de små og lekre så tenkte fikk prøve de. Koblet de opp og ble såpass overasket at jeg har nå bært de ned i lytteromet for en nærmere lytt. Der står det opprinnelig et par ProAc Response 3.8 som plutselig fikk besøk. Koblet de opp foran responsene der de ble brått enda mindre. Det som kommer ut av Elacene er i hakeslepp kategorien, diskanten og mellomtonen er fantastisk til å komme fra så små bokser, kontrollert og luftig med en plassering av instrument som er uhørt i denne prisklassen.. Anerledes en ProAcene der sistnevnte er bare musikalske og deilige med en selvfølgelig mye større tyngde og dynamikk er Elacene lekne med en fantastisk tilstedeværelse og snert på en annen måte enn ProAc. ProAcene blir aldri skiftet ut, Elacene blir nok stående litt til som et forfriskende til skudd..
     

    Vedlegg

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Har et par Vela 403 med originale stativer som jeg tok i innbytte og tenkte at jeg skulle flippe raskt videre. Dette er høyttalere som primært står i stuen og til min samboers glede var de små og lekre så tenkte fikk prøve de. Koblet de opp og ble såpass overasket at jeg har nå bært de ned i lytteromet for en nærmere lytt. Der står det opprinnelig et par ProAc Response 3.8 som plutselig fikk besøk. Koblet de opp foran responsene der de ble brått enda mindre. Det som kommer ut av Elacene er i hakeslepp kategorien, diskanten og mellomtonen er fantastisk til å komme fra så små bokser, kontrollert og luftig med en plassering av instrument som er uhørt i denne prisklassen.. Anerledes en ProAcene der sistnevnte er bare musikalske og deilige med en selvfølgelig mye større tyngde og dynamikk er Elacene lekne med en fantastisk tilstedeværelse og snert på en annen måte enn ProAc. ProAcene blir aldri skiftet ut, Elacene blir nok stående litt til som et forfriskende til skudd..
    Hvordan opplever du Vela i øvre mellomtone? Der kunne de gamle 407 være litt avslørende for skavanker på innspillingene.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan opplever du Vela i øvre mellomtone? Der kunne de gamle 407 være litt avslørende for skavanker på innspillingene.
    Har ikke fått tid til å gjøre noen stor lytteseanse men foreløpig virker det som det er en balansert overgang fra øvre mellomtone til diskant. Øvre mellomtone er fremtredende (antageligvis en liten pukkel om man måler) men ikke pågående, dvs det er ofte her lyttetretthet fremtrer og noe jeg er allergisk mot.. Det er nok det som overrasker meg mest, hadde forventet at Elac er veldig pågående men jeg opplever det heller som dynamisk anslag i feks Røst/Vokal med stort headroom..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Har ikke fått tid til å gjøre noen stor lytteseanse men foreløpig virker det som det er en balansert overgang fra øvre mellomtone til diskant. Øvre mellomtone er fremtredende (antageligvis en liten pukkel om man måler) men ikke pågående, dvs det er ofte her lyttetretthet fremtrer og noe jeg er allergisk mot.. Det er nok det som overrasker meg mest, hadde forventet at Elac er veldig pågående men jeg opplever det heller som dynamisk anslag i feks Røst/Vokal med stort headroom..
    Intressant. For det er i det området første gen 407 kunne oppleves litt for pågående på visse innspillingener. De har nok klart å temme skavankerene. Forøvrig en lekker høyttaler denne Vela.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Intressant. For det er i det området første gen 407 kunne oppleves litt for pågående på visse innspillingener. De har nok klart å temme skavankerene. Forøvrig en lekker høyttaler denne Vela.
    -Det er derfor jeg aldri har vurdert Elac. Fikk lyttet mer i går og sitter igjen med et overveldende positivt inntrykk av disse små tassene. Opplever ikke lyttetretthet - heller motsatt, høyttallere som engasjerer til mer er min foretrukne egenskap. Flyttet de opp igjen i stua og ble sittende til kl 02.00 sammen med kona og spilte musikk, volumet og humøret (mulig noe vin innblandet her også) gikk opp ved hver låt og til slutt måtte vi gi oss ved beslutning. Hehe, lenge siden vi har drevet på sånn..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Forkjølelsen er endelig over for denne gang, så da ble det litt lytting.
    Solano BS 283 er høyttalere som låter musikalsk med en masse detaljer. Liker de utrolig godt. I øvre mellomtone får de en liten hengekøye tror jeg, dermed blir de sjelden påtrengende. Utrolig robust og jevn bass fra rundt 40 Hz. Spiller overraskende høyt. Matcher godt både med Hegel og Advantage.
    Veldig gøy å høre 80 talls musikk på disse, så stramt, luftig og fyldig. Dette er skiver jeg vanligtvis ikke orker å høre så mye på, men her låter det bra!

    Elac har ikke fått noe særlig fotfeste i Norge, men flere burde få opp øynene for dette merket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn