Vennetråd för Elac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Blir nok noen nye ja, men 409 havnet i hus allikevel, så regner med jeg har de en liten stund nå 😃
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er en 247be til salgs på Finn for kr. 12.000, men siden Dynabel selger en 247.2 demo til 9.000, synes jeg forskjellen blir for stor. Jeg har tenkt litt på å kjøpe en av dem. eller vente til en brukt FS 267 dukker opp. eller en 409.
    Hold is i magen og vent på FS409 på bruktmarkedet. Det kan nok ta en stund før de dukker opp. Dette da de er en veldig god høyttaler, så sitter nok langt inne for de fleste og bytte de ut. Tror du nok også må ut med 30 - 35000 for et brukt parr

    roeng2
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Jeg er litt spent på den nye billig-serien som Andrew Jones har designet. Han har jo designet billige høyttalere for Pioneer i en årrekke, men har også hatt hovedansvar for de langt fra billige TAD høyttalerene. De minste stativhøyttalerne B5 skoster $229 paret, mens de jeg er mest interessert i starter B6 koster $279. Vil vel tro norsk pris på disse ville ligge på rundt 3500-4000kr for paret.

    Serien er kommet for salg i USA nå, mens Dynabel sier at den ikke vil komme til Norge før på nyåret. Så får vi se hvem som blir ny importør, og hvilke priser de vil legge seg på.

    speakerfam.jpg


    Subwooferene er litt spennende også. Spesielt de to dyreste som man bruker en APP på telefonen, og også mikrofonen på telefonen for å justere inn lydbildet på.
     

    audunr

    Fersking
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Kjøpte denne uken Elac FS 78 på tilbud fra Dynabel, satt ned til 4995. Har gått lenge og vurdert hvilke gulvhøyttalere jeg skulle bytte til fra de stativhøyttalerne jeg har hatt i en årrekke og har tittet mest på utvalget i prisklassen 10-15.000. Tok en sjanse da jeg bestilte dem, men er veldig fornøyd til nå.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, jeg fikk et par FS 78 i hus i går, er også svært fornøyd.
    Morten
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Kjøpte fra Dynabel, kuppris til 4995,- inkl. frakt. Har tidligere hatt Mission 760 og 72, Patos Lyric 402, Sonus Faber EA mk2, B&W 805 S, Monitor Audio GS60, B&W 803N, Canton Ref. 9, 2x Klipsch Rf62mk2, 2x Klipsch Rf 82 mk2, Klipsch RP260, + flere, jepp jeg har litt å sammenligne med:rolleyes:
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hahahaha du bytter höytalere som jeg bytter kalsonger jo :)
    Ja det har vært noen innom ja.:cool: Fin byggekvalitet på Elac, også på rimeligere modeller som FS, blir nyskjerrig påhvordan de mere påkostede modellene er!
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Hahahaha du bytter höytalere som jeg bytter kalsonger jo :)
    Ja det har vært noen innom ja.:cool: Fin byggekvalitet på Elac, også på rimeligere modeller som FS, blir nyskjerrig påhvordan de mere påkostede modellene er!
    Har du turen forbi Helsingborg i Sverige er du mer en velkommen in og höre på Fs507VX-Jet
    synes de er magiske og selv om det finnes 509 så tror jeg (Inbiller med selv iaf) att de hade blitt for store till vår stue.
     

    Totalsindre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    8
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som har erfaring med stativhøytalerne til elac? Det er jo så mange forskjellige modeller som ligger så nære hverandre i pris. Desuten så er det både mk1, mk2, mk3 og be versjoner av de forskjellige uten at jeg klarer å se hva som er forskjellen på alle disse.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har et par Elac 68.2 som jeg er fornøyd med , men....
    Bestillte hos importøren et nytt basselement til den ene ,, da det er blitt noen merker I det som sitter der nå .
    Dette ble bestillt 18 Januar ...... ikke ankommet ennå ....
    Denoe leveringstiden er jeg desverre ikke imponert over ......:confused:
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Får vel melde meg inn i Elac klubben, siden jeg nå har hatt (og fortsatt har) et par Elac FS 267 siden januar. Har dessverre bare dette relativt dårlige bilde tilgjengelig pr nå.

    FullSizeRender.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor gode er faktisk B6? Jeg må innrømme at jeg er interessert i dem fordi jeg vurderer å gå ned i størrelse på høyttalerne, og mine Kef Q55,5 er ikke så fornemme og dyre at de ikke kan la seg danke ut av noen særdeles vellykkede design til den prisen. Tror jeg, i alle fall.
     

    Simon40

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    47
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker Chapter Precis, spiller helt knall
     

    Simon40

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    47
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har Elac fs 409 som jeg er kjempefornøyd med, det har kommet ett par 507 på brukten. Hadde vært artig og hørt forskjellen på disse
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Hei
    Er det noen som har erfaring med Elac AM 150? Eventuelle problemer med disse?
    Jeg har en kompis som har disse, men som har fått en slags knittring i de. Hva kan det være?

    Takk for alle svar på forhand ;)
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Hei
    Er det noen som har erfaring med Elac AM 150? Eventuelle problemer med disse?
    Jeg har en kompis som har disse, men som har fått en slags knittring i de. Hva kan det være?

    Takk for alle svar på forhand ;)
    pröv og. Bytt forsterker. Så dere er sikre på det er elac som kvittrer
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Er det noen som har erfaring med Elac AM 150? Eventuelle problemer med disse?
    Jeg har en kompis som har disse, men som har fått en slags knittring i de. Hva kan det være?

    Takk for alle svar på forhand ;)
    pröv og. Bytt forsterker. Så dere er sikre på det er elac som kvittrer
    Det er aktive høyttalere, så å bytte effektforsterker er ikke aktuelt. Men jeg har tro på at problemet ligger tidligere i kjeden, selv om det selvsagt kan være de innebygde forsterkerne som har en feil. Prøv å plugge hva som helst inn analogt (vet ikke om de har innebygget DAC) som ikke har vært brukt før, gjerne en telefon. Hvis det ikke knitrer så vet dere i alle fall at det ikke er et problem med forsterkeren i høyttalerne.

    Jeg har opplevd knitring ved optisk overføring i et oppsett jeg hadde for noen år siden.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Pakket nettopp ut et par ELAC FS267 høyttalere. Dette kan bli virkelig bra. Balansert og fyldig lyd fra start. Skal bli spennende etter 50-100 timer. Har klokketro på den diskanten. Mellomtonen satt som et skudd. Bassen var dyp og åpen. Har aldri hatt bedre perspektiv. Bruker Nuprime IDA-16.

    elac-fs-267.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    ELAC Miracord 90. Denne skal jeg ha uansett. Så en video om hvordan denne var bygget opp. Det holdt så til de grader.

    elac miracord 90 ani hvite top.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg vet at lyden endrer seg over litt tid på en høyttaler. Spesielt i starten. Hva er din oppfatning om hva som endret seg først på din ELAC høyttaler?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Da har ELAC FS267 fått på seg 30 timer med innspilling. Dette låter veldig annerledes en hva jeg er vandt med. Tror dem er veldig følsomme på forsterkere og kabler. Tyder på monitoregenskaper. Med Nuprime IDA16 låter på dem på den mørke siden, men veldig åpent med stort rombakover. Det hele henger veldig i sammen. Ikke noe stikker ut. Jeg skjønner at dette er en høyttaler for musikkelskere. Bassen sitter som et skudd. Har målt frekvensgangen og den er så rett som det går i rommet mitt. "Nils Lofgren har fått mer pondus og avslepet topp. Dette kler innspillingen.

    Skal teste med Benchmark AHB2 og DAC3 etter et par hundre timer innspilling.

    Har lyst å legge til at dette er en beste finnishen jeg noen gang har sett på en høyttaler. Den er i klasse med Steinway flygel. Det var en opplevelse å ta dem ut av emballasjen. Spike og annet medfølgende utstyr oser av ekstrem kvalitet. Samme gjelder innpakninger. Alt jeg har vært bort i før virker billig i forhold.

    Mundorf kondensatorer, store custom kvalitetspoler og Van Den Hul kabling.
    elac delefilter.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takk for det!

    Rommet mitt "gainer" mye ved 50 HZ. Slike romnoder er ikke uvanlig. Dette skaper problemer for fullrange høyttalere. SF267 er en slik fullrange høyttaler. Nuprime IDA-16 er en forsterker som har kraftfull bass. Dette gjør at IDA-16 til FS-267 ikke passer så veldig godt vel å merke i mitt rom. Benchmark AHB2 er en mer "lineær" forsterket nedover og går vel så dypt. Skal bli spennende å teste ut Benchmark DAC3 med Benchmark AHB2 denne igjen.

    Er det noen som har noen klare forsterker-favoritter til ELAC? Eks FS267...
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Her skjer det mye. Det kommer tydelig frem at høyttalerne avanserer veldig på innspilling. De "åpner" seg og det hele blir mer frekvensflatt. Kunne ikke la være å bytte mellom en del kabelpar. ... JA, det forskjeller mellom dem. Har kanskje ikke hørt dette tydeligere tidligere.

    Er det noen som bruker Audience AU24 xx på Elac?

    ja... Mesteparten av det jeg hører er high-end. Fantastisk stemmeformidler. Organist. Ingen ting stikker ut. Jeg har aldri hatt så åpen mellomtone. Det er en fryd å høre på nå etter 100 timer.
     
    Sist redigert:

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Har mine favoritter Fs 507 var inne på 509 men fikk rådet att de blor for store for det rommet vi har.

    Må si jeg er meget fornöjd.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ser du bruker A60 på ELAC. Er det noen spesiell grunn for det?

    Passert 120 timer på FS 267. Har bra synergi med audioquest CV8 kabler. Setter HT med spike rett på gulvet. Dette tighter bassen. Bruker 50 ører under spikes. Dette klarner oppover. Disse to triksene har jeg dratt med meg fra tiden med Merlin VSM. Funker fortsatt.

    Detter er gøy! :)
     
    Sist redigert:

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Klart dette er gøy :)

    bruker 2 st A60 till mine. Det er egentlig ikke noe grund till valget. Begynte med Primare I32 och syntes Primare levererer meget gott. Så det blei till og fortsette med Primare
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Brukes ikke Primare under utvikling av Elac ? Ser de ofte drifter Elac med Primare på messebilder hvertfall.

    Eide en periode Primare I22 på et sett Elac BS403. Flott og detaljert lyd men over tid synes jeg det ble noe klinisk og manglet litt musikalitet og snert etter mine preferanser.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Jo. Det finns lite information på nett att de bruker. Eller brukte Primare for utv av sine höytalare. Om det fortsatt er så. Vet jeg ikke.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Brukes ikke Primare under utvikling av Elac ? Ser de ofte drifter Elac med Primare på messebilder hvertfall.

    Eide en periode Primare I22 på et sett Elac BS403. Flott og detaljert lyd men over tid synes jeg det ble noe klinisk og manglet litt musikalitet og snert etter mine preferanser.
    Ser du skriver " noe klinisk og manglet litt musikalitet og snert"... Det er faktisk det motsatte av hva jeg opplever med FS-267 med Nuprime IDA16.

    Som tidligere referanse hadde jeg Imagic 2.0 med RheaII subber. Elac/Nuprime spiller på flere området bedre i mitt rom.
    Bassen sitter bedre. Den er råbra!. Mellombassen er mer klar, dynamisk og sammenhengende med resten. Det er utrolig hvor detaljert og klart det hele er uten overhodet bli tynt. Det er heller motsatt. Toppen er mye glattere og mer integrert. Den er der, men kunne vørt tøffere.

    Imagic er større i lyden, men ikke så interessant i mitt rom.

    Jeg var redd for at jeg skulle få en tilbaketrukket mellomtone med et smalt stereoperspektiv. Det ble det ikke. Er det noe som har erfaringer med D klasse forsterkere på ELAC?

    Råbra! Jeg er så glad jeg kjøpte disse... :)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noe som har erfaringer med D-klasse forsterkere på ELAC? Jeg mangler litt trøkk/sprut i toppen. Etter hva jeg leser så skal vel "JET V" diskanten ikke mangle dette.

    elac_jetV.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ser Primare A60 dobler i 4 ohm til 500W. "fully balanced 2 x 250W UFPD" Hva er dette?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn