Vennetråd för Elac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Er ikke sikker på jeg skjönner spörsmålet ditt.
    UFPD er Primares patent på Ultra Fast Power Device. Noe de bruker i sine klass D forsterkere.
    A60 har 2x250w ved 8Ohm. Och 2x500w ved 4Ohm
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er ikke sikker på jeg skjönner spörsmålet ditt.
    UFPD er Primares patent på Ultra Fast Power Device. Noe de bruker i sine klass D forsterkere.
    A60 har 2x250w ved 8Ohm. Och 2x500w ved 4Ohm
    Det var svar på spørsmålet.

    Det er helt utrolig hvordan en kan endre akustikken i rommet med DAAD og diverse dempeplater. ELAC FS267 er spesielle og krever andre akustiske tiltak en alle mine forrige høyttalere. Mener jeg har kommet langt på vei, men dette tar tid. Hos meg observerer jeg følgende: Fyldig, oppløst mørk klang. Ingen ting stikker av utenfor kontroll. Fantastisk på stemmer. Håper toppen kommer mer på plass og i samme gata. Toppen er så til de grader integrert i lydbildet.

    Til uka skal jeg teste ut Benchmark AHB2 med DAC3 på ELAC..
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan du prøve å bruke ida 16 som forforsterker med abh2 som effekt også?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Her skjer det mye ifm ELAC. Har testet Benchmark AHB2 med IDA-16 som pre. Dette er en bedre balanse i mine ører all over. Jeg skjønner mer av ELAC etter hvert. Dette er en fantastisk oppløst høyttaler med rett elektronikk. ELAC er rett og slett superkresen. Jeg hadde ikke denne opplevelsen med IDA-16 på Audiovector. Der satt IDA-16 til de grader. Samme skjedde med Proac og Harbeth.

    Plutselig har jeg blitt superfornøyd med ELAC. Hørerer nå hvilket stort potensionale som ligger i disse høyttalerne og hva jeg kan få til med rett match.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Regnet med at abh2 er bedre som forsterker enn ida16, men det skulle også bare mangle. Hvordan er ida16 som pre opp mot dac3?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ida-16 som pre og dac funker forbløffende bra sammen med Benchmark AHB2.

    Jeg har også gjort endel akustiske endringer og må teste ut IDA-16 som forsterker igjen. Benchmark DAC3 HGC er like om hjørnet.

    Det er en eller annen nerve som treffer meg ifm AB forsterkere.
     
    Sist redigert:

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Noen her som har erfaring med Lyngdorf på Elac?

    Tenker først og fremst på komboen TDAI 2170 / SDA 2400, parret med FS267.
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde tdai 2170 på 247be, spilte bra, men følte det var litt lite kraft i forsterker, kan nok hjelpe med effekten i tillegg :) er for øvrig mer fornøyd med Arc og Sugden på Elac da diskanten blir noe rundere da, men det er selvfølgelig smak og behag. Har 409 idag så er absolutt fornøyd med Elac :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Noen som hört Adante golvarna?
     

    superg

    Fersking
    Ble medlem
    22.11.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei Elac venner.
    Er helt ny her inne, har riktignok lest litt tråder og fulgt med på brukten men er rimelig fersk i denne verden.

    Har hatt en langt og godt liv med Mission 767, men kona synes de ble litt svære....... Man kan si hva man vil men sjefen hjemme blir jeg aldri.......

    Har gått til anskaffelse av et sett Elac BS403 og kom brått og plutselig i markedet for en ny forsterker da den gamle tok kvelden. (Høyttalerne er på service og må antakelig bytte det ene bass/mellomtone elementet krysser fingrene for at det ikke er noe mer...) Ønsker meg primært en integrert forsterker med og bruksmønsteret vil være noe gamle cd'er, streame fra telefon etc og forhåpentlig en platespiller om det dukker opp en fornuftig priset Rega om en måned eller 2.

    Har sett på Hegel og Parasound, men er på et stramt budsjett så innspill mottas med takk.

    //Geir
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva med Nurime IDA-8 (16) ?

    Jeg spiller på FS267 med IDA-16 med meget godt resultat.

    Hei Elac venner.
    Er helt ny her inne, har riktignok lest litt tråder og fulgt med på brukten men er rimelig fersk i denne verden.

    Har hatt en langt og godt liv med Mission 767, men kona synes de ble litt svære....... Man kan si hva man vil men sjefen hjemme blir jeg aldri.......

    Har gått til anskaffelse av et sett Elac BS403 og kom brått og plutselig i markedet for en ny forsterker da den gamle tok kvelden. (Høyttalerne er på service og må antakelig bytte det ene bass/mellomtone elementet krysser fingrene for at det ikke er noe mer...) Ønsker meg primært en integrert forsterker med og bruksmønsteret vil være noe gamle cd'er, streame fra telefon etc og forhåpentlig en platespiller om det dukker opp en fornuftig priset Rega om en måned eller 2.

    Har sett på Hegel og Parasound, men er på et stramt budsjett så innspill mottas med takk.

    //Geir
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Roon Musicserver !

    ELAC begynner å få mye bra saker...
     
    Sist redigert:

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Discovery Q - kjekk sak:

    Jepp bør følges opp !

    ELAC is introducing the Discovery Q. This time you get a 1-year full Roon subscription (meaning you can now go for that huge library of music), support for anything PCM up to 32/384, support for DSD 64 thru 256, built-in Tidal support, dual USB ports, and Internet Radio. Price has jumped to around $2,000 and the Q should be here the second half of the year, maybe sooner if we're lucky.

    Read more at ELAC Discovery Q Music Server | Stereophile.com



    https://www.youtube.com/watch?v=QrDaZrfM7h0
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    På tide med en oppdatering etter 300 timer med ELAC FS 267. Høyttalerne har åpnet seg totalt. For å gå rett på sak. Dette er faktisk en av de beste høyttalerne jeg har hatt, medregnet imagic. Jeg kan ikke skjønne at ELAC skal være pågående oppover. Dette er de ikke hos meg. Jeg har en flott utstrakt og oppløst presentasjon. Det er utrolig hvordan disse skiller på forsterkere. Tydelige forskjeller på enda bedre forsterkere. For ikke å snakke om dac'er. Høyttalerne har en enorm evne til å plukke opp elementer i musiken som ikke har stått så til de grader alene og uforstyrret tidligere. Vil kalle dette innsikt i musikken. Jeg har aldri før spilt så mye musikk. Gleder meg hver dag til å spille og så til 25000 da mann... Utrolig!
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2


    Ser ut til å være veldesignede høyttalere, men utifra målingene kan man se hvorfor den kan oppleves som noe lys i toppen med en heving fra ca 2500-12 000 hz på 3-4 (5?) db.
    Ser ut til å være relativt kravstor på forsterkersiden, så god kvalitet her er nok viktig :)
    Virker som å være veldig mye kvalitet for pengene.

    Elac FS 267:*Seite 6*-*i-fidelity.net
     

    Vedlegg

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Imagic hadde mer helt i toppen hos meg. ELAC har bedre balanse mot mellomtonen, naturlighet og skyv...

    Nå har jeg et relativt godt preparert lytterom oppover.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har fått vanvittige resultater med Benchmark dac3 og fs267. Når en hører dette og samtidig vet at ELAC FS267 bare koster 25k, DA får en taker i hodet. Hvor mye bedre kan dette bli med FS 507?? Det må da helt av. Jeg har allerede den beste lyden jeg noen gang har hatt med FS267.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg er fortsatt svært fornøyd med ELAC fortsatt. En vakker dag skal jeg høre på 4 eller 5 serien.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er kjekt å høre at man er fornøyd med sakene sine! Jeg har enda til gode å lese noe negativt om Elac generelt sett, det er et kjempegodt tegn. Spiller de høyt også?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er kjekt å høre at man er fornøyd med sakene sine! Jeg har enda til gode å lese noe negativt om Elac generelt sett, det er et kjempegodt tegn. Spiller de høyt også?
    Yepp! Jeg bruker akkurat nå en Nuprime IDA16. Knall! Jeg har hatt en masse dyrt utstyr før. Savner ikke noe enda!

    Strøm, HT, og interconnects fra RIAA er veldig hørbart. Det er også et godt tegn!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Discovery Q - kjekk sak:

    Jepp bør følges opp !

    ELAC is introducing the Discovery Q. This time you get a 1-year full Roon subscription (meaning you can now go for that huge library of music), support for anything PCM up to 32/384, support for DSD 64 thru 256, built-in Tidal support, dual USB ports, and Internet Radio. Price has jumped to around $2,000 and the Q should be here the second half of the year, maybe sooner if we're lucky.

    Read more at ELAC Discovery Q Music Server | Stereophile.com



    https://www.youtube.com/watch?v=QrDaZrfM7h0
    Ser ut for at en bakfull Philippe Starck har tatt over designansvaret på Discovery Q :mad:
    https://vimeo.com/218781886
    Etter kjøpet av Audio Alchemy får vi håpe at lyden er plettfri, dog.
    Skulle være konkurransedyktig til rundt NOK 25k isåfall.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har et par ELAC FS267 som jeg er veldig fornøyd med.

    Hvilken forsterker er en match "made in heaven" med ELAC FS267?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har et par ELAC FS267 som jeg er veldig fornøyd med.

    Hvilken forsterker er en match "made in heaven" med ELAC FS267?
    NAT benyttet Bladelius Brage 50W klasse A på FS267 under Hortenmessen med visstnok strålende resultat. Har denne forsterkeren nå og kunne gjerne tenkt meg å hørt den med disse Elac høyttalerene.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det ble en Devialet 400 til mine ELAC 267. 267 spiller utrolig med SAM. Devialet 400/SAM holder vanvittig styr på elementene. Mye vil ha mer og jeg leker med tanken på 407 eller 507.

    AU24SX kabling fra Audience skal testes ut.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    JA! Tipper den spiller så det holder siden Andrew Jones (TAD) har hatt fingre med i spillet. Vakre saker!

    Dette er vist en 3-veis høyttaler med slave bass i tillegg. Krever sikkert sitt av forsterkerne, men...

    Er det noen som har hørt disse og kan sammenligne dem med noen andre?

    ELAC-Adante-AS61.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ingen som har hørt Adante enda? Dem er vel i salg?

    Da er det vel ingen som har formeninger om hvordan disse er i forhold til KEF Reference 1 eller Focal Soprano NO 1.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det ligger et par ELAC FS267 til en superpris på brukten. Jeg har samme HT. Disse er Velkonstruerte og spiller suverent godt. Løp og kjøp! Heller litt mot den varme siden. Ulikt ELAC for øvrig!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er litt interessert i å vite mer om armen på Elac Miracord 90. Er denne universal nok og kan den måle seg med eks Rega 808/330 etc..?

    Vakre er spillerne. Den svarte ser litt sint ut, eller? :mad:

    ELAC_Miracord_black_Edition.jpg
    ELAC-Miracord-Front-a.jpg
     
    Sist redigert:

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    178
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Da er det på sin plass å melde seg inn i vennegruppen for Elac. Etter en mnd ventetid er jeg nå en svært fornøyd eier av en Elac Miracord 90 i sølv og sort høyglans :) Denne spilleren har fantastisk byggekvalitet og en lydopplevelse på på øverste hylle. Jeg hadde tidligere en Rega Planar 2 m/ Goldring 1042 som jeg syntes var bra, og den er jo også det, men jeg ble aldri helt fornøyd og jeg syntes den var sensitiv for RFI/EMI som jeg aldri ble kvitt. Men dette er noe helt annet. Elac spilleren er et uventet høyt løft i lydkvalitet, selv uten at pickup er innspilt. Musikalitet, presisjon, detaljering, koherens er bedre enn alt annet jeg tidligere har hørt. Ikke at det er så mye ;-) Men kresen som jeg er, er lydkvaliteten omsider tilfredsstillende. Dette blir nok den siste platespilleren jeg noensinne kommer til å trenge, men bedre pickup vil nok komme en gang i fremtiden. Eneste ulempe er at den mangler støvlokk. Gøy å omsider være fornøyd :)

    turntable_hero-1500x800.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.625
    Torget vurderinger
    6
    Da er det på sin plass å melde seg inn i vennegruppen for Elac. Etter en mnd ventetid er jeg nå en svært fornøyd eier av en Elac Miracord 90 i sølv og sort høyglans :) Denne spilleren har fantastisk byggekvalitet og en lydopplevelse på på øverste hylle. Jeg hadde tidligere en Rega Planar 2 m/ Goldring 1042 som jeg syntes var bra, og den er jo også det, men jeg ble aldri helt fornøyd og jeg syntes den var sensitiv for RFI/EMI som jeg aldri ble kvitt. Men dette er noe helt annet. Elac spilleren er et uventet høyt løft i lydkvalitet, selv uten at pickup er innspilt. Musikalitet, presisjon, detaljering, koherens er bedre enn alt annet jeg tidligere har hørt. Ikke at det er så mye ;-) Men kresen som jeg er, er lydkvaliteten omsider tilfredsstillende. Dette blir nok den siste platespilleren jeg noensinne kommer til å trenge, men bedre pickup vil nok komme en gang i fremtiden. Eneste ulempe er at den mangler støvlokk. Gøy å omsider være fornøyd :)

    Vis vedlegget 496960
    Gratulerer med en veldig god platespiller. Alle mine kunder kan ikke lovprise den nok! Angående støvlokk, så kan det kjøpes separat!
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Da er det på sin plass å melde seg inn i vennegruppen for Elac. Etter en mnd ventetid er jeg nå en svært fornøyd eier av en Elac Miracord 90 i sølv og sort høyglans :) Denne spilleren har fantastisk byggekvalitet og en lydopplevelse på på øverste hylle. Jeg hadde tidligere en Rega Planar 2 m/ Goldring 1042 som jeg syntes var bra, og den er jo også det, men jeg ble aldri helt fornøyd og jeg syntes den var sensitiv for RFI/EMI som jeg aldri ble kvitt. Men dette er noe helt annet. Elac spilleren er et uventet høyt løft i lydkvalitet, selv uten at pickup er innspilt. Musikalitet, presisjon, detaljering, koherens er bedre enn alt annet jeg tidligere har hørt. Ikke at det er så mye ;-) Men kresen som jeg er, er lydkvaliteten omsider tilfredsstillende. Dette blir nok den siste platespilleren jeg noensinne kommer til å trenge, men bedre pickup vil nok komme en gang i fremtiden. Eneste ulempe er at den mangler støvlokk. Gøy å omsider være fornøyd :)

    Vis vedlegget 496960
    Gratulerer med en veldig god platespiller. Alle mine kunder kan ikke lovprise den nok! Angående støvlokk, så kan det kjøpes separat!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Eget støvlokk til microcord ? bilde av støvlokket Morten det hadde hvert på sin plass nå jeg gror ned i støv :)
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    178
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Da er det på sin plass å melde seg inn i vennegruppen for Elac. Etter en mnd ventetid er jeg nå en svært fornøyd eier av en Elac Miracord 90 i sølv og sort høyglans :) Denne spilleren har fantastisk byggekvalitet og en lydopplevelse på på øverste hylle. Jeg hadde tidligere en Rega Planar 2 m/ Goldring 1042 som jeg syntes var bra, og den er jo også det, men jeg ble aldri helt fornøyd og jeg syntes den var sensitiv for RFI/EMI som jeg aldri ble kvitt. Men dette er noe helt annet. Elac spilleren er et uventet høyt løft i lydkvalitet, selv uten at pickup er innspilt. Musikalitet, presisjon, detaljering, koherens er bedre enn alt annet jeg tidligere har hørt. Ikke at det er så mye ;-) Men kresen som jeg er, er lydkvaliteten omsider tilfredsstillende. Dette blir nok den siste platespilleren jeg noensinne kommer til å trenge, men bedre pickup vil nok komme en gang i fremtiden. Eneste ulempe er at den mangler støvlokk. Gøy å omsider være fornøyd :)

    Vis vedlegget 496960
    Gratulerer med en veldig god platespiller. Alle mine kunder kan ikke lovprise den nok! Angående støvlokk, så kan det kjøpes separat!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Takk for det, Morten!
    Ja, jeg har sett at støvlokket nå kan kjøpes separat. Vet du hva prisen er?
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Hei hei

    Jeg poster her, selv om jeg ser at det mest diskuteres «High end»-produkter fra Elac. Jeg er en enkel mann, med et begrenset budsjett og begrensede valgmuligheter når det gjelder plass og tre særdeles aktive unger + en bikkje...

    Har hatt Elac Debut B5 i snart to år (kjøpt hos NAT hvor jeg fikk hyggelig hjelp og gode råd!) og har vært fornøyd med det. Mitt første innblikk i OK lyd, etter mange år med ikke så OK lyd.

    Driver nå og snuser på en liten oppgradering. Har vurdert forskjellige ting og ser nå på Elac Uni-fi Ub5 slim. Jeg liker Elac-lyden fra debut B5 og synes de også ser bra ut.

    Jeg må ha høyttalerne på stereobenken (dette kan ikke kompromisses med før vi evt pusser opp stua hvilket blir en stund til). Uni-fi Ub5 slim bygger en del mer i dybden og vil hos meg komme ca 13-15 ut fra veggen. Dette er en sånn lav lettvegg som står mot trapp. Er det helt håpløst med en slik høyttaler så nær en slik vegg? Ser noen tester si de kan stå nær vegg, mens andre anbefaler at de står langt utfra vegg. Elac selv nevner ca 30 cm...

    Hva tenker Elac-ekspertene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn