Venner, treskaller

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Det finnes noen absolutter, og det er noe som er moralsk forkastelig, og det som ikke er det.

Og hvis vi skal aksptere ulikhet eksempelvis, er det riktig når det er i de svakeste i samfunnets favør.
 
B

Back_Door

Gjest
Merkelig tråd, på mange måter.

Jeg fnyser av den byråkratiske fotformspolitikken, som så ofte presenteres av vår fremste menn (og kvinner). Jeg ergres over det manglende mot, den manglende besluttsomhet, det smålige og introverte. Hvor er stålet, motet, viljen? Jeg kjenner til kompromisset som politisk nødvendighet, men når det så å si blir til en visjon, så gråter jeg.

Jeg hater Siv Jensen når hun legitimerer lovbrudd gjennom å alminneliggjøre det. Når unnskyldningen for de fremste av oss, er at flokken gjøre det. Inn i fjøset med deg, utyske!

Jeg finner store dygder omtalt, eksisterende i fronttropper, og de som tar en avgjørelse og står ved den. Hvem kan si noe annet. De viste sin dugelighet i det omtalte. Men de gjorde feil. Og de feiler når de ikke ser at det ikke var nok. Det stod mer på spill enn den enkeltes overbevisning, besluttsomhet og mot. De feilet der det gjaldt, i overblikket, i helheten. En modig skurk er og forblir en skurk; ikke fordi han feilet i motet, men i det det kommer an på.

Jeg hater Siv Jensen, for hun får det det kommer an på til å blekne, og vil ha oss til å tro at motet er nok. Og hun har vist oss at motet er fraværende hos de fremste av oss. Hun feiger ut. Hun gjør oss sumpeksistenser til målestokk for de beste. Hun får oss til å lengte etter motet, og vi mister samtidig (noen av oss) tanken på hva det egentlige kommer an på.

En lefler ikke med hæselighten, men en kan beundre motet og besluttsomheten. Det gjør det dobbelt hæselig når det underkaster seg hæseligheten.
Her var det ord til ettertanke..
Vi nærmer oss begrepet "flertallsdiktaturet" og det FRP så heslig kaller "folk flest"..
Min opprinnelige reaksjon på denne trådens omfavnelse av figuren "Affa", var hvor lett innholdet glemmes, bare formen er god.
Vi trenger forbilder som representerer noe annet enn fotball. Vår kultur holder på å underholde seg til døde....
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.560
Torget vurderinger
2
Et forbilde vil før eller siden svikte deg.
 
W

wurst

Gjest
Kan Parelius kanskje konkretisere noe sin aversjon mot Siv Jensen? På det generelle plan kan jeg godt si noe tilsvarende om en hel rekke av norske politikere - - - - . Og dette med å hate virker i utgangspunktet ikke så rasjonelt begrunnet ??? Spesielt "for de fremste av oss" Parelius? Har du slått deg sammen med Per Fuggelli?
 
P

Parelius

Gjest
Kan Parelius kanskje konkretisere noe sin aversjon mot Siv Jensen? På det generelle plan kan jeg godt si noe tilsvarende om en hel rekke av norske politikere - - - - . Og dette med å hate virker i utgangspunktet ikke så rasjonelt begrunnet ??? Spesielt "for de fremste av oss" Parelius? Har du slått deg sammen med Per Fuggelli?
Så får du tenkelitt selv da, wurst, og ikke overlate alt til oss andre. Hva Siv angår, så så du kanskje dagens program i NRK (noe med nyheter). Kvalmende, forenhver tenkende eksistens. (At jeg tok Siv, var nå mest fordi hun fremstår som en stålkvinne for mange, i all sin premenstruelle fremferd). Nei, ikke hat, det var feil, jeg tar den tilbake. Forakt skulle det være. Beklager den.

Uttrykket "de fremste av oss" er deg kanskje fremmed. Ikke meg.
 
W

wurst

Gjest
Jeg så dessverre ikke omtalte innslag i dagens nyheter, så her må det tydeligvis være noe som har gått meg hus forbi. Derfor etterlyste jeg også en nærmere presisering av årsaken til Parelius` utgydelser, da jeg oppfatter det å gi uttrykk for hat eller forakt for andre mennesker som en nokså primitiv reaksjonsform.
Jeg sitter heller ikke i noe elfenbenstårn på Blindern så jeg må nok ha det inn med teskjeer skjønner du, Parelius -- slik er det med oss enkle mennesker dessverre!
 
W

wurst

Gjest
Du skulle vel aldri lide under mangel på argumenter? Det er jo da man må tale høyest, som du vet ---
 
P

Parelius

Gjest
Det er så langt bare du som ikke har evnet en fornuftig tanke. Du gyver løs på min ringe person,, og ser ikke innholdet i det jeg sa. Prøv igjen!
 
W

wurst

Gjest
Det er så langt bare du som ikke har evnet en fornuftig tanke. Du gyver løs på min ringe person,, og ser ikke innholdet i det jeg sa. Prøv igjen!
Med fare for at dette utvikler seg til en (forhåpentlig vennskapelig) krangel mellom Parelius og meg , må jeg faktisk bekjenne at ikke aner hva du snakker om eller hva som har trigget deg så med hensyn til Siv Jensen. For meg er hun hverken verre eller bedre enn andre politikere, dog synes jeg at både hun og den bevegelsen hun representerer synes å ha en marginalt riktigere selvinnsikt i forhold til sin egen rolle enn mange andre av våre "fremste" kvinner og menn. I min forestillingsverden burde de folkevalgte være folkets representanter og ombudspersoner i stedet for selvbestaltede småkonger med oppblåst ego og manglende evne til å lytte. Hvorvidt dette er "fornuftige tanker" i Parelius`univers vites ikke, den sjansen får jeg vel ta da jeg i skrivende stund ikke evner dypere filosofisk og eksistensiell innsikt! :)
 
P

Parelius

Gjest
..må jeg faktisk bekjenne at ikke aner hva du snakker om eller hva som har trigget deg så med hensyn til Siv Jensen.
Så må du lese nok en gang, (i lys av en av diskusjonene i tåden), og ikke la Siv komme i veien (selv om hun ikke var tilfeldig valgt).

På den annen side, jeg tilbringer jo min tid på Blindern, og snakker jo pr. def. tåketale. Du er heldig der, som bare kan nevne navnet, og vente på applaus. Fjøstanker!
 
W

wurst

Gjest
Så må du lese nok en gang,  (i lys av en av diskusjonene i tåden), og ikke la Siv komme i veien (selv om hun ikke var tilfeldig valgt).
Jeg skal visselig gjøre et forsøk. En så betydelig harme bør jo ha en vektig årsak.

På den annen side, jeg tilbringer jo min tid på Blindern, og snakker jo pr. def. tåketale. Du er heldig der, som bare kan nevne navnet, og vente på applaus.
Jeg har også tilbrakt min tid i Niels Treschows hus, og har svært lite negativt å si om dette sted. Det eneste måtte i tilfelle være at verden befinner seg utenfor.

Fjøstanker!
Hva annet kan man vente med SP i regjering? :D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg hater Siv Jensen, for hun får det det kommer an på til å blekne, og vil ha oss til å tro at motet er nok. Og hun har vist oss at motet er fraværende hos de fremste av oss.
Den var usedvanlig velformulert.
Derfor valgte jeg den.

Det andre du skrev er jeg ikke så sikker på.

Motet som kreves for å trå over den etablerte streken ha vært fraværende i lang tid. Takk til Carl og Siv.
 
P

Parelius

Gjest
Nå må du ikke bli så selektiv i lesningen, Oddgeir. Det er jo en døsdattest! Det vil si, hun skrev den selv, ikveld. Jeg bare gjentok hennes stakkarslige fremtreden, som et eksemplar. Noen visjon har hun jo aldri hatt, ut over å spille på misnøyen... Men det er det enkleste.

Det er vel kanskje ikke helt på jordet å se på FRP som den eksisterende selvmotsigelse, med sitt "hat" til formynderiet (og det statlige), sammen med deres omfavnelse av alt det velfrerdsmessige, som de kan bedrive politisk retorikk på.

Men mitt anliggende var likevel ikke primært dette.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Men mitt anliggende var likevel ikke primært dette.
Det skjønte jeg jo, jeg måtte jo bare slenge litt med leppa.

Denne tiden på døgnet brukes primært til røde bordauxer, ikke ettertenksomhet. ;D
 
P

Parelius

Gjest
Det er langt imellom politikere som har en visjon, hun er i godt selskap.
Der var vi jo enige. Men jeg var ikke ute etter en sammenlikning av de eksisterende norske politikere (som vi alle må øve oss opp i å forakte, siden politikken er for viktig).

Vår statsminister haddde visst en artikkel angående sosialdemokratiet (var det i Samtiden?), hvor ikke en levende sjel kunne si seg uenig. Det er hva jeg kaller politikk det!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Vår statsminister haddde visst en artikkel angående sosialdemokratiet (var det i Samtiden?), hvor ikke en levende sjel kunne si seg uenig. Det er hva jeg kaller politikk det!
Lystløgneren Stoltenberg fortjener ikke omtale å dette forum.
 
W

wurst

Gjest
Der var vi jo enige. Men jeg var ikke ute etter en sammenlikning av de eksisterende norske politikere (som vi alle må øve oss opp i å forakte, siden politikken er for viktig).

Vår statsminister haddde visst en artikkel angående sosialdemokratiet (var det i Samtiden?), hvor ikke en levende sjel kunne si seg uenig. Det er hva jeg kaller politikk det!
Politikk er kunsten å gjøre det mulige umulig!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Alternativt:

Politikk er de umuliges kunst !
 
P

Parelius

Gjest
Ja, dersom det å ha makt autmatisk fordervar folk, bør ein vere svært skeptiske til absolutt alle som er i opposisjon....
Og hvis en politiker ikke vil ha makt, så bør vi snarest sende vedkommende på makramekurs hos Affa. Impotente politikere er enten en contradictio in adjecto, eller noe av det farligste som fins. Enhver politiker må ha evnen til å få makt; han/hun fullbyrder det hele gjennom den fornuftige bruk av den samme.

Sokrates kritiserte sofisten for å ta betalt for sitt virke. Det var fordi de oppførte seg som håndverkere, som tok seg betalt for en vare de ikke leverte. De lærte bort kunsten i å tilegne seg makt (gjennom retorikken), men ikke hvordan de skulle bruke denne makten. Det overlot de til herskerens forgodtbefinnende. Men det stikker viten i bruken også.
 
A

Affa

Gjest
Brungrums har sin plass i dass!

Men er det så mye brungrums her da?
Nei.Takk Herr Amanuensis. Min uniform var som De sikkert vet grå. Feltgrå. Tunikaen og hjelmtrekket var ertemønstret og vendbart med vårens og sommerens friske grønnfarger på den ene siden og høstens rødbrune farger på den andre. Begge sider ble imidlertid så tilsmusset av sot og olje at feiersvenner var det vi minnet mest om.
 
A

Affa

Gjest
Ja du er heldig som ikke har noen av delene.  ;D

Hva sa de til deg på sesjonen da?
Sesjonen min var på Røde Mølle i Fredrikstad og den var frivillig. Der ble legesjekk og andre formaliteter ordnet. Når det gjelder din evige harselering rundt mine dekorasjoner erkjenner jeg at du har tung for å ta til deg lærdom. Du er vell en av de 400000 tungnemme som dagens Aftenposten skriver om.
 
A

Affa

Gjest
Tror du norske medlemmer av Waffen SS var mer uskyldige enn andre i de horrible myrderiene av sivile på østfronten? Synes du det å være stolt av en slik bakgrunn, selv om den bare er innbilt, fortjener respekt?
Idiot. Du blander kortene. Waffen SS har ikke noe med det å gjøre. I 60 år har man forsøkt å sverte oss. Dømme oss. Ingen ting mer enn hos andre våpengrener eller hos andre nasjoner er funnet. Våre fremste forsvarere har vært britiske SAS og amerikanske marinesoldater. ”Vi fulgte samme praksis” sa de i retten, under ed, i samtlige saker som ble reist mot våre kommandanter og ledere etter krigen..

Vedrørende forbrytelsene mot de sivile. Det er utrolig lite effektiv ressursbruk å bruke de best trente og tyngst bevæpnede troppene du har til å deportere sivile. Dette stod lokalbefolkningen stort sett selv for med litt administrativ bistandshjelp av SD og det regulære SS. Vi var aldri med på slikt. Vi så det heller aldri da dette foregikk langt bak hovedlinjen , der vi var.
 
A

Affa

Gjest
Merkelig tråd, på mange måter.

Jeg fnyser av den byråkratiske fotformspolitikken, som så ofte presenteres av vår fremste menn (og kvinner). Jeg ergres over det manglende mot, den manglende besluttsomhet, det smålige og introverte. Hvor er stålet, motet, viljen? Jeg kjenner til kompromisset som politisk nødvendighet, men når det så å si blir til en visjon, så gråter jeg.

Jeg hater Siv Jensen når hun legitimerer lovbrudd gjennom å alminneliggjøre det. Når unnskyldningen for de fremste av oss, er at flokken gjøre det. Inn i fjøset med deg, utyske!

Jeg finner store dygder omtalt, eksisterende i fronttropper, og de som tar en avgjørelse og står ved den. Hvem kan si noe annet. De viste sin dugelighet i det omtalte. Men de gjorde feil. Og de feiler når de ikke ser at det ikke var nok. Det stod mer på spill enn den enkeltes overbevisning, besluttsomhet og mot. De feilet der det gjaldt, i overblikket, i helheten. En modig skurk er og forblir en skurk; ikke fordi han feilet i motet, men i det det kommer an på.

Jeg hater Siv Jensen, for hun får det det kommer an på til å blekne, og vil ha oss til å tro at motet er nok. Og hun har vist oss at motet er fraværende hos de fremste av oss. Hun feiger ut. Hun gjør oss sumpeksistenser til målestokk for de beste. Hun får oss til å lengte etter motet, og vi mister samtidig (noen av oss) tanken på hva det egentlige kommer an på.

En lefler ikke med hæselighten, men en kan beundre motet og besluttsomheten. Det gjør det dobbelt hæselig når det underkaster seg hæseligheten.
Nydelig formulert Herr Amanuensis.
 
B

Back_Door

Gjest
Idiot. Du blander kortene. Waffen SS har ikke noe med det å gjøre. I 60 år har man forsøkt å sverte oss. Dømme oss. Ingen ting mer enn hos andre våpengrener eller hos andre nasjoner er funnet. Våre fremste forsvarere har vært britiske SAS og amerikanske marinesoldater. ”Vi fulgte samme praksis” sa de i retten, under ed, i samtlige saker som ble reist mot våre kommandanter og ledere etter krigen..

Vedrørende forbrytelsene mot de sivile. Det er utrolig lite effektiv ressursbruk å bruke de best trente og tyngst bevæpnede troppene du har til å deportere sivile. Dette stod lokalbefolkningen stort sett selv for med litt administrativ bistandshjelp av SD og det regulære SS. Vi var aldri med på slikt. Vi så det heller aldri da dette foregikk langt bak hovedlinjen , der vi var.
Jeg kan ikke på noen måte påstå noe som helst om hva du skal ha vært med på.Men å bruke utsagn fra SAS og amerikanske marinesoldater som forsvar, blir i mine øyne lite verdt. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på forbrytelse mot sivilbefolkning begått av disse avdelingene heller. Jeg kjente f.eks. et tidligere medlem av SAS som med stolthet fortalte hvordan de i et tilfelle myrdet kvinner og barn for å hindre tilvekst til fiendens tropper..
Mitt poeng i denne sammenhengen, er den stolthet du viser over å ha tjent det nazistiske regimet. I dag vet du jo tydeligvis hva f.eks. regulære SS gjorde av forbrytelser bak den hovedlinjen du påstår å ha kjempet i.
Hva er din personlige mening om den nazistiske ideologi?Ville du valgt den samme side i dag?
 
A

Affa

Gjest
Jeg kan ikke på noen måte påstå noe som helst om hva du skal ha vært med på.Men å bruke utsagn fra SAS og amerikanske marinesoldater som forsvar, blir i mine øyne lite verdt. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på forbrytelse mot sivilbefolkning begått av disse avdelingene heller. Jeg kjente f.eks. et tidligere medlem av SAS som med stolthet fortalte hvordan de i et tilfelle myrdet kvinner og barn for å hindre tilvekst til fiendens tropper..
Mitt poeng i denne sammenhengen, er den stolthet du viser over å ha tjent det nazistiske regimet. I dag vet du jo tydeligvis hva f.eks. regulære SS gjorde av forbrytelser bak den hovedlinjen du påstår å ha kjempet i.
Hva er din personlige mening om den nazistiske ideologi?Ville du valgt den samme side i dag?
Hva min mening er i dag har ingen betydning her. Etterpåklokskapens ”20/20” er også uvesentlig. Det viktige er: ”Hva ville dagens unge gjort?”

Da mennesket som vesen ikke har endret seg er min spådom at de ville gjort akkurat det samme i dag.

Handlingsmønster der og da er avhengig av individets kunnskap, stahet, tro og livserfaring samt omgivelsenes beskaffenhet.
 
B

Back_Door

Gjest
Hva min mening er i dag har ingen betydning her. Etterpåklokskapens ”20/20” er også uvesentlig. Det viktige er: ”Hva ville dagens unge gjort?”

Da mennesket som vesen ikke har endret seg er min spådom at de ville gjort akkurat det samme i dag.

Handlingsmønster der og da er avhengig av individets kunnskap, stahet, tro og livserfaring samt omgivelsenes beskaffenhet.
Jeg tar det til etterretning at du ikke vil avsløre dine holdninger til den nazistiske ideologi..
Jeg er samtidig helt enig med deg at det samme kunne skjedd i dag. Menneskets evne til å lære av historien, er som kjent ganske skrøpelig.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Lystløgneren Stoltenberg fortjener ikke omtale å dette forum.
Med tanken på at de fleste i hans yrke har som oppgave å fordreie fakta til å bli noe som skal forestille egen fortreffelighet fortjener ikker Jens å bli uthengt mer enn noen annen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Med tanken på at de fleste i hans yrke har som oppgave å fordreie fakta til å bli noe som skal forestille egen fortreffelighet fortjener ikker Jens å bli uthengt mer enn noen annen.
En ting er å fordreie faktum for å fremme egen fortreffelighet, det er de alle skyldige i, noe ganske annet er det å lyve på direkte ja/nei spørsmål. Ja, jeg tenker på Afghanistan-saken.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Ja du har rett i det. Russerne utprøvde MIG-21 i Vietnam. Og de sto for en stor del av annen våpenstøtte til Nord-Vietnam også. Og Medisiner.
Det er nokså normalt å bruke slagmarkene til å teste ut hvordan våpenplattformer og våpensystemer fungerer. Enten det er 1. eller 2. VK, Korea, Vietnam, i midtøsten, Irak osv.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Sesjonen min var på Røde Mølle i Fredrikstad og den var frivillig. Der ble legesjekk og andre formaliteter ordnet. Når det gjelder din evige harselering rundt mine dekorasjoner erkjenner jeg at du har tung for å ta til deg lærdom. Du er vell en av de 400000 tungnemme som dagens Aftenposten skriver om.
Kan godt hendte jeg befinner meg i den ene eller andre statistikken her. Var forresten og kikket litt på Adolf i dag, du vet, den der digre kanonen tyskerne bygde under krigen i Harstad (ja den gang da du neppe var påtenkt en gang) -som skyter helt til Narvik.

Dere kan tro den kan stå for noen desibel den kanonen der...

Frivillig sessjon med lange ballar opp på siane her... -ja, synd du ikke ble med på noen utenlandsoppdrag da... -så hadde du blitt tildelt en og annen medalje. ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Kan godt hendte jeg befinner meg i den ene eller andre statistikken her. Var forresten og kikket litt på Adolf i dag, du vet, den der digre kanonen tyskerne bygde under krigen i Harstad (ja den gang da du neppe var påtenkt en gang) -som skyter helt til Narvik.

Dere kan tro den kan stå for noen desibel den kanonen der...

Frivillig sessjon med lange ballar opp på siane her... -ja, synd du ikke ble med på noen utenlandsoppdrag da... -så hadde du blitt tildelt en og annen medalje.  ;D
Jeg synes faktisk ikke det er så vesentlig om det er sant eller ikke det Affa påstår om sitt liv. Det vesentlige er de holdninger han indirekte forfekter..
 
A

Affa

Gjest
Kan godt hendte jeg befinner meg i den ene eller andre statistikken her. Var forresten og kikket litt på Adolf i dag, du vet, den der digre kanonen tyskerne bygde under krigen i Harstad (ja den gang da du neppe var påtenkt en gang) -som skyter helt til Narvik.

Dere kan tro den kan stå for noen desibel den kanonen der...

Frivillig sessjon med lange ballar opp på siane her... -ja, synd du ikke ble med på noen utenlandsoppdrag da... -så hadde du blitt tildelt en og annen medalje.  ;D
Jeg finner utrangert artilleri av liten interesse. Selvsagt spennende for dagens unge, men av liten interesse for oss som har sett slikt tidligere.

Som artilleri var denne typen heller ikke særlig unik. Hovedskytset på Bismarck og Tirpitz var nesten tilsvarende med sine 38cm og høyere munningshastighet. Armegruppe syd brukte dessuten langt kraftigere skyts. Jeg mener å huske at det var opp i 8t på de største bunkersbryterne ved Sevastopol.
 
A

Affa

Gjest
Jeg synes faktisk ikke det er så vesentlig om det er sant eller ikke det Affa påstår om sitt liv. Det vesentlige er de holdninger han indirekte forfekter..
Åpenhet?
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Lystløgneren Stoltenberg fortjener ikke omtale å dette forum.
Snakk for deg selv, vi andre omtaler Stoltenberg så mye vi vil. Så får du heller sitte der å sutre. ;)
 
Topp Bunn