Venner, treskaller

A

Affa

Gjest
Samfunnsviter ja – det forklarer din lettvinte omgang med fakta. Din argumentasjon er fundamentert på manglende logikk, følelser og ikke minst etnisk tilhørlighet og/eller mangel på det. Du mener at du som løytnant i vernepliktsreserven og deltager i hviletjenesten i Kosovo har enormt bred erfaring i strid og ledelse. Feil.

Tyske offiserer hadde god grunn til å hovere i Norge. Vi var et nisseland med feige og udugelige offiserer, et kongehus som rømte og som brøt all gjeldene rett ved å fortsette kampen fra eksil. Norge hadde kapitulert (underskrevet av forsvars og utenriksminister).

Jeg vil anbefale at du leser deg litt opp. Følgende bøker er å anbefale som en start:

Alan Clark:
Barbarossa : The Russian German Conflict, 1941-45

Heinz Guderian:
Panzer leader
Achtung Panzer

Albert Speer:
Inside the Third Reich : Memoirs

Max Hastings:
Das Reich

Richard J Overy:
Interrogations : Inside the Minds of the Nazi Elite

Anthony Bevoor: (lettlest):
Stalingrad
Berlin

Arnold Jakoby:
Det angår også deg

Torkild Hansen:
Prosessen mot Hamsun

PG Tsouras:
Panzers on the Eastern Front : General Erhard Raus and his Panzer Divisions in Russia, 1941-1945

Michael Reynolds:
Sons of the Reich : The History of II SS Panzer Corps
Men of Steel : 1st SS Panzer Corps, 1944-45 - The Ardennes and Eastern Front
Steel Inferno : ISS Panzer Corps in Normandy
The Devil's Adjutant : Jochen Peiper, Panzer Leader

Simon Montefiore:
Stalin

Will Fey:
Armourd battles of the waffen SS

Skogvin
Norge i Krig 1-8

Cato Guhnfeldt:
Fornebu 9. april

Tamelander og Zetterling:
Niende april : nazi-Tysklands invasjon av Norge

Hans F Dahl:
Quisling : en norsk tragedie

Kriegstagbuch des OKW 1940 – 45

Ryan:
The longest day

Heinz Hohne:
Der orden unter dem Totenkopf- die Geschichte der SS
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Hehe. Og du tror ikke jeg har lest noe av det der? Stakkar, Panzer Leader foreleste Guderian over på West Point etter krigen. Noen av bøkene eier jeg, eksempelvis Norge i krig (og spetakkel). Stalin har jeg fagbøker på. Og stalinismen. Om slaget om Berlin. Av Paul Kennedy. mm.

Jeg tror jeg har glemt mer av det jeg har lest, enn du har vært innom av faglitteratur på området, men uansett, jeg har ikke så stort behov av å bevise noe som du. Du anbefales herved å starte å lese tråden pånytt. Jeg tror faktisk du sliter med Alzheimer, siden hukommelsen din rakner litt.

Jeg har forresten hørt at italienerne bare hadde revers på stridsvognene under krigen... -men de pleide ikke å stikke av når ANZAC soldatene angrep med kaldt stål (bajonett, hvis du tok den...) slik som tyskerne i Nord-Afrika...

Til den fornøyelsen, siden du ikke engang ble kvalifisert til å bli korporal i Hæren (vi vet jo hvordan enkelte sånne har oppført seg), siden du må begynneå lese denne tråden om igjen, anbefaler jeg deg et italiensk druebrennvin (til og med du skjønner at bare druebrennevin fra Cognac får kalle seg Cognac) ved det smukke navn Bric del Gaian di Moscato d'asti. Koster forøvrig noe over 800- kroner, men er desverre bestillingsvare. Anbefales på det sterkeste.
 
A

Affa

Gjest
Nei, du har ikke lest det. Hvis så er tilfelle har du ikke forstått noe (derfor du ”studerte” på SV, der trengs ingen logikk eller kapasitet). Skremmende at du har brukt så mye penger på bøker og sitter igjen med så dårlig resultat, men ser man kun på bildene så er det vel ikke annet å forvente. De pynter kanskje litt opp i trygdeleiligheten din (det eneste du har råd til med ”traume”-trygd fra forsvaret). Min fenriksgrad fra SS gjorde meg i stand til å ta viktigere avgjørelser enn noen norsk offiser har gjort etter krigen. Mine menn tok flere liv og mistet flere liv enn det noen andre siden har gjort.

Du burde forsøke deg litt på realfag. Det gjør det i stand til å summere.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Kan godt hende jeg trenger å lære å summere litt. Men siden du nevner hva vi bør kunne, du som driver med realfag, det heter:

"nei, du har ikke lest det." og ikke som du skrev "Nei du har ikke leste det." -du hadde vel ikke så gode karakterer i norsk tenker jeg. Det gir ikke så godt omdømme å åpne med en sånn "skrive leif" (hehe: leif -tok du poenget? Skrivefeil skjønner du).

Nei skal innrømme at en del av det der har jeg ikke lest. Og mye jeg har lest er så lenge siden, at jeg har glemt mye. Likevel briljerer jeg, og det liker du dårlig, spesielt siden Alzheimeren din stadig slår ut. Apropos grader på Universitet, så har jeg fullt mellomfag i både Historie og Sosiologi, (utenom hovedfag i sistnevnte) så jeg kan med en viss styrke å ha noe utdannelse i "Faghistorie". Det er jo litt hyggelig. Masse faglitteratur, med tilgang på produskjonstall (du har jo sett at jeg sjonglerer med en del tall tidligere her) fra 2. VK.

Apropos Alzheimer, noen blir sinte når de blir gjort oppmerksomme på at de "glemmer" eller tar feil. Dine forsøk på verbal oppholdende strid angående min status avvises her, du har desverre ikke ressurser til å holde en sånn debatt oppe. Ikke uvanlig og noe jeg skal ta hensyn til, rent pedagogisk.

Noe jeg likte med den forrige italienske edle vare jeg nevnte, er den dype rav fargen. Riktig pen og se på. Her er en annen bestillingsvare, som kanskje også kan være interessant: Prime Uve di Prosecco. Den koster under 500- . Kanskje vi burde bestille den?
 
A

Affa

Gjest
Eller "Nei, skal innrømme...." som det vel heter.
Jeg fikk nest beste karakter i Norsk og beste i Nynorsk til Eksamen Artium lille du. Det får holde.

På universitetet fikk jeg bare 1.1 (muntlig) og 1.3 (skriftlig) på min Cand Real. Min Dr grad var bare brukbar. Grunnfag og Mellomfag er null og niks. Ikke stort å skryte av. Største prestasjoner for SV studenter er å bære bøkene fra Akademika. Jeg har lest mer enn nok til hovedfag i både kunsthistorie og historie, med fokus på de siste 100 år. Skryt? Ja, men jeg er god. Har aldri trengt rømme til Sverige som en annen feiging eller Blucher.

Jeg drikker mest rødvin. Fuselbefengt skvip er ikke noe for en gammel mann.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Ja, der ser man at det ikke alltid hjelper med gode karakterer i norsk...

Nei, jeg ærlig talt få fortelle at så høyt oppe på karakterskalaen (d.v.s. over 2.0 på tidels systemet, som forresten er utdødd nå) har jeg aldri vært på Samfunnsseksjonen eller Humanoria. På Historie eller Samfunnsfag tor jeg nesten ikke de ga karakterer over 2.0, en sjelden gang 1.9. Beste score er vel Ex. Phil. med sine 1.7. Ellers er de fagene jeg har som kjent svært konservative med bruken av karakterer.

Ja man kan lese, men uten papirer er man heller ikke formelt skolert i det og da er det noe man ikke får drive med, som fagmann, som snekkeren sa til meg... -og jeg er flink å bære. Som den gode infanterist jeg i utgangspunktet er. Og vel fremme, alltid klar til strid. For å sitere Kant: "Ding an sich, und Ding für mich." Og slik er det vel med realfagsparadigmatikeren Affa også.

Jeg tror forresten israelerne ville blitt riktig glad i deg, med din fiktive SS historie bak deg. Noe fare for lynsjing der nede kanskje? -neida, de er tross alt siviliserte der nede og bomber stort sett motparten sønder og sammen med alt som kan krype og gå...

Så du liker ikke Aqua vitae en gang, slik som Gammel Opland engang? -hva slags Nordmann er så du? En landsforræder?
 
B

Back_Door

Gjest
Hochar Pere Et Fils 01 til ca 170.- er flott
Ch Musar 95 og 98 til ca 350.- og 260.-
Ch Ksara Reserve du Couvent 00  til 130.-

Dette er halve utvalget!!!
Jeg har ikke hatt for vane å rose Affa, men denne gang er det på sin plass! Takk for tipset, selv om det egentlig var gitt til Parelius..
Jeg hadde en høytidsstund i går kveld, dekanterte og tømte en flaske Ch Musar 1999 :eek: ;) (fikk ikke tak i 98- eller 95)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke hatt for vane å rose Affa, men denne gang er det på sin plass! Takk for tipset, selv om det egentlig var gitt til Parelius..
Jeg hadde en høytidsstund i går kveld, dekanterte og tømte en flaske Ch Musar 1999 :eek: ;) (fikk ikke tak i 98- eller 95)
'99 er helt fin den. Jeg har kjøpt og hatt nytelse av Ch M i mange årganger, og synes i grunnen at de er nokså stabile.

Mvh Vidar P
 
B

Back_Door

Gjest
'99 er helt fin den. Jeg har kjøpt og hatt nytelse av Ch M i mange årganger, og synes i grunnen at de er nokså stabile.

Mvh Vidar P
Det er samtidig litt artig at det lages slik vin i et område man normalt forbinder med krig og elendighet..
 
Topp Bunn