Venner, treskaller

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Jeg finner utrangert artilleri av liten interesse. Selvsagt spennende for dagens unge, men av liten interesse for oss som har sett slikt tidligere.

Som artilleri var denne typen heller ikke særlig unik. Hovedskytset på Bismarck og Tirpitz var nesten tilsvarende med sine 38cm og høyere munningshastighet. Armegruppe syd brukte dessuten langt kraftigere skyts. Jeg mener å huske at det var opp i 8t på de største bunkersbryterne ved Sevastopol.
Min mor var tilfeldigvis, sammen med 4 andre søsken, mine morforeldre og min tippoldefar kloss over Håkøya på Tromsøya da Tirpitz ble bombet og tippet rundt i Tromsø, etter å ha blitt evakuert (hurra for Wehrmacht, de svidde av alt av eiendeler til hele min familie i Nordreisa kommune; hus, gård, hogde faktisk ned alt av trær på gården da de skulle bygge en liten flyplass osv.) -foresten forteller moren min også om da et 70-talls bombefly passerte over Reisadalen da britene bombet Tirpitz i Kåfjord utenfor Alta (over 300 tyskere ble drept på det angrepet, mannskap og luftvernartellerister ++).

Uansett, der de lå som krigsflyktninger på gulvet (eller rettere, min tippoldefar nektet å legge seg på gulvet i "kåken" på sydspissen i Tromsø) -mens litt 81 Avro Lancastere bombet. Vinduer ol. ble blåst inn i flere av boligene i området der under bombingen. Min mormor var svært, svært redd siden de lå meget nært Tirpitz, tvers over sundet der. Over 1200 tyskere ble drept i det angrepet.

Så, du ser Affa, men du forestiller deg ting, så har noen av våre nærmeste vært direkte involvert i noen "berømte" hendelser. De kan fortelle litt heftigere øyenvitneskildringer, hehe, enn de du finner i de SS bøkene du stadig leser. Eller som Schütz ville sagt, fiksjoner basert på 2. ordens observasjoner. ;D


Mvh.
 
A

Affa

Gjest
Min mor var tilfeldigvis, sammen med 4 andre søsken, mine morforeldre og min tippoldefar kloss over Håkøya på Tromsøya da Tirpitz ble bombet og tippet rundt i Tromsø, etter å ha blitt evakuert (hurra for Wehrmacht, de svidde av alt av eiendeler til hele min familie i Nordreisa kommune; hus, gård, hogde faktisk ned alt av trær på gården da de skulle bygge en liten flyplass osv.) -foresten forteller moren min også om da et 70-talls bombefly passerte over Reisadalen da britene bombet Tirpitz i Kåfjord utenfor Alta (over 300 tyskere ble drept på det angrepet, mannskap og luftvernartellerister ++).

Uansett, der de lå som krigsflyktninger på gulvet (eller rettere, min tippoldefar nektet å legge seg på gulvet i "kåken" på sydspissen i Tromsø) -mens litt 81 Avro Lancastere bombet. Vinduer ol. ble blåst inn i flere av boligene i området der under bombingen. Min mormor var svært, svært redd siden de lå meget nært Tirpitz, tvers over sundet der. Over 1200 tyskere ble drept i det angrepet.

Så, du ser Affa, men du forestiller deg ting, så har noen av våre nærmeste vært direkte involvert i noen "berømte" hendelser. De kan fortelle litt heftigere øyenvitneskildringer, hehe, enn de du finner i de SS bøkene du stadig leser. Eller som Schütz ville sagt, fiksjoner basert på 2. ordens observasjoner.  ;D


Mvh.
Hva er poenget ditt? Dette er hverdagen i en krig. Et lite angrep på en ikke prioritert del av fronten mot et fartøy som kun utgjorde en ubetydelig trussel. Meg bekjent drepte RAF og Royal Navy langt flere Nordmenn enn det tyskerne gjorde langs kysten og i nordområdene. Oppegående folk bærer lite nag til de tyske tropper der oppe. De fryktet russerne, ikke tyskerne. Veldig mange av dem gikk i krigen på tysk side. Veldig mange av dem ble drept.

Dagens ”elitesoldater” med slike som deg i spissen prater bare rør. Krig har ikke dere sett lille du. Krig er noe du opplever hvis halvparten av dere blir drept i løpet av en uke. I blant norske styrker har det ALDR vært noen tap å snakke om etter krigen. Tapene står dere selv for. Dere såkalte proffer henger dere opp i nærmeste tre og sutrer som kvinnfolk når dere kommer hjem og penga er slutt. Dette etter at dere har blitt påspandert kostbar trening og fått betalt som de griske leiesoldatene dere vitterlig er. Deres moral er påfallende falsk. Dere velger utelukkede å delta hvis pengene er gode nok og fienden ufarlig nok. Feighet er deres fane. Kaster skam over flagget med den oppførsel som blir vist på fjernsyn er det dere gjør.

Selvpåførte skader ble straffet med døden under krigen. Dere skal ha trygd. Hva faen er forresten en elitesoldat som ikke engang greier å ta livet av seg selv? Kujon er det han er.
 
A

Akle

Gjest
Etter at du sluttet å være morsom mistet jeg poenget ditt Affa, og du var vel strengt tatt aldri morsom.

Mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Hva er poenget ditt? Dette er hverdagen i en krig. Et lite angrep på en ikke prioritert del av fronten mot et fartøy som kun utgjorde en ubetydelig trussel. Meg bekjent drepte RAF og Royal Navy langt flere Nordmenn enn det tyskerne gjorde langs kysten og i nordområdene. Oppegående folk bærer lite nag til de tyske tropper der oppe. De fryktet russerne, ikke tyskerne. Veldig mange av dem gikk i krigen på tysk side. Veldig mange av dem ble drept.

Dagens ”elitesoldater” med slike som deg i spissen prater bare rør. Krig har ikke dere sett lille du. Krig er noe du opplever hvis halvparten av dere blir drept i løpet av en uke. I blant norske styrker har det ALDR vært noen tap å snakke om etter krigen. Tapene står dere selv for. Dere såkalte proffer henger dere opp i nærmeste tre og sutrer som kvinnfolk når dere kommer hjem og penga er slutt. Dette etter at dere har blitt påspandert kostbar trening og fått betalt som de griske leiesoldatene dere vitterlig er. Deres moral er påfallende falsk. Dere velger utelukkede å delta hvis pengene er gode nok og fienden ufarlig nok. Feighet er deres fane. Kaster skam over flagget med den oppførsel som blir vist på fjernsyn er det dere gjør.

Selvpåførte skader ble straffet med døden under krigen. Dere skal ha trygd.  Hva faen er forresten en elitesoldat som ikke engang greier å ta livet av seg selv? Kujon er det han er.
Stort sett har russerne vært meget populære her oppe i Nord, hehe, særlig etter frigjøringen av Finnmark, men snarere Varanger. Ikke tilfeldig at Forsvaret og Politiet drev en omfattende overvåkingsvirksomhet her oppe, særlig i de områder jeg selv kommer fra.

Jeg er ekte Nordlending, med ekte norske militære aner. Min farfar er dekorert for sin innsats som infanterist i Bn2/IR16, 6. Div. fra Narvik, og han deltok i første linje mot tyske stillinger på Lille Balak og Kobberfjell utenfor Narvik (snarere nærmere Bjerkvik) i tillegg til alle de mindre trefningene og bakholdene som foregikk i mellom de større kamphandlingene. Så du må ikke komme her å fortelle tøv til meg om norske soldaters insatser (kanskje bortsett fra noen av avdelingene som regelrett overga seg sørpå slik som Telemark Regiment). I tillegg satt min farfar 9 måneder i konsentrasjonsleir i Tyskland for "Obsternasighet mot Wehrmacht" eller noe slikt. Som min farmor sa, hun trodde aldri hun skulle få se han igjen, og, da endelig kom hjem, var han så utsultet og utmattet at ingen trodde han kom til å leve særlig lenge.

Vel vel Affa. Du leker deg fortsatt med disse 2. ordens observasjoner og fiksjoner basert på disse og i tillegg formeninger om saker og ting du neppe har så ekstrem kjennskap til. Og like fullt, har du vel knapt blitt tildelt "Vernepliktsmedaljen" som tjenestedyktig her i gamle Norge. ;D

Du er forresten velkommen hjem til meg på et glass Cognac en dag. Vi kan diskutere utdanningssystemene i dagens Forbundsrepublikk.


Mvh.
 
A

Affa

Gjest
Stort sett har russerne vært meget populære her oppe i Nord, hehe, særlig etter frigjøringen av Finnmark, men snarere Varanger. Ikke tilfeldig at Forsvaret og Politiet drev en omfattende overvåkingsvirksomhet her oppe, særlig i de områder jeg selv kommer fra.

Jeg er ekte Nordlending, med ekte norske militære aner. Min farfar er dekorert for sin innsats som infanterist i Bn2/IR16, 6. Div. fra Narvik, og han deltok i første linje mot tyske stillinger på Lille Balak og Kobberfjell utenfor Narvik (snarere nærmere Bjerkvik) i tillegg til alle de mindre trefningene og bakholdene som foregikk i mellom de større kamphandlingene. Så du må ikke komme her å fortelle tøv til meg om norske soldaters insatser (kanskje bortsett fra noen av avdelingene som regelrett overga seg sørpå slik som Telemark Regiment). I tillegg satt min farfar 9 måneder i konsentrasjonsleir i Tyskland for "Obsternasighet mot Wehrmacht" eller noe slikt. Som min farmor sa, hun trodde aldri hun skulle få se han igjen, og, da endelig kom hjem, var han så utsultet og utmattet at ingen trodde han kom til å leve særlig lenge.

Vel vel Affa. Du leker deg fortsatt med disse 2. ordens observasjoner og fiksjoner basert på disse og i tillegg formeninger om saker og ting du neppe har så ekstrem kjennskap til. Og like fullt, har du vel knapt blitt tildelt "Vernepliktsmedaljen" som tjenestedyktig her i gamle Norge.  ;D

Du er forresten velkommen hjem til meg på et glass Cognac en dag. Vi kan diskutere utdanningssystemene i dagens Forbundsrepublikk.


Mvh.
Tap ETTER krigen skrev jeg. Les før du skriver. Tapene var dessuten små da de allierte var totalt overlegene Dietels. Flere av venne mine sloss sammen med din farfar skal jeg si deg. Men feigheten og sviket til kongehus og storting i 1940, samt liten vilje til forsvar av landet i blant norske styrker gjorde at mange bitre norske gutter vervet seg til norsk tjeneste på østfronten.

Jeg er glad jeg ikke lenger har det du kaller ekstrem kunnskap om moderne norske soldater. Det lille jeg ser av dem er i dag flaut.
 
A

Affa

Gjest
Etter at du sluttet å være morsom mistet jeg poenget ditt Affa, og du var vel strengt tatt aldri morsom.

Mvh
Hva mener du aktle? Min misjon er ikke å more slike som deg.

Donald er nok mer passende for deg. Lett å følge med på. Det er lett å skille de slemme og snille. Stikkord: Mye bilder, lite tekst
 
B

Back_Door

Gjest
Hva er poenget ditt? Dette er hverdagen i en krig. Et lite angrep på en ikke prioritert del av fronten mot et fartøy som kun utgjorde en ubetydelig trussel. Meg bekjent drepte RAF og Royal Navy langt flere Nordmenn enn det tyskerne gjorde langs kysten og i nordområdene. Oppegående folk bærer lite nag til de tyske tropper der oppe. De fryktet russerne, ikke tyskerne. Veldig mange av dem gikk i krigen på tysk side. Veldig mange av dem ble drept.

Dagens ”elitesoldater” med slike som deg i spissen prater bare rør. Krig har ikke dere sett lille du. Krig er noe du opplever hvis halvparten av dere blir drept i løpet av en uke. I blant norske styrker har det ALDR vært noen tap å snakke om etter krigen. Tapene står dere selv for. Dere såkalte proffer henger dere opp i nærmeste tre og sutrer som kvinnfolk når dere kommer hjem og penga er slutt. Dette etter at dere har blitt påspandert kostbar trening og fått betalt som de griske leiesoldatene dere vitterlig er. Deres moral er påfallende falsk. Dere velger utelukkede å delta hvis pengene er gode nok og fienden ufarlig nok. Feighet er deres fane. Kaster skam over flagget med den oppførsel som blir vist på fjernsyn er det dere gjør.

Selvpåførte skader ble straffet med døden under krigen. Dere skal ha trygd.  Hva faen er forresten en elitesoldat som ikke engang greier å ta livet av seg selv? Kujon er det han er.
Jeg var jaggu ikke klar over at folket i nord i en slik grad trykket tyskerne til sitt bryst? Ja, er det ikke utrolig hvordan historiebøkene forvrenger virkelighetsbildet?
Når vi samtidig er inne på dette med dødsstraff, ble ikke mange landsvikere også dømt til døden ???
Dine betraktninger om å kaste skam på flagget, tas også til ettertanke..
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.862
Antall liker
641
Nordlendingene er takknemlige ovenfor den røde arme. Det var russerene som frigjorde nordområdene i Norge. Affa driver subjektiv historieskriving, han kjenner ingen fra nord med unntak fra gamle nazisympatisører.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
[...] Jeg ergres over det manglende mot, den manglende besluttsomhet, det smålige og introverte. Hvor er stålet, motet, viljen? [og så videre, jeg trenger vel ikke å poste hele...]
Dette innlegget er noe av det beste jeg har lest på sentralen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Tap ETTER krigen skrev jeg. Les før du skriver.  Tapene var dessuten små da de allierte var totalt overlegene Dietels. Flere av venne mine sloss sammen med din farfar skal jeg si deg. Men feigheten og sviket til kongehus og storting i 1940, samt liten vilje til forsvar av landet i blant norske styrker gjorde at mange bitre norske gutter vervet seg til norsk tjeneste på østfronten.

Jeg er glad jeg ikke lenger har det du kaller ekstrem kunnskap om moderne norske soldater. Det lille jeg ser av dem er i dag flaut.
Næmmen stakkar deg da, dine venner? -ja hadde du enda hatt venner fra den tiden, men de fleste fra den generasjonen lever ikke lenger. Og etter krigen ja, vi har da hatt Tysklandsbrigaden (ja vi har okkupert en liten del av Tyskland fram til 1955) -som også er kjent som Brigade Nord, du vet de som havnet på skjold, Bardufoss/Heggelia, Setermoen, Åsegarden...

Vi har hatt soldater i FN-tjeneste i Korea (dog bare et feltsykehus med støttefunksjoner) i Gaza på 60-tallet Libanon mellom 1978-1998 der min bror også var løytnant og han har 3 kontingenter bak seg i Pi-troppen og plukket ut norske gutter ut av minefelt, der de mistet ett bein eller to, faktisk (forøvrig er også en del norske soldater omkommet der, 21, hvorav de fleste av dem har blit drept av israelsk artilleri, miner og direkte kamphandlinger med PLO, men det visste du jo ikke, men norkse soldater har fatisk drept en del PLO-soldater i Norbatt AO) Kuwait, Irak, Bosnia i Hercegovina, Kosovo, Somalia, Afghanistan.

Nei vet du hva Affa, du prater om ting du overhode ikke har peiling på, annet enn de fiksjonene du har lest som er basert på 2. ordens observasjoner. Og det er egentlig like greit, for da kan du leke Forhenværende Waffen SS, hvis aktiviteter i prinsippet var av Para-Militær art og like ille som den delen av SS som administrerte konsentrasjonsleirene, eller Brigade Dirlewanger for den saks skyld.


Men du kan være litt morsom, selv om du trolig ikke en gang er tildelt Vernepliktsmedaljen... ;D


Mvh.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Jeg var jaggu ikke klar over at folket i nord i en slik grad trykket tyskerne til sitt bryst? Ja, er det ikke utrolig hvordan historiebøkene forvrenger virkelighetsbildet?
Saklig intervensjon:

Tyskerne var nok ikke så direkte hatet i nord som mange synes å tro. Folk bodde tett innpå dem, så godt som alle hadde tyskere innkvartert i hjemmet. Når du over tid bor så tett på folk blir de gjerne personer og fiendebildet blir litt mer nyansert. Man ble kjent med dem, og mange var da faktisk helt ok mennesker. Det gjennomgående jeg har forstått fra denne tiden, som jeg ikke har opplevd selv, er at den nordnorske befolkningen klarte å skille mellom Fritz soldat som var en grei kar, tvangssendt hjemmefra til et sted han ikke ville være, og den tyske vernemakten som ikke var velkommen. At det også fantes drittsekker blandt dem er selvsagt, og blir heller ikke lagt skjul på.

At dette ikke kommer fram i historiebøkene har vel en politisk forklaring. Det var opplest og vedtatt at Norge ved Nygaardsvoldregjeringen hadde vunnet krigen alene, ..vel med litt hjelp fra UK og USA. Sovjet ? Nei dem har vi ikke hørt noe om ! :p

At den del av befolkningen som fulgte Londonregjeringens oppfordring og saboterte evakueringen ikke hadde overlevd om det ikke var for mat og hjelp fra Den Røde Arme, var vel så pinlig for AP regjeringer etter krigen at store deler av folket i nord ble overvåket som suspekte potensielle landsforrædere. :p Hjelpen fra Sovjet var folk her opppe veldig glade og takknemlige for, men folket har også et nyansert og realistisk syn på russerne, for de stjal alt som ikke var boltet fast.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
............... for da kan du leke Forhenværende Waffen SS, hvis aktiviteter i prinsippet var av Para-Militær art og like ille som den delen av SS som administrerte konsentrasjonsleirene, eller Brigade Dirlewanger for den saks skyld.

Waffen SS "paramillitær gruppe" ??

Vel kompis jeg tror de engelske fallskjermstyrkene som møtte Waffen SS Pazer div ?? ved Arnhem hadde et litt annet intrykk av dem. Waffen SS var eliteavdelinger, både med hensyn til utvalgte mannskaper, materiell og våpen. Mot slutten av krigen ble guttunger på 14-15 år innrullert, men det er en annen sak. På det tidspunktet var krigen tapt, og det synes som om den eneste som ikke forsto det var Hitler.

Men altså, da "morroa" begynte var Waffen SS eliteavdelinger. Og det at de allierte til slutt vant den krigen kan synes som et lite mirakel. ( Som også kan tilskrives Hitlers dårskap og USA`s industrielle kapasitet. )

Som en engelsk venn av meg ( han deltok selv ) sa: " We stumbled from defeat to defeat, and eventually won the war. Nobody really understands why ! "
 
K

kbwh

Gjest
Hehe, engelsk v.s. tysk kampdoktrine:
Engelsk: Avvent ordre.
Tysk: Gjør noe!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Waffen SS "paramillitær gruppe" ??

Vel kompis jeg tror de engelske fallskjermstyrkene som møtte Waffen SS Pazer div ?? ved Arnhem hadde et litt annet intrykk av dem. Waffen SS var eliteavdelinger, både med hensyn til utvalgte mannskaper, materiell og våpen. Mot slutten av krigen ble guttunger på 14-15 år innrullert, men det er en annen sak. På det tidspunktet var krigen tapt, og det synes som om den eneste som ikke forsto det var Hitler.

Men altså, da "morroa" begynte var Waffen SS eliteavdelinger. Og det at de allierte til slutt vant den krigen kan synes som et lite mirakel. ( Som også kan tilskrives Hitlers dårskap og USA`s industrielle kapasitet. )

Som en engelsk venn av meg ( han deltok selv ) sa: " We stumbled from defeat to defeat, and eventually won the war. Nobody really understands why ! "
Begrepet Para-militært nyttes i Janes f.eks. om det norske HV.

Vi kan ta begrepet opp til diskusjon. Dette er klippet ut av wikipedia for å gjøre det litt oversiktelig: "Ordet paramilitær kommer ra gresk para (ved siden). Slik betyr paramilitær «tilleggsmilitære» som utfører miltære handlinger. Betegnelsen kan også bli benyttet om mer offisielle enheter som har en struktur og oppgaver som kan minne om militære, men er allikevel ikke en del av landets militære styrker. Av gjerne politiske årsaker er disse gruppen organisert som en del av politiet, dette omtales da ofte som et Gendarmeri."

-i Spania har vi Guardia Civil, i Frankrike og husker jeg ikke helt feil i Nederland har de Marchutes. Poenget med begrepet er at grupper kan opptre militært, være militært organisert, men de er IKKE en del av Forsvaret. Så vidt jeg vil huske, så var ikke SS under Wehrmacht, men en egen organisasjon, altså SS.

Wikipedias definisjon er noe mangelsfull. Para betyr ved siden av. Og jeg vil gå så langt som å si at så lenge en organisasjon IKKE er en del av landets offisielle militære, så er de VED SIDEN av uansett om de har jagerfly, stridsvogner, eller stående enheter. Og enhetene kan være like godt trent eller utstyrt, men SS var altså en egen organisasjon.

Din Kompis
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Bjornh,

Mener du at HV er "paramilitære" ? At HV ikke er en del av Norges offisielle militære?

Gutten, hva er det du røyker ? Sokka dine? Canabis er det ikke !! ;D ;D ;D ;D ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
bjornh

Etter den utlegningen mener jeg bestemt at det må være feilaktig av Janes å kalle HV paramilitære. De er på alle måter en del av militærmakten. Pengene kommer over forsvarsbudsjettet, GIHV rapporterer til FSJ, mannskapene utkommanderes etter vernepliktsloven (riktignok med noen supplerende bestemmelser i HV-loven) osv. Dette gjelder i dag, og gjennom hele HV's historie for all fredsdrift. Hva gjelder mobilisering har virkeligheten vært litt mer diffus. HV-lovens paragraf 13 tillater utkommandering av HV-mannskaper ved naturkatastrofer, ulykker o.l. til støtte for politiet. Man har tidligere primært planlagt med å underlegge HV DK'er og landsdelskommandoer. I den senere (terror-)tid har man lagt langt mer fokus på operasjoner til støtte for, og kommandomessig underlagt Politiet. Forvaltningsmessige saker er fortsatt Forsvarets bord. Mye av jussen rundt dette med Forsvaret og Politiet er veldig dårlig, men det jobbes med det i Justis- og Forsvarsdepartementet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Ja det er litt interessant det der med HV. "Jane's" er en organisasjon som driver med analyser av militære organisasjoner, våpeneksport, osv. Så hvis du leser hva jeg skrev: "Begrepet Para-militært nyttes i Janes f.eks. om det norske HV."

Jeg ble litt overrasket selv for noen år siden da de i de årlige leksikonene sine der de analyserer alle lands væpnede styrker og klassifiserer dem. Men Jane's ser altså på HV som en "para-militær" organisasjon.

Det har nok mye med hvordan HV er organisert og særlig med Råd, utvalg og nemndstrukturen. Disse har et nokså sivilt tilsnitt, eller begrepet som ofte før ble nyttet om HV's struktur: "demokratisk".

Et annet interessant moment er at Heimevernet, som ikke er en egen forsvarsgren, ikke forvalter yrkesbefal. Yrkesbefalet som tjenestegjør i Heimevernet, tilhører de andre forsvarsgrene og er utlånt til Heimevernet.

Her er en Link til Jane's: http://www.janes.com/
 
R

Rojoh

Gjest
Nå er jeg en ekte HV-soldat. Men paramilitær låter egentlig litt fjernt. Vi er dog noen jæ...r til å drikke kaffe med lua på snei og hendene godt plantet ned i lomma. ;D

Mvh. Johan
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er også HV-soldat.

Jeg er en jævel til å drikke kaffe i lett jogg med Catohjelmen korrekt plassert på hodet, og høyre hånd alltid på pistolgrepet.

And the times they are a changing... ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
En ting jeg har lagt merke til er hvordan Forsvaret har endret profilen til HV de senere år, og forsøkt å "profesjoanlisere" inntrykket av HV og selvsagt heve nivået på HV. HV har fått noen enheter som har et meget høyt nivå (016). Råd, utvalg og nemndstrukturen er beholdt, men det ville ikke overraske meg om den på sikt kanskje forsvinner, til fordel for en direkte militær struktur.

Før har man brukt begrepet "tillitsmannsordning" mye men dette begrepet er fjernet. Før betegnet det det som gjerne kalles "den sivile strukturen i HV".
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er merkelig det der. Landsrådet er rådgiver for FSJ ved tilsetting av GIHV, blant annet. Det er mye rart som rører seg i HV, mye av det har sin opprinnelse i den store graden av frivillighet blant mannskapene. Frivilligheten er praktisk talt borte, og mange av disse særegenhetene kommer nok til å forsvinne etter.

Jeg har hatt mye med HV å gjøre siden slutten av 80-tallet. HV var en gang drevet av ressurssterke og entusiastiske mennesker praktisk talt uten relevant militær kompetanse. Jeg konstaterer med glede at vi er i ferd med å bli vesentlig mer kompetente på alle nivåer, uten at vi mister all entusiasmen.

Jeg har vært på rep i Hæren også, det var ikke gøy. Kompetansen var ikke noe å rope hurra for der heller. Og makan til uinspirert "kjøtt i målet" må du lete lenge etter...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Et annet interessant moment er at Heimevernet, som ikke er en egen forsvarsgren, ikke forvalter yrkesbefal. Yrkesbefalet som tjenestegjør i Heimevernet, tilhører de andre forsvarsgrene og er utlånt til Heimevernet.
Et lite supplement til det: HV har hatt egen GBU (grunnleggende befalsutdanning) siden begynnelsen av '90-tallet. Hæren drev førstegangstjeneste for HV en lang stund, før HV tok over den butikken selv (riktignok med lånt personell).


Hele butikken er litt merkelig.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Ja det der med "forvalter eget yrkesbefal" skjønner jeg ikke helt. Om det da menes at at de egentlig "tilhører KAMPUKS" i Hæren. Eller en slags indirekte tilknytning til infanteriet.

Jeg har sagt det andre steder, at jeg blir ikke overrasket hvis HV får en "Territorial Army" struktur slik som man har i Storbrittania. Vi henter mye kompetanse derfra ellers så...

I så fall bortfaller det sivile tilsnittet vi fortsatt har i dag. Og kompani/bataljons/regimentsstrukturer kan "plutselig" dukke opp. Jeg er ikke sikker på hva Forsvaret egentlig vil på sikt med HV, men jeg tror at begrepet "transformasjon" er på sin plass.

Det gamle rep. systemet ja...holdningene til mange som var inne til rep. hørte jo ikke hjemme noen steder. Men greit nok, vi har ikke helt det behovet i dag som for 20 år siden. Dessuten har soldater flest i dag en tjeneste som stort sett sakl være mer meningsfylt enn før. Aktivitet, øvelse og opplevelse av action og mestring er det som skal til. Ikke brakkesitting.
 
A

Affa

Gjest
Næmmen stakkar deg da, dine venner? -ja hadde du enda hatt venner fra den tiden, men de fleste fra den generasjonen lever ikke lenger. Og etter krigen ja, vi har da hatt Tysklandsbrigaden (ja vi har okkupert en liten del av Tyskland fram til 1955) -som også er kjent som Brigade Nord, du vet de som havnet på skjold, Bardufoss/Heggelia, Setermoen, Åsegarden...

Vi har hatt soldater i FN-tjeneste i Korea (dog bare et feltsykehus med støttefunksjoner) i Gaza på 60-tallet Libanon mellom 1978-1998 der min bror også var løytnant og han har 3 kontingenter bak seg i Pi-troppen og plukket ut norske gutter ut av minefelt, der de mistet ett bein eller to, faktisk (forøvrig er også en del norske soldater omkommet der, 21, hvorav de fleste av dem har blit drept av israelsk artilleri, miner og direkte kamphandlinger med PLO, men det visste du jo ikke, men norkse soldater har fatisk drept en del PLO-soldater i Norbatt AO) Kuwait, Irak, Bosnia i Hercegovina, Kosovo, Somalia, Afghanistan.

Nei vet du hva Affa, du prater om ting du overhode ikke har peiling på, annet enn de fiksjonene du har lest som er basert på 2. ordens observasjoner. Og det er egentlig like greit, for da kan du leke Forhenværende Waffen SS, hvis aktiviteter i prinsippet var av Para-Militær art og like ille som den delen av SS som administrerte konsentrasjonsleirene, eller Brigade Dirlewanger for den saks skyld.


Men du kan være litt morsom, selv om du trolig ikke en gang er tildelt Vernepliktsmedaljen...  ;D


Mvh.
Leibstandarte paramilitær?
Das Reich paramilitær?
Wiking paramilitær?
Totenkopf paramilitær?
Frundsberg paramilitær?
Hohenstaufen paramilitær?
Hitlerjugend paramilitær?

Vi snakker om panserdivisjoner med 15-20000 mann. 150-250 stridsvogner
Dessuten tilkommer divisjoner som Nordland som var grenaderer.

Fellesnevner. Bedre trent, bedre utstyrt og bedre disiplin enn noen annen stridene divisjon under krigen uansett nasjon.

Totenkopfverbande (Theodor Eicke kom derfra, men 3. SS var svært spesielle) var leirpersonell og Dirlewangers spesialkommando opererte langt bak fronten. Hans menn utførte grusomheter som ikke kan forsvares. Dette var folk som var oss totalt ukjente den gangen. Måtte de brenne i helvete.

Jeg ser ikke noe poeng å ramse opp dette da du tydeligvis har tungt for det.

Vernepliktsmedaljen har jeg ikke. Her har du rett.
 
A

Affa

Gjest
Begrepet Para-militært nyttes i Janes f.eks. om det norske HV.

Vi kan ta begrepet opp til diskusjon. Dette er klippet ut av wikipedia for å gjøre det litt oversiktelig: "Ordet paramilitær kommer ra gresk para (ved siden). Slik betyr paramilitær «tilleggsmilitære» som utfører miltære handlinger. Betegnelsen kan også bli benyttet om mer offisielle enheter som har en struktur og oppgaver som kan minne om militære, men er allikevel ikke en del av landets militære styrker. Av gjerne politiske årsaker er disse gruppen organisert som en del av politiet, dette omtales da ofte som et Gendarmeri."

-i Spania har vi Guardia Civil, i Frankrike og husker jeg ikke helt feil i Nederland har de Marchutes. Poenget med begrepet er at grupper kan opptre militært, være militært organisert, men de er IKKE en del av Forsvaret. Så vidt jeg vil huske, så var ikke SS under Wehrmacht, men en egen organisasjon, altså SS.

Wikipedias definisjon er noe mangelsfull. Para betyr ved siden av. Og jeg vil gå så langt som å si at så lenge en organisasjon IKKE er en del av landets offisielle militære, så er de VED SIDEN av uansett om de har jagerfly, stridsvogner, eller stående enheter. Og enhetene kan være like godt trent eller utstyrt, men SS var altså en egen organisasjon.

Din Kompis
Uff, du er ikke mye kildekritisk.
Alle Waffen SS divisjoner stod under Wermacht befal som deler av armeer eller armegrupper.
 
B

Back_Door

Gjest
Saklig intervensjon:

Tyskerne var nok ikke så direkte hatet i nord som mange synes å tro. Folk bodde tett innpå dem, så godt som alle hadde tyskere innkvartert i hjemmet. Når du over tid bor så tett på folk blir de gjerne personer og fiendebildet blir litt mer nyansert. Man ble kjent med dem, og mange var da faktisk helt ok mennesker. Det gjennomgående jeg har forstått fra denne tiden, som jeg ikke har opplevd selv, er at den nordnorske befolkningen klarte å skille mellom Fritz soldat som var en grei kar, tvangssendt hjemmefra til et sted han ikke ville være, og den tyske vernemakten som ikke var velkommen. At det også fantes drittsekker blandt dem er selvsagt, og blir heller ikke lagt skjul på.

At dette ikke kommer fram i historiebøkene har vel en politisk forklaring. Det var opplest og vedtatt at Norge ved Nygaardsvoldregjeringen hadde vunnet krigen alene, ..vel med litt hjelp fra UK og USA. Sovjet ? Nei dem har vi ikke hørt noe om !  :p  

At den del av befolkningen som fulgte Londonregjeringens oppfordring og saboterte evakueringen ikke hadde overlevd om det ikke var for mat og hjelp fra Den Røde Arme, var vel så pinlig for AP regjeringer etter krigen at store deler av folket i nord ble overvåket som suspekte potensielle landsforrædere.  :p  Hjelpen fra Sovjet var folk her opppe veldig glade og takknemlige for, men  folket har også et nyansert og realistisk syn på russerne, for de stjal alt som ikke var boltet fast.
Det du skriver her om lokalbefolkningens forhold til tyskerne, var nok mer eller mindre riktig også i andre deler av landet. Mange klarte å skille mellom det enkelte mennesket, og den makt det offisielt representerte.
Jeg tror kanskje lokalbefolkningen i nord hatet tyskerne i større grad etter at tyskerne trakk seg tilbake, enn så lenge de var stasjonert i lokalmiljøet. Dette av forståelige grunner..
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Jeg tror kanskje lokalbefolkningen i nord hatet tyskerne i større grad etter at tyskerne trakk seg tilbake, enn så lenge de var stasjonert i lokalmiljøet. Dette av forståelige grunner..
I følge de norske troppene som kom 44-45 var ikke "det nasjonale sinnelaget" hos befolkningen i nord godt nok. De hadde jobbet på tyskeanlegg og hadde ikke sabotert eller drevet tilstrekkelig motstandsarbeid. Den innsats de såkallte partisanene hadde gjort tellet ikke med fordi det var i regi Sovjet, og Sovjet var allerede da i ferd med å bli den nye FI !

At lokalbefolkningen var "outnumbered" på en måte folk i Sør-Norge ikke kan forstå var tydeligvis ikke noen unskyldning. Det bodde ca 10.000 norske i Sør Varanger ( Kirkenes ), det var i overkant av 100.000 tyskere der. Sett tilsvarende tall inn for Oslo, Bergen og Trondheim og beregn hvor mye motstandsarbeid som ville vært mulig da !
 
B

Back_Door

Gjest
I følge de norske troppene som kom 44-45 var ikke "det nasjonale sinnelaget" hos befolkningen i nord godt nok.  De hadde jobbet på tyskeanlegg og hadde ikke sabotert eller drevet tilstrekkelig motstandsarbeid. Den innsats de såkallte partisanene hadde gjort tellet ikke med fordi det var i regi Sovjet, og Sovjet var allerede da i ferd med å bli den nye FI !

At lokalbefolkningen var "outnumbered" på en måte folk i Sør-Norge ikke kan forstå var tydeligvis ikke noen unskyldning. Det bodde ca 10.000 norske i Sør Varanger ( Kirkenes ), det var i overkant av 100.000 tyskere der. Sett tilsvarende tall inn  for Oslo, Bergen og Trondheim og beregn hvor mye motstandsarbeid som ville vært mulig da !
At mange den gangen hadde en hang til sort-hvitt tenking, er forståelig. Desto viktigere at vi i dag klarer å se nyansene! Det er eneste måte å virkelig lære av historien.
Interessante betraktninger ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Leibstandarte paramilitær?
Das Reich paramilitær?
Wiking paramilitær?
Totenkopf paramilitær?
Frundsberg paramilitær?
Hohenstaufen paramilitær?
Hitlerjugend paramilitær?

Vi snakker om panserdivisjoner med 15-20000 mann. 150-250 stridsvogner
Dessuten tilkommer divisjoner som Nordland som var grenaderer.

Fellesnevner. Bedre trent, bedre utstyrt og bedre disiplin enn noen annen stridene divisjon under krigen uansett nasjon.

Totenkopfverbande (Theodor Eicke kom derfra, men 3. SS var svært spesielle) var leirpersonell og Dirlewangers spesialkommando opererte langt bak fronten. Hans menn utførte grusomheter som ikke kan forsvares. Dette var folk som var oss totalt ukjente den gangen. Måtte de brenne i helvete.

Jeg ser ikke noe poeng å ramse opp dette da du tydeligvis har tungt for det.

Vernepliktsmedaljen har jeg ikke. Her har du rett.
SS ble utskilt fra SA som egen organisasjon i 1925. Så la oss holde oss til akkurat det: EGEN organisasjon.

Og hva angår kildekritikk, det du nevner om å være underlagt befal, omtales ganske ankelt i Forsvaret med to begreper:

1. Avgivelse. Altså når en avdeling avgir en underenhet til en annen avdeling, slik at den kan disponere den til sine oppgaver.

2. Underleggelse. Altså når en enhet avgitt for eksempel fra en annen avdeling, som blir underlagt en annen.


Jeg skal ta et eksempel. Dersom Brigade Nord planlegger en operasjon, og TMBN og Panserbataljonen Klokka H skal iverksette den offensive operasjonen, og Bn2 skal konsentrere seg om å holde sin teig og hindre motparten i å gå til mottiltak, kan Bn2 bli pålagt av Brigaden å avgi en mekanisert eskadron til f.eks. TMBN til det bestemte formålet. Den mekaniserte eskadronen er da underlagt TMBN, som disponerer enheten til det den måtte trenge den til. M.a.o. er bataljonsjefen i TMBN deres sjef, og ikke bataljonsjefen i Bn2 i det tidsrommet de er underlagt.

Dette er helt vanlig, og det hender titt og ofte at enheter fra andre avdelinger underlegges andre. Hadde du vært offiser i "Wehrmacht" eller "SS" hadde du naturligvis visst dette, og vært godt vant med å operere på denne måten.

Så for å si det slik, så var de SS enhetene ganske enkelt avgitt og underlagt bestemte korps, eller armeer om du vil. Det forandrer ikke saken, SS var ikke Hæren, men SS. Og da er vi tilbake til definisjonen "para-militær", altså, "ved siden av militære".

Så du trenger nok litt befalsutdanning, eller krigsskole, Affa, siden du ikke var klar over dette. Så jeg sier det igjen:

-Avgivelser og underleggelser er noe som inngår i planleggingen av all operativ virksomhet. Hva som er hensikten (målsetting), hvordan (hva slags enheter skal benyttes mot hva) tidsrom (forberedelse og operasjonens tidsrom) ressursbruk (tilgjengelige ressurser og logistikk).


Veldig forenklet, men det er altså noen av hovedingrediensene i utførelse av operasjoner. Du får ta deg et glass cognac så lenge, Affa.  ;D


Mvh.
 
A

Affa

Gjest
SS inngikk i Wermacht på lik linje med hæren, luftforsvaret og marinen og var således underlagt OKW. Du mener ikke at Luft og marine også var para?

Beklager at jeg ikke har din formelle utdannelse. På Bad Tölz var prioriteten for lavere befal annerledes.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Se her Affa, Wikipedia er ikke akkurat et akademisk oppslagsverk i historie (som jeg forsåvidt har fullt mellomfag i på toppen av det hele fra UiO og UiTø), men her vektlegges aspektet "knyttet til NSDAP som en paramilitær organisasjon" og "SS var organisert i egne hæravdelinger, men var utenfor kontrollen til Wehrmacht."

http://no.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel

Det står for øvrig "utviklet seg til en del av det militær- og ordensvesen" -men altså aldri underlagt Forsvaret i Tyskland (Wehrmacht -"Vernemakten") som organisasjon, selv om avdelinger ble underlagt større formasjoner titt og stadig under 2. VK. Så, Para-militært er nok den mest korrekte betegnelsen, ja.

Slutt å tull nå. Du trenger nok å ta en sterk dram nå. Jeg spanderer.
 
A

Affa

Gjest
Se her Affa, Wikipedia er ikke akkurat et akademisk oppslagsverk i historie (som jeg forsåvidt har fullt mellomfag i på toppen av det hele fra UiO og UiTø), men her vektlegges aspektet "knyttet til NSDAP som en paramilitær organisasjon" og "SS var organisert i egne hæravdelinger, men var utenfor kontrollen til Wehrmacht."

http://no.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel

Det står for øvrig "utviklet seg til en del av det militær- og ordensvesen" -men altså aldri underlagt Forsvaret i Tyskland (Wehrmacht -"Vernemakten") som organisasjon, selv om avdelinger ble underlagt større formasjoner titt og stadig under 2. VK. Så, Para-militært er nok den mest korrekte betegnelsen, ja.

Slutt å tull nå. Du trenger nok å ta en sterk dram nå. Jeg spanderer.
Hva så? Jeg har Dr grad og har lest mer om dette enn en amanuensis på historisk.

Du kan ikke sammenligne det SS som eksisterte ved krigsstart med 1000000 mann og det SS som var et SA livgarde regiment med 250 mann15 år tidligere.

Luftwaffe var også nytt våpen. Under 1.vk sorterte det delvis under hæren, men det nye Luftwaffe var selvstendig og således på siden av hæren, men under OKW nettopp som SS.

OKW hadde suveren makt over alle Waffen SS divisjoner som de hadde over samtlige luftflåter og marinestyrker.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg ser du fortsatt tviholder på ditt alias, men nå som du står med ene foten i graven er det på høy tid du tilkjennegir din fortid som Stålmannens "kammerpike". Jeg har flere bilder, men føler de er av en slik natur at de ikke hører hjemme i et åpen forum som dette. Jeg vet at du kun uker etter Stalins død i 53,- ikke lenger turte å oppholde deg i Sovjet og benyttet deg av de få kontakter du hadde igjen og flyktet. Jeg har også kommet over dokumenter hvor du blir beskyldt for å ha gitt ham syfilis, noe du sannsynligvis pådro deg i tiden du bedrev ukritisk omgang med yngre gutter i Treblinka. I 3år var du sporløst forsvunnet og det har meg ikke lykkes å finne ut hvor du oppholdt deg i den tiden, men høyst sannsynlig var det blandt gamle venner som hadde bosatt seg i Argentina.
Uno_da; alvorlig talt... Her finnes flere muligheter. Få / ingen her VET altså med sikkerhet hvorvidt Affa er den han utgir seg for, og det skal ikke stikkes under en stol at han definitivt stiller seg fram, lagelig for hugg... På den annen side: Dersom du har noe konkret her, kan det se ut som om det ikke har noe på et slikt foroum å gjøre, du bør har tungtveiende årsaker for denne type utlegninger. Dersom dette nå er en "lek" mellom Affas alter ego (altså en han utgir seg for, men ikke er), og en som leker detektiv, så har det en klar underholdningsverdi, men da ønsker jeg i så fall at vi, leserne, får vite at vi kun er med på en morsom hanekamp, og ikke et gufs fra fortiden.

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Uno_da; alvorlig talt... Her finnes flere muligheter. Få / ingen her VET altså med sikkerhet hvorvidt Affa er den han utgir seg for, og det skal ikke stikkes under en stol at han definitivt stiller seg fram, lagelig for hugg... På den annen side: Dersom du har noe konkret her, kan det se ut som om det ikke har noe på et slikt foroum å gjøre, du bør har tungtveiende årsaker for denne type utlegninger. Dersom dette nå er en "lek" mellom Affas alter ego (altså en han utgir seg for, men ikke er), og en som leker detektiv, så har det en klar underholdningsverdi, men da ønsker jeg i så fall at vi, leserne, får vite at vi kun er med på en morsom hanekamp, og ikke et gufs fra fortiden.

Honkey
Unos vitser ler jeg altid godt av.
Uno har imidlertid sverget en ed. Den er han bunnet av til evig tid.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Trist med fortiden din, Affa. Det må ha vært tøft for deg. Tyskere er tyskere. Krautheads med primitiv humor, dårlig moral og vond kroppslukt. Et skikkelig taperlag. Hver bombe som falt over tyske byer, ble applaudert av fangene i leirene, det skal du vite.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Hva så? Jeg har Dr grad og har lest mer om dette enn en amanuensis på historisk.

Du kan ikke sammenligne det SS som eksisterte ved krigsstart med 1000000 mann og det SS som var et SA livgarde regiment med 250 mann15 år tidligere.

Luftwaffe var også nytt våpen. Under 1.vk sorterte det delvis under hæren, men det nye Luftwaffe var selvstendig og således på siden av hæren, men under OKW nettopp som SS.

OKW hadde suveren makt over alle Waffen SS divisjoner som de hadde over samtlige luftflåter og marinestyrker.
MAO. avgivelse og underleggelse. Ja du har sikkert lest masser av historisk litteratur, både basert på 1. ordens og 2. ordens observasjoner, og selvsagt mest av alt, fiksjoner basert på 2. ordens observasjoner.

Så må du ikke fornærme de stakkars historikerne på UiO med raljeringen over 1. amanuensisene der. De forsøker jo faktisk å bidra med adekvat og valid forskning, må vite. Hold deg til eeget fagområde innen ballistikk, hvis det var det det var, hehe. ;D

Din fiktive persönligkeit er utvilsomt morsom, dog helt ute på viddene dog kanskje sterkt påvirket av fransk Cognac, noe vi som er nordfra vet å sette pris på forøvrig.

Jeg skal samtidig, mens vi snakker her, lære deg et 3. begrep som nyttes i det militære fagspråk. Det er 3. Støtte. Dette vil være avdelinger som ikke avgis og og underlegges andre, men som skal gjøre støtteoppdrag slik som artelleri, luftvern etc. I et forberedt stillingsforsvar vil andre avdelinger eksempelvis støtte dette med ild, eller f.esk. ingeniørvirksomhet.

Vi har nå lært hva 1. Avgivelse, 2. Underleggelse og 3. Støtte innebærer. Vi har også lært at SS kunne avgi flerfoldige Para-militære divisjoner (i det tyske militære organisasjonsystem pleide en divisjon normalt å bestå av ca. 10 000 mann, 2-4 brigader, eller 3-6 regimenter avhengig av organisasjonsform. Noen divisjoner, slik som noen av de tunge amerikanske "Heavy divisions" som 7. Armoured Division som på 80-tallet bestod av ca. 17 000 mann. Divisjoner består normalt av mellom 10 og 20 tusen mann) i formasjoner av hele korps korps, består ofte av rundt 3-4 divisjoner og ca. 60 000.

Disse ble gjerne avgitt til arméer eller armégrupper (du husker at du har lest om Von Paulus 6. Armé eksempelvis) -en Armé består av 2-4 korps normalt, mens en armégruppe består av 2 eller flere korps normalt, og da er det bare å summere opp hvor store formasjoner vi snakker om. Mange berømte SS divisjoner inngikk i egne korps. Totenkopf divisjonen du f.eks. nevnte tidligere, også kalt 3. SS-Panzergrenadier-Division Totenkopf eller 3. SS-Panzer-Division Totenkopf, inngikk i Erich von Mansteins Armé Gruppe Sør i 1943 på Østfronten i et eget korps som bestod av SS Divisjonene Das Reich, Leibstandarte SS Adolf Hitler og Totenkopf. Først het dette korpset bare SS Panzerkorps, men etter juni 1943 2. SS Panzer Korps. De ble som kjent ledet av Paul Hausser.

OK Affa. Dette var litt basic som du har lest en del om. Og nå har vi sett litt på hvordan dette henger sammen i større formasjoner. Du trenger nå et glass Cognac, og jeg vil for anledningen få anbefale deg Otard Jade, som forøvrig bare selges i det fjerne østen, og på Svalbard.


Mvh.
 
A

Affa

Gjest
MAO. avgivelse og underleggelse. Ja du har sikkert lest masser av historisk litteratur, både basert på 1. ordens og 2. ordens observasjoner, og selvsagt mest av alt, fiksjoner basert på 2. ordens observasjoner.

Så må du ikke fornærme de stakkars historikerne på UiO med raljeringen over 1. amanuensisene der. De forsøker jo faktisk å bidra med adekvat og valid forskning, må vite. Hold deg til eeget fagområde innen ballistikk, hvis det var det det var, hehe. ;D

Din fiktive persönligkeit er utvilsomt morsom, dog helt ute på viddene dog kanskje sterkt påvirket av fransk Cognac, noe vi som er nordfra vet å sette pris på forøvrig.

Jeg skal samtidig, mens vi snakker her, lære deg et 3. begrep som nyttes i det militære fagspråk. Det er 3. Støtte. Dette vil være avdelinger som ikke avgis og og underlegges andre, men som skal gjøre støtteoppdrag slik som artelleri, luftvern etc. I et forberedt stillingsforsvar vil andre avdelinger eksempelvis støtte dette med ild, eller f.esk. ingeniørvirksomhet.

Vi har nå lært hva 1. Avgivelse, 2. Underleggelse og 3. Støtte innebærer. Vi har også lært at SS kunne avgi flerfoldige Para-militære divisjoner (i det tyske militære organisasjonsystem pleide en divisjon normalt å bestå av ca. 10 000 mann, 2-4 brigader, eller 3-6 regimenter avhengig av organisasjonsform. Noen divisjoner, slik som noen av de tunge amerikanske "Heavy divisions" som 7. Armoured Division som på 80-tallet bestod av ca. 17 000 mann. Divisjoner består normalt av mellom 10 og 20 tusen mann) i formasjoner av hele korps korps, består ofte av rundt 3-4 divisjoner og ca. 60 000.

Disse ble gjerne avgitt til armégrupper, gjerne bare omtalt som armé (du husker at du har lest om Von Paulus 6. Armé eksempelvis) -en Armé eller et armékorps består av 2-5 korps normalt, og da er det bare å summere opp hvor store formasjoner vi snakker om. Mange berømte SS divisjoner inngikk i egne korps. Totenkopf divisjonen du f.eks. nevnte tidligere, også kalt 3. SS-Panzergrenadier-Division Totenkopf eller 3. SS-Panzer-Division Totenkopf, inngikk i Erich von Manstein’s Armé Gruppe Sør i 1943 på Østfronten i et eget korps som bestod av SS Divisjonene Das Reich, Leibstandarte SS Adolf Hitler og Totenkopf. Først het dette korpset bare SS Panzerkorps, men etter juni 1943 2. SS Panzer Korps. De ble som kjent ledet av Paul Hausser.

OK Affa. Dette var litt basic som du har lest en del om. Og nå har vi sett litt på hvordan dette henger sammen i større formasjoner. Du trenger nå et glass Cognac, og jeg vil for anledningen få anbefale deg Otard Jade, som forøvrig bare selges i det fjerne østen, og på Svalbard.


Mvh.
Selvsagt har jeg lest. Jeg holdt på å dø dengangen. Jeg vil vite alt det jeg ikke viste da.

Feil: En panzerdivisjon var 15-20 tusen mann ikke 10
Uklart formulert av deg, men 6. Arme og Paulus var under armegruppe syd (Don)og von Mannstein
Feil: Armegruppe bestod av 2 eller flere armeer
Feil: Leibstandarte var ikke med i 2. korps med unntak av Kursk. Leibstandarte var sammen med HJ kjernen i 1. korps.


PS Lehr var til og med under 1. korps i 44 sammen med 1. SS og 12 SS pzdiv.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Noen småfeil og skriveleifer er det jo i innlegget mitt. Vi skal huske på at jeg har tatt noen utgangspunkter på bestemte tidspunkt. Etter Slaget ved Kursk da 2. SS Panzer korps som da bestod av Leibstandarte SS Adolf Hitler, Das Reich og Totenkopf ble korpset reorganisert (et annet meget godt militært begrep) der 1., 2. og 3. SS Panzer Divisjon med 9. og 10. SS Panzer Divisjon og sendt til Franrike der Paul Hausser var deres sjef under stridhandlingene ved Normandie i 1944.

Hvis vi legger merke til hva jeg sier "normalt bestod av" og at jeg også skriver at en divisjon kan variere mellom 10-20 000 mann, og faktisk noen ganger enda flere soldater, noe som avhenger av organisering og planlegging og selvsagt formålet, slik som med 6. Divisjon. Jeg gjør deg oppmerksom på at de fleste tyske divisjoner var hverken pansret eller mekanisert, noe som er tilfelle for dagens tyske forsvar i hovedsak. Til og med i de mekaniserte og panserdivisjonene forekom det at artilleri og logistikk baserte seg på "heste-motorisering" noe som førte til at at artilleri og mange støtte funksjoner ikke klarte å holde tritt med kamp-enhetene i front og dermed ikke evnet å gi dem støtte.

Jeg har nå gitt deg muligheten for litt generelle organiseringer av forband, og disse kan selvsagt variere litt fra land til land, men jeg holder meg hovedsaklig til generelle historiske forhold og NATO-organiseringer. Så om jeg bommer litt på SS her og der, så er det bagateller å regne i forhold til hva jeg egentlig har fokusert på.

Hvis du virkelig hadde levd på den tiden, med din fiktive personlighet basert på 2. ordens observasjoner, og eksempelvis hadde vært 20 år i 1940, ville du vært 85-86 år nå, og neppe jobbet med det jeg får inntrykk av inne i mellom. Men jeg har selvsagt en stygg mistanke om at dine foreldre ikke en gang var begynt i skolen en gang i 1940.

Vi har nå vært inne på noen grunnleggende begreper knyttet til planlegging og utførelse av operativ viksomhet eller gjerne bare: militære operasjoner. Disse kan være nyttige å ha innsikt i, slik at man kan ha en grunnleggende forståelse for hvordan man håndterer pragmatisk ledelse og administrasjon av formasjoner i felt. Neppe har disse noen gang hatt mulighet eller vil få muligheten for å bli nyttige for ditt vedkommende, men det er altså det vi i hovedsak ha fokusert på her.

Forøvrig, vil jeg få anbefale Otard XO, som er billigere og mer lattadkommelig på Det Norske Vinmonopol, og burde ha en overkommelig pris under 1000-lappen. Den er meget god, og gir en fornemmelse av klasse.


Mvh.
 
Topp Bunn