Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Noreg
    20170101_194901.jpg


    Jeg kjøpte denne 150mk2 av en Thorens entusiast i høst,men pga oppussing hjemme har jeg ikke fått hørt den.
    Koblet den opp for noen dager siden, og jeg ble positivt overrasket. Litt små justeringer gjenstår, men søren så bra den spiller.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    692
    Antall liker
    631
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    jeg la ut en ønskes kjøpt annonse, men siden det virket som om den ble borte, prøver jeg her også:

    Noen her inne som kan skaffe en 1:1 tegning/mal til utskjæringen i plinthet til Thorens 124?

    mvh. Ole G
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.259
    Antall liker
    5.740
    Torget vurderinger
    14
    Hei

    jeg la ut en ønskes kjøpt annonse, men siden det virket som om den ble borte, prøver jeg her også:

    Noen her inne som kan skaffe en 1:1 tegning/mal til utskjæringen i plinthet til Thorens 124?
    mvh. Ole G

    Jeg har en. Du kan få låne den. Vi tar det på PM.
    20160219_151827.jpg


    20170101_112354.jpg

    Tåler vel et bilde også?
    GunnarS
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    692
    Antall liker
    631
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    jeg la ut en ønskes kjøpt annonse, men siden det virket som om den ble borte, prøver jeg her også:

    Noen her inne som kan skaffe en 1:1 tegning/mal til utskjæringen i plinthet til Thorens 124?
    mvh. Ole G

    Jeg har en. Du kan få låne den. Vi tar det på PM.
    Vis vedlegget 418477

    Vis vedlegget 418478
    Tåler vel et bilde også?
    GunnarS

    Hei

    Nydelig arbeid der. :)
    Jeg fant løsningen på Vinylengine.com: I biblioteket under Thorens 124 finns tegning i fire deler til å skrive ut. Limes sammen og klippes deretter ut. En for ytre mål og en for indre/åpning. Funket greit, veldig kjekt. Ellers takk for tilbud om hjelp.

    mvh. Ole G
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Bare et teoretisk spørsmål til Thorens guruene her; Tror dere en Thorens TD160, Swissonor style, med la oss si en Ortofon 2M Black, vil kunne låte bra nok til å sammenlignes med feks nye Rega P3? ( mine tanker er faktisk kanskje langt bedre? )

    Jeg er på jakt etter platespiller og enda ikke funnet noe, men digger utseendet på Thorens, noe jeg har vært inne på før her inne ang en TD 521 jeg vurderte

    Far har TD 350 med 2M Black, som låter utrolig bra. Jeg vil ha en lyd i den retningen?
    Er en Swissonor TD160 et godt kjøp tror dere mht å kunne konkurere mot nyere, dyrere oppsett?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.119
    Antall liker
    4.995
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Swissonor skal være veldig bra.
    Men det finnes like bra og enda flottere på østsiden av Oslofjorden.
    Og billigere.
    Hvis du ikke har et kupp i sikte da:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bare et teoretisk spørsmål til Thorens guruene her; Tror dere en ...osv
    Det spm der er det vel egentlig kun mulig å synse noe om.
    Pkt 1: Om man skal sammenlikne de mot hverandre, så burde det jo reelt sett vært montert en 2M Black på begge - og testet mot hverandre i et og samme oppsett.

    Swissonor, så vidt meg bekjent, tar utgangspunkt i en original TD160 og går over, justerer og bytter evt utslitte/ødelagte deler. Deretter monterer de spilleren i et nytt, kraftigere plinth. Spillerne leveres med en rimelig PU, montert i den originale armen (TP 16?) som de har byttet internkabel i. Armen må nok allikevel sies å være spillerens svakeste punkt, og en oppgradering til en annen arm, f.eks - nettopp > en Rega arm ville nok vært formålstjenlig.
    Hva er pris på en ny Swissonor TD 160 i dag? Mener å huske det var nevnt noe rundt 16-17K ? Skal du ha en 2M Black i tillegg, så er du mao oppe i etparogtjue Frogner-tiere.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det er klart et synsing spørsmål, men alle tanker/råd hjelper, særlig dine her ang arm /eventuelt skifte ab den og totalpris ved eventuell 2M pu. Så foreløpig slår jeg det ifra meg tror jeg og sikter meg eventuelt inn på en ny Rega P3. Da får jeg en tildels grei arm virker det som og pu,som ved tiden selvfølgelig kan tenkes å skiftes..samt en ny spiller. Men synes ikke de er like flotte som de litt eldre/retroutseendet Thorens spillerne. Men takker for innspill
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men synes ikke de er like flotte som de litt eldre/retroutseendet Thorens spillerne.
    Vi er helt på linje der:).
    Misforstå meg rett også da, mht en Swissonor spiller. Med 2M Black vil den trolig låte meget bra - og i praksis er det jo bortimot en "ny" spiller som jeg vil anta leveres med ordinær garanti. Allikevel, 20-22K (+) er jo en god slump penger.

    Samtidig så er jo prisen på en ny TD 350 (videreføring av TD3001) i dag retningsgivende for hva en ny ville kostet.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, den Thorens´n er vel lagt ut for salg for å finansiere en ny sånn hvit en:p:cool:
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Da bestemte jeg meg for å sende min Thorens 320 mk3 til Elektronisk Bureau for oppussing og teknologisering, ny Nagaoka pu skal på. Gleder meg til resultatet.
    Igår fant jeg denne perlen av en spiller hos fattern, 99.9 % kosmetisk stand og motor som virker, men uten pu. Den skal jeg sende ned litt senere. Perlen er en gammel TD 145, med perfekt deksel og alt. Tror nok 320 blir hakket bedre lydmessig, men utseendemessig er 145 langt finere, slik jeg alltid har ment en ekte platespiller skal se ut:)
    IMG_1631.jpg
    IMG_1635.jpg
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Et lite eksempel. Vant en 160mk2 på eBay UK auksjon. Tror ca 160pund. Frakt ca 100pund og da moms på begge. La til en 2m black. Deretter en oppgradering av wire i tonearm, rca sokler og strønbrønn og byttet kondiser og div i motor. Pluss smøring og div his R.Malmin som kom på 3000. Skal legge til nytt plinth når har landet hvilket, det er vel ca 1500. Da mener jeg å ha fått en temmelig ok spiller. Tipper like bra som Swissonor, men til betydelig lavere pris. Armen jeg bruker er Mission 774 og er noe mer spennende enn flere av de typiske fra tiden de ble laget.
    Personlig synes jeg det er mye mer spennende med noe som er litt uvanlig, og satt opp riktig spiller det supert. Om bedre eller ikke enn Rega du nevner vil jeg ikke mene noe særlig om, men det er bra og tror mye for pengene.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke td 350 egentlig mer videreføring av td 2001.
    Ettersom de ikke har utbyttbart armbord.
    I tillegg til at td 3001 hadde ytter tallerken dreid fra et stykke som og agså innertallerken.
    luxus utførelse som ikke ens phonosophie kan skryte av.
    Både 2001 og 3001 var i sin fid en hel del dyrere en feks. td 160

    Bare litt pirk fra en som er stolt av sin td 3001 med tpn 2000psu :)
    Men som tpn sier, priset på en ny 350 sier noe om byggekvaliteten.

    Uansett en Rega er noe annet en en vintage Thorens, konseptuellt og design messig.

    Habicht
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei ptb

    Ser i signaturen din at du har to stk modifiserte td 150 og en td 2001.
    Tolker det slik at du kan din Thorens.
    Har du modifisert din 2001 på noen måte ?
    Hvilken arm har du på den ?

    mvh

    Habicht
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    TD 2001´n er pr dato helt original m/den originale TP90 armen. Er i dag satt opp med AT33EV og jeg bruker en Achromat 5mm platematte. Videre så er tallerken nå krommet.

    Det som skal modifiseres videre på den er en annen bunnplateløsning som også vil inkludere endring fra de 4 originale "føttene" til 3 stk justerbare. Utover det så har jeg tenkt å beholde den original.

    618 (Small).JPG


    De to 150´ne gikk det litt annerledes med:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ..... omtrent slik:

    674 (Small).JPG

    På denne er plinthet og armbord himelaga fra scratch.

    og slik:

    TD 150 MkII mod.jpg

    Plinthet her kan ved første øyekast kanskje se originalt ut, men det er et originalt plinth som har fått 6mm tykkere vegger og er finért opp med en type palisander som visuelt og fargetonemessig er mer i retning av valnøtt. Det kan nevnes at det var EB som utførte akkurat den delen av plinth-modifiseringen - og resultatet ble meget bra.
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var noen fine Thorenser:)

    Har også tenkt meg bunnplate modifikasjon på min 3001, Er vel nesten å se som standard prosedyre med disse eldre Thorens spillerne.
    Min har TP90 arm med fiks headshell. Foreløpig beholder jeg den, men jeg tenker dra ny vire helt fre PU til rca han plugger mot RIAA.
    Har sett på de som KAB selger til technics, Må bare lage noen skjerming der de kommer ut av plint og til RIAA.
    Fosse her på forumet hadde god erfaring med å bytte standard armbord på sin 521 til et laget av en bambus skjerefjøl, tenkte herme.
    Har en Bens Micro glider sh på vei som skal monteres i 3001. I tilleg kom jeg over en TPN 2000 psu som var et løft.
    Tror dette kan bli rett bra. Spørs om min Gyrodec i primær anlegget bør begynne å engste seg :)

    Skal jeg tørre å spørre om du har sammenlignet noen av dine Thorenser og da helst 2001 mot den LP12 som er ført opp i signaturen din ?


    mvh

    Habicht
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, har ikke gjort noen direkte sammenlikning mot LP 12'n. Det blir uansett litt eple/pære all den tid det er vesentlig forskjell på de to PU'r som sitter på spillerne (AT33EV vs Cadenza Black).

    Videre har det seg sånn at LP 12´n står i hovedanlegget i stua, men Thorens spillerne (TD2001 og den "første" 150´n) er koblet opp i litt ulike kombinasjoner på hobbyrommet i en reol med bakplate:eek:. I den bakplaten har jeg vært nødt til å skjære ut noen spor for gjennomføring av kabling. Her er både forsterkere (3 stk), RIAA´s (2 stk), strømkabler, phonokabler, signalkabler og jordinger er sirlig plassert, trukket og lagt - ikke minst for å unngå potensiell innstrålt støy. Mao - det er ikke uten videre bare å "nappe" ut en spiller for å plassere et annet sted:).

    Den "siste" 150´n skal derimot ta over plassen for den andre, så det blir en runde på det. Men før det så skal jeg sette den opp i stueanlegget for å "sammenlikne" mot LP 12. Men, også her blir det jo eple/pære i og med at det sitter en SM Carmen på den spilleren. Mao vil også ulikheten mellom MM og MC på RIAA spille inn.
     
    Sist redigert:

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Hei,

    jeg har en Thorens TD-160 som i blant går gal vei. Er det noen som vet eksakt hvilken dings (kapasitator?) som skal byttes? Og hvor denne sitter, evt. skulle ha vært?

    Edit: Mulig jeg gjorde en liten redigeringstabbe ved innlegging slik at bildet ikke ble vist?)

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Har du fått løst dette?
    Tilsvarende problem er besvart tidligere i denne tråden (ett eller annet sted for ikke alt for lang tid tilbake).
    Mener det er en kondensator som sitter i strømtilførselen som skal må byttes.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det enkleste er å løsne hele topplaten fra plinth.
    Da vil en enkelt kunne skifte kondensatoren for motoren.
    Antakeligvis er det en 0,33 uF kondensator X2? 230 Volt som ligger der.

    En kan gjerne prøve med forskjellige verdier fra 0,18 uF og oppover for denne.
    Hvis en treffer med riktig verdi vil vibrasjoner fra motor være nesten fraværende.
    Ved standardverdien kan en lett kjenne vibrasjon og pulserende drift i motor.




    Nærmere beskrivelse: https://hanzehifi.nl/merken-bezigheden/thorens-garrard/thorens/tuning

    En kan oppnå det samme selv ved å finne riktig verdi på kondensator.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Ser flott ut, hva måtte du gi for en ny nål?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Operasjonen kostet 80 euro + porto, og er verdt hver krone.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Jøss det var rimelig. Hva gjorde de da? Har du noe priseksempel fra de på andre pickup jobber?
    Hvor raskt gikk dette?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det so ble gjort på min var at de sjekket pickupen med hensyn til at oppheng/gummi i pickup ikke var for hard.
    Så ble det satt på ny konisk diamant.

    De reparerer vanlige pickuper også. Da kuttes nålefanen og ny aluminium nålefane med diamant settes på.
    Dette er nok ikke av de mest avanserte innenfor retipping, men pris og kommunikasjon er veldig grei.

    Ny nålefane med shiabata diamant koster 178 Euro mens elliptisk koster halvparten.

    Der Nadelspezialist-Shop - Retippingservice
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    10
    Flott spiller og også svært god, slik jeg kjenner den. Utrolig at ingen slo til da den lå ute.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nydelig plint. Fin spiller selvfølgelig i sin helhet også.

    Er det lov å spørre hvor den kommer i fra.

    Habicht
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    34.366
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Plinth kommer fra Das Acoustic i Østerrike - og er av massiv kirsebærtre. Ga den en ekstra oljeskvett når den allikevel skulle demonteres. Topp plate og armboard skal slipes og lakkeres.

    To be continued..........
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.904
    Antall liker
    17.551
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Gleder meg til å se sluttresultatet (spent på fargevalget kjenner jeg :) )
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    34.366
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Flott spiller og også svært god, slik jeg kjenner den. Utrolig at ingen slo til da den lå ute.
    Ja , med sme 3009 var det skikkelig bra rigg for pengene. Jeg valgte å selge armen da jeg fikk bud på den , og trengte for så vidt en spiller for å få brukt ATP-12T armen.
    Sånn sett ble det greit. Legger såpass mye ekstra arbeid i den nå at den neppe legges ut for 7500,- komplett denne gang. Da forblir den heller i samlingen.

    Kommer til å legge mye jobb i lakkeringen med flere lag / mellomsliping og vannsliping / polering til slutt. Finish vil langt overgå det som var originalt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    692
    Antall liker
    631
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    På en td 124 har jeg tenkt å montere en 12" Jelco 750 tonearm
    image.jpg


    Og til det har jeg skaffet dette armbordet (egentlig beregnet på SME arm)
    image.jpg


    Her ser det ut til at det skal være et beslag over hullet til armfestet, og da lurer jeg på om dette passer

    image.jpg


    Noen her inne som vet mer om dette enn meg, og som kan veilede? Evt hva annet enn ovennevnte som kan få spiller og arm til å passe sammen? Pfh takk! (Bildene skulle selvfølgelig vært i omvendt rekkefølge :))

    Ole G
     

    Mr. Mr

    Fersking
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    7
    Hei,
    har arvet en Thorens CD53 platespiller fra faren min, ny i esken. Etter hva jeg forstår fikk han den i forbindelse med jobb på 50-tallet og plasserte den på loftet, der den har stått frem til nå. Pappesken er blitt litt rufsete med tiden, men spilleren er strøken. Det er en helautomatisk mekanisk platespiller som kan spille 5 plater, på begge sider (pick-up'en snus 180 grader). Er usikker på hva jeg skal gjøre med den, er det noen av dere "Thorens venner" som har et forhold til denne og kan gi meg noen råd? Vurderer å kontakte Thorens eller norsk importør for å undersøke om de kan være interesserte i å bytte den mot en nyere high-end modell... høres det dumt ut? Er vel mest for en kuriositet å regne..? Hvis dere synes det er artig å se, kan jeg sikkert laste opp noen bilder :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn