Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du må forvente noe over 1K. Det avhenger litt av om du gjør en del forarbeide selv - og litt av hvordan tallerken er. Disse er produsert i en Zink legering og det er mye "dritt" i støpen hvilket kan resultere i litt ekstra arbeide. Det vil også kunne påvirke det endelige resultatet. Den ene av mine ble bedre enn den andre, grunnet dette.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    34.370
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ville tro det er en stor fordel å polere den så bra som mulig på forhånd. Man kan få det rimelig blankt bare ved å maskinpolere , men ved å forkromme vil det bli enda blankere - og ikke minst holde seg slik i all ettertid.
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.904
    Antall liker
    17.553
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    ptb; Kan du ta bilde av hele disken? Krommer de bare på enden eller hele tallerkenen? Hva med balansering?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja det blir belegg på hele for de dypper vel hele tallerken i badet. Det er ca 18 my totalt belegg og det binder seg helt jevnt fordelt. Det lille man fjerner av materie ved forbehandling (slip/polering) er såpass lite, så jeg kan ikke tenke med at dette vil kunne skape noe ubalanse. Det samme mente forøvrig CF også.

    DSC01650.jpg


    For å si det på en annen måte. Jeg vil anta at ubalansen i de vinylplatene du legger på er vesentlig større enn evt. konsekvens av en slik behandling.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hva vil dere si en 100% kosmetisk og teknisk Thorens TD521 m/ SME 3001 arm er verdt nå? Husker ikke pickup, men den er original fra den tid. Vedkommende vil ha 20 000, men føler selv det er altfor dyrt, men ville gjerne se om det var noen gode råd her på pris
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.904
    Antall liker
    17.553
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Antar du mener 3009 arm? Er armen Serie II eller III?
    Jeg vil tro at ett sted mellom 12-16 er ok.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.107
    Antall liker
    11.564
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noen bør si dette : Beklager, gutter, men det er deres "må ha" tendenser som driver opp prisene. 20.000 for denne, selv med en gammel SME, er absurd. En brukt 3009 kan kjøpes for under 5000 på Ebay, og selv disse prisene er opphauset fordi man tror at SME er det samme som gull.... selv om det er gode armer..
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.904
    Antall liker
    17.553
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Nåså..her der det spilleren som har verdi. Bare armen (3009 SII) er neppe verd så mye som 5.000,- Tipper maks 3.000,- en SIII litt mindre.
    Men står ved mitt. Jeg hadde min 521 uten arm for salg og var fornøyd med prisen. Men når jeg tenker meg litt om, må jeg moderere meg litt.... 9-12 er en reel salgsverdi..
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Tror det var serie 2 på armen.
    Tenkte maks 10 selv, men får nok pepper hvis jeg byr det. Men takk uansett får innspill
    Skal jeg heller vurdere en ny Rega P3 mon tror heller da, eller se om jeg får tak i en Thorens 350..hmmm
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.107
    Antall liker
    11.564
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For litt siden lå det en Sony PS3000 og en SL10, begge ex NRK, for hhv 15000 og 20000 på Finn, - bare for å gi et par andre eksemlper...
    Begge var vel utstyrt med SEEM preamps og monitor, som i seg selv ikke ar noen verdi i HiFi sammenheng
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Litt av greia er vel hvor mange det er av disse spillerne tilgjengelige på markedet? 'Må ha' og lite utvalg vil jo drive prisene opp, helt naturlig det. Hvor mye bedre er forøvrig 520 enn 125 (som det kanskje finnes litt flere av, og er billigere)?
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Melder meg så smått inn her med en TD 321 med regaarm. Har ikke koblet den opp ennå, men sjekket at alt er sånn noenlunde i orden. Det eneste presserende var å få festet armen skikkelig til armbordet. Mutteren er nå strammet og armen står fast. Er det slik at armen må stå helt pinlig i rett vinkel på bordet? Eller vil innstilling av pu oppveie for eventuelle unøyaktigheter? Så vidt jeg kan se er står den greit i vinkel, men jeg har jo ingen instrumenter for å sjekke ...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det slik at armen må stå helt pinlig i rett vinkel på bordet? Eller vil innstilling av pu oppveie for eventuelle unøyaktigheter? Så vidt jeg kan se er står den greit i vinkel, men jeg har jo ingen instrumenter for å sjekke ...
    Svaret på det er, om jeg forstår spm rett - nei.

    Så lenge armen er festet slik at den frie armbevegelsen rekker over hele plata - og går klar av plate/tallerken når den hviler i armlåsen, spiller det ingen rolle.
    Under avspilling så svinger jo armen gjennom en fast radie uansett.
    Det som er viktig er at monteringsavstanden (mellom senter tallerken og senter armrør) er korrekt. Vi må gå ut fra at det er så på din spiller. Det neste er at overhenget er korrekt, og for å justere/kontrollere det samt å rette inn PU, har du behov for en protractor.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    sme3012 td124.jpg

    Jeg har en slik stående mest til pynt på hylla. Den har nettopp fått en "ny" tonearm i form av en hjemmesnekret 3012 bygget av et annet medlem her på sentralen.

    Jeg synes TD124 er en av de fineste platespillerene som finnes, og det hadde vært kjempefint om den i tillegg var brukbar.

    Til tross for masse fikling, pussing og smøring så bråker den for mye, og jeg må ta en ny runde for å se om jeg kan få den til å bli bra.

    I dag har jeg kjøpt nye sintrede foringer for hovedlager, trappehjul og mellomhjul, og jeg planlegger å bytte disse i jula.
    I den forbindelse vil jeg gå over og smøre de aktuelle plassene.

    Jeg har forstått at det er hensiktsmessig å benytte tynn olje for hovedlager og motor og en tykkere olje for mellomhjul og trappehjul.
    Har noen tips til hvilke oljer som skal benyttes? Det bør være av typer som kan kjøpes i passende mengder (ikke 180 liters fat:)), og gjerne moderne syntetiske oljer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    TD521 spilleren som var nevnt over i tråden er med SME 309 arm, og da tror jeg prisen på 20000 helt ok.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    34.370
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    TD 125 LB og sme 3012 er en klassisk og fin spiller. TD521 i forrige innlegg roper også etter en 312 arm i stedet for 309 som sitter på. Har man først plass til en 12 tommer så..........
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    En liten oppdatering på min Thorens. Jeg har funnet synderen. Mellomhjulet har kast i gummibanen og dette gir en del støy.
    Det ble mye bedre når jeg skiftet til et annet hjul jeg hadde liggende. Jeg har kjøpt noen deler og planlegger en full gjennomgang i juleferien.
     
    Sist redigert:

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Melder meg inn med en Thorens td 321 med regaarm (sannsynligvis rb250 eller rb300) som har fått på Ortofon 2M Black: dette skal bli mer enn bra nok for en lang stund fremover.


    Foreløpig låter det litt «slappt», men jeg har fått gode tips av @ptb som skal stramme det hele opp. Kanskje er det flere som har gode råd - tar svært gjerne i mot!


    Armbasen er ganske høy (sikkert gjort med vilje, siden armen ikke har justerbar vta) og da satser jeg på å «løfte» med ei korkmatte for at vta skal bli noenlunde rett. Tenkte å ha korkmatte under en litt mer «dynamikkvennlig» matte (altså ut med den originale Thorensmatta). Har fått tips om Achromat og Oyaide BR-12 - noen som har sterke preferanser eventuelt andre tips?


    En annen ting - liker min td 321 å spille med clamp? Jeg har en pent dreiet clamp på ca 300 gram, men kan rett og slett ikke nok om spillere med oppheng som Thorens - er det ok å bruke den? Og bør jeg i tilfellet stramme opphenget med clampen på?


    Takker på forhånd for tips!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Her kom det jo inn så mange velmenende tips og innspill at det ble vanskelig å brøyte seg frem i køen:)

    Det kunne vært fint med noen blider av armbasen (hele spilleren også for den saks skyld), for å vise det du mener med noe høy. Et alternativ til å "shimme" opp med platematte er å legge en spacer mellom PU og headshell.
    2M Black er ihvertfall ikke "slapp", men den originale gummimatta er jo ikke akkurat noen dynamikkbombe. Jeg har som nevnt Achromat på min TD2001 og den var ihvertfall et løft i riktig retning.

    Mht clamp, så vil det påvirke fjæringen, og den bør i såfall justeres med belastningen av clampvekten.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    692
    Antall liker
    631
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    IMG_2893.jpg
    Kom pakke på døra i dag, gitt. Tung var'n au. ??????
    Hmmm... Mon tru hva dette er?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.021
    Antall liker
    5.697
    Sted
    Holmestrand
    En liten oppdatering på min Thorens. Jeg har funnet synderen. Mellomhjulet har kast i gummibanen og dette gir en del støy.
    Det ble mye bedre når jeg skiftet til et annet hjul jeg hadde liggende. Jeg har kjøpt noen deler og planlegger en full gjennomgang i juleferien.
    Det er jo velsignelsen med mellomhjul da ...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    34.370
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Oj, det var en ordentlig Thorens jo . Skal jeg bygge opp flere Thorens spillere må det bli en slik tror jeg....
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    692
    Antall liker
    631
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takker og bukker! Ja, dette er ordentlig Thorens, en 124 mk I fra den gang fabrikken lå i Sainte-Croix i Sveits og før den flyttet til Lahr i Tyskland på midten av sekstitallet. Den er strøken og fungerer deretter.
    Nå skal jeg ta meg god tid til å skaffe plinth, armbord og arm.

    Mvh. Ole G
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    ^ Her kom det jo inn så mange velmenende tips og innspill at det ble vanskelig å brøyte seg frem i køen:)

    Det kunne vært fint med noen blider av armbasen (hele spilleren også for den saks skyld), for å vise det du mener med noe høy. Et alternativ til å "shimme" opp med platematte er å legge en spacer mellom PU og headshell.
    2M Black er ihvertfall ikke "slapp", men den originale gummimatta er jo ikke akkurat noen dynamikkbombe. Jeg har som nevnt Achromat på min TD2001 og den var ihvertfall et løft i riktig retning.

    Mht clamp, så vil det påvirke fjæringen, og den bør i såfall justeres med belastningen av clampvekten.
    Her er noen bilder av td 321.

    TD 321 Hele .jpg
    TD 321 armbase.jpg



    Etter at bildet ble tatt har jeg lagt en korkmatte under Thorensmatta, og nå låter det langt bedre, tror nok vta var synderen for mye av slappheten.


    Prøvde med clamp (riktignok uten å justere fjæringen), men kunne ikke si at det gav merkbar oppstramming, så foreløpig lar jeg den spille uten clamp. Mulig det er bedre med en platestrammer enn med en tung clamp?


    Da er neste skritt ny matte, spørs om det ikke blir en Funk Firm Achromat, ja.


    Takk igjen, ptb!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ser at armen er spacet opp med noen vanlige el.zink stålskiver. Slike er ofte ikke spesielt plane og kan med fordel erstattes med noe maskinert (i alu). Det finnes vel også noen originale spacere fra Rega som kan benyttes.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Var en tur innom Duet Audio i dag og pratet med Erik. Han skal nå sjekke ut muligheter for å ta inn riktig type lageroljer til vintage Thorens, slik at de blir tilgjengelige i butikken.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    ^ Ser at armen er spacet opp med noen vanlige el.zink stålskiver. Slike er ofte ikke spesielt plane og kan med fordel erstattes med noe maskinert (i alu). Det finnes vel også noen originale spacere fra Rega som kan benyttes.
    Ja, tenkte også at de skivene så litt robuste ut, men siden azimuth er korrekt bør det vel ikke ha for mye å si? Uansett er det jo en enkel ting å bytte ut! Takk for tips!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn