Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.257
    Antall liker
    5.727
    Torget vurderinger
    14
    Vis vedlegget 370922

    Jeg har også et slikt plinth fra Østerrike
    Dette er i valnøtt
    GunnarS
    Ser veldig flott ut! Har du valgt å ikke ha lokk i det hele tatt, eller har du en sånn du bare legger over uten hengsler?
    Jeg har bare et defekt lokk som ikke tåler offentlighetens lys.

    Har flere spillere jeg mangler lokk til. Ikke alltid like lett finne gode løsninger. Denne venter også på en lengre arm, og da blir det enda vanskeligere å finne noe som passer.
    DSC_0641.jpg

    GunnarS
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    34.188
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takker ! Plinthen ser ut til å ankomme før påsken setter inn for alvor , men det blir nok familie fremfor mekking i dagene fremover. Skal gå over både armen og drivverket
    med rens, smøring , justering ect. Utgangspunktet ser såpass bra ut at jeg håper og tror dette kan bli et smykke etter hvert. I den grad man kan kalle et slikt monster av en arm for et smykke :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Nydelig Soundscape! Klassiske spillere blir vi aldri lei.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    6.732
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    På vei til et rom der platespillerne kan stå permanent. Mangler foreløpig høyttalere til et lite rom. Platesamlingen vokser. TD166 har fått nytt plint og støvdeksel. Tre phono innganger på forsterker gjør det enkelt med to spillere når alt er oppe.
    image.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.526
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    God Påske Thorens folk!
    Fikk en ledig dag og tenkte jeg skulle fikse litt på en 147 Jubilée som sårt trengte litt hjelp :)
    Armbordet satt løst og hadde noen skader, så det måtte byttes. Har heldigvis en donorspiller :) (TD-160)
    IMG_1111.jpg

    Ut med det gamle, inn med det nye..
    IMG_1112.jpg

    Spilleren har ikke vært testet før den gikk på benken. Nå skullle den testes og Auto Stop funksjonen finstilles...
    Forrige eier, mente den fungerte helt fint. Men nå får jeg altså ikke liv i den!
    Jeg har ett multimeter og har klart å måle at det er strøm på inngangen. Hvor/hva måler jeg for å finne ut hvorfor den ikke lever?
    Alle innspill mottas med takk og de aller beste innspill belønnes med Påskeegg :)
    Alle tips bør ankomme i teskje format. Spesielt multimeter tips.. Jeg er fullstendig amatør på disse.....
    IMG_1109.jpg
    IMG_1110.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.526
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Tar gjerne også imot tips til installering av arm/armbord og fintuning at auto-stop funksjonen. Armhvileren synes å stå litt høyt? (Edit) Nå er den ok. Fikk justert.

    Og om noen kan bekrefte at dette er en TP-16 MK? Versjon??
    IMG_1113.jpg
    IMG_1108.jpg
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.526
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja ja, noen blemmer skal man jo gå på. Den virker fint. Hastighetsvelgeren vris til ønsket hastighet OG så en lite knepp til i samme retning......
    *Facepalmdeluxe*
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Ja ja, noen blemmer skal man jo gå på. Den virker fint. Hastighetsvelgeren vris til ønsket hastighet OG så en lite knepp til i samme retning......
    *Facepalmdeluxe*
    Mye bedre å oppdage at man har gjort en tabbe (brukerfeil) og at ting faktisk virker, enn motsatt :) Den linken til TP16 virket ikke, så kan ikke si noe om den ...
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.526
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja ja, noen blemmer skal man jo gå på. Den virker fint. Hastighetsvelgeren vris til ønsket hastighet OG så en lite knepp til i samme retning......
    *Facepalmdeluxe*
    Mye bedre å oppdage at man har gjort en tabbe (brukerfeil) og at ting faktisk virker, enn motsatt :) Den linken til TP16 virket ikke, så kan ikke si noe om den ...
    Ja, har jobbet mest på hel manuelle TD-160 i forskjellige versjoner, så all denne elektronikken... :)
    Ser du bildene nå?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Ja ja, noen blemmer skal man jo gå på. Den virker fint. Hastighetsvelgeren vris til ønsket hastighet OG så en lite knepp til i samme retning......
    *Facepalmdeluxe*
    Mye bedre å oppdage at man har gjort en tabbe (brukerfeil) og at ting faktisk virker, enn motsatt :) Den linken til TP16 virket ikke, så kan ikke si noe om den ...
    Ja, har jobbet mest på hel manuelle TD-160 i forskjellige versjoner, så all denne elektronikken... :)
    Ser du bildene nå?
    Skremmende med elektronikk; det er derfor jeg liker TD150 så godt! :)
    Jeg ser bildet nå, og den likner jo på en TP-16, bare at den er hel-sort, og det er ikke min. Tror nok du kan satse på at det er en TP-16 dog ... Hvorfor lurer du?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.526
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja ja, noen blemmer skal man jo gå på. Den virker fint. Hastighetsvelgeren vris til ønsket hastighet OG så en lite knepp til i samme retning......
    *Facepalmdeluxe*
    Mye bedre å oppdage at man har gjort en tabbe (brukerfeil) og at ting faktisk virker, enn motsatt :) Den linken til TP16 virket ikke, så kan ikke si noe om den ...
    Ja, har jobbet mest på hel manuelle TD-160 i forskjellige versjoner, så all denne elektronikken... :)
    Ser du bildene nå?
    Skremmende med elektronikk; det er derfor jeg liker TD150 så godt! :)
    Jeg ser bildet nå, og den likner jo på en TP-16, bare at den er hel-sort, og det er ikke min. Tror nok du kan satse på at det er en TP-16 dog ... Hvorfor lurer du?
    Ja, ikke sant?
    Jeg lurer i all hovedsak for å finne en guide på korrekt montering og justering av armen. I tillegg litt info om hvordan stille auto lift funksjonen. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Armen ser ut til å være en TP16 Mk1.
    Manual bør finnes på vinylengine, alternativt på theanalogdept.com under Thorens sidene. Vedr justering så er den enkleste tilgang til info gjennom en av brukermanualene til en spiller med slik arm. Prøv å se i manual til f.eks TD 318 Mk1.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    34.188
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    34.188
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Et siste par bilder før jeg tar et dykk på innsiden av spilleren. Rengjøre, smøre og stelle litt. Var litt skeptisk til utseende på den armen, men jeg begynner å like den jeg !

    Nå er jeg jo passe dum som legger ut disse bildene samtidig som jeg har en ønskes kjøpt annonse :confused: Prisen øker vel minst 500 kroner for hvert bilde jeg legger ut.

    Vel, nå er saken den at dette er bare noe gammelt ræl i pen innpakning - så i stedet for at DU har dette rælet liggende og samle støv - kan jeg kjøpe det av deg og pakke det pent inn, Skjønner ?

    Jeg var litt hekta på tanken om å bruke en SME 3009 på denne spilleren , men har som sagt fått litt crush på denne Rabcoen - så hvorfor ikke mekke opp en til. Jeg får da mulighet til å teste Rabco armen mot en "normal" arm - og ha masse gøy underveis.

    TR3.jpg

    TR2.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Blir gull alt du tar i Soundscape! Utrolig flott. Likte armen jeg også, gir en fin tvist og særpreg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    34.188
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for det Fosse. Nå er det jo du som sitter på kongen av Vintage-spillere her da , men det er jo moro å mekke opp gamle klassikere uansett. Man finner jo til og med Rabco vennetråder / klubber ute i verden , og flere entusiaster mener den parkerer det meste av 70 talls armer. Blir uansett spennende å få lyd i dette her.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @soundscape, vad är det du använder när du putsar upp tallriken med så flott resultat?
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    853
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Tenkte akkurat spørre om det samme :) Har forsøkt litt med vannslipepapir på min 125 tallerken. Uten å komme nær ditt resultat :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Så må jeg komme med et spørsmål.

    Jeg har den originale matta til Super. Er det noen som har byttet denne ut med en annen?

    Vis vedlegget 368710

    Det er noen som selger matter på eBay som de påstår er en oppgradering for Thorens m/flere. Om det bare er tomme ord vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd de selv.

    Noen andre som har erfaring med disse ???

    Upgrade Your Thorens 'Table Vibro Stop Platter Mat Huge Improvement | eBay

    Vis vedlegget 372995
    Denne ser utvilsomt bra ut, men spørsmålet ditt består ubesvart. Hva slag materiale er det i matten? Ingen av løsningene jeg har testet ut slått supermatten som følger med til Super enda.

    Oracle hadde en silikonlignende matte en gang i tiden. Den husker jeg gjorde underverker på min kenwoodspiller.

    Mulig Acromat er en bra løsning.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    34.188
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    @soundscape, vad är det du använder när du putsar upp tallriken med så flott resultat?
    Har fått flere spørsmål om akkurat det. Vannsliping og evt. litt stålull går bra for å fjerne det verste , og finishen kan bli helt fin den.
    Skal du ha speilfinish slik jeg har på TD 125 , så må du maskinpolere. Jeg bruker en vanlig polermaskin / benktype og polerpasta.
    Man får kjøpt skiver som kan brukes i en drill , men da må drillen spennes fast. Skal man polere mye (jeg bruker den til gamle lysekroner/lamper/bronse osv.)
    så lønner det seg å kjøpe en skikkelig polermaskin. Jeg kjørte i hjel et par driller før jeg innså at det var tingen.


    651_Poleringsmaskin_medium.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @soundscape, vad är det du använder när du putsar upp tallriken med så flott resultat?
    Har fått flere spørsmål om akkurat det. Vannsliping og evt. litt stålull går bra for å fjerne det verste , og finishen kan bli helt fin den.
    Skal du ha speilfinish slik jeg har på TD 125 , så må du maskinpolere. Jeg bruker en vanlig polermaskin / benktype og polerpasta.
    Man får kjøpt skiver som kan brukes i en drill , men da må drillen spennes fast. Skal man polere mye (jeg bruker den til gamle lysekroner/lamper/bronse osv.)
    så lønner det seg å kjøpe en skikkelig polermaskin. Jeg kjørte i hjel et par driller før jeg innså at det var tingen.


    Vis vedlegget 373096
    Ante mig. No free lunch, som Sluket säger. Tack för info!
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    853
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Okei,det blir nok noe annet enn vannslipepapir og autosol..... :)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei soundscape, har du noe link til disse vennetråder/klubber for Rabco? Har en stående på hylla skjønner du :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    34.188
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei soundscape, har du noe link til disse vennetråder/klubber for Rabco? Har en stående på hylla skjønner du :)
    Må ikke la den stå der vet du ! Her er noe info:

    http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=18696.0

    Rabco SL-8E SL-8: Tangential Tonearm, Servo Control, Parallel Tracking, Functioning, Drawings, Construction, Manual. ( Her kan du bestille en del materiale som er samlet over drøyt 60 sider )

    Rabco SL-8E Manual - Servo Controlled Linear Tracking Tonearm - Vinyl Engine
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Har (altfor) mange armer å velge mellom så.... ;) Hadde ikke sett den linken til lencoheaven, de andre hadde jeg sett tidligere. Takker for linker :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.062
    Antall liker
    11.510
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dersom krom/nikkel bare et litt "grå" og flekkete, så går det faktisk å polere med tannpasta........... hvis man da ikke tilfedigvis har Menzerna eller lignede til bilen....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Oslo
    Noen her som har reparert strømbryteren på en Thorens TD 150? Bryteren klarer å velge hastighet, men ikke å slå av. Ellers virker visst spilleren helt fint. En bekjent skal gi bort sin og jeg lurer på om jeg skal fikle med det eller ikke. Alternativt kan jeg formidle kontakt hvis noen vil ha den.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Heia

    Hva med å bytte til IEC inlet for strøm med bryter? Jeg kan gjerne bytte den mot en flaske med noe godt eller annet. Trenger en spiller til og har kommet godt i gang med en spiller til.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen her som har reparert strømbryteren på en Thorens TD 150? Bryteren klarer å velge hastighet, men ikke å slå av. Ellers virker visst spilleren helt fint. En bekjent skal gi bort sin og jeg lurer på om jeg skal fikle med det eller ikke. Alternativt kan jeg formidle kontakt hvis noen vil ha den.
    Er det slik at bryteren klarer å starte spilleren, men når den går så vil den ikke kutte strømmen?
    Mulig det er feil med selve bryteren, eller at den må justeres litt bare. Trolig meget enkelt å fikse. Jeg mener å ha en slik bryter liggene også.

    BTW - Hastighetsvelgeren er en mekanisk overføring som sitter i forbindelse med vri-bryteren, og har ingen direkte tilknytning til selve av/på bryteren.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Oslo
    Noen her som har reparert strømbryteren på en Thorens TD 150? Bryteren klarer å velge hastighet, men ikke å slå av. Ellers virker visst spilleren helt fint. En bekjent skal gi bort sin og jeg lurer på om jeg skal fikle med det eller ikke. Alternativt kan jeg formidle kontakt hvis noen vil ha den.
    Er det slik at bryteren klarer å starte spilleren, men når den går så vil den ikke kutte strømmen?
    Mulig det er feil med selve bryteren, eller at den må justeres litt bare. Trolig meget enkelt å fikse. Jeg mener å ha en slik bryter liggene også.

    BTW - Hastighetsvelgeren er en mekanisk overføring som sitter i forbindelse med vri-bryteren, og har ingen direkte tilknytning til selve av/på bryteren.
    Aha, takk! Helt riktig beskrivelse av det som skjer her. Nå dro eieren nettopp på ferie, men da skal jeg sjekke det opp når han kommer tilbake.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    KoperViking: Kitsch nok, iallefall. Sitter det en Ortofon på, låter den bra også. Designmessig burde den kunne sammenlignes med Detroitstilen til McIntosh. Liker Thorens godt, men designmessig er mine øyne mest fornøyd med TD309 derfra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ TD 550 i den kombinasjonen sort/chrome er i mine øyne vesentlig mer lekker enn mange andre vinylsnurrer på markedet:). Ikke spes kitch i min bok ihvertfall.


    Frem til Thorens sluttet med produksjon/markedsføring av forsterkere for et drøyt år siden hadde man denne muligheten for et designmessig tilpasset anlegg (her vist med TD350):

    thorens tep tem.jpg


    Hadde helt klart greid meg lenge med det oppsettet hjemme, men eneste komponent i det oppsettet jeg har i dag er RIAA`n TEP 302:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn