Venner av De Veltempererte Armer og Platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jeg fant litt info her:

    http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/144616-well-tempered-labs-tonearm-6.html


    Klipper noen relevante uttalelser:


    Viskositet:

    Uttalelse nr 1: Hi, well, I tried quite a few different silicone oils, and the one that had the same (well almost) viscosity was the locking fluid. But not the very heavy stuff but the lightest one I could get. (they had about 3 different viscosities there). The local store sells it in small bottles, if you turn the bottle around, it flows very slow, but it still flows. So it's not a paste!
    I got the tip from someone, just can't remember from whom, it must have been around 1998 or maybe even earlier...
    My Well is running since 1998 on this fluid, and no complaints yet.
    Michael


    Uttalelse nr 2: The fluid can indeed be bought from rc shops and the viscosity used is 100,000 units (not sure what the actual units are. Typically rc shops tend to cary a variety of viscosities from say 50,000 to 200,000 but well tempered uses 100,000 in its tonearms.
    cheers fergs


    Sene:

    Uttalelse nr 1: FWIW, Stren "Original" 2# test monofiliment is 0.006" diameter. Works good for anti-skating weights, no idea about drive threads.

    Uttalelse nr 2: I use poly sewing thread for my belt. I think that the magenta color gives the best sound. I use a simple square knot and haven't noticed any jumping as the knot tends to run on the outside.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    impulse skrev:
    Heisan, hel! Du hadde noen spørsmål ang pickup, det var såpass mange at jeg måtte vente til etter deadline med å gripe tak i dem, så svar kommer. Det er grunn til å tro at Stanalog har trøbbel, de har ikke svart på mail de siste årene, men pear audio i England er et bedre sted å prøve. De har deler og kunnskap OG er hyggelige.

    Lykke til!
    Det høres fint ut, jeg har akkurat belastet mastercardet mitt i forrige uke der???
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    impulse skrev:
    Heisan, hel! Du hadde noen spørsmål ang pickup, det var såpass mange at jeg måtte vente til etter deadline med å gripe tak i dem, så svar kommer. Det er grunn til å tro at Stanalog har trøbbel, de har ikke svart på mail de siste årene, men pear audio i England er et bedre sted å prøve. De har deler og kunnskap OG er hyggelige.

    Lykke til!
    Hei igjen. Veldig glad for å få pickup råd. For at du/dere skal spare tid så kan dere kikke på første (mine preferanser) og siste innlegg (status til nå) i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=44757.0
     

    Johnny Lotion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    139
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    impulse skrev:
    Heisan, hel! Du hadde noen spørsmål ang pickup, det var såpass mange at jeg måtte vente til etter deadline med å gripe tak i dem, så svar kommer. Det er grunn til å tro at Stanalog har trøbbel, de har ikke svart på mail de siste årene, men pear audio i England er et bedre sted å prøve. De har deler og kunnskap OG er hyggelige.

    Lykke til!
    Hei igjen. Veldig glad for å få pickup råd. For at du/dere skal spare tid så kan dere kikke på første (mine preferanser) og siste innlegg (status til nå) i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=44757.0
    Hei.
    Jeg skal ikke begi meg ut på noen vidløftigheter ang pickup, men jeg har en DV20XL stående på min classic og er kjempefornøyd. Har ikke mange sammenliknbare PUerfaringer, men det har jo Impulse:) Jeg har en drøm om å prøve en Lyra i den med tiden, men det blir nok leeenge til.
    Ellers så ser jeg at du er på søken etter Asr Mini Basis. Går med de samme tankene selv, men må jobbe litt med finansene først. Del gjerne med evt inntrykk denne måtte gi :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Det ble DV20XL og DV Riaa.................enkelt og greit :D

    Jeg mangler bare strikk, olje og rca kabel ::)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer! Det var et veldig klokt valg, spør du meg. DV-elementene er en magisk match til WT-armen. Men d mangler rem, ikke strikk. Det er sånt småjenter leker med og gærninger hopper i. Remdrevne platespillere bruker rem.... ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    impulse skrev:
    Gratulerer! Det var et veldig klokt valg, spør du meg. DV-elementene er en magisk match til WT-armen. Men d mangler rem, ikke strikk. Det er sånt småjenter leker med og gærninger hopper i. Remdrevne platespillere bruker rem.... ;D
    Ok REM

    Men jeg synes det ser ut som en strikk!

    Dette kaller jeg REM......he he
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    he he, strikken går det an å få fatt i.

    fantastisk platespiller som også spiller forrykende med vdh MC TWO pickup , hadde det på den jeg hadde her , angret litt på at jeg ikke kjøpte den selv.....

    Noen som vet om det er solgt noe av de nye wt spillerne med golfball-opplagringen..?

    Noe sær , men det virker sikkert , når det sitter på en WT spiller.....

    WT imponerer som platespiller akkurat sånn som den bør.....lydmessig....

    den trenger ikke en halvmeter tykk tallerken eller crome helt opp til clampen for å spille musikk så det holder......'

    WT er min budsjett-favoritt brukt til under 10k-

    Espen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg sjekket litt og Dow Corning silikonolje med viskositet på 100.000 koster kr 1422,- inkl mva (jeg fikk 20% rabatt) for 1 kg (= 1 liter)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Pear Audio tilbyr en "reim til sytråd" oppgradering for £85:

    Well Tempered Record Player, Classic or Reference Polyester Thread Drive Kit

    Parts required
    pulley and reel of polyester thread, drawing tack, 1.27mm or 0.050’’ hexagon key and
    1 dressmaking pin - all supplied with kit

    1 piece corrugated cardboard 25 X 6 inches (eg flap from box) or length of softwood
    pencil, scissors, measuring tape
    Thin steel rule or paint scraper

    Pulley Fitment

    Remove existing belt, undo grub screw on pulley if present and pull off old pulley. It may be necessary to give it a little help with a paint scraper or thin steel rule. Using a few business cards to space the pulley from the top plate offer up the new pulley and push it onto the shaft. Note that if it is a loose fit a few pin pricks on the inner diameter will tighten it.

    Belt making and fitting instructions

    Push the drawing tack part way into cardboard or wood about 1 inch from one end. Remove tack then measure half desired belt circumference (18 1/8 “) from the hole marking the cardboard at this point. Push the dressmaking pin into cardboard or wood at the mark. Replace tack again only part way into cardboard at its original position. Note that belt size is not crucial to speed and if you find the belt parts when moving it to 45 then try making it a bit longer. Ones technique may differ too. The belt will relax a little after some use.

    Loop 60 inches of polyester thread around the tack and hold the ends together. Keep thread taught while starting an overhand knot with a large loop at the end of the thread. Slide the loop up the thread till it will fit over the pin. Pull ends of thread tight so the knot closes on the pin, hold between thumb and forefinger. Keep thread taught while removing the pin. Pull the thread taught to seat the knot, take care not to ‘pinch’ the polyester. Trim the ends leaving them one-quarter inch - this reduces noise.

    The belt should be a tight fit. Loop belt around motor pulley, hold taught with left hand while holding the belt against the platter running surface with your right hand. Slowly turn platter clockwise with right hand until belt is fully around the platter. Like fitting a bicycle chain. When removing the belt it is easiest to slide it off the platter first.
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Mulig jeg blir språknazi av dette her, men dere som insisterer på å kjøpe "strikk" til platespillerne deres, sier dere også "Jeg har en strikkdrevet platespiller" ? Jeg bare lurer.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Mulig jeg blir språknazi av dette her, men dere som insisterer på å kjøpe "strikk" til platespillerne deres, sier dere også "Jeg har en strikkdrevet platespiller" ? Jeg bare lurer.
    Strikkmotor kanskje ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    impulse skrev:
    Mulig jeg blir språknazi av dette her, men dere som insisterer på å kjøpe "strikk" til platespillerne deres, sier dere også "Jeg har en strikkdrevet platespiller" ? Jeg bare lurer.
    Strikkmotor kanskje ?
    Because the kerosene record player is not a very efficient device... ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Gratulerer! Det var et veldig klokt valg, spør du meg. DV-elementene er en magisk match til WT-armen. Men d mangler rem, ikke strikk. Det er sånt småjenter leker med og gærninger hopper i. Remdrevne platespillere bruker rem.... ;D
    Thank you. For a moment I thought I was losing my religion.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    impulse skrev:
    Mulig jeg blir språknazi av dette her, men dere som insisterer på å kjøpe "strikk" til platespillerne deres, sier dere også "Jeg har en strikkdrevet platespiller" ? Jeg bare lurer.
    strikkmotor...den var god.
    Jeg har sluttet å si strikk. Nå går det i rem, eller reim (da jeg er vokst opp i Lørenskog) :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Da er det snart tid for montering av fiskesene:

    1 hva slags sene kjøper jeg i sportsbutikken (europris?)?
    2 hvordan monterer jeg senen
    3 hvor langt fra bunnen / toppen av koppen skal den hvite runde skiven henge og dingle?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    hel skrev:
    Da er det snart tid for montering av fiskesene:

    1 hva slags sene kjøper jeg i sportsbutikken (europris?)?
    2 hvordan monterer jeg senen
    3 hvor langt fra bunnen / toppen av koppen skal den hvite runde skiven henge og dingle?

    Jeg får svare på spørsmål nr 1 selv. Ihht forumet jeg sakset fra er senen 0,015 cm noe som trolig tilsvarer standard monofilament 0,15?

    På spm 2 og 3 venter jeg fortsatt spent på svar :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    hel skrev:
    Da er det snart tid for montering av fiskesene:

    1 hva slags sene kjøper jeg i sportsbutikken (europris?)?
    2 hvordan monterer jeg senen
    3 hvor langt fra bunnen / toppen av koppen skal den hvite runde skiven henge og dingle?

    Jeg får svare på spørsmål nr 1 selv. Ihht forumet jeg sakset fra er senen 0,015 cm noe som trolig tilsvarer standard monofilament 0,15?

    På spm 2 og 3 venter jeg fortsatt spent på svar :)
    Vet ikke om prinsippet for senen er likt på din og min arm, men...

    Som du kan se her....
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=45219.0;attach=138687;image
    ...så er senen festet på følgende måte:

    Foran på stangen, så ned gjennom ene hullet. Videre ned gjennom den hvite skiva og opp på andre siden.
    Videre opp gjennom andre hullet i stanga og så ført gjennom stolpen for å kunne justeres.

    Mvh
    Rolf
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Da er en DV20XL montert i min arm.
    Foreløpig med 2 g nåletrykk.
    Det er nå morroa begynner:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    belia skrev:
    Da er en DV20XL montert i min arm.
    Foreløpig med 2 g nåletrykk.
    Det er nå morroa begynner:)
    Hvilken spiller har du?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hel skrev:
    belia skrev:
    Da er en DV20XL montert i min arm.
    Foreløpig med 2 g nåletrykk.
    Det er nå morroa begynner:)
    Hvilken spiller har du?
    sakset fra belias bule:
    Well Tempered Classic Turntable m/Ortofon MC30 Supreme / Musical Fidelity Riaa
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Samme som jeg har det. Og nå er pickupen lik også 8)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er shauv kvitt sin siste WT Classic...Den med alt det "gromme" iflg han selv...HEL har vel den andre , uten at jeg tror den er så mye dårligre for det.. :)



    Finnes etpar Amadeus eiere der ute vet jeg. På tide de dukker opp her i tråden og..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    He he. Jeg har min ja. Med Audioquest kabling
    Shaunv hadde AN-sølv hvis jeg ikke husker feil. Så hadde han svart tallerken og diger clamp, vet ikke om de to tingene ga noen gevinst. Som den kabelskeptikeren jeg er så må man vel innrømme at er det noe sted kvalitetskabel er viktig så er det i armen!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    jeg tror nok noe er på gang akkurat på det området der. ;) I følge Kessler er dette en av de beste platespillerne han vet om.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Sånn umiddelbart syns jeg min ser mer forseggjort ut??

    - kraftigere plint
    - flere justeringer på armen

    Ellers er jo tallerkenen ikke noe hokus pokus
    Tviler på at det finnes noe særlig bedre lager enn den som står i min
    Flottør og silikongel er jo samme prinsipp

    Hva med motoren, er det mye å hente der?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HEL skrev:
    Sånn umiddelbart syns jeg min ser mer forseggjort ut??

    - kraftigere plint
    - flere justeringer på armen

    Ellers er jo tallerkenen ikke noe hokus pokus
    Tviler på at det finnes noe særlig bedre lager enn den som står i min
    Flottør og silikongel er jo samme prinsipp

    Hva med motoren, er det mye å hente der?
    Vanskelig å si HEL. Må nesten få hørt mer på Amadeus før jeg sier noe. Men vet at det finnes eiere av den som sier den er bedre/annerledes enn gamle WT :)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har blitt fascinert av WE sine spillere. Jeg ser dog at det ikke finnes noen Amadeus til salgs brukt - som jeg greier å spore opp. Jeg har funnet et par Classic-varianter. Hvor mye bedre er amadeus? Jeg vet noen her inne har hørt begge - sogar eid begge.

    Finner Amadeus hos en dansk forhandler til 20k DKK og i Sverige til 30k SEK.

    Når skal en norsk forhandler begynne med disse spillerene?
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Hei
    Jeg har tidligere hatt to Well Tempered Classic spillere. Den første kjøpte jeg i 1993. Jeg hadde en Music Maker Classic MM-pickup som jeg flyttet over fra Well Tempered Classic(som var oppgradert med dempet sort tallerken og Reference Clamp, samt at armen var rewiret på fakbrikk i U.S.A.) til Amadeus (kjøpt i 2010). Det ble et klart løft i gjengivelsen. "Renere" lyd. Dvs. mer sort, mer rom. Litt mer av det meste for å si det slik (jeg er ingen hifi-skribent). Lavere støy er nok nøkkelen her.

    Her er linken til testen fra TAS i 2009:
    http://www.avguide.com/review/tested-the-well-tempered-amadeus-turntable-and-tonearm.

    Her er en link til AudioEnz i New Zealand som testet Amadeus i 2008:
    http://audioenz.co.nz/2008/welltempered_amadeus.shtml

    Edit:

    Jeg måtte lete litt etter denne linken:
    http://totallywired.co.nz/welltempered.html

    Midt nede i denne artikkelen står følgende:

    "While we haven’t had time to experiment with cartridges on the WT, we stuck with the tried and true Dyanvector DV20X which just happens to also sit on our Linn LP12 so it provides a fair comparison. Which makes all the more surprising the immediate results we heard. Let me put this in context - I’m a long time Linn enthusiast and dealer - I’ve got few clues as to how to set up an LP12 and we haven’t skimped on the upgrades. But the Well Tempered Amadeus is, in Linn’s own words, simply better.
    It gets more information off the record, the background is quieter, pitch stability is remarkable. Isolation and tracking ability are far ahead. And it makes it all sound so damned easy. I can’t for the life of me pick a single thing that the Linn LP12 does better. Don’t get me wrong - I’m not rubbishing the LP12 - it’s been a constant in my life for 20 years. I’m just telling you I’ve found the turntable to get me through the next twenty. And it costs less than a Linn tone arm."

    Skal vel tas med en liiiten klype salt dette, men det er ganske fornøyelig lesning...

    Jeg kjøpte min spiller hos Hififreaks i Danmark. Glimrende service.

    (Jeg vil også nevne at jeg ikke fikk svar på min mail når jeg henvendte meg til forhandleren i Sverige.)


    mvh
    Tore
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.144
    tore_v1 skrev:
    Jeg har blitt fascinert av WE sine spillere. Jeg ser dog at det ikke finnes noen Amadeus til salgs brukt - som jeg greier å spore opp. Jeg har funnet et par Classic-varianter. Hvor mye bedre er amadeus? Jeg vet noen her inne har hørt begge - sogar eid begge.

    Finner Amadeus hos en dansk forhandler til 20k DKK og i Sverige til 30k SEK.

    Når skal en norsk forhandler begynne med disse spillerene?
    Hei alle venner av Veltempererte Armer og Platespillere ! Var over hos Planetsnapa ang. kjøp av noen audience kabler, og i den forbindelse viste han meg sitt siste agentur ,nemlig Veltempererte arm . . . Bare som opplysning om at merket har kommet til Norge ! En helt annen greie enn min egen Avid, men utrolig kul og morsom !!! :D

    Mvh Petter.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt å se at merket har fått sin representasjon her til lands. Håper det er mer enn armen de tar inn da... ???
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    De tar inn spillere også - fikk det bekreftet per mail fra Snapa.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir spennede å se hvilke priser Snapa legger seg på.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn