Venner av De Veltempererte Armer og Platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Klør meg i hodet over at spilleren er 4000,- NKK billigre i Danmark enn i Sverige. Er de norske prisene lagt i henhold til svenske eller danske priser ? Og isåfall, hvorfor ? Noen som vet ....? :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tja... det kan være så enkelt som at den danske importøren omsetter mer og dermed har en bedre avtale. Samtidig er norske garantibestemmelser tøffere for importører enn de er i andre land. Spå det behøver ikke være noe å klø seg i hodet over, egentlig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    impulse skrev:
    Tja... det kan være så enkelt som at den danske importøren omsetter mer og dermed har en bedre avtale. Samtidig er norske garantibestemmelser tøffere for importører enn de er i andre land. Spå det behøver ikke være noe å klø seg i hodet over, egentlig.
    Godt poeng det der impulse, mht garantiordninger.. Selvom oppimot 20% forskjell er en temmlig drøy diff. Får bare håper det kommer noen spillere .. Nå som de har importør regner jeg med at spilleren er SELVSKREVEN for en test snart i Fidelity... Hører du impulse...? ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    HCS skrev:
    impulse skrev:
    Tja... det kan være så enkelt som at den danske importøren omsetter mer og dermed har en bedre avtale. Samtidig er norske garantibestemmelser tøffere for importører enn de er i andre land. Spå det behøver ikke være noe å klø seg i hodet over, egentlig.
    Godt poeng det der impulse, mht garantiordninger.. Selvom oppimot 20% forskjell er en temmlig drøy diff. Får bare håper det kommer noen spillere .. Nå som de har importør regner jeg med at spilleren er SELVSKREVEN for en test snart i Fidelity... Hører du impulse...? ;D
    Hehehe. Joda, tanken har slått meg etpar ganger. ;)

    Diffen er ikke så drøy om avtalen med produsent er dårligere. Det er noe enhver som har jobbet med importavtaler vet. Innprisen og betingelsene bestemmes selvfølgelig av forventet volum. Er du liten, blir ikke volumet så stort, og da blir innprisene høyere. That figures.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    HEL dumper tydeligvis spilleren sin. Til 4.000 ville jeg kastet meg rundt - hadde det ikke vært for at jeg er grisefornøyd med min Amadeus..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Det er alltid noe småjusteringer med den. Som nevnt er arm 100% på track men motor og lager trenger finpuss. Nå er nok motor og lager det letteste og fixe men jeg har ikke tid. Har to store høyttalerprosjekter gående og de åpne baflene er det masse jobb med delefilteret på. Dessuten har Leif slaktet kabelopplegget mitt så nå må jeg lage 7 par med sølv i bomull og kjøpe Bullet plugs for en liten formye.


    :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det låt glass-skjærer og med de koblingene er jeg ikke det minste overrasket; Fostex er en kilen jævel og avslører slike amatørmessige shortcuts nådeløst
    mvh
    Leif "diplomat" ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HEL skrev:
    Det er alltid noe småjusteringer med den. Som nevnt er arm 100% på track men motor og lager trenger finpuss. Nå er nok motor og lager det letteste og fixe men jeg har ikke tid. Har to store høyttalerprosjekter gående og de åpne baflene er det masse jobb med delefilteret på. Dessuten har Leif slaktet kabelopplegget mitt så nå må jeg lage 7 par med sølv i bomull og kjøpe Bullet plugs for en liten formye.


    :)

    Får kjøpt søvet like billig ifra USA ferdiglagd, men tipper du helst vil knote med det selv... 8)

    Uansett, kondolerer med salg av spiller..Og lykke til med det andre merket som ikke skal nevnes i denne tråden... ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    "Leif-sølvkabelmisjonær-keiserensnyeklær-diplomat"

    Neida, skal ikke lage noen kabeldebatt, men jeg hører mye heller på deg en disse tåpelige debattene

    Er ydmyk overfor aspekter jeg ikke har utforsket enda

    HE


    LMC skrev:
    det låt glass-skjærer og med de koblingene er jeg ikke det minste overrasket; Fostex er en kilen jævel og avslører slike amatørmessige shortcuts nådeløst
    mvh
    Leif "diplomat" ;D
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Seint på natt, men får takke HEL for en god og hyggelig overlevering av hans Classic, og samtidig melde meg inn blandt de tempererte. Førsteinntrykk her hjemme er at den gir min godt modda TD160 juling så det holder på de fleste områder. Pickupen jeg bruker er en DV-10x5, men jeg kommmer nok til å ringe Snapa snart for en oppgradering.
    Jeg er fornøyd med kjøpet :) og skal starte morgendagen med å jobbe litt med underlaget for å fjerne en del av problemene HEL hadde med spilleren.
    God natt folkens, oppdateringer kommer etter hvert.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Sett slikt, egen bule dedikert de velltempererte, snodig at jeg ikke har sett denne før nå ???
    Uansett får melde min ankomst i gjengen med min WTT record player med en AT33EV (tidligere i Rodas eie).
    Spilleren har fått fjernet phonokontakter og armkabel er loddet direkte på Silk mk2.
    Den hviler på en finer hylle som er skrudd rett i pipa,
    Dette sørger for absolutt ro, det er ekstremt lite feedback og rumble med denne kombinasjonen.
    Om platene er rene og pene kan jeg fint skru opp volumet langt over komfortsonen og mellom sangene er det praktisk talt helt stille med minimalt med utslag i bassen (jeg kjører alt rått igjennom fra 0 Hz)

    Mulig mod er demping av tallerken, det snakkes om å dempe tallerkenen med bitumen på undersiden. litt usikker på om det er en 100% reversibel mod, eller om jeg bør tenke ny tallerken.

    P.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    POB skrev:
    Seint på natt, men får takke HEL for en god og hyggelig overlevering av hans Classic, og samtidig melde meg inn blandt de tempererte. Førsteinntrykk her hjemme er at den gir min godt modda TD160 juling så det holder på de fleste områder. Pickupen jeg bruker er en DV-10x5, men jeg kommmer nok til å ringe Snapa snart for en oppgradering.
    Jeg er fornøyd med kjøpet :) og skal starte morgendagen med å jobbe litt med underlaget for å fjerne en del av problemene HEL hadde med spilleren.
    God natt folkens, oppdateringer kommer etter hvert.
    Lykke til. Du har et krem-emne nå. En skikkelig hobby-spiller som krever kjærlighet og omtanke. Vinylens Alfa Romeo. Jeg har kun tid til høyttalerbygging og må prioritere.

    :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    HEL skrev:
    Det er alltid noe småjusteringer med den. Som nevnt er arm 100% på track men motor og lager trenger finpuss. Nå er nok motor og lager det letteste og fixe men jeg har ikke tid. Har to store høyttalerprosjekter gående og de åpne baflene er det masse jobb med delefilteret på. Dessuten har Leif slaktet kabelopplegget mitt så nå må jeg lage 7 par med sølv i bomull og kjøpe Bullet plugs for en liten formye.


    :)
    Hva står på programmet nå HEL? eller blir det vinylpause?
    Jeg grøsser ved tanken ved å bli vilyl-løs, og spes om jeg må skille lag med min kjære Tempered

    P.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Skal ikke slutte med vinyl nei. Har akkurat startet den morsomme prosessen med i finne ut hva jeg skal ha.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har i det siste kjøpt en del plater i 180 grams utgave. Jeg lurer på hvordan dere løser den daglige bruken av plater i forskjellig tykkelse. Har hat min spiller siden slutten av 80tallet. Det var ikke noe problem den gang siden platene stort sett var like tykke. Men når jeg bytter skiver nå så får jeg problemer med vinkelen på pickup.
    Hva gjør dere for å leve med dette?
     

    Hakons

    Medlem
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    39
    Antall liker
    30
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har kjøpt en brukt WTL Amadeus. Den står mellomlagret hos min kjære tante på Lillehammer, inntil jeg får tid til å hente den. Planen er å sette på min Soundsmith Boheme med medium compliance, men er jo spent på om det blir god match og hvordan den fysisk vil passe med armen? Er det noen som har formening om dette? Jeg tar med glede imot gode tips og råd da jeg har minimalt med erfaring på montering og justering.

    Det er forresten lite aktivitet på trådene om Well Tempered, har spillerene tatt kvelden eller nyter dere bare musikken?

    Håkon
     
    Sist redigert:

    Hakons

    Medlem
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    39
    Antall liker
    30
    Torget vurderinger
    8
    Noen meninger om det jeg skrev for et par dager siden?

    Håkon
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Ingen venner lenger?Her har det vært liten aktivitet i tråden.Har nylig fått hånd om en slik .har liten erfaring med vinyl bortsett fra på 80 tallet.
    dette ser jo ut som en litt spesiell sak med det her silikon badet og fiskesnører så her blir jo litt fundering og lesing fremover .Må vell bytte silikon og kansje pu står på en eldre clearaudio gamma s.
     

    Vedlegg

    Hakons

    Medlem
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    39
    Antall liker
    30
    Torget vurderinger
    8
    Lite aktivitet ja, som du ser over var det aldri noen som kunne gi meg svar i mars, men jeg fikk montert og justert sånn høvelig og er strålende fornøyd med min Amadeus. Fortsatt er jeg konsentrert når jeg setter pickup helt manuelt ned på plata, men det har blitt en vane.
    Håkon
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Da er det vell du og jeg som har:)Artig å høre at du er fornøyd. Er helt grønn på det her med snurrer .har du fått testet forskjellige pu eller bare soundsmith boheme?
    Må nok bytte pu og aner ikke hva som passer vet ikke om armen er tung eller medium om jeg skal kjøpe mm/mi eller mc.må sikkert bytte silikonbadet så jeg må finne den også så tips mottas med takk ,regner med jeg må bruke endel timer fremover på google.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Spiller selv på en WT Classic, med Lyra PickUp, og er svært fornøyd med denne kombinasjonen. Armen er fylt med sand og er medium tung. Takler de fleste PickUp er.
    Krever litt erfaring å sette opp, men spiller fantastisk, når alt stemmer....
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har en WT med Clearaudio Veritas. Tyst og mørk bakgrunn. Armen takler de fleste pickuper. Det sandfylte armrøret og mangelen på mekanisk armlager fjerner vibrasjoner på en helt annen måte en andre armer jeg har prøvd. Noen liker lyden av vibrasjoner - blir mer fres i toppen - men dette er feil slik jeg ser det. Fin platespiller bare å prøve kvalitets pickuper - har selv bare brukt MC. MM tror jeg ikke finnes i en kvalitet som gjør at man får utnyttet spillerens potensiale.

    Final
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Da jeg ikke har MC RIAA så har jeg midlertidig montert en AT 95E men har en Goldring 1042 i forsendelse.Tror jeg skal klare å få hånd om et DP RIAA og da tror jeg det blir testet MC PU.Fulgte med en Clearaudio gamma s men dette er en ca 20 år gammel pu som er lite brukt og bare lagret siste 15 år er det sannsynlig at dette går å bruke eller er dette opptørket og stivt? er det noen som overhaler noe sånt for en fornuftig pris????

    Ps.Noen som vet hvilken model(navn)dette er?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Godt at det er aktivitet her igjen! WT er en av mine definitive favorittspillere. Jeg har hatt tre WT Classic, og angrer stadig på at jeg solgte i sin tid. En helt unik spiller med fantastisk naturlig lydkvelitet. Det er som Ruby nevner, det låter vanedannende nydelig når man slipper vibrasjoner og lagerstøy fra arm og tallerkenlager. Har man først hørt en WT, slipper ikke opplevelsen taket med det første.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Er det noen som har kuttet ut filtret på nettledninga og bruker 230/110 trafo?
    Har målt motorspenninga til 83V, regneprogram gir ca. samme verdi
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Lite aktivitet i denne tråden. Men vi venner er standhaftige og lite endringer skjer hos oss WT-venner.
    Noen ganger gjør vi hifi nerder det vanskelig for oss selv. Det har jeg gjort denne gangen.
    Jeg gikk til innkjøp av et forfinet Japansk smykke av en pickup. Kiseki Purpleheart.
    Det har blitt en lang reise å få denne til å fungere perfekt på min amerikanske panservogn spiller Well tempered classic.
    Final skrev tidligere i denne tråden at WT spilleren fortjener en god MC PU. Jeg tror WT er lettere å fåtil om man også velger en robust PU, som ikke er veldig kritisk på innstlinger. Final skrev i sin egen tråd, at han hadde satt bort justering av sin spiller til ekspertisen. Inspirert av dette. Tok jeg med min spiller til Mala Analog Senteret.
    Egentlig imponerende at de tok sjansen på å ta på seg oppdraget. Det var en meget interessant å se hva de kunne forbedre. Spilleren har jo denne spesielle armen, som medfører at det i praksis er umulig å måle seg fram til geometri som pivot point og lignende. Man blir veldig avhengig av elektronisk måling av signalet. Slutt resultat innstillinger av PU utført ved dynamiskmåling avviker en del fra de innstillingene jeg hadde utført selv med øyet og maler.
    Konklusjoner for spiller med Kiseki.
    Motor går helt nøyaktig.
    Resonans 10,4Hz (noe som er mer enn jeg trodde for denne armen)
    WT armen har for mye antiskate (påvirker noe i de øverste frekvenser. Med noe reduser nivå høyre kanal)
    Det som står igjen for meg er å prøve manipulere litt med vekt på PU. For å se om dette kan redusere effekten av for mye antiskating.
    Stor takk til Analog senteret for bra jobb. Kan anbefales alle WTvenner
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Puster litt liv i denne vennetråden. Da jeg tror temaet hører mest hjemme her :)
    Har allerede forstyrret YesJens sin DY-tråd med spørsmål om korrekt silikon olje til WT Classic MK2 armen.
    Virker som silikon oljen til min arm stivner litt når armen ikke er i bruk. Den silikonen er tross alt fra 1989 . Den har også fått litt støv i løpet av årene, så like greit å prøve bytte den ut med noe ferskt.
    Har prøvd google litt. Det ser ut som det opprinnelig ble benytte Silikon Olje Dow Corning DC200 viskositet 100 000cSt. Har nå bestilt opp via RC butikk silikon olje beregnet for differentialer på RC biler. For moro har jeg bestilt 100 000cSt og 50 000cSt for å teste litt. Jeg leste på en nettside at noen mente de hadde fordel av å gå ned litt. Kan hende resonansen flytter seg litt ned også med ny fersk silikon. venter i spenning på leveranse og tid til å fikle med dette. WT armer ikke akkurat de hurtigste og stille inn og konkludere bastant i etterkant :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn