Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    jeg husker at det var imponerende med de slitne kinarørene så grattis med nye pærer :)
    takk for det.
    du må ta deg en ny tur snart. ;)
    et helt annet anlegg nå!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Svært gjerne! har en CD som er din som burde vært levert
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    KnB skrev:
    Driver mine mezzo med kun 8W kan ikke si jeg savner krefter akkurat, nå har jeg 100W supratek blokker i spare også ;D, forøvrig likte mick_m disse bedre en sine egne SET blokker etter siste oppgradering..... :eek:

    hehe, du mangler i alle fall ikke forsterkere!
    må snart få somlet meg til en tur bort til deg snart.
    er du hjemme i norge for tiden?
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Fremdeles i Spania, hjemme i ny og ne, men bare korte turer, sukk.., men neste uke tar jeg fri :D
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    Kjører selv med 45-rør på mine std Duo (104 ohm), og føler sjelden jeg har behov for mer krefter :)
    Det ble nevnt Wavelength nylig i tråden, de har mange både pene og meget gode forsterkere; alt fra 45, 2A3, 300B etc http://www.wavelengthaudio.com/Products/Products.html
    Finnes en sjelden gang på audiogon; holdt en gang på å kjøpe en PX25 derfra, men havna på Welborne dengang.
    Så du har en LS 45 fra Lightning? Det var nettopp noe slik jeg tengte på som en spennende forsterker til nettopp AG-horn. Har hørt at 45 røret skal være delikat. Ulempen er vel at det ikke gir så mye effekt, et sted mellom 1,5 og 2w?

    Har du sammenlignet med 300b av tilsvarende kvalitet?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    olaps skrev:
    Gago skrev:
    jeg har heldigvis de gamle bassforsterkerne (tror jeg...), og sliter ikke med å få kontroll over øvre bass.
    høres rart ut at man må skru både bryter og volum ned til et minimum.

    jeg spiller på 22 watt (2x300b parallell pr side), og har ikke i et eneste nanosekund hatt følelsen av at jeg mangler kraft.
    uansett hva slags musikk jeg har spilt, og hvor høyt jeg har spilt.
    tvert imot, så har jeg hatt mange timer der jeg sitter og føler at jeg kunne klart meg med et 300b pr. side, og på den måten spare inn på rørutgifter.

    etter å ha skiftet ut de slitte utgangsrørene i monoblokkene, har jeg glist fra øre til øre over den eksplosive dynamikken fra mezzoene. ;D
    For dine Duo Mezzo(?) med 107 dB (18 ohms last), må vel 22 Watt være for rene kraftverket å regne ;D ;D
    Kjører selv med 45-rør på mine std Duo (104 ohm), og føler sjelden jeg har behov for mer krefter :)
    Det ble nevnt Wavelength nylig i tråden, de har mange både pene og meget gode forsterkere; alt fra 45, 2A3, 300B etc http://www.wavelengthaudio.com/Products/Products.html
    Finnes en sjelden gang på audiogon; holdt en gang på å kjøpe en PX25 derfra, men havna på Welborne dengang.

    wavelength er sikkert supre saker, olaps.
    dessverre har jeg aldri hatt muligheten til å leke med disse tingene.

    du har rett i at 22w med 2x300b i parallell pr. side føles som et kjenekraftverk på mezzo.
    lyden er ekstremt distinkt, med en svær og luftig soundstage.
    instrumenter og stemmer slipper horna og "hopper" ut av høyttalerne på en fascinerende måte.
    Ikke lett å få prøvd ut slikt her til lands, men etter hva som skrives er det jo svært gode forsterkere (og ikke beskjeden pris heller :( )
    Nevnte PX-25 blir forresten ikke blir produsert av Wavelength, men jeg tror Art Audio har et stereotrinn av denne...... Skal også være svært bra :)
    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    Kjører selv med 45-rør på mine std Duo (104 ohm), og føler sjelden jeg har behov for mer krefter :)
    Det ble nevnt Wavelength nylig i tråden, de har mange både pene og meget gode forsterkere; alt fra 45, 2A3, 300B etc http://www.wavelengthaudio.com/Products/Products.html
    Finnes en sjelden gang på audiogon; holdt en gang på å kjøpe en PX25 derfra, men havna på Welborne dengang.
    Så du har en LS 45 fra Lightning? Det var nettopp noe slik jeg tengte på som en spennende forsterker til nettopp AG-horn. Har hørt at 45 røret skal være delikat. Ulempen er vel at det ikke gir så mye effekt, et sted mellom 1,5 og 2w?

    Har du sammenlignet med 300b av tilsvarende kvalitet?
    Har Star Chief fra Welborne.
    Rørene fra Emission Labs gir noe mer gain enn både de "gamle" 45-rørene, og f.eks TJ Mesh plate. Audiomix målte de til snaue 3 Watt med "tilllatt" forvrengning........spec'en sier vel 1.8 Watt.
    Synes de spiller fantastisk bra. Hadde jeg fått tak i ett sett til hadde jeg kjøpt det!
    300B fra Welborne skal også være bra, men i følge audiofile i USA er Star Chief de beste fra Welborne.
    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Kabeltest
    Har såvidt begynt å teste flatsølvkabler på horna.
    Erstatter foreløbig Acoustic Zen Absolute biwiring som jeg primært solgte pga at det var dobbelt så lange som det jeg trenger.

    Har kjøpt 4 sett á 1.8 m:
    A: 0.4 x 4 mm (2 sett)
    B: 0,5 x 6 mm (2 sett)
    Sølv kjøpt fra K A Rasmussen, bomullsstrømper fra en lokal møbeltapetserer ("gratis" ift Svalnder).

    Konfig 1: A til delefilter (diskant), originaljumpere til bass og mellomtone
    Konfig 2: A til delefilter (diskant) og A til bass, originaljumpere til mellomtone (biwiring)
    Konfig 3: A til delefilter (diskant) og B til bass, originaljumpere til mellomtone (biwiring)
    Konfig 4: B til delefilter (diskant) og B til bass, originaljumpere til mellomtone (biwiring)
    Konfig 5: A til delefilter (diskant), A til mellomtone og B til bass (triwiring)
    Konfig 6: A til delefilter (diskant), B til mellomtone og B til bass (triwiring)

    Har pr dd testa de tre første.
    Det tar bortimot 100 t å spille inn kablene, men endringen er ikke stor etter 50 - 70 timer.

    Resultater:
    Biwiring er bedre enn singlewiring.
    0.5 x 6 mm er bedre til bass enn 0.4 x 4 mm
    Spiller meget luftig, detaljert, organisk og naturlig.
    Har ikke den samme dynamikken og transparensen som Absolute (som var nærmest ekstrem på førstnevnte), men bare marginalt dårligere. Og, pga disse "manglene", er ikke kablene så "nådeløse" som Absolute, og er dermed noe snillere på dårlige opptak.
    Spiller forøvrig med stort tredimesnjonalt lydbilde.

    Kan absolutt anbefales :)
    Kommer mer etterhvert.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Til de som bruker 0.4 x 4 mm flatsølv som høyttalerkabler:
    Mer testing (og ca 60 - 80 timers bruk) av 0.5 x 6 mm til bassene: Sistnevnte er bare KLART bedre, gir spes langt mer dynamikk, attakk og slam/tyngde!!
    Anbefaler absolutt å teste ut 0.5 x 6 mm.
    Har enda ikke testet ut denne dimensjonen på mellomtonen.........
    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk for rapport
    da er det en til i rekken som bekrefter mine erfaringer med sølv +strømpe
    en typisk no brainer deal! imo
    ellers vedr.kvadrat
    jo mere følsomt systemet har,jo mindre vil en slik økning som Olaps beskriver ha for resultatet ved samme lydtrykk,pga redusert effektbehov.
    effektkravet ved 104dB/w er vesentlig høyere enn ved 107 eller 110db/watt
    følte at det hele dreier seg om et kompromiss; økt areal gir mere slam ,men noe på bekostning av finesse, om man drar det for langt
    mvh
    Leif
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    takk for rapport
    da er det en til i rekken som bekrefter mine erfaringer med sølv +strømpe
    en typisk no brainer deal! imo
    mvh
    Leif
    Ja, dette er svært gode kabler. De er ganske sikkert ikke det beste som finnes i alle applikasjoner, men på horn låter det meget bra.
    Har som tidligere nevnt hatt Acoustic Zen Absolute som referanse, og i mitt anlegg er den fremdeles den beste kabelen jeg har hatt, på mange parametere. Den har den absolutt svarteste bakgrunn jeg har erfart med noen kabel, et hakk bedre oppløsning og større rom enn flatsølvet, og en fantastsik dynamikk. Men den er så nådeløst avslørende, og kombinert med den enorme dynamikken, kan en del plater bli litt vanskelige å høre på; på kanten til å være harde. På bedre opptak er den bare helt fantastisk. Har hørt den på litt "varmere" anlegg enn mitt, og der matcher den enda litt bedre. Har ikke hørt toppkabler fra Bertram og Jorma, men jeg tror ganske sikkert Absolute hadde vært fullt på høyde. I USA er det jo mange som hevder det er den beste kabelen på markedet.

    Men; som jeg vel også nevnte tidligere; dette at flatsølvet er LITT mer tilgivende, får det til å låte organisk og naturlig på nesten alle opptak, og dét er en meget viktig egenskap.
    Og ift pris tror jeg neppe det er mulig å oppdrive så gode kabler som flatsølvkablene.


    LMC skrev:
    ellers vedr.kvadrat
    jo mere følsomt systemet har,jo mindre vil en slik økning som Olaps beskriver ha for resultatet ved samme lydtrykk,pga redusert effektbehov.
    effektkravet ved 104dB/w er vesentlig høyere enn ved 107 eller 110db/watt
    følte at det hele dreier seg om et kompromiss; økt areal gir mere slam, men noe på bekostning av finesse, om man drar det for langt
    mvh
    Leif
    Ganske sikkert forskjell på nødv kvadrat ved 104 og f.eks 110 dB.
    Ang kompromisset du nevner: Skal som sagt teste 0.5 x 6 mm på mellomtonen også, og jeg tror nettopp kompromisset blir en mer tydelig problemstilling på denne: og jeg har - pr dd - mest tro på at det minste kvadratet vil egne seg best der.

    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for linken, olaps.
    veldig nyttige greier, særlig for eiere av uno og duo, men generell interessant også for oss andre.

    forøvrig har jeg ikke solgt mezzoene, så jeg tilhører nok de som er j...... fornøyde. ;D
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på med flatsølvet ;)

    har laget til mine kabler , de låter svært godt , jeg har gått fra Bertram til disse 0,4x4mm sølvskinnene , to ledere til hver ht , og i tillegg bruker jeg samme sølvet i bomull til jumpere , til ht kabler har jeg isolert med teflonskalger med strømpe utapå. kostnaden på det hele (sett bort fra sølv i rest) er ca 1600kr for ett sett med 3 meters kabler , og det er nok ikke noe som låter veldig mye bedre enn disse til prisen.

    de er rett og slett helt rå , jeg gidder ikke se meg om ette noe svindyre kabler med det første , ikke med det andre heller tror jeg , skulle vært moro å sammenlikna det med voodoo-kablene PROXIMA fra Bertram.

    Det er slett ikke alle ht som disse sølvskinnene låter bra på , men på Avantgarde uno hos meg funker det strålende.....

    Jeg safet , med LMC s tips på kvadrat 0,4x4mm og jeg savner ikkenoe , men jeg føler at bassen spiller også veldig bra , dersom jeg skulle ønske mer kvadrat i bass for test , er det en ide å benytte en ekstra leder(kabel) rett fra amp til bassterminalene i tillegg til det som er der pr i dag ?

    jumpere/ singelwire......eller? noen som har prøvd...? Olaps , kjører di med triwiring fra amp og ut til alle terminalene , eller har du jumpere imellom?

    Det at jeg valgte teflonrør til isolering er av den grunn at kablen skulle tåle litt mer hardfør juling mht kobling(barn) ol......men det funker godt det og , jeg lukket rørene i endene i håp om at ikke oksyden slår seg på tvert......men det gjenstår å se hva jeg har fått til på det omerådet der på sikt......

    jeg drar gjerne ut sølvet en gang i året for puss hvis det må til........det gjelder vel å ha sølvet blankt , det var en som fortalte meg at lyden ledes utenpå kablen og ikke inni ledern....hvorvidt det stemmer eller ei vet ikke jeg , men hvis det stemmer er nok ren utv flate påkrevet.....jeg pusset sølvet ør jeg tredde det inn i strømpene.

    sølvet kommer fra rasmussen på Hamar....

    Mvh Espen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    teflon ødelegger lyden!
    vitsen er at du ikke skal ha noe plast e.l inntil kabelen
    det gir en kapasitiv last/ladning som gir deg en svak "turbulens"/urolighet i diskanten
    fjern teflonet og bare kjør bomull(sølvet er solid nok) og len deg tilbake og slapp av
    mvh
    Leif
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    For å holde tråden litt varm olaps ;): Har nå hatt mine Uno noen måneder, og gjort meg noen erfaringer som kan deles:

    @oppstilling: som gammel elektrostatmann har jeg vært vant med nitidig oppstilling og justering. I løpet av årene har jeg endret mine prefanser mht lytting; nå er det mer off-axis i sofaen i stedet for finlytting i sweetspot. Så når jeg fikk Uno'ene, tenkte jeg ikke spesielt over dette med oppstilling, satte dem på plassen sin og spilte(masse musikk). I forbindelse med testing av effekttrinn(blant annet Zen Taboo og Minimax, takker for dette HSobstad), følte jeg derimot behov for å børste støv av gamle lyttekunster, plasserte meg i sweetspot og oppdaget raskt at her var det muligheter for forbedring. Fram med målebånd og vater, og endte opp med følgende:
    -plassering av horn i høyden har betydning; jeg endte opp med en høyere plassering av diskanthornet enn AG anbefaler(jfr beed-and-notch prinsippet deres); hos meg spilte det best med diskant i ørehøyde. Dette ga mest oppløsning og best integrering.
    -diskant i vater(eller i det minste helt lik vinkel på hver side) har stor betydning; dette er barnelærdom for mange, men at Unoene skulle være så kilne her hadde jeg ikke tenkt meg. Effekten av justering i dette planet er som når en får rett fokus i en linse; alt blir klarere, bedre kontrast, mer holografisk framstilling, bedre differensiering i dybde med mer.
    -lik avstand ht og lytteposisjon; igjen barnelærdom, men opplevde til dels store forbedringer på små justeringer. Samme effekter som ovenfor.
    For uten målebånd og vater var det nyttig å bruke XLO sin testcd, spesielt out-of-phase sporene(hvor en skal justere slik at lyden blir mest mulig diffus, helst at lyden kommer fra alle andre steder enn ht) når du får til dette, så smakk ”sitter det som en kule” når du spiller sporet i rett fase, bredt og dypt lydbilde med krystallklart fokus!!

    @kobling til underlag: jeg har parkett med trebjelker under. Jeg endte opp med myk variant(forskjellige typer gummidemping under Soundcare). Effekten av dette ble en mer lettflytende og organisk presentasjon av bassen, den pustet bedre, spilte mer frigjort, mer som en ”gyllen sprettball”(snarere enn en massiv granittblokk som treffer bakken). I tillegg oppdaget jeg samme positiv effekt av å plassere suben noe høyere over gulvet. Så kan en i tillegg eksperimentere med å tette hullet mellom sub og gulv med eks et håndkle el.liknende; morsomt tweak hentet fra Svalander!

    Og så må jeg si noen ord om Zen Tabooen; dette er en liten og lekker sak som spiller meget bra med Uno. Det er HELT TYST, har en slank og distinkt karakter(uten at dette går på bekostning av klang og musikalitet) som jeg opplever passer Uno godt. I tillegg har den flott mikrodynamikk(jeg spiller i grunnen ikke så høyt, og for meg er det viktig at et komponent/system får frem det vesentlige i musikken på lavt volum også), differansierer godt i dybde og breddeplanet, gjør i grunnen lite ”feil”. Mer enn nok krefter for min del. Jeg endte opp med å kjøpe eksmplaret(takker igjen HSobstad).
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    Henger meg på med flatsølvet ;)

    har laget til mine kabler , de låter svært godt , jeg har gått fra Bertram til disse 0,4x4mm sølvskinnene , to ledere til hver ht , og i tillegg bruker jeg samme sølvet i bomull til jumpere , til ht kabler har jeg isolert med teflonskalger med strømpe utapå. kostnaden på det hele (sett bort fra sølv i rest) er ca 1600kr for ett sett med 3 meters kabler , og det er nok ikke noe som låter veldig mye bedre enn disse til prisen.

    de er rett og slett helt rå , jeg gidder ikke se meg om ette noe svindyre kabler med det første , ikke med det andre heller tror jeg , skulle vært moro å sammenlikna det med voodoo-kablene PROXIMA fra Bertram.

    Det er slett ikke alle ht som disse sølvskinnene låter bra på , men på Avantgarde uno hos meg funker det strålende.....

    Jeg safet , med LMC s tips på kvadrat 0,4x4mm og jeg savner ikkenoe , men jeg føler at bassen spiller også veldig bra , dersom jeg skulle ønske mer kvadrat i bass for test , er det en ide å benytte en ekstra leder(kabel) rett fra amp til bassterminalene i tillegg til det som er der pr i dag ?

    jumpere/ singelwire......eller? noen som har prøvd...? Olaps , kjører di med triwiring fra amp og ut til alle terminalene , eller har du jumpere imellom?
    Jeg erfarte klar forbedring med 0,5 x 6 mm til bassene; mer slam og dynamikk. Har ikke mistet noe heller.......... ;)
    Kjører pr dd biwiring, men har nå to sett innspilte 0,4 x 4 mm, så det er snart klart for triwiringsforsøk.
    Ved bi-/trwiring: husk å koble høyttalerkablene på riktig side av diskanthornet, dvs FØR delefilteret. Tror ikke diskanthornet liker et bredbåndssignal rett inn, dét kan vel bli litt vel mye av det gode.........
    Kjører foreløbig med originaljumperne fra diskant til mellomtone. Flatsølv kan i alle fall ikke være dårligere, så om det ikke blir triwiring lager jeg med noen jumpere av flatsølv.


    ssm skrev:
    Det at jeg valgte teflonrør til isolering er av den grunn at kablen skulle tåle litt mer hardfør juling mht kobling(barn) ol......men det funker godt det og , jeg lukket rørene i endene i håp om at ikke oksyden slår seg på tvert......men det gjenstår å se hva jeg har fått til på det omerådet der på sikt......

    jeg drar gjerne ut sølvet en gang i året for puss hvis det må til........det gjelder vel å ha sølvet blankt , det var en som fortalte meg at lyden ledes utenpå kablen og ikke inni ledern....hvorvidt det stemmer eller ei vet ikke jeg , men hvis det stemmer er nok ren utv flate påkrevet.....jeg pusset sølvet ør jeg tredde det inn i strømpene.

    sølvet kommer fra rasmussen på Hamar....

    Mvh Espen
    Jeg bruker ikke noe annet enn bomullsstrømper utenpå.

    Om sølvet oksyderer har det ingen konsekvenser for lyden. Med med kobber derimot :eek:
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Får smekke sammen ett sett til , å prøve a-b test med disse , jeg har såpass med sølv igjen.....så skal vi se.

    Noen som har 20 meter 6mm bomullstrømpe liggende som jeg kan kjøpe ?

    Noen som eventuellt vet om noen steder det selges stømper i Norge ? Svlander har , men jeg handla der en gang , og det tok litt tid , og noe frem og tilbake for å få greiene....

    Mvh Espen
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    Får smekke sammen ett sett til , å prøve a-b test med disse , jeg har såpass med sølv igjen.....så skal vi se.

    Noen som har 20 meter 6mm bomullstrømpe liggende som jeg kan kjøpe ?

    Noen som eventuellt vet om noen steder det selges stømper i Norge ? Svlander har , men jeg handla der en gang , og det tok litt tid , og noe frem og tilbake for å få greiene....

    Mvh Espen
    Hei, jeg har kjøpt billig bomullsstrømpe hos en møbeltapetserer her i byen (Kongsberg). Sikkert mulig å få tak i andre steder også.
    Om jeg ikke husker feil betalte jeg 4 kr/m.
    Si bare ifra om jeg skal skaffe for deg :)
    Men de er kanskje ikke lik de du har fra før av..........
    Mvh
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Olaps.....utseende er slett ikke viktigst , og prisen er jo hyggelig , så jeg kan jo prøve så mange meter jeg får for en hundrelapp.... ;D

    DEn må være 6 mm slik at jeg får tredd mitt 4 mm flatsølv greit igjennom....

    ta kontakt på pm når du år ordna med det da....takk skal du ha !

    Espen
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Dette er jo ikke bare høytalere men kunstverk !!
    Utrolig flotte, nå ble jeg gira-igjen :) Hvordan spiller disse med konvensjonelt forsterkeri? Betinger et kjøp av Avantgarde at man går over til rør for best resultat?
    Fornøyelig tråd, har kost meg i hele dag til samboerens fortvilelse- hun trodde jeg mente det når jeg lovet å ikke bytte utstyr etter jeg handlet sist he he..
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , de trenger slett ikke rør , accuphase er beviset på dette , dessuten lager ag egene nette små transistorforsterkere som både er rimlige på brukten og skal funke bra.....

    Jeg har selv uno og er grisefornøyd med disse , men jeg bor i betongblokk otg naboene klager på bassen , og høy lyd støtt , jeg får vurdere , jeg liker ikke tanken på salg , men det kan bli aktuellt for å beholde husefreden noe....

    Flytte har jeg nemlig ikke råd til som aleneboende ungkar.

    Kanskje det kommer ett par fine unoer på børsen om en stund.....men det er det som er , jeg kommer til å angre ræva av meg rett og slett.....får se om det finnes noe mindre med noe mindre bassarrangement som er levlig....finnes det ? ;D

    Espen
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    Hei , de trenger slett ikke rør , accuphase er beviset på dette , dessuten lager ag egene nette små transistorforsterkere som både er rimlige på brukten og skal funke bra.....

    Jeg har selv uno og er grisefornøyd med disse , men jeg bor i betongblokk otg naboene klager på bassen , og høy lyd støtt , jeg får vurdere , jeg liker ikke tanken på salg , men det kan bli aktuellt for å beholde husefreden noe....

    Flytte har jeg nemlig ikke råd til som aleneboende ungkar.

    Kanskje det kommer ett par fine unoer på børsen om en stund.....men det er det som er , jeg kommer til å angre ræva av meg rett og slett.....får se om det finnes noe mindre med noe mindre bassarrangement som er levlig....finnes det ? ;D

    Espen
    Neineineineinei........du må jo ikke selge Unoene, om du ikke oppgraderer da :)
    Har forresten sendt deg en pm
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det ikke vært for bassens evne til å trenge igjennom betong , og betongens evne til å formidle inn i andre rom hadde jeg aldri tenkt tanken , det var på fredagen , når jeg satte på ei pplate på litt over det voulmet jeg vanligvis bruker , gikk 4 etg ned , og fortsatt hørte Bjarne Nerem jeg begynte å tenek , eller dvs bassen var det jeg hørte , dvs når jeg spiller høyt med dette er det nok ett helvete å ha meg som nabo , kan godt forstå det.... ;D

    jeg skal ev ha noe som er litt snillere i bassen , eventuellt noe for mulighet til mere avkobling mot gulv....

    feks audionote an/a--/k men dette blir jo en gedigen nedgradering......oppgradere kna jeg uansett glemme med så lite rom som jeg har , måtte blitt u.nano det da...men de spiller jo ikke noe mindre tøfft i bassen akkurat.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    ssm skrev:
    Hadde det ikke vært for bassens evne til å trenge igjennom betong , og betongens evne til å formidle inn i andre rom hadde jeg aldri tenkt tanken , det var på fredagen , når jeg satte på ei pplate på litt over det voulmet jeg vanligvis bruker , gikk 4 etg ned , og fortsatt hørte Bjarne Nerem jeg begynte å tenek , eller dvs bassen var det jeg hørte , dvs når jeg spiller høyt med dette er det nok ett helvete å ha meg som nabo , kan godt forstå det.... ;D

    jeg skal ev ha noe som er litt snillere i bassen , eventuellt noe for mulighet til mere avkobling mot gulv....

    feks audionote an/a--/k men dette blir jo en gedigen nedgradering......oppgradere kna jeg uansett glemme med så lite rom som jeg har , måtte blitt u.nano det da...men de spiller jo ikke noe mindre tøfft i bassen akkurat.
    Har du eksperimentert med underlag Espen?
    Og koble bassene fra gulvet med feks Soundcare eller evt noe mykt underlag kan gjøre godt for både naboer og måten du oppfatter bassen :)
    Steiheller er også meget effektivt.
    Prøv og jobb noe med dette, vil nødig se deg nedgradere til noe annet ræl uten tut og krav til effekt.
    Har du prøvd og kutte det subsoniske filteret på 40hz? Det kan være det bare er de aller lengste bøgene som forplanter seg nedover
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    He he nå får jeg ennå mere lyst på de, er glad i fin bass. Bygger nytt hus så plager ingen andre. Er det Model three du tenker på ssm? Eller var det en eldre model 5 tidligere?

    mvh Tom
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Sting skrev:
    He he nå får jeg ennå mere lyst på de, er glad i fin bass. Bygger nytt hus så plager ingen andre. Er det Model three du tenker på ssm? Eller var det en eldre model 5 tidligere?

    mvh Tom
    Du kan benytte det meste, bare det er stille nok. Men over tid er rør og singleended forsterkere å foretrekke. Disse trenger ikke være kraftige og det finnes rimelige utgaver som er svært gode (det finnes mange dårlige også).

    Jeg solgte fort mine kraftige forsterkere og fikk forbedret lyd og penger til overs.

    Lykke til. Vært obs på at disse høyttalerne er avhengighetsskapende!
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takker for svar :) Inspirerende med så mange entusiaster! Hvilke forsterkere ville du anbefalt, greit å slippe bomkjøp..

    mvh Tom
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Sting skrev:
    Takker for svar :) Inspirerende med så mange entusiaster! Hvilke forsterkere ville du anbefalt, greit å slippe bomkjøp..

    mvh Tom
    Nå her er et vanskelig spørsmål.
    For å avgrense bredde bør du starte med å gjøre deg opp en formening om hvilke AG-horn du ønsker. Mht forsterkervalg må du ikke henge deg opp i frykten for bomkjøp. Etter min mening er en dyr transistor et bomkjøp på AG-horn, men alle er ikke enig i dette (selv ikke Avantgarde folkene). Hvor mye vil du bruke?

    Deretter teller din lyd-smak. Liker du varm lyd, tørr og analytisk, osv osv.. Hvilken musikk spiller du? Hva er viktig for deg i selve musikkopplevelsen? Lurt å prøve seg fram ved å teste flere forsterkere. Les tester!

    En veldig god syretest er om du opplever lyttetrøtthet. Det skal normalt ikke skje i et godt anlegg (med rør).

    Billigste forsterkeren jeg har testet/eid, som var knallgod på AG-horn, er Decware Zen Taboo på 2x6w, som koster om lag 6-8000 ny. Les tester, omtaler osv.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Mine ligger jo ute for salg... Bare å slå til, du vil garantert ikke angre. Og jeg selger kun for å klatre høyere på AG stigen :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vermin skrev:
    ssm skrev:
    Hadde det ikke vært for bassens evne til å trenge igjennom betong , og betongens evne til å formidle inn i andre rom hadde jeg aldri tenkt tanken , det var på fredagen , når jeg satte på ei pplate på litt over det voulmet jeg vanligvis bruker , gikk 4 etg ned , og fortsatt hørte Bjarne Nerem jeg begynte å tenek , eller dvs bassen var det jeg hørte , dvs når jeg spiller høyt med dette er det nok ett helvete å ha meg som nabo , kan godt forstå det.... ;D

    jeg skal ev ha noe som er litt snillere i bassen , eventuellt noe for mulighet til mere avkobling mot gulv....

    feks audionote an/a--/k men dette blir jo en gedigen nedgradering......oppgradere kna jeg uansett glemme med så lite rom som jeg har , måtte blitt u.nano det da...men de spiller jo ikke noe mindre tøfft i bassen akkurat.
    Har du eksperimentert med underlag Espen?
    Og koble bassene fra gulvet med feks Soundcare eller evt noe mykt underlag kan gjøre godt for både naboer og måten du oppfatter bassen :)
    Steiheller er også meget effektivt.
    Prøv og jobb noe med dette, vil nødig se deg nedgradere til noe annet ræl uten tut og krav til effekt.
    Har du prøvd og kutte det subsoniske filteret på 40hz? Det kan være det bare er de aller lengste bøgene som forplanter seg nedover
    soundcare har jeg benyttet en stund , andre underlag har jeg ikke prøvd , men jeg fikk greie på at ag kommer med nye plater til bruk under sub ene....ikke fått sjekka de opp men vet ikke om de er til uno heller ...så bare noen bilder her.

    Horna låter bra de , det beste som noengang har vært innom her for å si det mildt , og jeg har hatt noen ht s innom ,

    Det går jo an å prøve ut litt andre ht , så lange man kan låne og ikke kjøpe først , da ser man jo fort hva man går ifra og om verden blir levlig etterpå , antakeligvis blir den ikke det.... ;D

    Bassene kunne godt hatt litt mer luft rundt seg her hos meg , tror ikke det hadde skadet ,skal jeg over på noe annet , skal det være mindre saker som kan brukes til nærfelts-lytting......men som du sier vermin , selge sånne horn , det kan man fort angre på ja... ;)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Sting skrev:
    He he nå får jeg ennå mere lyst på de, er glad i fin bass. Bygger nytt hus så plager ingen andre. Er det Model three du tenker på ssm? Eller var det en eldre model 5 tidligere?

    mvh Tom
    Det som er aller mest "safe" når det gjelder transistorforsterkere er jo Avantgarde's egne forsterkere.
    Den gamle Model 5 var ok, men ble betydelig bedre da den ble oppgradert til 5+.
    Den nye Model 3 skal være betydelig bedre.
    Ellers finnes det jo rørforsterkere i alle tenkelige prisklasser...........
    Alt fra Leben til Kondo kan fungere, men her gjelder det å ha tunga litt beint i munnen ettersom enkelte rørforsterkere kan støye for mye.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    spiller på den minste laben 300 integrerte nå.....funker som ei kule på ag...ikke er den svindyr heller , men det er ikke triodeforsterker hører jeg.....

    men svært bra på ag.... ;)

    Espen
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    Skulle det friste med Model 5+ så har jeg en til salgs :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    HSobstad skrev:
    Sting skrev:
    Takker for svar :) Inspirerende med så mange entusiaster! Hvilke forsterkere ville du anbefalt, greit å slippe bomkjøp..

    mvh Tom
    Nå her er et vanskelig spørsmål.
    For å avgrense bredde bør du starte med å gjøre deg opp en formening om hvilke AG-horn du ønsker. Mht forsterkervalg må du ikke henge deg opp i frykten for bomkjøp. Etter min mening er en dyr transistor et bomkjøp på AG-horn, men alle er ikke enig i dette (selv ikke Avantgarde folkene). Hvor mye vil du bruke?

    Deretter teller din lyd-smak. Liker du varm lyd, tørr og analytisk, osv osv.. Hvilken musikk spiller du? Hva er viktig for deg i selve musikkopplevelsen? Lurt å prøve seg fram ved å teste flere forsterkere. Les tester!

    En veldig god syretest er om du opplever lyttetrøtthet. Det skal normalt ikke skje i et godt anlegg (med rør).

    Billigste forsterkeren jeg har testet/eid, som var knallgod på AG-horn, er Decware Zen Taboo på 2x6w, som koster om lag 6-8000 ny. Les tester, omtaler osv.
    Takk for fin gjennomgang! Er omtrent altetende i musikk, minus jazz.. Liker nok lyd som heller mot det varme og liker også fyldig bass som ikke må bli ullen. Liker ikke spiss, hard diskant. Anlegget må kunne spille bra og fyldig på lavt volum men det må også kunne sparke ifra uten å forvrenge ved høyere volum.
    Dette blir kanskje litt jatakk begge deler men sånn er det jo :) Har hatt mye forskjellig før, akkurat nå spiller jeg med squeezebox digitalt inn i Beolab 5. En fordel er å slippe mye bokser.
    Tenkte på Uno Nano enten som erstatning for B5 men det kunne vært kjekt å hatt disse som anlegg nr 2 og tweaket og kost meg litt..
    Et spørsmål; spiller disse horna bare bra rett i sweetspot? Må prøve å få hørt de en gang før evt kjøp, men det er kanskje lettere sagt enn gjort.

    Ellers takk til Horny og gut_man for tilbud, må nok modnes litt spesiellt hos kvinnen i huset som trodde jeg ikke skulle kjøpe noe på en stund :)

    mvh Tom
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Sting skrev:
    Takk for fin gjennomgang! Er omtrent altetende i musikk, minus jazz.. Liker nok lyd som heller mot det varme og liker også fyldig bass som ikke må bli ullen. Liker ikke spiss, hard diskant. Anlegget må kunne spille bra og fyldig på lavt volum men det må også kunne sparke ifra uten å forvrenge ved høyere volum.
    Dette blir kanskje litt jatakk begge deler men sånn er det jo :) Har hatt mye forskjellig før, akkurat nå spiller jeg med squeezebox digitalt inn i Beolab 5. En fordel er å slippe mye bokser.
    Tenkte på Uno Nano enten som erstatning for B5 men det kunne vært kjekt å hatt disse som anlegg nr 2 og tweaket og kost meg litt..
    Et spørsmål; spiller disse horna bare bra rett i sweetspot? Må prøve å få hørt de en gang før evt kjøp, men det er kanskje lettere sagt enn gjort.

    Ellers takk til Horny og gut_man for tilbud, må nok modnes litt spesiellt hos kvinnen i huset som trodde jeg ikke skulle kjøpe noe på en stund :)

    mvh Tom
    Hei. Du mister MYE bra lyd ved å stigmatisere jazz i en type musikk du ikke liker. Svært behagelige vokaler vs progressiv, eksperimentell jazz. Bredden er enorm. Det finnes svært mye gode innspillinger innenfor jazzen, som virkelig får et godt anlegg til å blomstre i all sin prakt. Anyway...

    Liker du varm og rund lyd er kanskje 300b røret det rette. I kombinasjon med 845 røret tror jeg kanskje også det kan bli fin effekt og relativt stram bass. Kayin har en forsterker (9084) som kombinerer disse to rørene, og til en grei pris.

    Jeg tenkte også å beholde mitt gamle anlegg (bl.a. B&W802N ht)som nr. to anlegg men etter å ha fått horna i hus så jeg ingen grunn til å binde den kapitalen i noe som ikke ble brukt.
    Mine Trio spiller bra i et stort område av rommet. Mulig der er en sweetspot hvor "ting" er enda mer optimalt, men det kan ikke være mye (?). Kan ikke uttale meg om de øvrige AG-horna, da jeg bare har hørt litt på noen av dem. Generelt er det ok å be om "jatakk begge deler" når du har AG-horn ;D

    Mvh
    Helge
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Hei. Du mister MYE bra lyd ved å stigmatisere jazz i en type musikk du ikke liker. Svært behagelige vokaler vs progressiv, eksperimentell jazz. Bredden er enorm. Det finnes svært mye gode innspillinger innenfor jazzen, som virkelig får et godt anlegg til å blomstre i all sin prakt. Anyway...

    Mvh
    Helge
    Veldig enig her!
    Hadde heller ikke sans/intersse for jazz for en del år siden, men med et bedre anlegg - og spes etter at rør og horn gjorde inntog i stua - har mange gode og, for meg, tidligere ukjente artister gjort entré.
    Har bl.a fått mange jazzfavoritter, spesielt "melodiøs" jazz om det er et uttrykk som kan benyttes. Solveig Slettahjell, Patricia Barber, Diana Krall for å nevne noen få..........
    Vokaler er i det hele tatt blitt noe ganske annet med horn og single ended, det blir et så enormt nærvær at man nesten får et personlig forhold til de alle artistene der de står og synger i andre enden av stua :)

    HSobstad skrev:
    Liker du varm og rund lyd er kanskje 300b røret det rette. I kombinasjon med 845 røret tror jeg kanskje også det kan bli fin effekt og relativt stram bass. Kayin har en forsterker (9084) som kombinerer disse to rørene, og til en grei pris.

    Jeg tenkte også å beholde mitt gamle anlegg (bl.a. B&W802N ht)som nr. to anlegg men etter å ha fått horna i hus så jeg ingen grunn til å binde den kapitalen i noe som ikke ble brukt.
    Mine Trio spiller bra i et stort område av rommet. Mulig der er en sweetspot hvor "ting" er enda mer optimalt, men det kan ikke være mye (?). Kan ikke uttale meg om de øvrige AG-horna, da jeg bare har hørt litt på noen av dem. Generelt er det ok å be om "jatakk begge deler" når du har AG-horn ;D

    Mvh
    Helge
    Cayin 9084D er en bra forsterker å starte med, har den selv (som reserveforsterker). 4 rør pr blokk gjør dessuten at den kan tunes ganske mye mht klangsignatur. Flott byggekvalitet også!
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Henger meg på det Olaps sier om jazz. I et bra anlegg (spesiellt horn og rør kanskje?) blir jazzen noe helt annet enn på stueradioen! :D

    Har hørt mange jazzplater hos Olaps, og ja; Avantgarde er god til det! :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ja for all del, ikke meningen å nedverdige en musikktype! Min smak har også blitt kraftig utvidet etterhvert som anlegget har blitt bedre. Ville bare komme med eksempel på en sjanger jeg ikke hører så mye på men som absolutt ikke utelukkes! Likte ikke kaffe eller rødvin i ungdommen heller men slikt tull er jeg heldigvis ferdig med :)
    Veldig spent på lyden i disse høytalerene, er det noen butikker med disse på demo, Lyric i oslo har de disse?
    Ellers åpen for forsterker forslag for å få et innblikk i rørverdenen som virker veldig spennende!

    Håper på tilgivelse for sleivete uttalelser ang jazzens verden ;)

    mvh Tom
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Sting skrev:
    Ja for all del, ikke meningen å nedverdige en musikktype! Min smak har også blitt kraftig utvidet etterhvert som anlegget har blitt bedre. Ville bare komme med eksempel på en sjanger jeg ikke hører så mye på men som absolutt ikke utelukkes! Likte ikke kaffe eller rødvin i ungdommen heller men slikt tull er jeg heldigvis ferdig med :)
    Veldig spent på lyden i disse høytalerene, er det noen butikker med disse på demo, Lyric i oslo har de disse?
    Ellers åpen for forsterker forslag for å få et innblikk i rørverdenen som virker veldig spennende!

    Håper på tilgivelse for sleivete uttalelser ang jazzens verden ;)

    mvh Tom
    Om du "tåler" å reise litt, blir du sikkert invitert til noen AG-eiere :)
    Selv holder jeg til i hovedstaden, ehhh...teknologihovedstaden (Kongsberg) ;) - og tar gjerne mot besøk :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn