Noen som har erfaring med Colibri C2.
Er det en fullgod (se bort fra den dypeste bassen) høyttaler som gjør jobben sin?
Sonicfrontiers
Jeg nå har vært på 2 demoer, både med tilhørende sub, REL sub, og hørt dem alene. Begge gangene ble det benyttet Octave rørforsterker, begge gangene i samme rom hos kara i Vika, Oslo. Først og fremst, jeg digger looks og fremtoning, samt mulighet til å mixe med subber. Og, subber er et must.
Jeg var også heldig å få spilt musikk etter eget ønske, og erfart at disse MÅ høres før det handles. De kan låte veldig flott på en del typer musikk, men også mindre bra på f.eks rock med mye gitarøs, riff og skarpe toner. Der samme musikk kan låte mykt, kraftfullt og tøfft på et anlegg egnet for den type musikk, så kunne Colibri låte veldig tynt og skarpt. Kan kompenseres/kamufleres noe med høyere deling på sub, men jeg personlig synes sjelden musikken låter godt når subben roter rundt opp i de frekvenser. Jeg lurer på om Octave forsterkeren som ble benyttet ikke var en god match.Det er vel en forsterker som ikke akkurat låter romantisk, varmt, eller andre floskler ofte benyttet for å beskrive noen andre rørforsterkere. Jeg spurte om dette, men han som ledet demo fortalte at han ikke hadde testet med andre forsterkere. Jeg synes de var bra på elektronika, reggae, jazz, chill, viser m.m. Klassisk kan sikkert også låte bra. Men på gitarbasert rock som jeg hører mye på ble det fort piggtråd, om ikke innspillingen var myk og tilgivende. For disse høyttalerene er IKKE det.
Men jeg kunne VELDIG godt tenkt meg disse som et par nr. 2. Begge gangene jeg var og sjekket dem ut og hadde forsterker som jeg tenkte kunne være egnet, og hadde lyst på et par, så var det imidlertid ikke klart for levering grunnet diverse utfordringer hos produsent. Lurer på om det var noen kvalitetskrav som ikke AA var fornøyd med? Uansett, høre før kjøp er et must