Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    skutelos skrev:
    Takk for info Janly, da forstetter jeg som jeg stevner ;D
    mvh Lars
    Ikke bare Avantgarde som anbefaler å gjøre det slik. På diverse diskusjonsfora rundt om viser det seg at de aller aller fleste brukerne også foretrekker å gjøre det slik pga best lydkvalitet.

    Mvh
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    parallellt med resten av høyttaleren på effektforsterkerutgangen
    mvh
    Så SUB225 (uten XLR) kan ikke brukes som bassmodul i et DIY oppsett med et aktivt filter på noen måte?
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Defo skrev:
    LMC skrev:
    parallellt med resten av høyttaleren på effektforsterkerutgangen
    mvh
    Så SUB225 (uten XLR) kan ikke brukes som bassmodul i et DIY oppsett med et aktivt filter på noen måte?
    Dersom planen var å kjøre signal fra et aktivt delefilter til en sub uten linjeingang, så har du nok en utfordring ja......
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    noen må ha det inn med teskje!
    ta opp telefonen (fritt valg fasttelefon eller mobil)
    ring KA RASMUSSEN på HAMAR og bestill ønsket mengde glødet fintsølv i 0,4x4mm
    betal ved ankomst og forvent utlevering fra Posten strax(om du har flax)
    bestill bomullstrømpe fra Svalander.se i ønsket dimensjon og lengde
    forskuddsbetal
    avvent levering
    putt sølvet inn i bomullstrømpen og lag par med positiv og negativ leder
    IKKE TVINN
    koble til og spill
    ;D
    K A RAsmussen ønsker bestilling på mail.
    http://www.ka-rasmussen.no/no/content.asp?AreaID=3
    Leveranse tar bare få dager (fikk min idag, bestilt 12. des; dvs 6 dager)

    Noen som vet om andre muligheter enn Svalander mht leveranse av bomullsstrømpe?

    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    Og det Leif visste var at man kan gå til en møbeltapetserer :)
    Disse bruker noen "bånd" som syes fast på f.ex kanten av armlener, puter etc, og er i virkeligheten en strømpe med en hardere "pølse" inni. Sistnevnte kan fjernes og erstattes med flatsølv. Litt verre å tre flatsølv i disse enn strømpene fra Svalander da de er noe løsere vevd.
    For 6 mm strømpe (til 0,4 x 4 mm): 3 kr/m (20 kr/m hos Sv)
    For 9 mm strømpe (til 0,5 x 6 mm): 4,5 kr/m (25 kr/m hos Sv)
    Så gjenstår det å tré...........og tré..........og tré..........og spille :D
    Er skikkelig spent på å få testet ut hvordan dette spiller ift Acoustic Zen Absolute, må si jeg er noe skeptisk. Absoluten var flere hakk bedre enn BM the Giant fra mellomtone og opp. Langt bedre oppløsning, dynamikk og rom; så her skal flatsølvet få noe å bryne seg på ;D

    Edit: Disse "båndene" kalles innleggslisser......... :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da har min gode nabo "Elektron" vært over med en julegave. En 180 grams LP. Steely Dan, "everything must go".
    Nå som jeg hadde fått mine vinyl-tanker på litt avstand og fokus på digital-oppsettet.

    Dette kommer nok til å bli dyrt... :p
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Sånn er det å ha gode naboer. Det er nok fordi han vet du fortjener det.. (vinyl-lyden altså :), ikke prisen..)
    Gleder meg til å høre på en god vinyl-spiller hos deg etterhvert :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    HSobstad skrev:
    Da har min gode nabo "Elektron" vært over med en julegave. En 180 grams LP. Steely Dan, "everything must go".
    Nå som jeg hadde fått mine vinyl-tanker på litt avstand og fokus på digital-oppsettet.

    Dette kommer nok til å bli dyrt... :p
    Ja det gjør nok det , men kjøper du en skikkelig rigg , skal du få tifold tilbake med lyd.... ;D

    Det finnes mye godt derute....gjør skikkelig grunnarbeid før handelen i allefall.....

    Eller kjøp VPI ;) ;) God jul Mvh Espen
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Noen som kan si noe om hvorfor AG har valgt å bruke cone drivers i stedet for noen feite kompresjonsdrivere til mellomregisteret i samtlige av sine modeller? Spør av ren nysgjerrighet.. :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.331
    Hvor langt fra Nano burde man sitte for at ting skal henge godt sammen?

    Sagt anderledes, hva er kortest anbefalte lytteavstand?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    emokid skrev:
    Hvor langt fra Nano burde man sitte for at ting skal henge godt sammen?

    Sagt anderledes, hva er kortest anbefalte lytteavstand?
    Godt spørsmål, jeg kan ikke uttale meg stort om Nano da det er en høytaler jeg ikke har erfaring med selv. Men med både Uno og Duo måtte jeg over 3 meter minimum. Gjerne en meter eller to ekstra. Kom jeg for nære så ble det ingen integrering og i tillegg ubehagelig og stikkende
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Var å hørte mezzo her ....de er SVÆRE DE ;D....så låt det stort også , med bare en sitteavstand på 2,5 meter fra ht , låt dette enormt bra rett og slett !

    Skal du spille veldig høyt vil nok en avstand på over 3 meter være på sin plass , jeg stt hos TAA import å lyttet til uno nano i nesten to timer ,i strekk under 2 meter , låt da svært så bra....

    fordelen med uno nano er at de er lave , sånn sett får man ikke lyden over hodet....på noen måte.

    Når det er sagt , syntes jeg dette går svært greit på de horna jeg har hørt....også på enorme MEZZO .(føler ikke at lyden går over hodet på noen måte)

    uno nano spiller vanvittig godt( hørt de på cary 300b).
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Nano er jo en MYE mindre høyttaler enn både Uno, Duo og Mezzo så alt i fra 2-2,5m lytteavstand fra Nano bør være ok.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    GODT NYTT ÅR og TAKK FOR DET GAMLE
    til alle Avantgade Acoustics-eiere (og alle andre HFS-ere) :) :)

    Ser forøvrig at det snart er ett år siden første innlegg i tråden, så spar litt sjampis til 7. januar!! ;D ;)

    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Defo skrev:
    Noen som kan si noe om hvorfor AG har valgt å bruke cone drivers i stedet for noen feite kompresjonsdrivere til mellomregisteret i samtlige av sine modeller? Spør av ren nysgjerrighet.. :)
    fordi de foretrekker lyden av drivere som ikke jobber mot kompresjonskammer pga mindre forvrengning
    mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    GODT NYTT ÅR og TAKK FOR DET GAMLE
    til alle Avantgade Acoustics-eiere (og alle andre HFS-ere) :) :)

    Ser forøvrig at det snart er ett år siden første innlegg i tråden, så spar litt sjampis til 7. januar!! ;D ;)

    Mvh
    Takk det samme. 2008 har vært et godt Hifi-år, Finanskrise til tross. Ser fram til hva 2009 kommer til å bringe av hendelser.

    Mvh
    Helge
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    emokid skrev:
    Hvor langt fra Nano burde man sitte for at ting skal henge godt sammen?

    Sagt anderledes, hva er kortest anbefalte lytteavstand?
    Godt spørsmål, jeg kan ikke uttale meg stort om Nano da det er en høytaler jeg ikke har erfaring med selv. Men med både Uno og Duo måtte jeg over 3 meter minimum. Gjerne en meter eller to ekstra. Kom jeg for nære så ble det ingen integrering og i tillegg ubehagelig og stikkende

    ssm skrev:
    Var å hørte mezzo her ....de er SVÆRE DE ;D....så låt det stort også , med bare en sitteavstand på 2,5 meter fra ht , låt dette enormt bra rett og slett !

    Skal du spille veldig høyt vil nok en avstand på over 3 meter være på sin plass , jeg stt hos TAA import å lyttet til uno nano i nesten to timer ,i strekk under 2 meter , låt da svært så bra....

    fordelen med uno nano er at de er lave , sånn sett får man ikke lyden over hodet....på noen måte.

    Når det er sagt , syntes jeg dette går svært greit på de horna jeg har hørt....også på enorme MEZZO .(føler ikke at lyden går over hodet på noen måte)

    uno nano spiller vanvittig godt( hørt de på cary 300b).
    Har heller ikke erfaring med Nano, men tror heller ikke det er noen fasit mht lytteavstand. Det hele er helt avhengig av rommet og høyttalernes plassering. I et smalt rom, dvs når høyttalerne står relativt tett, kan lytteavstanden være adskillig mindre enn om de står i et større rom med større avstand seg i mellom.
    Har selv mine Duo'er i "stue nr 2". Høyttalerne har en senteravstand (foran) på ca 2.4 m, og lytteposisjon er ca 2.8 m målt vinkelrett på linja mellom hornåpningene. Høyttalerne har en svak "toe-in".
    Synes det gir en god sammenheng, spiller lettflytende og behagelig, med god definisjon og svært god dybde. Har hatt andre høyttalere her som har spilt bredere, skulle gjerne hatt én meter bredere rom for hornas skyld. Skal eksperimentere litt mer med vinkling utpå nyåret, men må først komme videre med test av flatsølvkablene fra KA Rasmussen.

    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe problem med plassen der nei :eek:
    Men en liten opprydding hadde gjort seg ;D
    Mvh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.331
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    emokid skrev:
    Hvor langt fra Nano burde man sitte for at ting skal henge godt sammen?

    Sagt anderledes, hva er kortest anbefalte lytteavstand?
    Godt spørsmål, jeg kan ikke uttale meg stort om Nano da det er en høytaler jeg ikke har erfaring med selv. Men med både Uno og Duo måtte jeg over 3 meter minimum. Gjerne en meter eller to ekstra. Kom jeg for nære så ble det ingen integrering og i tillegg ubehagelig og stikkende

    ssm skrev:
    Var å hørte mezzo her ....de er SVÆRE DE ;D....så låt det stort også , med bare en sitteavstand på 2,5 meter fra ht , låt dette enormt bra rett og slett !

    Skal du spille veldig høyt vil nok en avstand på over 3 meter være på sin plass , jeg stt hos TAA import å lyttet til uno nano i nesten to timer ,i strekk under 2 meter , låt da svært så bra....

    fordelen med uno nano er at de er lave , sånn sett får man ikke lyden over hodet....på noen måte.

    Når det er sagt , syntes jeg dette går svært greit på de horna jeg har hørt....også på enorme MEZZO .(føler ikke at lyden går over hodet på noen måte)

    uno nano spiller vanvittig godt( hørt de på cary 300b).
    Har heller ikke erfaring med Nano, men tror heller ikke det er noen fasit mht lytteavstand. Det hele er helt avhengig av rommet og høyttalernes plassering. I et smalt rom, dvs når høyttalerne står relativt tett, kan lytteavstanden være adskillig mindre enn om de står i et større rom med større avstand seg i mellom.
    Har selv mine Duo'er i "stue nr 2". Høyttalerne har en senteravstand (foran) på ca 2.4 m, og lytteposisjon er ca 2.8 m målt vinkelrett på linja mellom hornåpningene. Høyttalerne har en svak "toe-in".
    Synes det gir en god sammenheng, spiller lettflytende og behagelig, med god definisjon og svært god dybde. Har hatt andre høyttalere her som har spilt bredere, skulle gjerne hatt én meter bredere rom for hornas skyld. Skal eksperimentere litt mer med vinkling utpå nyåret, men må først komme videre med test av flatsølvkablene fra KA Rasmussen.

    Mvh
    Jeg spør mest pga avstanden mellom diskant og mellomtonehorna, og hvor langt unna jeg må høyttaleren før det mister "sammenhengen". Jeg er vant til å sitte relativt nær, ikke over 2m. Har da høyttalerne ca 1.8m fra hverandre. Spørsmålet er om de takler en noenlunde lik plassering (selv om jeg nok skal ha de i et større rom etterhvert, om det blir noe kjøp av disse).
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    emokid skrev:
    Jeg spør mest pga avstanden mellom diskant og mellomtonehorna, og hvor langt unna jeg må høyttaleren før det mister "sammenhengen". Jeg er vant til å sitte relativt nær, ikke over 2m. Har da høyttalerne ca 1.8m fra hverandre. Spørsmålet er om de takler en noenlunde lik plassering (selv om jeg nok skal ha de i et større rom etterhvert, om det blir noe kjøp av disse).
    OK
    Forholdet mellom bredde og lengde i "trekanten" din er ihvertfall nesten den samme som hos meg (1.8/2.0 vs 2.4/2.8)
    Siden Nano er en mindre høyttaler har den vel også mindre avstand mellom diskant og mellomtone enn f.eks Duo(?), så jeg vil tro det skulle være helt OK.
    Men har du mulighet for å teste det ut på forhånd er selvsagt dét det aller beste.
    Mvh
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva er veil. pris på et par Avantgarde Solo? Eventuelt normalt reell pris. Hvordan spiller de i forhold til Duo i frekvensområdet de har til felles?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    cybervision_ skrev:
    Hva er veil. pris på et par Avantgarde Solo? Eventuelt normalt reell pris. Hvordan spiller de i forhold til Duo i frekvensområdet de har til felles?
    Jeg mener at veilendende pris er oppimot 60 laken :eek:, og i forhold til Duo så er de nothing! 8)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Continuo skrev:
    cybervision_ skrev:
    Hva er veil. pris på et par Avantgarde Solo? Eventuelt normalt reell pris. Hvordan spiller de i forhold til Duo i frekvensområdet de har til felles?
    Jeg mener at veilendende pris er oppimot 60 laken :eek:, og i forhold til Duo så er det nothing! ::)
    Ok, såpass ja, da går en vel resten av veien til Duo. Duo Grosso på full Accuphase-rigg var en sjelsettende opplevelse så vi får se om ikke Lottorekka går inn en lørdag snart :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Var det du som var hos Tor å lyttet med kompisen på Tordsagskvelden?

    Jeg syntes de duo grosso ene låter veldig fint der de står.... ;Dpå cary 211/accuphase.

    skal bli gøy å høre mer på u,nano med tiden....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nei, jeg var innom i sommer en tur ;)

    Hvordan ligger da til slutt Uno Nano i pris? Den virker jo som et kompromiss i rekken på mange måter.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Rundt 90k......så noe budsjettgreier er det ikke akkurat...

    men med å sjekke forhandlere (taaimport er norsk importør) er det jo alltids mulig å få ett godt tilbud på ett demopar sikkert....om man nøyer seg med fargen som er inne

    (om de ikke er solgt de Tor hadde i Horten...er de sølv....
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    Rundt 90k......så noe budsjettgreier er det ikke akkurat...

    men med å sjekke forhandlere (taaimport er norsk importør) er det jo alltids mulig å få ett godt tilbud på ett demopar sikkert....om man nøyer seg med fargen som er inne

    (om de ikke er solgt de Tor hadde i Horten...er de sølv....
    Men rødt låter jo varmest da.......... ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Stille i tråden her..............
    Men det er vel fordi dere feira igår? ;)

    Er det ellers noen som fikk seg noen hifi-julegaver? Eller kjøpte til seg sjøl ;)

    Sjøl fikk/kjøpte jeg endel musikk. De to desidert beste var:
    - Dire Straits/Brothers in Arms (remastret 2 ggr 180 g vinyl, langt bedre enn originalpressinga)
    - Hans Theessink&Terry Evans/Visions (180 g vinyl, abs helt uten knitter og rillestøy)
    Og ellers:
    - Bob Dylan/Tell Tale Signs (CD)
    - Joan Baez/Any Day Now (vinyl, har ikke rukket spille den enda :eek: 8) )
    - Shelby Lynne/Just a Little Lovin' (vinyl)
    - James Taylor/Mud Slide Slim (vinyl)
    - Mississippi John Hurt/Today (vinyl)

    Og en liten romjulstur til Eltek skaffet meg nye WBT-terminaler til Welborne-blokkene. Skal bli det faste holdepunkt for flatsølvkabler fra KA Rasmussen som dumpa ned i postkassa 2 dager før juleaften :)
    Låter forøvrig lovende, som singlewiring :) - skal forsøke bi- og triwiring. Når foreløbig ikke opp mot AZ Absolute, men der brukte jeg biwiring.

    Mvh
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Defo skrev:
    Skrotnisse skrev:
    Det er kanskje verdt å nevne at det nå er gode tider for alle som har ønsket seg ett par avantgarde høytalere:

    Avantgarde Uno (versjon 2)selges.

    Avantgarde Duo selges

    2 stk Avantgarde Bashorn selges

    Avantgarde Meta Primo selges

    Og det gikk ett par solo her forleden dag på brukt'n...
    Pokker og.. At jeg ikke fikk med meg når solo lå ute :-[
    Virka som om det var litt rift om de ja. Han som kjøpte de er en bekjent av meg, og siden han først fikk i disse to kjøper han også den ene soloen jeg idag bruker som center...
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis, janly!
    legger du ut noen bilder av hele ag-systemet etter hvert?
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    joaquin skrev:
    grattis, janly!
    legger du ut noen bilder av hele ag-systemet etter hvert?
    Det skal jeg kjøre. Fikk bare koblet det raskt opp igår kveld, men noe har skjedd med den ene subben. Den lager bare bloppe-ploppelyder og ikke musikk. Selv uten signal inn. Var ok da jeg henten dem. Mailet kjapt med Tor på Lyric og han mente den var kjørt i senk og han ville ikke dekke garantien. Uten å vite hva som er feil. JADA.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    huff da, det var kjipt.
    sikkert en forsterkermodul som har tatt kvelden?
    håper det ikke er dyrt å fikse.
    lyric bistår vel med reparasjon, selv om de ikke tar regningen.

    lykke til, håper du får orden på det asap.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    janly skrev:
    joaquin skrev:
    grattis, janly!
    legger du ut noen bilder av hele ag-systemet etter hvert?
    Det skal jeg kjøre. Fikk bare koblet det raskt opp igår kveld, men noe har skjedd med den ene subben. Den lager bare bloppe-ploppelyder og ikke musikk. Selv uten signal inn. Var ok da jeg henten dem. Mailet kjapt med Tor på Lyric og han mente den var kjørt i senk og han ville ikke dekke garantien. Uten å vite hva som er feil. JADA.
    Gratulerer med nye basshorn. Leit å høre at det er trøbbel med dem. Hvis de er kjøpt hos Tor må han stille opp for deg. Han kan ikke bare anta at det er transporten som er problemet. Blir for enkelt.
    Basshorna var riktignok godt emballert når de kom nye til Norge, men det har ikke slått meg at de er så sensitive. Det er heller ikke noe transportskruer av noe slag. Stå på!

    Mvh
    helge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn