Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nettopp
    prakstisk implementering kalles det! 8)
    mvh
    Leif
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
    Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
    Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
    Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.

    At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
    Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
    Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jens skrev:
    Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
    Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
    Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
    Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.

    At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
    Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
    Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
    Kan du legge ut noen målinger?
    Roger
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    roger skrev:
    Jens skrev:
    Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
    Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
    Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
    Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.

    At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
    Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
    Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
    Kan du legge ut noen målinger?
    Roger
    Se litt tilbake i denne tråden så finner du et eksempel.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting som av og til endrer ting til det "bedre" er å snu fasen mellom de ulike elementene (bass, mellomtone, diskant).
    Dette er dog romavhengig så det finnes ikke noe fasittsvar, men uansett er det bare å prøve og det koster ingenting :)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    roger skrev:
    Jens skrev:
    Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
    Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
    Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
    Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.

    At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
    Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
    Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
    Kan du legge ut noen målinger?
    Roger
    Forøvrig så vil jeg presiere at jeg IKKE sier at 10 ohm er riktig verdi å bruke.
    Har også prøvd med 5 ohm og det er litt avhengig av hva som spilles hva som lyder "best".
    Muligens er et sted midt imellom det beste kompromisset......... ???
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det som er "up-stream" vil vel og ha innvirkning på om noe låter hot eller ikke
    og da vil jo evt alt låte hot
    forøvrig; mine Trio hverken målte eller låt hot og hadde virkelig godt av å kjøre en velintegrert supertweeter fra rundt 12K

    mvh
    Leif
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    det som er "up-stream" vil vel og ha innvirkning på om noe låter hot eller ikke
    og da vil jo evt alt låte hot
    forøvrig; mine Trio hverken målte eller låt hot og hadde virkelig godt av å kjøre en velintegrert supertweeter fra rundt 12K

    mvh
    Leif
    Selvfølgelig Leif "shit in = shit out", men nå var det Duo Omega kreasjoner jeg kommenterte ;)
    Før eller senere pakker jeg muligens frem Trio Omega'ene igjen og tester/måler disse, men ikke " i dag" ::)
    Forøvrig så har diskanten på Duo Omega modellene originalt litt ekstra nivå fra ca 10kHz og oppover.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine Trio original trengte nivå over 15K målemessig
    syntes alltid de låt litt vel snilt, men det var greit å få det bekreftet med skikkelig måling hos Grelv
    distorsjonen fra bugscreen var udiskutabel, uansett nivå
    mvh
    Leif
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    mine Trio original trengte nivå over 15K målemessig
    syntes alltid de låt litt vel snilt, men det var greit å få det bekreftet med skikkelig måling hos Grelv
    distorsjonen fra bugscreen var udiskutabel, uansett nivå
    mvh
    Leif
    I fare for å bli oppfattet uhøflig Leif må jeg få si at dine Trio'er tross alt begynner å få noen år på baken og samtlige elementer er endret på opptil flere ganger i forhold til dagens Trio'er.
    Duo Omega modellene som jeg kommenterer her er dagsaktuelle og såvidt jeg vet ikke endret på fra Omega oppgraderingen kom (bortsett fra basselementene som er annerledes på G2).
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg har Duo Grosso (med Omega drivere), og jeg opplever dem ike som spesielt hotte i toppen. Men, jeg har ikke målt. Jeg bare koser meg med lyden.
    Roger
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
    Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
    Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
    Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.

    At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
    Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
    Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
    Så flott at du deler dine erfaringer her på tråden, "Jens".

    Dette er interessant. Men hva er hot? Mer mellomtone enn diskant? (bass kan uansett tunes litt, bl.a. med volumeinnst). Jeg oppfatter Duo Omegaene som varmere enn Trio Omega-ene. Men jeg er i stuss på om jeg ønsker dem enda varmere, ved å redusere diskant...
    På Trioene er det mer aktuelt. Men her har jeg akkurat hatt en merkelig opplevelse. Min siste anskaffelse, en integrert Denon PMA-S1 fra midt på 90-tallet har gitt en MYE varmere og mer tilbaketrukket opplevelse på Trio. Har ikke fått testet den på Duo Omega ennå. Men med den forsterkeren ønsker jeg IKKE mer varme.

    Så før diskusjonen går videre, hva er "hot" pr def.? :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    En annen ting som av og til endrer ting til det "bedre" er å snu fasen mellom de ulike elementene (bass, mellomtone, diskant).
    Dette er dog romavhengig så det finnes ikke noe fasittsvar, men uansett er det bare å prøve og det koster ingenting :)
    Det har jeg testet (etter tips fra deg) ifm oppsett av Trio i et litt lite rom (17 kvm), dog med åpen dobbeltdør inn til større rom. Bass var slapp og uengasjerende. Strammet seg godt opp ved å koble Trio i motfase. Et godt tips.

    Men jeg opplevde nylig tilsvarende stramming av bass - da på Duo Omega - ved å flytte på høyttalerne innenfor samme rom.

    Det er litt vel mange variabler innenfor denne hobbyen... ;)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    HSobstad skrev:
    Så før diskusjonen går videre, hva er "hot" pr def.? :)
    Med "hot" mener jeg ekstra nivå fra ca 2kHz og oppover.
    Uansett er det særdeles enkelt å prøve med en ren seriemotstand på diskanten hvis man ønsker.
    Og hvis man ikke ønsker å prøve er det jo enda enklere ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enig Jens, og det var derfor jeg skrev originale
    like forbannet låter de forrykende bra etter diverse inngrep og tweaking
    hver gang jeg setter meg ned og spiller, lurer jeg på hvorfor i H%&#%7 jeg gidder å teste horn og drivere.... ::)
    i går gikk det i Daniel Barenboim Chopin solopiano halve dagen
    deilig

    mvh
    Leif
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    enig Jens, og det var derfor jeg skrev originale
    like forbannet låter de forrykende bra etter diverse inngrep og tweaking
    hver gang jeg setter meg ned og spiller, lurer jeg på hvorfor i H%&#%7 jeg gidder å teste horn og drivere.... ::)
    i går gikk det i Daniel Barenboim Chopin solopiano halve dagen
    deilig

    mvh
    Leif
    Hei Leif
    Bare så vi ikke misforstår hverandre så hevder jeg ikke at nye nødvendigvis er "bedre" enn gamle, men bare at de sannsynligvis er litt annerledes ettersom alle driverne er forskjellig.
    Det er slettes ikke alltid i denne hifiverden vår at nye "oppgraderinger" alltid er utvetydig "bedre".
    Dette gjelder på generell basis når det gjelder all hifi, men det er vel ingenting som tilsier at Avantgarde skiller seg nevneverdig fra alle andre produsenter på dette området.
    Som man vet så er det ingen tre som vokser inn i himmelen............
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det jeg har hørt av Omega driverne:
    de har noe bedre oppløsning og klang
    det kan det gjøres noe med enten ved Omega oppgradering, eller å gå andre veier
    jeg synes oppgradering er overpriset selv på tilbud, ifht hva man kan få kjøpt av gromme drivere for de pengene
    da er det selvsagt ikke plug&play å bytte......
    mvh
    Leif
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    det jeg har hørt av Omega driverne:
    de har noe bedre oppløsning og klang
    det kan det gjøres noe med enten ved Omega oppgradering, eller å gå andre veier
    jeg synes oppgradering er overpriset selv på tilbud, ifht hva man kan få kjøpt av gromme drivere for de pengene
    da er det selvsagt ikke plug&play å bytte......
    mvh
    Leif
    Dette er den helt vanlige problemstillingen og gjelder vel strengt tatt de aller fleste kommersielle produkter.
    Produsenten er nødt til å tjene penger for å overleve og utifra det som jeg har hørt er vel det ganske vanlig å bruke delepris x 5 på det som man selger.
    Denne marginen skal så dekke alle mulige kostnader inkludert fortjeneste til distributør og forhandler (tilsammen minimum 50%). I tillegg bør det absolutt være en krone igjen til slutt også.
    Hvis man så sammenligner bit for bit så er det en selvfølge at selvbygg tilsynelatende er mye rimeligere, men på tross av det er det slettes ikke sikkert at selvbygg til slutt lyder "bedre" allikevel.
    De fleste som har prøvd med selvbygg/modifiseringer av et eller annet slag har nok ganske sikkert opplevd at selv om man skifter ut "dårlige" deler med "gode" deler så blir den totale lydopplevelsen dårligere allikevel.........
    Har man dog svært god tid, lang erfaring og ikke minst har råd å teste ut mange forskjellige løsninger på veien (noe som selvfølgelig gjør at sluttprisen ikke blir så billig allikevel) så er det helt klart at det er mulig å lage særdeles vellydende "hjemmelagde" produkter som på sitt beste ikke står tilbake for noen kommersielle produkter.
    Det er dog en lang vei å gå før man er der så det er ikke på noen måte løsningen for alle ::)
    Et annet viktig moment å ta med hvis man bryr seg om økonomien i selvbygg (de som tar dette fullt ut bryr seg ikke om slike "bagateller") er at bruktverdien av selvbygg normalt er elendig og man får normalt ikke igjen mer enn en brøkdel av hva man har lagt ut i deler (hvis man får solgt i det hele tatt).
    Dermed kan det godt være at "overprisede" kommersielle produkter til syvende og sist allikevel blir det rimeligste ???
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fornuftig resonnemang
    grunnen til at jeg bygget forsterkeri selv var at det jeg ville ha ikke fantes
    og skulle jeg fått noen til å bygge det jeg ville hadde det kostet 7-800K for riaa , pre og sluttrinn
    mvh
    Leif
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Heisann

    Jeg trenger litt hjelp fra dere her nå . Tror jeg går bort i fra dette trio greiene jeg hadde tenkt å heler satse på mezzoene som alerede sitter som et skudd i rommet .

    Men saken er den , at etter å ha spilt noen timer med denne elektronikken begyner jeg å savne litt å kunne spille litt mer musikk med ikke top notch innspilling å savner også litt på metal .

    De kan gjøres litt med et rør bytte , men jeg tror kansje de beste blir å bytte ut dac og effekt .

    Så....hva bør jeg se etter? Kunne tenkt meg å testa 300b å da seiler vel bp fort opp?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    synes det høres rart ut at mezzoene skal være aggressive hos deg, leifi.
    hos meg var de, om noe, litt for siviliserte.

    rom og elektronikk har selvfølgelig mye å si, kanskje du kan forhøre deg rundt omkring om det er noe i nærheten som kan låne deg andre forsterkere til uttesting.

    uansett tror jeg det er lurt å beholde mezzo, og kanskje slenge på en definitive technology supercube reference på sikt.
    da kan jeg love at det blir trøkk på metal-musikken din.
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    De er på ingen måter aggresivt her , rommet har vist seg å fungere ganske bra på flere høyttalere . Så de spørs om ikke comboen audiopax og debussy blir for fint spillende og oppløst , mangler rett å slett litt rockefot og musikalitet . Enn del sanger med så som så innspillinger blir litt blodfattige .

    Bassen sitter også svært bra så noe sub blir ikke nødvendigt.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Leifi skrev:
    Heisann

    Jeg trenger litt hjelp fra dere her nå . Tror jeg går bort i fra dette trio greiene jeg hadde tenkt å heler satse på mezzoene som alerede sitter som et skudd i rommet .

    Men saken er den , at etter å ha spilt noen timer med denne elektronikken begyner jeg å savne litt å kunne spille litt mer musikk med ikke top notch innspilling å savner også litt på metal .

    De kan gjøres litt med et rør bytte , men jeg tror kansje de beste blir å bytte ut dac og effekt .

    Så....hva bør jeg se etter? Kunne tenkt meg å testa 300b å da seiler vel bp fort opp?
    Har du prøvd å dempe diskanten litt?
    En enkel 5ohm i serie er en god start.
    Vil du teste det enda enklere er det bare å legge et lag med enkelt dopapir foran diskantene.
    Hvis dette gjør dårlige innspillinger litt mer spiselige kan du så eventuelt få tak i ett par motstander.
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Ett år har gått siden jeg fikk mine fantastiske Avantgarde Duo Omega G2; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19252.msg1087157.html#msg1087157

    Det siste året har jeg jaktet på en forsterker, som ville få det beste ut av Duo'ene. Det har vært en interessant, lærerik og til tider frustrerende prosess, men jeg har nå endelig funnet drømme forsterkeren ;D ;D ;D

    Listen av forsterkere som har vært innom min stue er lang, og en god blanding av dyre og billige, single-ended og push-pull, transistor og rør:

    - Ancient Audio Single Six
    - Border Patrol SE300B
    - Border Patrol S10
    - Cary CAD300B
    - Cary SLI80 Signature
    - Cary 805
    - DOXA 61
    - DOXA 62
    - EAR 8L6
    - EAR 861
    - EAR 890
    - Leben CS600
    - Pass Labs XA30.5
    - T+A V10 v1 og V2
    - Viva Solista
    - VTL ST85

    Det har vært mange positive bekjentskaper, og noen som ikke fungerte sammen med Duo'ene. Har ikke tenkt å beskrive alle forsterkere her da det vil være en risikosport og bli for omfattende. Send hellere en PM om du vil vite mer ;)

    Vinneren ble en italiener med lekre kurver og den råeste lyd jeg ennå har opplevet ;D Den kombinerer på magisk vis det beste fra mange av de forsterkere jeg har hørt, i tillegg til egne styrker som ingen av de jeg har testet er i nerheten av ;D Det går dessverre 4-5 uker før jeg får den ...

    Kommer tilbake med fler inntrykk når jeg har fått den, men må bare si at alle som vurderer forsterker til Avantgarde bør ha denne med på shortlisten!!
     

    Vedlegg

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    mo ha dk skrev:
    Ett år har gått siden jeg fikk mine fantastiske Avantgarde Duo Omega G2; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19252.msg1087157.html#msg1087157

    Det siste året har jeg jaktet på en forsterker, som ville få det beste ut av Duo'ene. Det har vært en interessant, lærerik og til tider frustrerende prosess, men jeg har nå endelig funnet drømme forsterkeren ;D ;D ;D

    Listen av forsterkere som har vært innom min stue er lang, og en god blanding av dyre og billige, single-ended og push-pull, transistor og rør:

    - Ancient Audio Single Six
    - Border Patrol SE300B
    - Border Patrol S10
    - Cary CAD300B
    - Cary SLI80 Signature
    - Cary 805
    - DOXA 61
    - DOXA 62
    - EAR 8L6
    - EAR 861
    - EAR 890
    - Leben CS600
    - Pass Labs XA30.5
    - T+A V10 v1 og V2
    - Viva Solista
    - VTL ST85

    Det har vært mange positive bekjentskaper, og noen som ikke fungerte sammen med Duo'ene. Har ikke tenkt å beskrive alle forsterkere her da det vil være en risikosport og bli for omfattende. Send hellere en PM om du vil vite mer ;)

    Vinneren ble en italiener med lekre kurver og den råeste lyd jeg ennå har opplevet ;D Når jeg hørte den første gang var det med andre horn enn Avantgarde og da besluttet jeg at om den ikke fungerte sammen med mine Duo var det Duo'ene som ville bli byttet :eek: Heldigvis har Avantgarde hønn vært brukt ved utviklingen av forsterkeren og den spiller fantastisk med Duo ;D Det går dessverre 4-5 uker før jeg får den ...
    Takk for innlegget. Det er interessant å se gjennom listen og flott at du deler dette.

    Jeg mener imidlertid at du ikke skal betrakte det som risikosport å gi dine subjektive uttalelser om hva som er de viktigste skillene mellom ulike forsterkere. Det blir uansett dine opplevelser, dine ord. Det er interessant, men vil ikke nødvendigvis bety at mine opplevelser ville vært de samme eller at jeg trenger å være enig i dine betraktninger. Etter som det ikke er fasit kan ingen ta feil.. :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Leifi skrev:
    De er på ingen måter aggresivt her , rommet har vist seg å fungere ganske bra på flere høyttalere . Så de spørs om ikke comboen audiopax og debussy blir for fint spillende og oppløst , mangler rett å slett litt rockefot og musikalitet . Enn del sanger med så som så innspillinger blir litt blodfattige .

    Bassen sitter også svært bra så noe sub blir ikke nødvendigt.

    rockefoten kommer når du får opp en eller et par gode subber som kan ta seg av 30-70hz.
    da kan mezzo-kassa konse om 70-300, og du vil få et helt annet fundament og tempo, noe som gir seg utslag oppover i frekvensene også.

    vermin og gutman har gode erferinger med dette, og de gutta spiller ikke musikk som ikke er satan approved.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    dCS kan du også stryke fra lista over potensielle syndere Leifi! Den rocker som bare tusan!
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Dessuten må hu huske, Leifi, at du kan få satans mye mere trøkk med mere effekt og headroom. Enda hvor lettdrevne hønna dine måtte være. Stivt power, som dem sier
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Akkurat den har jeg vært innom vermin . Jeg har testa Audiopaxen på andre høyttalere også i de siste , å det overasker meg hvor fort den går tomt for power .

    Men jeg får bruke noen månder på å teste litt å prøve å få lånt hjem litt forsjelligt utstyr .
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Skulle gjerne lånt deg BP'en min leifi. Men den tar jeg ikke sjangs på og sende med post
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Leifi skrev:
    Akkurat den har jeg vært innom vermin . Jeg har testa Audiopaxen på andre høyttalere også i de siste , å det overasker meg hvor fort den går tomt for power .

    Men jeg får bruke noen månder på å teste litt å prøve å få lånt hjem litt forsjelligt utstyr .
    Etter å ha prøvd nesten 20 forskjellige forsterkere på mine Duo Omega hjemme, overrasket det meg at Avantgarderne med en følsomhet på 107db i den grad responderer på å få en strømsterk forsterker som partner. Flere av de forsterkere jeg har prøvd mistet overblikk og kontroll når musikken ble kompleks og/eller lydnivået høyt.

    De som bevarte kontrollen hele veien var Ancient Audio, Cary 805, DOXA, EAR 861, PassLabs, T+A, VTL og Viva.

    Jeg er enig med gut_man i at du kan stryke dCS Debussy fra listen over potensielle syndere - klarer forsterkeren å levere er det rockefot og musikalitet i massevis ;)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    @mo ha dk
    Meget spennende å lese om dine erfaringer... :D Jeg er 100% enig med at Avantgarde trenger godt med strøm, tross en enorm følsomhet.. Viva er ukjent for meg - virker spennende!
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    mo ha dk skrev:
    Leifi skrev:
    Akkurat den har jeg vært innom vermin . Jeg har testa Audiopaxen på andre høyttalere også i de siste , å det overasker meg hvor fort den går tomt for power .

    Men jeg får bruke noen månder på å teste litt å prøve å få lånt hjem litt forsjelligt utstyr .
    Etter å ha prøvd nesten 20 forskjellige forsterkere på mine Duo Omega hjemme, overrasket det meg at Avantgarderne med en følsomhet på 107db i den grad responderer på å få en strømsterk forsterker som partner. Flere av de forsterkere jeg har prøvd mistet overblikk og kontroll når musikken ble kompleks og/eller lydnivået høyt.

    De som bevarte kontrollen hele veien var Ancient Audio, Cary 805, DOXA, EAR 861, PassLabs, T+A, VTL og Viva.

    Jeg er enig med gut_man i at du kan stryke dCS Debussy fra listen over potensielle syndere - klarer forsterkeren å levere er det rockefot og musikalitet i massevis ;)
    Så din mening er at BorderPatrol ikke bevarer kontrollen og ikke er strømsterk? :eek:
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    ceroxol skrev:
    Jeg er 100% enig med at Avantgarde trenger godt med strøm, tross en enorm følsomhet..
    Ikke min erfaring. Kjører 7 watt på Duo Omega. Kjører vanligvis 10 watt på Trio, men kjører i øyeblikket en PMA-S1 transistor med mye mer. Gir ulik signatur, men å si noe av det er et MUST kan i hvertfall ikke jeg gjøre...

    Vet ikke om det gjør noe forskjell at jeg mater de aktive bassene direkte fra preamp. Burde ikke.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    HSobstad skrev:
    ceroxol skrev:
    Jeg er 100% enig med at Avantgarde trenger godt med strøm, tross en enorm følsomhet..
    Ikke min erfaring. Kjører 7 watt på Duo Omega. Kjører vanligvis 10 watt på Trio, men kjører i øyeblikket en PMA-S1 transistor med mye mer. Gir ulik signatur, men å si noe av det er et MUST kan i hvertfall ikke jeg gjøre...

    Vet ikke om det gjør noe forskjell at jeg mater de aktive bassene direkte fra preamp. Burde ikke.
    Jeg kjører mine Duo Grosso med 2A3 monoblokker på svimlende 3W. Det låter mye bedre enn med EC AW120, som jeg også har stående. Riktignok har monoblokkene gode power-supply, men...
    Roger
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    mo ha dk skrev:
    Ett år har gått siden jeg fikk mine fantastiske Avantgarde Duo Omega G2; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19252.msg1087157.html#msg1087157

    Det siste året har jeg jaktet på en forsterker, som ville få det beste ut av Duo'ene. Det har vært en interessant, lærerik og til tider frustrerende prosess, men jeg har nå endelig funnet drømme forsterkeren ;D ;D ;D

    Listen av forsterkere som har vært innom min stue er lang, og en god blanding av dyre og billige, single-ended og push-pull, transistor og rør:

    - Ancient Audio Single Six
    - Border Patrol SE300B
    - Border Patrol S10
    - Cary CAD300B
    - Cary SLI80 Signature
    - Cary 805
    - DOXA 61
    - DOXA 62
    - EAR 8L6
    - EAR 861
    - EAR 890
    - Leben CS600
    - Pass Labs XA30.5
    - T+A V10 v1 og V2
    - Viva Solista
    - VTL ST85

    Det har vært mange positive bekjentskaper, og noen som ikke fungerte sammen med Duo'ene. Har ikke tenkt å beskrive alle forsterkere her da det vil være en risikosport og bli for omfattende. Send hellere en PM om du vil vite mer ;)

    Vinneren ble en italiener med lekre kurver og den råeste lyd jeg ennå har opplevet ;D Den kombinerer på magisk vis det beste fra mange av de forsterkere jeg har hørt, i tillegg til egne styrker som ingen av de jeg har testet er i nerheten av ;D Det går dessverre 4-5 uker før jeg får den ...

    Kommer tilbake med fler inntrykk når jeg har fått den, men må bare si at alle som vurderer forsterker til Avantgarde bør ha denne med på shortlisten!!
    Wow, litt av en liste! Men Accuphase sine KL. A-ting funker veldig bra også.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    mo ha dk skrev:
    Etter å ha prøvd nesten 20 forskjellige forsterkere på mine Duo Omega hjemme, overrasket det meg at Avantgarderne med en følsomhet på 107db i den grad responderer på å få en strømsterk forsterker som partner. Flere av de forsterkere jeg har prøvd mistet overblikk og kontroll når musikken ble kompleks og/eller lydnivået høyt.

    De som bevarte kontrollen hele veien var Ancient Audio, Cary 805, DOXA, EAR 861, PassLabs, T+A, VTL og Viva.
    Det ville være interessant å lese litt om dine opplevelser om hver av de nesten 20 forsterkerene. Skriv det gjerne her.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    roger skrev:
    HSobstad skrev:
    ceroxol skrev:
    Jeg er 100% enig med at Avantgarde trenger godt med strøm, tross en enorm følsomhet..
    Ikke min erfaring. Kjører 7 watt på Duo Omega. Kjører vanligvis 10 watt på Trio, men kjører i øyeblikket en PMA-S1 transistor med mye mer. Gir ulik signatur, men å si noe av det er et MUST kan i hvertfall ikke jeg gjøre...

    Vet ikke om det gjør noe forskjell at jeg mater de aktive bassene direkte fra preamp. Burde ikke.
    Jeg kjører mine Duo Grosso med 2A3 monoblokker på svimlende 3W. Det låter mye bedre enn med EC AW120, som jeg også har stående. Riktignok har monoblokkene gode power-supply, men...
    Roger
    Og jeg bruker Welbornes 45-blokker. Teoretisk skal disse gi 1.8 Watt, men rørene fra Emission Labs yter visstnok noe mer... Holder i alle fall i massevis i stua mi :)
    Det skal sies at jeg kjører linjesignal rett fra AR Ref 3, så ampene mine driver bare mellomtone og diskant.

    Veldig spennende med Viva-forsterkeren, hva slags rør sitter det i den?
    Mvh
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    prnesse skrev:
    Så din mening er at BorderPatrol ikke bevarer kontrollen og ikke er strømsterk? :eek:
    BorderPatrol har utmerket kontrol ;) Men jeg opplevde at de ikke klarte å holde lydbildet 100% på plass ved kompleks musikk med full trykk i alle registre.

    olaps skrev:
    Veldig spennende med Viva-forsterkeren, hva slags rør sitter det i den?
    I pre-delen brukes 6SN7 og 6C45 - samme rør som brukes i Viva's legendariske forforsterker Linea 45. I effekt-delen brukes 211 (eller 845) og 845 som utgangsrør.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Dette går vel også litt på preferanser gutter, noen synes kompleks musikk er kari bremnes eller iver kleive.
    Andre synes Meshuggah og Veil Of Maya er kompleks.
    Jeg er av sistnevnte og for og imponere på 105db+ med Obzen skiva så trenger du masse juice og en eller flere aktive subber.
    Til og med BPSE300B mister kontroll da, jeg veit, jeg eier en.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn