Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Til dere med erfaring:
    Hvilke rørforsterkere er stille nok på min Grosso'er?
    Jeg kjører nå med DIY ECC99-lundahl 1635 is-45 (emission labs, solid plate)-lundahl 1660 is-300Bxls-lundahl 9205, men dem brummer og hiss'er.
    Mvh Roger
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Av det jeg har hatt og hørt; Supratek Merlot, Audio Note Kit One, diverse EAR og Border Patrol. Andre kan sikkert gjøre listen lengre, men på Avantgarde finnes det jo veldig mange forsterkere som kommer til kort på dette punktet.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Welborne labs, helt tyste hos meg (på Duo Mezzo)! Gjelder både 45- og 300B-versjonen.
    Mvh

    Horny skrev:
    Av det jeg har hatt og hørt; Supratek Merlot, Audio Note Kit One, diverse EAR og Border Patrol. Andre kan sikkert gjøre listen lengre, men på Avantgarde finnes det jo veldig mange forsterkere som kommer til kort på dette punktet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.629
    Torget vurderinger
    23
    Nå er det gått helt av skaftet - 69.000,- for Trio, i super stand og med vesentlige oppgraderinger... drøye 8.000 EURO bare, lønner seg å kjøre de til Tyskland snart nå, der koster de 50% mer. Grisebillig. Avantgarde-fans bør kjenne sin besøkelsestid. Dette har jeg sett før i flere sammenheng; plutselig kommer det flere av en ting på markedet samtidig, helt tilfeldig og uten annen reell grunn enn byttesyke/oppgradering. Så blir folk blaserte og tenker, -jaja, haster ikke, dette kan vi kjøpe når som helst... Men så er de plutselig borte! Og i hvertfall til en slik pris.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.629
    Torget vurderinger
    23
    Fornuftige bassystemer kan erverves for fra ca. 40.000,- og oppover.
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Høres utrolig ut dette. Kan det være andre grunner til at de blir "gitt bort". Uansett er det noen som kan sies å ha vært usedvanlig heldig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.629
    Torget vurderinger
    23
    Merkelig med HFS - prøver man å være fair og la andre få en sjanse til å komme til topputstyr uten å måtte tyne ut siste krona, da er jaggu det galt også ;D ;D

    Jeg og Leif kjøpte som de første i Skandinavia, hvert vårt sett med Trio for snart 12 år siden. Ingen av oss har vel noensinne eid et lydprodukt konsekvent så lenge, det våger jeg å påstå. Vi er noen utålmodige sjeler begge to, som liker å klå, modde, tweake, hotrodde, kort sagt; vi vokste aldri fra Legoklossene. Vi betalte vel den gang en såder 180-200' for settet, med ymse og forskjellige bassløsninger. Som vi begge solgte videre under løpets gang. Hvilket betyr at vi har hatt vanvittig mye morro for ca. 100.000,- fordelt på 12 år, hvilket tilsier at dette har kostet oss kr. 694,- i måneden. I dette gamet - en pølse i slaktetiden.

    Nå klør det i fingrene igjen, og nye rå saker dukker opp fortere enn man får ladet Visa'n. Det, samt det faktum at et sett Trio ikke bare er noe du setter vekk for kanskje å ta frem en annen gang (de er store, må vite) fører uvergelig til at man vurderer å la andre overta den stafettpinnen. Vi har skaffet oss litt erfaring og kompetanse etter hvert, og da var det vel bare naturlig å endelig satse på all-out egne konstruksjoner. Mer mystikk ligger faktisk ikke rundt det faktum at det nå plutselig i en periode har vært akkurat noen sett av Trio tilgjengelig.

    MEN, det er garantert ikke noe som varer. Begge mine sett er borte, og det var nok interessenter til overs. Pass på.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skutelos skrev:
    Høres utrolig ut dette. Kan det være andre grunner til at de blir "gitt bort". Uansett er det noen som kan sies å ha vært usedvanlig heldig.
    og hva faen skulle det være
    ærlig talt
    dette grenser jo til injurierende!
    det må jo ha vært minst 40-50 mennesker her og hørt hva de er god for
    tror noen seriøst at jeg skulle pushe et vrak som ikke virker?
    JESUS! ::)
    mvh
    Leif
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg beklager og ber om unnskyldning hvis jeg har fornærmet noen her på HFS, det var ikke meningen. Mitt innlegg var nok heller ett utslag av egoisme da jeg også har hatt mitt sett tilsalgs her og er bekymra for verditapet generelt, og ihvertfall i norge.
    Ser vel ut til at jeg beholder settet nå, selv om jeg må innrømme at jeg lider nok av samme kløe som "pengesluk" her i tråden. Tiden vil vise. Beklager igjen.
    Mvh Lars S
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.629
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kan i hvertfall befri deg for den A60 som sikkert bare er tung og klumpete og i veien! ;D ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skjønner godt at man blir litt stressa av å se "sine" ting faller dramatisk i verdi.

    jeg tror ag lider av at merket er så etablert og utbredt, og ergo ikke eksotisk lengre.
    det har gått en bølge av diy og hornexotica i 2011, og påfølgende mer eller mindre tilslørt dissing av etablerte ferdigvarer.

    det er liksom lettere å hype f.eks. radialhorn laget av magiske japanere, som veldig få her i norge har hatt mulighet til å høre på.

    men dette betyr jo ikke at ag plutselig har blitt ræva, jeg mener ag (og mange andre etablerte hornprodusenter) leverer god lyd og praktiske løsninger for folk som enten ikke ønsker eller kan diy.

    det at ferdigvarer ofte koster for mye ifht lydkvalitet, er en annen sak, men på bruktmarkedet kan man gjøre gode kjøp.

    dessuten må man uansett jobbe litt for å oppnå godlyd, og for ag trios tilfelle gjelder det å få integrert et godt (og gjerne diy) bassystem.

    jada, ag har sine "issues", og neida, ag vokser ikke inn i himmelen. når det er sagt, så har de aller fleste høyttalere "issues" som eieren må jobbe med - eller forsone seg med.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    No problem jeg bare blir litt oppgitt når jeg blir så misforstått
    hver gang jeg prøver å snu meg får jeg masse folk etter meg som vil vite hva jeg skal, hvorfor og om det jeg skal selge bare er dritt?
    men da hadde jeg ikke giddet å jobbe så mye med det
    beklager utblåsningen
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.629
    Torget vurderinger
    23
    Et "verdifall" på rundt regnet 50% over 12 - TOLV år på en hobbygjenstand type spesiell høyttaler er da på ingen måte et ekstremt verdifall; sjekk det meste av det som omsettes på børsen så vil dere fort se helt andre og mye slemmere eksempler!! At en modell fortsatt finnes/selges ny, og til høyere pris enn for 12 år siden endrer ikke det bildet i det hele tatt, men bidrar bare til at neste eier kan gjøre et virkelig godt kjøp på en brukt gjenstand som tross alt ikke er brukt opp eller nevneverdig slitt etter 12 år. Vinn-vinn for begge parter.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    finnes verre regnestykker innen hobbies ::)
    ellers er dette salget en golden opportunity for noen til å erhverve seg "lyd i verdensklasse" for pølsepenger.
    veiledning om bass valg evt kjøp av tilhørende basser kan evt diskuteres
    MEN dette er ikke noe panikksalg og en parallell fremdrift er allerede i progresjon, uansett salg eller ikke
    mvh
    Leif "FW" Christensen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fw= forward......en som presser på for å komme videre
    dette gjelder jo deg og ;D

    L8R
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.629
    Torget vurderinger
    23
    Trodde det betydd "Fuckin' Wiseguy" egentlig.. jaja, der ser man hvor feil man kan ta!

    FFWD er vel mere riktig da, Fast Forward??
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eller litt mere teknisk:
    Leif " >>I " Christensen 8)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    I fare for å gjøre hele Avantgarde tråden om til DIY vil jeg allikevel komme med følgende kommentarer:

    Undertegnede har endel erfaring med mange forskjellige Avantgarde modeller og selv om jeg synes at Avantgarde generelt er noen av verdens aller beste kommersielt tilgjengelige høyttalere er de i mine (halvdøve) ører mange ganger tunet litt for "hot".

    Jeg har derfor eksperimentert litt med demping av diskant.
    For å gjøre en lang historie kort så er altså min erfaring at i mine ører og med min musikksmak så foretrekker jeg altså lyden fra Avantgarde en liten smule "modifisert".
    Ved å fjerne "bug-screen" på diskanten får man litt ekstra nivå over 4-5kHz.
    På en allerede "hot" høyttaler kan dette for noen (bl.a. undertegnede) bli litt for mye av det gode.
    Mao får man for mye diskant generelt sett og den ekstra luftigheten som man skulle tro man fikk av å løfte frekvensområdet over 4-5kHz "drukner" i et generelt for høyt diskantnivå.
    Min erfaring er derfor at hvis man samtidig som å "åpne" opp i toppen demper hele diskanten med 1-2dB så får man en klart luftigere og mer "naturlig" lyd.
    Samtidig får man også en "snillere" og mer ørevennlig lyd som gir mindre lyttetretthet over tid.

    Ettersom innspillinger/musikksmak/kabler/forsterkere/lytterom/mm alltid vil være forskjellige vil en "perfekt" Avantgarde høyttaler for meg ha en bryter/vender på diskanten hvor man f.ks. kunne ha tre forskjellige innstillinger for diskantnivå.
    F.ks minus 0 dB, minus 1 dB og minus 2 dB.

    Dermed har jeg et spørsmål til dere DIY'ere.
    Har dere en anbefaling til hvilken bryter og hvilke motstander man skal velge for å lage seg en slik løsning?

    PS. Ettersom diskanten krever svært liten effekt fra forsterkeren innbilder jeg meg at det vil holde med en ren seriemotstand og at det har svært liten betydning om forsterkeren dermed "ser" en litt høyere impedans i området over 2kHz enn "normalt".
    Rett meg hvis jeg tar feil :)
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Hej Jens
    Du er inde på en del af det "problemfelt" -(kære AG-entusiaster, bær over med mig!) - jeg også oplevede da jeg ejede Duo Omega - og jeg synes at det hjalp en del at bruge l-pad med superres-modstande (1% tolerance). Med l-pad kan du regne db-værdierne ud fra bl.a. AG's 17 ohm - her er et link til l-pad omregneren: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/.
    Jeg sænkede diskanten med ca. 2-3 db - så her hører vi ens - og jeg synes at AG blev noget "mildere" at lytte på.

    Mvh
    Dave
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Dave skrev:
    Hej Jens
    Du er inde på en del af det "problemfelt" -(kære AG-entusiaster, bær over med mig!) - jeg også oplevede da jeg ejede Duo Omega - og jeg synes at det hjalp en del at bruge l-pad med superres-modstande (1% tolerance). Med l-pad kan du regne db-værdierne ud fra bl.a. AG's 17 ohm - her er et link til l-pad omregneren: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/.
    Jeg sænkede diskanten med ca. 2-3 db - så her hører vi ens - og jeg synes at AG blev noget "mildere" at lytte på.

    Mvh
    Dave
    Takk for info Dave :)
    Prøvde du forøvrig å fjerne "bug-screen" ?
    Av for meg litt uforståelige grunner gjør altså dette Avantgarde BETYDELIG "mildere" å lytte på.
    Altså de føles klart mer oppløste og ikke minst DELIKATE ut enn med de originale "bug-screen".
    Som tidligere nevnt "kveles" dog denne "delikatessen" hvis man ikke samtidig demper diskanten.
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Nej - jeg prøvede ikke at fjerne bug-screen - skulle måske have prøvet, men jeg er en ældre utålmodig mand :)

    Hilsen
    Dave
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg synes ikke AG Trio har for mye diskant, selv etter fjerning av bugscreen, noe som også bekreftes av målinger, som snarere indikerer det motsatte
    derimot blir den mere avslørende for andre artifakter i systemet
    det er kanskje dette dere lider under
    forøvrig vill jeg heller gått for en trafo til demping av diskanten
    Fostex har en T100 som er glitrende til formålet
    ellers lager både Dave Slagle (USA) og Peter på Tribute i NL alternative løsninger
    tror Madisound tar rundt 4-500 usd for Fostex´ene
    lykke til
    mvh
    Leif

    PS jeg er kanskje både eldre og mere utålmodig enn deg, nettopp derfor fjernet jeg den
    bare ta en skalpell og snitt den løs fra siden...piece of cake
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    jeg synes ikke AG Trio har for mye diskant, selv etter fjerning av bugscreen, noe som også bekreftes av målinger, som snarere indikerer det motsatte
    derimot blir den mere avslørende for andre artifakter i systemet
    det er kanskje dette dere lider under
    forøvrig vill jeg heller gått for en trafo til demping av diskanten
    Fostex har en T100 som er glitrende til formålet
    ellers lager både Dave Slagle (USA) og Peter på Tribute i NL alternative løsninger
    tror Madisound tar rundt 4-500 usd for Fostex´ene
    lykke til
    mvh
    Leif

    PS jeg er kanskje både eldre og mere utålmodig enn deg, nettopp derfor fjernet jeg den
    bare ta en skalpell og snitt den løs fra siden...piece of cake
    Trio er litt annerledes.
    Skal noe dempes der er det øvre mellomtone.

    PS. Leif:
    Har du en link til denne Fostex T100 så slipper jeg å Google så mye ::)
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Tjahh....målinger er en ting og ørerne noget andet, selvom det ved en måling (ikke udført af mig personligt) af mine højtalere, og udført over andet grej end mit eget, blev bekræftet det jeg hørte: at diskanten var voicet et par db (for) højt. Jeg tror dog ikke, som antydet tidligere, at det er hele problematikken: some like 'em skinny....og andre går efter de mere buttede typer.

    Hilsen
    Dave
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Dave skrev:
    Tjahh....målinger er en ting og ørerne noget andet, selvom det ved en måling (ikke udført af mig personligt) af mine højtalere, og udført over andet grej end mit eget, blev bekræftet det jeg hørte: at diskanten var voicet et par db (for) højt. Jeg tror dog ikke, som antydet tidligere, at det er hele problematikken: some like 'em skinny....og andre går efter de mere buttede typer.

    Hilsen
    Dave
    I midt rom måler også området 2-4kHz "hot" noe som stemmer godt overens med hva jeg hører.
    Om området over 4-5kHz er litt "hot" er i mine ører dog klart mer ørevennlig enn om området 2-3kHz er "hot".
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    se innlegget over om tribute og dave slagle
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Speaker Level Autoformers

    These tapped units make a perfect replacement for resistive L-pads and can be tapped in a number of various ways to provide the precision in level matching needed for any specific situation. Cores available are nickel, amorphous and 2mil steel C-cores. Full design support and spice simulation available.

    Price: From $300 a pair.

    http://www.intactaudio.com/atten.html

    mvh
    Leif
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg gjort noen målinger på hytta hvor det for øyeblikket spilles på Mezzo (Primo er på inngående).
    Selve lytterommet er egentlig lydmessig svært bra og det meste spiller bra i dette rommet :)
    Størrelsen på rommet er 40-45 kvadratmeter i grunnflate og i tillegg er det to dører som normalt står åpne og som leder videre til andre rom.
    Takhøyden er også ganske stor med ca 240cm opp til hvor skråtaket begynner og på midten i mønet er det ca 380cm høyt.
    Det er også ekstra dybde mellom høyttalerne (se bilde).
    Avstanden fra hver høyttalerfront til lytteposisjon er ca 420cm og avstanden mellom høyttalerne senter-senter er ca 330cm.
    Har lagt med et elendig bilde tatt med min mobiltelefon (som er laget for å snakke i og dermed ikke har direkte "Leica kvalitet" på bildene som blir tatt ;)

    Vedlegger så et bilde som viser frekvensrespons i lytteposisjon med standard Mezzo med "bugscreen" i venstre kanal (hvit kurve) og med diskanten i høyre høyttaler dempet etter "Duelund metoden" (d.vs. med et lag dasspapir hengende løst foran diskanten).
    Målemessig ser man at "dasspapir høyttaleren" (den høyre) har en flatere frekvenskurve enn standardhøyttaleren.
    For ordens skyld kan nevnes at med måling uten dasspapir så er begge kanalene nøyaktig identiske i diskanten.

    Lydmessig synes jeg at "dasspapirløsningen" lyder bedre eller minst like godt som originalen på ca 90% av innspillingene.
    Enkelte litt varme superinnspillinger lyder dog enda bedre originalt uten demping, men som et gjennomsnitt er det IMHO klart at Mezzo har godt av litt demping i toppen.
    Utifra mine erfaringer så gjelder dette også mange andre Avantgarde høyttalere (muligens med unntak av "gamle" standard Duo G1).
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    interessant
    det lyttemessig mest ulidelige på den målingen er nok peaken på 2K8 eller deromkring
    hva slags gulv har du
    på ski hytter er det ofte skifer
    overrrasket over nivået i toppen
    ikke likt mine gamle Trio i det hele tatt!
    mvh
    Leif
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Leif
    Enig med deg at det "mest ulidelige" på denne målingen etter all sannsynlighet skyldes peak'en omkring 2k8.
    Alt som skjer i området 2-4kHz er erfaringsmessig svært avgjørende i forhold til subjektiv oppfattet lydkvalitet.
    Denne "dasspapirløsningen" er egentlig bare for å illustrere poenget mitt at mange Avantgarde modeller er litt "hot" tunet og at mange (undertegnede inkludert) vil foretrekke lyden med litt dempet diskant.
    "Dasspapirløsningen" demper hele diskantnivået ganske likt og er selvfølgelig bare en "jukseløsning" og som tidligere nevnt foretrekker jeg heller lyden uten "bugscreen", men med en motstand i serie med diskanten.
    Da senker man altså området 2-4kHz noe mens området over 4-5kHz får seg et lite løft.
    Kanskje ikke målemessig helt "riktig", men man får altså en luftigere, åpnere og litt snillere lyd som er mer lyttevennlig i det lange løp (IMHO).

    PS. På gulvet er det 3mm gulvbelegg(over laminat som igjen ligger på betong) med skifermønster (håper ikke at mønsteret har så mye å si for lyden ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    duo mezzo har deling 170 og 2k
    området 2-20K er for vidt imo
    fire og en halv oktav er å stresse drivern i et horn
    uansett
    om du vil dempe tweeteren bruk en Duelund grafitt motstand
    med forbehold om at rommet er med i målingene:
    erfaringsmessig vil jeg påstå at løftet rundt 2K8 er et produkt av summing i delefrekvens og at det er brukt for slakt filter på høypass diskant(typisk AG)
    det brede frekvens området med for høyt nivå lenger opp burde vært tatt ned med et bredt notch filter, men da ville man mistet noen db følsomhet, noe som er lite ønskelig der driveren ikke har mere å gå på fordi den jobber over for bredt område
    antakelig ville en erfaren tekniker ala grelv med måleutstyr kunne lage et filter som ungikk denne problematikken
    hadde AG hadde vært villig til å ofre 3-4 db følsomhet hadde de fått den adskillig flatere fra basskassen og helt ut
    men nå var jo primo på vei så who cares?
    vinyl med gran låter neppe bløtere enn vinyl med skifer så slapp av ;)
    mvh
    Leif
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor varierer frekvensgangen i bassen mellom de to målingene? Opptil 7db avvik mellom dem?

    Kast ut orginalfilteret og kjør aktivt, med litt fornuftig EQ bruk blir den høyttaleren bedre på 90% av låtene som du hører på. ;D

    Som du sier er det alltid noen låter som matcher en hot diskant, en kul i mellomtonenen eller ekstra mye bass, men det nytter ikke å tune høyttalerne til en enkelt låt IMO.

    Har ingen erfaring med AG produkter, men jeg trodde delefiltere var noe de kunne, ut fra et par omtaler jeg har lest... Rart at hornene måler såpass ujevnt?

    @LMC, er ikke 2k til 20k 3,5 oktav? Høres ikke så mye ut sammenliknet med f.eks TAD som enkelte bruker fra 5-600-20kHz.

    Flotte høyttalere ihvertfall, må være en drøm å ha slikt på hytta hvor man kan roe ned skikkelig!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn