Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Har den lille Sugden a21a series2 på lån til mine Duo. Har tidligere prøvd Accuphase E550 klA uten at jeg synes den var en topp match. Den lille Sugden derimot spiller knallbra på Duo. Har litt lyst på en transistor forsterker av praktiske grunner,så derfor fristet det å prøve Sugden. Den yter 23w i kl.A . En positiv ting med den i anlegget er at relativt dårlige innspillinger låter greit uten at lyden blir tynn og skarp. Tungrock spiller den som ei kule. Et minus er at det "durer" litt mer i mellomtonehornet enn jeg liker(der er min Cary sli80 helt tyst). Noen som har tips om transistorforsterkere som ikke har for "skarp og frempå "lyd ,kom gjerne med forslag.
    Har kun brukt rør på mine tidligere Uno/Duo modeller , men var innom en kamerat forleden som prøvde Devialet 250 på sine Mezzo. Skal la være å beskrive i hytt og pine , men kort fortalt var det en fabelaktig match!
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.021
    Antall liker
    4.102
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hallo!

    Jeg har etter innkjøpet av SET rør-blokker innsett at det er på tide å prøve horn! Har lyttet på både Trio og Uno, og siden Trio er for store/dyre så vurderer jeg sterkt å handle inn Avantgarde Uno!

    Det jeg lurer på er følgende:

    hvor stor forskjell er det på Uno vs Duo? Både når det kommer til størrelse og lyd?

    hva er fornuftig bruktpris for Uno/Duo, uten Omega?

    Går det an å bytte farge på horna på en forsvarlig måte?

    Likte Uno veldig godt sammen med Devialet! Så vurderer sterkt å gå for Uno (uten Omega)

    Skal drives av LM Audio G-212 rørblokker på 30w.

    Mvh
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Om du har mulighet ville jeg gått for et par eldre DUO. Jeg synes de spiller mer sømløst i forhold til UNO, i og med at hornet til DUO spiller en del dypere enn UNO. UNO hornet spiller vel teoretisk ned til ca 300Hz mens DUO spiller vel ned til rundt om kring 170Hz. Bassene er jo like, men etter min smak spiller de bedre mot DUO hornet i og med at de slipper å deles så høyt. Et par eldre DUO går vel for noen og tredve tror jeg.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    For og først rydde opp i spørsmålet ditt.
    Det finnes ikke Omega utgaver av Uno, dette er forbeholdt Duo og Trio modellene.
    Uno fra tidligere var en relativt lik utgave av Duo, med nøyaktig samme basser og nøyaktig samme stativ, forskjellen lå i mellomtone og diskanthornene. Som følgelig var mindre og strakk seg ikke like langt ned i frekvens.
    Nå er Uno erstattet av Nano, som er en enda mindre høytaler enn den opprinnelige Uno.
    Nano har enda mindre mellomtonehorn, og en noe "mindre" kasse til bassene. Jeg skriver "mindre" i hermetegn fordi den slett ikke er MINDRE i volum da den er like mye høyere som den er kortere i dybden. Forsterkerene til bassene har også fått en oppussing.
    Jeg har eid både Uno og Duo, hørt Nano ved en rekke annledninger og er ganske klar på at Nano helt klart er en mer velykket høytaler enn standard Uno.
    Når det er sagt, er altså Duo enda bedre. Med høyere oppløsning og med mer smell i solar plexus.
    Forskjellen opp til en Duo Omega må sies og være lett hørbar, med større headroom og dynamikk, men man får selvsagt også en større gjennomsiktighet som må passes på når man velger forsterkeri. Jeg kjenner ikke forsterkerene dine, men ingenting skulle tilsi at dette ikke kommer til og fungere som en kule uansett hvilken modell du måtte velge og gå for.

    Bruktpriser er ofte vanskelig, da det bestemmes av markedet og etterspørsel. Det siste året har prisene vært idiotisk lave og derav har mange par blitt solgt.
    Har man rundt 40K tilgjengelig burde det være mulig og skaffe seg ett par flotte Duo, pluss på ca 20K for Omega.

    Fargen kan man selvsagt bytte, men jeg ville ikke prøvd meg selv.
     

    guerilla

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2010
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    Har selv et par med Avantgarde Uno Nano, som jeg er strålende fornøyd med. Kan absolutt anbefales fra min side :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.021
    Antall liker
    4.102
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for svar og opplysninger ! :)

    Er som sagt ikke kjent med AG fra før, så har mye å lære om merket generelt!

    Kan kanskje prøve å lyse ut en ønskes kjøpt annonse på ett par Duo uten Omega i første omgang, med hensyn til min økonomiske situasjon :)

    Iverstefall likte jeg godt Uno og får de til under 30k, noe som burde være ok, også med tanke på videresalg og oppgraderinger, som heelt garantert kommer ! :)
     

    sims

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    195
    Antall liker
    128
    Sted
    Trondheim
    Har den lille Sugden a21a series2 på lån til mine Duo. Har tidligere prøvd Accuphase E550 klA uten at jeg synes den var en topp match. Den lille Sugden derimot spiller knallbra på Duo. Har litt lyst på en transistor forsterker av praktiske grunner,så derfor fristet det å prøve Sugden. Den yter 23w i kl.A . En positiv ting med den i anlegget er at relativt dårlige innspillinger låter greit uten at lyden blir tynn og skarp. Tungrock spiller den som ei kule. Et minus er at det "durer" litt mer i mellomtonehornet enn jeg liker(der er min Cary sli80 helt tyst). Noen som har tips om transistorforsterkere som ikke har for "skarp og frempå "lyd ,kom gjerne med forslag.
    Etter lån av den Sugden a21 series2 ble det kjøp av en slik forsterker gitt. Har vært usikker på om det har vært mulig å få tak i noe annat enn rør til mine duo som jeg kunne leve med,men det var ikke noe tema atter at den lille Sugden kom i hus. På den låneforsterkeren jeg hadde,var det litt "støy" av en eller annen grunn,men ikke mere enn at det kunne jeg leve med. Med min nye forsterker er det helt tyst så det er ikke noe tema lenger. Har man lyst til å prøve kl.A til Avantgarde så er Sugden et merke som bør stå høyt oppe på lista. Som sagt superfornøyd med byttet av forsterker.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.021
    Antall liker
    4.102
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Står nå mellom Uno og Uno Nano!

    Ser at Uno Nano har større drivere, men mindre horn (ca 10cm i diameter mindre?) Men vekt og volum på basserne er relativt likt.

    Leste test i stereophile der de mente Uno Nano var betydelig bedre.

    Hva er/var egentlig listepris på de forskjellige i Norge?

    Jeg skal høre på både Uno og Uno Nano på lørdag, så det blir spennende! Ett av parene blir med hjem :)
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Nano er helt klart bedre enn Uno i mine ører. Men du blir nok ikke 100%fornøyd før du drar i hus et par DUO ;)

    Priser fra 2006:

    AG_UNO.jpg


    Og her har du Lyric's villedende priser i 2004:
    AG_2004.jpg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg har stort sett foretrukket Nano over gamle Duo, spesielt i bassen.
    Men av nyere varianter er nok Duo å foretrekke.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har selv vært å hørt på AG Uno Fino. De er litt uvante for meg da jeg er kjent med ESL og dynamiske høytalere fra før. Når man har fått plassert dem riktig lyder de veldig bra - og har en helt annen oppløsning og klarhet enn noen dynamisk høytaler jeg har hørt. Ikke minst fyller de hele rommet med god lyd - og er langt mindre følsom for retning enn ESL for å si det pent. Jeg synes muligens at de var litt krevende å høre på over lang tid. Ettersom de er 100% ærlige og ikke ruller eller farger noe lyd er de følsomme på dårlige lydopptak. Jeg mistenker at de passer aller best med rørforsterker- med SS blir det flott i 30 min før ørene blir slitne :) Men, flott lyder det -og svært fine er de også!!

    Det eneste jeg ikke likte var at bassen levde litt sitt eget liv - men jeg tror dette kan la seg ordne med riktig plassering og innstilling av de aktive bassene.
     

    guerilla

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2010
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for svar her ! :) Jeg tenker at det ikke er noe tema lengre, det blir Uno Nano i hvitt! :cool:
    Glimrende investering. Gleder meg til å lese dine kommentarer på kombinasjonen av LM Audio og Avantgarde :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.021
    Antall liker
    4.102
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takk takk! Blir hentet på Lørdag :)

    Ja blir spennende! 30w SET rørmonos burde holde! Håper bare det ikke støyer for mye :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Tusen takk for svar her ! :) Jeg tenker at det ikke er noe tema lengre, det blir Uno Nano i hvitt! :cool:
    Gratulerer! Gled deg til de er i hus.... :cool: Blir interessant å lese om disse i kombinasjon med HFS mest spennende rørkreasjoner.
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Noen her inne som har Avantgarde i leilighet eller i blokker?
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt Zero-1 og kan si litt om disse lydmessig kontra andre Avantgarde modeller?
    Ser den har fått en del gode tester bl.a i Lyd & Bilde.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan vil folket si at hovedforskjellen er imellom gamle Duo og den oppgraderte Omega ? Hvilken er enklest å få til og er det forskjeller lydmessig som en bør være obs på ?

    Stiv den prisen på Omega oppgradering... :cool:
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Den største forskjellen etter mine ører er at Omega spiller mye mer oppløst og klart. Gamle DUO høres litt mer "romantisk" ut.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den største forskjellen etter mine ører er at Omega spiller mye mer oppløst og klart. Gamle DUO høres litt mer "romantisk" ut.
    Intr du sier dette janly. Vil det si at pga oppløsningen at Omega må jobbes mer med , siden de kan være mer avslørende ?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er enig med janly.
    Standard duo er varmere og har mer kropp, Omega er åpnere og krever kanskje litt mere for og få til og spille.
    Om det er verdt prishoppet? Ja jeg synes absolutt det.
    Stiv pris? Tja, når man tenker på bruktpris kontra nypris er det vel priset fornuftig ift. resten av hifi markedet.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Omega er nok mer avslørende ja, så litt mer kilde kritisk er de nok. Men uansett veldig enkle å ha med å gjøre med hensyn til plassering og kilder synes jeg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sånn rent umiddelbart frister en gammel Duo mer. Kropp , varmere samt enklere å få til. Betale mer for å få en mer avslørende høyttaler på godt og vondt, som er kjøligere og med mindre kropp.. Nei, dette ble litt komplekst.. :rolleyes:... Og da sett helt bort ifra penger opp i det hele.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Sånn rent umiddelbart frister en gammel Duo mer. Kropp , varmere samt enklere å få til. Betale mer for å få en mer avslørende høyttaler på godt og vondt, som er kjøligere og med mindre kropp.. Nei, dette ble litt komplekst.. :rolleyes:... Og da sett helt bort ifra penger opp i det hele.
    Det avhenger selvsagt av utstyret. Omega har særdeles mye høyere oppløsning, og har ett mye større potensiale med riktig utstyr.
    Standard omega synes jeg kanskje ikke er "varmere" i den forstand, bare litt mindre oppløst.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for oppklaringen Vermin. Det er noe av det som er gøy med denne hobbyen , få det optimale av de tingene en sitter på til enhver tid. :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for oppklaringen Vermin. Det er noe av det som er gøy med denne hobbyen , få det optimale av de tingene en sitter på til enhver tid. :)
    Hadde standard Duo i en årekke, de kan tynes litt nærmere Omega med ganske enkle grep.

    1. Fjerne bugscreen i diskanten.
    2. Bytte ut kondensatorene i diskanten til noe skikkelig gode noen. (helt ok mcap supreme som sitter der i fra før av, men kan alltids gjøres bedre)
    3. Bytte internkablingen med flatsølv
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var bare å finne et sett med de gamle Duo'ene da.. Det er bortimot håpløst har jeg inntrykk av.. :(
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Kjøpte Duo G2 og oppgraderte de til Omega versjonen. Som Allerede nevnt var det mye mer detaljer og informasjon, og hos meg funket de bedre i rummet. Ville klart anbefale Omega versjonen.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Var bare å finne et sett med de gamle Duo'ene da.. Det er bortimot håpløst har jeg inntrykk av.. :(
    Hvis du har kronene som skal til, så hadde jeg ikke vært i tvil om at Omegadriverne er det beste valget.
    Kjøper du ferdig oppgraderte eller originale Omegaer så lønner det seg fremfor å oppgradere selv.
    Omegaene spiller som Vermin også poengterer mer oppløst og åpent. Du må ikke sammenligne dette med kaldt eller varmt.
    Bedre følsomhet også på Omega, men du har vel snart en F5T, så det vil jo ikke være noe problem.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er forskjellen i følsomhet imellom disse to versjonene ?
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    Omega har en åpnere og luftigere spillestil, med det rette utstyret henter de ut mye mer av musikken. Høyere oppløsning er bare til det gode - selv om det er mer avslørende, gir det også større potensiale. Resten av anlegget kan gradvis oppgraderes ved behov, men har hørt Omega spille fint med rimelige komponenter tilkoblet. Angrer ikke på at jeg i sin tid valgte Duo Omega foran standard Duo.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for tips. Fikk litt lyst på Omega versjonen nå. Ligger et sett på torget, men skulle gjerne hatt en annen farge... 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn