Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bruker fortsatt fabrikk jumperne ja. Vet det er forbedrings potensiale med å gjøre som LMC med sølv, men jeg har ikke tatt den jobben ennå. Når det gjelder Omega versjonen så trodde jeg den kun fantes i 19 ohms versjon jeg, og ikke 8 ohm. Men da har jeg tatt feil. Bra du er fornøyd med lyden så langt ;D

    Du sier du deler rundt 150hz på bassene Bård, står frekvens velgeren da på ca kl 2?

    Mvh
    Jan
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    janly skrev:
    Jeg bruker fortsatt fabrikk jumperne ja. Vet det er forbedrings potensiale med å gjøre som LMC med sølv, men jeg har ikke tatt den jobben ennå. Når det gjelder Omega versjonen så trodde jeg den kun fantes i 19 ohms versjon jeg, og ikke 8 ohm. Men da har jeg tatt feil. Bra du er fornøyd med lyden så langt ;D

    Du sier du deler rundt 150hz på bassene Bård, står frekvens velgeren da på ca kl 2?

    Mvh
    Jan
    Kjører også med originaljumperne på mine Mezzoer. De skal etter sigende være langt bedre enn de gamle jumperne........
    Har både biwiret og triwiret med sølv tidlgere (på standard Duo), og det var positivt.
    Flatsølvet er bra til prisen, men det finns mye som er bedre. Flatsølvet demper litt i toppen, og er heller ikke fullt så transparent som endel andre kabler.
    Men her er det, som vanlig, snakk om matching og hva man liker.
    Mvh
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    olaps skrev:
    janly skrev:
    Jeg bruker fortsatt fabrikk jumperne ja. Vet det er forbedrings potensiale med å gjøre som LMC med sølv, men jeg har ikke tatt den jobben ennå. Når det gjelder Omega versjonen så trodde jeg den kun fantes i 19 ohms versjon jeg, og ikke 8 ohm. Men da har jeg tatt feil. Bra du er fornøyd med lyden så langt ;D

    Du sier du deler rundt 150hz på bassene Bård, står frekvens velgeren da på ca kl 2?

    Mvh
    Jan
    Kjører også med originaljumperne på mine Mezzoer. De skal etter sigende være langt bedre enn de gamle jumperne........
    Har både biwiret og triwiret med sølv tidlgere (på standard Duo), og det var positivt.
    Flatsølvet er bra til prisen, men det finns mye som er bedre. Flatsølvet demper litt i toppen, og er heller ikke fullt så transparent som endel andre kabler.
    Men her er det, som vanlig, snakk om matching og hva man liker.
    Mvh
    Har med godt resultat erstattet AG jumperne med Homegrown Audio på mine Duo Omega; http://www.homegrownaudio.com/products/All-Silver-Jumpers.html

    Mvh
    Morten
     

    bar

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    janly skrev:
    Jeg bruker fortsatt fabrikk jumperne ja. Vet det er forbedrings potensiale med å gjøre som LMC med sølv, men jeg har ikke tatt den jobben ennå. Når det gjelder Omega versjonen så trodde jeg den kun fantes i 19 ohms versjon jeg, og ikke 8 ohm. Men da har jeg tatt feil. Bra du er fornøyd med lyden så langt ;D

    Du sier du deler rundt 150hz på bassene Bård, står frekvens velgeren da på ca kl 2?

    Mvh
    Jan
    Hei Janly. Har kanskje formulert meg feil, nei mente ikke at det var 8ohm, men generell Omega som er 19 ohm.
    Velgeren står på kl 1.
     

    bar

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Mo Ha Dk: har du landet på forsterkervalg til dine Duo ennå? Bård
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    bar skrev:
    Mo Ha Dk: har du landet på forsterkervalg til dine Duo ennå? Bård
    Ikke helt, men er i oppløpet med et par kandidater som har den riktige balanse i forhold til mine prioriteter ;) Forslag mottas fortsatt gjerne ;D

    Har de siste 8-10 måneder lyttet på alle mulige og umulige forsterkere. Jeg besluttet at jeg ikke ville gå på (for store) kompromis - og det har vært en morsom (til tider frustrerende) prosess ::)

    Mvh
     

    bar

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Jeg har en BP SE300 og er meget fornøyd med den, og det er jo en slik til en hyggelig penge på brukten..
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hva skjer med Trio eierne om dagen. Tror det har vært 5 par Trio til salgs her på børsen de siste månedene. LMC, Sluket, Jens, KnB og en annen jeg ikke husker nic'et på (hadde 231 basser). Skal alle ha TAD greier og/eller OB nå ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ag-mafiaen rakner i sømmene, ser det ut som... :-\
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har vurdert 2-veis løsning
    ingen avgjørelse er tatt ennå
    Sluket har hatt sine i mange år uten å bruke de
    Jens: aner ikke
    KnB tenker med feil hue ;D
    en svenske
    begynte å lure selv om det var noe på gang fra AG, men tror det er tilfeldig
    for egen del er jeg på ingen måte misfornøyd og har fortsatt et par "utbedringer" som skal prøves i tillegg til Trio til Quattro tråden
    men begynner vel å nærme meg et punkt der jeg ikke klarer å få mere ut av dette konseptet
    seneste senkningen av mellomtonehornet er reversert, idet jeg følte at det gikk for langt og at jeg fikk en slags interferens mellom mellomtonene og midbassen
    dette resulterte både i utkanselleringer og en tendens til "booming"
    det er ingen skam å snu ::)
    mvh
    Leif

    PS Mesut
    vi er i alle fall mange nok til i det hele tatt å utgjøre en mafia i motsetning til enmanns-triaden din.... ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    janly skrev:
    Hva skjer med Trio eierne om dagen. Tror det har vært 5 par Trio til salgs her på børsen de siste månedene. LMC, Sluket, Jens, KnB og en annen jeg ikke husker nic'et på (hadde 231 basser). Skal alle ha TAD greier og/eller OB nå ;)
    Kollektiv nevrose? Selv tok jeg til vettet og trakk salgsannonsen på mine Duo.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er jo nettopp nå du skulle handle og selge Duo etterpå ::)
    cash is king
    money talks, bullshit walks

    mvh
    Leif
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Det verste er at jeg også vurderer salg. Grunnen er at jeg ikke får det til å spille i rommet, bedriten akustikk. Mulig det blir for stort. Frykter et betydelig sekssifret tap her, i og med så mange selger. Men vi får se. I det rette rommet med den rette elektronikken skal det mye til for å slå et skikkelig Trio oppsett!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg stiller om du trenger litt hjelp av en som har holdt på en stund ::)
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.484
    Antall liker
    102.709
    Torget vurderinger
    23
    Har fortsatt Trio, men flere andre løsninger parallelt. Ikke slik at det ene utelukker det andre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i eget dedikert rom er jeg enig
    i stuen er det litt annerledes
    der må det gjøres valg
    men jeg kan jo ha det gøy underveis ;D
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    janly skrev:
    Det verste er at jeg også vurderer salg. Grunnen er at jeg ikke får det til å spille i rommet, bedriten akustikk. Mulig det blir for stort. Frykter et betydelig sekssifret tap her, i og med så mange selger. Men vi får se. I det rette rommet med den rette elektronikken skal det mye til for å slå et skikkelig Trio oppsett!
    hva er det du ikke får til?
    integrering drivere?
    bassen?
    mvh
    Leif
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    janly skrev:
    Det verste er at jeg også vurderer salg. Grunnen er at jeg ikke får det til å spille i rommet, bedriten akustikk. Mulig det blir for stort. Frykter et betydelig sekssifret tap her, i og med så mange selger. Men vi får se. I det rette rommet med den rette elektronikken skal det mye til for å slå et skikkelig Trio oppsett!
    hva er det du ikke får til?
    integrering drivere?
    bassen?
    mvh
    Leif
    Problemet ligger vel fra 20hz og opp til 140, dvs bassen ja. Noen enorme peaker og dipper. Verst nede i 25hz området. Har forsøkt romkorrigering og EQ, men da blir det blodfattig. Hovedproblemet er vel at disse store basshorna ikke kan plasseres så mange forskjellige steder i rommet (6,5 x 4,4 - høyde 2,25) pga hornenes størrelse og form. Kunne jeg plassert dem fritt ville jeg kunne ha løst noe av problemene. Så det frister med et mindre to veis oppsett på hjul :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    finnes det ikke et høypass filter på de horna der du filtrerer helt på feks 30hz ?
    joda fact sheet sier at du har et subsonisk filter med 3 posisjoner på 20/30 eller 40hz...hjelper ingen av de?
    mvh
    Leif
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å oppklare så har undertegnede slettes ikke hoppet av Avantgarde verden.
    Har dog endelig kommet til at rommet mitt ble for lite.
    I 25 kvadratmeter med lav takhøyde og skråtak kan det av og til bli litt for mye med Trio.........
    Går altså bare over til mindre Avantgarde og det er ingen stor dramatikk i det.

    Janly:
    Bare nevner det:
    Har du prøvd med analog EQ på bassene?
    Spør siden jeg prøvde Tact før jeg fikk Parc og Tact'en sugde også fullstendig livet ut av bassen.
    Når jeg nevnte dette for Avantgarde ble de overhodet ikke overasket ettersom det var også deres oppfatning av digital EQ.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Trio er dessuten en ht det krever sin mann og tid for å få ut potensialet av, og jeg har egentlig alltid lurt på hva Trio hadde å gjøre i den loftsstua?
    de trenger luft og volum
    mvh
    Leif
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    finnes det ikke et høypass filter på de horna der du filtrerer helt på feks 30hz ?
    joda fact sheet sier at du har et subsonisk filter med 3 posisjoner på 20/30 eller 40hz...hjelper ingen av de?
    mvh
    Leif
    Ja det er riktig. Jeg kjører på 30hz, står den på 20 så romler det i hele rommet. Ved 40 begynner den å rulle av mye tidligere enn 40 og det blir veldig tamt.

    Er nok en kombinasjon av for lite takhøyde og romvolum og plassering som er utfordringen min tror jeg.

    Mvh
    Jan
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    Bare for å oppklare så har undertegnede slettes ikke hoppet av Avantgarde verden.
    Har dog endelig kommet til at rommet mitt ble for lite.
    I 25 kvadratmeter med lav takhøyde og skråtak kan det av og til bli litt for mye med Trio.........
    Går altså bare over til mindre Avantgarde og det er ingen stor dramatikk i det.

    Janly:
    Bare nevner det:
    Har du prøvd med analog EQ på bassene?
    Spør siden jeg prøvde Tact før jeg fikk Parc og Tact'en sugde også fullstendig livet ut av bassen.
    Når jeg nevnte dette for Avantgarde ble de overhodet ikke overasket ettersom det var også deres oppfatning av digital EQ.
    Jeg har nok bare prøvd 3-4 forskjellige digitale EQ bokser, bortsett fra en analog hvor bredden på båndene (Q) var helt spinnville og alt for brede (selv om de var justerbare). Har kjøpt inn sånne diy printkort til analog EQ fra Eliot som vel LMC bruker, skal forsøke å få bestilt alle deler og få bygd dem.

    Mvh
    Jan
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ellers kan jeg bare for å klargjøre litt få påpeke at jeg slettes ikke tror at Avantgarde lager verdens beste høyttalere, men for meg er de nær nok.
    "Vanlige" (ikke horn) høyttalere uansett prisklasse får meg bare til å trekke ganske likegyldig på skuldrene ::)
    "Billige" hornhøyttalere (mindre enn 50k) har for meg stort sett alltid hørt skrikende og anstrengende ut.
    De ekstremt kostbare og kompliserte hornhøyttalerne med GOTO drivere jeg har hørt har også for det meste hørt skrikende ut for meg, men jeg kjenner også folk som har hørt slike i optimale oppsett og påstår at dette er det beste som finnes.
    Jeg har ingen spesiell grunn til å tvile på dette, men for meg som har begrenset med tid til denne hobby'en får jeg klare meg med Avantgarde av en eller annen type.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    janly skrev:
    Jens skrev:
    Bare for å oppklare så har undertegnede slettes ikke hoppet av Avantgarde verden.
    Har dog endelig kommet til at rommet mitt ble for lite.
    I 25 kvadratmeter med lav takhøyde og skråtak kan det av og til bli litt for mye med Trio.........
    Går altså bare over til mindre Avantgarde og det er ingen stor dramatikk i det.

    Janly:
    Bare nevner det:
    Har du prøvd med analog EQ på bassene?
    Spør siden jeg prøvde Tact før jeg fikk Parc og Tact'en sugde også fullstendig livet ut av bassen.
    Når jeg nevnte dette for Avantgarde ble de overhodet ikke overasket ettersom det var også deres oppfatning av digital EQ.
    Jeg har nok bare prøvd 3-4 forskjellige digitale EQ bokser, bortsett fra en analog hvor bredden på båndene (Q) var helt spinnville og alt for brede (selv om de var justerbare). Har kjøpt inn sånne diy printkort til analog EQ fra Eliot som vel LMC bruker, skal forsøke å få bestilt alle deler og få bygd dem.

    Mvh
    Jan
    Ellers finnes det jevnlig brukte Parc Rives som begynner å komme ned på et behagelig prisnivå bl.a. på Audiogon:
    http://cgis.audiogon.com/cgi-bin/srch_fs.pl?searchstring=parc&B1=go

    Disse som alt annet EQ greier krever dog at man har bruktbart måleutstyr for å få justert dem inn skikkelig.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    janly skrev:
    Hva skjer med Trio eierne om dagen. Tror det har vært 5 par Trio til salgs her på børsen de siste månedene. LMC, Sluket, Jens, KnB og en annen jeg ikke husker nic'et på (hadde 231 basser). Skal alle ha TAD greier og/eller OB nå ;)
    For å toppe det har Sluket lagt ut et par Trio til på børsen.

    Med så mange par ute får jeg lyst å hamstre. De 6 (?) parene må jo utgjøre flere prosent av det som noen sinne er produsert ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    flott, hamstre som faen og legg de på låven så lenge!
    finns ikke noe billigere sted i verden å handle Trio enn i Norge nå
    mvh
    Leif
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hører jeg Trio surround system i 6 kanaler?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for de med takhøyde:
    kjøp to par Trio og kjør D´Appolito
    bonus: en tweeter i reserve

    mvh
    Leif
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    flott, hamstre som faen og legg de på låven så lenge!
    finns ikke noe billigere sted i verden å handle Trio enn i Norge nå
    mvh
    Leif
    Det er helt sikkert! Sammenligner man prisene på brukt AG i Norge med utlandet er det latterlig her til lands. Noe av grunnen er kanskje at man i Danmark kan kjøpe verdens rimeligste AG utstyr nytt, noe mange nordmenn benytter seg av. Det igjen påvirker nok bruktprisene - tror jeg.

    Mvh
    Jan
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men selv med de danske nyprisene er det uforholdsmessig billig brukt
    står ikke helt ifht hva du får
    hvor mye Mårten, Wilson,Kharma etc får du for 100K?
    og lydforskjellen da mann! ::)
    Mickey Mouse contra the read deal imo
    mvh
    Leif
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    for de med takhøyde:
    kjøp to par Trio og kjør D´Appolito
    bonus: en tweeter i reserve

    mvh
    Leif
    Hvordan løser man da plasseringen av tweeter? Vertikalt midt mellom to øvre-mellomtone-horn eller vertikalt midt mellom to nedre-mellomtone-horn? Er det ikke en forutsetning at tweeteren står slikt plassert for at det skal funke?
    Kanskje øvre mellomtone bør være de vertikale og nedre mellomtone de horisontale. Hehe. Skal ikke bare ha takhøyde da. Også rombredde. Hver Trio (pentio?) blir da drøye to meter bred. Hadde vært noe bedre å bruke nedre mellomtone vertikalt.

    Spennende tanke Leif. Den som gjennomfører noe sånt blir i hvertfall i fokus en stund framover... ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    men selv med de danske nyprisene er det uforholdsmessig billig brukt
    står ikke helt ifht hva du får
    hvor mye Mårten, Wilson,Kharma etc får du for 100K?
    og lydforskjellen da mann! ::)
    Mickey Mouse contra the read deal imo
    mvh
    Leif
    Men så ser man jo at det ikke holder med Trioene - store basstårn må til. Og da jevner det seg muligens ut..... ;)

    Gud, jeg kunne godt tenkt meg å lyttet til et stort Trio-oppsett en gang.
    Her har jeg et rom på 40m² med 2.40 høyde....
    Kanskje KnB vil bytte jevnt...oss Sunnmøringer mellom? ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    40kvm holder til Trio det
    man MÅ ikke ha doble basstårn
    det er bare at jeg spiller inn i 250kubikkmeter åpent rom
    og
    liker å spille live nivå
    mvh
    Leif
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    HSobstad skrev:
    LMC skrev:
    for de med takhøyde:
    kjøp to par Trio og kjør D´Appolito
    bonus: en tweeter i reserve

    mvh
    Leif
    Hvordan løser man da plasseringen av tweeter? Vertikalt midt mellom to øvre-mellomtone-horn eller vertikalt midt mellom to nedre-mellomtone-horn? Er det ikke en forutsetning at tweeteren står slikt plassert for at det skal funke?
    Kanskje øvre mellomtone bør være de vertikale og nedre mellomtone de horisontale. Hehe. Skal ikke bare ha takhøyde da. Også rombredde. Hver Trio (pentio?) blir da drøye to meter bred. Hadde vært noe bedre å bruke nedre mellomtone vertikalt.

    Spennende tanke Leif. Den som gjennomfører noe sånt blir i hvertfall i fokus en stund framover... ;D
    Skal det være D'Appolito må alt stables i høyden. Da blir det nedre mellomtone, øvre mellomtone, diskant, øvre mellomtone, nedre mellomtone. Trengs litt takhøyde da 8)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    OG lytteavstand
    tweetern dsv midten blir på 165cm ! ;D
    da må alt lenes fremover
    mvh
    Leif
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    165 er jo som pygme å regne. Jeg er godt over 190 og pleier ikke sitte når det er live musikk. Så du må tilte stashet bakover ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn