Veien til ROM

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HCS skrev:
Mr-T skrev:
Vil anbefale å finne ut hvor Rom er først, det er lettere å finne det da.... Selv om veien ofte er målet, så synes jeg det er greit å starte i noenlunde riktig retning. Med andre ord: bestemme deg for hva du vil oppnå; prøvelytt på flere mulige referanser.
Å prøvlytte hos forskjellige frender innen hobbyen anbefales sterkt. En lyttekveld hos en annen inneholder langt mer empiri enn det å tolke en graf fra en eller annen obskur guru..
Vel - hvis man gjør begge deler så har man jo en liten mulighet til å forstå hvorfor ting låter som det gjør - og det kan jo være nyttig kunnskap når man skal prøve å gjenskape ting hos seg selv. Å like lyden hos XXX er fint det, men hvis du ikke har noen forståelse om hvorfor det låter som det gjør blir det vanskelig å trekke eget anlegg i den retningen!

Mvh
OMF
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
OMF skrev:
HCS skrev:
Mr-T skrev:
Vil anbefale å finne ut hvor Rom er først, det er lettere å finne det da.... Selv om veien ofte er målet, så synes jeg det er greit å starte i noenlunde riktig retning. Med andre ord: bestemme deg for hva du vil oppnå; prøvelytt på flere mulige referanser.
Å prøvlytte hos forskjellige frender innen hobbyen anbefales sterkt. En lyttekveld hos en annen inneholder langt mer empiri enn det å tolke en graf fra en eller annen obskur guru..
Vel - hvis man gjør begge deler så har man jo en liten mulighet til å forstå hvorfor ting låter som det gjør - og det kan jo være nyttig kunnskap når man skal prøve å gjenskape ting hos seg selv. Å like lyden hos XXX er fint det, men hvis du ikke har noen forståelse om hvorfor det låter som det gjør blir det vanskelig å trekke eget anlegg i den retningen!

Mvh
OMF
Enig forsåvidt i det... Forståelse kommer ofte av praktisk kunnskap, ikke av teori alene. De dummeste individene jeg ser her inne er de som antar at lyden er slik og slik basert på hvordan en komponent har målt / fått omtale hos en helt annen og i et annet rom.Vedkommende har aldri testet komponenten selv, bare basert sine antagelser på sekundærkilder. Da snakker en idioti og besserwisser på høyt plan. En er ikke på vei til Rom, men knapt nok kommet seg sør for Alta 8)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.762
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er nå mest lyden som påvirkes av rommet da, og ikke de elektriske signalene.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
bwd skrev:
Ja det var deg jeg svarte, nei gramofonen tar deg ikke til rom men den har kvaliteter du ikke hører mye av i dag. Jeg koser meg ofte mye mere med bil sterioen en jeg gjør forran dyre hifi anlegg. Og det er synd. Men det må vel være mulig og få skikkelig bra lyd som du koser deg med i stuen
En liten digresjon. Da jeg leste dette innlegget ditt på mobilen var jeg uoppmerkson på junior, som rotet oppi farmors kommode. Det endte med at han åpnet en liten plastikkbok hvor kanskje 50 "rare" nåler falt ut. Jeg plukket de opp og kunne ikke skjønne hva det var for noe før farmoren kunne fortelle at det var gramofonstifter. ;D Har ikke tenkt tanken gramofon på mange år også skjer det i det sekundet jeg leser gramofoninnlegget ditt.
Herlig med tilfeldigheter! :)

Tilbake til topic: Hvis du koser deg mer med bilanlegget ditt er det noe galt ja. Anlegget mitt blir brukt mye som rekreasjon etter en lang dag på jobben. Kommer ofte hjem kl 22-23. Da sitter jeg ofte til 00.00 foran anlegget. Det er kvalitetstid og rekreasjon.
Har ikke hørt mange gramofoner, men de jeg har hørt spiller i et begrenset frekvensomfang, mest mellomtone. Dagens høyttalere har ofte en tendens til loudness effekt med fremtredende bass og diskant og tilbaketrukket mellomtone. Kanskje det ligger noe der?

Edit: Feil
Har lest gjennom høyttalererbyggingen din. Ser veldig spennende ut. Om linesource bringer deg nærmere gramofonkvalitetene er jeg usikker på, men lykke til uannsett. :)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot å bygge opp et anlegg basert på målinger. Det er jo naturligvis en direkte sammenheng hvordan ting måler og hvordan lyden blir oppfattet i ørene våre.

Spørsmålet blir jo da:
1. Vet vi eksakt hvordan målinger korrelerer med hørselen vår?
2. Hvilke målinger skal til for å måle ALLE relevante data?

Jeg har jo hatt gleden av å leke litt med isolasjonsmaterialer rundt kabler den siste tiden, og det har vært rimelige sjokkerende for å si det mildt. Det med å fjerne statiske materialer rundt strømledere har enormt mye å si for oppløsning, presisjon, naturlighet etc. Tror kanskje dette er den viktigste oppgraderingen jeg har gjort noensinne.
Hvordan i all verden måler man slikt?
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Ja det var deg jeg svarte, nei gramofonen tar deg ikke til rom men den har kvaliteter du ikke hører mye av i dag. Jeg koser meg ofte mye mere med bil sterioen en jeg gjør forran dyre hifi anlegg. Og det er synd. Men det må vel være mulig og få skikkelig bra lyd som du koser deg med i stuen ó
En liten digresjon. Da jeg leste dette innlegget ditt på mobilen var jeg uoppmerkson på junior, som rotet oppi farmors kommode. Det endte med at han åpnet en liten plastikkbok hvor kanskje 50 "rare" nåler falt ut. Jeg plukket de opp og kunne ikke skjønne hva det var for noe før farmoren kunne fortelle at det var gramofonstifter. ;D Har ikke tenkt tanken gramofon på mange år også skjer det i det sekundet jeg leser gramofoninnlegget ditt.
Herlig med tilfeldigheter! :)

Tilbake til topic: Hvis du koser deg mer med bilanlegget ditt er det noe galt ja. Anlegget mitt blir brukt mye som rekreasjon etter en lang dag på jobben. Kommer ofte hjem kl 22-23. Da sitter jeg ofte til 00.00 foran anlegget. Det er kvalitetstid og rekreasjon.
Har ikke hørt mange gramofoner, men de jeg har hørt spiller i et begrenset frekvensomfang, mest mellomtone. Dagens høyttalere har ofte en tendens til loudness effekt med fremtredende bass og diskant og tilbaketrukket mellomtone. Kanskje det ligger noe der?

Har lest gjennom høyttalererbyggingen din. Ser veldig spennende ut. Om linesource bringer deg nærmere gramofonkvalitetene er jeg usikker på, men lykke til uannsett. :)
linesurce har ikke jeg så mye tro på heller, kansje du har lest feil tråd , jeg satser på dipol fulltone sammen med Ib bass , derevet av en power Dac derekte til elementet.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
bwd skrev:
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Ja det var deg jeg svarte, nei gramofonen tar deg ikke til rom men den har kvaliteter du ikke hører mye av i dag. Jeg koser meg ofte mye mere med bil sterioen en jeg gjør forran dyre hifi anlegg. Og det er synd. Men det må vel være mulig og få skikkelig bra lyd som du koser deg med i stuen ó
En liten digresjon. Da jeg leste dette innlegget ditt på mobilen var jeg uoppmerkson på junior, som rotet oppi farmors kommode. Det endte med at han åpnet en liten plastikkbok hvor kanskje 50 "rare" nåler falt ut. Jeg plukket de opp og kunne ikke skjønne hva det var for noe før farmoren kunne fortelle at det var gramofonstifter. ;D Har ikke tenkt tanken gramofon på mange år også skjer det i det sekundet jeg leser gramofoninnlegget ditt.
Herlig med tilfeldigheter! :)

Tilbake til topic: Hvis du koser deg mer med bilanlegget ditt er det noe galt ja. Anlegget mitt blir brukt mye som rekreasjon etter en lang dag på jobben. Kommer ofte hjem kl 22-23. Da sitter jeg ofte til 00.00 foran anlegget. Det er kvalitetstid og rekreasjon.
Har ikke hørt mange gramofoner, men de jeg har hørt spiller i et begrenset frekvensomfang, mest mellomtone. Dagens høyttalere har ofte en tendens til loudness effekt med fremtredende bass og diskant og tilbaketrukket mellomtone. Kanskje det ligger noe der?

Har lest gjennom høyttalererbyggingen din. Ser veldig spennende ut. Om linesource bringer deg nærmere gramofonkvalitetene er jeg usikker på, men lykke til uannsett. :)
linesurce har ikke jeg så mye tro på heller, kansje du har lest feil tråd , jeg satser på dipol fulltone sammen med Ib bass , derevet av en power Dac derekte til elementet.
Beklager. Må ha blandet to tråder her.
Dipol fulltone høres bedre ut ja... ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Kommer man hjem igjen om man går baklengs fra Roma?

Trådstarter legger opp til et bredt diskusjonsfelt, og så og si ethvert svar tilfredstiller opplegget, skulle jeg tro.

For min egen del:

1. Lyttero - jeg må oppnå denne. Være glad og tilfreds med hva jeg har gjort for å hygge meg med musikk, og gjerne forstå det jeg hører enda bedre.

2. Jeg har valgt vekk data og DSP, etter å ha prøvd det lenge. Det er en meget god vei å ta til Roma, og jeg vet hva jeg skal gjøre om jeg ønsker å følge den igjen. Men når jeg lytter ønsker jeg å unngå å se på skjermer og bedrive "databehandling", det gjør jeg nok av ellers. Det ligger til min personlighet å være nostalgisk, så min nåværende vintage-fase vil nok vedvare.

3. 2-kanals er et stort kompromiss, og nå har vi muligheter for å blåse liv i gamle 3-kanalsopptak, og å gjøre nye multikanalsopptak (som 2L). Kommer det mange nok utgivelser der vi får L/C/R fra klassiske opptak og overkommelige formater i nye opptak, så er jeg med på notene igjen, selv om det skulle kreve en datakjede inn i anlegget.

4. Rom og høyttalere i samspill, med rundstråling og styrt bruk av refleksjonskomponenter.

5. Platespiller(e).

6. Spolebåndspillere. 4- og 2-spors, for avspilling av eldre bånd, samt nyutgivelsene som er kommet/kommer på markedet.
 
C

Cyber

Gjest
The Edge skrev:
Jeg sier ikke at du selv skal endre mening. Det jeg sier er at det vanskelig å ta påstanden din seriøst, når CM7 er en av de høyttalerne som har fått mest skryt, BÅDE fra alskens hifi-presse og tilbakemeldinger fra publikum. Derfor sier jeg at du skal slite med å underbygge påstanden din om at CM7 ikke er en særlig god høyttaler, da all mulig kunnskap tilsier at den faktisk er meget god til prisen. Lenge var den også fleres referanse i klassen, inntil CM8 tok over for modellen. Det finnes de som lirer av seg alskens påstander innenfor forskjellige temaer, og kan man ikke underbygge påstanden man kommer med er det liten grunn til å ta det seriøst. Du finner de som hardnakket skal påstå at Pink Floyd er et dårlig band også, til tross for at 99 prosent av musikkinteresserte mennesker er av en annen oppfatning. En påstand de selvsagt ikke kan underbygge på noen som helst seriøs måte.Noen må alltid opponere, og det er slik jeg oppfatter påstanden din.
Opponere? Jeg skriver jo min ærlige mening om høyttaleren. Jeg har hørt mange høyttalere i klassen som er langt bedre og B&W er ullen i bassen og har ikke noen spesielt god sammenheng oppover. Det er MIN mening og handler ikke om å opponere. Jeg er ikke tenåring og tror ikke du heller er det.
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Grunnen til denne tråden er å få fram ider til ett oppsett som formidler musikk naturto. Og då tror jeg man må tenke litt nytt, ekstremt. for det meste som selges i butikkene er langt fra noen åpenbaring og høre på. Har tidligere eid høytalere dom B&W cdm 7 ,B&W 804s og Sf Cremona, og selv om dette er greie høytalere, så er det langt unna naturtro lydgjengivelse. Så hva skal til for og få troverdig lyd i heimen. /
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En rask og litt uoversiktig liste slik jeg tenker:

1. Høyttalere med god polarrespons. Med andre ord en høyttaler som ikke bare måler bra on-axis, men også off-axis. Her er f.eks ikke B&W høyttalere spesielt gode.

2. Jobbe med frekvensrespons. Høyttalere med god powerrespons vil hjelpe på, men plassering og eventuelt separate basser er også viktig. Bassfeller likeså.

3. Kontroll på refleksjoner. Kontrollert spredningmønster fra høyttalerne og akustiske tiltak.

4. Velg høyttalere som passer til rommet og akustikken. Kan man ikke gjøre akustiske tiltak med f.eks bassfeller, så er ikke store kassehøyttalere med bassrefleks nødvendigvis en god løsning.

5. Elektronikk med lav forvrengning. Her duger IMO Hypex glimrende og man kan få noen til å snekre en Buffalo DAC med volumkontroll. Billig high-end.

Andre ting som man kan vurdere er aktiv deling og litt EQ til f.eks peaker i dypbassen.

Største utfordringen for mange (inklusiv meg) ligger nok i å sy sammen lyden med separate bassenheter. Men kompetansen kan man innhente fra andre. Bedre å bruke penger på det enn kabler og ekslusiv elektronikk. En Behringer DCX2496 til 3k kan fungere til dette.

Eller så kan man jo gjøre det veldig enkelt å kjøpe fulltone elektrostater eller Magnepan og leve med noen dynamiske svakheter. Spiller musikk det.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
bwd skrev:
Grunnen til denne tråden er å få fram ider til ett oppsett som formidler musikk naturto. Og då tror jeg man må tenke litt nytt, ekstremt. for det meste som selges i butikkene er langt fra noen åpenbaring og høre på. Har tidligere eid høytalere dom B&W cdm 7 ,B&W 804s og Sf Cremona, og selv om dette er greie høytalere, så er det langt unna naturtro lydgjengivelse. Så hva skal til for og få troverdig lyd i heimen. /
Lurer på hva du mener med å formidle musikk naturtro? Hva er problemet synes du? Hva har du savnet ved de nevnte høyttalerene? Hva fikk du med gramofonen?
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Grunnen til denne tråden er å få fram ider til ett oppsett som formidler musikk naturto. Og då tror jeg man må tenke litt nytt, ekstremt. for det meste som selges i butikkene er langt fra noen åpenbaring og høre på. Har tidligere eid høytalere dom B&W cdm 7 ,B&W 804s og Sf Cremona, og selv om dette er greie høytalere, så er det langt unna naturtro lydgjengivelse. Så hva skal til for og få troverdig lyd i heimen. /
Lurer på hva du mener med å formidle musikk naturtro? Hva er problemet synes du? Hva har du savnet ved de nevnte høyttalerene? Hva fikk du med gramofonen?
Garamofonen har jo så klart mange svakheter det var ingen bass masse støy og kvitter, men den hadde en nerhet og nerve som var veldig innponerende. Det er ikke en gramofon jeg er på jakt etter for og si der slik, etter å ha prøvd Seas Exotic fulltone i dipol uten dele filter, skjønte jeg at bass reflex kasser stappet med isolasjon, kompliserte delefiltet ikke var noe for meg. ( fordelen med gramofonen er at lyden går direkte fra rillene i platen og rett ut i ett horn ) den enkel heten tror jeg veien og gå. Enklere jo bedre.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Grunnen til denne tråden er å få fram ider til ett oppsett som formidler musikk naturto. Og då tror jeg man må tenke litt nytt, ekstremt. for det meste som selges i butikkene er langt fra noen åpenbaring og høre på. Har tidligere eid høytalere dom B&W cdm 7 ,B&W 804s og Sf Cremona, og selv om dette er greie høytalere, så er det langt unna naturtro lydgjengivelse. Så hva skal til for og få troverdig lyd i heimen. /
Lurer på hva du mener med å formidle musikk naturtro? Hva er problemet synes du? Hva har du savnet ved de nevnte høyttalerene? Hva fikk du med gramofonen?
Et veldig godt spørsmål. Klarer gramofonen å skape en illusjon av at du sitter i salen på "konserthuset" å opplever klanger, plasseringer og rom , når det settes på et klassisk stykke?
I mine ører klarer stort sett bare store og fornuftig sammensatte oppsett, der det det er gjort en innsats med rom/ høyttaler integrasjon, å få dette troverdig
Dette er min vei til ROM, og som Mr-T er inne på, ikke alles ;)
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
cybervision_ skrev:
The Edge skrev:
Jeg sier ikke at du selv skal endre mening. Det jeg sier er at det vanskelig å ta påstanden din seriøst, når CM7 er en av de høyttalerne som har fått mest skryt, BÅDE fra alskens hifi-presse og tilbakemeldinger fra publikum. Derfor sier jeg at du skal slite med å underbygge påstanden din om at CM7 ikke er en særlig god høyttaler, da all mulig kunnskap tilsier at den faktisk er meget god til prisen. Lenge var den også fleres referanse i klassen, inntil CM8 tok over for modellen. Det finnes de som lirer av seg alskens påstander innenfor forskjellige temaer, og kan man ikke underbygge påstanden man kommer med er det liten grunn til å ta det seriøst. Du finner de som hardnakket skal påstå at Pink Floyd er et dårlig band også, til tross for at 99 prosent av musikkinteresserte mennesker er av en annen oppfatning. En påstand de selvsagt ikke kan underbygge på noen som helst seriøs måte.Noen må alltid opponere, og det er slik jeg oppfatter påstanden din.
Opponere? Jeg skriver jo min ærlige mening om høyttaleren. Jeg har hørt mange høyttalere i klassen som er langt bedre og B&W er ullen i bassen og har ikke noen spesielt god sammenheng oppover. Det er MIN mening og handler ikke om å opponere. Jeg er ikke tenåring og tror ikke du heller er det.

Ja, opponere. Jeg tror heller ikke du er en tenåring, men begrepet er alikevel treffende. Igjen: hva baserer du påstanden din på? Har du noen tester fra hifipresse eller håndfaste målinger som "dokumenterer" det du påstår? Det du sier er nemlig ganske oppsiktsvekkende mtp at vi snakker om mangeårig referanse i denne prisklassen, og en høyttaler jeg ikke har sett annet enn skryt av hvor enn jeg snur meg. Hvis ikke du har noe som helst som underbygger meningen/påstanden/kritikken din, så er den fullstendig uinteressant og ingen grunn til å ta seriøst. Dårlig sammenhengende oppover?? Haha, beklager men dette er det reneste tøv.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
The Edge skrev:
cybervision_ skrev:
The Edge skrev:
Jeg sier ikke at du selv skal endre mening. Det jeg sier er at det vanskelig å ta påstanden din seriøst, når CM7 er en av de høyttalerne som har fått mest skryt, BÅDE fra alskens hifi-presse og tilbakemeldinger fra publikum. Derfor sier jeg at du skal slite med å underbygge påstanden din om at CM7 ikke er en særlig god høyttaler, da all mulig kunnskap tilsier at den faktisk er meget god til prisen. Lenge var den også fleres referanse i klassen, inntil CM8 tok over for modellen. Det finnes de som lirer av seg alskens påstander innenfor forskjellige temaer, og kan man ikke underbygge påstanden man kommer med er det liten grunn til å ta det seriøst. Du finner de som hardnakket skal påstå at Pink Floyd er et dårlig band også, til tross for at 99 prosent av musikkinteresserte mennesker er av en annen oppfatning. En påstand de selvsagt ikke kan underbygge på noen som helst seriøs måte.Noen må alltid opponere, og det er slik jeg oppfatter påstanden din.
Opponere? Jeg skriver jo min ærlige mening om høyttaleren. Jeg har hørt mange høyttalere i klassen som er langt bedre og B&W er ullen i bassen og har ikke noen spesielt god sammenheng oppover. Det er MIN mening og handler ikke om å opponere. Jeg er ikke tenåring og tror ikke du heller er det.

Ja, opponere. Jeg tror heller ikke du er en tenåring, men begrepet er alikevel treffende. Igjen: hva baserer du påstanden din på? Har du noen tester fra hifipresse eller håndfaste målinger som "dokumenterer" det du påstår? Det du sier er nemlig ganske oppsiktsvekkende mtp at vi snakker om mangeårig referanse i denne prisklassen, og en høyttaler jeg ikke har sett annet enn skryt av hvor enn jeg snur meg. Hvis ikke du har noe som helst som underbygger meningen/påstanden/kritikken din, så er den fullstendig uinteressant og ingen grunn til å ta seriøst. Dårlig sammenhengende oppover?? Haha, beklager men dette er det reneste tøv.
Jeg klarer ikke å finne noe annet enn skryt om DM683 heller, ja jeg googlet det nå, men jeg synes den låter ræva, er det greit for deg, eller opponerer jeg bare da?
Cambridge DACMagic har blitt skrytt opp stauer og ned vegger, men jeg synes ikke den låt bra i det hele tatt, og vraket den fra mitt anlegg nr. 2, er det lov?

Det må jo være lov å gi uttrykkk for sitt eget inntrykk av utstyr, hvis ikke kan vi jo bare legge ned hele sentralen, for sannheten står i hifi-pressen, og det er ikke mer å diskutere.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
The Edge skrev:
cybervision_ skrev:
The Edge skrev:
Jeg sier ikke at du selv skal endre mening. Det jeg sier er at det vanskelig å ta påstanden din seriøst, når CM7 er en av de høyttalerne som har fått mest skryt, BÅDE fra alskens hifi-presse og tilbakemeldinger fra publikum. Derfor sier jeg at du skal slite med å underbygge påstanden din om at CM7 ikke er en særlig god høyttaler, da all mulig kunnskap tilsier at den faktisk er meget god til prisen. Lenge var den også fleres referanse i klassen, inntil CM8 tok over for modellen. Det finnes de som lirer av seg alskens påstander innenfor forskjellige temaer, og kan man ikke underbygge påstanden man kommer med er det liten grunn til å ta det seriøst. Du finner de som hardnakket skal påstå at Pink Floyd er et dårlig band også, til tross for at 99 prosent av musikkinteresserte mennesker er av en annen oppfatning. En påstand de selvsagt ikke kan underbygge på noen som helst seriøs måte.Noen må alltid opponere, og det er slik jeg oppfatter påstanden din.
Opponere? Jeg skriver jo min ærlige mening om høyttaleren. Jeg har hørt mange høyttalere i klassen som er langt bedre og B&W er ullen i bassen og har ikke noen spesielt god sammenheng oppover. Det er MIN mening og handler ikke om å opponere. Jeg er ikke tenåring og tror ikke du heller er det.

Ja, opponere. Jeg tror heller ikke du er en tenåring, men begrepet er alikevel treffende. Igjen: hva baserer du påstanden din på? Har du noen tester fra hifipresse eller håndfaste målinger som "dokumenterer" det du påstår? Det du sier er nemlig ganske oppsiktsvekkende mtp at vi snakker om mangeårig referanse i denne prisklassen, og en høyttaler jeg ikke har sett annet enn skryt av hvor enn jeg snur meg. Hvis ikke du har noe som helst som underbygger meningen/påstanden/kritikken din, så er den fullstendig uinteressant og ingen grunn til å ta seriøst. Dårlig sammenhengende oppover?? Haha, beklager men dette er det reneste tøv.
CM7 har aldri vært referanse i prisklassen. I den prisklassen er konkurransen tøff.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
bwd skrev:
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Grunnen til denne tråden er å få fram ider til ett oppsett som formidler musikk naturto. Og då tror jeg man må tenke litt nytt, ekstremt. for det meste som selges i butikkene er langt fra noen åpenbaring og høre på. Har tidligere eid høytalere dom B&W cdm 7 ,B&W 804s og Sf Cremona, og selv om dette er greie høytalere, så er det langt unna naturtro lydgjengivelse. Så hva skal til for og få troverdig lyd i heimen. /
Lurer på hva du mener med å formidle musikk naturtro? Hva er problemet synes du? Hva har du savnet ved de nevnte høyttalerene? Hva fikk du med gramofonen?
Garamofonen har jo så klart mange svakheter det var ingen bass masse støy og kvitter, men den hadde en nerhet og nerve som var veldig innponerende. Det er ikke en gramofon jeg er på jakt etter for og si der slik, etter å ha prøvd Seas Exotic fulltone i dipol uten dele filter, skjønte jeg at bass reflex kasser stappet med isolasjon, kompliserte delefiltet ikke var noe for meg. ( fordelen med gramofonen er at lyden går direkte fra rillene i platen og rett ut i ett horn ) den enkel heten tror jeg veien og gå. Enklere jo bedre.
Ser for meg at det er fire hovedretninger (sikkert flere også) man kan bestrebe for naturtro musikkgjengivelse.

1. Studioinnspillinger: Lyder som man står bak mikrofonen i studioet pluss alle effekter som er lagt til. (EHEDs anlegg)
2. Studioinnspillinger: Lyder som om musikerene står i stua. (horngutta kanskje)
3. Akustiske opptak: Lyder som om man er i opptaksrommet på første rad. (Mr Ts anlegg)
4. Akustiske opptak: Lyder som musikerene står i stua. (mitt eget)

Vanskelig eller bortimot umulig å få til alle, men alle lyder intimt, engasjerende og behagelig synes jeg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Grunnen til denne tråden er å få fram ider til ett oppsett som formidler musikk naturto. Og då tror jeg man må tenke litt nytt, ekstremt. for det meste som selges i butikkene er langt fra noen åpenbaring og høre på. Har tidligere eid høytalere dom B&W cdm 7 ,B&W 804s og Sf Cremona, og selv om dette er greie høytalere, så er det langt unna naturtro lydgjengivelse. Så hva skal til for og få troverdig lyd i heimen. /
Lurer på hva du mener med å formidle musikk naturtro? Hva er problemet synes du? Hva har du savnet ved de nevnte høyttalerene? Hva fikk du med gramofonen?
Garamofonen har jo så klart mange svakheter det var ingen bass masse støy og kvitter, men den hadde en nerhet og nerve som var veldig innponerende. Det er ikke en gramofon jeg er på jakt etter for og si der slik, etter å ha prøvd Seas Exotic fulltone i dipol uten dele filter, skjønte jeg at bass reflex kasser stappet med isolasjon, kompliserte delefiltet ikke var noe for meg. ( fordelen med gramofonen er at lyden går direkte fra rillene i platen og rett ut i ett horn ) den enkel heten tror jeg veien og gå. Enklere jo bedre.
Ser for meg at det er fire hovedretninger (sikkert flere også) man kan bestrebe for naturtro musikkgjengivelse.

1. Studioinnspillinger: Lyder som man står bak mikrofonen i studioet pluss alle effekter som er lagt til. (EHEDs anlegg)
2. Studioinnspillinger: Lyder som om musikerene står i stua. (horngutta kanskje)3. Akustiske opptak: Lyder som om man er i opptaksrommet på første rad. (Mr Ts anlegg)
4. Akustiske opptak: Lyder som musikerene står i stua. (mitt eget)

Vanskelig eller bortimot umulig å få til alle, men alle lyder intimt, engasjerende og behagelig synes jeg.
Typisk og klassisk misoppfatning av de som har liten erfaring med horn, og antageligvis ingen erfaring med hornsystemer i ultimate-klassen. Det er ikke slik i virkeligheten. Heldigvis.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
pengesluk skrev:
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Trompetnerd skrev:
bwd skrev:
Grunnen til denne tråden er å få fram ider til ett oppsett som formidler musikk naturto. Og då tror jeg man må tenke litt nytt, ekstremt. for det meste som selges i butikkene er langt fra noen åpenbaring og høre på. Har tidligere eid høytalere dom B&W cdm 7 ,B&W 804s og Sf Cremona, og selv om dette er greie høytalere, så er det langt unna naturtro lydgjengivelse. Så hva skal til for og få troverdig lyd i heimen. /
Lurer på hva du mener med å formidle musikk naturtro? Hva er problemet synes du? Hva har du savnet ved de nevnte høyttalerene? Hva fikk du med gramofonen?
Garamofonen har jo så klart mange svakheter det var ingen bass masse støy og kvitter, men den hadde en nerhet og nerve som var veldig innponerende. Det er ikke en gramofon jeg er på jakt etter for og si der slik, etter å ha prøvd Seas Exotic fulltone i dipol uten dele filter, skjønte jeg at bass reflex kasser stappet med isolasjon, kompliserte delefiltet ikke var noe for meg. ( fordelen med gramofonen er at lyden går direkte fra rillene i platen og rett ut i ett horn ) den enkel heten tror jeg veien og gå. Enklere jo bedre.
Ser for meg at det er fire hovedretninger (sikkert flere også) man kan bestrebe for naturtro musikkgjengivelse.

1. Studioinnspillinger: Lyder som man står bak mikrofonen i studioet pluss alle effekter som er lagt til. (EHEDs anlegg)
2. Studioinnspillinger: Lyder som om musikerene står i stua. (horngutta kanskje)3. Akustiske opptak: Lyder som om man er i opptaksrommet på første rad. (Mr Ts anlegg)
4. Akustiske opptak: Lyder som musikerene står i stua. (mitt eget)

Vanskelig eller bortimot umulig å få til alle, men alle lyder intimt, engasjerende og behagelig synes jeg.
Typisk og klassisk misoppfatning av de som har liten erfaring med horn, og antageligvis ingen erfaring med hornsystemer i ultimate-klassen. Det er ikke slik i virkeligheten. Heldigvis.
Edit:
Ikke missforstå. Brukte bare eksempler på anlegg som jeg synes representerer de ulike retningene best.
Ingen annen erfaring enn Duo og Trio her dessverre :-\. Vet at Avantgarde spiller bra alround.
Jeg aner ikke hvordan det du og LMC driver med låter, annet enn at det må være veldig bra.
Er åpen for oppLYSNING ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
Det er bra! Det er nemlig fullt av myter, antagelser og misoppfatninger i denne hobbyen vår, akkurat som i alle andre... La ikke forutinntatte holdninger ødelegge for deg når du skal velge utstyr og løsninger - kjenner mange som sier "hadde jeg bare..."

Veien til ROM går nemlig til syvende og sist KUN gjennom nettopp DINE EGNE ØRER, og da er bredest mulig erfaringsgrunnlag så viktig. Andres omtaler kan være gode guidelines og genrelle veiledninger, bra å ha til nettopp genrelle betraktninger, men det er dine egne preferanser og lyttelapper (ører) som avgjør. De kan nemlig være forskjellige fra en som har samme preferanser.

Vi fødes alene

Vi hører musikk alene (men gjerne SAMMEN med andre, selvsagt)

Vi dør alene!


Der har du de tre signifikante hendelsene i livet ditt!
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
pengesluk skrev:
Det er bra! Det er nemlig fullt av myter, antagelser og misoppfatninger i denne hobbyen vår, akkurat som i alle andre... La ikke forutinntatte holdninger ødelegge for deg når du skal velge utstyr og løsninger - kjenner mange som sier "hadde jeg bare..."

Veien til ROM går nemlig til syvende og sist KUN gjennom nettopp DINE EGNE ØRER, og da er bredest mulig erfaringsgrunnlag så viktig. Andres omtaler kan være gode guidelines og genrelle veiledninger, bra å ha til nettopp genrelle betraktninger, men det er dine egne preferanser og lyttelapper (ører) som avgjør. De kan nemlig være forskjellige fra en som har samme preferanser.

Vi fødes alene

Vi hører musikk alene (men gjerne SAMMEN med andre, selvsagt)

Vi dør alene!


Der har du de tre signifikante hendelsene i livet ditt!
+1 ;D

Ta feks Electrocompaniet Emc1 up, 4,8 ,250R settet . Golden ear award i TAS skrytt opp i skyene (fullt fortjent IMO :) ) Så testen i HiFi+ 86 ,nesten full slakt . Om ikke full slakt iallefall veldig negativ .

Veien til Rom finner du bare selv , med god villedning herifra ;D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ettersom erfaring og kjennskap til produkter/hifi testere/blader etc. har økt så leser jeg mange tester med en god porsjon skepsis.
Veldig ofte samme skribent tester produkter fra samme produsent etc. og skryter uhemmet uansett. Det er mye egne preferanser som finnes og ikke sjelden at skribent/selger/produsent er rimelig gogt bekjente også.
Faktisk så har det blitt sånn at en "dårlig" test teller gjerne mer enn 5 gode desverre...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
Nettopp. De som "tester" utstyr er bare mennesker de og, og har egne preferanser, følelser og ikke minst mangler. Noen av de er endatil egentlig helt uegnet til denne type oppdrag.

Smaken er som baken, full av dritt!
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Selvfølgelig enig med dere i at dette er subjektivt.

Det du Pengesluk nevner her med myter, antakelser og missoppfatninger ved hobbyen vår er det som driver meg til å poste her på sentralen.
Den generelle kunnskapen om reproduksjon av musikk ligger flere hundre år bak den generelle kunnskapen om utøvelse av musikk og har egentlig SVÆRT mange fellestrekk. Skriver mer om det siden.

Har forstått trådstarter slik at han vi vi skal dele vår subjektive vei mot ROM.
Etter det jeg har hørt av oppsett og lyd deler jeg det opp i disse grupperingene. Har inntrykk av at hvis man skal høre akustikken på opptaksrommet må blant annet fasen være millimeterpresis. Dette trodde jeg var horn sin svake side, derfor den kategorien.

Har forøvirg hørt den mest realistiske klassisk trompetlyden på Trio ever.

Heldigvis har det begynt å gå opp for mange at skribentene ikke er allvitende om lydreferanser, men jeg er glad vi har dem for det.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
Har ved flere anledninger "klasket sammen" flerveis hornsystemer for div. testing og det du nevner med å høre opptaksrommet er slettes ikke noe problem i det hele tatt. Heldigvis. Faktisk mange som har berømt akkurat dette av de ca. 40 stk. garvede musikkinteresserte som har vært innom. Så horn utelukker INGEN av de kvaliteter den enkelte vektlegger. Men det er som med sex, hvis det gjøres riktig, så er det noe ordentlig søl...
 
V

vredensgnag

Gjest
Mr-T skrev:
Veien til Rom. Autobahn edition.
Og langs hele den strekningen kan man bare kjøpe én type melk, smør, egg, kjøtt fra én leverandør og ditto for 95% av omsatt fjærkre.

Ooops. Det gjelder samme distanse i Norge. Feil tråd.

Romerne var noen jævler til å bygge veier, skulle hatt dem her nå.

Veldig mange gode låter har 'vei' i tittelen.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
1. Studioinnspillinger: Lyder som man står bak mikrofonen i studioet pluss alle effekter som er lagt til. (EHEDs anlegg)
2. Studioinnspillinger: Lyder som om musikerene står i stua. (horngutta kanskje)
3. Akustiske opptak: Lyder som om man er i opptaksrommet på første rad. (Mr Ts anlegg)
4. Akustiske opptak: Lyder som musikerene står i stua. (mitt eget)
Opptaket er da laget slik at det skal lyde best mulig spilt av i NORMALE avspillingsmiljøer og ikke i refleksjonsfrie laboratorium (eller rom som er kledd med GLAVA hele veien), tror du ikke?, og målet må jo være at musikerne står i stuen enten det er studioinnspillinger eller akustiske eller live- innspillinger eller hva det måtte være...man skal da ikke ha ambisjon om mindre?
 
8

8x12_TOM

Gjest
Kule-Trygve skrev:
1. Studioinnspillinger: Lyder som man står bak mikrofonen i studioet pluss alle effekter som er lagt til. (EHEDs anlegg)
2. Studioinnspillinger: Lyder som om musikerene står i stua. (horngutta kanskje)
3. Akustiske opptak: Lyder som om man er i opptaksrommet på første rad. (Mr Ts anlegg)
4. Akustiske opptak: Lyder som musikerene står i stua. (mitt eget)
Opptaket er da laget slik at det skal lyde best mulig spilt av i NORMALE avspillingsmiljøer og ikke i refleksjonsfrie laboratorium (eller rom som er kledd med GLAVA hele veien), tror du ikke?, og målet må jo være at musikerne står i stuen enten det er studioinnspillinger eller akustiske eller live- innspillinger eller hva det måtte være...man skal da ikke ha ambisjon om mindre?
Her må det være noe du ikke har forstått
 
8

8x12_TOM

Gjest
Klart musikken oppstår i rommet, men senen rundt kan variere enormt. Symfoniorkestere låter gjerne stort, og du får følelsen av at veggene forsvinner og du sitter i salen. Studio opptak med lite pålagt klang bringer ofte musikerene mer inn i rommet. Disse forskjellene liker jeg, og det har jeg ikke fått til uten en viss kontroll på akustikken
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Er vel ikke noe fasitsvar på dette, men tror ARF`erne (Anti- Refleksjons- Fundamentalistene) overdriver kraftig denne redselen for refleksjoner..Jeg var tilfeldigvis i kirken her forleden (dåp), en passe stor murt kirke, som en stor gymsal med kjempetakhøyde, med høyttaler hengende høyt der oppe under taket, og jeg syntes ikke talen til presten ble det minste utflytende, faktisk. Ganske krisp tale som var veldig enkel å forstå. Er det forresten noen her som mener stemmer høres sååå mye mer detaljert og bedre ut utendørs enn innendørs? Nei, tenkte det...Slik er det jo også med musikk. Er nok ikke slik at Bergensfilharmonikerne en sommerdag sier at nåååå går vi heller utendørs og øver, det er jo så fint vær ute, og så slipper vi jo disse refleksjonene som plager livet av oss...Man kan lese på nettet om at musikerne faktisk har nytte av disse refleksjonene for å spille bra (en slags feedback blir det vel). For ikke å snakke om at konserthaller designes med ØNSKEDE etterklangstider, avhengig av instrument, ikke for mye, ikke for lite...rett og slett fordi refleksjonene er en ønsket og berikende del av instrumentklangen.
Et opptak i et dempet studio med nærmikrofon kan nok ofte bare ha godt av litt refleksjoner i et lyttemiljø. Det sier også alle "akustikkguruer" på nett.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Nei da, det er ingen fasitsvar på hvordan dette skal være. Noen liker at rommet bidrar mer en andre.
Ikke lenge siden jeg hadde besøk av en som sa : Hadde det ikke vært for at jeg vet at rommet ditt er under kontroll hadde jeg trodd det var mengder med rombidrag på denne låta (Halleluja med Jeff Buckley). Aldri hadde han hørt så mye klang på denne.
Er opptaket tatt opp i et dempet studio med nærmikrofon tar jeg gjerne også dette i mot uten forstyrrende refleksjoner - blir knusk tørt, men la gå ;D
Rom med mye bidrag er en fin måte og skjule svakheter i resten av oppsettet ;)
Kule-Trygve@ Vil gjerne høre hvordan du har fått det til ute demping, så tar gjerne turen hvis jeg får lov.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Du er vel ikke blant de som vil ha biffen knusktørr også? ;D (De kaller det "well done" av en eller annen mystisk grunn..)
Jeg tror jeg har høyttalere som er lett å ha med å gjøre rent akustisk sett. Hvis du er i Bergen en gang, får du gjerne høre på da.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Biffen tar jeg gjerne Medium - :)
Planlegger en hifi tur til bergen i Mars, så håper det kan passe
Selv om jeg har mine meninger om veien til Rom er det morro å høre andres veivalg også
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kule-Trygve skrev:
1. Studioinnspillinger: Lyder som man står bak mikrofonen i studioet pluss alle effekter som er lagt til. (EHEDs anlegg)
2. Studioinnspillinger: Lyder som om musikerene står i stua. (horngutta kanskje)
3. Akustiske opptak: Lyder som om man er i opptaksrommet på første rad. (Mr Ts anlegg)
4. Akustiske opptak: Lyder som musikerene står i stua. (mitt eget)
Opptaket er da laget slik at det skal lyde best mulig spilt av i NORMALE avspillingsmiljøer og ikke i refleksjonsfrie laboratorium (eller rom som er kledd med GLAVA hele veien), tror du ikke?, og målet må jo være at musikerne står i stuen enten det er studioinnspillinger eller akustiske eller live- innspillinger eller hva det måtte være...man skal da ikke ha ambisjon om mindre?
Kule-Trygve skrev:
Er vel ikke noe fasitsvar på dette, men tror ARF`erne (Anti- Refleksjons- Fundamentalistene) overdriver kraftig denne redselen for refleksjoner..Jeg var tilfeldigvis i kirken her forleden (dåp), en passe stor murt kirke, som en stor gymsal med kjempetakhøyde, med høyttaler hengende høyt der oppe under taket, og jeg syntes ikke talen til presten ble det minste utflytende, faktisk. Ganske krisp tale som var veldig enkel å forstå. Er det forresten noen her som mener stemmer høres sååå mye mer detaljert og bedre ut utendørs enn innendørs? Nei, tenkte det...Slik er det jo også med musikk. Er nok ikke slik at Bergensfilharmonikerne en sommerdag sier at nåååå går vi heller utendørs og øver, det er jo så fint vær ute, og så slipper vi jo disse refleksjonene som plager livet av oss...Man kan lese på nettet om at musikerne faktisk har nytte av disse refleksjonene for å spille bra (en slags feedback blir det vel). For ikke å snakke om at konserthaller designes med ØNSKEDE etterklangstider, avhengig av instrument, ikke for mye, ikke for lite...rett og slett fordi refleksjonene er en ønsket og berikende del av instrumentklangen.
Et opptak i et dempet studio med nærmikrofon kan nok ofte bare ha godt av litt refleksjoner i et lyttemiljø. Det sier også alle "akustikkguruer" på nett.
Hei Coole Trygve!

Jeg tror du kan ha mye rett i dette, men bommer når du kaller lytterommet til akustikkfolket på forumet refleksjonsfrie labratorium. Dette har du forstått forlengst og skjønner at du vil sette ting på spissen, men det kan bli oppfattet som provoserende og useriøst. Noe jeg ikke oppfatter disse innleggene dine som egentlig.

Mitt poeng med de 4 hovedveiene til rom var i utgangspunktet fire hovedmål som vanskelig kan kombineres, men hvor alle kan kalles en slags fasit.
Hvis man reflekterer litt over hva høy troverdighet kan være, så synes ikke jeg det nødvendigvis trenger å være en blåkopi av det som skjedde i studioet eller konsertsalen. Jeg synes det holder at illusjonen av musikken er troverdig, slik at det høres ut som at musikerene er i stua di.
Dette mente jeg med punkt 2 og 4.
Grunnen til at jeg ikke synes disse to kan kombineres er at jeg opplever at studioinnspillinger/rytmiske livekonserter kler en annen frekvensgang/forvrengning enn klassiske innspillinger hvor en slags flat frekvensgang er å foretrekke.

At det finnes de som vil høre all informasjonen som ligger på opptaket er jo ikke feil det heller, tvert i mot. Da må alle tilfeldigheter med lytterommet bort, fase og frekvensgang være perfekt slik at mesteparten av musikkens innhold kommer fra høyttalerene og ikke fra refleksjoner.
Det å høre på Thriller med Michael Jackson hvor man "hører" studio lager en intim musikkopplevelse som har gitt meg frysninger på ryggen.

Da jeg var på besøk hos Mr T, så kunne virkelig høre Oslo konserthus og strykerene i Oslo filharmoniske orkester så man NESTEN fikk følelsen av å sitte i salen. Dette krever enda en annen innfallsvinkel, men feil kan det vel knapt kalles.

Når det gjelder guruer på nettet generellt enten det er journalister, musikere eller lydguruer så er mitt inntrykk at mange av de har mye rart for seg som ofte ikke stemmer med egne erfaringer og et veldig stort markeringbehov og uttaler seg ofte som de sitter på fasit. Ikke ulikt oss på hifisentralen. ;)

Jeg har sittet å drukket kaffe med en lydtekniker som driver et stort studio og vunnet mange spelemannpriser. Han mente seriøst at det var bare tull med hifianlegg over 10-15 tusen kroner. Det finnes mange som han som lager album som skal høres på middels anlegg, men det betyr ikke at alle gjør det eller tenker slikt. Å høre symfonier tatt opp med en god stereomikrofon har så mye dynamikk og rominformajson at man nesten kan komme dit at man "sitter i salen".

Leste forleden dag på siden til Linkwitz at han prøvd å kopiere lytterommet sitt med samme refleksjonene som i en konsertsal og tror på det for best mulig musikkopplevelser (punkt 4). Betyr det at Mr T sitt mål om å begrense rommets bidrag er feil (punkt 3)?

Dine punkter med referanse til virkeligheten synes jeg du blander lydproduksjon og lydreproduksjon.
Jeg kjenner personlig en av de som jobber med å sette opp lydanlegg i kirkene i Oslo. Disse anleggene er ment å være "uhørlige". Slik at man får illusjonen av at presten snakker uten mikrofon, men hører godt hva han sier.
Å høre et godt symfonisk opptak fra Grieghallen blir nesten som å sitte på podiet å høre etterklangen til salen derfra. Tør våge å påstå at det er de beste plassene i salen ;D
En konsertsal må ses på som et instrument som er laget for at et orkester skal få en akustikk som "forfiner" uten å sløre til. Det kalles psykoakustikk og det er J..... vanskelig å få til bra (nevn en sal i Norge som har fått det til). Å sammenligne det med tilfeldige refleksjoner i stua blir rart.

Når det gjelder lydreproduksjon så kan man få til en "forfining" av anlegget, men da må man ha kontroll på akustikken. For eks Orso snakker om psykoakustikk ofte. Det handler mye om å ta vare på de refleksjonene som gjør at den lyden vi oppfatter i menneskeøret blir bedre og dempe refleksjonene som gjør lyden dårligere.

Konklusjon: Er enig det meste av det du skriver, men det finnes minst 4 veier til Rom og ingen av de er fasit. :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
Var i bryllup og hørte en fin strykekvartett som spilte så vakkert for oss, utendørs i hagen til brudgommen.

Rett før Truls Mørk ble satt ut av flåttbitt så hørte jeg ham i uteatriumet i Vigelandsmuseet.

Gjett hvilket evenement som var å foretrekke rent lydmessig...
 
Topp Bunn