Veien til ROM

8

8x12_TOM

Gjest
pengesluk skrev:
Var i bryllup og hørte en fin strykekvartett som spilte så vakkert for oss, utendørs i hagen til brudgommen.

Rett før Truls Mørk ble satt ut av flåttbitt så hørte jeg ham i uteatriumet i Vigelandsmuseet.

Gjett hvilket evenement som var å foretrekke rent lydmessig...
Strykekvartett ute blir dødt og kjedelig, her må det rommklang til ;D
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Holder en knapp på strykekvartetten. Ureflektert lyd gir en utrolig kropp og nerve i lyden.
Men det nok smak og behag. Problemet utendørs er at det ikke kaster lyden langt nok, men står man nærme er det veldig fint etter min erfaring.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.858
Torget vurderinger
23
- og riktig svar er; Alt. 2 - Truls Mørk!!

Hageversjonen ble veldig flat; du måtte HELT innpå før det var klangfarger og nyanser. Ingen drahjelp fra noe som helst, og gresset hjalp nok heller ikke til.

Truls mørk spilte også ute, men der var det solid steingulv, og han satt ca. 2 m. fra bakvegg. Fantastisk "ambient" og flott lyd.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Trompetnerd skrev:
Holder en knapp på strykekvartetten. Ureflektert lyd gir en utrolig kropp og nerve i lyden.
Men det nok smak og behag. Problemet utendørs er at det ikke kaster lyden langt nok, men står man nærme er det veldig fint etter min erfaring.
Dette har du nok helt rett i. For en stund tilbake hørte jeg en gjeng med strykere (Husker ikke hvor mange)utendørs og jeg satt vel 20 meter unna - synes dette var noe tamt. Noen venner av meg hadde sittet på første rad (Ca 2m ) og fått en enorm musikalsk opplevelse
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Pleier å sitte 0.5 m unna ;)

Men det er en grunn til at utendørscener er konstruert som de er.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.769
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om ikke annet så har tråden fått meg til å lese meg opp på romerveier.



(Det er alt for lite skikkelig ingeniørarbeid innen hifi.)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.858
Torget vurderinger
23
Det er altfor mange INGENIØRER som mener noe om hifi.
 
M

Mr-T

Gjest
Kule-Trygve skrev:
Er vel ikke noe fasitsvar på dette, men tror ARF`erne (Anti- Refleksjons- Fundamentalistene) overdriver kraftig denne redselen for refleksjoner..Jeg var tilfeldigvis i kirken her forleden (dåp), en passe stor murt kirke, som en stor gymsal med kjempetakhøyde, med høyttaler hengende høyt der oppe under taket, og jeg syntes ikke talen til presten ble det minste utflytende, faktisk. Ganske krisp tale som var veldig enkel å forstå.
Det er en god grunn til det. Store rom har nemlig ingen tidlige refleksjoner.....

Gode konsertsaler er karakterisert av blant annet at de ikke har noen refleksjoner før 20 ms etter direktelyden. Dette øker tydeligheten og klangkvaliteten, og motsatt ville tidligere refleksjoner grumse til lytteinntrykket. Det samme gjelder for lytterom også. De første 20 ms er viktig å ha kontroll på. I våre boliger kommer de første refleksjonen etter bare 3-4 ms, og ofte med høyere nivå enn refleksjonene i en konsertsal (pga kortere løpetid)

Hvis man så skal legge til litt "ambience" fra sitt eget rom bør man sørge for at dette skjer først etter 20 ms, helst litt mer.
 
V

vredensgnag

Gjest
orso skrev:
Utelyd er ikke bra. Ørene baserer seg på reflektert lyd.
?

Ørene er jo skapt for å tolke lyder ute ...
Du mener sikkert at vår hørsel, når den anvendes til å lytte til musikk, kommer til sin rett når man også har reflekterte lydbølger med i betraktningen.

Et interessant fenomen - det er faktisk meget viktig at selve ørets utforming, bruskvindingene i øret, er symmetriske på høyre og venstre øre, dersom man ønsker presis retningsangivelse for lydkilder. Det er disse vindingene som avgjør lokaliseringspresisjonen ... fyller man vindingene med plasticin går presisjonen til helvete.

Mao delvis rett også utendørs uten reflekterende flater for din påstand.

pdf - http://www.csee.wvu.edu/~ross/pubs/AbazaEarSymmetry_BTAS2010.pdf
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
orso skrev:
Utelyd er ikke bra. Ørene baserer seg på reflektert lyd.
???
Det er da masse som reflekterer lyd ute. Riktignok ikke så mye ovenfra eller midt ute på et jorde.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Trompetnerd skrev:
orso skrev:
Utelyd er ikke bra. Ørene baserer seg på reflektert lyd.
???
Det er da masse som reflekterer lyd ute. Riktignok ikke så mye ovenfra eller midt ute på et jorde.
Det er da en grunn for ordtaket:

"Som man roper i skogen får man svar."

;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Reflektert lyd er viktig i forhold til lokalisering. Det har man selvsagt mye mindre av ute. I tillegg er ofte direkte lyd, som f.eks trumpet, ikke nødvendigvis rettet mot lytteren ute. En konsert utendørs vil aldri komme i nærheten av en god konsertsal.

 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
orso skrev:
Reflektert lyd er viktig i forhold til lokalisering. Det har man selvsagt mye mindre av ute.
Det mener nok ikke reven, når han lokaliserer og fanger en mus under snøen..
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
vredensgnag skrev:
Tanglewood er en fascinerende mellomting.

Man kjøper billett til selve salen, som er åpen bak, og ender opp med å sitte i gresset utenfor, der lyden er herlig. Salen styrer musikken på forunderlig vis.
Kan man si at salen fungerer som en diger waveguide?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
orso skrev:
Reflektert lyd er viktig i forhold til lokalisering. Det har man selvsagt mye mindre av ute. I tillegg er ofte direkte lyd, som f.eks trumpet, ikke nødvendigvis rettet mot lytteren ute. En konsert utendørs vil aldri komme i nærheten av en god konsertsal.

Hmm.. Så rart at det er dine erfaringer. Mine erfaringer er at utendørskonserter tvert imot ofte har veldig god lyd. Kan ikke komme på en utendørskonsert med dårlig lyd, men innendørs.....

Jeg har vanskeligheter å definere god hifilyd, enda vanskeligere blir det å definere god lyd på levende musikk. Et konserthus har riktignok en helt annen lyd, men å bastant si at den lyd utendørs aldri vil komme i nærheten av dette kan jeg ikke være enig i.
Har alltid trodd at taket i konserthusene gjør akustikken til et kompromiss, mens ute kan man spille i gårder med vegger på alle sider uten tak over med intim, dynamisk og varm lyd.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvorfor har dine erfaringer med dårlige konsertsaler noe relevanse her? Dette er godt studert og er basert på psykoakustikk. Ikke hva jeg og du har erfart i tilfeldige omgivelser. Vet ikke om det finnes en eneste god konsertsal i Norge i grunnen. Muligens noen av de nyeste, men jeg vet ikke.
 
V

vredensgnag

Gjest
Karma skrev:
vredensgnag skrev:
Tanglewood er en fascinerende mellomting.

Man kjøper billett til selve salen, som er åpen bak, og ender opp med å sitte i gresset utenfor, der lyden er herlig. Salen styrer musikken på forunderlig vis.
Kan man si at salen fungerer som en diger waveguide?
Mange gode amfiscener med herlig lyd utendørs.

Tanglewood har flere "saler" med åpen ende mot publikum, som liker å høre lydsum på avstand.
Her er en annen vinkel på hekken i viftesalen. Jo, waveguide - har hørt jazz og klassisk utenfor, selv om jeg hadde sitteplass inne. Fin opplevelse.

http://www.flickr.com/photos/tranquilityknots/5039564724/
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.769
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Hvorfor har dine erfaringer med dårlige konsertsaler noe relevanse her? Dette er godt studert og er basert på psykoakustikk. Ikke hva jeg og du har erfart i tilfeldige omgivelser. Vet ikke om det finnes en eneste god konsertsal i Norge i grunnen. Muligens noen av de nyeste, men jeg vet ikke.
Den beste lille konsertsalen i Norge tror jeg må være Slottskapellet. Men så er det da også bygget som et lite Musikverein. Kammermusikk der er magisk.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
orso skrev:
Hvorfor har dine erfaringer med dårlige konsertsaler noe relevanse her? Dette er godt studert og er basert på psykoakustikk. Ikke hva jeg og du har erfart i tilfeldige omgivelser. Vet ikke om det finnes en eneste god konsertsal i Norge i grunnen. Muligens noen av de nyeste, men jeg vet ikke.
Nå er jeg usikker på hvor du vil Orso!?

Psykoakustikk er basert på menneskers lytteopplevelser. Ikke omvendt. Hva skal man med studier hvis det ikke stemmer med vår opplevelse. Våre subjektive opplevelser er høyst relevante.
Jeg kan ikke svare for dine erfaringer med levende lyd, men mine kan med all beskjedenhet knapt kalles tilfeldige.

Det du indirekte sier her er at i denne sammenhengen går det ikke an å oppleve god lyd i Norge. Det synes jeg blir veldig svart/hvitt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Hvorfor har dine erfaringer med dårlige konsertsaler noe relevanse her? Dette er godt studert og er basert på psykoakustikk. Ikke hva jeg og du har erfart i tilfeldige omgivelser. Vet ikke om det finnes en eneste god konsertsal i Norge i grunnen. Muligens noen av de nyeste, men jeg vet ikke.
Hvorfor delta i en diskusjon når du allerede vet svaret?
 
M

Mr-T

Gjest
Trompetnerd skrev:
orso skrev:
Utelyd er ikke bra. Ørene baserer seg på reflektert lyd.
???
Det er da masse som reflekterer lyd ute. Riktignok ikke så mye ovenfra eller midt ute på et jorde.
Det er ingen ting som låter så fint som en tett granskog i tåke. Det gir verdens beste etterklang! :)
 
V

vredensgnag

Gjest
orso skrev:
Reflektert lyd er viktig i forhold til lokalisering. Det har man selvsagt mye mindre av ute.
Tidsforsinkelsen og variasjon i styrke på oppfattet kilde mellom høyre og venstre øre er faktisk det som avgjør, mer enn refleksjoner. Om ikke, ville det være tunge tak for både jeger og byttedyr i mange jaktsettinger, for de fleste skapninger på jord. Øret har usannsynlig sterke diskrimineringsegenskaper for selv bittesmå variasjoner i ankomsttid og SPL. Og hodets form hjelper til.

Skal du bruke et bilde av en virkelig god konsertsal, som er moderne, foreslår jeg at du bruker Musikhuset Århus. Der har man kopiert proporsjonene til Musikverein, med utrolig godt resultat.
http://www.cfmoller.com/p/The-Concert-Hall-Aarhus-extension-i2067.html

Denne salformen viser seg å være optimal for musikkopplevelsen, fordi man har et perfekt forhold mellom direktelyd, tidlig- og senrefleksjoner; der andre saler (bredere, vifteformet, osv) ikke oppnår dette forholdet. I Musikverein har tonene flerdimensjonal kropp, og det har de også i Århus.

Musikverein ble bygget i 1870, og traff akkurat et godt skjæringspunkt mellom ingeniørkunst og tilgjengelig publikum. Senere har man ønsket å få inn flere betalende, og dermed har konsertlokalene est ut mer og mer, på bekostning av lytteopplevelsen.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Trompetnerd skrev:
orso skrev:
Hvorfor har dine erfaringer med dårlige konsertsaler noe relevanse her? Dette er godt studert og er basert på psykoakustikk. Ikke hva jeg og du har erfart i tilfeldige omgivelser. Vet ikke om det finnes en eneste god konsertsal i Norge i grunnen. Muligens noen av de nyeste, men jeg vet ikke.
Nå er jeg usikker på hvor du vil Orso!?

Psykoakustikk er basert på menneskers lytteopplevelser. Ikke omvendt. Hva skal man med studier hvis det ikke stemmer med vår opplevelse. Våre subjektive opplevelser er høyst relevante.
Jeg kan ikke svare for dine erfaringer med levende lyd, men mine kan med all beskjedenhet knapt kalles tilfeldige.

Det du indirekte sier her er at i denne sammenhengen går det ikke an å oppleve god lyd i Norge. Det synes jeg blir veldig svart/hvitt.
Selvsagt er studier basert på våre opplevelser. Men jeg skriver først at utelyd ikke komme på det nivået som en god konsertsal kan gi. Og så svarer du med dine opplevelser fra dårlige konsertsaler. Ser ikke helt relevansen der. ;)

Vi trenger refleksjoner for å gi lyd tilstrekkelig med styrke og dermed klarhet og tydelighet. Har man lite av det blir lyden fjern og distansert. I tillegg ønsker vi at lyden skal omslutte oss. Der får man ikke til ute i samme grad som inne. Som Karma skrev: Når du roper i skogen, får du ikke akkurat svar. Lyden forsvinner ut i intet. Det er også derfor man har bygget amfiteater for teater og konserter langt tilbake i historiene. Det skaper refleksjoner som er helt nødvendig for god og tydelig lydgjengivelse ute. Men det kommer uansett ikke opp det nivået som en godt konstruert konsertsal kan gi. Der er lyden bl.a. langt mer omsluttende og har mer energi.

Men for all del. Utelyd kan ha sin sjarm, men det er mange utfordringer for at det skal fungerer for et større publikum. Og selvsagt er det mye veldig mye dårlig innelyd og da vil man sikkert foretrekke en utekonsert.


The acoustic of a concert hall contributes an important part of the sound heard in a classical music performance; the concert hall embellishes the sound. Music outdoors may be popular when accompanied by ?reworks, but the quality of the sound is usually poor.
Move indoors and the sound comes alive, enveloping and involving the listener in the musicmaking process. Outdoors, listeners receive sound straight from the orchestra, there are no re?ections from walls, and the sound appears distant. When music is played in a room, re?ections from the walls, ceiling, and ?oor add reverberation and other characteristics to the sound.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
orso skrev:
Som Karma skrev: Når du roper i skogen, får du ikke akkurat svar.
Nå var det da ikke det jeg skrev? Faktisk ganske motsatt "Som man roper i skogen, får man svar" Kjenner du ikke det ordtaket? Det bygger på historien om mannen som ropte sitt spørsmål ut i skogen, for å få det svaret han ønsket. M.a.o. at ekkoet fra trærne ble gitt en overnaturlig forklaring, fra dem han ønsket å overbevise, på at "småfolket" ga han svar.Selv visste han meget godt hva som var den naturlige forklaring.

Poenget mitt var at det ikke er vanskelig å finne reflektert lyd i naturen.
Likevel er det et faktum at en god konsertsal setter refleksjonene i et gunstig system og forsterker lyden og opplevelsen. I naturen blir refleksjonene ofte svakere. Det betyr dog bare at man trenger mer energi fra kilden, eller en nærmere plassering av lytteren.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.858
Torget vurderinger
23
+1 til Karma. Forbilledlig enkelt og ukoplisert forklaring på virkeligheten, en mangelvare i vår hobby...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
orso skrev:
Trompetnerd skrev:
orso skrev:
Hvorfor har dine erfaringer med dårlige konsertsaler noe relevanse her? Dette er godt studert og er basert på psykoakustikk. Ikke hva jeg og du har erfart i tilfeldige omgivelser. Vet ikke om det finnes en eneste god konsertsal i Norge i grunnen. Muligens noen av de nyeste, men jeg vet ikke.
Nå er jeg usikker på hvor du vil Orso!?

Psykoakustikk er basert på menneskers lytteopplevelser. Ikke omvendt. Hva skal man med studier hvis det ikke stemmer med vår opplevelse. Våre subjektive opplevelser er høyst relevante.
Jeg kan ikke svare for dine erfaringer med levende lyd, men mine kan med all beskjedenhet knapt kalles tilfeldige.

Det du indirekte sier her er at i denne sammenhengen går det ikke an å oppleve god lyd i Norge. Det synes jeg blir veldig svart/hvitt.
Selvsagt er studier basert på våre opplevelser. Men jeg skriver først at utelyd ikke komme på det nivået som en god konsertsal kan gi. Og så svarer du med dine opplevelser fra dårlige konsertsaler. Ser ikke helt relevansen der. ;)

Vi trenger refleksjoner for å gi lyd tilstrekkelig med styrke og dermed klarhet og tydelighet. Har man lite av det blir lyden fjern og distansert. I tillegg ønsker vi at lyden skal omslutte oss. Der får man ikke til ute i samme grad som inne. Som Karma skrev: Når du roper i skogen, får du ikke akkurat svar. Lyden forsvinner ut i intet. Det er også derfor man har bygget amfiteater for teater og konserter langt tilbake i historiene. Det skaper refleksjoner som er helt nødvendig for god og tydelig lydgjengivelse ute. Men det kommer uansett ikke opp det nivået som en godt konstruert konsertsal kan gi. Der er lyden bl.a. langt mer omsluttende og har mer energi.

Men for all del. Utelyd kan ha sin sjarm, men det er mange utfordringer for at det skal fungerer for et større publikum. Og selvsagt er det mye veldig mye dårlig innelyd og da vil man sikkert foretrekke en utekonsert.


The acoustic of a concert hall contributes an important part of the sound heard in a classical music performance; the concert hall embellishes the sound. Music outdoors may be popular when accompanied by ?reworks, but the quality of the sound is usually poor.
Move indoors and the sound comes alive, enveloping and involving the listener in the musicmaking process. Outdoors, listeners receive sound straight from the orchestra, there are no re?ections from walls, and the sound appears distant. When music is played in a room, re?ections from the walls, ceiling, and ?oor add reverberation and other characteristics to the sound.
Begynner å nærme oss nå ;) Du roter litt...
Er enig med alt du skriver innenfor det området du omtaler.

Du begynte med: "Utelyd er ikke bra, ørene baserer seg på reflekjoner." Etter det relaterte du det til konsertsaler og jeg antar sikkert symfoniorkester.
Jeg har snakket mer generelt om musikk og lyd utendørs. Har ikke delt noen negative erfaringer med innendørslyd, bare antydet at vi mangler en symfonisal i verdensklasse i Norge.

Tilbake til start: Utelyd kan gi fantastisk fin lyd uten refleksjoner av noe menneskebygd. Står man nærme nok opplever man instrumentenes ekte egenklang på en måte man ikke opplever inne. Står en stykekvartett og spiller i skogkanten med gjerne en fjellknaus i nærheten med publikum på kort avstand gir det en lyd JEG liker veldig godt.
Å gjengi et symfoniorkesters komplekshet hvor alle intrumenter kommer frem er komplekst. En Mahler symfoni vil ikke fungere i skogkanten uten ekstreme tiltak, men det var da egentlig ikke det vi snakket om.

Angående roping i skogen: Håper alle får oppleve en konsert midt i skogen en gang. Det gir en helt spesiell "akustikk" og vil kunne måle seg med allverdens lydopplevelser innendørs.

Å stå på toppen av et fjell og spile trompet nedover dalen er også ganske kult. Bra romklang nedover. ;)

Sitatet ditt er skrevet som om skulle stått i en hifiblekke forresten. ;)

Edit:
Var det her diskusjonen begynte?
Trompetnerd skrev:
Holder en knapp på strykekvartetten. Ureflektert lyd gir en utrolig kropp og nerve i lyden.
Men det nok smak og behag. Problemet utendørs er at det ikke kaster lyden langt nok, men står man nærme er det veldig fint etter min erfaring.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
vredensgnag skrev:
orso skrev:
Reflektert lyd er viktig i forhold til lokalisering. Det har man selvsagt mye mindre av ute.
Tidsforsinkelsen og variasjon i styrke på oppfattet kilde mellom høyre og venstre øre er faktisk det som avgjør, mer enn refleksjoner. Om ikke, ville det være tunge tak for både jeger og byttedyr i mange jaktsettinger, for de fleste skapninger på jord. Øret har usannsynlig sterke diskrimineringsegenskaper for selv bittesmå variasjoner i ankomsttid og SPL. Og hodets form hjelper til.

Skal du bruke et bilde av en virkelig god konsertsal, som er moderne, foreslår jeg at du bruker Musikhuset Århus. Der har man kopiert proporsjonene til Musikverein, med utrolig godt resultat.
http://www.cfmoller.com/p/The-Concert-Hall-Aarhus-extension-i2067.html

Denne salformen viser seg å være optimal for musikkopplevelsen, fordi man har et perfekt forhold mellom direktelyd, tidlig- og senrefleksjoner; der andre saler (bredere, vifteformet, osv) ikke oppnår dette forholdet. I Musikverein har tonene flerdimensjonal kropp, og det har de også i Århus.

Musikverein ble bygget i 1870, og traff akkurat et godt skjæringspunkt mellom ingeniørkunst og tilgjengelig publikum. Senere har man ønsket å få inn flere betalende, og dermed har konsertlokalene est ut mer og mer, på bekostning av lytteopplevelsen.
Veldig god lyd i denne salen, både som musiker og lytter. :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Mr-T skrev:
Trompetnerd skrev:
orso skrev:
Utelyd er ikke bra. Ørene baserer seg på reflektert lyd.
???
Det er da masse som reflekterer lyd ute. Riktignok ikke så mye ovenfra eller midt ute på et jorde.
Det er ingen ting som låter så fint som en tett granskog i tåke. Det gir verdens beste etterklang! :)
Jepp :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
orso skrev:
Som Karma skrev: Når du roper i skogen, får du ikke akkurat svar.
Nå var det da ikke det jeg skrev? Faktisk ganske motsatt "Som man roper i skogen, får man svar" Kjenner du ikke det ordtaket? Det bygger på historien om mannen som ropte sitt spørsmål ut i skogen, for å få det svaret han ønsket. M.a.o. at ekkoet fra trærne ble gitt en overnaturlig forklaring, fra dem han ønsket å overbevise, på at "småfolket" ga han svar.Selv visste han meget godt hva som var den naturlige forklaring.

Poenget mitt var at det ikke er vanskelig å finne reflektert lyd i naturen.
Likevel er det et faktum at en god konsertsal setter refleksjonene i et gunstig system og forsterker lyden og opplevelsen. I naturen blir refleksjonene ofte svakere. Det betyr dog bare at man trenger mer energi fra kilden, eller en nærmere plassering av lytteren.
Ok. Da misforsto jeg. Får man ekko fra skog alene? Trodde man trengte hauger og fjell i tillegg. En bar slette med bare skog ville jeg tro slukte lyden, men mulig det er feil.

Reflektert lyd er viktig også for lokalisering. Et helt dødt rom vil f.eks ha lokaliseringsfeil p.g.a. måten vi opplever lyd med både ører og kropp. Hjernen vil søke og rope etter pekepinner som den ikke får. Og det hele oppleves som unaturlig, livløst og dødt. De færreste liker å lytte til musikk i et anekoisk rom.
 
M

Mr-T

Gjest
Du får ta deg en tur over til hedmarken, her er det helt flatt uten noen fjell, og vi har vi skog så det rekker. Og fantastisk etterklang når været er optimalt! Jeg tipper en granskog gir en etterklangstid på 3-4 sekunder minst.
 
V

vredensgnag

Gjest
Mr-T skrev:
Du får ta deg en tur over til hedmarken, her er det helt flatt uten noen fjell, og vi har vi skog så det rekker. Og fantastisk etterklang når været er optimalt! Jeg tipper en granskog gir en etterklangstid på 3-4 sekunder minst.
Med den høggemanien jeg ser på dine trakter etter en viss bok er det best at orso skynder seg.

;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.951
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Mr-T skrev:
Du får ta deg en tur over til hedmarken, her er det helt flatt uten noen fjell, og vi har vi skog så det rekker. Og fantastisk etterklang når været er optimalt! Jeg tipper en granskog gir en etterklangstid på 3-4 sekunder minst.
Med den høggemanien jeg ser på dine trakter etter en viss bok er det best at orso skynder seg.

;D
;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.769
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Orso må snarest finne seg en glenne i en løvskog sommerstid. Klangen slike steder minner meg mye om klangen i rommet til Mr-T...
 
M

Mr-T

Gjest
vredensgnag skrev:
Mr-T skrev:
Du får ta deg en tur over til hedmarken, her er det helt flatt uten noen fjell, og vi har vi skog så det rekker. Og fantastisk etterklang når været er optimalt! Jeg tipper en granskog gir en etterklangstid på 3-4 sekunder minst.
Med den høggemanien jeg ser på dine trakter etter en viss bok er det best at orso skynder seg.

;D
Det er viktig med en viss avstand til de reflekterende skogsflatene... så det må høgges!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Trompetnerd skrev:
Sitatet ditt er skrevet som om skulle stått i en hifiblekke forresten. ;)
Trodde ikke det var så gale. Da prøver jeg på en ny en. Ta litt ut fra sammenhengen, men beskriver i stor grad kvalitets forskjellen på en konsert inne og ute IMO.

In order to perceive acoustic involvement, we must be able to both aurally localize sound sources, as well as distinguish between multiple sources, nearly all of the time. For source localization to be successful we must be able to hear the direct sound. The ability to hear all of the notes as well as localize each instrument draws us into the performance. When this happens, the listening experience is engaging.
 
Topp Bunn