Veien til ROM

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
orso skrev:
Trompetnerd skrev:
Sitatet ditt er skrevet som om skulle stått i en hifiblekke forresten. ;)
Trodde ikke det var så gale. Da prøver jeg på en ny en. Ta litt ut fra sammenhengen, men beskriver i stor grad kvalitets forskjellen på en konsert inne og ute IMO.

In order to perceive acoustic involvement, we must be able to both aurally localize sound sources, as well as distinguish between multiple sources, nearly all of the time. For source localization to be successful we must be able to hear the direct sound. The ability to hear all of the notes as well as localize each instrument draws us into the performance. When this happens, the listening experience is engaging.
Kverulerer litt her jeg nå. Du får ha meg unnskyldt :)

Dette sitatet kunne gjerne beskrevet en god lydopplevelse inne som ute synes jeg. Faktisk lettere ute enn inne og det er vanskeligere å lokalisere hvor lyden kommer fra inne enn ute.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Veier til Rom? Jeg tolker det som å finne noe man er fornøyd med. Det igjen avhenger av så mangt.

1) Akkurat nå er jeg inne på et Ayatolla of Rock'n Rolla-spor. Big badass JBL.

2) En budsjettversjon kunne vært å hanke inn et par Patos 101 + ECI3 + Arcam cdp/dac. Koster ingenting og spiller veldig bra. Godt for nattesøvn og prestasjonsangst.

3) "Hightech-approach": Genelec 8260. Ikke gratis, men clean og sannsynligvis ganske bra lifestyle-anlegg.

4) Safe: Oppgradere til større Tannoyer. Bøsere elektronikk. Blanding SS og rør.

5) Endret musikalsk fokus: Full-range dipol elektrostater = Quad + max transparent elektronikk (no dsp).

Forutsetningen er at det skal stå i en normal stue med vedovn, tv og sofa man kan hvile middag i. Eget lytterom og akustikktiltak blir en egen greie. Skulle jeg finne behov for denslags, så drasser jeg med meg hovedprinsippene inn dit. Rom er for meg selve rekreasjonen og livsbejaingen.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
RojohII skrev:
Veier til Rom? Jeg tolker det som å finne noe man er fornøyd med. Det igjen avhenger av så mangt.

1) Akkurat nå er jeg inne på et Ayatolla of Rock'n Rolla-spor. Big badass JBL.

2) En budsjettversjon kunne vært å hanke inn et par Patos 101 + ECI3 + Arcam cdp/dac. Koster ingenting og spiller veldig bra. Godt for nattesøvn og prestasjonsangst.

3) "Hightech-approach": Genelec 8260. Ikke gratis, men clean og sannsynligvis ganske bra lifestyle-anlegg.

4) Safe: Oppgradere til større Tannoyer. Bøsere elektronikk. Blanding SS og rør.

5) Endret musikalsk fokus: Full-range dipol elektrostater = Quad + max transparent elektronikk (no dsp).

Forutsettningen er at det skal stå i en normal stue med vedovn, tv og sofa man kan hvile middag i. Eget lytterom og akustikktiltak blir en egen greie. Skulle jeg finne behov for denslags, så drasser jeg med meg hovedprinsippene inn dit. Rom er for meg selve rekreasjonen og livsbejaingen.
Du glemte ett punkt i lista di. Med så mye Avantgarde tilsalgs her på forumet: løp og kjøp.
Roger
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Pkt. 6) Livet er for kort til å prøve alt. ;)

Jo, kan være enig i det. Avantgarde bringer deg langt på vei i ferdigpakke. Inntil nylig litt stiv inngangspris, men med tidens marked: Oppnåelig for de fleste om lysten er der.

Hvilket bringer meg til:

Pkt. 7) Man må selge unna, eller samle. Kill your darling.
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Er det ingen som har en formening om hva som må til for finne veien til god lyd, og jeg mener virkelig god lyd, mye bedre en feks B&W 800d som virker som en referanse på hva bassrefeks, kasser kan gjøre. Så langt er det bare OMF som har kommet med noe som kan ligne veien til rom.on
 
8

8x12_TOM

Gjest
bwd skrev:
Er det ingen som har en formening om hva som må til for finne veien til god lyd, og jeg mener virkelig god lyd, mye bedre en feks B&W 800d som virker som en referanse på hva bassrefeks, kasser kan gjøre. Så langt er det bare OMF som har kommet med noe som kan ligne veien til rom.on
Hvorfor er ikke veien til feks.pengesluk likeverdig den veien OMF har lagt opp til?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.717
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
bwd skrev:
Er det ingen som har en formening om hva som må til for finne veien til god lyd, og jeg mener virkelig god lyd, mye bedre en feks B&W 800d som virker som en referanse på hva bassrefeks, kasser kan gjøre. Så langt er det bare OMF som har kommet med noe som kan ligne veien til rom.on
Ok, du skal få mitt svar: Aktiv deling i det digitale domenet, DSP, EQ og nok (gode) watt.

mvh
 
8

8x12_TOM

Gjest
tkr skrev:
bwd skrev:
Er det ingen som har en formening om hva som må til for finne veien til god lyd, og jeg mener virkelig god lyd, mye bedre en feks B&W 800d som virker som en referanse på hva bassrefeks, kasser kan gjøre. Så langt er det bare OMF som har kommet med noe som kan ligne veien til rom.on
Ok, du skal få mitt svar: Aktiv deling i det digitale domenet, DSP, EQ og nok (gode) watt.

mvh
Hvis du legger til, et meget godt gjennomført lytterom, så er vi enig om en av veiene fram ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.717
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
8x12_TOM skrev:
tkr skrev:
bwd skrev:
Er det ingen som har en formening om hva som må til for finne veien til god lyd, og jeg mener virkelig god lyd, mye bedre en feks B&W 800d som virker som en referanse på hva bassrefeks, kasser kan gjøre. Så langt er det bare OMF som har kommet med noe som kan ligne veien til rom.on
Ok, du skal få mitt svar: Aktiv deling i det digitale domenet, DSP, EQ og nok (gode) watt.

mvh
Hvis du legger til, et meget godt gjennomført lytterom, så er vi enig om en av veiene fram ;)
Hehe, skal ikke krangle på det, nei!

Jeg skrev forresten for sikkerhets skyld at det var mitt svar.

(Og så er det bare å vente på at Sluket kommer ned på meg med full tyngde....) ;D

mvh
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
bwd skrev:
Er det ingen som har en formening om hva som må til for finne veien til god lyd, og jeg mener virkelig god lyd, mye bedre en feks B&W 800d som virker som en referanse på hva bassrefeks, kasser kan gjøre. Så langt er det bare OMF som har kommet med noe som kan ligne veien til rom.on
???
Trompetnerd skrev:
Utstyret er bare et verktøy, men prioriteringen for å nå Rom er for meg disse punktene:

1. Frekvensrespons
2. Fase
2. Impulsrespons
3. Lav Forvrengning
4. Minimalt med støy
Var dette for abstrakt vei til Rom for deg?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Billigste veien til rom, er rør og Music Angel KT88

:)

En dyrere vei og med transistor er Burmester

:)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.717
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Med fare for å virke som en overløper til målemafiaen -eller var det refleksjonsmafiaen?- er jeg rimelig overbevist om at fugleperspektivet er sørgelig undervurdert i hobbyen vår.

Målbare parametre er en snarvei til Rom, IMO. Få dem riktig først, og så kan man tweake av hjertens lyst.

mvh
 
Topp Bunn