Valgomaten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cappuccino

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Av dem som har avslørt sin fordeling hittil er det vel cappuccino som har den beste politisk spektrum fordelingen fra sitt ståsted til motpol. Og med en sterk verdipolaritet - beundringsverdig konsekvent, og det mener jeg i positiv forstand.
    ;)

    Min fordeling er i sammenligning meget inkonsekvent, og ikke like verdipolar (hans motpol har mye lavere verdi). Testet dette, selvsagt, og fant at om jeg svarer annerledes på to spørsmål, så ryker SV opp der H er nå!

    Men jeg merket meg den konsekvente graderingen til cappuccino, det tyder på sterk politisk bevissthet og at han virkelig har orientert seg om alternativene.
    Mange takk for gode ord. Det varmet!!
    Når jeg som FrPer har sagt meg enig i kritikken av Hagen (men som visstnok selv snudde rundt i dag), sagt at jeg ikke er imot innvandring eller multikulturelt samfunn, sagt at jeg har muslimske venner så er det ingen som har bemerket det. Derfor nok en gang, tusen takk. En sart sjel trengte litt ekstra oppmerksomhet og du har fått en stjerne i margen! ;D ;D ;D
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    3.799
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva F...? Pensjonistpartiet! Hrrmm, så gammel er jeg da dog ikke.

    B
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Cappuccino skrev:
    vredensgnag skrev:
    Av dem som har avslørt sin fordeling hittil er det vel cappuccino som har den beste politisk spektrum fordelingen fra sitt ståsted til motpol. Og med en sterk verdipolaritet - beundringsverdig konsekvent, og det mener jeg i positiv forstand.
    ;)

    Min fordeling er i sammenligning meget inkonsekvent, og ikke like verdipolar (hans motpol har mye lavere verdi). Testet dette, selvsagt, og fant at om jeg svarer annerledes på to spørsmål, så ryker SV opp der H er nå!

    Men jeg merket meg den konsekvente graderingen til cappuccino, det tyder på sterk politisk bevissthet og at han virkelig har orientert seg om alternativene.
    Mange takk for gode ord. Det varmet!!
    Når jeg som FrPer har sagt meg enig i kritikken av Hagen (men som visstnok selv snudde rundt i dag), sagt at jeg ikke er imot innvandring eller multikulturelt samfunn, sagt at jeg har muslimske venner så er det ingen som har bemerket det. Derfor nok en gang, tusen takk. En sart sjel trengte litt ekstra oppmerksomhet og du har fått en stjerne i margen! ;D ;D ;D
    Det ser ut som om du virkelig kjenner lokalpolitikken, i tillegg til de ulike partienes posisjoner, og det kan jeg bare gi honnør for. Lite som tyder på at du er sofavelger!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et gjennomgående problem med disse valgomatene er at de henger seg for mye opp i saker som allerede er vedtatt og ferdig avgjort eller som ikke er aktuelle som problemstillinger på mange år, og i alle fall ikke i et lokalvalg.

    EU-medlemskap, abortsak, ekteskapslover, NATO-medlemskap, Nasjonale prøver for å nevne noen. Hvem bryr seg om slikt i et kommunevalg?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Cappuccino skrev:
    Er du så usikker at du behøver å ta alle disse testene da...? ;)
    Litt, jeg har ikke helt bestemt meg ennå. Ikke det at disse testene kommer til å gjøre noe som helt utslag i mitt valg, men de er litt moro uansett.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hadde forventet at senterpartiet kom lenger ned og Høyre lenger opp. Men ved nærmere ettertanke er jeg ikke så veldig glad i privatisering-hylinga til Høyre. Men så er jeg jo ifølge F-testen en klynkende døgenikt :)
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    ABC-Nyheter har laget en valgomat også... men den er helt ute..

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/110812/valgomat

    :-X

    Tror de tolker svarene litt i hytt og pine... som "Skal det bli lettere å starte privatskoler"

    Joda... flotte greier

    I dag er det jo et krav at det skal være lekepedagogikk eller religiøse ghettoskoler.. Helst med et forbud mot sistnevnte og fritt frem for eliteskoler og skoler for kreative barn, forbedrede utgaver av den offentlige læreplanen etc.

    Gratis skolemat, lengre åpningstider og valgfritt sidemål... velkommen Krf.  :p

    Jævla nissetest
    "Du er 53% einig med SV". Dette begynner jo å overbevise meg nå. Av med klærne, opp i trærne. Ut av skapet... (kommer ikke på noe som rimer). Men på tross av det så tror jeg ikke noe særlig på at disse testene har noen spesiell relevans. Lurer på om noen faktisk velger parti på grunnlag av dette?

    Kanskje den prosentanvisningen forklarer litt? Det blir jo små marginer som skiller når tallene er slik som dette.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Den eneste testen jeg har funnet som har gitt 100 % korrekt resultat er denne:
    Stemmografen
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dødt løp mellom AP og V, med H på topp. Joda, det ser plausibelt ut det der. ;)
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    Asbjørn skrev:
    Aftenpostens valgomat ser ut til å ha kompasset stilt riktig. Resultatet stemmer ihvertfall bra med hvordan jeg selv ville rangere alternativene.
    Samme her, selv om resultatet ble klarere for min del.

    Høyre på topp med 53,7%, deretter FrP med 40,1%, så kommer de andre laangt bak.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    aftenpostens valgomat har spørsmål som i større grad er ledende enn NRKs og andre jeg har tatt.

    Og når du titter nærmere på spørsmålet og leser den utfyllende teksten så skriver aftenposten at den ene siden mener mens den andre siden tror. Underforstått resonnerer den ene siden seg frem, mens den andre tror som i kirka.

    Jeg ble ikke videre imponert over Aftenpostens valgomat. De burde gjort en bedre jobb i å ordlegge seg nøytralt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tittet ikke på de tekstene, og brydde meg i liten grad om å gradere hvor viktig de enkelte spørsmålene var for meg. Når jeg ser etter, synes jeg de ledetekstene er ganske nøytrale. Her er den første:
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jabba_Jabba skrev:
    Asbjørn skrev:
    Aftenpostens valgomat ser ut til å ha kompasset stilt riktig. Resultatet stemmer ihvertfall bra med hvordan jeg selv ville rangere alternativene.
    Samme her, selv om resultatet ble klarere for min del.

    Høyre på topp med 53,7%, deretter FrP med 40,1%, så kommer de andre laangt bak.
    På hvilken måte er det klarere?
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    baluba skrev:
    Jabba_Jabba skrev:
    Asbjørn skrev:
    Aftenpostens valgomat ser ut til å ha kompasset stilt riktig. Resultatet stemmer ihvertfall bra med hvordan jeg selv ville rangere alternativene.
    Samme her, selv om resultatet ble klarere for min del.

    Høyre på topp med 53,7%, deretter FrP med 40,1%, så kommer de andre laangt bak.
    På hvilken måte er det klarere?
    Det ble mye større forskjell mellom partiene, bortsett fra røkla i bunn da.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.203
    Det blir visst Venstre i år også. (og ikke Rødt)
     

    Vedlegg

    N

    Nifelheim

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg tittet ikke på de tekstene, og brydde meg i liten grad om å gradere hvor viktig de enkelte spørsmålene var for meg. Når jeg ser etter, synes jeg de ledetekstene er ganske nøytrale. Her er den første:
    den der er godt skrevet. Nøytralt og bra. Jeg sa ikke at alle spørsmålene eller alle tekstene var dårlig. Da jeg ikke kunne bruke cut'n paste på teksten så tok jeg ikke vare på de jeg reagerte på, men jeg husker at jeg reagerte på minst 2 av tekstene og minst ett av spørsmålene. Der det kom (relativt) tydelig frem at journalisten mente at den ene siden tok feil. Vedkommende gjorde et forsøk på å være nøytral, uten å lykkes helt.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    BT skrev:
    Det blir visst Venstre i år også. (og ikke Rødt)
    Venstre er et godt parti. Bare så synd at samarbeidspartnerne dems gjør dem uspiselige. En Oslo-stemme på Venstre innebærer at FrP + H fortsatt sitter med makta i Oslo. Synes de folkene har sløst med pengene og løpt fra ansvaret sitt altfor lenge.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jabba_Jabba skrev:
    baluba skrev:
    Jabba_Jabba skrev:
    Asbjørn skrev:
    Aftenpostens valgomat ser ut til å ha kompasset stilt riktig. Resultatet stemmer ihvertfall bra med hvordan jeg selv ville rangere alternativene.
    Samme her, selv om resultatet ble klarere for min del.

    Høyre på topp med 53,7%, deretter FrP med 40,1%, så kommer de andre laangt bak.
    På hvilken måte er det klarere?
    Det ble mye større forskjell mellom partiene, bortsett fra røkla i bunn da.
    Ach so!

    BT skrev:
    Det blir visst Venstre i år også. (og ikke Rødt)
    Det slår meg at Pensjonistpartiet kommer høyt opp hos mange. Det er greit nok i utgangspunktet, for det er jo bare en sammenheng med et smalt utvalg enkeltsaker som plasserer folk slik i forhold til programmet i kommunen. Men samtidig slår det meg at ingen av de jeg kjenner som har fått det som et hot alternativ i testene kunne funnet på å stemme på det tøysepartiet. Et parti bestående av rejects fra FrP, H, AP og KrF er pokker ikke mye å hige etter. Min ellers politisk uinteresserte farfar sa en gang før han døde at han ble kvalm av dem. Det er den eneste politiske uttalelsen jeg tror han kom med i løpet av sine 96 år.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.420
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Øh...

    Tøysepartiet PP er uaktuelt, ja. Jeg har ikke snøring på hva Stange Bygdeliste står for. Ellers er fordelingen som forventet, men er nok preget av at jeg har en morgen uten sterke meninger. Jeg skrev at jeg hadde tenkt å stemme V.
     

    Vedlegg

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Ble ikke helt som jeg hadde trodd, men ikke så borte vekk heller. :)

    Resultat:
    Blant partiene som stiller til valg i Lindås kommune ligger dine svar nærmest
    Senterpartiet
    Partiene i Lindås kommune og hvor enig du er med de enkelte:
    Senterpartiet
    80 %
    Miljøpartiet De Grøn...
    72 %
    Sosialistisk Venstre...
    70 %
    Venstre
    68 %
    Arbeiderpartiet
    67 %
    Rødt
    66 %
    Høyre
    64 %
    Kristelig Folkeparti
    59 %
    Fremskrittspartiet
    47 %
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn