|
Vel - nå var ikke husbanken essensen i innlegget - som jeg skrev litt lengre opp. Ellers så tror jeg ikke at gjør så mye mer enn å konstatere at vi har ulike syn på en del ting.OMF - Jeg får vel gjenta fra en tidligere post:
Ikke det at jeg er ekspert på Husbanken - jeg har aldri lånt der - men jeg har likevel vanskelig for å tro at du sammenligner like for like. Kan de bli bedre? Sikkert. Er de et sannhetsbevis for at offentlig drevet virksomhet MÅ være et sløseri av tid og oppvisning i byråkrati? Ikke nødvendigvis.
Og så synes jeg du toucher inn på hele poenget mitt når du skriver: "men leste noe om at kvoten var brukt opp i år, og da mener jeg det stod noe om flere måneders ventetid". Nettopp: Husbanken er et politisk instrument; IKKE en kommersiell bank og det behøver IKKE være ineffektiv saksbehandling som betyr at det tar tid!
Og poenget med Volvat er at du betaler det det koster - og ikke benytter en sterkt subsidiert offentlig tjeneste. Underprisete tjenester innebærer ALLTID overkonsum og kø. Les hva nb skrev - meget fornuftig - i en tidligere post. Vil du betale fullt ut hva ting koster + en liten profittmargin, finnes det alltid tilbydere på markedet. Der det er nok penger er det alltid nok ressurser. Er det så vanskelig da?
Lavere skatter og ingen køer går rett og slett ikke opp - uten at det betyr at køene skyldes ineffektivitet.
Ikke at jeg tror det ikke finnes ineffektivitet i offentlige tjenester, men så tror jeg da heller ikke at det private næringslivet er så forbasket effektivt bestandig heller. Og hvordan kan det ha seg at noen har lagt opp formuer på 20-30 milliarder på å selge billige matvarer? iflg konkurranseteorien skal merprofitten gå mot 0 in the long run.....
Nå tror jeg vel ikke at det er så mange som er for private militære, så jeg tror jeg lar det ligge der!.....
Et fint eksempel på at en diskusjon om privatisering eller ei er noget mer komplisert enn "hva koster det akkurat nå å produsere denne tjenesten". Og også en illustrasjon på at enkelte ting egner seg bedre for kommersiell drift enn andre. I det hele bør man være ganske skeptisk til en profittmaksimerende virksomhet som har det offentlige som eneste kunde. Da blir det fort vekk viktigere å melke enn å drive godt.Hva skjer om man bringer en privat aktør på banen? En aktør som etter alle solemerker må leve av å fakturere staten pr. soningsdøgn. Har de en egeninteresse i at kriminaliteten reduseres? Dersom de (som er meget sannsynlig) får en langt høyere inntekt pr. soningsdøgn med høyere sikkerhetsnivå, har de en egeninteresse i å overføre innsatte til fengsler med lavere sikkerhet? Har de i det hele tatt egeninteresse i å jobbe for en langsiktig reduksjon av kriminaliteten, og dermed sitt eget inntektsgrunnlag?
Sjekker om han har drevet for kreditors regning og setter han i.........................fengsel?Hva gjør man forresten dersom den private fengselsdriveren går konk?
Svenskene har noen «morsome» erfaringer med skoler som går konk....
Hva gjør man forresten dersom den private fengselsdriveren går konk?
Var det alt du fikk ut av innlegget mitt? I så fall kan man nok si at abstrakt, generell, og prinsipiell diskusjon ikke ligger for deg. Eventuelt at du er lat eller uinteressert.Nå tror jeg vel ikke at det er så mange som er for private militære, så jeg tror jeg lar det ligge der!.....
Mvh
OMF
Eg smakte kamel i Marokko då eg var der på studietur for mange år sidan, men hugsar at det var relativt seige saker. Måtte kokast lenge. Kamelane vart selde til hæren til bruk i couscousen.Men ingen snakker om den pene flokken med flotte baktriske dyr som må konsumeres av de forskjellige aktørene?
Vis vedlegget 220419
Yummy!
B
Arve, er ikke du lærer??? Håper det er i sløyd eller andre ufarlige emner, og ikke i norskEg smakte kamel i Marokko då eg var der på studietur for mange år sidan, men hugsar at det var relativt seige saker. Måtte kokast lenge. Kamelane vart selde til hæren til bruk i couscousen.Men ingen snakker om den pene flokken med flotte baktriske dyr som må konsumeres av de forskjellige aktørene?
Vis vedlegget 220419
Yummy!
B
Tror også de gjør en OK jobb, deres kundegruppe tatt i betraktning.Fengslende innlegg, Zomby. Jeg tror du har rett. Det er flere områder hvor Staten faktisk ikke gjør en så allerverst jobb, ALT SETT UNDER ETT. Og det er jo det som teller.
Skifte eiendomHm..Skulle eid en nedlagt militærleir i Nord-Troms nå. Det perfekte området for et asyl-fengsel. Jævlig kaldt om vinteren og jævlig med mygg om "sommeren".
Stykkpris-finansiert med bonus ved rask utreise.
Det er egentlig total idioti. Det eneste fornuftige ville være å ha mva fra første krone, men at det var svært enkelt å rimelig å ordne den biten selv slik at man slapp å betale 130 kroner eller hva det nå er til posten.
Det vil være ekstremt tungvint og byråkratisk å måtte fortolle hver bidige litte ting man kjøper på nett, om det så bare er en dings til et par kroner.^ det er egentlig total idioti. Det eneste fornuftige ville være å ha mva fra første krone, men at det var svært enkelt å rimelig å ordne den biten selv slik at man slapp å betale 130 kroner eller hva det nå er til posten.
mva-fritak er massiv konkurransevridning til fordel for utenlandske butikker. De får i praksis en fordel av 25% rabatt på nesten alle varer, og i disse tider er det mange som tilbyr gratis frakt, samt at det er ganske mye man kan handle fra utlandet som koster mindre enn 200-1000 kroner eller hvor nå grensen blir satt. Staten taper også store mva-inntekter på det, som da må dekkes inn på andre måter.
Grensen har aldri vært der for å være snille med nordmenn som vil handle fra utlandet, den har vært der fordi at det for slike småbeløp koster mer å drive inn mva enn hva man får inn i mva. Det er en regel som er ca 30 år eldre enn netthandelen.
Gi meg en - 1 - rasjonell, logisk og konsistent begrunnelse for hvofor handel fra utlandet skal være fritatt fra mva mens det tilkommer mva på alt tilsvarende man kjøper i Norge.
(jeg kommer til å benytte meg av dette i stor skala selv, bare for å presisere det).
Små men viktige symbolsaker som markerer at det er slutten på formynderiske fyskam-politikere som for alvor innbiller seg at det er deres oppgave å forby folk å spille kort, kjøre sagway, drive med kampsport eller andre aktiviteter som gir dem livsglede.Vi går virkelig gode tider imøte. Lovlig med Sagway, lovelig med snøscooter (hvorfor ikke vannscooter?) proffboksing, høyere grense for momsfritt.... Joda, vi har god grunn til å juble.
Vi får heller overse innstramminger som skal finansiere skattelette.
Neida, snart kommer det puljer med turister opp Fjellveien og opp til Fløien. Byrundtur på Segway i kupert terreng.Segway ble aldri noen hit. Forbudt på ofentlige veier i UK etter mange ulykker.
I 2010 kjøpte Jimi Heselden selskapet, opprinnelige investorer gikk lei. Kort etter kjørte Heselden utfor en skråning på en Segway og døde.
Store, klumpete, uelegante, og farlige. Etter at Bush trynet på sin stupte salget.
Fint at vi skal få slike.
Segway tycoon Jimi Heselden dies in cliff plunge on one of his own scooters | Mail Online
Det bruker å være så, MEN de som faktisk er ennå farligere er de som står å ser på og roper: "FARLIG, FARLIG, - FORBY, FORBY!!"Det er ikke Segwayen som er farlig, det er de oppå.
Vel - det er dessverre slik at jeg har andre gjøremål som jeg prioriterer fremfor å diskutere på nettet. Dette skrev jeg litt om i #830Var det alt du fikk ut av innlegget mitt? I så fall kan man nok si at abstrakt, generell, og prinsipiell diskusjon ikke ligger for deg. Eventuelt at du er lat eller uinteressert.Nå tror jeg vel ikke at det er så mange som er for private militære, så jeg tror jeg lar det ligge der!.....
Mvh
OMF
Så er det verken noe jeg har veldig sterke meninger om, eller noe jeg brenner veldig for - og da blir det litt voldsomt med....Nå står kanskje ikke fengselsdrift øverst på listen over ting statens ikke skal drive med - men det er et poeng at staten ikke skal bli for stor.
Det var et rørende naivt syn på privatisering.
Forstår man ikke det mangler man et grunnleggende demokratisk sinnelag.
Poenget mitt i setningen med sitat på toppen var at konkurranseutsetting var et gode....og så kom jeg dessverre til å nevne husbanken som et eksempel - og da ble jeg oppdatert på sosial boligbygging og landsbygging etter krigen, og til og med oppdatering av saksbehandlingstid i Skandiabanken.Skal man privatisere noe må straffefullbyrdelse være et av de dummeste stedene det er mulig å starte, hvilket tyder på at noen er blendet av ideologi og neppe har tenkt særlig gjennom saken.
Egentlig er det innertier at OMF er så bevisstløs om Husbanken .
En persons frihet (feks til å handle på søndag det han ikke gidder å handle på lørdag) er en annen persons tvang (feks til jobbe på søndag). Avveiningen av fordelene mot ulempene er politikk. Derfor er jeg kritisk til det uhemmede frihetsskriket vi nå hører. Skulle tro vi har bodd i Gulag de siste årene.Typisk eksempel på liberalisme på villspor. Friheten til å kjøre Segway der brukeren synes det passer, vinner over friheten til å ferdes uten frykt for å bli nedrent av en overmodig tulling med teknologiske hjelpemidler.
Fordelen er at du slipper å møte noen på rullebrett opp Fjellveien. Har vel gått den veien 25 ganger og mye av gleden ville ha blitt borte hvis økt motorisert ferdsel skulle bli resultatet av denne liberaliseringen av nye kjøretøy. RIB, vannskuter, sneskuter, segway, ATV i fri dressur er sikkert morsomt, men skikkelig irriterende hvis det legges opp til fri bruk.Neida, snart kommer det puljer med turister opp Fjellveien og opp til Fløien. Byrundtur på Segway i kupert terreng.Segway ble aldri noen hit. Forbudt på ofentlige veier i UK etter mange ulykker.
I 2010 kjøpte Jimi Heselden selskapet, opprinnelige investorer gikk lei. Kort etter kjørte Heselden utfor en skråning på en Segway og døde.
Store, klumpete, uelegante, og farlige. Etter at Bush trynet på sin stupte salget.
Fint at vi skal få slike.
Segway tycoon Jimi Heselden dies in cliff plunge on one of his own scooters | Mail Online
Moro... men ikke så nyttig.
Neppe farligere enn et rullebrett.
Det gjelder jo det samme på lørdager. Tenk alle disse stakkars lønnslavene som må jobbe lørdag bare fordi du ikke gidder å handle på fredag. Så mye kjekkere det er for alle med en ordentlig 2-dagers helg.En persons frihet (feks til å handle på søndag det han ikke gidder å handle på lørdag) er en annen persons tvang (feks til jobbe på søndag). Avveiningen av fordelene mot ulempene er politikk. Derfor er jeg kritisk til det uhemmede frihetsskriket vi nå hører. Skulle tro vi har bodd i Gulag de siste årene.
Enig. Håper vi slipper noen form for kjøretøyer der, enten det er Segway, sykkel eller spark. Det er i så fall bare å regulere veien kun for for fotgjengere.Fordelen er at du slipper å møte noen på rullebrett opp Fjellveien. Har vel gått den veien 25 ganger og mye av gleden ville ha blitt borte hvis økt motorisert ferdsel skulle bli resultatet av denne liberaliseringen av nye kjøretøy. RIB, vannskuter, sneskuter, segway, ATV i fri dressur er sikkert morsomt, men skikkelig irriterende hvis det legges opp til fri bruk.
Ps. Har heller ikke møtt noen på rullebrett ned Fjellveien, måtte i så tilfelle vært noen med et skikkelig dødsønske.
Det var dette med avveiningen av fordeler og ulemper da.....siden du åpenbart bare gadd å lese den første setningen. Jo mer man har åpent, jo mindre blir fordelen av å ha åpent litt til. Marginal grensenytte mot marginal grensekost osv.Det gjelder jo det samme på lørdager. Tenk alle disse stakkars lønnslavene som må jobbe lørdag bare fordi du ikke gidder å handle på fredag. Så mye kjekkere det er for alle med en ordentlig 2-dagers helg.En persons frihet (feks til å handle på søndag det han ikke gidder å handle på lørdag) er en annen persons tvang (feks til jobbe på søndag). Avveiningen av fordelene mot ulempene er politikk. Derfor er jeg kritisk til det uhemmede frihetsskriket vi nå hører. Skulle tro vi har bodd i Gulag de siste årene.
Fordelen er at du slipper å møte noen på rullebrett opp Fjellveien. Har vel gått den veien 25 ganger og mye av gleden ville ha blitt borte hvis økt motorisert ferdsel skulle bli resultatet av denne liberaliseringen av nye kjøretøy. RIB, vannskuter, sneskuter, segway, ATV i fri dressur er sikkert morsomt, men skikkelig irriterende hvis det legges opp til fri bruk.
Det tok litt tid før eg forstod kva du meinte. Det må vere morsosamt misbruk av "som". Dette relative pronomenet fører til mistydingar stadig vekk, men denne gongen er det ei rett, om enn i ei litt uelegant setning.Arve, er ikke du lærer??? Håper det er i sløyd eller andre ufarlige emner, og ikke i norskEg smakte kamel i Marokko då eg var der på studietur for mange år sidan, men hugsar at det var relativt seige saker. Måtte kokast lenge. Kamelane vart selde til hæren til bruk i couscousen.Men ingen snakker om den pene flokken med flotte baktriske dyr som må konsumeres av de forskjellige aktørene?
Vis vedlegget 220419
Yummy!
BJeg er også glad for at jeg ikke er innrullert i den marokkanske hær..