Politikk, religion og samfunn Valgdagstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Se bare på søknadstiden i husbanken ift lånesøknad i Skandiabanken.....

mvh
    OMF
    Det har nok mye å gjøre med at intensjonen i Skandiabanken er å gi lån som banken kan tjene penger på (dvs; dersom du kan betale for deg og stille tilfredsstillende sikkerhet får du lånet, med dagens data tilgjengelig for bankene tar det ikke mange sekunder å skåre kundene slik at minst 50% av de nærmest er klare der og da og det bare er å skrive ut et tilbudsbrev - det er bare tvilstilfellene som tar tid); mens intensjonen med lånet i Husbanken er noe helt annet som innebærer en rekke forhold ut over betalingsevne osv som banken må forholde seg til. Snakk om epler og pærer......

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det var et rørende naivt syn på privatisering. Empiri tilsier at det også kan være en måte å berike noen som er well connected. Det er ingen automatikk i at privatisering gjør noe billigere og bedre. Det kan skje og det kan ikke skje.
    vel - da er jeg åpenbart litt naiv.

Men jeg synes det er en påfallende forskjell i kvalitet/kundefokus hvis man oppsøker offentlig byggesak, NAV, offentlig helsevesen eller gjennomføring av prosjekter i offentlig regi som månelanding, nye redningshelikopter, nytt nødnett, osv osv - sammenlignet med å søke lån i en bank eller ta en tur til Volvat. Se bare på søknadstiden i husbanken ift lånesøknad i Skandiabanken.....

mvh
    OMF
    Hvorfor ikke privatisere politiet i samme slengen? Blir sikkert billigere det også.
    Det er nok bedre å gjøre all bollebaking, husbygging, dildosalg og matvareomsetning til et offentlig anliggende....

Mvh
    OMF
    Det er noen ting det er imperativt at det er det offentlige, og kun offentlige som skal utføre. Politi, dommerstand og avstraffingsvesen skal være offentlig. Det handler rett og slett om rettssikkerhet og grunnleggende menneskeverd.

Forstår man ikke det mangler man et grunnleggende demokratisk sinnelag.

N

nb

Gjest
    Husk på at i privat tjenesteytelse så betaler som regel mottager hva det koster å produsere tjenesten pluss litt ekstra. Dvs at tilbyder stort sett har interesse av å tilby den, og da gjerne fortere, bedre eller billigere enn konkurrentene. Denne mekanismen eksisterer ikke i samme grad for svært mye av offentlige tjenester.

Jeg har forsåvidt små problemer med at noen klarer å tjene penger på noe, men man skal være rimelig blind om man tror at bedre og billigere er eneste motivasjon for at noen ønsker å privatisere noe.

Jeg regner med amerikanske forsikringsselskaper er sånn passe mye i mot et helsevesen av skandinavisk modell. Det er neppe fordi de tror at det offentlige ville gjort det så mye dyrere og dårligere.

Av og til er ting litt lettere å skjønne, eksempelvis hvorfor hotellmann Petter Stordalen er så veldig for ol i Norge. Da vil staten ta regningen for at han skal tjene veldig mye penger.

V

vredensgnag

Gjest
    Amerikanerne har jo verdens høyeste helsekostnader per capita, og samtidig den dårligste dekningen i befolkningen blant moderne industriland ...
    Mulig OMF må bruke litt tid på å fundere på hva det kan bety, med tanke på det private næringslivets evne til å levere gode samfunnstjenester effektivt og billig.

Nå rykker det inn et parti i regjering som har som mål å innføre amerikanske forhold i Norge. Det partiet har kranglet med H om å få helseministeren.

5% av USAs befolkning står for halvparten av de amerikanske helsekostnadene; halvparten av USAs befolkning anvender seg ikke av slike tjenester, det har de ikke råd til. Det er en grunn til at innskrivingssystemet for rimeligere tilgang til "Obamacare" brøt sammen i de første dagene, etter at det åpnet 1. oktober. Folk gråt av lettelse i telefonen ...

Neida, jeg har ikke diktet opp dette med 5% - 50%. Er du bemidlet i USA har du fine helsetjenester. Det jeg ikke forstår er hvorfor nordmenn lar seg lure til å tro at dette er veien å gå:
    The High Concentration of U.S. Health Care Expenditures | Agency for Healthcare Research & Quality (AHRQ)

USAs helsetjenestetilbud på bunn sammenlignet med 11 andre rike nasjoner.

WASHINGTON: Americans are the most likely to go without health care because of the cost and to have trouble paying medical bills even when insured, a survey of 11 wealthy countries found on Thursday.
    "The US stands out for the most negative insurance-related experiences," the New York-based Commonwealth Fund, the private foundation that carried out the study, said in an accompanying statement.

The study found that a third of US adults "went without recommended care, did not see a doctor when sick, or failed to fill prescriptions because of costs," it said.
    That compares to as few as five to six per cent in the Netherlands and Britain, according to the study.
    A fifth of Americans had "major problems" paying medical bills, compared to nine per cent in France, the next highest country, two per cent in Britain, three per cent in Germany and four per cent in the Netherlands, it said.
    Americans were also the most likely to have disputes with their insurance providers or discover insurance would not pay as they had expected.
    The survey, published on the Health Affairs website, was conducted among 19,700 adults from Australia, Canada, France, Germany, the Netherlands, New Zealand, Norway, Sweden, Switzerland, Britain and the United States.
    The survey's findings reflect the widespread frustration with health care in the United States that fueled the cantankerous debate over a major overhaul signed into law by President Barack Obama in March.
    "We spend far more on health care than any of these countries, but this study highlights pervasive gaps in US health insurance that put families' health and budgets at risk," said Cathy Schoen, the lead author of the study.
    "In fact, the US is the only country in the study where having health insurance doesn't guarantee you access to health care or financial protection when you're sick. This is avoidable."
    The US health insurance system also stood out for its complexity.
    The study found that 31 per cent of Americans either spent "a lot of time" dealing with insurance paperwork, had their insurer deny a claim, or had their insurer pay less than they anticipated.
    In contrast, only 13 per cent of Swiss adults, 20 per cent of Dutch and 23 per cent of Germans reported similar problems. All three countries have competitive health insurance markets.
    The study found that just 58 per cent of Americans were confident they would be able to afford the care they needed, the lowest rate in the survey.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er også naiv, så naiv er jeg at jeg mener at mennesker som har havnet på skråplanet og mennesker sin helse ikke skal være bissniss...så naiv er jeg.
    Har ikke helse vært buisness i mange år nå etter at helseforetakene ble dannet?
    Stemmer det...og det går bra det...
    Nei, det er vel i grunn en fullstendig katastrofe hvor ansvar, styring og myndighet er spredt utover så mange ulike administrasjonsenheter og nivåer at ingen sitter med ansvaret til slutt...

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

mvh
    OMF
    Det har nok mye å gjøre med at intensjonen i Skandiabanken er å gi lån som banken kan tjene penger på (dvs; dersom du kan betale for deg og stille tilfredsstillende sikkerhet får du lånet, med dagens data tilgjengelig for bankene tar det ikke mange sekunder å skåre kundene slik at minst 50% av de nærmest er klare der og da og det bare er å skrive ut et tilbudsbrev - det er bare tvilstilfellene som tar tid); mens intensjonen med lånet i Husbanken er noe helt annet som innebærer en rekke forhold ut over betalingsevne osv som banken må forholde seg til. Snakk om epler og pærer......
    Jeg er ikke sikker på at det er så mye mer i Husbanken. Er skjønn en stor del av vurderingen for tildeling...? Mitt inntrykk er at når det gjelder goder/rettigheter fra det offentlige så er det liten grad av skjønnsmessig vurdering - enten er man kvalifisert eller så er man det ikke.

Jeg tror nok den store forskjellen er at Skandiabanken (og andre banker) på konkurrere om sine kunder, men siden Husbanken er subsidiert så tilbyr de et produkt som ingen kan konkurrere med, og da kan de somle som de vil - kundene venter fordi de har ingen andre stder å gå!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor ikke privatisere politiet i samme slengen? Blir sikkert billigere det også.
    Det er nok bedre å gjøre all bollebaking, husbygging, dildosalg og matvareomsetning til et offentlig anliggende....

Mvh
    OMF
    Det er noen ting det er imperativt at det er det offentlige, og kun offentlige som skal utføre. Politi, dommerstand og avstraffingsvesen skal være offentlig. Det handler rett og slett om rettssikkerhet og grunnleggende menneskeverd.

Hvor er grensene i dette imperativet ditt da.....?

Greit å vite når man tråkker inn i udemokratisk sinnelag!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har forsåvidt små problemer med at noen klarer å tjene penger på noe, men man skal være rimelig blind om man tror at bedre og billigere er eneste motivasjon for at noen ønsker å privatisere noe.

Jeg regner med amerikanske forsikringsselskaper er sånn passe mye i mot et helsevesen av skandinavisk modell. Det er neppe fordi de tror at det offentlige ville gjort det så mye dyrere og dårligere.
    Nå er det jo ikke sånn at alle blir idealister og alle ressursutnyttelse blir optimal i offentlig tjenesteyting heller.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Amerikanerne har jo verdens høyeste helsekostnader per capita, og samtidig den dårligste dekningen i befolkningen blant moderne industriland ...
    Mulig OMF må bruke litt tid på å fundere på hva det kan bety, med tanke på det private næringslivets evne til å levere gode samfunnstjenester effektivt og billig.
    Den amerikanske modellen er vel såpass fjern fra den norske og hva de to regjerningspartiene har i programmene at en slik sammenligning er vel i det stor og hele irrelevant!

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Den amerikanske modellen er vel såpass fjern fra den norske og hva de to regjerningspartiene har i programmene at en slik sammenligning er vel i det stor og hele irrelevant!

Mvh
    OMF
    Det er spennende logikk.
    Fordi det norske helsevesenet ikke er identisk med det amerikanske, har vi råd til å eksperimentere med det, ved å innføre elementer fra det amerikanske helsevesenet, som har vist seg å ikke fungere.

Bra, OMF! (Se, jeg kan også bruke utropstegn.)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er spennende logikk.
    Fordi det norske helsevesenet ikke er identisk med det amerikanske, har vi råd til å eksperimentere med det, ved å innføre elementer fra det amerikanske helsevesenet, som har vist seg å ikke fungere.

Bra, OMF! (Se, jeg kan også bruke utropstegn.)
    Jeg synes vel ikke det norske helsevesen er så fantastisk at det er et stort mål i seg selv å ikke endre noen ting....

Hvor synes du vi skal se etter forbedringer....?

Mvh
    OMF

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

mvh
    OMF
    Jeg er ikke sikker på at det er så mye mer i Husbanken. Er skjønn en stor del av vurderingen for tildeling...? Mitt inntrykk er at når det gjelder goder/rettigheter fra det offentlige så er det liten grad av skjønnsmessig vurdering - enten er man kvalifisert eller så er man det ikke.

Jeg tror nok den store forskjellen er at Skandiabanken (og andre banker) på konkurrere om sine kunder, men siden Husbanken er subsidiert så tilbyr de et produkt som ingen kan konkurrere med, og da kan de somle som de vil - kundene venter fordi de har ingen andre stder å gå!

Mvh
    OMF
    Husbanken driver med svært mye rart:

• Bistå kommunene i deres boligsosiale arbeid
    • Implementere ny lov om bostøtte
    • Styrke arbeidet med å få fram flere forbilde- og pilotprosjekt med kvaliteter utover minstekrav i byggteknisk forskrift
    • Sikre god forvaltning av de økonomiske virkemidlene (bostøtte, tilskudd og lån)

og jeg skulle tro at de feks må godkjenne byggeplaner (feks tilpasninger, rammeverk, universell utforming etc ) og andre elementer i boligkjøpet på en helt annen måte enn banker som bare driver finansiering og som driter i hva du bygger bare du kan gjøre opp for deg. Husbanken er et boligpolitisk redskap like mye som en bank. Kredittvurderingsløsninger er åpent tilgjengelig på markedet, det er nok ikke der bøygen ligger. Det du skriver der tror jeg nok er regelrett feil.

N

nb

Gjest
    Fra Skandiabankens nettsider:
    Helt siden mange banker varslet renteøkning på boliglån i midten av mars har det strømmet på med søknader fra kunder som ønsker å flytte lånet sitt til oss. Det setter vi veldig stor pris på. Den store pågangen gjør imidlertid at det kan ta 6 - 7 uker før en lånesøknad om refinansiering er ferdigbehandlet.

Behandlingstid på søknader som krever manuell behandling
    Grunnet stor pågang er ventetiden nå 5 - 6 uker, unntatt kjøp av eiendom gjennom megler, som blir behandlet fortløpende. Det er likevel viktig å søke i god tid før overtakelsesdato.
    Behandlingstid på manuelle finansieringsbevis er nå inntil 2 uker. Kunder som planlegger hurtige budrunder må vi dessverre henvise til andre banker.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er vi nok uenig der Erato....

Jeg skrev forøvrig om søknad til boliglån - ikke de tingene du ramser opp.

Mvh
    OMF

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan nok hende at OMFs referanse til lånetid i Skandiabanken også gjelder forbrukslån? Forbrukslån (som Husbanken ikke driver med) er noe HELT ANNET enn boliglån i alle henseender, men selv hensyntatt det så er Husbanken et redskap i boligpolitikken like mye som en bank.

Og Statlige Lånekassa lanserte elektronisk signerte studielån i vår og har allerede 80% elektronisk signerte lån.

OMF har selvsagt et godt poeng i at konkurranse virker skjerpende. Men det er ikke en nødvendig forutsetning for å lage gode løsninger, og det er ikke slik at alt egner seg for konkurranseutsettelse. Både Husbanken og Lånekassa har elementer i det de driver med som ikke nødvendigvis egner seg for konkurranseutsetting til en bransje hvor profittmotivet (lønnsomhet) er viktigste drivkraft. Og det betyr også at forretningsprosessene ikke nødvendigvis er sammenlignbare.

N

nb

Gjest
    Normalt behandles boliglån kjapt både i SPK (som er mye mer relevant sammenligning enn Husbanken) og i kommersielle banker.
    Behandlingstidene til Skandiabanken i disse tider med økt pågang tyder på at de har en minimumsbemanning som er svært sårbar for svingninger i etterspørselen etter lån.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Per Sandberg blir statsråd. Gled Dere til billigere snus, sigg og sjokolade. Samt att det blir lovbestemt att RBK skal vinne serien.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi nok uenig der Erato....

Jeg skrev forøvrig om søknad til boliglån - ikke de tingene du ramser opp.

Mvh
    OMF
    Vel, de skal - antar jeg - forholde seg til politisk bestemte utlåns og tilskuddsrammer, det innebærer tipper jeg prosesser for å avstemme utlån med tildelte rammer osv. Ikke det at jeg er ekspert på Husbanken - jeg har aldri lånt der - men jeg har likevel vanskelig for å tro at du sammenligner like for like. Kan de bli bedre? Sikkert. Er de et sannhetsbevis for at offentlig drevet virksomhet MÅ være et sløseri av tid og oppvisning i byråkrati? Ikke nødvendigvis.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Per Sandberg blir statsråd. Gled Dere til billigere snus, sigg og sjokolade. Samt att det blir lovbestemt att RBK skal vinne serien.
    Nja...uansett så blir det i hvertfall en form for underholdning, den skal han ha. "Dem ska ut!"

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sier ikke nyhetene at han trolig uansett ikke blir statsråd?

Velvel, nå blir det jo tillatt med proffboksing så da kan han jo bare fortsette å banke opp innvandrere bare han setter hjelm på de og husker å ta betalt. Så de som hevder at FrPs politikk ikke henger på greip tar nok skammelig feil.

V

vredensgnag

Gjest
    Egentlig er det innertier at OMF er så bevisstløs om Husbanken at han velger denne som eksempel på ineffektivt statlig stell, sammenlignet med det private bankvesenets saliggjørende og frigjørende kraft.

Husbanken står bak halvparten av boligene som er bygd i Norge siden 2. verdenskrig.
    Målsetningen har vært å muliggjøre den til enhver tid rådende boligpolitikken i landet. Banken var sentral i tilrettelegging for urbanisering og industrialisering da det var viktig, og er nå like sentral når det gjelder utvikling av bærekraftig byggeteknikk, miljøvennlig boligbygging, universell utforming, o.l. Banken samarbeider nært med de større boligprodusentene, for å sørge for god synergi og oversiktlige retningslinjer.

I tillegg er Husbanken også en makker for landets kommuner, spesielt når det gjelder å skape boliger for vanskeligstilte. I tillegg til grunnlån, startlån, boligtilskudd - så gir også banken bostøtte til dem med lave inntekter.

Kunne en foretningsbank gjort det samme? Ville den vært interessert? Si det.

N

nb

Gjest
    Litt folkeopoplysning:
    Historie - Husbanken

Som jeg nevnte tidligere så er Statens Pensjonskasse en mer relevant sammenligning med kommersielle banker enn hva Husbanken er.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Egentlig er det innertier at OMF er så bevisstløs om Husbanken at han velger denne som eksempel på ineffektivt statlig stell, sammenlignet med det private bankvesenets saliggjørende og frigjørende kraft.

Husbanken står bak halvparten av boligene som er bygd i Norge siden 2. verdenskrig.
    Målsetningen har vært å muliggjøre den til enhver tid rådende boligpolitikken i landet. Banken var sentral i tilrettelegging for urbanisering og industrialisering da det var viktig, og er nå like sentral når det gjelder utvikling av bærekraftig byggeteknikk, miljøvennlig boligbygging, universell utforming, o.l. Banken samarbeider nært med de større boligprodusentene, for å sørge for god synergi og oversiktlige retningslinjer.

I tillegg er Husbanken også en makker for landets kommuner, spesielt når det gjelder å skape boliger for vanskeligstilte. I tillegg til grunnlån, startlån, boligtilskudd - så gir også banken bostøtte til dem med lave inntekter.

Det kan man si men til hans forsvar så brukte han "jeg er ikke sikker på...", "mitt inntrykk er..." og "jeg tror..." så helt sikker i sin sak kan han ikke ha vært.

V

vredensgnag

Gjest
    Det heter samfunn, og ikke særfunn, og den nyansen er det mange som ikke får med seg, syns jeg.

Min virkelighetsforståelse forteller meg (dette er min egen helt personlige og dypt subjektive betraktning) at det er helt hinsides når en norsk partileder for et regjeringsparti uttaler at "den nordiske helse- og omsorgsmodellen er en dårlig ide, for USA og for Skandinavia."
    Det er også helt hinsides når samme partileder går til frontalangrep på Den nordiske/norske modellen, på partiets landsmøte. Nå ble det innlysende at hun visste så og si ingen ting om den norske modellen, annet enn at hun mislikte den, så angrepet endte med vått krutt. Men likevel ...

Litt rart å ha et parti i frigang som ivrer for å knekke noe som virker, og erstatte dette med noe som har spilt fallitt.

Det blir et himla liv i Stortinget i kommende periode.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Vel, jeg blir i det minste smigret av at så kunnskapsrike og ikke minst ideologisk høysttående mennesker faktisk bruker såpass mye tid på å drive folkeopplysning for bevisstløse mennesker som meg. ;-)

Jeg burde nok latt være å debattere en del ting, da jeg ikke har tid (Eller interesse skal jeg være helt ærlig) til å dykke tilstrekkelig dypt i en del av materien. Slik som her når jeg i utgangspunktet prøver å få frem et poeng at en av de store manglende med offentlig drift er at de ikke er avhengig av brukerenes tilfredshet - og derfor møter man ofte lite imøtekommenhet - så ender man opp i en diskusjon med at Husbanken har bygget landet og at Skandibanken for tiden har lang saksbehandlingstid.

Det er mulig jeg har vært uheldig i mine ulike interaksjoner med offentlige tilbydere men jeg synes altså å merke en annet fokus hos legen når man etter to minutters venting kommer inn på Volvat, enn det man får når man blir romt inn etter 35 minutter hos fastlegen. Jeg har ikke søkt om lån i husbanken noen gang, men leste noe om at kvoten var brukt opp i år, og da mener jeg det stod noe om flere måneders ventetid. Den gangen jeg lånte hos Skandibanken så søkte jeg på nett, fikk umiddelbart svar, printet ut lånepaipirene og stakk innom banken i Fyllingsdalen med de signerte papirene. Jeg har kommet meg greit igjennom skolegang med differensiallingninger og fourietransformasjoner, men sliter fremdeles med å forstå de ulike stønandene som NAV opererer med - og senest når jeg søkte om foreldrepenger i fjor høst - så måtte jeg søke på et papir som åpenbart var ment for sykepenger.

Jeg er ikke så redd for å slippe til Frp i regjeringskontorene.....de har i det minste et ønske om å gjøre noe, jeg er langt mer skremt over hva som skjer rundt omkring med en adminstrasjon som har sluttet å engasjere seg! Nå tråkker jeg sikkert i det igjen - men hvor umenneskelig er det ikke å bruke årevist på en asylsøknad, for deretter å gi avslag til noen som har bodd her i mange år!

Og slik går no dagan......

Mvh
    Bevisstløse OMF

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Lurer på hva som er så viktig for H at de forandret mening. Men så er jo ikke abort en kvinnesak sa Erna...

"Alvorlig er det også at Høyre før valget var krystallklare på at de var mot å gi fastleger en slik reservasjonsrett. Høyre argumenterer selv slik:"

«Det er ikke dokumentert at praksisen som ble avslørt med enkelte leger som reserverte seg, var uproblematisk i praksis. Vi vet ikke hvor mange som ikke står frem med ubehagelige møter med fastleger, som ikke har ønsket å henvise til tjenester de har ønsket. Det er mulig å se for seg en løsning på dette senere, men det endrer ikke at reservasjonsrett forblir problematisk. For mange er det vanskelig å bytte fastlege. Det handler både om at det i mange kommuner er få fastleger og lange avstander, og at det kan være belastende for unge kvinner å plutselig føle at alle vet de har byttet til en «mer liberal» fastlege langt unna.»

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMF - Jeg får vel gjenta fra en tidligere post:

Ikke det at jeg er ekspert på Husbanken - jeg har aldri lånt der - men jeg har likevel vanskelig for å tro at du sammenligner like for like. Kan de bli bedre? Sikkert. Er de et sannhetsbevis for at offentlig drevet virksomhet MÅ være et sløseri av tid og oppvisning i byråkrati? Ikke nødvendigvis.

Og så synes jeg du toucher inn på hele poenget mitt når du skriver: "men leste noe om at kvoten var brukt opp i år, og da mener jeg det stod noe om flere måneders ventetid". Nettopp: Husbanken er et politisk instrument; IKKE en kommersiell bank og det behøver IKKE være ineffektiv saksbehandling som betyr at det tar tid!

Og poenget med Volvat er at du betaler det det koster - og ikke benytter en sterkt subsidiert offentlig tjeneste. Underprisete tjenester innebærer ALLTID overkonsum og kø. Les hva nb skrev - meget fornuftig - i en tidligere post. Vil du betale fullt ut hva ting koster + en liten profittmargin, finnes det alltid tilbydere på markedet. Der det er nok penger er det alltid nok ressurser. Er det så vanskelig da?

Lavere skatter og ingen køer går rett og slett ikke opp - uten at det betyr at køene skyldes ineffektivitet.

Ikke at jeg tror det ikke finnes ineffektivitet i offentlige tjenester, men så tror jeg da heller ikke at det private næringslivet er så forbasket effektivt bestandig heller. Og hvordan kan det ha seg at noen har lagt opp formuer på 20-30 milliarder på å selge billige matvarer? iflg konkurranseteorien skal merprofitten gå mot 0 in the long run.....

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Den der var litt amatør av H. Jeg hadde faktisk forventet bedre fra den kanten.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Den der var litt amatør av H. Jeg hadde faktisk forventet bedre fra den kanten.
    "Litt amatør" er vel bare begynnelsen.
    Som velger kunne man jo kommet til å tro at politikere mener det de skriver i sine prinsipprogram, men etterhvert lærer vi vel.

Jeg har tillatt meg å utheve litt:

Sympati for reserverende fastleger

Høyre har respekt for at enkelte leger opplever dette som vanskelig, og anser en henvisning som å være et ledd i en kjede knyttet til inngrep de er i mot. Her står det en avveining mellom legens samvittighet, og pasientens behov og rettigheter. I fastlegekontorene må sistnevnte i denne sammenheng veie tyngst.

Moralske debatter ut av legekontoret

Hensynet til pasienter må her gå foran hensynet til legene. De er her i konflikt, for enkelte av legene. Det er helt legitimt, og fullstendig naturlig, at det er politisk og etisk uenighet om viktige verdispørsmål som gjelder seksualitet, reproduksjon og svangerskapsavbrudd. Men denne uenigheten må tas i det offentlige rom, ikke av den enkelte lege i møte med hver enkelt pasient.

G

Gjestemedlem

Gjest

Mvh
    OMF

Mvh
    OMF
    Politi, rettsvesen, fengselsvesen, militære, brannvesen og etterretning er vel de aller viktigste. Å privatisere dette er en trussel mot demokratiet, landet og innbyggernes frihet og rettssikkerhet.

Det meste annet er det mulig å ha andre løsninger på med hel eller delvis privat drift, det handler bare om skiftende politiske preferanser.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Et lite aprops når det gjelder dette med at kommunene skal selv få bestemme om motorferdsel i utmark. Dette gjelder ikke bare scooter og firehjuling, det gjelder faktisk også muligheten for heliskiing. Dette kan bli gøy...

"På den daglige pressekonferansen fra Sundvolden hotell i Hole torsdag, offentliggjorde Frp-leder Siv Jensen at kommunene selv nå skal få bestemme om det skal være lov med motorisert ferdsel i utmark. Det innebærer kjøring av snøskuter, motorisert firhjuling og helikopter for rekreasjon, nyttekjøring eller frakt av turister i friluftsområder, fjell og villmark."

FRIFLYT.NO :: Ski :: Her blir det heliski!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.840
    Torget vurderinger
    1
    Man må uansett holde seg innenfor motorferdselloven og utmarksloven og de regler som gjelder der. Vernelandskap, der kan man bare glemme det, slik som nasjonalparker ol.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Er klar over det men støy andre plasser er ikke ok det heller. Ser "min" kommune er på lista, plassen min ligger i bunnen av et fjell som er veldig populært blant offpisterene men til mitt store hell så spaserer villreinen oppi fjellet der så jeg regner med at det blir rolig i dette området uansett. De får fortsette med å gjøre som oss andre; gå. Blir i god form i tillegg til skiopplevelsen, pose og sekk der altså.:)

Z

Zomby_Woof

Gjest

Mvh
    OMF
    Politi, rettsvesen, fengselsvesen, militære, brannvesen og etterretning er vel de aller viktigste. Å privatisere dette er en trussel mot demokratiet, landet og innbyggernes frihet og rettssikkerhet.

Det meste annet er det mulig å ha andre løsninger på med hel eller delvis privat drift, det handler bare om skiftende politiske preferanser.
    Synes egentlig dette er et godt sted å begynne, OMF: Stat - Wikipedia

En stat er et sett institusjoner som innehar autoritet til å lage regler som styrer folket i ett eller flere samfunn og har indre og ytre suverenitet over et bestemt territorium. Ifølge Max Webers innflytelsesrike definisjon har en stat monopol på legitim bruk av fysiske tvangsmidler. Dette følger av at staten inkluderer institusjoner som væpnede styrker, statsforvaltning (statsadministrasjon) eller statlig byråkrati, domstoler og politi.
    (og for egen regning kan jeg tillegge straffegjennomføringsinstitusjonene som en naturlig forlengelse).

Max Webers statsdefinisjon er innflytelsesrik til de grader, og det er ikke uten grunn. Dette er beskrivelsen av det absolutte minimum av hva en stat er, monopol på legitim bruk av makt internt på eget territorium og eksternt mot andre stater.

Som du ser kan en stat være mye mer, og er som regel det. Men dette er altså det absolutte minimum. Blir det mindre er det ikke lenger en stat i Max Webers forståelse. Dette synet deler jeg fullt ut.

Nå kan du sikkert stille spørsmålet om privatisering nødvendigvis vil innebære at staten mister sin rolle som monopolist gjennom å overlate den praktiske gjennomføringen til private aktører. Det er verdt en diskusjon, selv om jeg mener det åpenbart vil være særdeles vanskelig å ungå at store deler av makten havner utenfor statens kontroll.

Vi kan kikke litt nærmere på noen typiske beslutninger som tas på lavere nivåer i organisasjonen, og som helt klart er maktutøvelse.

En fengselsstraff kan etter dagens straffegjennomføringslov sones i fengsler med to (tre) forskjellige sikkerhetsnivåer, lav sikkerhet (åpent fengsel) eller høy sikkerhet (lukket fengsel), det tredje sikkerhetsnivået er såkalt avdeling med særlig høyt sikkerhetsnivå. I tillegg kommer overgangsboliger, soning i institusjon med døgnbemanning og relevant behandling (f.eks. rusbehandlingsinstitusjoner), og elektronisk kontroll (fotlenke). Disse sikkerhetsnivåene bestemmer graden av kontroll som kreves. Kontrollen kan umulig utføres uten av den domfelte opplever det som integritetskrenkelser i større eller mindre grad. Posten deres leses, telefonsamtalene deres avlyttes, de må avlegge urinprøver for å avdekke eventuelt misbruk av rusmidler, cellene deres visiteres med alle deres personlige eiendeler visiteres rutinemessig og så videre. Omfanget av disse kontrolltiltakene bestemmes av sikkerhetsnivået der innsatte soner.

Det er gitt ganske detaljerte føringer for hvilke kriterier som skal bestemme hvilket sikkerhetsnivå en domfelt skal sone under. Men i og med at mennesker er såpass forskjellige på såpass mange forskjellige måter kan disse bestemmelsene umulig bli uttømmende. Derfor må det utøves stor grad av skjønn i disse vurderingene.

Det samme kan også sies om søknader om permisjoner, prøveløslatelser, soning på institusjoner, og lista fortsetter nærmest i det uendelige.

Det er nå en gang sånn at staten enn så lenge er oppdragsgiver og alene står for hele rekka av beslutninger. Staten tjener ikke penger på at folk sitter i fengsel, ei heller på at de utfører kriminelle handlinger. Dermed ligger hele organisasjonens egeninteresse i å utøve denne makten på en måte som gir mindre kriminalitet.

Hva skjer om man bringer en privat aktør på banen? En aktør som etter alle solemerker må leve av å fakturere staten pr. soningsdøgn. Har de en egeninteresse i at kriminaliteten reduseres? Dersom de (som er meget sannsynlig) får en langt høyere inntekt pr. soningsdøgn med høyere sikkerhetsnivå, har de en egeninteresse i å overføre innsatte til fengsler med lavere sikkerhet? Har de i det hele tatt egeninteresse i å jobbe for en langsiktig reduksjon av kriminaliteten, og dermed sitt eget inntektsgrunnlag?

Som et paralellt/analogt eksempel: Hva med 'private militære bedrifter' a la Blackwater? Hadde de noen egeninteresse i å jobbe målrettet for å redusere konfliktnivået i Irak under okkupasjonen? Kunne vi se episoder som tydet på at de gjørde det motsatte? Tjente eierne av firmaet penger på det?

Det er spørsmål av denne typen det handler om. Privatisering av maktutøvelse i statens navn uthuler og undergraver selve statens kjerne.

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn