Politikk, religion og samfunn Valgdagstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Du er jo rabiat på villspor, Fjernkontrollet.
    Om noe hadde hun nok av motstandere i SV, som utenfor. Hun ble dømt for landssvik fordi hun som 18-åring dro i Røde Kors tjeneste til Østfronten. Det internasjonale røde kors protesterte da hun ble anklaget etter krigen, fordi man mente at slikt personale var nøytralt, og tjenestegjorde for begge sider.

Dessutan kjem Egil Ulateig med bok om frontsystrene, som vart så dårleg behandla etter krigen. Ein god del av dei var sjukepleiarar tilknytte Raudekrossen. Dei melde seg for å pleia både ven og fiende under krigen, men då dei kom tilbake fekk dei gjennomsnittsstraffer på to års fengsel. Det var mange av dei, truleg fleire hundre. Hanna Kvanmo var ei av dei.
    Hva du har klart å koke opp av konspirasjonsteorier bør du snart forsøke å stå til rette for, før du sprer dem.

Jeg er gammel nok til å huske Kvanmo. Stein Ørnhøi sa om henne at hun er den eneste av våre rikspolitikere som har kjempet seg opp fra total fattigdom, og hun må ha vært slagkraftig i argumenter og resonnement - for sant å si hadde hun ikke utseendet med seg.
    Da landssviksdommen kom frem var hun meget åpenhjertig om den - men hun var altså ikke medlem i NS, hun meldte seg som frontsøster i Røde kors.
    Dag og Tid

Jeg har aldri selv stemt på SV, men ditt blinde hat til partiet får meg til å begynne å syns synd på dem. Kan du ikke i det minste bruke fakta? Det er nok å ta av.
    Konspirasjonsteori?

Her er det en annen SF/SV politiker som selv sier at han og Hanna var medlem i NS, det er fra hans egen munn, han husker ikke om han skjøt den personen han ble dømt for.

- Frp forfalsker historien - Nyheter - Drammens Tidende

Dette er også hans egne ord:

Jeg var ikke klar over styrken en slik sak kunne få, og simpelheten i å utnytte meg på den måten. Men støtten i partiet har jeg aldri opplevd maken til, sier Hansen, som fikk i oppdrag av partilederen å ta seg av Hanna Kvanmo da det ble kjent at også hun hadde en NS-fortid.

Det var kamp innad i SV, og fløyene var hatske. Berit Aas frontet motstanden mot Kvanmo, som var veldig populær blant folk flest. Selv innad i partiet påstod man at hun hadde en NS-fortid, men hun var kun medlem i frontsøstrene, og hadde ikke NS-medlemskap. Høyesterett ville ikke frikjent henne fra soning om så var ...
    Ellers var hun 18-år gammel da hun gikk inn i frontsøstrene. Jeg vet ikke helt hvordan NS var organisert under krigen, men jeg er temmelig sikker på at en 18-åring ikke var noen "ledende nazist," slik det påstås i din Utrop-link. Og muligens har du nok mellom ørene til at du vil kunne forholde deg til alder/konsekvens slik at det ikke bare er klinkekuler som triller ut.

Det var sterke fløyer som lå i kamp i SV (Sosialistisk Valgforbund), og som ønsket å trekke partiet i ulike retninger, og Kvanmo ønsket man å bli kvitt. Ved neste valg tapte SV mange mandater som et resultat av den interne kampen. Alliansen som oppstod rundt EF-avstemningen i 1972, Sosialistisk Valgforbund, holdt ikke lenge.

Dette ga som resultat at Sosialistisk Valgforbund, bestående av SF, NKP,Demokratiske Sosialister (AIK) og flere uavhengige sosialister ved stortingsvalget i 1973 gjorde et godt valg, og fikk 16 mandater. Forsøket på å omdanne denne valgalliansen til et permanent parti endte med at flertallet i NKP ved samlingskongressen i Trondheim i 1975 gikk imot å nedlegge sitt eget parti, mens mindretallet i NKP med partileder Reidar T. Larsen i spissen valgte å gå inn i SV sammen med SF, AIK (Arbeiderpartiets nei-side) og uavhengige sosialister.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Avisen der DU skriver artiklene! ;)

Her er også noe, legg merke til ordet utdypning.

Hanna Kvanmo – Norsk biografisk leksikon

Og du forsterker nettopp det jeg har sagt, den artikkelen de referer til er skrevet av Stein Ørnhøi som er en tidligere SV politiker, lett og ikke si hele sannheten da.

Stein Ørnhøi - Wikipedia
    Så du mener det er feil pga at forfatteren har et politisk ståsted som du ikke liker? Da er det vel bedre med "faciten" i Utrop ja.

HK satt på stortinget i en lang periode, hun var en av tidenes mest populære poilitikere, hun satt i Nobelkomiteen, i Riksrevisjonen. Hun tjente landet mer de aller fleste. En hel nasjon tok feil altså... Må også si som Vreden, jeg har aldri stemt SV men det betyr ikke at man ikke kan ha respekt for andres jobb, på samme måte som det går an å kritisere de man sympatiserer med.

Your mind is just like a book remoten, it´s useless if you not opens it.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest

Og du forsterker nettopp det jeg har sagt, den artikkelen de referer til er skrevet av Stein Ørnhøi som er en tidligere SV politiker, lett og ikke si hele sannheten da.

Stein Ørnhøi - Wikipedia
    Mens dette selvsagt er ren og uforfalsket sannhet?
    UTROP! | Avisen der DU skriver artiklene!

Det er veldig mange feil i den lille og merkelige "artikkelen." I tillegg til bevisst løgn - jeg kan garantere deg at en person som satt og oversatte forhør av torturerte nordmenn aldri ville fått de mange tillitsvervene som Hanna Kvanmo ble til del. Og artikkelen din kunne gjerne nevnt at straffen hun fikk ble opphevet av Høyesterett, men det gjør den ikke ... hun sonet aldri.

Jeg kaller deg Fjernkontrollet, fordi jeg tror du tuller med oss, og får glede av det. Om du virkelig går omkring og tror på alle disse rare tingene du påstår, så foreslår jeg at du følger Jims råd, og åpner ditt sinn til at verden er sammensatt, og ikke så enkel som du ønsker å ha den.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Stein Ørnhøi - Wikipedia
    Mens dette selvsagt er ren og uforfalsket sannhet?
    UTROP! | Avisen der DU skriver artiklene!

Det er veldig mange feil i den lille og merkelige "artikkelen." I tillegg til bevisst løgn - jeg kan garantere deg at en person som satt og oversatte forhør til torturerte nordmenn aldri ville fått de mange tillitsvervene som Hanna Kvanmo ble til del. Og artikkelen din kunne gjerne nevnt at straffen hun fikk ble opphevet av Høyesterett, men det gjør den ikke ... hun sonet aldri.

Jeg kaller deg Fjernkontrollet, fordi jeg tror du tuller med oss, og får glede av det. Om du virkelig går omkring og tror på alle disse rare tingene du påstår, så foreslår jeg at du følger Jims råd, og åpner ditt sinn til at verden er sammensatt, og ikke så enkel som du ønsker å ha den.
    Så du klarer ikke å se sannheten selv etter at en tidligere SF/SV/NS medlem bekrefter at Kvanmo var medlem i NS.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Å, så det er best å ikke diskutere hva som foregår, og bare avvente beslutningen fra oven? Sludder, Honkey.
    Dette er faktisk meget interessant. Frp er invitert inn i varmen av Høyre, Venstre har lagt igjen miljøsjelen sin og vil måtte gi avkall på sin holdning til det multikulturelle, og KrFs grunnfjell skal smadres, for at denne koalisjonen skal være virksom. Og så skal man ikke diskutere det?

Det som er av medier, politiske miljøer, statsvitenskapelige kretser og politisk interesserte i Norge diskuterer det heftig, og det syns jeg langt fra er trist, det er klokt. F.eks. har dette avfødt en rekke artikler om hvordan en regjering blir til, noe som mange har villet ha flere opplysninger om.
    Når Hareide melder dette, i Politisk kvarter, så signaliserer han at han ønsker en sentrum/H regjering, med tre partier, uten Frp. Skal vi sitte og vente på utfallet, eller skal vi diskutere det selv?
    Nja.. Mer det at spekulasjoner om snarlige sammenbrudd og fremtidig styringsgrunnlag ikke er annet enn nettopp spekulasjoner. Men klart det er lov å spekulere, jeg synes bare det er litt håpløst å forskuttere et nederlag, basert kun i egne spekulative fabuleringer og negative karakteristikker.
    Når det er sagt, ser jeg lite galt i å fundere over mulige konstellasjoner og resultatene av dem. Problemet jeg har med mange av innleggene her, er den nedlatende tonen, og "death-wish"-tankegangen. Jeg håper at de fleste i dette landet ønsker seg en fornuftig og styringsdyktig regjering, men av og til lurer jeg på om dette ikke er tilfellet. Jeg innrømmer at jeg selv også er bekymret, men håpet har jeg i hvert fall seå lenge det går! :)

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Så du klarer ikke å se sannheten selv etter at en tidligere SF/SV/NS medlem bekrefter at Kvanmo var medlem i NS.
    I denne sammenheng så stoler du altså på en sosialist/kommunist? :rolleyes:
    Disse sosialistene/kommunistene er bedre sosialister/kommunister enn Stein Ørnhøi, som er underkjent, fordi han er sosialist/kommunist.

Dette gjelder selv når Ørnhøi skriver for et anerkjent oppslagsverk, der artiklene blir sjekket.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er alltid fint å registrere glede rundt seg, så jeg var sikkert bare en av mange som i morges registrerte dene posten fra vår egen Fjernkontroll:

he he, dette er så gøy, man kan se frustrasjonen i mange av postene her fordi de rød/grønne tapte valget.

Bare fortsett og gjør dagene mine en fornøyelse i tiden fremover.

Når jeg nå tar en titt på resten av dagens poster blir jeg litt trist, for den nettopp så glade gutten virker plutselig så sint?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det er alltid fint å registrere glede rundt seg, så jeg var sikkert bare en av mange som i morges registrerte dene posten fra vår egen Fjernkontroll:

he he, dette er så gøy, man kan se frustrasjonen i mange av postene her fordi de rød/grønne tapte valget.

Når jeg nå tar en titt på resten av dagens poster blir jeg litt trist, for den nettopp så glade gutten virker plutselig så sint?
    Jeg sa jo det ville gå over.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408

Mulig han oppdaget at de rød/grønne aka. kommunistene/sosialistene/leninistene ikke er så frustrert likevel? Mulig han oppdaget at de egentlig bare gjør seg klare til å rydde litt etter de blå/grønne/lilla/mørkblå?

;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hanna Kvanmo har ikke vært medlem i NS. Gamlingen husker feil eller dårlig. Noe han erkjenner å gjøre flere steder i intervjuet Fjernkontrollen linket til.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg håper at de fleste i dette landet ønsker seg en fornuftig og styringsdyktig regjering, men av og til lurer jeg på om dette ikke er tilfellet.
    Man får se. Det er i hvert fall aller første gang fire kvinnelige partiledere går sammen for å forhandle om en regjeringsplattform, så det er jo i og for seg historisk i seg selv.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    UD skal hjelpe Frp med omdømmet ute - Valg 2013

Og der kom det jeg etterlyste. Interessant, forresten, at Barth Eide sier at FrP ikke er et høyreekstremt parti. Er det noen her som bruker høyrepopulistisk og høyreekstrem som synonymer?
    FrP har pressekonferanse i morgen ang. temaet. Litt høyttenking i Vårt Land ang. saken...

Typisk norsk å være ekstrem? - verdidebatt.no

"Siv Jensens problem er at hun har en verdenspresse på ene siden av gjerdet som vokter henne. Og hjemme har hun Carl. I Hagen og egne velgere som forventer at innvandring blir partiets seier i regjeringsforhandlingene."

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg håper at de fleste i dette landet ønsker seg en fornuftig og styringsdyktig regjering, men av og til lurer jeg på om dette ikke er tilfellet.
    Man får se. Det er i hvert fall aller første gang fire kvinnelige partiledere går sammen for å forhandle om en regjeringsplattform, så det er jo i og for seg historisk i seg selv.
    Ikke alle kvinner som mener at det er bra..

Jern-Erna, Leppestift-Siv og det likestilte Norge

Apropos 4 kvinnelige ledere...http://www.youtube.com/watch?v=z6OQKYoRrTE

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er sitrende spennende i de kommende ukene å finne ut hva 60% av landets velgere egentlig har stemt på!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Det er sitrende spennende i de kommende ukene å finne ut hva 60% av landets velgere egentlig har stemt på!
    Nei til bommer, 4-felt motorvei nær deg, færre/ingen innvandrere, lavere skatt, bedre offentlige tjenester, bedre private helse/omsorgstjenester, nei til oljeboring, mye mer fødselspermisjon, mer i kontantstøtte,................ listen er lang

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei til bommer, 4-felt motorvei nær deg, færre/ingen innvandrere, lavere skatt, bedre offentlige tjenester, bedre private helse/omsorgstjenester, nei til oljeboring, mye mer fødselspermisjon, mer i kontantstøtte,................ listen er lang
    I want the world....and I want it....NOW!

V

vredensgnag

Gjest
    Får jo lyst til å skåne Fjernkontrollen, men undres om han har reflektert over forskjellen på Venstrepopulisme og Høyrepopulisme.
    SV kom med løfte om skolemat, slutt på fattigdom, o.l. Frp kommer med løfter om slutt på Bomringer, asfalt overalt og vin i butikk. Uansett farge - det er populisme. Frieri til velgere som reagerer på enkeltsaker, og lar seg dra etter nesen av dem. Som da Ap skulle fylle vann i alle svømmebasseng.

Det kan lønne seg å løfte blikket litt høyere når det gjelder politikken. Det er ikke så stor forskjell på fløyene som man tror.

Ellers er jeg veldig enig med erato - det skal bli spennende å finne ut av hva vi har stemt på! Egentlig litt fint at de borgerlige er såpass Easy Rider.

Fra kommende regjeringsforhandlinger.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Litt sent å finne ut det etterpå men det viktigste var vel for mange kanskje å få bort de som man ikke ville ha, så får man heller ta det som kommer etterpå.
    Populisme eller ikke; synes det er mer fornuft i mat på skolen og slutt på fattigdom enn vin i butikk, at SV ikke fikk dette til var jo at de var små i regjering. Neste værsegod?

V

vredensgnag

Gjest
    Litt sent å finne ut det etterpå men det viktigste var vel for mange kanskje å få bort de som man ikke ville ha, så får man heller ta det som kommer etterpå.
    Populisme eller ikke; synes det er mer fornuft i mat på skolen og slutt på fattigdom enn vin i butikk, at SV ikke fikk dette til var jo at de var små i regjering. Neste værsegod?
    Verdimessig er det forskjell på slike utspill, men gjennomføringspotensialet er like lite. Dermed blir det populisme. Noe helt annet er når de samme partiene blir ekstreme i sine forslag, hvilket de også har en tendens til å hengi seg til.

De ble visstnok enige om at Erna Solberg skal bli statsminister. Det er da noe.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    ...and I'm already wearin' the cheese helmet!

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Hanna Kvanmo har ikke vært medlem i NS. Gamlingen husker feil eller dårlig. Noe han erkjenner å gjøre flere steder i intervjuet Fjernkontrollen linket til.

Kanskje du har rett, men husker Hanna feil også om at hun satt og hjalp tyskerne med å oversette hva nordmenn sa under avhør?

NRK TV - Mitt liv: Hanna Kvanmo - 1:8

10.42 ut i denne dokumentaren sier hun det selv.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Kanskje du har rett, men husker Hanna feil også om at hun satt og hjalp tyskerne med å oversette hva nordmenn sa under avhør?

NRK TV - Mitt liv: Hanna Kvanmo - 1:8

10.42 ut i denne dokumentaren sier hun det selv.
    har ikke full oversikt over Kvanmos liv og levned men NS-medlem var hun ikke

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Får jo lyst til å skåne Fjernkontrollen, men undres om han har reflektert over forskjellen på Venstrepopulisme og Høyrepopulisme.
    SV kom med løfte om skolemat, slutt på fattigdom, o.l. Frp kommer med løfter om slutt på Bomringer, asfalt overalt og vin i butikk. Uansett farge - det er populisme. Frieri til velgere som reagerer på enkeltsaker, og lar seg dra etter nesen av dem. Som da Ap skulle fylle vann i alle svømmebasseng.

Det kan lønne seg å løfte blikket litt høyere når det gjelder politikken. Det er ikke så stor forskjell på fløyene som man tror.

Ellers er jeg veldig enig med erato - det skal bli spennende å finne ut av hva vi har stemt på! Egentlig litt fint at de borgerlige er såpass Easy Rider.

Fra kommende regjeringsforhandlinger.

Du glemmer fri innvandring som SV står for, dette igjen vil føre fattigdom og sult, Bochman rapporten har jo bevist dette.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

Du glemmer fri innvandring som SV står for, dette igjen vil føre fattigdom og sult, Bochman rapporten har jo bevist dette.
    Nå har ikke jeg hele oversikten over SV sitt program men står det der at de er for fri innvandring?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Arbeidsinnvandring, hvordan skal vi klare oss uten?

V

vredensgnag

Gjest
    Dette er hva SV sa i en kronikk:

I blant møter vi velgere som ser ut til å tro at vi i SV ønsker fri innvandring til Norge. La oss aller først understreke at dette stemmer ikke. Når det gjelder asylpolitikken er vi klare på at asylsøkere må ha et ekte beskyttelsesbehov for å få opphold i Norge, og vi støtter rask tilbakesending av søkere som får avslag etter ei grundig, saklig vurdering – for å hindre at folk knytter sterke bånd til et land som de ikke egentlig har fått innpass i.
    KRONIKK «Å kaste nordmenn ut av Norge» - Meninger - dittOslo.no - Nyheter Oslo

Og dette er hva yngel-SVerne mente om fri arbeidsinnvandring:

Skjermbilde 2013-09-16 kl. 20.33.53.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det der er jo det samme som avstandskontrollet mener...

V

vredensgnag

Gjest
    Du er jammen rar, Fjernkontrollen. Du burde se det omfattende intervjuet med Hanna Kvanmo, fra begynnelse til slutt, alle åtte deler.

Det er lurt å kjenne fienden, ikke sant? Tror du vil ha stor glede av et møte med henne - hun er innsiktsfull.

Skjermbilde 2013-09-16 kl. 20.37.02.jpg

Skjermbilde 2013-09-16 kl. 20.41.54.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Slutt å kødde med Hanna Kvanmo. Hun er en av de redeligste og mest uselviske politikere vi har hatt i Norge.
    For å balansere det utsagnet så kan jeg jo tilføye at Jo Benkow var i samme divisjon som Kvanmo.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slutt å kødde med Hanna Kvanmo. Hun er en av de redeligste og mest uselviske politikere vi har hatt i Norge.
    For å balansere det utsagnet så kan jeg jo tilføye at Jo Benkow var i samme divisjon som Kvanmo.
    +1

V

vredensgnag

Gjest
    Helt enig. I det hele tatt så har vi vært heldige i Norge. Vi har hatt usedvanlig sterke og minneverdige politikerpersonligheter på begge fløyer, og i sentrum. Jeg syns personlig at dette har avtatt i senere tid, kanskje fordi dagens administrerer det som disse sterke personlighetene fikk til, og som vi alle har glede av, i den milde grad.

Dette forblindende hatet som mange utviser mot politiske motstandere er uverdig, samme hvilken fløy det kommer fra.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Pinky løftet tråden opp av søla, og så bums var det nede i gjørmebryting igjen!:(

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jo jo men det var Siv som begynte.

Ikke alle tråder der det passer med humor kan man vel konstatere. Trist.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg liker Frps forslag om å etablere et Innvandringsdepartement. Dette området er så stort, og så komplisert, og så viktig for landet, at det fortjener et eget departement. De lanserte det i mai, men glemte det i valgkampen. Hadde de fortalt mer om departementet, og hva det skulle gjøre, så ville de fått mer støtte i valget. Personlig er jeg selvsagt glad for at Frp enda en gang tråkket på egne skolisser i utføringen - men idéen er god, og fortjener å følges opp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn