Politikk, religion og samfunn Valgdagstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    At ordførere er i mot er vel selvsagt, de kunne jo risikere å miste jobben, og jeg regner med det er ganske behagelig å være ordfører en del steder.
    Jfr. Vågå. Det var ikke mye tid ordføreren der brukte til å "ordføre". Satt vel mesteparten av arbeidstiden i private telefonsamtaler og på skype.............:p
    Saklig.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Porsgrunn og Skien burde være mulig å slå sammen :D
    Porsgrunn, Skien, Siljan og Bamble utgjør Grenlandsregionen. Skien, Siljan og Bamble samarbeider med bla. renovasjon og IKT. Porsgrunn stiller seg utenfor alt samarbeid, men de ser det som en selvfølge at de blir kommunesenteret i en eventuell sammenslåing. Må også legge til at Skien er fylkeshovedstad i Telemark.

N

nb

Gjest
    Jfr. Vågå. Det var ikke mye tid ordføreren der brukte til å "ordføre". Satt vel mesteparten av arbeidstiden i private telefonsamtaler og på skype.............:p
    Saklig.[/QUOTE]

Det er ganske saklig. Viser hvor mye tid han kunnen bruke på alt annet enn å ordføre uten at noen tilsynelatende reagerer.

C

cruiser

Gjest
    Porsgrunn og Skien burde være mulig å slå sammen :D
    Porsgrunn, Skien, Siljan og Bamble utgjør Grenlandsregionen. Skien, Siljan og Bamble samarbeider med bla. renovasjon og IKT. Porsgrunn stiller seg utenfor alt samarbeid, men de ser det som en selvfølge at de blir kommunesenteret i en eventuell sammenslåing. Må også legge til at Skien er fylkeshovedstad i Telemark.
    Sist jeg plukket opp varden så kranglet de om legevaktsamarbeid. Grenland, Skien og Porsgrunn spesielt er ett kron eksempel på hvorfor man må holde følelser, tilhørighet og annet vissvass utenfor, hvis ikke... tvang!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er også mulig å stelle til ganske mye ugagn i små og lite kompetente miljøer. Terra og tall ships race er noen opplagte eksempler.
    Tall ships race og dampskipfestival er fantastiske arrangementer. Terrakommuner (se avatar) er herrlig underholdning. Kostnaden er det uansett først og frem pensjonister på landet som tar.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    De ti siste årene har jeg oppsøkt en offentlig etat en gang. Det var da jeg var innom Plan og Bygg for å se på hva som lå i mappa på huset mitt.
    Det var betryggende å høre, NOT
    Sammenlignet med når den førstegangs fødende eller ei som nylig er blitt mor og med ett sykt barn opplever at denne sammenslåing fører til at avstand til jordmor og lege har økt med 4-5 mil og 40-50 min kjøring p.g.a sammenslåing til en enhet for lege og jordmor/helsesøster i den nye stor kommune, så betyr det nok mye mer enn når tid du sist hadde behov for å besøke Plan og bygg

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    At ordførere er i mot er vel selvsagt, de kunne jo risikere å miste jobben, og jeg regner med det er ganske behagelig å være ordfører en del steder.
    Og dette er noe du har grunnlag for å uttale deg om ??

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    Saklig.
    Det er ganske saklig. Viser hvor mye tid han kunnen bruke på alt annet enn å ordføre uten at noen tilsynelatende reagerer.[/QUOTE]

Hva vet egentelig du og eg om det ??

V

vredensgnag

Gjest
    Saklig.

Det er ganske saklig. Viser hvor mye tid han kunnen bruke på alt annet enn å ordføre uten at noen tilsynelatende reagerer.
    Hva vet egentelig du og eg om det ??
    Rettssaken presenterte da mengder av opplysninger rundt dette. Han sendte tusener av SMSer, ringte hundrevis av telefonsamtaler og var på Skype hver dag, og det kun i løpet av den tre måneders perioden politiet kunne rekonstruere fra hans mobiltelefoner.

I løpet av en periode på tre måneder, sendte han straks over 4.000 sms'er til jenta - det er 44/dag. Virker som om ordførergjerningen gikk på autopilot.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    I løpet av en periode på tre måneder, sendte han straks over 4.000 sms'er til jenta - det er 44/dag. Virker som om ordførergjerningen gikk på autopilot.
    Har man en dyktig Adm.Dir, les "Rådmann" er jo Styreformannen, les "Ordfører" kun en galionsfigur. Dessuten vil man kunne unngå mange brølere hvis den profesjonelle lederen, "Rådmannen", driver butikken istedet for amtøren og politikeren, "Ordføreren". Ofte er det vel gjerne slik at jo mindre "Ordføreren" blander seg i sakene jo bedre går det.

N

nb

Gjest
    De ti siste årene har jeg oppsøkt en offentlig etat en gang. Det var da jeg var innom Plan og Bygg for å se på hva som lå i mappa på huset mitt.
    Det var betryggende å høre, NOT
    Sammenlignet med når den førstegangs fødende eller ei som nylig er blitt mor og med ett sykt barn opplever at denne sammenslåing fører til at avstand til jordmor og lege har økt med 4-5 mil og 40-50 min kjøring p.g.a sammenslåing til en enhet for lege og jordmor/helsesøster i den nye stor kommune, så betyr det nok mye mer enn når tid du sist hadde behov for å besøke Plan og bygg
    Nåja, jeg har da vært til fastlegene med barna, innlagt på Ullevåll med et barn, vært på allergiutprøving på Rikshospitalet med et barn, samboeren min har fødd to barn på Rikshospitalet, vært på legevakten noen ganger osv osv, men jeg ser uansett ikke helt hva dette har med kommuneadministrasjon å gjøre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du må ta deg fri ein dag for å kunne oppsøkje fastlege, tannlege, teknisk etat, eller sende ungane med skulebuss i om lag like lang tid som dei har undervisning, er det slitsamt. Sjølv om det også er irriterande å bruke om lag like lang tid i rushkø, ha ein gjennomregulert livsførsel, og betale dobbel pris for eit halva så stort husvære.
    Samanslåing av kommunar vil neppe løyse problem. Men det vil generere meir folk til sentrum.
    Ein artig teori: mesteparten av kommunebudsjettet brukast innan 30 minutts reisetid frå kommunehuset...

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Har man en dyktig Adm.Dir, les "Rådmann" er jo Styreformannen, les "Ordfører" kun en galionsfigur. Dessuten vil man kunne unngå mange brølere hvis den profesjonelle lederen, "Rådmannen", driver butikken istedet for amtøren og politikeren, "Ordføreren". Ofte er det vel gjerne slik at jo mindre "Ordføreren" blander seg i sakene jo bedre går det.
    Delvis enig, men ikke helt. Rådmannen er administrativ sjef, og skal sørge for at de politiske vedtakene blir fulgt opp. Slik er han/hun på en måte driftssjef internt på huset. Ordføreren er kommunens representant utad, og skal sørge for at kommunen hele tiden er på hugget når det gjelder muligheter. Ordføreren skal også sørge for at kommunens interesser blir ivaretatt om det er sentralstyrte endringer på gang. Ordføreren er dermed den viktigste premisseleverandøren til Rådmannen og deretter kommunestyret. Slik er Ordføreren den som definerer kommunen utad. Det skal ellers aldri herske tvil om hvem som er sjefen i en kommune. Ordførerens viktigste oppgave er uansett rollen som ombudsmann for kommunens innbyggere.
    Måten dette fungerer på er at Ordføreren ikke "kjenner" andre enn Rådmannen i den administrative delen av en kommune. Skal Ordføreren snakke med noen i administrasjonen, skal det alltid bes om tillatelse fra Rådmannen. Rådmannen på sin side kjenner bare Ordføreren i det politiske miljøet.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    @ Frode,

I teorien ja, men i praksis i små kommuner?

Det er mange slik "artige" formaliteter i kommunal, fylkeskommunal og statlig forvaltning.

Se bare på hvem som er "arbeidsgiver" til den kommunale gatefeieren? ( Vet at slike ikke finnes lengre. )

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Se bare på hvem som er "arbeidsgiver" til den kommunale gatefeieren? ( Vet at slike ikke finnes lengre. )
    Gatefeiingen er satt bort til en privat entrepenør etter en anbudsrunde. Det er et interkommunalt eid aksjeselskap som står for det adnimnistrative, mens entrepenøren sørger for å få jobben gjort etter de kommunale retningslinjene. Feieren er leid inn, men han benytter entrepenørens kost. Denne må feieren stille bankgaranti for og ved kontraktens opphør skal den være i samme stand som da han begynte i jobben. Kosten er forøvrig leaset.
    For å kvalitetssikre arbeidet så er det til enhver tid en kommunalt ansatt ved siden av gatefeieren for å på se at jobben blir gjort i henhold til retningslinjene.
    Dette gjelder større kommuner hvor det er mer enn tre gatefeiere. Småkommuner leier inn bonde Per Olsen rett borti her når det er behov for feiing og det da passer for Per. Hvis ikke tar han det neste uke.

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    @ Frode,

I teorien ja, men i praksis i små kommuner?

Det er mange slik "artige" formaliteter i kommunal, fylkeskommunal og statlig forvaltning.

Jeg ser poenget ditt når kommunene blir veldig små. Da er det nesten umulig å følge regelverket, og samrøre blir fort regelen snarere enn unntaket. Jeg er vel også dermed der at det går en grense for hvor liten en kommune skal kunne være.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Burde det ikkje gå ei grense for kor store kommunene kan vere også?
    Helt sikkert. Det er neppe tilfeldig at Oslo kommune har etablert ordningen med bydeler. En eller annen plass finner man en komfortsone, et balansepunkt, en gyllen middelvei, eller noe i den retningen.

Jeg er langt fra sikker på at balansepunktet er der vi er nå, eller der de nye regjeringspartiene til slutt plasserer dem. Godt er det uansett at de tar tak i temaet.

V

vredensgnag

Gjest
    Blir bra med enda større inntekter til staten når arveavgiften forsvinner, eller?

Skattebombe
    Skal du ikke eie den aktuelle arvegjenstanden til evig tid, kan vinningen ifølge avisen dermed fort gå opp i spinningen om arveavgiften forsvinner.
    - Selger du en utleiebolig du har arvet for 7 millioner kroner, og som giver kjøpte for 2 millioner kroner, vil du få en skattepliktig gevinst på 5 millioner kroner. Bortfall av arveavgiften kan med andre ord medføre en betydelig skjerpelse av skatteleggingen totalt sett.- Der du tidligere betalte maksimalt 1,1 millioner i avgift og skatt, kan du i fremtiden risikere å måtte betale 2,5 millioner kroner i skatt, sier Deloitte-advokaten.

Adjø til arveavgiften kan utløse skattebombe - Personlig økonomi - Hegnar Online

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men skatten påløper i det minste ikke før eiendommen er solgt, så man slipper å selge for å betale arveavgift dersom man har tenkt å sitte med den. Men skatt er ikke enkelt.

C

cruiser

Gjest
    Men skatten påløper i det minste ikke før eiendommen er solgt, så man slipper å selge for å betale arveavgift dersom man har tenkt å sitte med den. Men skatt er ikke enkelt.
    Med mindre det er flere arvinger og noen skal kjøpes ut.

Stenna

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Antall liker
    9
    Nei, Frp har faktisk mer ytterliggående standpunkter enn SD. SD har moderert seg de siste par årene. Forskjellen mellom Norge og Sverige, er at Moderaterna har anstendighet nok til å holde SD på flere armlengdes avstand. Det samme kan knapt sies om Erna, Trine og unge herr Hareide.

Les artikkelen jeg linket til på forrige side. Klikk deg deretter inn på SD sine sider.
    Dagbladet omtaler Frp? Det er vel den beste garanti for en artikkel som må taes med mer en tønne salt...
    De har tross alt stadfestet at de vil benytte enhver mulig anledning til å forhindre Frp-innflytelse på norsk politikk.
    Ingen overraskelse at det ble reaksjonen. Angrep er det beste forsvar?

Flere aviser i Akersgata som skulle hatt Dagbladets baller.

- Forst?r ikke at Frp vil renvaske seg selv ved ? angripe oss - nyheter - Dagbladet.no

Her sier SD selv at Frp og SD er svært like. Ubehagelig? Ja, skremmende at det norske folk skal bli nødt til å ha høyre-populister og rasister i regjering.
    Beklager sent svar.

Angrep? Nei det synes jeg ikke, jeg stadfester det som DB selv har bekreftet på lederplass. At DBs Frp-artikler da må taes med noe salt er helt naturlig, en tønne salt kanskje en overdrivelse.

Men jeg kan jo godt komme med et angrep:
    Dagbladet er Norges kanskje dårligste avis. (ordet "kanskje" fordi jeg ikke har lest alle). De har tilnærmet null evne til å belyse saker fra begge sider og utviser en elendig faglig integritet. Rett skal være rett, kjenner de statsrådblod, bryr de seg ikke om partifarge. Men blodtørstighet er ingen positiv egenskap. Noe det siste de har er baller, det kreves ikke baller for å snakke ned andre. Gi meg heller Klassekampen, lenger til venstre og langt fra mitt politiske ståsted, men en betydelig bedre avis.

N

nb

Gjest
    Har lite å si hvem som er finansminister i Norge, i praksis er det meste bundet opp i langsiktige forpliktelser og departementet bestemmer i praksis det aller meste.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Siv Jensen som finansminister hadde vært morsomt. Blir som å slippe en pyroman inn på et fyrverkerilager:cool:
    Mer som en elefant i et glassmagasin. Litt skummelt å gi henne PIN-koden til Pensjonsfondet.
    Slapp av Pinky, de samme kommentarene kom fra høyresiden da Kristin ble finansminister. I ettertid har hun fått bedre karakterer fra de samme kritikerne for "finansjobben" enn det hun får for "skolejobben".

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Ingen bønn fra Knut Arild
    Fikk faktisk litt respekt for guttungen nå. Han vil ikke i regjering for enhver pris, i motsetning til visse andre. Får bare vente på Skei-Grande, spennende om hun er trofast mot KrF. En ren H/FrP regjering ser ut til å bli det mest sannsynlige enn så lenge. Store spenninger i den konstellasjonen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk faktisk litt respekt for guttungen nå. Han vil ikke i regjering for enhver pris, i motsetning til visse andre. Får bare vente på Skei-Grande, spennende om hun er trofast mot KrF. En ren H/FrP regjering ser ut til å bli det mest sannsynlige enn så lenge. Store spenninger i den konstellasjonen.
    Samme her. Bl.a. er han en av de få rikspolitikerne som synes å ha en solid humoristisk sans, alltid et STORT pluss i min bok.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Vel..KrF vil likevel fortsette regjeringssamtalene - nyheter - Dagbladet.no

Hvis KrF skal følge sitt eget program og prinsipper så er det umulig for dem å være i regjering med FrP...Trine er villig til mye tror jeg..

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Helheten, det er det store ordet i år. Det kommer til å komme godt med når man skal forklare hvorfor man har solgt hjertesaker.

V

vredensgnag

Gjest
    Hareide forsøker å få maks ut av en dårlig hånd, men som nevnt tidlig i tråden skal vi nok regne med H/Frp i regjering. Sentrumspartiene forsøker å skvise garantier.
    For min egen del er mine dager som venstrevelger over for godt om V går i regjering med Frp, får være måte på kameler som skal ned i svelget. Uansett ikke et problem i år, jeg stemte på et annet parti.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.837
    Torget vurderinger
    1
    For Krf sitt vedkommende så er det helt tydelig at de presser så hardt de klarer i saker som angår "sorteringssamfunnet".

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    I og med de involverte partiene hadde møter med sine repektive stortingsgupper etc.i dag så er med dette langt flere folk plutselig informert om "sonderingene". Jeg forventer lekkasjer. Noen har tenkt det samme og tatt forhåndregler...Venstres landsstyremøte - Valg 2013

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Er de borgelige i ferd med å snuble på dørstokken? Ap/V/Sp/KrF?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn