Valg av spolebåndopptaker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Tandberg TD 20A SE The Final Edition var den eneste i klasse A i Stereophile på 90 tallet :)

    Tandberg TD20A SE FE.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i dag er et bare flaks om den går.....:rolleyes:
    mvh
    Leif
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Morsom nå ??? Bruker den rett som det er, og lyden er meget bra :)
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Ser at Armstrong hadde to stk Tandberg modell 6. Kvalitet! Johnny Cash spilte inn på samme type maskin.
    Armstrong hadde sånn ca. 650 "reels" i hylla. Det står det respekt av! Og ca. 1600 lp-plater.
    Mvh
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Fant et eldre bilde av sjefen sjøl over alle båndopptagere
    Revox G 36.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hei alle dere "gamle gubber" med spolebåndsopptager;) Alderen min tilsier nå at jeg også må hoppe i det.

    Skal bygge opp furtehula med kosesaker til vinteren og da vil jeg ha en slik spole greie også, en med litt v-meter og lys å sånn.
    Hva skal man satse på? Det skal ikke koste stort... Ser denne Pioneeren er den ok?
    hvor skaffer man bånd?
     

    Vedlegg

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg blitt eier av en Otari MX-50N og så langt jeg kan se og høre , i utmerket stand. Dette er litt spennende, selv om jeg for det meste regner med å lytte via hodetelefon (AKG701). Hovedanlegget mitt henter alt musikkmateriale(brente CDer) fra to stk. NAS og hvor analogt signalet først hentes ut fra min sterkt moddede DX2694 elektroniske delefilter. Det betyr at den eneste muligheten jeg ser per dato til å kople meg opp med båndopptakeren, vil være å benytte den ene analoge tilslutningen som er på DCX2496. Det analoge signalet fra Otario må da nødvendigvis bli digitalisert via den innebygde A/D omvandleren. Jeg har enda ikke forsøkt denne koblingen, men regner med at dette ikke blir å utnytte Otario optimalt. Regner derfor med at lytting hovedsakelig vil foregå via hodetelefoner. Preinnspilte bånd har jeg ikke rukket å få tak i. En spole med opptak fra LP fulgte med. Ser at det finnes en god del å få tak i på ebay, men er mest nysgjerrig på nyere bånd. Registrerer at Opus 3 har noe i sin katalog, men bestillingskjemaet poengterer at det kun gjelder for svenske kunder. Hva gjør vi nordmenn? Finnes det en norsk distributør av Opus3 analoge bånd? Finnes det medlemmer her på Sentralen som er interessert i å utveksle bånd via kopiering av hverandres bånd. Er det forresten lov til privat bruk? Alle tips om kjøp av preinnspilte bånd tas i mot med takk.

    Eivind Stillingen
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Les åpningsinnlegget her http://www.hifisentralen.no/forumet/analog-ba-ndavspilling/73557-hvor-kan-man-kja-pe-spoleba-nd.html

    Som du ser der så er det Musikklosen som distr. Opus 3 i Norge. Du bestiller hos Odd, det går en tid til å lage båndet. Så betaler du en haug med penger og så får du et produkt som er så bra at man sannsynligvis ikke har hørt noe som er bedre....Vær obs på at Opus 3 selger master kopier av alle analoge innspillingene deres så gå inn i katalogen og så ser du de som er merket AM, disse kan bestilles i tillegg til de som er på hovedsiden.
     

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Nagra er faktisk profesjonelt utstyr og er vanskelig å bruke.
    Her er min Sony 4 Hoder
    axx.jpg
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg blitt den lykkelige eier av en Technics RS 1500, dvs jeg får den ikke i hus før den blir hentet på Hortensmessa, velvillig fraktet fra Stavanger av et HFS medlem her på forumet (her vi hjelper hverandre!!)
    I et par måneders tid har jeg kost meg med en Otari MX 50 M. Snakket med Persson fra Opus-3 på Arkenmessa. Da jeg fortalte han om Otari MX-50 berømmet han denne spilleren for både soliditet olg lydmessige prestasjoner. Mine ringe erfaringer samsvarer helt med hans. Selv benytter Persson RS 1500 i sitt arbeide med masterbånd.
    Da sitter jeg med en spiller som jeg egentlig ikke har bruk for lenger, så om noen har interesse for min Otari er det bare å ta kontakt.

    Eivind Stillingen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    trodde OPUS brukte en AEG eller TELEFUNKEN


    vedr NAGRA T som jeg allerede har gjort forespørsler på:
    Todor på Mastertapesoundlab som kjenner STUDER og NAGRA innghående fra både bruk og oppgraderinger sier om NAGRA T
    knall lyd, pakket, vanskelig å bruke, vanskelig å vedlikeholde og notorisk umulig å få tak i reservedeler
    mao glem det
    mvh
    Leif
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Opus 3..;
    A modified Technics RS-1500 for playback of the master tape, which has also been used for all of our re-mastering for SACD of our older titles. This tape recorder is world renowned as one of the best for playback. However it is specially modified to achieve the best possible quality.
    Telefunken Magnetophone M-28 for the recording of your copy. This tape recorder has been used for the recording of all of Opus 3's master-recordings since 1978.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Nagra T Audi reservedeler: Fremdeles deler og skaffe fra Nagra OG de utfører SERVICE også på denne maskinen samt på Nagra IV-S......
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Nei, han sa så om RS 1500. Han tipset meg også om at denne maskiner har en avspillingskurve som gir et lite diskant løft. Han hadde en "boks" til tusenlappen som fikset dette. Bare passive komponenter. Fant forøvrig skjema på en slik passiv sak på nettet.Prøver meg med den. RS 1500 har dermed ikke en vender til å veksle avspillingskurve slik en rekke andre maskiner har. Dette kan sikker også fikses ved å gå inn i maskinen med loddebolten, men Persson fortalte at dette satt relativt komplisert til.

    Eivind Stillingen
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Jim fant et utfyllende svar på hva Opus-3 benytter ser jeg.

    Eivind Stillingen
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    trodde OPUS brukte en AEG eller TELEFUNKEN


    vedr NAGRA T som jeg allerede har gjort forespørsler på:
    Todor på Mastertapesoundlab som kjenner STUDER og NAGRA innghående fra både bruk og oppgraderinger sier om NAGRA T
    knall lyd, pakket, vanskelig å bruke, vanskelig å vedlikeholde og notorisk umulig å få tak i reservedeler
    mao glem det
    mvh
    Leif
    Nagra utfører Service,,,,,og har deler og suplere med.....vanskelig å bruke,,,,glem time-code,,,,så går det greit.....
    Og hvor har du gjort forespørsler på Nagra T-Audio?????
    Mvh
    Stein
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Når Opus 3 sier.."however it is specially modified to achieve the best possible quality.." og at den kun brukes til "playback" så er det kanskje naturlig å tenke at den er modifisert med en kortere/bedre signal vei, at alt annet er tatt bort? Slik som andre gjør det med andre maskiner..?:cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ville jeg trodd og....
    lurte på å kjøpe en...ligger en i UK med en liten skade, men holder meg til A80 so far.....
    alt man trenger for å fikse den er duct tape og loddebolt :cool:
    vil ikke være avhengig av å sende en T til Schweitz
    mvh
    Leif
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Forsto Persson slik at dette kun var snakk om en ekstra utvendig boks for å korrigere avspilling, ingen inngripen i form av at noe er tatt bort. Har planer om å presentere skjemaet jeg fant for å få hans kommentar på denne løsningen. Spent på om han ser seg tid til å svare på det (vil heller selge meg boksen).

    Eivind Stillingen
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    ville jeg trodd og....
    lurte på å kjøpe en...ligger en i UK med en liten skade, men holder meg til A80 so far.....
    alt man trenger for å fikse den er duct tape og loddebolt :cool:
    vil ikke være avhengig av å sende en T til Schweitz
    mvh
    Leif
    Enig med deg anngående service,,,også helt enig med Deg i valget av Studer A-80.....
    Mvh
    Stein
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eller A820, men de vokser ikke akkurat på trær......:rolleyes:
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Finnes jo selvfølgelig i 1/2" også, og det er kanskje mer interessant da f.eks. Yarlung tilbyr dette for salg av sine utgivelser, så det er bare å slå til.:)

    Men mest realistisk er vel 1/4" tenker jeg...fantastisk flotte...


    studer.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    problemet med A820 er at de er fulle av Eproms, som alle tar kvelden etterhvert, dessuten er alle lokale strømforsyninger switchmode, og anses notorisk håpløse å reparere.
    derfor er det mange som går for extern elektronikk med linjære psu
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ah der kom det opp, da jeg siterte innlegget!?!
     

    bergtann

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2010
    Innlegg
    33
    Antall liker
    9
    Sted
    Langs sjøen
    Flott maskin, ypperlig mekanisk, angrer fremdeles da muligheten var der på 90'tallet da en helt ny maskin var til salgs etter en konkurs...trøster meg med en Tandberg 20 se som fremdeles spiller som en drøm.
    Lykke til og skaff deg bånd.
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Virker solid bygd, dog ikke helt opp i mot Otari MX-5050'n. Har endel BASF LGR-50 bånd, så det skal gå an å holde liv i den..:)
     

    Leifroges

    Fersking
    Ble medlem
    17.12.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Otari MX-5050 BII-2

    Erdet noen som kjenner til noen som tar service/rep på båndopptakere? Har en Otari MX-5050 BII-2 som ikke vil ta i mot signaler på line inngangen.
    Funker ok på mic inngangen og avspilling. På forhånd takk
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.056
    Torget vurderinger
    2
    Vil det ikke være slik at hvis maskinen forøvrig funker som den skal så trenger du egentlig ikke en spesialist?

    Dette høres jo ut som et problem i signalveien og ikke noe som har med magnethoder eller motorstyring å gjøre.

    Samtidig må jo LMC og Jim.i.Hendriksen ha noen på blokka ( evt. speed-dial ) som de kan anbefale..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn